12) Hallituksen esitys laiksi Kainuun hallintokokeilusta annetun
lain muuttamisesta
Hallinto- ja kuntaministeri Tapani Tölli
Arvoisa puhemies! Kainuun hallintokokeilusta säädettiin
laki Lipposen hallituksen esityksestä helmikuussa 2003.
Kokeilu käynnistettiin vuoden 2005 alussa, ja se päättyy
vuoden 2012 lopussa, jolloin kokeilulain voimassaoloaika umpeutuu.
Hallintokokeilun sisältönä on ollut palvelujen
ja päätöksenteon kokoaminen niin, että erikoissairaanhoito,
perusterveydenhuolto, sosiaalihuolto, lasten päivähoitoa lukuun
ottamatta, lukiokoulutus ja ammatillinen koulutus sekä maakunnan
liiton tehtävät on koottu yhteen maakuntatasolla.
Maakunnalla on palvelujen järjestämisen vastuu.
Maakunnan päätösvaltaa valtion talousarvion
alueiden kehittämiseen vaikuttaviin määrärahoihin
on lisätty. Maakuntatason päätöksenteko on
koottu vaaleilla valitulle maakuntavaltuustolle. Maakunnan kunnilta
saama rahoitus on määritelty prosenttiosuutena
kunnan tuloista, joihin on laskettu kunnallisverot, kiinteistöverot,
yhteisöverot, yleinen valtionosuus, sosiaali- ja terveysministeriön
valtionosuus ja verotulojen perusteella valtionosuuksien tasaus.
Prosenttiosuudesta päättävät
kunnat.
Arvoisa puhemies! Kokeilua on seurannut erillinen seurantaryhmä,
joka on tehnyt kokeilun etenemisestä raportin vuosittain.
Tampereen yliopisto on riippumattomana arvioijana tehnyt kolmeen
raporttiin jakautuvan kokonaisarvioinnin kokeilusta. Kokonaisarviointi
julkistettiin viime toukokuussa. Sen nojalla Kainuun kokeilu osoittautui
kokonaisuutena menestykseksi. Kokeilun keskeisimpiä tuloksia
on, että ehjät palvelukokonaisuudet ja rahoitusmalli
ovat mahdollistaneet menojen kasvun selvän pienentämisen.
Menojen kasvun puolittaminen on vaikuttanut merkittävästi
alueen kuntatalouteen. Todettakoon, että maakuntayhtymän
toimintakulujen kasvu oli vuosina 2005—2009 keskimäärin
5,3 prosenttia vuodessa. Sosiaali- ja terveysmenojen valtakunnallinen
vastaava keskiarvo oli samoina vuosina arviolta keskimäärin
7 prosenttia. Näin maakunnan toimintamenojen kasvu on ollut
vuosittain puolisentoista prosenttia alle valtakunnan keskimääräisen
sosiaali- ja terveysmenojen kasvun. Kainuun kuntien sosiaali- ja
terveysmenojen kasvu ennen kokeilun alkua vuosina 2002—2004
oli keskimäärin 7,4 prosenttia vuodessa. Kokeilun
myötä elinkeinopolitiikkaa on roolitettu tehokkaasti.
Jokaisella Kainuun kunnalla on oma roolinsa hoidettavana maakuntaohjelman toteutuksessa.
Niin ikään sosiaalipalvelujen kehittämisessä on
edetty. Erikoissairaanhoidossa Kainuun sairaanhoitopiiri on kahden
viimeisen vuoden aikana ollut kärkiryhmässä.
Sairaanhoitopiirin sijoitus erilaisissa toimenpiteitä koskevissa
vertailuissa on ollut toistuvasti hyvä. Terveyden ja hyvinvoinnin
laitoksen suorittamassa tutkimuksessa alueiden panostuksista terveyden
ja hyvinvoinnin edistämiseen Kainuu on ollut alueena kärkisijoilla.
Luonnollisesti palveluiden järjestämisessä,
tuottamisessa ja nimenomaan paikalliselle tasolle hoitamisessa on
vielä paljon kehittämisen varaa.
Koulutusalalla lukioiden yhteistyö on syventynyt merkittävästi.
