1) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi aluehallintovirastoista
annetun lain ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Silloin on syytä tehdä muutoksia
ja tarkennuksia, kun niihin tarpeita ilmenee. Viime eduskuntakaudella,
kun aveja ja elyjä perustettiin ja tätä valtion aluehallintoa
uudistettiin, käytiin oikeastaan tästä asiasta
jo varsin laajaa keskustelua, jota tänään hallituksen
esityksen myötä korjataan juuri siihen malliin
kuin sivistysvaliokunta jo viime kaudella esitti.
Esityksen tavoitteena on siis koota eräiden valtion
aluehallinnolle kuuluvien opetus- ja kulttuuritoimen tehtävien
hoitaminen nyt aluehallintovirastoihin. Esityksen mukaan aluehallintovirastoihin
ehdotetaan siirrettäväksi nykyisin elinkeino-, liikenne-
ja ympäristökeskuksissa hoidettavat kirjasto-,
liikunta- ja nuorisotoimen tehtävät sekä oppilaitosrakentamiseen
liittyvät tehtävät. Juuri tästä kävimme
viime hallituskaudella pitkän keskustelun hieman väitellenkin
siitä, kumpi on oikea paikka kirjastolle, liikunnalle ja
nuorisotoimelle, elyt vai avit. Silloin tuo toinen kanta lopulta
voitti, ja nyt muutamaa vuotta myöhemmin tätä ollaan
muuttamassa siihen malliin kuin sivistysvaliokunta jo silloin omassa
kannanotossaan esitti. Eli tästä hallitukselle
ehdottomasti kiitosta.
Sivistysvaliokunta on lausunnossaan korostanut, ettei tämä muuta
sitä, että nuorten syrjäytymisen ehkäisemiseksi
tavoitteena on eri toimijoiden kokonaisuus, jossa nuorisotyö,
koulu, työhallinto ja sosiaali- ja terveystoimi toimivat
yhdessä, ja sivistysvaliokunta nyt tätä asiaa
käsitellessään on nostanut esille sitä,
että yhteistyö aluetason kaikkien toimijoiden
kesken on välttämätöntä hyvän
lopputuloksen saamiseksi muun muassa nuorisotakuun osalta.
Arvoisa puhemies! Tässä esityksessä on
toisena pienenä osana aluehallintovirastolain muuttaminen
niin, että uudella pykälällä mahdollistetaan
henkilöstöresurssien nykyistä joustavampi
ja tehokkaampi käyttö sellaisissa tilanteissa,
kun toisessa paikassa tarvitaan lisää henkilökuntaa
ja toisessa on henkilökuntaa annettavana.
Tämä resurssikysymys vie puheeni siihen kysymykseen,
joka koskee elyjen tämänhetkistä resurssitilannetta.
Joukkoliikenteen kilpailuttaminen on yksi sellainen asia, jossa
tämä resurssikysymys nousee vahvasti esille valtion
aluehallinnossa. Pääkaupunkiseudulla ja suuremmissa
kaupungeissahan tämä on rutiinia ja toiminut hyvin, mutta
ensi vuonna asia laajenee EU-lainsäädännön
myötä koko maahan, ja tämän
jälkeen niin sanotun kannattamattoman bussiliikenteen suora tukeminen
ei ole enää mahdollista. No, tämä on aiheuttanut
ely-keskuksissa suurta ruuhkaa ja painetta asioiden eteenpäinviemiseksi,
ja kilpailutuksen piiriin tulevien linja-autoliikennöitsijöiden
keskuudessa tilanne on aiheuttanut aikamoista hämmennystä.
Itse asiassa kuukausi sitten kunnat ja ely-keskukset olivat
lähettäneet tarjouspyyntöjä vain muutamia,
ja kun asiaa hieman selvitin, niin yksi isoin syy on se, että nämä isot
kaupungit ovat vieneet tätä resurssia ja sitten
resursseja ei ole riittänyt näille pienemmille
paikoille. Nyt isona pelkona on se, että tämä resurssipula — jos
se aidosti on resurssipula, mitä itse uskon sen olevan — on johtamassa
siihen, että meidän maaseudun joukkoliikenne saattaa
olla uhattuna. Vai onko tässä lopulta kuitenkin
tavoitteena se, että valtio kaataisi joukkoliikenteen järjestämisen
lopulta kokonaan maaseutukuntien niskaan? Toivottavasti näin
ei ole, vaan kyse olisi siitä, että ely-keskuksiin
tarvittaisiin lisää resursseja tämän
asian viemiseksi kiireisesti maaliin.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Seuraavaksi edustaja Kanerva on pyytänyt puheenvuoron. Pyydän
vain tarkistamaan, että teidän mobiililaitteenne
on varmasti äänettömällä.
