13) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi julkisesta työvoima-
ja yrityspalvelusta annetun lain muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta,
työsopimuslain 13 luvun 6 §:n väliaikaisesta
muuttamisesta ja työttömyysturvalain 7 luvun 3 §:n
3 momentin kumoamisesta
Tarja Filatov /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä esityksessä ehdotetaan muutettavaksi
lakia julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta ja nimenomaan
niiden palkkatukisäännösten osalla. Esityksen
tavoitteena on se, että palkkatukijärjestelmä olisi
yksinkertaisempi ja se toimisi paremmin rakennetyöttömyyden
vähentämiseksi sekä työnantajien
ja työttömien ja työnhakijoiden yhdenvertaisuus
lisääntyisi.
Tässä ehdotetaan, että luovuttaisiin
nykyisestä palkkatuen perustuki- ja lisäosamallista,
ja tämä esitys on varsin hyvä, koska
jos katsomme sitä todellisuutta, millaisia päätöksiä eri
te-toimistoissa tehdään, niin itse asiassa kukaan
ei voi olla varma, minkä tasoista tukea missäkin
tilanteessa saa, niin erilaisia nuo käytännöt
ovat. Sen takia on hyvä, että siirrytään
palkkatuen prosentuaaliseen määrään.
Elikkä kysymys on siitä, että palkkatuki
olisi aina suhteessa saatavaan palkkaan. Se olisi joko 30, 40 tai
50 prosenttia palkasta.
Valiokunta on pitänyt hyvänä sitä,
että kun nykymallissa maksetaan tietty summa, niin tässä mallissa
siirrytään prosenttiosuuteen, joka saattaisi jopa
edistää sitä, että nämä palkkatukipaikat eivät
ole aina niitä kaikkein pienipalkkaisimpia tehtäviä,
vaan tämä tukimalli voisi suosia myös vähän
toisentyyppistä kehitystä.
Miten nämä prosenttiosuudet sitten määräytyvät?
Mitä korkeampi tukimäärä on,
niin tavallaan sitä vaikeampi on kyseessä olevan
ihmisen työllistyä avoimille työmarkkinoille,
elikkä tuen määrä on sitä korkeampi
ja tuen kesto on sitä pidempi, mitä pidempään
tuella palkattava henkilö on ollut työttömänä.
Valiokunta on tätä omissa arvioissaan pitänyt
hyvänä järjestelmänä.
Vamman tai sairauden aiheuttama pysyvä tai pysyväisluonteinen
tuottavuuden alentuma on sellainen syy, jonka perusteella tuki olisi
aina 50 prosenttia palkkauskustannuksista.
Lisäksi aivan uutena elementtinä tulee niin
sanottu ikääntyneiden työttömien
palkkatuki, jossa on kyse siitä, että kun ihminen
on 60 vuotta täyttänyt ja hän on ollut
pitkäkestoisesti työttömänä, itse
asiassa yhden vuoden yhtäjaksoisesti, niin sen jälkeen
hän voi saada käytännössä pysyvän palkkatuen,
joka voidaan myöntää kerta toisensa jälkeen
niin sanotun jäähysäännön
iskemättä. Ajatus on, että tämän
tuen avulla ihminen voitaisiin ikään kuin saattaa
kunnialla eläkkeelle, jos hän ei ilman tukea voi
työtä saada.
Yhdistysten näkökulmasta järjestelmä ei
kulje prosenttiperusteisesti, vaan se on sidoksissa työaikaan.
Yhä edelleen yhdistykset, kolmannen sektorin toimijat,
sellaiset, jotka eivät harjoita elinkeinotoimintaa, voisivat
saada palkkakustannukset täysimääräisesti
silloin, kun ne vastaavat enintään 65 prosentin
työaikaa. Budjetissa määritellään
joka vuosi katto, joka tuolla palkkatuella voisi olla, ja tämän
vuoden budjetissa se on määritelty korkeintaan
2 000 euroon. Valiokunta piti omassa kannanotossaan tätä yhdistysten
100 prosentin korvausta erittäin tärkeänä ja
hyvänä, koska tiedämme, että järjestöissä ei
välttämättä ole omaa rahaa,
jolla ihmisiä voitaisiin työllistää,
mutta järjestöt yleensä työllistävät
niitä pitkäaikaistyöttömiä,
joiden on kaikkein vaikeinta päästä työmarkkinoille.
