6) Hallituksen esitys laiksi eräiden juomapakkausten
valmisteverosta sekä eräiksi siihen liittyviksi
laeiksi
Olavi Ala-Nissilä /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä, joka on
nyt käsittelyssä, ehdotetaan, että juomapakkausten
ympäristöohjaus hoidettaisiin edelleen verotukseen
perustuvana siten, että verosta säädettäisiin
laki eräiden juomapakkausten valmisteverosta.
Veronalaisia juomapakkauksia olisivat pakkaukset, jotka sisältävät
tullitariffin ryhmään 22 kuuluvia juotavia juomia,
joita olisivat kaikki alkoholijuomat, olut mukaan lukien, limonadit,
vedet sekä muut alkoholittomat juomat. Veronalaisia olisivat
eri materiaaleista valmistetut juomapakkaukset lukuun ottamatta
nestepakkauskartongista valmistettuja pakkauksia.
Halutun ympäristöohjauksen saavuttamiseksi vero
määrättäisiin toisaalta juomapakkauksia koskevan
elinkaaritutkimuksen perusteella ja toisaalta poliittisten päätösten
nojalla, huomioon ottaen myös sisämarkkinoiden
toiminta. Verosta vapautettaisiin juomapakkaukset,
jotka ovat uudelleentäytettäviä tai
raaka-aineena hyödynnettäviä ja jotka
kuuluvat panttiin perustuvaan palautusjärjestelmään.
Raaka-aineena hyödynnettävien juomapakkausten
verottomuus tulisi kuitenkin voimaan vasta siirtymäajan
kuluttua, joka olisi kolme vuotta. Siihen saakka sanotuista juomapakkauksista
kannettaisiin veroa, joka olisi noin puolet nykyisestä verosta.
Samaa kolmen vuoden siirtymäaikaa sovellettaisiin verolain
soveltamisalan piiriin säädettäviin uusiin
tuotteisiin.
Puhemies! Valiokunta pitää tärkeänä sitä,
että pitkään valmisteilla ollut esitys
uudeksi laiksi eräiden juomapakkausten valmisteverosta
on saatu valmiiksi ja tuotu eduskuntaan käsiteltäväksi.
Lakiehdotus on myös tasapainoinen kokonaisuus, joka perustuu
ympäristöön liittyvien verojen ja kannustimien
käyttöön.
Näkemys siitä, että kierrätysjärjestelmät
tulevat kehittymään nykyisestä, on myös
vahvistunut valtiovarainvaliokunnan asiantuntijakuulemisessa. Esitystä on
pidetty hyvänä uudistuksena myös kuntien
jätehuollon kannalta. Uuden lain on katsottu yhdessä panttijärjestelmän,
pakkaajille säädetyn tuottajavastuun ja kierrätysmaksujen
kanssa ehkäisevän jäteveron ohella jätteiden
syntyä ja edistävän jätteiden
kierrätystä ja hyödyntämistä.
Ympäristövaliokunta on myös käsitellyt
asiaa ja antanut siitä lausuntonsa. Hallituksen esitys perustuu
ympäristövaliokunnan arvion mukaan rakenteellisesti
EU:n ympäristöohjelman keskeisille periaatteille.
Hyvin toimivan veroon ja panttimaksuun perustuvan palautusjärjestelmän
säilyttäminen on ehdotuksen lähtökohtana.
Vaikka juomapakkausten valmistevero on ympäristölähtöinen,
sen tulee kuitenkin täyttää veroa koskevat
EU:n perustamissopimuksen 90 artiklan edellytykset. Artikla kieltää yksiselitteisesti
tuontituotteiden syrjinnän ja edellyttää neutraalia
verokohtelua kotimaisten ja muiden jäsenvaltioiden tuotteiden
kesken.
Hallituksen esitys perustuu edelleen vero-ohjaukselle. Verouhalla
pyritään vaikuttamaan kuluttajien valintoihin
niin, että mahdollisimman suuri osa kulutuksessa olevista
juomapakkauksista palautuisi kiertoon joko uudelleentäyttöä tai raaka-aineena
käyttöä varten. Vero säilyisi
esityksen mukaan kertakäyttöisillä, pantilliseen
järjestelmään kuulumattomilla juomapakkauksilla, mutta
poistuisi sen sijaan raaka-ainehyödynnettäviltä juomapakkauksilta
kokonaan kolmen vuoden siirtymäajan kuluttua. Verosta vapautetaan
siis jatkossa juomapakkaukset, jotka ovat joko uudelleen täytettäviä tai
raaka-aineena hyödynnettäviä ja jotka
kuuluvat panttiin perustuvaan palautusjärjestelmään.
Veroa on tarkoitus kantaa ehdotuksen mukaan kaikista tullitariffiin
22 kuuluvien juotavien juomien pakkauksista, kun pakkauksen tilavuus
on enintään 5 litraa. Lain piiriin kuuluisivat siten
nykyisten juomapakkausten lisäksi myös pakkaukset,
jotka sisältävät ryhmään
22 kuuluvia luonnosta saatavia vesiä sekä 0,5—1,2
tilavuusprosenttia alkoholia sisältäviä juomia.
Valiokuntamme pitää veropohjan laajentamista
esitetyin tavoin perusteltuna ja hyvänä. Se selkeyttää järjestelmää ja
saattaa erilaiset juomat verotuksellisesti yhdenvertaiseen asemaan.
Veronalaiset juomat ovat lisäksi tyypillisiä volyymituotteita,
joiden pakkauksista aiheutuu yleisesti ympäristöhaittaa.
Esitystä on tuettu tältä osin yleisesti
myös valiokunnan asiantuntijakuulemisessa.
Valiokunta puoltaa ympäristövaliokunnan tavoin
hallituksen ehdottamaa 51 sentin veroa litralta kertakäyttöisille,
palautusjärjestelmään kuulumattomille
juomapakkauksille. Vero vastaisi sitä ympäristöhaittojen
lisäystä, joka aiheutuu juomapakkauksen kertakäyttöisyydestä.
Veron määrä perustuu esityksen mukaan
ympäristökuormituksen eroihin ja arvioon riittävästä ohjausvaikutuksesta
sekä pyrkimykseen varmistaa riittävä sisämarkkinoiden
toiminta ja kilpailu. Veroon ei siten sisältyisi ylimääräistä taloudellista
ohjausta.
Hallituksen esityksen vaikutuksista juomapakkausten määrään
ja niistä syntyvän jätemäärän
muutoksiin, juoma-alan kilpailutilanteeseen ja työllisyyteen
on esitetty osin erisuuntaisia arvioita. Säännökset
heijastuvat joka tapauksessa toimijoiden ja kuluttajien valintoihin
ja sitä kautta ympäristön tilaan, juomien
hintoihin ja myös alan työllisyyteen. Valiokunta
uskoo kuitenkin, että nämä muutokset
ovat hallittavia ja kokonaisuutena arvioiden myönteisiä,
erityisesti, jos riittävän siirtymäajan
turvin varataan toimijoille tilaisuus toimivan muovipullojen keruujärjestelmän
luomiseen.