Yhteiseen opetussuunnitelmaan ja video-opetuksen hyödyntämiseen
perustuva pienten filiaalilukioiden verkko on parantanut koulutuksen
saatavuutta. Yhden koulutuksen järjestelmässä on
voitu toteuttaa koko ikäluokan kouluttamisvelvollisuus
ja yhteiskuntavastuu aikaisempaa tehokkaammin. Koulutuspaikatta
jäi 2 nuorta vuonna 2009 ja 2010. Vuonna 2008 jäi
8 nuorta tuhannesta vuosittaisesta hakijasta ilman koulutuspaikkaa.
Tämä on aika vähän.
Vastoin yleistä käsitystä myös
byrokratia on keventynyt. Kokeilun ansiosta Kainuussa on ylikunnallisia
organisaatioita 7:n sijasta vain 3 ja on ollut halua yhdistää nämäkin
yhdeksi. Kokeilun ansiosta yksi päätöksentekoelin
voi päättää sosiaali- ja terveydenhuollon
palveluista kokonaisuutena. Kokeilu ei ole myöskään
estänyt kuntaliitoksia. Vuolijoen ja Kajaanin liitos on
toteutettu, ja pidetään uusiakin liitoksia mahdollisena.
Myös demokratian osalta voi todeta, että sekin
on toiminut. Toki kokeilu on kaventanut kuntien valtuustojen päätösvaltaa
tehtäväsiirtojen myötä, mutta
siirretyt tehtävät, kuten erikoissairaanhoito,
aluesuunnittelu ja alueiden kehittäminen, ovat tulleet
kuntayhtymistä poiketen suoraan vaaleilla valitun maakuntavaltuuston
alaisuuteen. Kuntien mahdollisuus päättää taloudestaan
on kokeilussa omaksutun rahoitusjärjestelmän ansiosta
merkittävästi parempi kuin toisenlaisessa järjestelmässä.
Seurantaryhmän lisäksi Kainuun-mallin vakinaistamiselle
on alueella Kainuussa vahva kannatus. Kokeilualueen kuntien luottamushenkilöt ovat
ilmaisseet kannatuksensa kokeilumallin vakinaistamiselle. Vastustus
on ollut useimmiten enemmän yksilötasoista.
Arvoisa puhemies! Esitykseen sisältyy muutamia muutoksia
voimassa olevaan lakiin. Ensinnäkin nykyisen kokeilulain
voimassaoloaikaa jatkettaisiin neljällä vuodella.
Kokeilualueen kunnat voisivat päättää kokeilun
jatkamisesta, kun nyt niillä on velvollisuus osallistua
kokeiluun. Kokeiluun osallistuminen on tähän asti
ollut pakollista kokeilualueen kunnille, mikä tietysti
loukkaa jossain määrin kunnallisen itsehallinnon
periaatetta. Koska kokeilun jatkaminen perustuu kokeilun ulkopuolisiin
syihin eikä kokeiluun itseensä tai sitä koskevaan
tiedontarpeeseen, on syytä antaa kunnille itselleen lopullinen päätösvalta
kokeilun jatkamisesta. Kuntien tulisi tehdä päätökset
kokeilun jatkamisesta ja ilmoittaa siitä valtioneuvostolle
vuoden 2011 loppuun mennessä. Maakuntavaltuusto voisi nykyistä vapaammin
päättää maakuntajohtajan asemasta, kun
tällä hetkellä lain mukaan maakuntajohtaja toimii
myös maakuntahallituksen puheenjohtajana. Tämän
myötä maakuntavaltuusto voisi päättää,
että myös maakuntahallituksen puheenjohtajuus
on luottamustoimi.
Maakunnan rahoitusta koskevaa säännöstä esitetään
täsmennettäväksi niin, että se
yksiselitteisesti sallii esimerkiksi sosiaali- ja terveydenhuollon
valtionosuuden siirtämisen perussopimuksella kokonaan tai
osittain maakunnalle. Ehdotuksen mukaan rahoitusmalli on perussopimuksessa
määriteltävä asia, ja lakiehdotus
tekisi mahdolliseksi tällaisen sopimuksen. Lakiin ehdotetaan
tehtäväksi myös tekninen muutos soveltamisalueen
määrittelyyn Vuoliojan ja Kajaanin kuntaliitoksen
vuoksi sekä muun lainsäädännön muuttumisen
vuoksi tarpeellisia teknisiä muutoksia.
