3) Pohjoismaiden neuvosto Suomen valtuuskunta toimintakertomus
2013
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Meillähän on käyty
lähetekeskustelu täällä toukokuussa
kertomuksesta, siis vuoden 2013 Pohjoismaiden neuvoston Suomen valtuuskunnan toimintakertomuksesta.
Ulkoasiainvaliokunnan mietintö on valmistunut marraskuussa,
ja nyt sitten tämä mietintö on tässä käsittelyssä.
Tuossa kertomuksessa selostetaan neuvoston istuntoja toimintavuoden
aikana ja esitetään katsaus Suomen valtuuskuntaan,
yleiseen toimintaan. Painopisteethän ovat olleet vuonna
13 Pohjoismaiden ulko- ja turvallisuuspolitiikka sekä yhteiskunnan
turvallisuus, pohjoismainen yhteistyö liikenne- ja energiapolitiikan
alueilla, kyberyhteistyö ja huoltovarmuusyhteistyö.
Näiden teemojen lisäksi valtuuskunta jatkoi rajaestetyön aktiivista
seurantaa. Valtuuskunnan toimintatavoissa tapahtui kehitystä siinä mielessä,
että meillä on ollut valtioneuvoston jäseniä kuultavana
aina näissä kussakin aihekokonaisuudessa, ja tämä kuuleminen
ja keskustelu on kyllä katsottu varsin hyödylliseksi
ymmärtääkseni molemmin puolin.
Vuonna 2013 Pohjoismaiden neuvoston puheenjohtajamaan Norjan
painopistealueet puheenjohtajakaudella olivat vakaa hyvinvointivaltio,
nuorisotyöttömyyden torjuminen, terveysalan yhteistyön
lujittaminen, rajaesteiden poistaminen, pohjoisten alueiden yhteistyö ja
pohjoismainen ulko- ja turvallisuuspolitiikka sekä yhteiskunnan
turvallisuus. Suomen valtuuskunnan toiminta ja kertomus painottuivat
myös aika lailla näihin samoihin teemoihin.
Koska vuoden 2013 pääteema neuvostossa oli ulko-,
turvallisuus- ja puolustuspoliittinen yhteistyö Pohjoismaissa,
niin näitä ja yhteiskunnan turvallisuutta käsiteltiin
neuvoston teemaistunnossa Tukholmassa huhtikuussa 2013. Pohjoismaiden
neuvoston mielestä puolustus- ja turvallisuuspolitiikan
yhteistyöhön on saatava laajempi parlamentaarinen
ulottuvuus. Tämähän toteutuu omalta osaltaan
myös juuri näissä keskusteluissa, jotka
parlamenteissa ovat mahdollistuneet viime vuosien aikana. On syytä myös muistaa,
että me olemme jatkaneet näitä pyöreän pöydän
keskusteluja, joitten teemana on ollut juuri ulko-, turvallisuus-
ja puolustuspolitiikka.
Neuvostolla on myös aktiivista kansainvälistä toimintaa,
ja omana havaintonani totean, että tällä kansainvälisellä toiminnalla
on ollut sellainenkin merkitys, että juuri näillä kansainvälisillä areenoilla
Pohjoismaat ovat huomanneet entistä enemmän tarvetta
tehdä yhteistyötä. Se on eräällä tavalla
tiivistänyt yhteistyötä ja avannut silmiä huomaamaan
Pohjoismaiden yhteisiä piirteitä kulttuurisesti,
myöskin poliittisesti ja myöskin sen, että meillä mahdollisesti
on annettavaa vielä paljon enemmän tämän
tiivistyvän yhteistyön kautta myöskin
kansainvälisessä politiikassa. Aivan äskettäin
keskusteltiin puheenjohtajiston kokouksessa tiivistyvästä yhteistyöstä,
mahdollisuuksista kehitysyhteistyön alalla.
Neuvosto haluaa vahvistaa EU-panostustaan varsinkin Euroopan
parlamentin pohjoismaisten jäsenten suuntaan sekä pyrkii
aktiivisesti saavuttamaan poliittisia tavoitteita myös
muun muassa kansainvälisissä parlamentaarisissa
foorumeissa. Tämän lisäksi on toteutettu
tiiviimpää yhteistyötä Baltian
ja Visegrad-maiden kanssa. Näissä keskusteluissa
on esillä ollut myös suhde meneillään
olevaan Ukrainan kriisiin.
