4) Kansalaisaloite eduskunnalle avioliittolain, rekisteröidystä parisuhteesta
annetun lain ja transseksuaalin sukupuolen vahvistamisesta annetun
lain muuttamisesta (KAA 3/2013 vp)
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Ensimmäiseksi haluan kiittää kaikkia
teitä, jotka puolustatte lasten oikeuksia. Oikeus isään
ja äitiin on kaikille meille tärkeä asia.
Teidän työnne palkitaan. Ihmisen eteen kiertyvät
hänen kättensä työt, myös äänestysnapin
painaminen ja valinnat puolustuskyvyttömän puolesta.
On sanottu, että avioliittolain muutoksessa on kyse rakkaudesta. Tämä ei
ole totta. Lasten suhteen tässä on kyse hylkäämisestä,
rakkauden riistämisestä.
Arvoisa puhemies! Miksi asia on vakava? Millaisen joulun eduskunta
suuren valiokunnan myötävaikuttamana onkaan antamassa
Suomen lapsille vuonna 2014? Yleensä jouluna on tapana antaa
lapsille hyviä lahjoja. Eduskunta on sen sijaan viemässä heiltä parhaan
lahjan, oikeuden isään ja äitiin. Miksi
näin tärkeästä, koko kansaa koskettavasta
lakiuudistuksesta ei ole pyydetty perustuslain mukaista arviota?
Tässä vaiheessa eduskunta täysistunnossa
ja lakivaliokunta ovat siis arvioineet kansalaisaloitteeseen sisältyneiden
lakiehdotusten perustuslainmukaisuuden, mikä ei mielestäni
yksin riitä. Asia olisi pitänyt saattaa perustuslakivaliokunnan
arvioitavaksi, jolloin myös lapsivaikutusten arviointi
olisi pitänyt tehdä.
Suomi on ratifioinut YK:n lasten oikeuksien sopimuksen, jonka
mukaan lapsella on oikeus tuntea vanhempansa ja olla heidän
hoidettavanaan. Sopimuksen sanamuoto viittaa biologisiin vanhempiin,
koska sosiaaliset vanhempansa lapsi tietysti tuntee. Sukupuolineutraali
avioliittolaki määrittelisi lapsen normaalitilaksi
sen, että hänet on erotettu joko biologisesta
isästään tai äidistään,
ja siksi loukkaa tätä lapsen perusoikeutta.
Arvoisa puhemies! Mikäli tämä avioliittolain muutos
menee läpi lainsäädäntöön
saakka, tulemme astumaan yhteiskuntakokeilun aikakauteen. Sukupuolineutraali
avioliittolaki johtaa lakien kaaokseen, jonka maksajiksi tulevat
eivät vain heteroliitot vaan myös lapset, kristillisestä kirkosta
puhumattakaan.
Ruotsissa avioliittolain muuttamisesta meni vain puoli vuotta,
kun kirkko aloitti homoliittojen vihkimisen. Miksi Suomen kirkon
tie olisi eri tie kuin Ruotsin kirkon tie, varsinkin kun arkkipiispamme
on Ruotsiin päin kallellaan? Suomen kirkko joko tulee vihkimään
homoliittoja tai luopuu vihkioikeudesta, se on jo nyt nähtävissä. Muu
retoriikka on kirkkokansan hämäämistä, koska
kirkon pidättäytyminen perinteisessä avioliittokäsityksessä pakottaisi
sen lopulta erilleen valtiosta.
Avioliittolain muuttaminen on johtanut useassa maassa siihen,
että termien "aviomies" ja "aviovaimo" tai "poika" ja "tyttö"
käyttö korvataan sukupuolineutraaleilla termeillä.
Tilalle ovat tulleet "puoliso 1", "puoliso 2". Ruotsissa han- ja
hon-termien sijaan on otettu käyttöön "hen"
häivyttämään sukupuoli. Ruotsissa
on myös avattu sukupuolineutraaleja päiväkoteja
ja kouluja. Lapsista kasvatetaan sukupuolettomia pukemalla pojalle
tytön ja tytölle pojan vaatteita, leluista ja
opetuksesta puhumattakaan. Merkkejä tästä kehityksestä näkyy
myös Suomessa, kuten Vantaalla. Nuorten työllisyyspalvelujen
asiakaslomakkeessa sukupuolen määrittelyyn "miehen" ja
"naisen" lisäksi on tullut termi "muu". Kehityksen uranuurtajana
toimii vihreiden apulaiskaupunginjohtaja, kuinkas muutenkaan.
Tätäkö me oikeasti haluamme? Pienten
lasten vanhempana totean: En ainakaan minä halua. Haluan,
että Suomessa tulee olla oikeus olla tyttö tai
poika, nainen tai mies, päiväkodeissa ja kouluissa
ja yhteiskunnan jokaisella osa-alueella jatkossakin. Mitä pahaa,
saati vahingollista, siinä on? Sitä en ymmärrä.
Arvoisa puhemies! Vielä lopuksi: Tosiasioilla ei näytä olevan
merkitystä politiikassa. Kansansuosiota haetaan milloin
mielipideilmaston ylä-, milloin alapuolelta. Lainsäätäjän
rooli säilyy, ja uskottavuuskin voi säilyä,
kunhan muistaa kertoa, että on korjaamassa epätasa-arvoista
lakia. Kertomatta kuitenkin jää se tosiasia, että aikuisten
oikeuksien korjaaminen saattaa kuitenkin heikentää lasten
oikeuksia.
Pentti Oinonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Olemme vakavien kysymysten edessä.
Keskusteluun kirkon kannasta homoavioliittoihin haluan muistuttaa,
että niinkin vähän aikaa sitten kuin 2010
evankelisluterilainen kirkko antoi virallisen, julkisen kannanoton,
jossa todettiin miehen ja naisen liiton olevan ainoa, mitä kirkko
pitää oikeana — siis ainoa, mitä kirkko
pitää oikeana. On myös muistettava, että valiokunnan
käsittelyssä kaikki kirkkokunnat vastustivat lakiesitystä.
Näin ollen arkkipiispa Kari Mäkinen puhuu tässä tapauksessa
omiaan ja vastoin kirkon virallista kantaa. Katsonkin, että arkkipiispa
Mäkisen julkinen ulostulo avioliittoasiassa ratkaisi lopullisesti äänestystuloksen
niin, että homoavioliitto hyväksyttiin.
Arvoisa puhemies! Mahdollisesti voimaan tulevassa avioliittolaissa
on kansalaisilla oltava mahdollisuus tehdä adoptiotestamentti,
jolla vanhemmat voivat estää lastensa adoption
homopareille. Lakia sovellettaisiin esimerkiksi tapauksissa, joissa
lapset jäävät molempien vanhempien äkillisesti
menehdyttyä orvoiksi. Uskon, että adoptiotestamentti
ei törmää voimassa olevaan lainsäädäntöön.
Aino-Kaisa Pekonen /vas:
Arvoisa puhemies! Mielestäni tämän
kansalaisaloitteen käsittely on ollut varsin arvokasta
ja perusteellista täällä eduskunnassa.
Haluan esittää suurelle valiokunnalle kiitokset
tämän kansalaisaloitteen erittäin nopeasta
ja asiallisesta käsittelystä. Näin saadaan
asia etenemään edelleen täällä eduskunnassa.
Kansalaisaloitteiden vaikuttamismahdollisuuksia epäiltiin
jo tässä menneen kevään ja syksynkin
aikana ja niistä puhuttiin paljon täällä eduskunnassa,
mutta mielestäni tämä kansalaisaloite
on osoittanut, että näillä kansalaisaloitteilla
voidaan vaikuttaa, kansalaiset voivat vaikuttaa ja demokratia toimii
Suomessa. Tahdon vielä kerran esittää kiitokseni
kampanjan rakentaneille ja myös aktiivisille, jotka toimivat
kampanjan osalta ympäri Suomen.
