Pirkko Mattila /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tässä hieman lyhykäisempi
mietintö hallintovaliokunnasta, elikkä tämä koskee
valtioneuvostosta annetun lain ja arkistolain muuttamista.
Tässä valtioneuvoston ja sen ministeriöiden yhteisistä hallinto-
ja palvelutehtävistä ollaan antamassa säännös,
jonka mukaan tehtävistä vastaisi valtioneuvoston
kanslia, joka ohjaisi ja sovittaisi yhteen yhteisiin hallinto- ja
palvelutehtäviin liittyviä toimintatapoja. Siis
tarkoitus on yhtenäistää valtioneuvoston
ja sen ministeriöiden sisäisen hallinnon hoitamista.
Tämä on siis tarkoitus järjestää yhteisellä ja
yhtenäisellä tavalla, ja tämä koskee
nimenomaan valtioneuvoston ja sen ministeriöiden hallinto-
ja palvelutehtäviä.
Valiokunta on tässä korostanut, että uudistuksella
tavoiteltujen keskeisten hyötyjen saavuttamiseksi nykyisin
12:ssa eri ministeriössä hajautetusti hoidettujen
tehtävien päällekkäisyyksiä päästään
purkamaan ja sitten hyödyntämään
tietysti yksittäisten ministeriöiden niukkoja
resursseja, ja myöskin tietysti on pyritty hajautettuja resursseja
käytännössä yhdistämään.
Lisäksi ministeriöiden toimintaa muun muassa
henkilöstöpolitiikan, taloushallinnon ja hankintatoimen
hoitamisessa on tarpeen yhtenäistää ja
kehittää kokonaisvaltaisemmin niin, että vastuut
ovat eri tilanteissa selkeitä. Johtamisen ja yhteistyörakenteiden
parantaminen on myöskin tässä tavoitteena.
Tiivistetysti hallintovaliokunta katsoo, että nyt käsiteltävänä olevaan
hallituksen esitykseen sisältyvä, hyvin yleisellä tasolla
ilmaistu laintasoinen sääntelyehdotus, jota on
tarkoitus täydentää asetuksella, on normihierarkkisesti
toissijainen tietohallintolakiin nähden. Tietohallintolaki
on täällä otettu esille elikkä on
kiinnitetty huomiota tähän tietohallinnon ohjaamiseen
ja tietoarkkitehtuurien yhtenäistämiseen.
Kansalaisuusedellytyksestä on todettu seuraavaa: "Valtion
virkamieslain Suomen kansalaisuutta koskevaa edellytystä ei
ole ehdotettu laajennettavaksi koskemaan valtioneuvoston kanslian
henkilökuntaa." Ja asiantuntijakuulemisessa esiin nousseiden
seikkojen perusteella puolustusministeriön henkilöturvallisuusnäkökohtien
huomioon ottaminen on kuitenkin välttämätöntä, mutta
valiokunta ei ehdota lakiehdotuksen muuttamista, vaan painottaa,
että turvallisuustoimintojen ja salassa pidettävien
tietojen käsittelyyn osallistuvien henkilöiden
luotettavuudesta ja nuhteettomuudesta pidetään
muutoin tarkkaan kiinni.
Arkistolain muutos koskee sitten sitä, että tämä nyt
yhtenäistyy ja sitten arkiston säilyttäjä on
eri kuin arkiston muodostaja. Asiantuntijakuulemisten perusteella
todettiin, että tämä on mahdollista myöskin
julkisuuslain mukaisesti.
Henkilöstön asemasta valiokunta toteaa, että uudistukseen
liittyvät resurssisiirrot ja henkilöstöpoliittiset
ratkaisut tulee toteuttaa hyvää henkilöstöpolitiikkaa
noudattaen. Ketään ei irtisanota toimintoja ja
tehtäviä koottaessa ja otetaan siis muutenkin
henkilöstön asema huomioon tässä muutostilanteessa.
Valtioneuvoston kansliaan siirtyvään henkilöstöön
sovelletaan valtioneuvoston kanslian palkkausjärjestelmää.
Tämä valiokunnan mietintö ei ole
yksimielinen, vaan siihen sisältyy vastalause, jossa on
lausumaehdotus.
Yleiskeskustelu päättyi.