(Naurua)
Ilkka Kanerva /kok:
Puhemies! Viimoisimpana valtiopäivätoimenani,
lähestulkoon valtiopäivätoimenani, tässä istunnossa äsken
juuri varmistin, että asia on puhemiehen edellyttämässä asennossa,
joten ollos huoleton, poikas valveil’ on. (Jouko Skinnari:
Hyvä puheenvuoro!)
Puhemies! Ajattelin kuitenkin sanoa hieman toisesta näkökulmasta
omassa puheenvuorossani yhden kannanoton tähän
tematiikkaan, josta edustaja Heinonen piti historiallisen hyvän
puheenvuoron. Mutta kun en ehtinyt valiokunnan mietintöä aivan
kokonaan lukea, niin jäin oikeastaan kaipaamaan sitä,
minkä eduskunnan tahtona toivoisin vahvistuvan pikkuhiljaa
valtion keskushallinnon uudistamista koskien. Kun hän spekuloi
sitä, kuuluuko joku toiminta nyt elinkeinokeskuksen vai
avin toimipiiriin, niin tämä juuri kuvaa parhaalla
mahdollisella tavalla sitä, että mitä ihmeen
järkeä on vähänkään
pidemmällä tähtäimellä siinä,
että valtiolla on kaksi väliportaan hallinnon
toimielintä, joiden edes maantieteelliset rajat eivät
ole lähestulkoonkaan identtiset, hyvin kaukana siitä.
Nämä ovat sellaisia asioita, joita nimenomaan rakenteellisesti
Suomessa pitäisi aika nopeasti ja ennakkoluulottomasti
uudistaa ja päästä siihen, että elyjen
ja avien kohdalla päästäisiin samaan valtion
toimielimeen keskusportaassa. Olisiko siellä sitten kuinka
kansanvaltainen kontrolli, se on myöhemmin erikseen katsottava,
mutta en löydä mitään järjellistä perustetta
sille, että valtiolla on kaksi uutta lääninhallitusta
väliportaassa, jotka eivät mitenkään
edes maantieteellisesti kohtaa toisiaan.
Johannes Koskinen /sd:
Arvoisa puhemies! Edustaja Kanerva puuttui ajankohtaiseen asiaan, eli
nythän juuri hallitus on antamassa toimeksiantoa kansliapäälliköille
valmistella sitten työtä, joka johtaisi siihen
aluehallintovirastojen ja elyjen niin toimialueiden kuin tehtävien
uudelleentarkasteluun. Maakuntien liittojen edustajat, maakuntahallitusten
puheenjohtajathan ovat jo aikaisemmin ministeri Virkkuselle tehneet
ehdotuksen, että kannattaisi tällä vaalikaudella
käynnistää ison maakuntauudistuksen valmistelu
ja tähdätä vuoden 2017 tilanteeseen,
jolloin meillä on parempi kuva siitä, mitä tapahtuu
kuntarakenteelle ja voitaisiin rakentaa yhtenäisemmät
aluejaot. Se olisi niin kuntien kuin kansalaistenkin elämän kannalta
olennaisesti helpompaa.
Meillä on tässä tehty viime vuosina
hyvin epämääräisiä aluejakomuutoksia
hätäkeskusten osalta, ja poliisipiiritkin poikkeavat
kaikesta muista, ja nyt paraikaa sitten heitellään
hyvin erilaisilla luvuilla pelastusalueiden muutoksia ilman että olisi
mitään kokonaiskuvaa siitä, että saataisiin toiminnalliset,
järkevät, nykyistä isompia maakuntia
vastaavat alueet ja se sama aluejako olisi sitten myös
valtion aluehallinnossa. Tähän suuntaan nyt toivottavasti
lähtee liikkeelle järjestelmällinen työ.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Aluehallinnon kehittäminen
on ollut Suomessa sekavaa. Meillä on ollut läänit,
sitten tuli suurläänit, sen jälkeen on
tehty elyjä, aveja, on hallintoa kehitetty hyvin monella
portaalla. Kansalaiset eivät ole pysyneet tässä kehityksessä mukana.
