Pentti Tiusanen /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Päivän luonne ja kohtuullisen
myöhäinen ajankohta huomioiden käyn hyvin
lyhyesti läpi tämän hallituksen esityksen
77, josta on ympäristövaliokunnan mietintö 15/2005 vp.
Kyseessä on ensinnäkin hallituksen esitys laiksi
aluksista aiheutuvan ympäristön pilaantumisen
ehkäisemisestä annetun lain muuttamisesta. Kysymys
on öljypäästömaksusta, joka
on uusi maksumuoto ja joka on varsin hyvä asia.
Tässä esityksessä ehdotetaan säädettäväksi erityisestä hallinnollisesta
maksusta eli öljypäästömaksusta,
joka muodostaa rangaistusluonteisen taloudellisen seuraamuksen päästökiellon rikkomisesta.
Nyt öljyn päästäminen, kaiken kaikkiaan öljypitoisten
seosten päästäminen, mereen on Itämeren
alueella kielletty niin kuin muuallakin planeetalla. Ehdotetun maksujärjestelmän
tavoitteena on tehostaa öljyn tai öljypitoisen
seoksen päästökiellon noudattamista.
Maksujärjestelmä on rikosoikeudellista järjestelmää yksinkertaisempi.
Se voidaan siis toteuttaa välittömästi.
Valiokunta pitää hallinnollisen päästömaksujärjestelmän
käyttöön saamista tärkeänä,
sillä voimassa olevan lainsäädännön
mukaan on osoittautunut vaikeaksi saattaa laittomien öljypäästöjen
aiheuttajia rikosoikeudellisella perusteella vastuuseen. Tahallisia öljypäästöjä on
arvioitu tapahtuvan edelleenkin tuhansia vuositasolla koko Itämeren
alueella. Tästä syystä tehokkaalla hallinnollisella
järjestelmällä öljynpäästökiellon
rikkomisesta voidaan tuntuvasti tehostaa Itämeren suojelua.
Arvoisa puhemies! On käyty tässä asiassa myöskin
perustuslakivaliokunnassa keskustelu ja sieltä on lausunto.
Samoin lakivaliokunnan lausunto on tämän mietinnön
liitteenä.
Perustuslakivaliokunta katsoi, että tämä asia voidaan
hoitaa Helsingin käräjäoikeudessa toimivassa
merioikeudessa eikä asiaa tarvitse viedä hallinto-oikeuden
käsittelyyn.
Lakivaliokunta puolestaan esitti omassa lausunnossaan määräajan
muuttamista valituksen tekemiselle, niin että tämä määräaika
pitäisi pidentää 30 päivästä 60
päivään. Perustelu on se, että öljypäästömaksu
kohdistuu usein ulkomaalaisen aluksen omistajaan ja määräaika
siksi voisi osoittautua liian lyhyeksi. Kuitenkin ympäristövaliokunta
katsoo, että määräajan pidentäminen
ei ole tarkoituksenmukaista eikä oikeusturvasyistäkään
tarpeen. Maksujärjestelmän tehokkuuden kannalta
olisi ongelmallista, jos maksupäätöksen
lainvoimaiseksi ja sitä kautta täytäntöönpanokelpoiseksi
tulo kestäisi vähintään kaksi
kuukautta. Usein tämän valituksen tekijä on
yhteisö, joka on jo ensi asteessa lausunut asiasta ja jonka
voi kohtuudella edellyttää päättävän
valituksen tekemisestä säännönmukaisen
valitusajan puitteissa. Lisäksi voidaan käyttää sähköistä tiedonsiirtoa
tämän valituksen toimittamiseen.
Kaiken kaikkiaanhan ongelmana on usein muun kuin eurooppalaisen
valtion lipun alla purjehtiva alus, niin sanottu mukavuuslippulaiva,
ja tästä johtuu usein se, että myöskään
millään muulla kuin tällaisella välittömällä hallinnollisella
maksulla, seuraamusjärjestelmällä, ei
pystyttäisi varsinaista sakkoa ohjaamaan tämän
varustamon maksettavaksi. Siinä usein on erilaisia portaita
välissä, ja omistuskin voi olla vaikea löytää,
mikä näillä aluksilla on. Lisäksi
tarpeen mukaan voidaan myös tällainen alus pysäyttää ja se
alus pitää maissa tämän öljypäästömaksun suorittamisen
toteuttamiseksi.
Näillä lyhyillä selvennyksillä,
arvoisa puhemies, valiokunta on yksimielisesti positiivisesti ottanut
tämän hallituksen esityksen vastaan.
Yleiskeskustelu päättyy.