Arvoisa puhemies! Vanhasen toisen hallituksen hallitusohjelmaan,
jota myös istuva Kiviniemen hallitus jatkaa, otettiin kirjaus,
että hallitus valmistelee Kainuun hallintokokeilun jatkotoimet
seurannan ja arviointitutkimuksen perusteella ja antaa tarvittavat
hallituksen esitykset eduskunnalle vuoden 2010 aikana. Näin
on nyt tehty. Kainuun kokeilun vakinaistamiselle on siis olemassa
kaikki asialliset edellytykset. Arviointitutkimus ja Kainuusta saatu
palaute puhuvat kiistatta tämän puolesta. Perustuslailliset
syyt vaativat kuitenkin, että kyseinen hallintomalli olisi
pitänyt avata niin, että se olisi mahdollista
ottaa käyttöön muuallakin maassa. Siihen
ei kuitenkaan löytynyt poliittista yhteisymmärrystä.
On sinänsä hyvä, että Kainuun
kuntien ei tarvitse palata lähtöruutuun vaan kunnat
siellä voivat päättää kokeilun
jatkamisesta, vaikkakin näillä näkymin
vain nyt neljällä vuodella. Siksi pidän
erittäin tärkeänä, että hyväksi
osoittautunut Kainuun hallintomalli voidaan vakinaistaa mahdollisimman
pian jo ensi vaalikauden alkupuoliskolla, jolloin Kainuussakin voidaan
turvallisin mielin suunnitella tulevaisuutta. Kokeilu on osoittanut
yksiselitteisesti, että asukastiheydeltään,
väestöpohjaltaan, ikärakenteeltaan ja
etäisyyksiltään erilaiset maakunnat tarvitsevat
erilaisia ratkaisuja. Tässä suhteessa Kainuussa
on tehty hyvää pioneerityötä.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Ilta on pitkällä.
Puhun vaan ihan nopeasti tästä paikaltani.
Kainuun maakunnassa on kipuiltu oman mallin kanssa vuodesta
2004 asti. Siihen on sisältynyt paljon positiivista mutta
myös paljon negatiivista, jonka haluan kertoa myös
siinä suhteessa, että tietyllä tavalla
myös se negatiivinen kipuilu johtuu siitä, että meillä ei
ole todellista näkemystä myöskään
siitä, mitä Paras-lainsäädäntö muulloin
olisi maakuntaamme vaikuttanut. Sillä tavoin kansalaisille
on muodostunut näkemys, että jos hallintokokeilu
esimerkiksi olisi purettu eikä sitä olisi jatkettu,
niin ikään kuin meillä ei olisi tarvinnut
tehdä mitään eikä toteuttaa
Paras-lainsäädännön edellytyksiä.
Tämän todellisuuden avaaminen niin kainuulaisille
päätöksentekijöille kuin arjen
kansalaisille on äärimmäisen tärkeä asia,
ja haluan sen tuoda tässä julki yhtenä perusteena
sille, minkä takia monenlaista palautetta on Kainuusta
vuosien varrella tullut.
Suurimpana ongelmana meidän arjen elämässämme
on ollut peruspalveluiden osalta lääkäripula,
joka on johtanut siihen keskusteluun, että ei pääse
lääkäriin, ja silloinhan, jos ei pääse
lääkäriin, ei saa mitään
palveluja, kun se koko elämä sykertyy siihen yhteen
asiaan. Ongelmana, siis samalla tavalla kuin monessa muussakin maakunnassa,
on osaajien puute, joten lääkäri, psykologi,
sosiaalityöntekijät ovat äärimmäisen
tärkeitä ja heitä tarvitaan koko maassa.
