10) Laki rikoslain 23 luvun 5 §:n muuttamisesta
Saara Karhu /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tein käsittelyssä olevan
lakialoitteen jo kesäkuussa. Erinäisten yhteensattumien
vuoksi aikataulu venyi niin, että nyt ollaan tässä.
Kun kesäkin jäi väliin, niin toivoin
suorastaan, että hommaan hoksattaisiin puuttua korkeammalta
taholta ennen tätä, mutta kun ei, niin aloite
on nyt lähdössä kierrokseen.
Puutun lakialoitteessani siihen epäkohtaan, että vesillä liikkuessa
voi ottaa ja ajaa. Promilleraja vesillä on niinkin korkea
kuin promille. Koska veneily on koko ajan lisääntynyt
ja kehitys on tuonut mukanaan vesille ihan uusia vesikulkuneuvoja,
niin kyseessä on selkeä turvallisuusriski, jos
ei aluksen kuljettajalle itselleen, niin ainakin niille muille vesilläliikkujille.
Sen takia ehdottomasti toivoisinkin jo asenneilmaston vuoksi, että tätä promillerajaa
voitaisiin tarkastella alaspäin ja että samalla
se harmonisoisi tämän meidän nykyisen
promillerajamme eri liikennemuotojen kanssa yhteneväksi.
Ehdotan tässä alentamista 0,5 promilleen.
Jaana Ylä-Mononen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kannatan lämpimästi ed.
Karhun tekemää aloitetta samoista syistä,
jotka hän tuossa toi esille. Aikataulullisesti voisi vielä jopa
toivoa, että hallituskin ryhtyisi tässä asiassa
toimiin, ennen kuin jäät sitten lähtevät,
vaikkeivät järvet nyt kaikkialta vielä ole
edes jäässäkään, mutta
että ensi kesäksi olisi tämä asia
hoidettu.
Leena Harkimo /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Karhu on kiinnittänyt huomiota
asiaan, joka on mielestäni tärkeä ja
kannatettava. Tämän todistaa jo se, että asiasta
on tehty lukuisia valtiopäivätekoja tässä muutaman
vuoden aikana. Eli promillerajaa tulisi minunkin mielestäni
laskea. Tosin tässä vaiheessa ehkä on
hyvä muistuttaa siitä, että asiaa tulee
edelleenkin selvittää ja tutkia, koska ei ole
pystytty osoittamaan sitä, että kun veneilijät
usein kuitenkin ylittävät, valitettavasti, nykyisen
promillerajan reippaasti kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa,
kuinka paljon tämän promillerajan laskeminen vaikuttaa
itse onnettomuuksiin. On aivan luonnollista, että tämä antaisi
kuitenkin vakavan viestin siitä, että turvallisuuteen
on kiinnitettävä entistä enemmän huomiota.
Toinen mielenkiintoinen asia, kun veneilyssä vauhdit
kasvavat, on tietysti se, tulisiko jatkossa jonkinlainen kevennetty
ajokorttitutkinto veneilijöiltä edellyttää.
Mielestäni tämä asia olisi erittäin
tärkeä myös hallituksen tutkia, voidaanko näin
toimia.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä on varmasti hyvä lakialoite,
ja voi todeta sen, että tuskin ne meren raikkaat tuulet
sitä alkoholin vaikutusta pystyvät kompensoimaan.
Se on aivan sama merellä kuin maantielläkin, ja
tässä mielessä tämä on
aivan perusteltua. Ehkä juuri se vanha traditio, että rannikolla
käytetään alkoholia, on aina käytetty
koko Itämeren piirissä enemmän alkoholia
kuin muualla sisämaassa, se, että on jonkunlainen
"perinne" — tietysti on aika kyseenlaista, pitääkö aina
olla sellaista merimieshenkeä, että siihen liittyy
se alkoholi — on voinut olla tässä takana,
kun on arvioitu eri tavalla näitä promilleja veressä.
Kaiken kaikkiaan, eiköhän tämä asia
tule tähän suuntaan etenemään,
mihin myös ed. Harkimo viittasi.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! En malta olla tähän loppuun
lisäämättä vielä sitä,
että hetki sitten luin tiedotteesta, että Suomenlahdella
on olemassa ihan selkeä törmäysriski
alusten kohdalla, siellä liikennöidään
niin runsaasti. Vaikka näiden ammattialusten kuljettajat,
suurten laivojen kuljettajat, ovatkin siellä selvin päin, niin
ei se tarvitse kuin muutaman kännisen huviveneilijän
siihen joukkoon, kun se turvallisuusriski on jo huomattavasti suurempi.
Siinäkin mielessä, jos ajatellaan nyt ihan vaikka öljykatastrofia
Itämerellä, kyllä tässä on
ihan merkittävästä asiasta kysymys.
Jaana Ylä-Mononen /kesk:
Arvoisa puhemies! Lisään vielä yhden
näkökohdan tähän keskusteluun.
Harva veneelle menee tai veneeltä lähtee kävellen,
vaan sinne mennään autolla tai jonkin näköisellä muulla örpöttimellä,
ja poiskin sieltä satamasta lähdetään
jollakin yleensä moottoriajoneuvolla, kun maihin on tultu.
Jos siellä veneellä on saanut olla promillenkin
humalassa, niin ei se mihinkään siitä siellä satamassa
häviä. Minun oman logiikkani, ei minkään
tutkimuksen, mukaan nämä ihmiset ovat silloin
päissään myöskin tuolla tieliikenteessä.
Tämä on yksi vakavasti otettava näkökohta,
miksi tätä asiaa pitää edistää.
Keskustelu päättyy.