9) Hallituksen esitys laiksi tuotteiden ekologiselle suunnittelulle
ja energiamerkinnälle asetettavista vaatimuksista
Jouko Skinnari /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Talousvaliokunnassa käsiteltiin yhtäaikaisesti
näitä hallituksen esityksiä 208, 209,
210 ja 211. Tässä esityksessä 208 vienti-
ja alusluottojen korontasauksesta annetun lain muuttamisesta on
hallituksen esitys, joka valiokunnassa hyväksyttiin täällä myöhemmin
tehtävin ponsin. — Anteeksi?
Puhemies:
Tässä on siis päiväjärjestyksen
9) asia, tämä ekologinen suunnittelu.
Ahaa, okei.
Puhemies:
Mutta katsotaan, löytyykö siihen puheenvuoroja.
Arvoisa puhemies! Kyllä siihenkin löytyy.
Puhemies:
Noin ihan siitä vaan lonkalta, vai?
Arvoisa puhemies! Tämä asiahan oli talousvaliokunnassa
laajan tarkastelun kohteena, ja siinä yhteydessä erityisesti
kiinnitettiin huomiota Suomen yrittäjien näkökulmaan
sen osalta, että nämä valmistajat voivat
olla ympäri maailmaa ja kun tuotteet tulevat Euroopan unionin
alueelle, niin maahantuojat yhdessä valmistajien kanssa
ovat vastuussa siitä, että tuote vastaa sitä, mitä siinä tuotteessa
käytännössä esitetään
näistä ekologisista näkökulmista.
Mutta erityisesti haluan korostaa sitä, mikä tässä talousvaliokunnan
mietinnössä tuodaan esille, nimittäin
että yritysten näkökulmasta järjestettäisiin
tarvittavaa koulutusta, se on ennen kaikkea yhteiskunnan asia, mutta
myös sitten niin, että tämä palveluverkosto
pienyritysten näkökulmasta olisi sellainen, että pienyrittäjät
näissä pärjäisivät,
koska tuotteet monesti tulevat erilaisista kulttuureista erilaisilla
kielillä, ja sen takia tiedon saanti näistä on
hyvinkin hankalaa.
Sitten toteaisin myös valiokunnan mietinnöstä ilmenevän
asian, että tämä on Suomelle suuri mahdollisuus,
jos me pyrimme näissä ympäristöosaamiseen
liittyvissä tuotteissa siihen, että meillä olisi
se tietotaito, jota tällä hetkellä kyllä on — mutta
onko sitä riittävästi ja kuinka me pystymme
näihin tuotteisiin sitä viemään?
Tämä oli esillä, ja eri ministeriöitten
taholta tähän valiokunnan asettamaan tavoitteeseen
kyllä yhdyttiin ja sitä pidettiin tärkeänä.
Kysymys on nyt sitten siitä, millä tavoin käytännössä elinkeinoministeriö, Tekes
ja monet muut tähän asiaryhmään
liittyvät organisaatiot pystyvät tähän
vastaamaan.
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Halusin sanoa ihan pari sanaa tämän
esityksen tiimoilta. Ensinnäkin otan ihan kiitoksella vastaan
sen valiokunnan huomion, että tämä asia
vaatii paljon informaatiota Suomen sisällä, ei
vain näille yrityksille vaan myöskin kansalaisille
informaatiota.
Tässä salissa, kun on puhuttu ilmasto- ja
energiakysymyksistä, on monta kertaa kyselty sen perään
ihan oikeutetusti ja perustellusti, mitä on energiatehokkuus,
millä tavalla energiatehokkuutta parannetaan, siis saadaan
energiansäästöä aikaiseksi.
Minunkin toimestani ja joidenkin muidenkin toimesta täällä on
tullut myöskin sanottua se monta kertaa, että osa
niistä toimista, mitä tarvitaan tuon energiatehokkuuden
parantamiseksi, on luonteeltaan unioninlaajuisia. Ratkaisut pitää tehdä unioninlaajuisesti,
koska silloin kun on yhteisistä markkinoista kysymys, ei voida
joillekin tuotteille yhdessä maassa laittaa toisenlaisia
ehtoja markkinoille pääsyyn kuin koko unionin
alueella.
Nyt tässä tämän ekodesigndirektiivin
ensinnäkin valmistaminen ja sitten sen toimeenpanon alkaminen
tuo juuri tällaisen tilanteen, oikeastaan tästä alkaa
sellainen esitysten sarja, mikä tulee jatkumaan tässä lähivuosien
aikaan. Komissio valmistelee tämän jälkeen
asiaa, nyt ollaan laajentamassa tätä direktiivin
sovellusalaa, se on seuraava esitys, ja on kohta sieltä tulossa.
Sitä rataa esityksiä tulee tänne vähitellen
likimain kaikkien niitten tuotteitten osalta, jotka käyttävät
sähköä, ja vähitellen myöskin
niitten tuotteitten osalta, jotka liittyvät sähkön
käyttöön. Myös niille tullaan
antamaan entistä enemmän tällaisia energiatehokkuutta
parantavia normeja, niitten suunnittelulle ja suunnittelun kautta
sille, millä ehdoin nämä tuotteet voivat
päästä markkinoille.
Tämän asian osalta ihan pari kommenttia vielä,
mitä tämä käytännössä merkitsee.
