3) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi yleisradioverosta annetun
lain 2 §:n muuttamisesta
Pauli Kiuru /kok:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelemme yleisradioverosta
annetun lain muuttamista. Käytännössä on
siis puhe indeksikorotuksesta.
Ylen rahoitusmalli on uusi ja kovalla työllä soviteltu.
Laki hyväksyttiin vasta viime vuoden keväällä täällä eduskunnassa.
Rahoitusmalliin leivottiin mukaan indeksisidonnaisuus, joka on nyt
tiukassa taloudellisessa tilanteessa herättänyt aivan
perusteellisesti tietysti keskustelua. Valtiovarainvaliokunnan käsityksen
mukaan korotus on kuitenkin syytä tehdä, jotta
ylipäätään nähdään
mallin toimivuus. Yleisradiolle jatkuvat muutokset eivät
olisi eduksi, ja tietty ennustettavuus on syytä säilyttää myös
lainsäädännössä.
Tässä yhteydessä muutama sana kaupallisesta mediasta,
joka elää erittäin suurta murrosta. Kaupallinen
media ei voi nauttia ennustettavuudesta. Digitaalinen murros, arvonlisäveron
mukaan tuominen ja taloudellinen matalapaine näkyvät kannattavuudessa.
Viimeisen vuoden aikana on menetetty noin 1 500 henkilötyövuotta
media-alalta.
Tulevaisuusselonteossa, jota käsiteltiin täällä jo
joitakin viikkoja sitten, puhuttiin voimakkaasti digitalisoitumisen
tuomista mahdollisuuksista Suomelle. Nyt olisi syytä selvittää digilehtien
arvonlisäverokantaa. Tällä hetkellä veropohja
on 24, kun paperilehdillä vastaava arvonlisävero
on vain 10 prosenttia — sanoin sen 10 hieman lai-nausmerkeissä.
Digimedian lopullisen läpilyönnin vauhdittamiseksi
10 prosentin arvonlisäverokanta olisi syytä selvittää.
Vaarana voi toki olla, että digilehdet kannibalisoivat
lisää perinteistä printtimediaa, ja sen
takia en tässä ehdotonta kantaa itse uskalla ottaa.
Hyödyt ja haitat on selvitettävä. Alalla
on monia ristiinkytkentöjä ja ansaintalogiikat
ovat monimuotoisia ja yhtiöstä riippuen erilaisia,
eikä yhtä totuutta ole olemassa.
Arvoisa puhemies! Ylen ja kaupallisen median roolista lopuksi.
On selvää, että Suomi tarvitsee molempia.
Kilpailu pitää sekä Yleisradion että kaupalliset
toimijat palveluhalukkaina ja kehitysmyönteisinä.
Länsimaiseen yhteiskuntaan kuuluu monimuotoinen tiedonvälitys.
Se on osa länsimaista demokratiaa. Se, mitä ehkä toivoisin alalta
enemmän, on rohkea yhteistyö ja yhteistyö nimenomaan
siinä mielessä, että Yleisradio ja kaupalliset
toimijat voisivat halutessaan tehdä nykyistä enemmän
yhteistyötä. Tämä olisi varmasti
kansantalouden etu, yritysten etu mutta myös asiakkaiden,
kuulijoiden ja lukijoiden etu.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä esityksessä on
kysymys pienistä indeksikorotuksista, jotka eivät
ole montaakaan euroa. Veron peruste ja kertymäprosentti
eli 0,68 prosenttia säilyy ennallaan. Edelleen tämä korotus
on suurempi noin 2,5 miljoonalla henkilöllä. Tämähän tarkoittaa
sitä, että he, joiden vuositulot ovat alle 7 500
euroa, eivät joudu sitä maksamaan. Tämä verohan,
joka aikanansa laadittiin, keventää useimpien
maksurasitusta tai on sitten ennallaan, että mistään
suuresta asiasta ei ole kysymys. Mutta aikanaan, kun tätä veroa
viime vuonnakin käsiteltiin, monet ihmiset ainakin minulle
soittivat, että on kohtuutonta, että he joutuvat
ylipäätänsä maksamaan tällaista
veroa, kun heillä ei ole näitä viestintävälineitä.
Mutta tähän on tultu.
Meillä on täällä perussuomalaisilla
kuitenkin vastalause, ja täällä sanotaan
muun muassa seuraavaa: Maksuperusteiden muutokset ovat yhdelle henkilölle
määrällisesti marginaalisia, mutta tämä asiahan
on periaatteellisesti ristiriitainen. Yleisradioveron muutoksia
perustellaan indeksikorotuksena. Syy olisikin pätevä,
jos valtion taloustilanne olisi vakaampi. Perussuomalaiset haluaa
muistuttaa, että hallitus on jo taloudellisiin syihin vedoten
jäädyttänyt muun muassa lapsilisien indeksikorotukset.
Tulemme sitten tietysti toisessa käsittelyssä esittämään,
että tämä lakiehdotus hylättäisiin.
Janne Sankelo /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Kiuru otti puheenvuorossaan esille
digilehtien arvonlisäverokannan alentamisen. Tässä yhteydessä on
hyvä todeta, että asiasta on tekeillä eduskunnassa
lakialoite ja siihen kerätään tällä hetkellä allekirjoituksia.
Myös sektorin vastaava ministeri on suhtautunut tähän
ajatukseen, sanoisinko, varovaisen suopeasti. Mutta ennen asian
etenemistä on myös syytä selvittää,
mikä on Euroopan unionissa näkemys sitten näitten
verokantojen osalta. Eli tämä asia, jonka Kiuru
toi esille, on etenemässä.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Sitten puhujalistaan.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! On totta, että tämä Yle-vero
saatiin vasta parlamentaarisesti, sanotaanko, vaikeiden synnytystuskien kautta
tehtyä, mutta minun mielestäni on syytä siihen,
että tämä talo elää ajassa
ja on ajan hermoilla. Siinä vaiheessa, kun täältä sanotaan,
että lapsilisiin ei pistetä indeksikorotusta taloudellisen
tilanteen takia, on ehkä arvovalintana kyseenalaista, että hallitus
on sitä mieltä, että Yle saakoon rahansa
tämän yhteisen parlamentaarisen päätöksen
perusteella. Tämän talon on kyettävä avaamaan
myös ikäviä ja vaikeita asioita uudelleen,
ja jos on toisia asioita, mitkä pistetään toisten
asioitten edelle, niin siinä kohtaa kyse on arvovalinnoista.
Tahdon kuitenkin muistuttaa siitä, että yksi
iso ja merkittävä asia, mitä me valiokunnassa
käsittelimme tämän asian kohdalla, on
kotimainen tuotanto ja alueelliset uutiset ynnä muut alueelliset
toiminnot. Mielestäni koko tämä indeksikorotus,
minkä nyt hallitus haluaa joka tapauksessa vetää eteenpäin,
pitäisi ohjata täydellisesti kotimaisen tuotannon
lisäämiseen nykyisestään eikä antaa
sitä sitten mihinkään muuhun rakenteiden kasvattamiseen.
Yleiskeskustelu päättyi.