Joskus tietysti jotkut kysyvät, mihin kansalaiset tarvitsevat
sitten näitä palveluita, mutta alakohtaisesti
tarvitsevat ja siksi esimerkiksi elinkeinon kehittämisen
näkökulmasta on äärimmäisen tärkeää,
että tiedetään, missä on toimisto,
missä ovat virkamiehet, millä vastuulla he sitten
toimivat.
Mutta, arvoisa puhemies, ylipäätänsäkin
aluehallinnon kehitystyössä näyttää olevan
se kehityssuunta, että aina kun aluehallintoa tavalla tai toisella
yhdistetään, niin keskushallinto vahvistuu ja
se ottaa tiukempaa otetta tässä kaikessa. Sen
vuoksi, kun tuota tulevaisuutta piirretään, niin
toivottavasti tämä ei ole se suuntaus edelleen,
vaan pystytään todellakin joko maakunnittain tai
sitten suuremmilla alueilla yhdistämään sekä valtionhallintoa
että myös sitten myös täällä viitattuun
kansanvaltaiseen näkökulmaan liittyvää asiaa.
Onko se sitten jopa pidemmälle vietynä kansanvaltaisesti
valittu maakuntavaltuusto elikkä suorilla vaaleilla valittu
vai joku muu muoto, se on ehkä vielä toissijainen
tekijä tässä vaiheessa, mutta joka tapauksessa
tätä yhdistämistä tarvitaan.
Ja vielä lopuksi, herra puhemies: Alueilla erityisesti
valtionhallinnon piirissä toivotaan kyllä työrauhaa,
nimittäin tämä jatkuva uudistustyökin on
rasittavaa. Ei tiedetä loppujen lopuksi, mihin suuntaan
ollaan menossa, ja siinä mielessä tuo edustaja
Koskisen aikataulunäkökulma, jota maakuntahallinnon
puitteissa maakuntahallitusten puheenjohtajat ovat muun muassa jiiranneet eteenpäin,
on kyllä oikea lähtökohta, elikkä mennään
seuraavat eduskuntavaalit, hallitusneuvottelut ja katsotaan siitä eteenpäin,
kuinka tulee sitten kulkea. Mutta tehokkuutta tarvitaan, se on selvä, mutta
myös alueellista toimivuutta ja sitä kautta myös
sen alueellisen toiminnan vahvistamista.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä on harkiten tehtävä,
mitä tehdään. Tässähän
on taustalla muun muassa se, että 90-luvulla Ahon hallituksen
aikana Lääkintöhallitus, Sosiaalihallitus
ja Työsuojeluhallitus lakkautettiin. Tällöin
tuli juuri se tilanne, mitä nyt tässä sote-uudistuksessa
koetetaan paikata, kun on syntynyt tätä eriarvoisuutta,
jota Lääkintöhallitus ja Sosiaalihallitus
koettivat pitää yllä. Silloinhan sosiaali-
ja terveysministeriöön perustettiin neuvottelukunta
valvomaan sitä, että alueellista eriarvoisuutta
ei synny.
Mutta kuitenkin tämä karkasi käsistä.
Erikoissairaanhoito karkasi, ja perusterveydenhuolto jäi liian
vähille rahoille. Ja sitten tulivat viime hallituksen aikana
elyt ja avit, joita sosialidemokraatit sellaisena sekavana uudistuksena
vastustivat. On hyvin vaikea kansalaisen ja jopa pitkään
eduskunnassa olleen tietää, mihin numeroon hän
soittaa. Ennen kun oli lääninhallitukset, niin
me tiesimme, että kun maaherralle soitti, niin asiat järjestyivät.
Se oli selkeä hallinto. Kun lääninhallitukset
lakkautettiin, niin silloin katsottiin, että maakuntahallinnon
pitää tulla selkeämmäksi, ja korostettiin
Euroopan unionin tavoin maakuntien merkitystä niin kulttuurissa,
urheilussa kuin elinkeinotoiminnassa. Mutta tämä on
jäänyt puolitiehen. Ja nyt vielä sitten
kun tämä elyjen ja avien työnjako on
epäselvä, ihmisiä on vaikea tavoittaa,
niin tästä on tullut tietysti joidenkin toivoma tilanne
siitä, että on syntynyt hässäkkä,
ja sehän ei voi olla julkishallinnon tehtävä.