Tämä hallituksen esityksen kolmen vuoden siirtymäaika
on kompromissi. Siinä on otettu huomioon lainmuutoksen
vaikutukset eri tahoille. Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa vastakkain
ovat olleet panimoalan mittavat investoinnit uudelleentäytettäviin
pakkauksiin liittyviin järjestelmiin ja toisaalta päivittäistavarakaupan
ja pienpanimoiden valmius muutokseen vuoden, puolentoista siirtymäajalla,
siis nopeammalla aikavälillä. Siirtymäaika
tarvitaan joka tapauksessa, jotta raaka-aineena hyödynnettävien
muovipullojen keräysjärjestelmä ja sen
edellyttämä logistiikka saadaan kuntoon.
Valtiovarainvaliokunnan mielestä on tärkeintä,
että verokohtelultaan neutraali ja korkeatasoisen ympäristöhuollon
mahdollistava lainmuutos saadaan aikaan. Koska laki pohjautuu taloudellisille
kannusteille eikä hallinnollisille pakotteille, on tärkeää,
että toimijoille varataan riittävä aika sopeutua
muutoksiin, riittävä aika luoda keräysjärjestelmät,
tehdä sopimukset ja riittävä aika suunnitella
käytännöt tuontipakkausten osalta.
Valtiovarainvaliokunta onkin liittänyt mietintöön
myös lausumaehdotuksen, jossa edellytetään,
että hallitus huolehtii lainmuutosta koskevan tehokkaan
tiedotuksen järjestämisestä ja seuraa
tarkoin lain täytäntöönpanon
ympäristövaikutuksia. Seuranta tulee kohdentaa
erityisesti erilaisten pakkausten pakkausprosenttien kehitykseen.
Hallituksen tulee ryhtyä toimenpiteisiin, jos ratkaisevaa
heikennystä nykytilanteeseen nähden tapahtuu.
Arvoisa puhemies! Valiokunnan mietintöön on
liitetty myös yksi vastalause, johon sekä vasemmistoliiton
että vihreiden edustajat hyvässä valiokunnassamme
ovat yhtyneet.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Vihreän eduskuntaryhmän
mielestä on jotakuinkin valitettavaa, että hallitus,
jonka ohjelmaan on kirjattu ekologisen verouudistuksen periaate, lähtee
toteuttamaan sitä heikentämällä yhtä jätepolitiikan
osa-aluetta.
Mietintöön liitetty vastalause koskee materiaalina
kierrätettäviä tölkkejä.
Euroopan unionin ja siis myös Suomen jätepolitiikan
hierarkia lähtee siitä, että ensisijaista
on jätteen synnyn ehkäisy, sen jälkeen
tulee asioiden käyttäminen uudelleen, kierrättäminen
niiden entisessä tarkoituksessa, sen jälkeen tulee
materiaalikierrätys ja tämän jälkeen
käyttäminen energiana ja kaatopaikkasijoitukset.
Näistä jätepoliittisista periaatteista
lähtien on ollut perusteltua pitää uudelleentäytettävien
pullojen asema suhteessa materiaalina kierrätettäviin
pakkauksiin sellaisena, että uudelleentäytettävät
pullot on asetettu etusijalle. Niiden elinkaarianalyysien pohjalta,
joita on tehty tämän lain valmistelun pohjaksi,
uudelleentäytettävät pakkaukset voidaan
asettaa materiaalikierrätettävien tölkkien
edelle. Tutkimusten mukaan kierrätettävät
alumiinitölkit ovat uudelleentäytettäviä pulloja
huonompia kolmella eri kriteerillä: ilmastonmuutos, happamoituminen
ja alailmakehän otsoni. Nämä kolme kriteeriä ovat
olennaisempia kuin ne kaksi kriteeriä, joista toisessa
alumiinitölkki asettuu hieman paremmaksi kuin uudelleentäytettävät
pullot ja toisessa nämä kaksi pakkausmateriaalia
voivat olla samanlaisia, eli perusteet sille, että alumiinitölkeille
vieläkin jäisi tämän uudistuksen
jälkeen lisävero, on. Tämän on
tuonut esille myös ympäristövaliokunta
omassa lausunnossaan. Ympäristövaliokunnan lausuntoon
perustuen valtiovarainvaliokunnassa vihreiden ja vasemmistoliiton
edustajat ovat harkinneet pykälämuutosehdotusten
tekemisiä, joissa tämä ehdotus hyväksytään
muuten mutta alumiinitölkkien osalta se ei ole sama.
Hyvänä tässä ehdotuksessa
voi ehdottomasti pitää sitä, että tämän
veron piiriin tulevat sellaiset pakkaukset, joita ei ole edes raaka-aineena kierrätetty.
Valiokunnan mietinnössä on myös asiallisella
tavalla pohdittu näiden järjestelmien syntymistä ja
myös sitä erittäin vaikeaa ongelmaa,
joka koskee Suomen rajojen ulkopuolelta tuotavia pakkauksia, joille
toistaiseksi kukaan ei ole pitävää ratkaisua
esittänyt.
Yksityiskohtaisessa käsittelyssä tulen esittämään
pykälämuutokset siltä osalta, että Suomessa
vieläkin pysyisi järjestelmä, jossa uudelleen täytettäviä pakkauksia
voidaan suosia.
Lopuksi voisi vielä todeta, että valtiovarainministeriön
työryhmä, joka tämän lakiesityksen pohjatyötä teki,
oli oman esityksensä tehnyt juuri sellaisena kuin valiokunnassa
tehty vastalause on, joten tällä vastalauseella
on takanaan valtiovarainministeriön realismituki, jos nyt
näin voidaan sanoa.
Iivo Polvi /vas:
Arvoisa herra puhemies! Valtiovarainvaliokunnan mietintöön
hallituksen esityksestä laiksi eräiden juomapakkausten
valmisteverosta sekä eräiksi siihen liittyviksi
laeiksi sisältyvän esityksen tavoite sinänsä on
oikea ja kannatettava. Se lähtee ajatuksesta säilyttää nykyisen
kaltainen verotukseen perustuva juomapakkausten ympäristöohjausjärjestelmä ja
myös korjata muutamia siinä olevia puutteita.
Vaikka hallituksen esitys pohjautuu, niin kuin edellinen puheenvuoron
käyttäjä jo totesi, valtiovarainministeriön
asettaman työryhmän muistioon juomapakkausten
ympäristöohjausjärjestelmästä,
poikkeaa se siitä olennaisesti eräiltä osiltaan.
Työryhmän muistiossa oli lähtökohtana
se, että raaka-aineena hyödynnettävän
juomapakkauksen veroksi määrättäisiin
8,5 senttiä litralta. Hallituksen esitys kuitenkin, johonka
myös valiokunta on päätynyt, lähtee
siitä, että me mietinnössämme
poistaisimme tämän kannustusveron uudelleenkäytettävien
ja raaka-aineena hyödynnettävien pakkausten välillä kolmen
vuoden siirtymäajan jälkeen kokonaan. Siltä osin
hallituksen esitys ja myös valiokunnan oma ratkaisu poikkeavat
tuosta työryhmän mietinnöstä.
Veron poistaminen kolmen vuoden siirtymäajan jälkeen
tölkeiltä ja muilta kierrätettäviltä pakkauksilta
aiheuttaisi väistämättä kielteisiä ympäristövaikutuksia.
Veron poistaminen todennäköisesti merkitsisi raaka-aineina
hyödynnettävien pakkausten käytön
lisääntymistä ja vastaavasti täyttöpakkausten
käytön vähentämistä.