Nyt ei pidä missään nimessä väheksyä kansalaisaloitteen
lopputulosta. Kyllä minä lähden ainakin
nyt siitä, että demokratia on puhunut ja eduskunnan
enemmistön tahto on tasa-arvon toteutuminen ja avioliittolain
muutokset tulevat voimaan eduskunnan päätösten
mukaisesti.
Silvia Modig /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä on hyvin historiallista.
Tämä on ensimmäinen kansalaisaloite,
jolle eduskunta on antanut tukensa. Me olemme siis todella onnistuneet
luomaan uuden vaikutusmahdollisuuden, jonka kautta kansalaiset voivat
tuoda eduskunnan pohdittavaksi tärkeäksi kokemiaan
asioita, jotka muuten syystä tai toisesta eivät
täällä esiin nouse. Tämä on
hyvin arvokasta, ja tällä arvokkuudella meidän
pitää viedä tämä kansalaisaloite
loppuun asti. Kuten edustaja Pekonen totesi, eduskunta on asiassa äänestänyt
ja demokratia on puhunut.
Pitäisin itse arvokkaana sitä, että nyt
tällä kaudella, kun ensimmäistä kertaa
on ollut voimassa mahdollisuus tehdä kansalaisaloite, esimerkiksi puhemiesneuvosto
kävisi läpi ne kokemukset ja ne käytännöt,
millä näitä on käsitelty. Nyt
meillä on useammasta eri aloitteesta, jotka ovat hyvin erilaisia
keskenänsä, kokemuksia, ja itse pitäisin hyvänä,
että pohdittaisiin muun muassa sitä, kuinka laajaa
vaikutusten arviointia me voimme odottaa tai vaatia kansalaisaloitteelta.
Ja itse pohtisin kyllä myös sitä, onko
perusteltua, että kansalaisaloite raukeaa vaalikauteen.
Ymmärrän, että se rinnastuu kansanedustajan
aloitteisiin ja niitten kohdalla se on juuri näin, että kun
eduskunta muuttuu, tulee vanhan eduskunnan aloitteiden raueta, mutta
kansa ei muutu vaaleissa. Voitaisiinko ajatella esimerkiksi, että kansalaisaloite
olisi voimassa tietyn sovitun ajan, x vuotta, eikä se olisi
siten sidottu eduskunnan vaalikausiin?
Katja Taimela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Me olemme saaneet kansalaisaloitteen
nyt käsittelyyn suuren valiokunnan mietinnön pohjalta,
ja kiitän valiokunnan selkeää enemmistöä positiivisesta
kannasta tähän asiaan ja tähän
kansalaisaloitteeseen.
Itse lähden siitä, että lailla emme
voi asettaa eri asemaan ihmisiä liittyen heidän
sukupuoliseen suuntautumiseensa. Asia on tärkeä myös
siinä mielessä, että lähetämme
tästä talosta enemmistönä signaalin
yhteiskuntaan paljon laajemminkin siitä, että ihmiset
pitää hyväksyä sellaisena kuin
he ovat ja erilaisuus on pääasiassa hyväksyttävää.
Tasa-arvoinen avioliittolaki on voimassa jo kaikissa Pohjoismaissa
Suomea lukuun ottamatta. Nyt on siis vihdoin meidän vuoromme.
Viime viikon perjantain äänestyksen jälkeen olen
suurella surulla seurannut muutamien kollegoiden puheita ja kannanottoja
siitä, että jos ja kun laki tulee eduskunnassa
ensi viikolla lopullisesti hyväksytyksi, sitä päätöstä ei
tarvitse tulevan eduskunnan lain täytäntöönpanovaiheessa noudattaa.
Näille kollegoille haluan todeta, että vuoden
2017 Suomi on valmis, omasta mielestäni ja monen muunkin
mielestä, tasa-arvoiselle avioliittolaille. Asiallinen
jatkovalmistelu on myös demokratian voitto, ja väitän,
että jokainen kansalaisaloite, joka tulee tähän
taloon käsiteltäväksi, tehdään
myös vakavasti otettavaksi.
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! Edustaja Niikko esitti edellä puheenvuorossaan väitteitä,
joihin mielestäni on syytä vastata.
Edustaja Niikon keskeinen tulokulma oli ajatus siitä,
että tasa-arvoinen avioliittolaki jotenkin heikentäisi
lasten oikeuksia. On merkille pantavaa, että tässä hänen
arvionsa poikkeaa olennaisesti käytännössä kaikkien
lasten oikeuksia ajavien järjestöjen ja lukuisten
asiantuntijoiden näkemyksistä. Edustaja Niikon
kanssa lasten oikeuksista ovat eri mieltä muun muassa Mannerheimin
Lastensuojeluliitto, Suomen Unicef, Pelastakaa Lapset, Väestöliitto,
lapsiasiavaltuutettu ja Lastensuojelun Keskusliitto. Vaikka en halua ollenkaan
väheksyä edustaja Niikon asiantuntemusta ja kykyä arvioida
lakien vaikutuksia lasten kannalta, luotan itse kyllä näiden
järjestöjen arvioon tässä suhteessa
enemmän.
Edustaja Niikko totesi, että lapsilla on oikeus tuntea
vanhempansa. Se, minkä hän jätti mainitsematta,
on se, että adoptiotilanteessa adoptiolapsi on samassa
asemassa riippumatta siitä, adoptoidaanko hänet
samaa sukupuolta olevan parin vai eri sukupuolta olevan parin perheeseen.
Hän siis joka tapauksessa joutuu eroon biologisista vanhemmistaan,
eikä tässä suhteessa tasa-arvoinen avioliittolaki
lapsen asemaa muuta millään muotoa.
Lapsivaikutusten arviointia edustaja Niikko peräänkuulutti.
Eduskunnan enemmistön ja suuren valiokunnan hyväksymä vastalausehan
lähtee siitä, että nyt jatkovalmistelussa
hallituksen tehtävä on valmistella kaikki tarvittavat
muutokset muihin lakeihin kuin avioliittolakiin, ja siinä yhteydessä voidaan
myös vaikutuksia lapsiin vielä tarkemmin arvioida.
Toki lakivaliokunta perusteellisessa kuulemisessa sai lukuisia asiantuntijalausuntoja
juurikin lasten oikeuksien näkökulmasta, niin
kuin edellä kuvasin. Nämä asiantuntijalausunnot
käytännössä yksimielisesti tukivat
sitä tulkintaa, että tasa-arvoinen avioliittolaki
on lasten oikeuksien kannalta hyvä ratkaisu.
Edustaja Niikko pelotteli, että aloite johtaa lakien
kaaokseen. No, Suomihan ei tosiaan ole ensimmäinen maa
eikä alue maailmassa, joka tasa-arvoisen avioliittolain
on hyväksynyt. Päinvastoin, maailmassa asuu jo
750 miljoonaa ihmistä alueilla, joilla tasa-arvoinen avioliittolaki
on voimassa. Suomi on 20. maa, joka lain on hyväksynyt.
On siis kohtuullisen helppo saada selville, minkälaisia
vaikutuksia käytännössä tasa-arvoisella
avioliittolailla on: ei tarvitse muuta kuin ostaa lippu Ruotsin-laivaan
ja mennä meidän läntiseen naapuriimme
tai johonkin näistä muista lukuisista maista,
jotka tasa-arvoisen avioliittolain ovat säätäneet.