Voiko nyt olla sitten niin, että esimerkiksi katu- ja toimistovalaistusta,
stand by -valoja ja kotitalouslamppuja ja vastaavia koskevat uudet
normit, joita tässä ollaan nyt asettamassa, voivat
todellakin koko unionin alueella merkitä noin 120 terawattitunnin
vuotuista kulutusta vastaavaa energiansäästöä?
Jos minä nyt oikein muistan, niin tämä on noin
4 prosenttia, kun energiankulutus koko EU:ssa on reilusti alle 3 000
terawattituntia — anteeksi, nyt minä sanoin vähän
väärin, no, puhutaan useammasta prosentista joka
tapauksessa. Tämä 121 terawattituntia on se ihan
oikea luku joka tapauksessa, sen verran EU:n alueella arvioidaan
tällä saatavan säästöjä aikaiseksi.
Kun koko Suomen sähkönkulutus on tällä hetkellä noin
88—89 terawattituntia, niin tällä saadaan
runsaasti enemmän säästöä kuin
yhden maailman eniten sähköä kuluttavan
maan, Suomen, sähkönkulutuksen kokonaismäärä vuoden mittaan
on. Elikkä haluan tällä alleviivata sen seikan
merkitystä, että pienelläkin marjalla,
vaikka tämä nyt tietysti on aika pieni marja,
kuitenkin saadaan aika merkittäviä säästöjä aikaiseksi.
Toisaalta sitä haluan korostaa, että tämä on avaus
sille tielle, joka asteittain imaisee mukaansa monet muut, itse
asiassa likipitäen kaikki sellaiset asiat, jotka joko kuluttavat
sähköä tai jotka liittyvät sähkönkulutukseen,
ikkunan karmeja myöten ja ikkunoista puhumattakaan. Ikkunoilla sinänsä ei
ole merkitystä, nehän eivät kuluta sähköä,
mutta se, ovatko ne huonot tai hyvät, vaikuttaa sähkönkulutukseen.
Nyt kun ollaan tätä direktiiviä esimerkiksi
niihin asioihin laajentamassa, jatkossa eurooppalaisille markkinoille
eivät esimerkiksi pääse mitkä tahansa
ikkunat, vaan niiltä edellytetään tällaisia
ja tällaisia energiatehokkuusnormeja.
Näiden toimien yhteisvaikutuksena Eurooppa nyt pyrkii
energiatehokkuuden parantamiseen 20 prosentilla vuoteen 2020 mennessä.
Tämä on yksi osa sitä pyrkimysten kokonaisuutta.
Timo Kaunisto /kesk:
Arvoisa puhemies! Myös ympäristövaliokunta
antoi tästä lausunnon talousvaliokunnalle ja piti
lähtökohtaisesti tätä hyvin
myönteisenä asiana ja edistysaskeleena, mutta
kiinnitti huomiota siihen, että meillä on Pohjoismaissa
ollut käytössä jo aika pitkään
tällainen joutsenmerkki, yhteisesti hyväksytty, standardoitu
joutsenmerkki, jolla näitä mainittuja ministerinkin
esittelemiä asioita on jo standardisoitu muun muassa astianpesukoneissa,
pyykinpesukoneissa, kopiokoneissa, tulostimissa, lämpöpumpuissa
jne.
Nyt kun tätä EU-harmonisointia tehdään,
niin saattaa käydä niin, että näiden
kriteerien asettaminen kestää kovin pitkään
ja harmonisointi vie aikansa. On tulossa tämä EU:n
kukkamerkki, ja voi olla, että joutsenmerkki nyt jää sitten
tämän jalkoihin ja myöskin tämä merkitseminen
sinällään voi siirtymävaiheen
ajaksi jäädä aika huonolle pohjalle.
Todennäköisesti joutsenmerkki jossain vaiheessa
harmonisoituu kokonaan EU-kukan kanssa, mutta meille Pohjoismaissa
tämä ei ole tässä vaiheessa
ilmeisesti kovin hyvä edistysaskel, mutta se riippuu siitä,
kuinka pitkään tuo EU-harmonisointi kestää.
Myös ympäristövaliokunta kiinnitti
huomiota tähän kuluttajainformaation tärkeyteen,
aivan kuten talousvaliokuntakin.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Kauniston puheenvuoro ja ympäristövaliokunnan
kannanotto tässä olivat erittäin tärkeitä. Vaikka
tämä joutsenmerkki nyt sitten heikoimmassa tapauksessa
häviää, niin sen tavoitteet toivottavasti
eivät häviä, ja samaten tämä CE-merkintä ja
energiamerkintä ovat tällaisia tärkeitä tavoitteita
tämän asiaryhmän osalta.
Mutta kuten tässä talousvaliokunnan ponnessa
sanatarkasti sanotaan, niin viranomaistoimin on valmisteltava "erityisesti
pienille ja keskisuurille yrityksille suunnatut selkeät,
ymmärrettävät ja tuoteryhmäkohtaiset
konkreettiset ohjeet siitä, mitä ekologiset suunnittelun
yleiset ja erityiset vaatimukset yrityksiltä edellyttävät.
Ohjeet tulee olla keskitetysti saatavissa ja helposti löydettävissä".
Tämä olisi minusta erittäin tärkeä myös ministerin
ottaa huomioon.
Yleiskeskustelu päättyi.