Ulkoasiainvaliokunnan mietinnössä todetaan, että parlamentaarikkojen
osallistuminen pohjoismaiseen ulko- ja puolustuspolitiikan tiivistämiseen
on tärkeää, ja tästä Pohjoismaiden
neuvoston Suomen valtuuskunta on kyllä täysin
samaa mieltä ja yhtyy tähän näkemykseen.
Arvoisa puhemies! Vielä tästä ulkoasiainvaliokunnan
mietinnöstä nostan tämän arktisen kohdan.
Täällä on kiinnitetty huomiota siihen, että olisi
tärkeää, että Pohjoismaat laatisivat
yhteisen arktisen strategian. Tämä on ollut itse
asiassa Pohjoismaiden neuvoston piirissä esiin noussut
asia, ja kun täällä on paikalla yhteistyöministeri,
niin tässäkin yhteydessä haluan nostaa esille
juuri tämän kohdan. Tämän yhteisen
strategian laadinta voisi olla myös siellä ministerineuvoston
pöydällä haasteena. Se nimittäin
on erittäin tärkeä paitsi meille kaikille
Pohjoismaille myös Euroopan unionille ja Euroopalle, ja
itse uskon siihen, että Suomi on siinä kaikkein
suurin voittaja.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Anssi Joutsenlahti.
Arto Pirttilahti /kesk:
Arvoisa puhemies! Suomalaiset edustajat ovat olleet hyvin aktiivisia
Pohjoismaiden neuvostossa myös vuonna 2013, mitä vuotta
tämä toimintakertomus koskettaa. Itse olen ollut
elinkeinovaliokunnassa ja sen jäsenenä tämän
vuoden 13 aikana, ja meillä on hyvin paljon hyviä asioita,
mitä me olemme edistäneet siellä.
Täytyy myöntää, että meillä on
ollut myös hyvä yhteistyö ympäristövaliokunnan
jäsenen Silvia Modigin kanssa. Olemme olleet yhdessä siellä energiaraportööreina,
ja tämä oli aivan erinomaisesti silmiä aukaisevaa
Pohjoismaiden osalta, minkälaiset energiamarkkinat meillä on
ja millä tavalla me voimme edistää pohjoismaista yhteistyötä energiamarkkinoilla
ja tuoda myös sitten osaltamme sitä biotaloutta
sinne mukaan ja matkaan.
Toinen asia, mikä siellä on ja täytyy
mainita ja nostaa ylös, on tämä rikkidirektiivin
implementointi. Tässä oli edustaja Suutari työryhmässä vetämässä osaltaan
tätä, ja he saivat aivan erinomaisen raportin.
Käykää ihmeessä katsomassa myös
PN:n sivuilta, se on vielä siellä olemassa. Se
myös avasi silmät yhtä lailla Ruotsin
ja Norjan suuntaan, millä tavalla ehkä myös
rekkaliikenne tulee heidän teillänsä lisääntymään.
Eli kuvaan tässä vain, että meillä on
tässä yli puoluerajojen hyvää yhteistyötä suomalaisilla kollegoilla
siellä. PN:ssähän ei ole hallitusta ja oppositiota,
niin että ehkä se valiokuntatyöskentely
on siellä vielä enemmänkin sen kautta
antoisaa. Kiitos tästä hyvin laaditusta toimintakertomuksesta
valtuuskunnan puheenjohtaja Rundgrenille ja vielä sihteerille,
meidän kansainvälisten asiain neuvoksellemme Mari
Herraselle. Tämä on hyvin laadittu.
Jos ihan jonkin pienen korjauksen siihen tulevaan toimintakertomukseen
haluaisin esittää, niin se olisi se, että meille
ei kerrota tässä henkilöstöä.
En ainakaan löytänyt sitä siitä.
Eli meillä on erinomaiset tulkit, hyvät avustajat.
Emmehän me poliitikot muuten pärjäisi,
jos ei meillä olisi siellä hyviä avustajia
ja tulkkeja — varsinkaan minä.
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! On hyvin tärkeätä,
että saamme käsitellä tässä pohjoismaisessa
yhteistyössä muun muassa ympäristö-,
energia- ja innovaatioasioita ja myös kauppapoliittisia
asioita. Kuten edustaja Pirttilahti täällä nosti
esille, tämä rikkidirektiivi on saanut nyt hyvän
keskustelun ja sillä tavalla herätyksen myös tuolla
pohjoismaisessa yhteisössä. Elikkä Suomellekin
hyvin merkittävästä asiasta siinä on
kysymys, niin että me pystymme muun muassa metsäteollisuuden
osalta luomaan parempaa ympäristöä sillä,
että meiltä täältä puuta
pääsee liikkeelle.