Sen lisäksi haluaisin nostaa esille sen tosiasian,
kuinka pitkälle kuntaliitokset sitten toisivat lisäarvoa
Kainuuseen, pitkien välimatkojen maakuntaan. On syytä miettiä tosissaan,
kuinka iso maantieteellinen alue Kainuu on. Jos mietitään, että Kainuu
lintataan tänne Etelä-Suomeen, niin siellä on
Tamperetta myöten kaikki sitten samassa sopassa. Myös
Etelä-Suomen päättäjät
voivat miettiä, tehtäisiinkö tänne
etelään kuntaliitos, joka koskettaisi maantieteellisesti
yhtä isoa aluetta.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! On helppo yhtyä kaikkeen siihen,
mitä ed. Kyllönen tuossa äsken totesi.
Nyt tästä keskustelusta toki on todettava se,
että tässä salissa istuu kolme edustajaa,
jotka ovat ehkä hiukan jossakin määrin
jopa jäävejä ainakin kehumaan tätä maakuntakokeilua.
(Ed. Erkki Virtanen: Haluatko, että me muut ryhdytään?)
Mutta todettakoon kuitenkin se, että Kainuun hallintokokeilu
on Paras-hankekin kokonaisuutena huomioiden vuosikymmeniin tämän
maan merkittävin suomalaisen kunnallishallinnon ja kunnallisen
palvelutuotannon kehittämishanke. Tästä on
seurannut väistämättä se, että tämän
vuonna 2005 alkaneen hankkeen seurauksena Kainuu on tällä hetkellä arviolta
noin puolikymmentä vuotta muuta maata edellä kunnallisen
palvelutuotannon kehittämisessä. Tätä kuvannevat
hyvin kaikki ne asiat, mitä ministeri tuossa lain esittelypuheenvuorossaan
toi esille.
Muun muassa taloudellisista näkökulmista, vaikka
Kainuu on ikääntyvä, sairastava maakunta
verrattuna eri mittareilla muun maan maakuntiin nähden,
Kainuussa on kyetty sosiaali- ja terveydenhuollon ja koulutuksen
palvelut tuottamaan taloudellisesti erittäin tehokkaasti
ja siinä samalla on myös pystytty korjaamaan kuntien
taloutta ja taseita aika voimakkaasti. Muun muassa kuntien yhteenlasketut
vuosikatteet henkilöä kohti vuonna 2004 olivat
91 euroa per henkilö mutta jo vuonna 2009 reilusti yli
400 euroa per henkilö. Toki siihen on oma vaikutuksensa
ollut myös sillä, millä tavalla tällä vaalikaudella
maan hallitus on kaiken kaikkiaan tukenut kuntataloutta.
Merkille pantavaa on toki myös se, että Kainuun
maakuntakokeilu on yksinkertaistanut kainuulaisia kunnallisia hallintorakenteita.
Niin maakuntavaltuusto kuin kunnanvaltuustot valitaan suoralla kansanvaalilla,
ja mikä on ainakin minusta äärettömän
tärkeää, Kainuussa on pystytty poistamaan
tällainen suomalaisen kunnalliselämän
demokratian näkökulmasta harmaa alue eli kuntien
väliset erilaiset yhteistyösopimukset tai useat
eri kuntayhtymät. Valtakunnassahan erilaisia kuntien välisiä yhteistyösopimuksia
on jopa tuhansia, ja niitten toimivuuteen tai toiminnan sisältöön
on demokraattisesti hyvin vaikea päästä.