On kovin helppo todeta, että niissä avioliittolain
muutos ei ole johtanut mihinkään lakien kaaokseen,
joten tällaiseen pelotteluun ei ole aihetta.
Edustaja Niikko pohdiskeli, johtaako tasa-arvoinen avioliittolaki
homoparien vihkimiseen kirkossa. Se on toki varmasti monessa suhteessa kiinnostava
kysymys, mutta mehän tässä salissa olemme
maallisia lainsäätäjiä ja päätämme
maallisesta lainsäädännöstä.
Meidän tehtävämme ei ole ottaa kantaa
siihen, miten uskonnolliset yhdyskunnat toimivat, paitsi toki niiltä osin
kuin kansanedustajat ovat myös eri uskonnollisten yhdyskuntien
jäseniä, jolloin heillä toki tähän
tilaisuus tarjoutuu.
Edustaja Niikko tuntui olevan yllättynyt siitä, että Ruotsissa
on virinnyt keskustelu han- ja hon-persoonapronominien korvaamisesta
tai niitten täydentämisestä sukupuolineutraalilla
hen-pronominilla. Se on aika erikoinen murhe, kun ottaa huomioon,
että suomen kielessä on ollut sukupuolineutraali
hän-pronomini ilmeisesti aina tai ainakin aika monta tuhatta
vuotta, enkä ole huomannut, että se Suomessa olisi
johtanut suuriin ongelmiin. Päinvastoin Ruotsi nyt vihdoin
tässä asiassa noudattaa Suomen esimerkkiä.
Edustaja Niikko myös kantoi huolta sukupuolineutraalista
kasvatuksesta. Useinhan puhutaan sukupuolisensitiivisestä tai
sukupuoliherkästä kasvatuksesta, ja siinähän
ajatuksena ei ole suinkaan kiistää eri sukupuolten
olemassaoloa tai häivyttää niitä vaan
päinvastoin antaa lapsille ja nuorille mahdollisuus kasvaa
yksilöllisesti oman sukupuolensa rajoittamatta. On hullunkurinen ajatus,
että poikien pitäisi leikkiä paloautoilla
ja tyttöjen pitäisi leikkiä nukeilla.
Jos poika haluaa leikkiä nukeilla ja tyttö paloautoilla,
se on aivan yhtä hyvä eikä siihen kasvatuksella
tule mitenkään puuttua. Sukupuoliherkkä kasvatus
kannustaa ja tukee kaikkia lapsia ja nuoria kasvamaan yksilöllisinä,
eikä sitä toki sukupuoli saa rajoittaa, jos lapsi
tai nuori haluaa tehdä omat yksilölliset valintansa.
Edustaja Niikko myös puolusti sitä, että Suomessa
pitää olla oikeus olla tyttö ja poika,
nainen ja mies. Olen samaa mieltä. Jokaisella on oikeus olla
oma itsensä, ja sukupuoli on monelle merkittävä voimavara,
merkittävä identiteetin osatekijä, eikä tasa-arvoinen
avioliittolaki tätä mitenkään
häivytä tai vähennä.
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Yli 70 vuotta ev.lut. kirkon jäsenenä olleena
pohdiskelin tämän avioliittolain muuttumisen johdosta,
että mikä tässä nyt muuttuu.
Ja minulle tuli mieleen eräs asia: tässä muuttuu
osin katekismus ja sen kymmenen käskyä. Kuuluuhan
neljäs käsky siten, että kunnioita isääsi
ja äitiäsi. Rupesin pohdiskelemaan, että jos
vanhempina on kaksi miestä, kuinka siinä voi kunnioittaa äitiä?
Tai jos vanhempina on kaksi naista, niin kuinka siinä voi
kunnioittaa isää?
Arvoisa puhemies! Tämä on pieni asia mutta koskee
ilmeisesti ainakin tätä pyhää kirjaa,
katekismusta, jonka käskyt jo alakoulussa osattiin ulkoa
ja tiedettiin myöskin, mitä ne merkitsevät. Tähän
ymmärrykseni mukaan saattaa tulla muutos lähivuosina.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Tynkkynen yritti nyt kovasti vakuutella
sitä, että tällä lailla ei ole
mitään vaikutusta lasten hyvinvointiin, ja siinä mielessä minä en
ainakaan näitä selityksiä purematta niele.
Ensinnäkin, jos lähestytään
asiaa — miksi tällainen adoptio pitäisi
sallia homo- ja transpareille — vaikka toisella tavalla:
löytyykö yhtään sellaista luotettavaa
tutkimusta tai arviota siitä, että lapset tarvitsevat
adoptiotilanteessa samaa sukupuolta olevat vanhemmat? Elikkä nyt
jos me lähdemme tutkimaan tätä lapsen
kannalta, eihän ole minkäännäköistä tarvetta
ryhtyä tämänkaltaiseen lainsäädäntöön.
Toisekseen, tuleeko se vaikuttamaan lasten elämään?
Siitä ei ole näyttöä tuolla
Ruotsin puolella. Emmehän me tiedä vielä,
koska tämä on niin tuore juttu ympäri
maailmaa, myös Yhdysvaltoja myöten. Meillä ei
ole niitä lapsia kasvanut vielä, jotka on adoptoitu
vaikka kahden homomiehen perheeseen tai kahden transsukupuolisen
perheeseen. Meillä ei ole niitä tutkimuksia heidän
kasvatuksestaan, ja siinä mielessä me emme voi
sanoa, mihin se johtaa. Sen takia mainitsin, että tämä tulee
johtamaan näihin mahdollisiin kokeiluihin. Tämä on
mielestäni merkittävä asia. Emme me voi
väheksyä tätä asiaa millään
tavoin.
Arvoisa puhemies! Mitä tulee näihin hen ja hon -nimikkeisiin,
niin Ruotsissa aikaisemmin tällaista ei ole ollut, ja se
nimenomaan säädettiin sen tähden, että se
jollakin tavalla ei sitten loukkaisi niitä henkilöitä,
joita halutaan kutsua sukupuolettomiksi. Tämä sukupuoleton
linja on vihreillä ollut agendana jo pitkään.
Tämä on nähty nyt muun muassa Vantaalla.
Vantaalla on tähän ryhdytty toden teolla jo, vaikka
lainsäädäntö ei siihen anna
lupaa ja Väestörekisterikeskus ei anna lupaa siihen,
että ruvetaan normittelemaan sukupuoli uudelleen. Tämä on
teidän puolueenne agenda.
Jos tasa-arvoinen avioliittolaki astuu joskus voimaan, niin
samana päivänä siitä tulee epätasa-arvoinen.
Jos ette minua usko, niin kysykää vaikka vihreiltä,
jotka puolueena peräänkuuluttavat muun muassa
lukumääräneutraalia avioliittoa. Eikö tämä silloin
ole epätasa-arvoinen avioliitto tältä näkökannalta?
Lisäksi olen huolissani myös siitä,
että esimerkiksi Saksan vihreiden pyrkimykset sallia perheen
sisäiset seksuaaliset suhteet ja suhteet lapsiin voivat
hyvin olla se liukas pinta muuhunkin Eurooppaan. Insestikielto on
kuulemma, näin Saksan vihreissä sanotaan, "törkeää valtion
sekaantumista yksityiselämään ja ihmisten
vapauteen itse muovata omaa elämäänsä".
Tämä on aivan suoraan teidän puolueenne,
sisarpuolueenne, ohjelmaa. (Tuija Brax: Höpö höpö!)
Ja siinä mielessä minä en ainakaan tämmöisiä kannanottoja
sivuuta. Eivät ne ole mitään heittoja,
vaan nämä ovat täysin suunniteltuja toimenpiteitä eri valtioissa.