Julkishallinnon pitää olla selkeä, ja
sen pitää olla sillä tavoin toimiva,
että siellä on riittävästi resursseja.
Tässä mielessä tässä hallinnossa
on kirveellä töitä. (Ilkka Kanerva: Äskenhän
sanoitte, että pitää harkiten tehdä!) — Mutta
sen voi tehdä kirveelläkin harkiten. (Naurua)
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tiedustelen, käyttääkö edustaja
Heinonen puheenvuoron paikaltaan vai täältä puhuja-aitiosta.
(Timo Heinonen: Paikaltaan, puhemies!) — Olkaa hyvä.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Olen edustaja Skinnarin kanssa samaa mieltä siitä,
että nykyjärjestelmä on sekava siinä mielessä, että eivät
edes meistä kaikki ole varmoja, jos tässä kysymyksen
teen, että mikä osa on avissa, mikä on
elyssä, ja tämä on nyt yksi sellainen
asia, mitä nimenomaan korjataan, mikä on ollut
hieman erikoinen lähtökohtaisesti.
Aluetasolla vastuu nuorisopolitiikan yhteensovittamisesta on
siis jatkossa aluehallintovirastolla, mutta niin kuin sivistysvaliokunta
on lausunnossaan korostanut, ei tämä muuta sitä,
että nuorten syrjäytymisen ehkäisemiseksi
tavoitteena on eri toimijoiden kokonaisuus, jossa nuorisotyö, koulu,
työhallinto ja sosiaali- ja terveystoimi toimivat yhdessä.
Ja niin kuin hallintovaliokunta on tätä jatkanut,
niin he ovat todenneet ja pitäneet tärkeänä,
että aluehallintovirastojen, ely-keskusten ja muiden toimijoiden
välistä yhteistyötä tulee tämänkin
jälkeen jatkaa ja vahvistaa nuorten asemaan liittyvien
hankkeiden toteuttamiseksi. Toimiiko se oikeasti niin, että tämän
yhteistyön nimiin sitten vannotaan, se on iso kysymysmerkki,
ja minun mielestäni tätä pitää hallitusti
miettiä, niin kuin edustaja Kanerva tätä problematiikkaa
esille toi kysyen, mikä on kokonaiskuva. Yhtenä esimerkkinä voi
ottaa tämän nuorisotakuun esille, jossa on tämäntyyppinen
problematiikka, eli ei oikein tiedetä, kenellä lopulta
se vastuu on. Vaikka yhteistyö toimisi, niin loppuperin
puuttuu se yksi puhelinnumero, mihin edustaja Skinnari viittasi,
että mihin soitetaan. Tietyllä tavalla siinä sitä samaa
ongelmaa on, onko se vastuu kunnalla vai meneekö se sitten
aluehallinnon elyyn taikka aviin. Tämän jälkeen
se kuuluu siis aviin pääosin, mutta ei kuitenkaan
kokonaisuudessaan.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä avin ja elyn perustaminen
osoitti silloin, kun hallitus sen yksipuolisesti teki, että tarvittaisiin
parlamentaarista valmistelua. Nimenomaan näissä koko
maata, koko maakuntaa tai kuntia tai myös sosiaali- ja
terveysalaa koskevissa uudistuksissa pitäisi tehdä se
valmistelu sillä tavoin, että siinä kaikki
pääsevät siihen valmisteluun mukaan,
kaikki poliittiset puolueet, jotka eduskunnassa ovat, ja tämän
minusta pitäisi tulla pohjaksi. Sitten on hallituksen asiana
panna toimeen se, mitä on näissä parlamentaarisissa
komiteoissa esitetty.
Tässä mielessä tämän
asian purkaminen nyt niin, että huonon ely- ja avi-järjestelmän
korjaamiseksi perustetaan tänne Helsinkiin joku valtioneuvoston
mammuttiorganisaatio, ei ole vastaus tähän tilanteeseen,
mikä maakunnissa tällä hetkellä on.
Suomi on laaja, Saksan kokoinen alue. Saksassa ihmisiä on
yli 80 miljoonaa, Suomessa vähän yli 5 miljoonaa.