Sitten tulevat ne kohdat, joissa valiokunta muutti hallituksen
esitystä. Valiokunnan ajatuksen taustalla oli se, että kun
me monipalvelukeskuksia koskevassa lainsäädännössä lisäämme kuntien
velvollisuutta työmarkkinatuen maksuosuuksista — tämä laki
on siis vasta tulossa suuren salin käsittelyyn — niin
on aika kohtuutonta, että samaan aikaan monilla kunnilla
olisi vaikeuksia käyttää palkkatuettua
työtä. Meidän työsopimuslakimme
määrää — sinänsä ihan
hyvin ja oikein — että jos on olemassa osa-aikaista
työtä tai jos käydään
yt-neuvotteluja, on lomautettu työntekijöitä tai
irtisanottu työntekijöitä, niin on tarjottava
ensin osa-aikaisille lisätyötunteja ja irtisanotuille
ja lomautetuille niitä työpaikkoja, jotka työyhteisössä avautuvat,
jos ne heidän ammattiosaamiseensa suinkin sopivat, mutta
tämä sääntö on aiheuttanut
sen, että esimerkiksi työpajoissa on ollut vaikea
käyttää työvoimapoliittisia toimenpiteitä.
Ainoastaan kuntouttava työtoiminta on sellainen, jossa
tämä työsopimuslain lisätyön
tai takaisinottovelvollisuuden pykälä ei tule
täytäntöön.
Hallitus esitti, että tästä työsopimuslaista
huolimatta työpajoihin voitaisiin ottaa asiakkaita työkokeiluun
ja kunnissa velvoitetyöllistetyt voitaisiin työllistää ilman,
että pitäisi ottaa huomioon työsopimuslain
edellytykset. Valiokunta halusi, että me voimme käyttää myös
palkkatuettua työtä esimerkiksi nuorten työllistämisessä,
koska olisi aika hassua, että ensin, jos nuori on kuntouttavassa
työtoiminnassa, hän saa ylläpitokorvausta,
ja jos hän sen jälkeen siirtyy työkokeiluun,
niin hän ei enää saakaan ylläpitokorvausta vaan
hänen toimentulonsa heikkenee ja hänellä ei
sen jälkeen olisi näköpiirissä palkitsevaa
palkkatukipaikkaa, joka taas parantaisi hänen työllistymisedellytyksiään,
koska kyse olisi oikeasta työn tekemisestä ja
työehtosopimuksen mukaisen palkan maksamisesta.
Sen takia valiokunta muutti lakia siten, että jatkossa
työpajoissa voidaan käyttää myös
palkkatukea ilman, että työsopimuslain säännökset sitä estävät.
Kysymys on tietenkin siitä, että tällä työllä ei
saa korvata niin sanottua tavanomaista työtä,
joka kuuluu kunnan velvollisuuksiin, mutta tämän
lisäksi kunta voisi tietyissä tilanteissa esimerkiksi
kolmannen sektorin pajoilta ostaa palvelua, jota se sitten käyttää omien
tehtäviensä, tällaisten avustavien tai
ei suoraan lakisääteisten tehtävien,
tekemiseen.
Valiokunta pitää tätä esitystä kannatettavana ja
on tyytyväinen siitä, että tämä palkkatukijärjestelmä selkeytyy,
mutta haluaa, että sitä seurataan, koska yhä edelleen
eri te-toimistojen ikään kuin omaan päätäntävaltaan
jää se, kuinka pitkiä palkkatukijaksoja
myönnetään.
Katja Taimela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Todellakin, niin kuin valiokunnan puheenjohtaja Filatov
tuossa totesi, tällä hallituksen esityksellä ehdotetaan
muutettavaksi julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta
annettua lakia palkkatukisäännösten osalta.