Johtopäätös itselläni tästä kaikesta
on, että en voi käsittää, miksi
eduskunta vieroksuu maalaisjärjen käyttöä siinä,
mikä on lapselle parasta. Tässä asiassa
uskon porttiteoriaan, ikävä kyllä. Vaatimukset
monelta osin tulevat kovenemaan myös Suomessa. Ihmiskunta
kulkeekin kohti turmiota ja erehtyy luulemaan sitä kehitykseksi. Näin
minä tämän näen.
Lisäksi on muuten hyvin johdonmukaista tehdä sellainen
johtopäätös, että seuraava eduskunta
palaa avioliittolain määrittelyyn, ei pelkästään hallitusneuvotteluissa — ehkä se
tulee siellä joltain esille — vaan ennen kaikkea
kansalaisaloitteen muodossa. Ja silloin me joudumme uudelleen näitten
asioitten pariin. Minä luulen, että tämä ei
pääty koskaan tässä maassa.
Täällä tullaan joka eduskunta mittauttamaan
siinä, millainen avioliitto ja millainen adoptiojärjestelmä meillä tulee
olla. Miehen ja naisen välinen avioliitto ja lapsen adoption
kieltäminen homo- ja transpareilta on niin merkittävä arvo
ja lasten oikeuksien kysymys, ettei avioliittolain muutosta Suomessa
hyväksytä vielä pitkään
aikaan.
Lopuksi haluan sanoa vielä kolme asiaa, ennen kuin
aika loppuu:
Ensiksi, tehdään yhdessä kaikkemme
lasten oikeuksien puolustamiseksi. Vain äänioikeutetut kansalaiset
voivat estää tämän lasten hylkäämistä ja
aikuisten itsekkyyttä edistävän yhteiskuntakokeilun.
Toiseksi, pyydän miettimään asiaa
lasten ja tutkimustulosten kannalta. Ei löydy yhtään
luotettavaa pitkäaikaista tutkimustulosta, että lapset tarvitsevat
adoptiotilanteessa samaa sukupuolta olevat vanhemmat.
Kolmanneksi, haluan sanoa kuten Jeesus Kristus sanassaan sanoi:
"Antakaa lasten olla, älkää estäkö heitä tulemasta
minun tyköni, sillä senkaltaisten on myös
taivasten valtakunta." Lasten on tulevaisuus, siksi emme saa luovuttaa.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Keskiviikkona suuri valiokunta käsitteli tätä kansalaisaloitetta
kokouksessaan. Itselleni oli melkoinen yllätys oikeusministeriön
virkamiehen lausunto, kun hän kertoi, että ministeriössä ei
ole muuta tehty asian eteen kuin se, mitä lakivaliokunta
edellytti. Eli minkäänlaista normaalia esivalmistelua
ei ministeriössä ole tehty, eli sitä työtä,
mikä aina tehdään, ennen kuin normaali
hallituksen esitys tulee tänne eduskuntakäsittelyyn.
Kysymykset tulevat selvitettäväksi oikeusministeriössä myöhemmin.
Minusta on kyseenalainen sellainen päätöksentekomalli,
että ensin tehdään päätökset
ja sitten sen jälkeen aletaan pohtimaan vaikutuksia, mitä siitä seuraa, mitä olemme
päättäneet.
Arvoisa puhemies! Olen yrittänyt saada itselleni tilastoja
adoptioista, joita lukuisat lapsettomat avioparit ovat odottaneet
vuosikaupalla, ja kun adoptiolapsia on niin vähän
tarjolla, niin vuodesta toiseen joutuvat kohtaamaan pettymyksiä.
Sain sitten jonkinlaisia tilastoja: vuonna 2011 olisi tullut Suomeen
163 lasta, sitten 2013 luku olisi tippunut 141:een, ja tänä vuonna
näitä ulkomailta saapuneita adoptiolapsia olisi
ollut 115. Mutta en ole aivan vakuuttunut siitä, ovatko nämä luvut
pitäviä, sillä kun eri tahoilta yritin selvittää tätä kokonaisuutta,
niin tuntui, että näistä ei pidetä ihan
tarkalleen tilastoja.
Kuten tiedämme, Suomeen tulee kaikista eniten adoptiolapsia
Venäjältä, eli Venäjä on
suomalaisten adoptiojärjestöjen tärkeä yhteistyökumppani.
Sitä yhteistyötä on harjoitettu niin, että jopa
20 vuotta eräs järjestö on toiminut,
ja luottamus ja hyvin toimivat yhteistyösuhteet on luotu
tämän työskentelyn kautta. Mutta nyt
valitettavasti vaikuttaa siltä, että jos tämä laki
menee läpi siinä muodossa, missä se on
esitetty, niin adoptiot Venäjältä tulevat
loppumaan kuin seinään. Nimittäin näin
tapahtui Ruotsissa: siellä on tämä lainsäädäntö voimassa,
ja kun Venäjä 2013 päätti, että se
kieltää kaikki adoptiot ulkomaisille tahoille,
joilla on mahdollista, että samaa sukupuolta olevat henkilöt
ovat avioliitossa, niin se automaattisesti vaikutti niin, että Ruotsiin
ei sen jälkeen tullut yhtään venäläistä adoptiolasta,
ja nyt se vaikuttaa mitä suurimmalla todennäköisyydellä — voi
sanoa, että varmuudella — samalla tavalla suomalaisten
kohdalla. Eli tulevaisuudessa suomalaiset lapsettomat pariskunnat
eivät saa venäläisiä lapsia
adoptoitavaksi.
Pahoittelen ennen kaikkea sitä, että nyt ollaan tehty
nämä päätökset ilman,
että on selvitetty vaikutuksia lapsettomiin pariskuntiin,
jotka mitä suurimmalla todennäköisyydellä tulevat
jäämään ilman näitä kymmeniä tai
jopa satoja adoptiolapsia Venäjältä ja
varmaan monista muistakin maista. Tulee olemaan ongelmia, kun lainsäädäntö muuttuu
sillä tavalla, että sitten nämä tietyt
maat eivät enää hyväksy adoptioita
Suomeen. Tämä on minun mielestäni tämän
uudistuksen suurin ongelma. Toivoisin, että kaikki lapsettomat
pariskunnat, jotka ovat olleet kelpoisia ottamaan adoptiolapsia,
saisivat tulevaisuudessakin sen mahdollisuuden.
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ensinnä edustaja Ruohonen-Lernerille
kansainvälisistä adoptioista: On käytettävissä useita
keinoja, joilla voidaan varmistaa kansainvälisten adoptioiden
jatkuminen kahdenvälisillä sopimuksilla. Luovuttajamaiden
kanssa voidaan tätä edistää ja
voidaan toki hakea myös sellaisia uusia yhteistyökumppaneita,
jotka luovuttavat lapsia myös maihin, joissa tasa-arvoinen
avioliittolaki on säädetty.
Mutta kautta tämän keskustelun on korostettu,
että aina pitää mennä lasten
etu edellä ja että yhdelläkään
vanhemmalla ei ole subjektiivista oikeutta lapseen mutta lapsilla
on oikeus vanhempiin. Tästä näkökulmasta
ei ole ehkä aivan johdonmukaista peräänkuuluttaa,
että suomalaisilla lapsettomilla pareilla olisi oikeus
adoptiolapsiin.
Edustaja Niikolle: Haluaisin vielä palata muutamaan
asiaan. Toisin kuin edustaja Niikko väitti, en sanonut,
ettei tasa-arvoisella avioliittolailla olisi vaikutusta lasten hyvinvointiin.