Tässä mielessä sen hallinnon vain pitää olla
sellainen, että se tuo tätä tasa-arvoisuutta
myös näissä hallinnollisissa asioissa, nimenomaan
esimerkiksi elinkeinotoiminnassa, joka on jäänyt
selkeästi nyt näinä vuosina varjoon.
Vienti ei vedä, mutta elinkeinotoimintaa ei näköjään
oikein missään päin Suomea tällä hetkellä pohdita
riittävän hyvin. Ei täällä eduskunnassa,
ei valtioneuvoston piirissä, ei maakunnissa eikä kunnissa,
ja tämä on se yksi suuri puute, ja kaikki kuitenkin
tietävät sen, että yksi syy on siinä,
kun vienti ei vedä.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Olemme kaikki varmaan sitä mieltä,
että nuorisopolitiikan onnistunut hoitaminen on hyvin tärkeätä koko
Suomen tulevaisuudelle.
Meillä on runsain määrin lapsia ja
nuoria, jotka joutuvat pois raiteiltaan sen takia, että heidän perheensä voivat
huonosti. Perheillä ei ole riittävästi
rahaa maksaa lastensa harrastuksia ja sillä tavalla tukea
lasten kehittymistä kohti aikuisuutta ja opintoja ja sitä kautta
työelämää. Ongelma on nimenomaan
siinä, että perheeltä puuttuvat resurssit.
Se on valitettavaa, että täällä eduskunnassa
aina puhutaan byrokratiasta ja näitä viranomaisrakenteita
muutetaan vuodesta toiseen. Sitä byrokratiaa pyöritetään
ja laatikoita siirrellään hallinnon organisaatioissa,
kun kaikki resurssit täällä eduskunnassakin
pitäisi ennemmin kohdentaa suoraan niihin perheisiin, joissa
on ongelmia.
Loppujen lopuksi aika pienillä resursseilla yhteiskunta
pystyisi suoraan puuttumaan syrjäytymisvaarassa olevien
nuorten ongelmiin, jos siellä kuntatasolla olisi riittävästi
nuorisotyöntekijöitä ja muita henkilöitä,
jotka pystyvät sitten yhdessä perheen kanssa ohjaamaan
näitä nuoria vaikka hyvien harrastusten pariin,
joiden on todettu selvästi ehkäisevän
syrjäytymistä. Minä toivoisin, että eduskunnassa
jatkossa keskusteltaisiin enemmän suoraan näiden
lapsiperheiden ongelmista ja siitä, miten niihin voitaisiin
puuttua paremmin vaikka valtion budjetin kautta tai sitten kuntien velvoitteita
lisäämällä sillä tavalla,
että se tuki menisi suoraan sinne perheelle, joka pystyisi
itsenäisesti toimimaan lastensa kanssa.
Mika Kari /sd:
Arvoisa herra puhemies! Olen itse toiminut seitsemän
vuoden ajan Päijät-Hämeen maakuntahallituksen
puheenjohtajana nyt jo vuoden siitä tehtävästä vapaana
ollessa, mutta olin mukana myös tämän
aluehallinnon uudistuksen käynnistysvaiheessa, selvitysvaiheessa Etelä-Suomen
maakuntien liiton puheenjohtajana, ja olen kyllä täysin
samaa mieltä kuin edustaja Kanerva tässä aiemmin,
että aluehallinnon uudistuksen tuloksena tuli kyllä varsin
vaikeasti ymmärrettävä aluehallinnon
rakenne, joka ei ole pelkästään vaikea
ymmärtää hallinnollisesti, vaan myös
maantieteelliset rajat ovat varsin epäloogisessa järjestyksessä.
Mutta minä henkilökohtaisesti kyllä toivon, että tämän
kunta- ja sote-uudistuksen kautta syntyy sellainen perusratkaisu
myös rakenteisiin, alueelliseen rakenteeseen, johonka olisi
sitten tulevaisuudessa helpompi sovittaa mielekkäämpi valtion
paikallishallinnon rakenne, joka tukisi myös sitten kuntien
omaa elinvoimaa ja niitä pyrkimyksiä, joita suomalaisilla
kunnilla on. Samassa yhteydessä olisi syytä myös
miettiä sitä, että nostettaisiin kuntien
päätösvaltaa ja alueiden päätösvaltaa
vaikka sitten valtiovallan laskun kustannuksella.
Keskustelu päättyi.