Kainuulaisilla on hyvin yhtenäinen tahtotila tämän
kokeilun vakinaistamiseksi, ja siinä mielessä on
pakko todeta, että esitys neljän vuoden jatkosta
oli tietysti pettymys, varsinkin kun myös kokeilun seurantaryhmä esitti
yksimielisesti vakinaistamista. Mutta totta kai tämäkin
on parempi kuin ei mitään. On vain äärettömän
harmillista, ettei löytynyt poliittista tahtoa avata nyt
tätä Kainuun kaltaista toimintamallia koko maahan. Joka
tapauksessa on selvää, että kokeilun
jatkaminen kokeiluna aiheuttaa muun muassa henkilöstössä tietynlaista
epävarmuutta ja hankaloittaa myös pitkäjänteistä kehitystyötä erityisesti sosiaali-
ja terveyssektorin investointien osalta. Tämä vaikeuttaa
Kainuussa myös maakunnallisesti hoidettavien muitten tehtävien
siirtoa maakuntahallinnon alaisuuteen. Kainuussa olivat jo ajatukset
muun muassa Kainuun jätehuollon kuntayhtymän,
Kainuun pelastuslaitoksen ja kuntien maatalouslomituksen ja maaseutuhallinnon
siirtämisestä maakuntahallinnon alle. Nyt on vaarana,
että nämä asiat siirtyvät eteenpäin
ja niiltä osin ikään kuin kaksinkertainen
hallinto jää sitten voimaan. En tiedä,
olisiko se mahdollista, mutta olisi tärkeää,
että tuota kokeilulain jatkon esitettyä muotoa
voitaisiin täydentää niin, että tämän
lain perusteella olisi tarvittaessa mahdollista antaa maakunta-kuntayhtymän
hoidettavaksi kuntalaissa tai muussa lainsäädännössä kunnille annettuja
tehtäviä eli muun muassa näitä tehtäviä,
mitä äsken mainitsin jätehuoltoon tai
pelastukseen liittyen. Toki nämä sitten edellyttävät myös
tiettyjä muutoksia muihin lakeihin. Muun muassa pelastuslaitoksen
siirtäminen edellyttäisi pieniä täsmennyksiä pelastuslakiin.
Mutta toivon kaiken kaikkiaan, että tämä lakiesitys
etenisi jouhevasti, jotta Kainuussa päästään
edelleen kehittämään erilaisia kunnallisia toimintoja.
Kainuussa on erittäin vahva halu, tahtotila, jatkossakin
erilaisiin uraa uurtaviin kokeiluihin, muun muassa Kelan monikanavaisen
rahoituksen uudistamiseen jne. Pysyvä laki olisi ollut
ehdottomasti parempi. Tällä olisi päästy muun
muassa huomattavasti vahvempaan ja pitkäjänteisempään
kehitystyöhön, muun muassa vaikkapa Kainuun keskussairaalan
kehittämisinvestointien osalta tai perusterveydenhuollon
ja erikoissairaanhoidon hoito- ja toimintaprosessien entistä syvällisempään
integraatioon.
Toivottavasti nyt joka tapauksessa tämä lakiesitys
jouhevasti etenee, ja toivon mukaan siihen myös pieniä täsmennyksiä on
mahdollista prosessin aikana vielä tehdä.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! Arvoisa ministeri Tölli aika kattavasti
esitteli tämän ja kävi läpi
nämä eri muutokset, mitä tähän kokeilulakiin
on nyt tulossa. Eihän tämä ihan sillä tavalla
mennyt, kun me siinä valtiovarainministeriön seurantaryhmässä — olen
muuten siinä jäsenenä — tätä asiaa
tarkastelimme. Mutta tässä on monta muutakin mutkaa
tullut sitten varrella, ja mennään nyt sitten
tällä esityksellä. Kuntien tahtohan oli,
että tämä olisi vakinaistettu, ja tätä olisi
voinut tietysti muuallakin ottaa käyttöön,
mutta asiat eivät aina ole niin yksipuisia.
Täällä on nostettu esille, mitä on
hyvää ja mitä huonoa. Mutta ensin sanoisin
sen, että siis Kainuulla ei oikeastaan muuta mahdollisuutta
ole ollut kuin tämä ratkaisu, millä on
pystytty toimimaan. Koska on niin suuresta alueesta kysymys kuin
melkein Belgian pinta-alasta, niin se ei yhtenä kuntana
olisi toiminut. Se tuli esille hyvin tässä. Ennen
kaikkea se liittyi siihen, ettei lääkäreitä saatu,
mutta myös sitten tässä terveyspalvelujen
järjestämisessä, kun Ristijärvi
ja Vuolijoki menettivät sitten tämän
lääkärivastaanoton ja siinä jouduttiin
vähän seilaamaan, se näkyi jo siitä, että 40
kilometriä on jollekin sieltä kuntakeskuksesta
Ristijärveltä, Vuolijoelta pitkä matka,
ja siihen kun laitetaan vielä sitten toiset 20—30
kilometriä, että sieltä laidalta kuljetaan,
niin siinä puhutaan jo silloin 70—80 kilometrin
matkasta. Se on aika pitkä.