Kyllä sillä on, se vaikutus on vain myönteinen.
Se parantaa aivan ilmeisellä tavalla sateenkaariperheissä jo elävien
lasten asemaa, mutta se parantaa itse asiassa kaikkien suomalaisten
lasten asemaa sitä kautta, että mitä yhdenvertaisempi
maa Suomi on, sitä parempi kaikkien lasten ja nuorten on kasvaa
juuri sellaisina kuin he ovat ja tietää, että heitä arvostetaan.
Löytyykö sitten tutkimuksia samaa sukupuolta olevien
parien perheissä kasvaneista lapsista? Löytyyhän
niitä nykyään jo aika pitkiltä ajanjaksoilta.
Ne osoittavat kautta linjan, että sateenkaariperheissä lapset
kasvavat yhtä hyvin kuin eri sukupuolta olevien parien perheissä.
Edustaja Niikko puhui vihreiden sukupuolettomasta linjasta.
Jäi aika lailla epäselväksi, mitä se
tarkoittaa. Toki vihreiden ohjelmista on luettavissa se, minkälaisia
asioita yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon edistämiseksi me
ajamme. En sieltä tällaista sukupuolettomuutta
ehkä ihan heti tunnista.
Edustaja Niikko esitti useita yksiselitteisen virheellisiä väitteitä.
Hän muun muassa väitti, että vihreät
peräänkuuluttavat lukumääräneutraalia
avioliittolakia. No, tämähän ei tietenkään pidä paikkaansa,
ja se on helposti osoitettavissa. Ehkä edustaja Niikko
tapaili vihreiden nuorisojärjestöä, jolla
on ollut kanta, joka poikkeaa puolueen kannasta. Mutta ei tässäkään
salissa perussuomalaista puoluetta voi vaatia tilille siitä, mitä perussuomalaisten
nuorisojärjestö on sanonut. Ne ovat kaksi eri
järjestöä ja kaksi eri asiaa.
Edustaja Niikko pohdiskeli, onko nyt sitten edessä se,
että joka eduskunnassa mittautetaan eduskunnan kanta avioliittoon,
ja sehän on toki mahdollista. Vihreät puolueena
on johdonmukaisesti puolustanut kansalaisaloitetta kansan työkaluna
nostaa politiikan asialistalle tärkeäksi kokemiaan
asioita. Jos riittävän moni kansalainen haluaa
keskustella myös seuraavilla vaalikausilla avioliittolaista,
niin sehän on täysin mahdollista, ja sen tämä työkalu
mahdollistaa.
Uskallan kuitenkin epäillä, että nyt
eduskunnan enemmistön hyväksymä kanta
tasa-arvoisesta avioliittolaista ei tule muuttumaan tulevaisuudessa.
Ja miksi rohkenen tällaisen kannan tässä esittää?
Sen takia, että jo nyt kaksi kolmasosaa suomalaisista kannattaa
tasa-arvoista avioliittolakia. Tämä kannatus on
koko ajan vain kasvanut ja kasvanut. Kun katsotaan sen kannatuksen jakautumista
ikäluokittain, niin nuorimmat kannattavat kaikkein selvimmin,
noin neljä viidesosaa suomalaisista nuorista kannattaa
tasa-arvoista avioliittolakia. Ajan edetessä tasa-arvoisen
avioliittolain kannatus todennäköisesti vain kasvaa
eikä suinkaan vähene.
Arvoisa puhemies! Viimeiseksi: Oli surullista kuunnella edustaja
Niikon väitteitä Saksan vihreiden kannoista. Vielä jotenkin
ymmärtäisin täysin virheellisten väitteiden
esittämisen, jos olisi kyse arkipäiväisistä asioista,
mutta niistä kysymyksistä, joihin edustaja Niikko
viittasi, jotka ovat aivan erityisen painavia ja raskaita, on erityisen
lohdutonta tulla tänne pönttöön
esittämään yksiselitteisen ja täysin
virheellisiä väitteitä. Koska tiedän,
että edustaja Niikko on rehti mies, niin toivon, että hän
pyytää julkisesti anteeksi näitä täysin
virheellisiä väitteitään jossain sopivaksi
katsomassaan tilaisuudessa.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Tämän lain hyväksymisen
kannalta on ehkä syytä palauttaa mieliin se, mitä se
oikeasti merkitsee, mitkä ovat sen vaikutukset. Sateenkaariperheille,
ihmisille, joilla on tällä hetkellä mahdollisuus
solmia rekisteröity parisuhde, tai ihmisille, jotka muuten
elävät samaa sukupuolta olevan henkilön
kanssa, tämä mahdollistaa sen tunteen, että minä pääsen
avioliittoon, voin solmia avioliiton kirkossa tai voin solmia sen
maistraatissa. Tämä on varmasti näille
ihmisille hyvin tärkeä asia, sen uskon. Mutta
mitä legaalisesti muuttuu? Se muuttuu, että nämä ihmiset
voivat tämän avioliiton myötä käyttää yhteistä sukunimeä tai kaksiosaista
sukunimeä. Toinen asia, mikä muuttuu, on se, että he
saavat adoptio-oikeuden. Paradoksaalista tässä adoptio-oikeudessa
on se, että se lyö korvalle sen takia, että on
maita, kuten Kiina ja Venäjä, jotka eivät
luovuta lapsia sellaisiin maihin, joissa tasa-arvoinen avioliittolaki
on voimassa. Eli nämä ovat ne paikat, mistä Suomeen on
tullut kaikkein eniten ulkomaisia adoptioita. Sen lisäksi
ovat Etelä-Afrikan maat. Osa niistäkään
maista ei tule enää tämän jälkeen
antamaan adoptiolapsia tänne.
Se, mikä tässä on ikävää,
on se, että tämä tulee koskemaan erittäin
pahasti nimenomaan nyt sateenkaariperheitä eli tasa-arvoisen
avioliiton solmivia ihmisiä sen takia, että aikaisemmin
heillä oli sinkkuihmisinä ollessaan mahdollisuus
adoptoida lapsi yksinäisinä henkilöinä ja
sen jälkeen tehdä perheen sisäinen adoptio,
kunhan tuo parisuhde rekisteröidään — sen
jälkeen lapsella olisi ollut kaksi samaa sukupuolta olevaa
vanhempaa, joko miestä tai naista — eli se olisi
ollut mahdollista, mutta tämä ei ole enää tämän
lain hyväksymisen jälkeen mahdollista.
Huomionarvoista on myös, että suomalainen adoptiolapsia
välittävä järjestö Pelastakaa
Lapset ei ole koskaan toimintansa aikana luovuttanut yhtään
ainutta lasta sateenkaariperheisiin, ei sen takia, että järjestö olisi
asiasta päätöksen tehnyt, vaan sen takia,
että äidit eivät ole halunneet. En tiedä syitä,
mitkä tässä ovat. Henkilökohtaisesti
olen sitä mieltä, että jokaisella lapsella
maailmassa on parempi olla Suomessa sateenkaari-, hetero-, sinkku-,
leski-, uusio-, monikko-, ylikansallisessa tai jossakin muussa perheessä kuin katulapsena
Kabulissa. Ja tämä on se asia, minkä takia
minä en voi tätä lakia kannattaa. Minä ajattelen
tätä lakia näiden lasten kannalta, joilta
me epäämme hyvän ja turvallisen kodin
Suomessa minkälaisessa perheessä tahansa.
Tämä on se asia, miksi minä vastustan
tätä lakia. Minulla ei ole uskonnollista syytä siihen, eikä minulla
ole henkilökohtaista syytä siihen. Minä menen
tähän asiaan lapsen edun kannalta. Tämä on
minun mielestäni semmoinen asia, joka kannattaisi muistaa,
kun tästä asiasta seuraavan kerran äänestetään.