Itse olen toiminut Pohjoismaiden neuvostossa koulutuspuolella,
koulutus- ja kulttuurivaliokunnassa, ja koulutuksen osalta me olemme
halunneet vahvistaa pohjoismaista koulutusyhteistyötä ja
ottaa huomioon lasten oikeudet ja oikeudet kouluissa. On tehty päätöksiä yhteisestä
lapsen oikeuksien
päivästä, esimerkiksi 20. marraskuuta,
jolloin myös sitten nuorisoparlamentti olisi kokoontumassa,
ja näin halutaan tämmöistä lasten
oikeutta ja demokratiaa vahvistaa siltä osin.
Innovaatio- ja tutkimusasioita täällä käsittelimme
jo äskeisen asian yhteydessä. Se on ollut merkittävää myös
tuolla Pohjoismaiden neuvostossa elinkeinovaliokunnan ja kulttuuri-
ja koulutusvaliokunnan yhteistyönä, elikkä olemme edustaja
Elorannan kanssa muun muassa päässeet syventymään
ja tutustumaan Horisontti 2020 -puiteohjelman puitteissa
tarkemmin näihin asioihin.
Koko ajan, kun itse olen Pohjoismaiden neuvostossa ollut, rinnalla
on kulkenut tuo viittomakielen asia, ja se on ollut kyllä hyvinkin
tarpeellista. Elikkä meillä Pohjoismaissa on paljon
eroavuuksia siinä, miten me kohtelemme tämmöisiä tasavertaisia,
yhdenvertaisia ihmisoikeuksia. Viime kesäkuussa sitten
tuo riemuvoitto saavutettiin: saimme kuulla uutisen Tanskasta, joka vihdoin
tunnusti viittomakielen viralliseksi kieleksi tanskan kielen rinnalle,
ja tämä on tietysti hieno asia.
Timo Heinonen /kok:
Arvostettu puhemies! Ulkoasiainvaliokunnassa käsittelimme
Pohjoismaiden neuvoston Suomen valtuuskunnan toimintakertomusta
viime vuodelta, ja tällä toimintakaudella, kertomusvuonna,
painopistealueena olivat hyvinvointivaltio, nuorisotyöttömyyden torjuminen,
terveysalan yhteistyön lujittaminen, rajaesteiden poistaminen,
pohjoisten alueiden yhteistyö ja Pohjoismaiden ulko- ja
turvallisuuspolitiikka sekä yhteiskunnan turvallisuus.
Yhtenä isona osana, joka keskustelua ulkoasiainvaliokunnassakin
aiheutti, oli ulko- ja turvallisuuspolitiikka ja sen yhteistyö Pohjoismaiden kesken.
Pohjoismaiden yhteistyön vahvistuminen ulko-, turvallisuus-
ja puolustuspolitiikassa jatkui myös tuona kertomusvuonna
2013, ja yhteiskunnan turvallisuus ja kyberyhteistyö olivat aiheita,
jotka korostuivat neuvoston työssä kertomusvuonna.
Ulkoasiainvaliokunnassa totesimme aiemmin valtioneuvoston ulko-
ja turvallisuuspolitiikkaa koskevan selonteon mietinnössämme
vuonna 2013 olevan selvää, että pohjoismaisen
ulko- ja turvallisuuspoliittisen yhteistyön lisäarvo
on korostunut. Valiokuntamme mielestä on tärkeää,
että yhteistyömahdollisuuksia hyödynnetään
johdonmukaisemmin Suomen turvallisuuden vahvistamiseksi.
Arvoisa puhemies! Tuossa edellisessä ajankohtaiskeskustelussa
muutamat puheenvuorot omieni lisäksi käsittelivät
tätä pohjoismaista ulko- ja turvallisuuspoliittista
yhteistyötä, joka sai tietynlaisen lisäsykkeen
Norjan ulkoministerin Thorvald Stoltenbergin raportista vuonna 2009. Hän
silloin teki raportin, joka oli otsikoitu "Pohjoismaiden ulko- ja
turvallisuuspoliittinen yhteistyö", ja tätä raporttia
on usein tässäkin salissa lainattu ja useissa
keskusteluissa pidetty esillä.