Tämä on semmoinen asia, mikä täytyy
tietysti kuntien ja kuntayhtymän nyt sitten laittaa kuntoon,
nämä niin sanotut lähipalvelut, elikkä tarkoitan
nyt lähinnä tämmöisiä neuvola-
ja neuvolaan liittyviä palveluja. Tällä tavalla
me saamme tästä ne tietyt kriittiset pinnat hävitettyä ja
tavallaan koko tämän Kainuun porukan sitten mukaan.
Tämä on ollut ainakin sen vanhusväestön osalta,
mitä minulle on tullut palautetta, kaikista kriittisin,
juuri tämä terveyspalveluiden menetys tietyllä tavalla,
ja tähän meidän täytyy vastata.
Ed. Timo Korhonen mainitsi, että ollaan hyvin pitkällä kunta-
ja palvelurakenneuudistuksen osalta. Näin varmaan ollaan
ja ollaan hyvin pitkällä muutenkin siinä.
Meillä on nyt se koulupuoli tässä mukana
myös, ja Kuusamo on siinä mukana, elikkä tällä tavalla
on saatu koko tälle Kainuun ja Koillismaan puolelle myös
koulutuspuolelle tätä vahvuutta. Koulupuolellahan
meillä ei ole oikeastaan muita negaatioita ollut kuin nämä lukiokysymykset,
sitten kun alkavat mennä niin pieniksi nämä oppilasmäärät,
siitä, onko kunnilla vai maakunnalla se lakkauttamisoikeus. Tästä on
väännetty kättä, ja kyllä nyt
sitten viime maanantaina viimeksi päästiin Hyrynsalmen
lukion osalta lopultakin yhteisymmärrykseen, ja kuntakaan
ei sitä sitten vastustanut.
Hyvää on ollut tämä, että palveluketjut
ovat toimineet, ja se johtuu siitä, että kansanterveystyö ja
erikoissairaanhoito ovat saman hallinnon alla. Ainakin meidän
näkemyksemme on se, että tämä on
hyvä edistys tässä. Jos joku sairastuu, vanhus
vaikka, niin se ketju toimii sillä tavalla, että hän
on heti erikoissairaanhoidossa saman päivän aikana.
Siinä ei tarvitse välikäyntejä missään.
Tämä on ainakin ollut positiivista, mitä on tullut.
Arvoisa puhemies! En lähde käymään
nyt läpi näitä muutosesityksiä,
kun ministeri Tölli kävi ne läpi. Rahoitusjärjestelmä ehkä on
semmoinen, mihinkä kannattaa kiinnittää huomiota,
mutta se tulee sitten perussopimuksessa, ja kunnat keskenään
sen sopivat, miten se menee. Mutta minä nyt uskallan tässä sen
väittää, että jos sosiaali-
ja terveyspuolen valtionosuus olisi mennyt suoraan järjestäjälle,
kuntayhtymälle, niin todennäköisesti
kuntaliitoksia olisi tullut enemmän. Mutta kun siitä on
jäänyt tietty prosentti kunnille tämän päivähoidon
lisäksi, niin he ovat tällä pystyneet pitämään
talouttaan tietyllä tavalla paremmalla tasolla. Nyt siihenkin
on tulossa sitten muutos ja mennään näillä uusilla
sävelillä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä on kuultu jo kolmen
maakuntakansanedustajan, mutta samasta vaalipiiristä olevien,
puheenvuorot — tässä myöskin
vähän ulkopuolinen arviointi.
Silloin kun tätä Kainuun hallintokokeilua
vietiin täällä eduskunnassa läpi,
esitin lukuisan joukon kriittisiä kysymyksiä sen
suhteen, mitä olisi voinut silloin alun perin jo ottaa
huomioon, kun tätä kokeilua rakennettiin. No,
niitä ei sitten kovin paljon otettu huomioon, ja sitten
sitä lakiakin korjattiin omalla tavallaan. Siinä välivaiheessa totesin
jo sen, että paluuta entiseen ei ole, elikkä kyllä se
niin perustavaa laatua oleva muutos oli, ja nämä vuodet
ovat tehneet siinä tehtävänsä,
ainakin ulkopuolisen silmin arvioituna.
Kun ryhmässä kysyttiin, millä tavalla
tähän hallituksen esitykseen pitäisi
suhtautua, niin silloin esitin vakaana havaintonani ja käsityksenäni,
että tämä kokeilu pitäisi vakinaistaa.