Se samalla johtaisi jätemäärän
lisäykseen. Tuo ajatus on myös selvästi
todettu hallituksen esityksen perusteluissa. Niinpä tuo
hallituksen esitys ei ole sopusoinnussa EU:n piirissä valmisteilla
olevan jätestrategian kanssa.
Ympäristövaliokunta on omassa lausunnossaan
katsonut myös, että valtiovarainministeriön työryhmän
muistiossa mahdolliseksi esittämä ratkaisu säätää raaka-aineena
hyödynnettäville, toimivaan panttijärjestelmään
kuuluville juomapakkauksille siirtymäkaudeksi ehdotetun
veron 8,5 senttiä litraa kohti pysyväksi ympäristösyistä.
Vero kohdistuisi yhtä lailla niin kotimaisiin kuin ulkomaisiin
tuotteisiin, jolloin sitä ei voitaisi pitää syrjivänä.
Elinkaari- ja ympäristövaikutuksia koskevien tutkimusten
valossa on aivan perusteltua todeta, ettei uudelleenkäytettäviä ja
raaka-aineina hyödynnettäviä kertapakkauksia
ole perusteltua asettaa verotuksellisesti samaan asemaan. Niiden avulla
voidaan eri pakkausjärjestelmät asettaa selvästi
paremmuusjärjestykseen. Näin ollen raaka-aineena
hyödynnettävän juomapakkauksen 8,5 sentin
pysyvälle verotasolle löytyy selvät ympäristöperusteet.
Näin ollen yksityiskohtaisessa käsittelyssä tulen
kannattamaan näitä muutosesityksiä, jotka vastalauseeseen
sisältyvät, jotka täällä jo
aikaisemmassa puheenvuorossa tavallaan esiteltiin.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Kun käsittelemme nyt hallituksen
esitystä 149 näiltä valtiopäiviltä,
voimme todeta, että valtiovarainvaliokunnan mietintö on
varsin laaja, mutta niin on myös laaja ympäristövaliokunnan lausunto,
jossa lähdetään todellakin Euroopan unionin
pääperiaatteista siinä, mikä liittyy
jätehuoltoon ja jätteiden synnyn estämiseen.
Arvoisa puhemies! Tässä on tärkeätä,
että yhteisessä jätehuollossa on todella
lähestymistapa, jonka ensisijainen tavoite on jätteen
syntymisen ehkäiseminen, sitten jätteiden uudelleenkäyttö ja materiaalikierrätys
ja viimeiseksi asianmukainen jätteiden käsittely.
Edelleenkin voi todeta, että ympäristövaliokunta
painotti omassa lausunnossaan esityksen ympäristövaikutusten
arviointia ja totesimme, että jätteiden syntymisen
ehkäiseminen on todellakin ensisijainen EU:n jätelain
tavoite. Toiseksi uudelleenkäytön kannustaminen
on keskeinen yhteisön kuudennen ympäristöohjelman
tavoite, samoin ekotehokkuuden lisääminen ja ympäristöön
liittyvien verojen ja kannustimien käyttö sekä kumppanuuden
ja yhteistyön lisääminen yritysten ja
kuluttajien kanssa.
Tässä käsittelyssä myös
oli esillä ja tekstissä on esillä se
vaihtoehto, mikä valtiovarainvaliokunnan mietinnön
vastalauseessa on esitetty, eli 8,5 sentin veron säilyttäminen
litralta pakattua tuotetta, jos juomapakkaus ei ole uudelleentäytettävä ja
nimenomaan ei kuulu tähän kierrätykseen.
Näin ollen, kun Suomessa on toimiva pullopooli, sen tulevaisuus
on tärkeätä myös valiokunnan
näkökulmasta säilyttää.
Sen tyyppiset rakenteet, jotka estävät uudelleentäytettävien pakkausten
käyttöä, eivät ympäristövaliokunnan näkökulmasta
ole oikein. Edelleenkin ympäristövaliokunta myöskin
omassa keskustelussaan ja asiantuntijakuulemisessa totesi, että uudelleentäytettävät
muoviset pakkaukset ovat myös tärkeä väline,
jota voidaan jatkossa käyttää.
Myös kokemuksia Ruotsista on tuotu ympäristövaliokunnan
tietoon. Yksi niistä on se, että palautusprosentti,
joka koskee nimenomaan alumiinitölkkejä, on vahvasti
vaillinainen. Se on siinä 80 prosentin kohdalla, eli koko
joukko pakkauksista jää palauttamatta, jää luontoon
ja muuhun ympäristöön. Näin
ollen vielä on syytä näihin elinkaaritarkasteluihin
paneutua, niin kuin on todettu. Asiaa selvittänyt työryhmä omassa
mietinnössään totesi, että uudelleentäytettävät
juomapakkaukset ovat ympäristön näkökulmasta
ja kokonaisuuden kannalta paras vaihtoehto. Elinkaariarvioita on
edelleen tarkasteltu ja niihin viitataan sekä tässä mietinnössä että myös
lausunnossa. Kuitenkin jos verrataan alaotsonikerroksen näkökulmasta
ilmastomuutoksen haitallisuutta rehevöitymiseen ja vesistöjen
happikatoon, niin on aivan selkeästi kahdesta erilaatuisesta
haittatuloksesta kyse. Edellisen, ilmastomuutokseen liittyvän
haitan aiheuttaja on hiilidioksidi, ja sen kahlitseminen, talteenotto
on vaikeata ja erityisen kallista. Rehevöitymiseen ja vesistöjen
happikatoon vaikuttavia tekijöitä ovat useimmiten
fosfaatit eli pesuaineista tulevat fosfori- ja typpiyhdisteet. Niiden
talteenotto on mahdollista teknisesti ja kohtuullisen taloudellisesti.
Näin ollen tämä elinkaariarvostelu jo
tästäkin osittaisesta näkökulmasta
on ikään kuin hiukan jäänyt
painotusnäkökulman suhteen kesken.
Arvoisa puhemies! On joka tapauksessa myös todettava
se asia, että sinänsä kokonaisuutena laajassa
spektrissä tämä hallituksen esitys 149
on oikean suuntainen. Se tavoittaa mahdollisimman pitkälle
kaiken tyyppiset juomapakkaukset, ja näin ollen siihen
liittyy varsin vahva positiivinen viritys. Sitten näissä yksityiskohdissa — alumiinitölkki
vastaan uudelleentäytettävä juomapakkaus — on
ikään kuin tämä paikka, jossa
on erilainen näkökulma.
Susanna Huovinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Koska valiokunnan puheenjohtaja täällä käytti
laajan ja kattavan esittelypuheenvuoron, niin nostan tässä omassa
puheenvuorossani esiin vain muutamia näkökulmia.
Kuten täällä on todettu jo, niin
tämä nyt käsissämme oleva asia
on pitkän ja laajan valmistelun tulos. Tavoitteena on vähentää kaikkinensa
kaatopaikalle päätyvän jätteen
määrää, poistaa kilpailun esteitä,
säilyttää myöskin pakkausten
korkea palautusaste ja parantaa kierrätystä. Kuten ympäristövaliokunnan
puheenjohtaja äsken käytti puheenvuoron, saimme
ympäristövaliokunnan hyvän lausunnon,
jota tässä valtiovarainvaliokunnan mietinnössä on
useaan otteeseen lainattu. Lausunto on merkittävä tietenkin
siitäkin syystä, että tämä vero
ei ole niinkään fiskaalinen vero, vaan nimenomaan
tavoitteena on ympäristönsuojelun tavoite ja jätteen
määrän vähentäminen.