Itse kuitenkin olen hivenen ollut pettynyt siihen, mitä tässä yhteistyössä on
saatu aikaiseksi. Jos pohjoismaista yhteistyötä ulko-
ja turvallisuuspolitiikassa pidetään esillä juhlapuheissa, poliittisissa
puheissa ja monissa puheenvuoroissa vaikkapa tässä salissa
vaihtoehtona Natolle taikka oman uskottavan maanpuolustuksen vahvistamisena,
niin silloin minun mielestäni pitää olla
myös aito valmius tehdä, antaa ja myös
ottaa vastaan apua ja osallistua aktiivisesti tähän
pohjoismaiseen yhteistyöhön.
Tuossa aiemmin totesin, että pitäisi ryhtyä sanoista
tekoihin, ja tämä tuli minun mielestäni esille
ensimmäisen kerran oikeastaan tässä Islannin
ilmatilan valvonta-asiassa, josta keskustelu lähti minun
mielestäni Suomessa aika lailla väärille
urille. Se haluttiin hoitaa varsin avoimesti, ja kun se avoimesti
hoidettiin, niin valmisteluprosessi edetessään
mielestäni häiriintyi siitä osittain
väärästäkin keskustelusta, mitä ilmoilla
ja julkisuudessa oli: oli väärinkäsityksiä,
tahallisia vääriä tietoja. Näin
ollen lopulta tämä Islannin ilmatilavalvonta muuttui
ilmatilaharjoitukseksi, ja en pitänyt sitä kovinkaan
onnistuneena siihen verrattuna, mitä se olisi voinut meidän
maallemme myös antaa. Se oli riisuttu harjoitus, se oli
rajoitettu harjoitus ja jopa riisutuin Hornetein. Se ei minun mielestäni
vastannut sitä, mitä tavoiteltiin ja mistä olisi
ollut esimerkiksi Suomelle hyötyä nyt näiden
lukuisten venäläiskoneiden tekemien ilmatilaloukkausten
yhteydessä.
Arvoisa puhemies! Kysyin silloin, onko tämä nyt
vaativinta pohjoismaista yhteistyötä ulko- ja turvallisuuspolitiikassa,
mihin suomalaiset ovat valmiita, ja siltä se näytti,
että olemme valmiita lähtemään
riisutuin Hornetein harjoitukseen mutta emme aitoon ilmatilanvalvontatehtävään edes
Pohjoismaiden kesken.
Arvoisa puhemies! Toisen kerran tulimme mielenkiintoiseen tilanteeseen
lokakuussa, kun Ruotsissa epäiltiin Itämeressä olevan
jotain sinne kuulumatonta. Vedenalainen toiminta ja julkisuudessa
keskusteltu sukellusvenejahti aiheuttivat keskustelua, ja Suomessa
jopa poliitikoista osa oli sitä mieltä, että lähetämme
apua, jos apua pyydetään. Pian selvisi, että nykylainsäädäntö ei anna
mahdollisuutta antaa apua. Laki tekee eron operatiivisen toiminnan,
yhteydenpidon, harjoitusten ja sotilaskriisinhallinnan välille,
ja naapurimaan avustaminen ei ole nykylainsäädännön mukaan
mahdollista.
Minun mielestäni tällaisia asioita pitäisi
nyt vakavalla mielellä huomioida ja esimerkiksi laittaa
kuntoon tämä naapuriapumahdollisuus, joka on selkeä ongelma
nyt tässä Pohjoismaiden välisessä yhteistyössä,
joka on korostunut myös tässä Suomen
valtuuskunnan toimintakertomuksessa vuodelta 2013.
Arvoisa puhemies! Ulkoasiainvaliokunta on painottanut...
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
No niin, jatkaisiko puheenpitäjä nyt sitten
seuraavalla...
Oliko tässä, puhemies, rajoite 5 minuuttiin?
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Täällä on aina, koko loppuvuosi on
5 minuuttia aina.
Onko näin?
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
On.
Arvoisa puhemies! Minä tottelen näin arvokasta
määräystä.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Jatkatte seuraavalla kerralla. No niin, kiitoksia.