Ja kannattaisi muistaa myöskin se, kenen oikeuksista noin
pitkässä juoksussa tässä on
kysymys: aikuisten ihmisten oikeudesta vai niiden lasten oikeudesta,
jotka tarvitsisivat kodin, jotka tarvitsisivat paikan, joka ei olisi
kadulla, jotka tarvitsisivat paikan, missä heitä ei
hyväksi käytettäisi, jotka tarvitsisivat
paikan, missä heitä ei alistettaisi lapsityövoimaksi? Tämä on
se asia, mihin tässä on kiinnitettävä huomiota.
Sinänsä henkilökohtaisesti ihmettelen
sitä — minulle ei ole auennut se asia — että jos
solmitaan rekisteröity parisuhde, miksi se ei riitä,
koska silloinhan joka tapauksessa tunnustetaan se, että kahden
aikuisen ihmisen välillä voi olla minkälainen
rakkaussuhde tahansa. Sinänsä, jos me puhumme
rakkaudesta ja oikeudesta rakkauteen, ne eivät tarvitse
instituutioita. Vanha totuus on se, että rakkautta voi
teeskennellä hetkeksi sinne, missä sitä ei
ole, mutta siellä, missä sitä on, sitä ei
voi peitellä.
Sauli Ahvenjärvi /kd:
Arvoisa puhemies! Minusta edustaja Ruohonen-Lernerin pohdiskelu
siitä, onko se hyvää menettelyä,
että laki päätetään
ensin säätää ja vasta sitten
ryhdytään sen valmistelutyöhön,
on aivan perusteltu. Tässä nyt luodaan todellakin
uutta käytäntöä siinä,
miten kansalaisaloitteita käsitellään
ja mitä niillä voidaan saada aikaan. Minä myös
ajattelen niin, että kyllä kunnolliseen lainsäädäntöön
kuuluu huolellinen lainvalmistelu, ja siksi näen ilman
muuta oikeana sen ajatuksen, että tällaisten päätösten yhteydessä tulevalla
eduskunnalla on täysi harkintavalta sen suhteen, mitä lakialoitteille
jatkossa tapahtuu. On totta, että kansa ei vaihdu, mutta kun
aloitteessa on mukana vain pieni osa kansasta, niin on täysin
oikein, etteivät tulevan eduskunnan kädet ole
sidotut tässä asiassa. Tähän
on kaksi syytä: Toinen on itse valmisteluprosessi, joka
saattaa nostaa esiin aivan uusia näkökohtia tässä kokonaisuudessa.
Ja toinen, erityisesti näissä arvokysymyksissä,
on se, mikä on kansan tahto eli uuden eduskunnan kokoonpano.
Tässä mielessä ajattelen, että sitä,
mihin tuleva eduskunta sitten aikanaan asiassa päätyy,
en ryhtyisi arvailemaan.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Tynkkynen, otin kopin niistä,
mitä äsken sanoit, ja tarkistin näitä puheitani.
On ehkä totta, että niputin yhteen vihreiden vaaliohjelman
tai vihreiden päämäärät
ja sen, mitä vihreät nuoret haluavat, mutta mielestäni vihreät
nuoret ovat siinä mielessä myös poliittinen
tulevaisuus ja voimavara, joiden ääni kantautuu
puoluehallitukseen saakka, myös teillä. Suomessa
me tiedämme, että vihreät nuoret ajavat avoimesti
tätä moniavioisuutta. Ja Saksassa, ainakin tämän
lähteen mukaan, minkä itse löysin, muun
muassa Der Bild -lehti on maininnut tästä vihreiden
nuorisojärjestöstä, joka on tällaista
asiaa ajanut. Lisäksi myös mainitaan, että vihreiden kansanedustaja
Hans-Christian Ströbele on voimakkaasti ottanut kantaa
sisarusten sukupuolisuhteiden sallimiseksi tulevaisuudessa. Tästä voin
toki nämä linkit antaa, mitä olen itse
löytänyt.
Toinen asia: Kun puhutaan tästä kehityksen kulusta,
voiko tämä kehitys myös Suomessa toteutua,
niin ei minun tarvitse lukea kuin tästä vanhan
Iltalehden artikkelista 31.7.2012, jossa kansanedustaja Anna Kontula
kommentoi näitä lakeja vasemmistopuolueesta. Täällähän
mainitaan, tässä artikkelissa, näin:
"Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liiton puheenjohtajan Hanna Hakon
blogi pohti, mitä kaikkea seksuaalikäyttäytymistä koskevaa
lainsäädäntöä voisi
kyseenalaistaa." Tässä samaisessa blogissa hän
tämän lehden mukaan mainitsee näin: "Hako
nosti esiin muun muassa seksiviihteen suojaikärajat ja ’vapaaehtoisen
insestin’, mutta kierteli aihetta lähinnä ’mitä jos
me kannattaisimme tätä’ -ajatusleikkinä."
Ja siinä mielessä Anna Kontulakin ottaa asiaan
kantaa ja peräänkuuluttaa sitä avointa
keskustelua kaikilta osa-alueilta, myös tältä osa-alueelta.
Siinä mielessä luulen, että huoleni on
aito tai ainakin vilpitön. Pelkään, että tällaista
vaatimuksen ääntä tullaan korottamaan
tällaisten lainsäädäntömuutosten
jälkeen. En minä sitä pahuuttani sano,
minä vain tulkitsen näitä asioita tällä kehityksenkululla,
mitä on tapahtunut ja mitä ihmiset ovat sanoneet.
Arvoisa puhemies! Itse asia, mitä halusin tulla sanomaan,
oli se, että ihmettelen sitä, kuinka meidän
pääministeri otti niin voimakkaasti kantaa tämän
kansalaisaloitteen, lain, puolesta. Lisäksi kun tiedämme
myös, että muun muassa sosialidemokraattien puheenjohtaja
voimakkaasti vetosi kansanedustajiinsa, että äänestävät
lain puolesta, niin huolestun siitä ennen kaikkea, että millä perusteilla.
(Timo Heinonen: Entä edustaja Soini?) Pääministeri
muun muassa mainitsi, että laki on syrjivä tällä hetkellä.
Hän myös mainitsi, että laki on epätasa-arvoinen.
Siinä mielessä, jos me tiedämme lainsäädännön
täällä — niin kuin meidän
tulisi tietää — niin mehän tiedämme,
että laki ei ole syrjivä. Laki ei ole epätasa-arvoinen tällä hetkellä,
joten näitten termien käyttäminen korkeimman
päämiehen suusta on huolestuttavaa terminologiaa.
Ihmisoikeudet koskevat ihmisiä, sen me kaikki tiedämme.
Eivät ne koske tunteita, käyttäytymismalleja
tai ihmissuhteita. Ne ovat kaksi aivan eri asiaa. Ihmisoikeus on
oikeus, joka ihmisellä on pelkästään
sen perusteella, että hän on ihminen. Vastaavasti
sukupuolineutraalia avioliittolakia ajetaan harhaanjohtavasti ihmisoikeuden
nimissä, sillä avioliiton solmiminen ei ole ihmisoikeus
tässä mielessä. Avioliiton solmijoilta edellytetään
tiettyä ikää. Sen sijaan jokaisella ihmisellä on
oikeus isään ja äitiin pelkästään
sillä perusteella, että hän on ihminen.
Lisäksi nykyisen avioliittolainsäädännön
mukaan edellytetään myös, että on
vastakkainen sukupuoli muun muassa.