Siirtymäajasta valiokunnassa käytiin jonkin verran
keskustelua. Itse olen edustanut sitä näkökulmaa,
että kun kyseessä on laaja valmistelu ja on jouduttu
ottamaan erilaisia näkökulmia jo siinä vaiheessa
huomioon, niin ei pidä avata tässä vaiheessa
sitten yhtä kulmaa tästä valmistelusta. Ehkä keskeisempi
peruste on kuitenkin se, että nyt kun tämän
lain jälkeen tulee voimaan myöskin se, että nämä niin
sanotut pet-pullot, eli tällaiset muoviset pullot, jotka
tänä päivänä päätyvät kaikki
kaatopaikoille, tulevat tämän kierrätysjärjestelmän
piiriin, niin on tärkeää se, että sitten kun
tätä kierrätysjärjestelmää rakennetaan,
siitä tehdään kerralla niin hyvä,
että kuluttajat kokevat sen myöskin sellaiseksi,
joka toimii. Eli jos tämä siirtymäaika
olisi ollut lyhyempi, niin itse ainakin olisin pelännyt,
että silloin siitä järjestelmästä olisi
ehkä tullut sellainen, johon olisi jäänyt
jotakin aukkoja, jolloin kuluttajan luottamus tavallaan siihen,
miten se järjestelmä toimii, ei olisi ehkä niin
hyvällä tolalla. Sen vuoksi pidän tärkeänä,
että siirtymäaika pidettiin hallituksen esittämässä muodossa.
Kuitenkin on aivan selvää, että on
tulossa iso muutos. Sen vuoksi valiokunta onkin esittämässä tätä lausumaehdotusta,
jossa korostetaan tiedotuksen merkitystä sekä ympäristövaikutusten seurantaa
ja nimenomaan tätä palautusprosenttien seurantaa.
Valiokunnassa kyllä kovasti myös keskusteltiin
näistä valtavista tuontitölkkimääristä ja
siitä, että myös niille pitäisi
jotakin saada tehtyä.
Arvoisa puhemies! Haluan lyhyesti kommentoida sitten tähän
mietintöön sisältyvässä vastalauseessa
olevia asioita. Tämä vastalause tuntuu nojaavan
kovin vankasti niihin elinkaaritutkimuksiin, joita on toki tehty,
mutta ilmeisesti tietoisesti jätetään
kertomatta tai käsittelemättä se, että erilaisten
pakkausten vertailu on tavattoman vaikeaa. Näissä elinkaaritutkimuksissa
ei ole kyetty ottamaan suinkaan huomioon kaikkia tähän
asiaan vaikuttavia näkökulmia. Otan nyt vain esimerkin
Valtiontalouden tarkastusviraston selvityksestä, jossa
todetaan muun muassa seuraavaa: "Elinkaaritutkimuksen lähtökohdista
ja tuloksista on esitetty ristiriitaisia väitteitä eri
toimijoiden taholta. Eri toimijat ovat tulkinneet tuloksia varsin
vapaasti omista lähtökohdistaan käsin, kukin
korostaen niitä ympäristövaikutuksia,
joiden vertailu tuottaa omalta kannalta parhaan mahdollisen tuloksen."
Eli tässä on kyse todella vaikeasta asiasta. On
esitetty, että on jäänyt liian vähälle
huomiolle näissä elinkaaritutkimuksissa muun muassa
pakkausten jäähdytys vähittäiskaupoissa
sekä näiden nykyisin hyvin hyvin suosittujen lasipullojen
pahvikääreet, jotka eittämättä kuormittavat
todella paljon luontoa, koska päätyvät
lähes sellaisenaan ihmisten pihoille ja toreille ja sitten
viime kädessä kaatopaikoille.
Nämä alumiinitölkkien kierrätysasteet
on lisäksi tässä elinkaaritutkimuksessa.
Lähtötiedot ovat vuodelta 2000, ja nyt eletään
kuitenkin jo vuotta 2004. Tässä palautusasteessa
on tapahtunut valiokunnan saaman selvityksen mukaan kyllä parannusta,
joten siinäkin mielessä olisi ehkä hyvä,
kun vastalause nojaa näin vahvasti elinkaaritutkimukseen,
että kerrottaisiin myös nämä seikat,
jotka ehkä hieman tekevät tästä elinkaaritutkimuksesta
myöskin sellaisen, että se ei ole aivan niin ongelmaton
kuin vastalauseessa esitetään.
Lisäksi valiokunnassa on keskusteltu siitä,
että minkäänlaisia huomioita ei ole kiinnitetty
siihen, mitä lasipulloista aiheutuvat terveysmenot aiheuttavat
yhteiskunnallemme, ja jätemäärien huomiointi
ei ole ehkä riittävällä tavalla
ollut mukana, koska lasipullohan painaa noin kaksikymmentä kertaa
enemmän kuin tölkki ja tämän vuoksi
tämä kuljetus- ja muu käsittely on kalliimpaa
kuin tölkin käsittely.
Vastalause ei ota kantaa myöskään
tähän kilpailutilanteeseen, joka tällä hetkellä maassamme tämän
nykylainsäädännön johdosta vallitsee,
ja pelkäänpä, että se tulisi
säilymään sellaisena, jos vastalauseen
mukainen malli hyväksyttäisiin. On nimittäin
arvioitu, että viime kädessä lasipullon suosimisesta
oikeastaan laskun maksaa kuluttaja, koska ilmeisesti juomista noin
jopa 10 prosentin luokkaa kaupan arvion mukaan — tosin
kaupan arvion, en itsekään niihin nyt aivan näin
sokeasti olisi luottamassa — myydään
lasipulloissa, mutta silti tämä kilpailuasia on
otettava huomioon. Olen aina ymmärtänyt niin,
että niin vihreässä eduskuntaryhmässä kuin
myös vasemmistoliiton eduskuntaryhmässä nämä kuluttaja-asiat
ovat myös olleet keskeisessä roolissa, ja siksi
hieman ihmettelen, miksei tämä näkökulma
ole lainkaan tässä vastalauseessa esillä.
Vielä lopuksi, arvoisa puhemies: Vastalause antaa ikään
kuin ymmärtää, että tätä tuontitölkkien
isoa ongelmaa ei olla kyetty tässä riittävällä tavalla
ratkaisemaan. Olisi ehkä syytä mainita se, että nämä ratkaisut
eivät suinkaan ole sellaisia, joita Suomi yksinään
voi tehdä, vaan ne ovat laajemmalla tavalla EU:n alueella
ratkaistavia asioita.
Vielä lopuksi haluan korostaa sitä, että keskeistä tässä on
se, että lausumme voimakkaasti siitä, että näitä palautusprosentteja
tulee seurata ja ryhtyä sitten toimenpiteisiin, mikäli
niissä näkyy jotain dramaattisia muutoksia.