Anne Louhelainen /ps:
Arvoisa puhemies! Virallisella pohjoismaisella yhteistyöllä tarkoitetaan
Pohjoismaiden neuvoston ja Pohjoismaiden ministerineuvoston alaisia
yhteistyörakenteita. Islanti, Norja, Ruotsi, Suomi ja Tanska
sekä itsehallintoalueet Ahvenanmaa, Färsaaret
ja Grönlanti harjoittavat poliittista ja kulttuuriyhteistyötä.
Kokemuksesta tässä työssä voin
todeta, että poliittisia päättäjiä yhdistää pitkälti
samanlainen arvopohja. Pohjoismaisessa yhteistoiminnassa kunnioitetaan
muiden mielipiteitä ja käydään varsin
avoimia keskusteluita. Keskusteluilmapiiri on hyvin vapaamuotoinen,
mikä kannustaakin vilkkaaseen ajatustenvaihtoon. Toiminta
kelpaa mainiosti esikuvaksi myös muiden maiden alueelliselle
yhteistyölle. Meillä on mahdollisuus vertailla
eri maiden toimintatapoja, ottaa opiksi mahdollisesti jo tehdyistä virheistä ja
kehittää sekä omia että yhteisiä toimintatapoja
hyvin monella eri sektorilla, kuten toimintakertomuksesta voi todeta.
Arvoisa puhemies! Pohjoismaisessa keskustelussa otetaan huomioon
myös lapset ja nuoret. Keskustelemme, millainen pohjoismainen
alue tämän päivän lapsia ja
nuoria odottaa huomenna, onko pohjoismainen malli vahva ja kestävä myös tulevaisuudessa.
Pohjoismaiden neuvoston toiminnassa ja kokouksissa nuorten osallistuminen on
otettu huomioon ja heille on annettu myös mahdollisuus
tulla kuulluiksi. Varhainen puuttuminen ja kuntoutus lasten ja nuorten
syrjäytymisen estämiseksi onkin erityisen tärkeää yksilölle itselleen
ja myös yhteiskunnan kannalta taloudellisesti kannattavaa.
Näiden ajatusten pohjalta hyvinvointivaliokunta, jossa
itse olen toiminut, teki neuvostolle ehdotuksen muun muassa sosiaalisista
innovaatioista. Sosiaalisilla innovaatioilla tarkoitetaan kaikkia
niitä ihmisiin kohdistuvia toimia, joilla pystytään
torjumaan, ehkäisemään ja vähentämään
nykyistä ja tulevaa syrjäytymistä ja
joilla estetään ihmisiä jäämästä pysyvästi huonoon
elämäntilanteeseen.
Arvoisa puhemies! Kuten yhteistyöministerikin totesi,
Pohjoismaiden neuvoston toiminnassa on tunnistettavissa positiivista
energiaa. Tätä positiivista ja innovatiivista
asennetta tarvitaan nyt enemmän kuin pitkään
aikaan.
Lopuksi, arvoisa puhemies, haluan kiittää eduskunnan
virkamiehiä, jotka tekevät Suomen Pohjoismaiden
valtuuskunnan edustajien eteen ja kokousten onnistumiseksi valtavasti
töitä.
Satu Haapanen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä toimintakertomus on
hyvä, mutta tosiaankaan tähän ei ole
saatu mahdutettua sitä kaikkea hyvää ja
hedelmällistä ja antoisaa yhteistyötä, mitä olemme
kollegoiden kanssa Pohjoismaiden neuvostossa tehneet, eikä myöskään
sitä valtavaa työmäärää,
mitä virkamiehet ja tulkit siellä tekevät.
Jotta ei jäisi kuvaa, että Pohjoismaiden neuvosto
on vain helppoa tai kevyttä keskustelua — sitä ei
suinkaan ole — niin haluan hieman kertoa, mitä kansalais-
ja kuluttajavaliokunta muun muassa teki vuonna 2013, jolloin vielä toimin
tämän valiokunnan puheenjohtajana. Käsittelimme
muun muassa aihetta, joka käsitteli pohjoismaalaisten karkottamista
toisesta Pohjoismaasta. Nimittäin Tanska on poikkeuksellisesti
karkottanut joitakin Pohjoismaiden kansalaisia pohjoismaisen sosiaalipalvelusopimuksen
ja EU-direktiivin hengen vastaisesti. Niinpä kansalais-
ja kuluttajavaliokuntamme on jo muutama vuosi sitten tarttunut tähän
asiaan. Teimme vuonna 2013 Tanskan hallitukselle kirjallisen kysymyksen,
johon hallitus vastasi, ettei se aio muuttaa käytäntöään.