Lain tavoite ja henki on mielestäni varsin tärkeä:
palkkatukijärjestelmän yksinkertaistaminen, rakennetyöttömyyden
vähentäminen ja työnantajien ja työttömien
työnhakijoiden yhdenvertaisuuden lisääminen.
Yksi tärkeä kohderyhmä on 60 vuotta täyttäneet
vähintään vuoden yhtäjaksoisesti
työttömänä olleet henkilöt. Heille
ehdotetaan pitkäkestoista, käytännössä pysyvää palkkatukea.
Ihmiset kaipaavat oikeudenmukaista ja yhdenvertaista kohtelua
myös saadessaan palveluita työ- ja elinkeinotoimistoissa.
Voimassa oleva sääntelyhän on antanut
muun muassa palkkatuen myöntämisessä laajan
tapauskohtaisen harkinnan, ja tästä syystä palkkatukijärjestelmän
selkiyttäminen on varsin tärkeää tässä ajassa,
kun useat joutuvat siellä te-palveluissa asioimaan.
Valiokuntakäsittelyssä pidimme erityisen tärkeänä,
että uudistuksen toimeenpanoa seurataan ja mahdollisiin
havaittuihin ongelmiin myös puututaan välittömästi,
jos ja kun niitä huomataan. Te-palveluissa on tällä vaalikaudella
toteutettu monia uudistuksia, ja se tuo myös paitsi paineen
työntekijöitä kohtaan myös suuren
velvoitteen asianmukaisesta tiedottamisesta työnantajille,
palkkatukeen oikeutetuille henkilöille ja tuen myöntämisestä vastaaville
viranomaisille. Valiokuntatyössä painotimme myös
sitä, että myös kolmannen sektorin osuus
on tämän lain toteutumisessa äärettömän
tärkeä, etten sanoisi välttämätön,
ja myös heille tästä asiasta tiedottaminen on
todella tärkeää tästä alkuvaiheesta
asti.
Eeva-Johanna Eloranta /sd:
Arvoisa puhemies! Rekisteröidylle yhdistykselle tai
säätiölle, joka palkkaa työttömän
työnhakijan muihin kuin elinkeinotoiminnaksi katsottaviin
tehtäviin, palkkauskustannukset nyt sitten korvataan täysimääräisesti
ensimmäisten 12 kuukauden ajalta 65 prosentin työajan
suhteen. 100-prosenttinen korvaus on erittäin tärkeä järjestöille,
mutta toisaalta tietenkin se, että täyden tuen
saa vain 65-prosenttista työaikaa vastaavalta osin, saattaa toki
ohjata yhdistykset ja säätiöt lyhentämään työllistyvien
työaikaa, jolloin nämä saattavat sitten
jäädä jopa toimeentulotukea hakeviksi
asiakkaiksi.
Esityksen mukaan työnantaja voi tietyissä tilanteissa
myöskin poiketa lomautettuja ja osa-aikatyötä tekeviä sekä takaisinottovelvollisuuden
piirissä olevia
entisiä työntekijöitään
koskevasta työntarjoamisvelvollisuudesta, ja tämä koskisi muun
muassa rekisteröityjä yhdistyksiä ja
säätiöitä, jotka palkkaavat
näitä työttöminä olleita.