Anni Sinnemäki /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Huoviselle haluaisin todeta, että olemme
ottaneet kilpailu- ja kuluttajapoliittiset näkökulmat
kyllä huomioon tässä vastalauseessa,
mutta oikeastaan ne huomautukset, joita Euroopan unionin piiristä on
annettu Suomea vastaan, eivät ole koskeneet tätä verorakennetta
eivätkä vero-ohjausta sen suhteen, minkälaisia
pakkauksia vero-ohjauksella suositaan. Olemme arvioineet tätä asiaa
kilpailupoliittisesta näkökulmasta, mutta emme
ole katsoneet, että tämä meidän
esityksemme olisi kilpailupoliittinen ongelma, koska tässä kuitenkin
kotimaiset ja ulkomaiset tuotteet tulevat samalle viivalle ja toisaalta
tässä sitten on sopivan kokoisilla keinoilla myös
varmistettu ympäristöohjaavuus. Vastalauseessa
ei ole tarkoitettu sitä, etteikö tämä tuontitölkkien
ongelma, niin kuin puheenvuorossanikin sanoin, olisi vakavasti otettava,
ja siinä varmasti kaivataan kansainvälisiä ratkaisuja.
Siitä olen samaa mieltä.
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! Oikeastaan tämän puheenvuoron
voisi laatia koosteena ympäristövaliokunnan lausuntoon
sisältyvistä hyvistä huomioista. Se on
sen verran tasapainoinen ja punnittu kokonaisuus, että sieltä löytyvät
oikeastaan kaikki eväät tämän
asian ratkaisemiseen. Kuitenkin tässä on jo aiemmin viitattu
tähän valiokunnan lausuntoon sen verran taajaan,
että nostan vain ihan muutaman poiminnon täältä esiin.
Ensinnäkin lausunnossa todetaan, että hallituksen
esityksen ympäristövaikutuksia koskevassa arviossa
esitetään, että osa uudelleen täytettäviä juomapakkauksia
käyttävistä toimijoista saattaa siirtyä käyttämään
raaka-aineena hyödynnettäviä juomapakkauksia.
Tällaisen muutoksen seurauksena jätemäärä lisääntyisi,
eli jo hallituksen esityksessä siis todetaan tämä perusongelma.
Tämä esitys lisää ympäristön
kuormitusta, se toimii kestävää kehitystä vastaan.
Uhkana on siis tämän meidän nykyisen
uudelleen täytettäviin pulloihin ja pakkauksiin
perustuvan palautusjärjestelmämme, en ehkä nyt
sanoisi romuttuminen, mutta ainakin osittainen rapautuminen. (Ed.
Ala-Nissilä: Edustaja on nyt ymmärtänyt
väärin lausuman! — Eduskunnasta: Antakaa
nyt edustajan puhua!) — Niin, mielelläni, jos
saan ensin puhua, sitten voidaan sen jälkeen keskustella.
Niin kuin varmaan hyvin tässä salissa tiedetään,
Suomessahan on yksi voidaan sanoa maailman parhaita, EU:n parhaita
nestepakkausjärjestelmiä. Täällä sen
ansiosta hyvin pitkälle on läntisen EU:n alhaisin
pakkausjätteen määrä asukasta
kohti. Meillä 93 prosenttia juomateollisuuden tuotteista
pakataan uudelleen täytettäviin pulloihin, ja
virvoitusjuoma- ja olutpullojen palautusaste on 99 prosenttia. Tällaisiin
lukuihin ei ihan kovin monessa maassa nykyään
ylletä.
Tämä vastalauseeseen sisältyvä ehdotus
tämän verokannustimen säilyttämisestä suosimaan
edelleen uudelleen täytettäviä pakkauksia turvaisi
tämän nykyjärjestelmän toimivuuden
ja jatkuvuuden ja on sen takia kannatettava. Tässä valiokunnan
puheenjohtaja ed. Ala-Nissilä, joka myös halusi äsken
jo tässä kommentoida kesken puheenvuoroni, (Ed.
Ala-Nissilä: Se on sallittua täällä!)
viittasi siihen, että on tärkeää,
että järjestelmän toimivuutta ja ympäristövaikutuksia
seurataan. Sehän on hyvin tärkeä elementti
ja on tullut näissä lausunnoissa ja mietinnöissä myös
voimakkaasti esille. (Ed. Ala-Nissilä: Lausunnossa!) — Niin,
kyllä. Kiitos tästä tarkennuksesta. — Toivon
myös, että meillä on tässä päättäjinä ja lainsäätäjinä valmius
käytännössä myös reagoida
ja tarkastaa kantaa, jos se tulee tarpeeseen lähivuosina,
jos havaitaan, että tämä hallituksen esitys
ei johda haluttuun suuntaan vaan täysin päinvastaiseen
suuntaan. Siihen voidaan sitten toivottavasti myös palata
ja sitä korjata sen mukaisesti.
Tämän vero-ohjauksen ohella, johon ed. Sinnemäki
täällä ja muutama muukin on ehtinyt jo viitata,
tätä pakkausjärjestelmää voidaan
kehittää itse asiassa monin muinkin tavoin, ja
tässä myös ympäristövaliokunnan
lausunto on erittäin hyvä tuki. Siellä todetaan
muun muassa, että valtioneuvosto voi asettaa uudelleentäytölle
ja -kierrätykselle prosenttitavoitteita, eli esimerkiksi voidaan
niin haluttaessa asettaa näille alumiinitölkeille
selkeä prosenttitavoite. Jos siihen ei päästä,
sitten voidaan tarvita joitakin toisia toimenpiteitä. Toinen
elementti on tämä pantin suuruus. Sillähän
voidaan vaikuttaa palautusasteeseen, niin ikään
myös tämän järjestelmän
toimivuuteen.
Sitten se, mihin täällä on myös
jo useaan otteeseen viitattu, on tämä tuontipakkausten
ongelma. Sehän pitemmän päälle
varmaankin edellyttää sitä, mihin valiokunta,
siis ympäristövaliokunta tarkemmin sanottuna,
omassa lausunnossaan viittaa, kun puhuu, että valiokunta
pitää myös tärkeänä sitä,
että EU:n laajuisten juomapakkausten panttijärjestelmien
käyttöönottoa selvitetään
siten kuin hallituksen esityksen valmistelun yhteydessä on
sovittu. Se on varmaankin erittäin tärkeä elementti.
Tässä ed. Huovinen esitti koko tukun väitteitä,
joihin nyt ei varmaankaan tämän puheenvuoron puitteissa
pysty kaikkiin vastaamaan. Käyn nyt muutamia läpi.
Ensinnäkin hän totesi, että siis
vero ei ole suinkaan mitenkään yksinomaan fiskaalinen
eikä itse asiassa edes pääasiassa fiskaalinen,
vaan sillä on lähinnä ympäristölliset
tavoitteet. Kuitenkin itse asiassa tämä hallituksen
esityksen mukainen veroratkaisu johtaa juuri päinvastaiseen
suuntaan eli ympäristönsuojelun hankaloitumiseen
ja kestävän kehityksen vastaiseen suuntaan. Tässä tietysti
nämä elinkaarianalyysit ovat keskeisessä asemassa,
ja niihin itse asiassa palaan ihan hetken päästä.
Hän myös totesi, että ei pidä avata
yhtä kulmaa valmistelusta. No, periaatteessa tästä varmaankin
voidaan olla yhtä mieltä. Tämä yksi kulma
nyt vaan sattuu perustumaan valtiovarainministeriön työryhmän
työlle, siis sille työlle, joka on itse asiassa
koko tämän hallituksen esityksen pohjana. Eli
se ei ole mikään tuulesta temmattu yksittäinen
ratkaisu, vaan sillä on hyvin vankka pohja valtiovarainministeriön
taustatyössä, johon tämä hallituksen
esitys tosiaan perustuu.