Erikoisen tärkeänä pidin — ja
pidän edelleenkin — sitä, että olisi
jokin toinen alue, joka olisi suurin piirtein samankokoinen, ja
sitten se kolmas alue olisi ei tapahdu mitään -alue.
Elikkä voitaisiin kerrankin jotakin yhteiskunnallista asiaa
tutkia, sillä yhteiskunnallisten asioitten tutkiminen on maailman
vaikeinta. Siitä ei tahdo tulla yhtään mitään,
kun se riippuu vielä kummallisesti siitä, kun
on vaaleja tai joitakin sellaisia siinä välissä, jotka
sotkevat kaikki hienot suunnitelmat ja vaihtavat ihmiset, jotka
on just saatu Pavlovin koirakokeitten mukaisesti käyttäytymään,
sitten heidät vaihdetaan toisiin. Elikkä toisin
sanoen hyvä nyt näinkin.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Yhteiskunnallinen tutkimus saattaa olla ongelmallista
sikäli, että kyseessä on aika usein ihmiskoe. Eli
kun muutetaan rakenteita tai tehdään joitain muita
temppuja, niin sillä alueella asuvat ihmiset joko hyötyvät
siitä tai sitten joutuvat siitä kärsimään,
ja sitten kun sitä tutkitaan, niin sitten todetaan, että näin
kävi. Mutta kokeilla kyllä kannattaa, ja minusta
Kainuun-malli on tähän mennessä jo osoittanut
omalla olemassaolollaan, että kyllä sitä kannatti
kokeilla. Minusta sitä kokeilua voisi kyllä jatkaa.
Esimerkiksi edellisen asian käsittelyn yhteydessä kysyin
ministeriltä myöskin terveydenhuollon järjestämislain
vaikutuksia edelliseen lakiesitykseen. Nyt kun vallitsee laaja yksimielisyys
siitä, että terveydenhuollon monikanavainen rahoitusjärjestelmä on
purettava ja on siirryttävä yksikanavaiseen järjestelmään,
jossa valtion rahat menevät vain yhtä putkea pitkin
ja mielellään yhdelle järjestäjälle,
ja kun — siitä nyt on tietysti erilaisia malleja — Terveyden-
ja hyvinvoinnin laitos tässä esitti oman mallinsa terveydenhuollon
rakenneuudistuksen ja rahoitusuudistuksen toteuttamiseksi ja kun
itse olen esittänyt kutakuinkin samanlaista mallia jo aiemmin,
niin kannatan oikeastaan sitä. Ja kun Thl totesi, että heidän
malliaan pitäisi kokeilla, niin jos hallitusneuvotteluissa
päästään niin pitkälle,
että ohjelmassa lukee, että tällainen
kokeilu järjestetään, ja mielellään
vielä niinkin pitkälle, että lainsäädäntö uudistetaan
tältä osin, niin minusta Kainuun maakunta hieman
entrattuna siitä, mitä tämä malli
nyt on nimenomaan terveydenhuollon osalta, erityisesti rahoituksen
osalta, (Puhemies: 2 minuuttia!) antaa erinomaisen pohjan olla yhtenä kokeilualueena.
Hannes Manninen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kainuun hallintokokeilu on saatujen selvitysten
ja käytännön kokemusten mukaan osoittautunut
onnistuneeksi. Totta kai jokaisessa kokeilussa on aina omat puutteensa,
mutta niin myönteisiä kysymyksiä on tullut
ilmi, että olisi ollut kaikin tavoin perusteltua tietysti,
ainakin niiden mielestä, jotka ovat siihen tutustuneet
ja tuntevat sen tarkemmin, säätää se
pysyväksi järjestelmäksi. Valitettavasti
kuitenkin monipuoluehallituksessa tällaista poliittista
yksimielisyyttä ei ole löytynyt, koska Kansallisen
Kokoomuksen taholta on ilmeisesti poliittisista tarkoitusperistä lähtien
katsottu, että kokeilua ei tule säätää pysyväksi
ja että sen pitää pitää kaikki ovet
auki tulevaisuuteenkin.
