Täysistunnon pöytäkirja 123/2004 vp

PTK 123/2004 vp

123. TORSTAINA 18. MARRASKUUTA 2004 kello 16.30

Tarkistettu versio 2.0

10) Laki rikoslain 23 luvun 5 §:n muuttamisesta

 

Saara Karhu /sd(esittelypuheenvuoro):

Arvoisa puhemies! Tein käsittelyssä olevan lakialoitteen jo kesäkuussa. Erinäisten yhteensattumien vuoksi aikataulu venyi niin, että nyt ollaan tässä. Kun kesäkin jäi väliin, niin toivoin suorastaan, että hommaan hoksattaisiin puuttua korkeammalta taholta ennen tätä, mutta kun ei, niin aloite on nyt lähdössä kierrokseen.

Puutun lakialoitteessani siihen epäkohtaan, että vesillä liikkuessa voi ottaa ja ajaa. Promilleraja vesillä on niinkin korkea kuin promille. Koska veneily on koko ajan lisääntynyt ja kehitys on tuonut mukanaan vesille ihan uusia vesikulkuneuvoja, niin kyseessä on selkeä turvallisuusriski, jos ei aluksen kuljettajalle itselleen, niin ainakin niille muille vesilläliikkujille. Sen takia ehdottomasti toivoisinkin jo asenneilmaston vuoksi, että tätä promillerajaa voitaisiin tarkastella alaspäin ja että samalla se harmonisoisi tämän meidän nykyisen promillerajamme eri liikennemuotojen kanssa yhteneväksi. Ehdotan tässä alentamista 0,5 promilleen.

Jaana Ylä-Mononen /kesk:

Arvoisa puhemies! Kannatan lämpimästi ed. Karhun tekemää aloitetta samoista syistä, jotka hän tuossa toi esille. Aikataulullisesti voisi vielä jopa toivoa, että hallituskin ryhtyisi tässä asiassa toimiin, ennen kuin jäät sitten lähtevät, vaikkeivät järvet nyt kaikkialta vielä ole edes jäässäkään, mutta että ensi kesäksi olisi tämä asia hoidettu.

Leena Harkimo /kok:

Arvoisa puhemies! Ed. Karhu on kiinnittänyt huomiota asiaan, joka on mielestäni tärkeä ja kannatettava. Tämän todistaa jo se, että asiasta on tehty lukuisia valtiopäivätekoja tässä muutaman vuoden aikana. Eli promillerajaa tulisi minunkin mielestäni laskea. Tosin tässä vaiheessa ehkä on hyvä muistuttaa siitä, että asiaa tulee edelleenkin selvittää ja tutkia, koska ei ole pystytty osoittamaan sitä, että kun veneilijät usein kuitenkin ylittävät, valitettavasti, nykyisen promillerajan reippaasti kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa, kuinka paljon tämän promillerajan laskeminen vaikuttaa itse onnettomuuksiin. On aivan luonnollista, että tämä antaisi kuitenkin vakavan viestin siitä, että turvallisuuteen on kiinnitettävä entistä enemmän huomiota.

Toinen mielenkiintoinen asia, kun veneilyssä vauhdit kasvavat, on tietysti se, tulisiko jatkossa jonkinlainen kevennetty ajokorttitutkinto veneilijöiltä edellyttää. Mielestäni tämä asia olisi erittäin tärkeä myös hallituksen tutkia, voidaanko näin toimia.

Pentti Tiusanen /vas:

Arvoisa puhemies! Tässä on varmasti hyvä lakialoite, ja voi todeta sen, että tuskin ne meren raikkaat tuulet sitä alkoholin vaikutusta pystyvät kompensoimaan. Se on aivan sama merellä kuin maantielläkin, ja tässä mielessä tämä on aivan perusteltua. Ehkä juuri se vanha traditio, että rannikolla käytetään alkoholia, on aina käytetty koko Itämeren piirissä enemmän alkoholia kuin muualla sisämaassa, se, että on jonkunlainen "perinne" — tietysti on aika kyseenlaista, pitääkö aina olla sellaista merimieshenkeä, että siihen liittyy se alkoholi — on voinut olla tässä takana, kun on arvioitu eri tavalla näitä promilleja veressä.

Kaiken kaikkiaan, eiköhän tämä asia tule tähän suuntaan etenemään, mihin myös ed. Harkimo viittasi.

Saara Karhu /sd:

Arvoisa puhemies! En malta olla tähän loppuun lisäämättä vielä sitä, että hetki sitten luin tiedotteesta, että Suomenlahdella on olemassa ihan selkeä törmäysriski alusten kohdalla, siellä liikennöidään niin runsaasti. Vaikka näiden ammattialusten kuljettajat, suurten laivojen kuljettajat, ovatkin siellä selvin päin, niin ei se tarvitse kuin muutaman kännisen huviveneilijän siihen joukkoon, kun se turvallisuusriski on jo huomattavasti suurempi. Siinäkin mielessä, jos ajatellaan nyt ihan vaikka öljykatastrofia Itämerellä, kyllä tässä on ihan merkittävästä asiasta kysymys.

Jaana Ylä-Mononen /kesk:

Arvoisa puhemies! Lisään vielä yhden näkökohdan tähän keskusteluun. Harva veneelle menee tai veneeltä lähtee kävellen, vaan sinne mennään autolla tai jonkin näköisellä muulla örpöttimellä, ja poiskin sieltä satamasta lähdetään jollakin yleensä moottoriajoneuvolla, kun maihin on tultu. Jos siellä veneellä on saanut olla promillenkin humalassa, niin ei se mihinkään siitä siellä satamassa häviä. Minun oman logiikkani, ei minkään tutkimuksen, mukaan nämä ihmiset ovat silloin päissään myöskin tuolla tieliikenteessä. Tämä on yksi vakavasti otettava näkökohta, miksi tätä asiaa pitää edistää.

Keskustelu päättyy.