Hän myös totesi, että elinkaarianalyyseissä ei ole
otettu huomioon kaikkia näkökulmia. Tämä varmasti
pitää paikkansa, mutta tämä väitehän voidaan
esittää mistä tahansa tutkimuksesta. Aina
voidaan sanoa, että kaikkia universumissa olevia mahdollisia
näkökulmia ei ole tässä tutkimuksessa
otettu huomioon. Esimerkiksi hän viittasi siihen, että paitsi
että voidaan pakata niihin lasipulloihin, niitä pulloja
vielä koota erinäisiin vaikka pahvipakkauksiin,
joita nykyään on käytössä.
Tämä pitää aivan oikein paikkansa.
(Eduskunnasta: Niin voidaan tölkkejäkin!) — Niin voidaan
tölkkejäkin. — Tätäkään
ei ole otettu huomioon tässä elinkaarianalyysissä.
Onko se vaikutus plussaa, onko se miinusta vai onko se plus miinus
nolla, sitä ei tietysti voida tietää. Mutta
kyllä näissä elinkaarianalyyseissä — luotan
siihen, että ed. Huovinen on ne lukenut, niin kuin itse
olen lukenut — kohtuullisen vankka perusta eri pakkausmuotojen
ja pakkausjärjestelmien ympäristövaikutusten
vertailulle on jo olemassa.
Tässä on myös viitattu siihen, että lasipullot luontoon
joutuessaan saattavat aiheuttaa terveysongelmia, sirpaleet saattavat
vaarantaa sekä ihmisten että eläinten
terveyttä. Tähän on myös muita
mahdollisia ratkaisuja kuin siis tämän nykyisen
täytettävien pakkausten järjestelmän
rapauttaminen, esimerkiksi niin, että tämän
pakkausjärjestelmän sisällä suositaan
uudelleen täytettäviä muovipulloja.
Vielä aivan viimeiseksi ed. Huoviselle kommentti kilpailutilanteesta,
johon myös ed. Sinnemäki täällä jo äskeisessä vastauspuheenvuorossaan
viittasi. Jälleen viittaisin oikeastaan tähän valtiovarainministeriön
työryhmän raporttiin, koska siinä on
myös tarkasteltu esitettyä veroratkaisua hyvin
pitkälle yhteisölainsäädännön,
yhteisöoikeuskäytännön kannalta
ja todettu, että se ei ole kilpailun kannalta syrjivä eikä ongelmallinen.
Tähän arvioon itsekin olen taipuvainen luottamaan.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan puhemies
Paavo Lipponen.
Susanna Huovinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti ed. Tynkkysen puheenvuoron
johdosta. Tämä kilpailuasia, johon viittasin,
on toki näin kuin täällä sekä ed.
Sinnemäki että ed. Tynkkynen totesivat; siis yhteisöoikeuden
kannalta sitä pitää pohtia. Mutta minä halusin
myös tuoda sen kuluttajan näkökulman,
jonka te olette vastalauseessanne ilmeisesti tietoisesti jättäneet
huomioimatta, eli sen, että näiden arvioiden mukaan
kuitenkin kuluttaja maksaa tänä päivänä,
koska meillä on ikään kuin monopolistinen
tilanne lasipulloasiassa tiettyjen suurten panimojen osalta. Tähän
olisin toivonut ihan asiallisesti kommenttianne, koska minusta se
on suuri asia ja vaikuttaa tässä asiassa hyvin
paljon sen yksittäisen kansalaisen kannalta myöskin.
Anni Sinnemäki /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olemme pohtineet asiaa myös tältä kannalta,
mutta käsittääkseni se asia ratkaistaan
niissä säännöksissä ja
siinä kohtaa, missä käsitellään
kysymyksiä pullopoolista. On varmasti ollut perusteltua
sanoa, että panimoilla on tässä saattanut
olla monopoli, mutta sitä ei mielestäni ratkaista
tässä kohtaa. Kuluttajan kannalta mielestäni
on etu suosia uudelleen täytettäviä pakkauksia,
ja taas tämän pullopoolia koskevan lainsäädännön
pitää olla sellainen, että kuluttajan
etu on turvattu monopolilta, mutta katson, että myös
suomalaisen kuluttajan intresseissä on suosia sellaista
jätepolitiikkaa, jossa uudelleen täytettävät
pakkaukset asettuvat ympäristöllisesti heikompien
pakkausten edelle.
Oras Tynkkynen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jaan ihan täysin ed. Huovisen esittämän
huolen mahdollisesta pakkausjärjestelmän syrjivyydestä,
mutta viittaisin vaan tähän hallituksen esitykseen.
Oikeastaan täällä nimittäin
siihen on aika pitkälle vastattu. Sivulla 13 todetaan:
"Edellä olevia ympäristöohjausjärjestelmiin
liittyviä ongelmia" — tässä viitataan siis
kilpailuongelmiin — "on pyritty poistamaan syyskuun alussa
2004 voimaan tulleella jätelain muutoksella." Eli näihin
aivan aitoihin ja todella huomionarvoisiin ongelmiin, joihin ed.
Huovinen tässä aiemmin viittasi, on jo etsitty
ratkaisuja toisaalla. Eli tämä hallituksen esitys
ei ole välttämätön tästä näkökulmasta.
Eli uskon, että olemme tästä asiasta
hyvin pitkälle ed. Huovisen kanssa samaa mieltä.
Arto Bryggare /sd:
Arvoisa puhemies! Täällä en enää toista
niitä arvokkaita ajatuksia, joita tässä hallituksen
esityksen ja valtiovarainvaliokunnan mietinnön pohjalta
on tullut. Kaikki tiedämme, että Suomi on maailman
parhaita maita, mitä tulee koulutukseen ja pullonkierrätykseen. Tärkeätä on,
että se fakta ei nyt tämän esityksen kautta
tuhoudu. Näin uskon, haluan uskoa siihen, että suomalaiset
kuluttajat on opetettu kierrättämään
erilaisia tuotteita. Itse asiassa totuushan on se, että tällä hetkellä kaikki
ei-alkoholipitoiset juomat ovat jo kierrätettävissä muovipulloissa.
Siellä ei tule tapahtumaan käytännössä suurempaa
muutosta.
Oluen puolella meillä on tiedossa, meille jaostossa
kerrottujen tietojen mukaan, että muovipullon materiaalirakenne
on niin kallis, että se ei vielä toimi, mutta
että kehitellään jatkuvasti sellaisia
kierrätettäviä muovipulloja, jotka voisivat olla
olutpakkauksinakin. Tässä se suuri taistelu ja keskustelu
käydään, millä tavalla olut
Suomessa kuljetetaan ja mikä on se lopputulos globaalina
ja paikallisena vaikutuksena. Suoraan sanoen minä en ole
aivan vakuuttunut siitä, että tässä nyt
kummallakaan osapuolella on selkeätä eroa. Kummallakin
on selkeitä hyviä ja huonoja puolia, ja ne käytiin
tässä hyvin läpi.