Pohjoismaiden neuvosto kuitenkin halusi Tanskalta uuden ilmoituksen
ja kehotti Tanskaa tulkitsemaan pohjoismaista sopimusta samalla
tavalla kuin muut Pohjoismaat. Valiokunta päätti
poistaa tämän suosituksen asialistalta, mutta
ei suinkaan jättänyt asian seuraamista siihen,
vaan päätimme valiokunnassa seurata asiaa muilla
tavoin ja nostimme esille pohjoismaisen sosiaalipalvelusopimuksen
tulkinnan. Esitimme ministerineuvostolle analyysin tekemistä siitä,
miten Euroopan lisääntynyt yhdentyminen ja liikkuvuus
työmarkkinoilla ovat vaikuttaneet pohjoismaiseen yhteistyöhön
ja pohjoismaisen mallin edellytyksiin sekä mitenkä EU:n
uudet säännöt vaikuttavat Pohjoismaiden
sopimusten tulkintaan ja soveltamiseen. Tämän
aiheen seuraaminen jatkuu edelleenkin valiokunnassa.
Sitten kiinnitimme huomiota pohjoismaiseen saamelaissopimukseen
ja lähetimme Norjan, Ruotsin ja Suomen hallituksille kirjeen
ja kysyimme siitä, kuinka saamelaissopimus edistyy. Hallitukset
antoivat kovin lyhytsanaisen ilmoituksen neuvoston suosituksesta
sopimusneuvottelujen loppuunsaattamisesta. Koska meneillään on
suuria luonnonvarojen käyttöön liittyviä hankkeita
alkuperäiskansojen alueilla, meidän mielestämme,
valiokunnan ja neuvoston mielestä, on erittäin
tärkeätä tarkastella näitä hankkeita myös
inhimillisestä näkökulmasta, alkuperäiskansojen
näkökulmasta, ja neuvosto haluaakin aiheesta uuden
ilmoituksen ensi vuonna.
Sitten myöskin jatkoksi vielä alkuperäiskansojen
oikeuksiin: Kansalais- ja kuluttajavaliokunta keskusteli Suomen,
Ruotsin, Norjan ja Tanskan hallitusten kanssa ja pyysi niiltä ilmoitusta
siitä, kuinka alkuperäiskansojen oikeudet toteutuvat
arktisessa yhteistyössä. Emme olleet myöskään
tyytyväisiä hallitusten vastaukseen. Meidän
mielestämme vastaus ei riittänyt vaan niiden täytyisi
ihan kunnolla ilmoittaa, miten ne aikovat taata alkuperäiskansojen
oikeuksien loukkaamattomuuden arktisten alueiden luonnonvaroja hyödynnettäessä.
Valiokunta halusi tietää, mitkä viranomaiset
hoitaisivat alkuperäiskansojen oikeuksien loukkaamiseen
liittyviä asioita ja millaisia rangaistusmahdollisuuksia loukkaustapauksissa
olisi olemassa. Lisäksi valiokunta halusi tietää,
miten työ pohjoisten alueiden liiketoiminnalle
ja elinkeinoelämälle suunnitteilla olevien standardien
ja eettisten suuntaviivojen aikaansaamiseksi etenee. Pohjoismaiden
neuvosto odottaa hallituksilta uutta ilmoitusta ensi vuonna. Elikkä kovasti
olemme tehneet töitä hallitusten kanssa ja vaatineet
niiltä vastauksia.
Aivan lopuksi tähän vielä haluan
kertoa, että kansalais- ja kuluttajavaliokunta teki työtä myös arjen
myrkkyjen, tämmöisten hormonitoimintaa häiritsevien
myrkkyjen, poistamiseksi. Sitten vielä itse aktiivisesti
ajoin Pohjoismaiden neuvostoa liittymään mukaan
kansainväliseen Sivilisaatioiden allianssiin, jonka tarkoituksena
on edistää kulttuurien ja uskontojen välistä vuoropuhelua,
ja tämä työ jatkuu meillä Pohjoismaissa.
Pohjoismaiden neuvosto on nyt ystäväjäsen tässä Sivilisaatioiden
allianssissa.