Minusta pitäisi olla mahdollista kokeilla myöskin
näitä rahoituskuvioita entistä enemmän,
kun kerran kokeiluun on päädytty. Mutta hyvä näinkin,
että Kainuussa tulee varmuus siitä, että tämä kokeilu
tulee jatkumaan myöskin seuraavana vaalikautena. Mielestäni
kainuulaisten kannalta on onnetonta, että se jatkuu edelleen
kokeiluna eikä varmuutta tulevaisuuden suunnasta ja kehittämistoimista
ole saatu. Mutta kiitoksia ministerille siitä, että kuitenkin
riittävän ajoissa tämä jatkokokeilu
on saatu tänne eduskuntaan, että tiedetään
varautua sitten eteenpäin.
Hallinto- ja kuntaministeri Tapani Tölli
Arvoisa puhemies! Kiitos täällä käytetyistä puheenvuoroista.
Voin ensinnäkin todeta noin yleisesti, että kannattaisi
käydä tutustumassa Kainuun-malliin. Täällä varmasti
kaikki paikalla olevat edustajat tuntevat kohtuullisen hyvin tämän
Kainuun hallintokokeilun ja sen tulokset, (Ed. Erkki Virtanen: Poissa
olevat ei!) mutta kaiken kaikkiaan se on perehtymisen arvoinen asia.
Olisin erittäin mielelläni esitellyt tämän
kokeilun vakinaistamista, mutta siihen ei löytynyt riittävää poliittista
yhteisymmärrystä. Kainuulaisten kannalta se olisi
ollut erityisesti perusteltua. On kuitenkin todettava se, että lähtöruutuun ei
ole palaamista ja tältä pohjalta täytyy
jatkaa tulevaisuudessakin. Niin kuin totesin esittelypuheenvuorossani,
olisi hyvin välttämätöntä,
että seuraavalla vaalikaudella kohtuullisen hyvissä ajoin
vakinaistamisesta tehtäisiin päätös.
Joissakin yhteyksissä on esitetty sitäkin,
miksei Kainuusta muodosteta yhtä kuntaa. Juuri siksi kannattaisi
tällaisten esittäjien käydä tutustumassa
Kainuuseen ja lähteä vaikka ajamaan Suomussalmen
Hossasta Kajaaniin, se on 220 kilometriä, ja käydä nykyisissä kuntakeskuksissa. Tämä
malli
mahdollistaa sen mahdollisimman tasapainoisen kehityksen ja mahdollistaa
sen, että saadaan aikaan hyvät kehittämistavoitteet
ja kehittämismahdollisuudet.
Sitten tässä on ollut esillä se,
että palveluiden järjestämisessä ja
tuottamisessa on varmasti kehittämistä. On varmasti
näin, ja kaikki ei johdu mallista, vaan mallin sisällä voidaan
toteuttaa, organisoida ja johtaa asioita monella tavalla. Ja jos
mallissa on korjaamista, sitä pitää sitten
korjata. Tässä esityksessä nyt niitä asioita
on otettu huomioon.
Sitten on muutamassa puheenvuorossa otettu esille terveydenhuollon
rahoituksen kokeilu. Minusta Kainuu olisi tietyllä lailla,
jos jossakin lähdetään kokeilemaan, myöskin
se aika tietyllä tavalla sovelias alue sen seuraamiseen.
Sitten tämän Kainuun mallin käyttäminen
tai soveltaminen muualle Suomeen: Minä en näkisi sitä esteenä,
miksei voitaisi. Jos joku alue haluaa, niin miksi se pitäisi
kieltää? Miksi pitäisi kieltää,
jos jonkun alueen kunnat ja kuntalaiset ja kuntien päättäjät
toteavat, että tällä tavalla toteutettuna
me pystymme parhaalla tavalla turvaamaan ihmisten palvelut? Miksi
pitäisi kieltää ja todeta, niin kuin
entinen kuuluisa kerrallinen palopäällikkö,
että väärin sammutettu? Ei kai muoto
ja järjestelmä ole itsetarkoitus tai kieltäminen itsetarkoitus,
vaan kyllä, jos joku toimii hyvin, miksi se ei voi toimia
muuallakin hyvin.
Keskustelu päättyi.