Mutta nousin tänne, arvoisa puhemies, puhumaan lähinnä siitä paineesta
ja huolesta, joka meille esitettiin todella aidosti Panimoliiton
taholta ja johon ed. Sinnemäkikin osittain puuttui, ja
joka on se, että tämän hetken markkinatilanne on
sellainen, että Saksanmaalla on valtava määrä alumiinipurkkeja
markkinoilla ja markkinapaine on sen suuntainen, että on
vaara, että Suomeen rantautuu suuri määrä tätä kautta
tuontiolutta. Saksan ja Itävallan välillä,
kun tästä asiasta on keskusteltu, on päädytty
siihen tulokseen, että hallitus on suosittanut toimijoille
tarkkaa seurantaa, että näitä ei-kierrätettäviä tuontipurkkeja
ei suuria määriä markkinoille rantaudu.
Tässä kyllä toivoisi vähän
samaa asiaa suomalaisilta markkinatoimijoilta eli sekä panimoteollisuudelta
että yrittäjiltä, että me emme
näkisi sellaista toista Viro-aaltoa täällä Suomessa,
jossa näitä ei-kierrätettäviä purkkeja
tänne tuodaan ja niitä löytyy joka paikasta.
Sitten on asia, josta olen kysynyt myös ministeri Hyssälältä monta
kertaa: Miten on mahdollista, että saimme viime kesänä todistaa
valtavaa olutrallia myös paikallisesti, paikallisissa marketeissa,
kun tämä olutsota alkoi ei vain tuontina Virosta
Suomeen vaan myös paikallisesti eri marketeissa? Olutta
käytettiin sisäänvetotuotteena, ja niin
kuin kaikki tiedämme, näin ei saisi olla lain
ja asetuksen puitteissa. Tähän ei ole puututtu,
ja minä toivoisin, että tähän
puututaan jatkossa, koska se on ollut yksi osasyy siihen, että täällä tällä hetkellä
pyörii
suuria määriä olutta ja paineita suurien
määrien tuomiselle tänne on. Eli ministeri
Hyssälältä toivon toimenpiteitä sen suhteen,
että näin ei jatkossa ole.
Lopuksi se, minkä ed. Huovinenkin täällä mainitsi:
Näistä ympäristöanalyyseista
puuttuu aina sellainen tavallisen ihmisen arkipäivän
huoli. Tein kansalaiskokeen. Marssin lähikauppaan, kauppaan,
josta käyn usein ostamassa tuotteita. Menin kassalle. Kysyin
kassalta, mikä teidän mielestänne on
suurin huoli tässä kierrätysproblematiikassa,
joka ainakin siinä meidän kaupassamme on melkoinen
ruljanssi. Se vie kaupan tilaa aika paljon. Pulloja on joka puolella,
ja suomalaiset jaksavat tuoda niitä pulloja, kiitos suomalaisen
sinnikkyyden. Hänen mielestään suuri ongelma
on sirpaleet, sirpaleet kaupassa, sirpaleet kaupan ulkopuolella,
sirpaleet metsässä, sirpaleet joka paikassa. Se
ei tunnu aina niin isolta globaalilta murheelta hiilidioksidipäästöjen
keskellä, mutta se tuntuu pienten lasten vanhemmista suurelta
ongelmalta. Astuin viime kesänä pullonpohjaan,
ja se myös tuntui.
Toivon mukaan markkinat siirtyvät siihen suuntaan,
että näitä lasipulloja nähdään
entistä vähemmän markkinoilla, mutta
sen sijaan kierrätettäviä tuotteita entistä enemmän.
Se 51 sentin maksu ei välttämättä ole
vielä riittävä siihen, että voimme
poistaa nämä ei-kierrätettävät
tuotteet, kun tämän hallituksen esityksen yksi
iso juttu on, että siirrytään laaja-alaisesti
maksamaan ei-kierrätettävistä erilaisista
muovipulloista hintaa. Sitä kautta olen hallituksen esityksen
ponnen kannalla, että nyt on oltava tarkkana, on seurattava
ja toimittava. Jos käy niin, että tämä meidän
hieno kierrätysjärjestelmämme uhkaa tuhoutua,
sitten on toimittava, katsottava, mitä sitten voidaan tehdä,
ja tämä argumentointi kilpailunäkökohtien
ja ekologisten näkökohtien välillä on
arvioitava uudestaan. Tämä ei ole niin
dramaattinen, suuri asia kuin täällä aina
halutaan esiin nostaa. Suomalaiset tulevat jatkossakin tuomaan tyhjät
purkkinsa ja pullonsa lähipisteisiin, kunhan sitä järjestelmää vielä siitä parannetaan.
Olen sitä mieltä, että tässä esityksessä se
iso juttu on, että kaikki kierrätettävät
tuotteet tulevat kierrätyksen piiriin ja sitä kautta
otamme taas pitkän askeleen kohti parempaa maailmaa.
Susanna Huovinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Bryggaren lailla minäkin suhtaudun
hyvin luottavaisesti siihen, että tämä järjestelmämuutos
ei ole niin dramaattinen kuin ehkä tässä nyt
pelkäämme tai kuvittelemme. Samalla tavalla ajattelen,
että kun olemme tottuneet kierrättämään
niitä lasipulloja niin hyvin, niin vaikka ostamme sen tuotteen
sitten erilaisessa pakkauksessa, silti yritämme kierrättää sen
samalla tavalla kuin olemme tottuneet kierrättämään
sen lasipullonkin. Siinä suhteessa luotan kyllä suomalaisten
kierrätysintoon. Tiedämme senkin kaupan kertoman
mukaan tuontitölkeistä, joista täällä olemme
yhteisesti kantaneet huolta, että suuri osa kansalaisista
uskollisesti vie niitä pantittomiakin tölkkejä kauppaan
ihan vain sen vuoksi, että haluaa, että ne eivät
päädy minnekään kaatopaikoille
vaan tulevat kierrätykseen. Tässä mielessä toivon,
että emme turhaan maalaile nyt uhkia taivaalle.
Anni Sinnemäki /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustajat Huovinen ja Bryggare ovat rauhallisia.
Minä olin jo jossain vaiheessa luullut, että he
olivat siirtyneet kannattamaan meidän pykälämuutosesityksiämme.
Mutta ettei jäisi väärää kuvaa,
haluaisin tässä todeta ed. Bryggaren puheenvuoron
johdosta, että myös me pidämme lasinsiruja
erittäin suurena ongelmana, mutta itse asiassa tämä hallituksen
esitys ei sinällään ole tähdätty
siihen eikä vaikuta siltä, että se tulisi
jollain ihmeellisellä tavalla poistamaan lasinsiruja. Katsoisin,
että tässä suhteessa meidän
pitäisi palata siihen keskusteluun, jota käytiin
alkoholipolitiikasta viime keväänä. Luulen,
että holtiton alkoholinkäyttö on se,
mikä näitä lasinsiruja valtaosaltaan
tuottaa sellaisiin paikkoihin, joissa ihmiset sitten satuttavat
itsensä, mikä on surullista.
Arto Bryggare /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Siis suomeksi: Kyllähän
totuus on se, että tämän lakiesityksen
kautta olut juodaan entistä enemmän purkeista
eikä pulloista, ja sitä kautta pullojen kierrätysmäärät
todennäköisesti hieman vähenevät.
Olen siinä samaa mieltä ed. Sinnemäen
kanssa, että se rikkoutuminen usein johtuu muistakin kuin
materiaaliseikoista, ja tässä meillä on
paljon sarkaa. Mutta minä toivon, että siirtyisimme
entistä enemmän sellaisiin tuotteisiin, jotka
eivät mene rikki, ja lasipullo valitettavasti usein menee.