Siinä mielessä olisin toivonut, että me
lainsäätäjät olisimme rehellisesti
voineet sanoa, että me haluamme muuttaa lain, vaikka se
ei tällä hetkellä ole syrjivä.
Se olisi ollut rehellistä puhetta. Kuka meistä ei
kannata tasa-arvoa? Minäkin kannatan tasa-arvoa. Tasa-arvo
on hieno asia. Kaikkien ihmisten kesken ja ihmisryhmien kesken meidän
tulee edistää ja ajaa tasa-arvoa. Mutta jos tämä lainsäädännön
näkökulmasta ei ole tasa-arvokysymys, niin miksi
me silloin sitä pidämme yllä? No, me
tiedämme: sen tähden, että se myy niin
hyvin.
Arvoisa puhemies! Toivon, että meidän kansanedustajamme
viisastuisivat ja ymmärtäisivät, että tässä laissa
on kysymys enemmästäkin kuin vain aikuisten oikeuksista.
Silvia Modig /vas:
Arvoisa puhemies! Laki, joka ei kohtele kaikkia ihmisiä samalla
lailla, on epätasa-arvoinen. Siitä tässä on
kyse, ja sitä me olemme muuttamassa. Minä ymmärrän
sen, että meillä voi olla asiasta erilaisia näkemyksiä.
Ymmärrän varsinkin sen, että omaan uskonnolliseen vakaumukseen
pohjautuva näkemys asiassa esimerkiksi edustaja Niikolla
on voimakas, ja minä kunnioitan teidän mielipidettänne
tässä asiassa.
Mutta se, mistä minä olen tosi pahoillani,
on se, että tässä ammutaan samalla kansalaisaloitetta
alas. Täällä sanovat kansanedustajat,
että tähän ei tarvitse sitoutua, meidän
ei tarvitse millään tavalla olla velvollisia kansalaisille
siitä, että me olemme nyt äänestäneet
tästä, sitoutuneet tähän ja
viemään sen eteenpäin. Olen hyvin pahoillani
siitä, että kaikki eduskuntaryhmät eivät
kannata kansalaisaloitetta. Perussuomalaiset tekemällä ryhmäkurin äänestykseen
tekivät hyvin selväksi, miten he näkevät
kansalaisaloitteet. Mutta erittäin pahoillani minä olen
kristillisdemokraateista: te useaan otteeseen viittaatte aina siihen,
että pienenkin ihmisryhmän kannattama aloite voi
mennä läpi, ja te käytätte sitä perusteluna
sille, että te ette pidä tätä validina.
Hyvät kristillisdemokraatit, tämän kansalaisaloitteen allekirjoitti
useampi ihminen kuin teitä äänesti viime
vaaleissa.
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! Edustaja Tolppasella oli tärkeä huomio
kansainvälisistä adoptioista, ja niin kuin aiemmin
sanoin, täytyy toki tehdä töitä sen
eteen, että tulevaisuudessakin kansainväliset
adoptiot voidaan turvata, ja siihen on olemassa työkaluja,
ja niitä työkaluja on monessa maassa ennen Suomea
jo kokeiltu.
Oikeastaan palaisin siihen, mitä edustaja Ruohonen-Lerner
aiemmin toi esiin, eli siihen, että Suomeen adoptoitavia
lapsia on aika vähän ja adoptiolasta toivovia
vanhempia aika paljon. Eli kun edustaja Tolppasen huoli oli se,
että tuolla heikommissa oloissa elävistä maista
lapset eivät pääse parempiin oloihin
tänne Suomeen, niin itse asiassa pulmahan on oikeastaan
symmetrisesti vastakkainen siinä, miten edustaja Ruohonen-Lerner
sen muotoili, kun hän totesi, että itse asiassa
näitä adoptiolapsia on liian vähän
suhteessa siihen tarpeeseen, mikä suomalaisilla vanhemmilla
on.
Edustaja Tolppanen kysyi, miksi rekisteröity parisuhde
ei riitä. No, se syy on se, että jos ihmisiä erotellaan
lain edessä, niin se ei ole yhdenvertaista, vaikka sinänsä ne
lait takaisivat yhtäläiset oikeudet. Kuvitellaan
sellainen tilanne, että meillä olisi avioliittolaki
kaikille muille mutta sitten perussuomalaisen puolueen jäsenet
saisivat vain rekisteröidä parisuhteensa. Vaikka
rekisteröidyllä parisuhteella, josta perussuomalaiset
saisivat nauttia, ja avioliitolla, josta kaikki muut saisivat nauttia,
olisi tismalleen sama oikeusvaikutus ja tismalleen samat oikeudet,
niin uskoisin, että edustaja Tolppanenkin olisi kanssani
samaa mieltä siitä, että tällainen
erottelu lain edessä ei olisi yhdenvertaista. Ja sama pätee
myös silloin, kun se erottelu tapahtuu puolison sukupuolen
perusteella.
Edustaja Ahvenjärvi harmitteli sitä, että hyväksytään
laki ja valmistellaan vasta sitten. No, tosiaan tässä hallituksen
jatkovalmistelussahan pystytään ottamaan huomioon
kaikki ne asiat, joita siinä valmistelun aikana ilmenee,
mutta on hyvä muistaa, minkä takia hallitus ei
ole valmistellut lakia: sen takia, että kristillisdemokraatit ovat
sen kohta neljä vuotta estäneet. Jos edustaja Ahvenjärven
oma puolue ei olisi jarruttanut kaikin keinoin hallituksen etenemistä tässä asiassa,
meillä olisi
ollut eduskunnan käsittelyssä hallituksen normaalissa
järjestyksessä valmistelema lakiesitys tasa-arvoisesta
avioliittolaista. Eli tästä näkökulmasta
teidän huolenne ei vaikuttanut ehkä täysin
johdonmukaiselta sen kanssa, miten teidän oma puolueenne
on tähän asti toiminut.
Edustaja Niikolla puheenvuoro tarkentui toisella kierroksella
hieman: kun aiemmin menivät puolueet ja nuorisojärjestöt
ja yksittäisten vihreiden blogin pohdiskelu puolueen kannan
kanssa sekaisin, niin nyt päästiin jo vähän
lähemmäksi sitä vallitsevaa asianlaitaa.
Toivon, että kun te esitätte toisten puolueiden
näkemyksistä aika rajuja väitteitä,
niin tarkistatte, onko todella kyseessä puolueen linja
vai oletteko lukenut jostain verkosta, että se saattaisi
jotenkin puolueeseen liittyä.
Edustaja Niikko toisti sen aika usein kuullun väitteen,
että nykyinen avioliittolaki ei olisi syrjivä eikä epätasa-arvoinen.
Koska tämä tulee niin usein vastaan, on hyvä ehkä pysähtyä hetkeksi avaamaan
sitä, minkä takia nykylaki on myös tasa-arvon
kannalta ongelmallinen. Meidän nykyinen laki ei rajoita
oikeutta avioitua esimerkiksi puolison ihonvärin tai äidinkielen
perusteella, ei sen perusteella, mistä maasta tämä puoliso
on peräisin, ei sillä perusteella, onko puolisolla
silmälasit tai käyttääkö hän
pyörätuolia, ei puolison puoluekannan perusteella,
mutta meidän laki erottelee liittoja sen perusteella, mikä on
puolison sukupuoli. Tämä tekee nykylaista epäyhdenvertaisen,
tämä tekee nykylaista epätasa-arvoisen,
ja sen takia avioliittolain uudistus kansalaisaloitteen tarkoittamalla
tavalla on nimenomaan tasa-arvoinen avioliittolaki.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Täällä puhuttiin
kansalaisaloitteesta ja kansalaisaloitteiden voimasta ja sanottiin,
että perussuomalaiset vastustavat kansalaisaloitteita,
koska vastustavat tätä näin. Ei tämä asia
näin ole. Ensimmäinen kansalaisaloite koski turkistarhausta, ja
se ei mennyt sellaisenaan läpi tässä salissa.