Christina Gestrin /r:
Värderade talman! Jag fungerar själv som
ordförande för miljö- och naturresursutskottet
i Nordiska rådet, och eftersom jag också är
medlem i miljöutskottet här i Finlands riksdag är
det ganska intressant att följa med hur de olika arbetena
fungerar, och också dra nytta av det arbete jag utför
i Nordiska rådets miljöutskott här i
mitt arbete i Finlands riksdags miljöutskott. I miljö-
och naturresursutskottet har vi behandlat många centrala
frågor under det gångna året. Bland annat
har klimatpolitiken varit på agendan under hela året,
och nästa vecka har jag en möjlighet att delta
i klimatkonferensen i Lima som representant för Nordiska
rådet.
Vi har också varit aktiva och följt med Östersjöfrågor, Östersjöpolitiken.
Bland annat har vi behandlat ett initiativ om strängare
reningskrav för vattenreningsverk i de nordiska länderna
eftersom det skulle vara det allra snabbaste sättet att
minska på belastningen av näringsämnen
till Östersjön, att fortsättningsvis
också effektivera i synnerhet kvävereningen vid
våra vattenreningsverk i de nordiska länderna
och på det sättet naturligtvis också arbeta
för att man i de övriga länderna, de
som inte hör till Norden, gör det samma.
En annan fråga som har varit aktuell är att
vi har krävt av våra regeringar att man ska följa
med och aktivt arbeta för att införa förbud
att släppa ut avloppsvatten från kryssningsfartyg.
Den här frågan har varit aktuell både
i Helcom och i IMO, och för tillfället ser det
lite illa ut eftersom en del länder runt Östersjön
motsätter sig tidtabellen. För att det ska vara
genomförbart kräver det att hamnarna runt Östersjön
ska ha en tillräckligt bra utrustning för att
kunna ta emot avloppsvatten från kryssningsfartygen. Meningen
var att kravet på totalförbud att släppa
ut avloppsvatten skulle träda i kraft 2016, men tyvärr
ser det nu ut som om den här tidtabellen inte skulle hålla.
Vi har också behandlat ett initiativ om att kräva
slutna system för fiskodlingar. Det här skulle vara
ett sätt att göra fiskodlingsverksamheten miljövänligare.
Så som det är nu så läcker det
ut mycket näringsämnen från fiskodlingar.
Den här tekniken kostar mera än det nuvarande
systemet och det här är förstås
någonting som bromsar upp utvecklingen.
En annan viktig fråga har varit ett initiativ om att
gå in för ett gemensamt miljömärke
för turistdestinationer i Norden, ett hållbarhetsmärke
där det skulle finnas tydliga kriterier, både
miljömässiga, sociala och etiska, till exempel
för en hel ort, för en hel skidort eller någon
annan turistdestination. Det här arbetet ska
fortsätta. Det godkändes av sessionen i Stockholm
för ungefär en månad sedan.
Tänä vuonna vietämme pohjoismaisen
ympäristömerkin, Joutsenmerkin, 25 vuoden merkkivuotta.
Joutsenmerkki on meille kaikille tuttu ympäristömerkki,
joka tosiaankin sai alkunsa Pohjoismaiden neuvoston aloitteesta.
Tämä on hyvä esimerkki siitä,
mitä Pohjoismaiden neuvosto on tuottanut.
Lopuksi haluaisin todeta, että toivon, että mahdollisimman
moni kansanedustaja saisi mahdollisuuden osallistua Pohjoismaiden
neuvoston toimintaan jollain tavalla, joko edustajana tai seminaareissa
tai muissa tapahtumissa, koska Pohjoismaiden yhteistyö parlamenttien
välillä on tosiaankin inspiroivaa ja avartaa näkemyksiä.
Se on myös hieno mahdollisuus nähdä muita
Pohjoismaita ja tutustua niihin.
Olisi myös hyvä, jos yhteistyötä Pohjoismaiden
parlamenttien ja valiokuntien välillä kehitettäisiin
myös Pohjoismaiden neuvoston ohella, ja tätä voisi
esimerkiksi tehdä yhteisillä pohjoismaisilla tutustumiskäynneillä.
Kuulin juuri viime viikolla, että Ranskan ja Saksan EU-valiokunnat
ovat tehneet yhteisiä valiokuntamatkoja EU:n mahdollisiin
tuleviin jäsenmaihin. Tällaista vastaavaa käytäntöä voisimme
myös kehittää Pohjoismaiden välillä. — Kiitos.
Keskustelu päättyi.