Tämä on erittäin odotettu uudistus
järjestöjen piirissä, koska tämä on
hyvin tärkeä asia niiden toiminnalle. Me olemme
saaneet paljon yhteydenottoja tämän suhteen, ja
onkin tärkeää, niin kuin edustaja Taimela
tuossa mainitsi, että tästä muutoksesta
nyt sitten tiedotetaan hyvin, etenkin järjestöille,
kolmannen sektorin toimijoille, jotta sitten tiedetään,
mikä on muuttunut.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Ehdotettu uudistus on todella tärkeä:
harmonisointi niin, että alueellisesti voidaan olla yhdenvertaisessa
asemassa. Tämä antaa myöskin pohjaa sille,
että meillä ehkä päästään
nyt ikävästä ilmiöstä ainakin
tiedon puutteen osalta. Kun järjestelmää yksinkertaistetaan,
niin toivottavasti se myös hillitsee sitä, että meillä — kuten
tällä hetkellä — kuntouttavaa
tukea käytetään, voisiko sanoa, härskisti
väärin. Meillä on tämmöiset, ikävästi
sanottuna, orjatyömarkkinat tällä hetkellä Suomessa,
että meillä kuntouttavalla tuella olevia ihmisiä myydään
kunnan toimesta: 10 euroa per päivä maksetaan
yksityiselle ja 20 euroa per päivä yritykselle,
kun yritykset ottavat näitä henkilöitä vastaan.
Toisaalta siellä on toisella puolella se, että nyt niitä,
joita kuntouttavalla tuella on, on yrityksissä normaalissa
työsuhteessa, ja heille kuuluisi nimenomaan palkkatuki,
koska heidän työkykyisyytensä ei edellytä kuntouttavan
työskentelyn luokittelua, vaan he ovat työkykyisiä,
toimivat yrityksissä tuotannollisissa töissä.
Samaan aikaan toinen yritys toisella puolella Suomea joutuu sitten
siihen tilanteeseen, että markkinat vääristyvät
siltä osin, että kun työskennellään
niin sanotusti yhteiskunnan tuella, niin pystytään tuotteita
myymään paljon halvemmalla kuin toisessa yrityksessä,
missä normaalissa työsuhteessa olevat työntekijät
pyrkivät tekemään sen tuotannollisen
työn.
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Edustaja Myllykoski puuttui erittäin
tärkeään asiaan, johon myös
valiokunta on kiinnittänyt huomiota, elikkä siihen,
miten kuntouttavaa työtoimintaa käytetään.
Sitä todellakin käytetään välillä epätarkoituksenmukaisesti
ja jopa väärin.
Valiokunta edellytti, että tehdään
selkeä ero kuntouttavan työtoiminnan ja palkkatuetun
työn välillä, koska liian usein ihmiset
tekevät täsmälleen samaa tehtävää mutta
toinen saa tuosta työstänsä palkkatuetun
työn kautta palkan ja toinen tekee sitä kuntouttavana
työtoimintana. Lisäksi julkisuudessa on ollut
esimerkkejä sellaisesta kuntouttavan työtoiminnan
käytöstä, joka ei todellakaan ole edes
lainmukaista. Laki määrittelee kuntouttavan työtoiminnan
painotussanalla "kuntouttava", mutta sitä käytetään
usein painotus sanalla "työ", ilman että siihen
liittyy mitään kuntoutusta, ja silloin se ei kyllä ole
kuntouttavan työtoiminnan lainsäädännön
mukaista käyttöä. Siksi on tehtävä selkeä ero
työn ja kuntoutuksen välille ja seurattava tilanteita,
missä kuntouttavaa työtoimintaa käytetään.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Mietinnön esittelyssä valiokunnan
puheenjohtaja Filatov toi hyvin esille sen, kuinka valiokunta on
paneutunut siihen, että pyritään rajaamaan
myös tarkasti se, että ei kunnan omana työnään
normaalisti tehtävää työtä siirry
tätä kautta maksettavaksi yhteiskunnan tuella
niin, että meillä tapahtuu se ikävä seikka,
että kunnan omat työt siirtyvät esimerkiksi
velvoitetyöllistämisvastuun vuoksi niille henkilöille,
jotka on mahdollisesti jostakin syystä jo kunnan omista töistä aiemmin
irtisanottu. Eli pitää pitää mielessä se,
mitä valiokuntakin on juuri pohtinut: tarkkarajaisuus siitä,
että kunnan normaalisti omana työnä tehtävät
työt eivät tule jatkossa tehdyksi palkkatuen turvin,
voisiko sanoa, vieden niin kuntatyöntekijöiden
työpaikat.
Yleiskeskustelu päättyi.