Täysistunnon pöytäkirja 123/2014 vp

PTK 123/2014 vp

123. KESKIVIIKKONA 3. JOULUKUUTA 2014 kello 14.08

Tarkistettu versio 2.0

3) Hallituksen esitys eduskunnalle valtioneuvostosta annetun lain 2 §:n ja arkistolain 1 §:n muuttamisesta

 

Pirkko Mattila /ps(esittelypuheenvuoro):

Arvoisa herra puhemies! Tässä hieman lyhykäisempi mietintö hallintovaliokunnasta, elikkä tämä koskee valtioneuvostosta annetun lain ja arkistolain muuttamista.

Tässä valtioneuvoston ja sen ministeriöiden yhteisistä hallinto- ja palvelutehtävistä ollaan antamassa säännös, jonka mukaan tehtävistä vastaisi valtioneuvoston kanslia, joka ohjaisi ja sovittaisi yhteen yhteisiin hallinto- ja palvelutehtäviin liittyviä toimintatapoja. Siis tarkoitus on yhtenäistää valtioneuvoston ja sen ministeriöiden sisäisen hallinnon hoitamista. Tämä on siis tarkoitus järjestää yhteisellä ja yhtenäisellä tavalla, ja tämä koskee nimenomaan valtioneuvoston ja sen ministeriöiden hallinto- ja palvelutehtäviä.

Valiokunta on tässä korostanut, että uudistuksella tavoiteltujen keskeisten hyötyjen saavuttamiseksi nykyisin 12:ssa eri ministeriössä hajautetusti hoidettujen tehtävien päällekkäisyyksiä päästään purkamaan ja sitten hyödyntämään tietysti yksittäisten ministeriöiden niukkoja resursseja, ja myöskin tietysti on pyritty hajautettuja resursseja käytännössä yhdistämään.

Lisäksi ministeriöiden toimintaa muun muassa henkilöstöpolitiikan, taloushallinnon ja hankintatoimen hoitamisessa on tarpeen yhtenäistää ja kehittää kokonaisvaltaisemmin niin, että vastuut ovat eri tilanteissa selkeitä. Johtamisen ja yhteistyörakenteiden parantaminen on myöskin tässä tavoitteena.

Tiivistetysti hallintovaliokunta katsoo, että nyt käsiteltävänä olevaan hallituksen esitykseen sisältyvä, hyvin yleisellä tasolla ilmaistu laintasoinen sääntelyehdotus, jota on tarkoitus täydentää asetuksella, on normihierarkkisesti toissijainen tietohallintolakiin nähden. Tietohallintolaki on täällä otettu esille elikkä on kiinnitetty huomiota tähän tietohallinnon ohjaamiseen ja tietoarkkitehtuurien yhtenäistämiseen.

Kansalaisuusedellytyksestä on todettu seuraavaa: "Valtion virkamieslain Suomen kansalaisuutta koskevaa edellytystä ei ole ehdotettu laajennettavaksi koskemaan valtioneuvoston kanslian henkilökuntaa." Ja asiantuntijakuulemisessa esiin nousseiden seikkojen perusteella puolustusministeriön henkilöturvallisuusnäkökohtien huomioon ottaminen on kuitenkin välttämätöntä, mutta valiokunta ei ehdota lakiehdotuksen muuttamista, vaan painottaa, että turvallisuustoimintojen ja salassa pidettävien tietojen käsittelyyn osallistuvien henkilöiden luotettavuudesta ja nuhteettomuudesta pidetään muutoin tarkkaan kiinni.

Arkistolain muutos koskee sitten sitä, että tämä nyt yhtenäistyy ja sitten arkiston säilyttäjä on eri kuin arkiston muodostaja. Asiantuntijakuulemisten perusteella todettiin, että tämä on mahdollista myöskin julkisuuslain mukaisesti.

Henkilöstön asemasta valiokunta toteaa, että uudistukseen liittyvät resurssisiirrot ja henkilöstöpoliittiset ratkaisut tulee toteuttaa hyvää henkilöstöpolitiikkaa noudattaen. Ketään ei irtisanota toimintoja ja tehtäviä koottaessa ja otetaan siis muutenkin henkilöstön asema huomioon tässä muutostilanteessa. Valtioneuvoston kansliaan siirtyvään henkilöstöön sovelletaan valtioneuvoston kanslian palkkausjärjestelmää.

Tämä valiokunnan mietintö ei ole yksimielinen, vaan siihen sisältyy vastalause, jossa on lausumaehdotus.

Yleiskeskustelu päättyi.