Maailmalla kehitellään tuotteita, joissa on sen
verran muitakin osia, että ne eivät mene niin
helposti rikki. Toivon mukaan muissakin kuin oluessa tällaisiin tuotteisiin
siirrytään, jotta lasi ei olisi niin iso ongelma
kuin tällä hetkellä on.
Jari Koskinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Pari sanaa muutamasta asiasta. Ensinnäkin,
kun luin näitä elinkaaritutkimuksia ja katselin
niitä, niin tulin sellaiseen lopputulokseen, ettei taida
yhtään vedenpitävää tutkimusta
ollakaan. Lopputulos riippuu siitä, mitä asioita
painotetaan, painotetaanko paikallisia asioita vai globaaleja asioita.
Hyvä asia tässä esityksessä on se,
että todennäköisesti se johtaa siihen,
että tuotteiden hinnat kaupoissa tulevat laskemaan kuluttajalle,
kun kerran pakkausvero poistuu, ja se on tietysti aina hyvä asia.
Kolmas seikka on se, että ed. Sinnemäki kantoi
huolta tölkeistä, niitä meille tuodaan
ulkomailta. Se on totta, niitä varmaan tuodaan yhä enemmän
ja on tuotu yhä enemmän. Samoin ed. Bryggare sanoi,
että olutta on käytetty hinnoittelussa kaupan
sisäänvetotuotteena. Sekin pitää paikkansa,
mutta se johtuu pelkästään siitä,
että Suomessa olutveron taso on edelleen liian korkea kansainvälisesti
ottaen. Meidän on jossain vaiheessa pakko kuitenkin palata
siihen olutveron tasoon, jos me haluamme ehkäistä ulkomailta
tulevaa tuontia.
Lopuksi, herra puhemies, olennaista tässä on varmasti
myös se, mikä on pantin suuruus eli millä hinnoilla
suomalaiset niitä pantteja sinne kauppaan palauttavat.
Toisaalta uskon, että kun kerran on opittu siihen, että niitä viedään
sinne kaikesta huolimatta, niin ei se suuntaus kyllä mihinkään
muutu tästä, vaikka hyväksymmekin tämän
ihan kohtuullisen hyvän esityksen.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Kun asiaa käsiteltiin, aika
vahvasti nousi esille myös Kilpailuviraston lausunto, ja
ihan on syytä myös tässä kohdin
todeta se, että hyvin vahvasti puhuttiin Euroopan unionin
sisällä tapahtuvan kilpailun tasavertaisuudesta
ja silloin nimenomaan uudelleen täytettävien pakkausten asema
nousi Kilpailuviraston näkökulmasta kriittiseen
tarkasteluun. Vedottiin esimerkiksi ranskalaisiin mineraalivesiin
ja niiden pullojen kohteluun Suomessa.
Tässä hiukan on silloin jo unohdettu maantieteen
merkitys siinä mielessä, että ei kilpailunäkökulmastakaan
voida vaatia tasavertaista kohtelua, jos on matkaa 1 000 kilometriä kumipyörillä tai
lentorahtina taikka niin, että kysymyksessä on todellakin
ylellisyystuote, jolla ei ole esimerkiksi terveyden kannalta välttämätöntä käyttöä.
Tähän myös ympäristövaliokunta
omissa lausunnoissaan on viitannut, nimenomaan siihen, että meillä on
voimassa Amsterdamin sopimus, joka kuitenkin asettaa ympäristönäkökulman
ensisijaiseksi.
Puhemies! Täällä puhuttiin aika paljon
lasinsirpaleista. Olen täsmälleen samaa mieltä,
että pääasiallinen ongelma on tietysti
yleensäkin alkoholin käyttötapa ja -tottumukset
ja se, että nimenomaan väkevä viina myydään
lasipulloissa pääosin. Näin ollen sirpalevaikutus
jää edelleenkin voimaan huolimatta siitä,
että alumiinitölkkeihin siirrytään.
Kun puhutaan globaaleista tai paikallisista vaikutuksista, niin
kun sanotaan, ettei elinkaarivaikutuksia oikein voi tarkastella,
tämä minusta on kaikkein virheellisin lähestymistapa,
koska on selvää, että jos me tarkastelemme
paikallisia vaikutuksia, ne ovat hallittavissa olevia vaikutuksia,
koska näissä asiakirjoissa todetaan nimenomaan
niiden luonne, siis vesistöjen rehevöityminen,
happikato vedestä, joka on lähes sama asia. Ne
voidaan hallita, Suomi on hallinnut niitä. Vesiä on
puhdistettu, fosforia ja typpeä on otettu pois. Typpi tulee
siis pesuaineista sekä ehkä liikenteestä,
fosfori nimenomaan pesuaineista. Tässähän
tämä uudelleen täytettävien
pullojen ja pakkausten pesu on se, missä käytettävät pesuaineet
tämän aiheuttavat osaltaan, osaltaan ehkä lisääntynyt
liikenne.
Toisaalta niin sanotut globaalit vaikutukset, ilmaston lämpeneminen,
happamoituminen ja ilmakehän otsoni, ovat toki sellaisia,
joita on todella vaikea hallita ja jotka ovat ihan globaaleja ja
paikallisia, lokaaleja, murheita meille kaikille. Tässä mielessä on
kyllä kysymys aivan eri asteisista asioista. Tässä mielessä ei
oikein voi sanoa, että elinkaaren näkökulmasta
se on niin tai näin, vähän miten katsotaan.
Voisi ottaa lääketieteestä esimerkin:
On nuha taikka sitten esimerkiksi pahanlaatuinen kasvain vaikka
peritoneumin takana, vatsaontelon takana, jota on vaikea hallita, hoitaa
ja leikata ja diagnosoida. Nämä ovat aivan eri
asteisia asioita, eikä niitä voi pisteyttää ikään kuin
samanlaisina. Näin ollen elinkaarikeskustelu on kyllä jotenkin
lähtökohtaisestikin kummallista.
Mutta lopuksi omalta puoleltani toteaisin kyllä sen,
että askel on oikean suuntainen. Tässä on tämä eräs
asia, joka tuli jo ympäristövaliokunnan lausuntokeskustelun
osalta omalta puoleltani myös kerrotuksi ja joka on otettu
vastalauseeseen mukaan, eli veron pysyvyys, niiltä pakkauksilta,
joita ei uudelleen käytetä, mutta jotka menevät
raaka-aineeksi uudelleen kierrätykseen, sillä tavalla.
Se on siellä, ympäristövaliokunta työskenteli
erittäin laajasti ja yksimielisesti oman lausuntonsa parissa.
Se on tosiaan asiakirja, jota toivon voitavan jatkossakin katsoa
silloin, kun katsotaan, mitä mieltä eduskunta
on ja miten asia on tulevaisuuteen linjattu.
Lopuksi ikään kuin niin sanotun ponnen tavalla
lausunnossa painotetaan sitä asiaa, että ympäristövaliokunta
edellyttää jatkossa lainmuutosta koskevan tehokkaan
tiedottamisen järjestämistä ja tarkkaa
seurantaa lain täytäntöönpanon
ympäristövaikutuksista. Tämä onkin
meidän toiveemme mukaan todella otettu valtiovarainvaliokunnan
mietintöön mukaan, mistä kiitos.
Yleiskeskustelu päättyy.