Kansalaisaloite on hyvä työväline.
Se on sellainen työväline, millä kansalaiset
saavat tärkeäksi kokemansa asiat eduskunnan käsiteltäväksi
pikavauhtia. Mutta kansalaisaloite ei tarkoita sitä, että kansalaisaloite
menee sellaisenaan läpi, vaan se käy asiallisesti
valiokuntakäsittelyt ja se käy salikäsittelyt,
aivan niin kuin kaikki muutkin aloitteet. Sen jälkeen eduskunta käyttää edustuksellista
päätäntävaltaansa, äänestää asiasta
ja katsoo, meneekö se kansalaisaloite läpi vai
eikö se mene läpi.
Minun mielestäni silloin, jos puhutaan kansalaisaloitteesta,
jos ollaan eri mieltä sen kanssa, ei voida tuomita eikä voida
sanoa, että tuomitaan kansalaisaloitteet, koska niitähän
ei missään nimessä tuomita. Se on kansanvaltaa,
se on demokratian levittämistä, ja se on hyvä asia,
että meillä on otettu käyttöön
kansalaisaloitteet. Mutta ei se, jos 50 000 taikka 150 000
tai 160 000 ihmistä allekirjoittaa jonkun kansalaisaloitteen,
tarkoita sitä, että se automaattisesti menee läpi
ilman puimista, ilman käsittelyä ja ilman asian
katsomista useammalta eri puolelta.
Sauli Ahvenjärvi /kd:
Arvoisa puhemies! Itse en missään tapauksessa
vähättele kansalaisaloitteen merkitystä,
eikä varmaan puolueenikaan kyseenalaista sitä päätöstä myöskään,
mikä täällä eduskunnassa on
tehty. Mutta kyllä minusta lainsäädännön
laadun kannalta on huono asia, jos laki päätetään
sitovasti säätää ennen kuin
se on loppuun asti valmisteltu. Tässä mielessä ehdottomasti
minusta seuraavalla eduskunnalla on liikkumatilaa.
Mitä tulee kristillisdemokraatteihin ja tämän hallituksen
päätökseen siitä, että se
ei valmistele avioliittolain muutosta eduskunnalle, niin meillä on
tiettyjä kynnyskysymyksiä, niin kuin kaikilla puolueilla.
Silloin kun hallitusneuvotteluja käytiin, kerroimme, että me
voimme olla mukana sellaisessa hallituksessa, joka ei tällaista
lainmuutosta eduskuntaan tuo. Tästä yhdessä sovittiin,
että tämä on ok, kaikki hallituspuolueet
tämmöisen asian hyväksyivät,
ja me olemme nyt sitten hallituksessa olleet. Tässä ei
ole mitään erikoista. Me olemme vastuussa omille äänestäjillemme
siinä kuin kaikki muutkin. Näin edustuksellinen
demokratia toimii.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Tynkkynen, kyllä vihreiden
puoluelinja näkyy ainakin Vantaalla. Kuten minä aikaisemmin
sen esimerkin kerroin, niin on se kyllä kummallista, että yksi
apulaiskaupunginjohtaja haluaa käyttää omia
lomakkeitaan tuhansien nuorten parissa, vaikka siitä ei
ole kaupunginhallitus tai kaupunki erikseen päättänyt.
Mielestäni tällainen toiminta vain kertoo siitä,
että puolueella on ideologioita, joita se vahvasti haluaa
ajaa keinoja kaihtamatta.
Mutta siitä olen, edustaja Tynkkynen, iloinen ja tyytyväinen,
että mainitsit äsken hyvin, että laki
on ongelmallinen. Tämä on siis rehellistä puhetta.
Minä olen samaa mieltä varmasti tässä asiassa,
se voidaan tällä tavalla tulkita. Et käyttänyt tässä yhteydessä termiä epätasa-arvoinen,
kehitystä tapahtuu. Tämä on oikeata terminologiaa, koska
mielestäni tällä tavalla päästään
keskustelussa varmasti eteenpäin.
Arvoisa puhemies! Asia, mistä halusin puhua, koskee
sitä, että lainsäädäntömme
tuntee ihmisoikeuksien lisäksi lasten oikeudet, ja me tiedämme,
että peruslähtökohta on, että lapset
eivät ole vanhempia varten vaan vanhemmat lapsia varten.
Tällöin tietysti johtopäätös
itselläni on, että adoptiossa ei ole kyse aikuisten
oikeudesta saada lapsi vaan lapsen oikeudesta saada perhe.
Mitä tulee tähän yhdenvertaisuuteen,
niin ei ole ongelmatonta, jos valtio erityistoimin tukee yhtä vähemmistöryhmää.
Perinteisestä yksiavioisesta heteroseksuaalisesta perhemallista
poikkeavia seksuaalisuuden toteuttamismuotoja on monia, ja siinä mielessä ei
ole ongelmatonta, jos tämmöinen yksi asia lainsäädännössä korjataan. Silloin
pitäisi keskustelu käydä loppuun asti. Syrjimiskielto
ei muuten lainsäädännössä edellytä sitä,
että kaikille vähemmistöille annetaan
virallinen ja legitiimi asema enemmistön rinnalla. Tämä ei
vielä täytä syrjimiskiellon tunnusmerkkejä.
Yhteiskunta voi suosia positiivisina pitämiään
käyttäytymismuotoja. Heteroseksuaalisen avioliiton
asettaminen erityisasemaan ei itsessään merkitse
siitä poikkeavien ratkaisujen syrjimistä.
Arvoisa puhemies! Ymmärrän, että yhdenvertaisuus
ei kaikille aukea, ja silloin puhutaan, että laki ei ole
yhdenvertainen. Tämän toki ymmärrän,
että yhdenvertaisuus on hyvin ongelmallinen käsitteenä,
mutta jos yhdenvertaisuus toteutetaan absoluuttisesti, kaikilla
on täsmälleen samat oikeudet tai ei mitään
oikeuksia.
Se, mihin oikeuksien raja vedetään, riippuu viime
kädessä arvoista. Avioliiton salliminen samaa
sukupuolta oleville, useammalle kuin kahdelle tai lähisukulaisille
on viime kädessä arvokysymys. Miehen ja naisen
avioliiton asettaminen suositusasemaan tukee yhteisön kokonaisetua.
Historiallisesti ja kulttuurisesti katsottuna avioliitto on miehen
ja naisen välinen instituutio, jonka keskeinen tehtävä on
suvun jatkaminen ja lasten hoivaaminen sekä heikompien
osapuolten suojelu. Tämä on yksi näkökulma.
Arvoisa puhemies! Vielä viimeisenä haluan sanoa
sen, että lainsäätäjien tulee
turvata yhteiskunnan perusasioiden, kuten perheen merkityksen, vaaliminen.
Yhteiskunta ei tule toimeen ilman perhettä eivätkä perheet
ilman yhteiskuntaa. Siksi tulisi tarkoin harkita, millä keinoilla edistämme
vähemmistöjen oikeuksia kuitenkaan rikkomatta
yhteiskunnan perustuksia, avioliiton merkitystä sekä lasten
ja perheiden oikeuksia valtion suojaan.
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! Olen edustaja Niikon kanssa samaa mieltä,
että yhteiskunnan pitää tukea perhettä,
ja siitä syystä olenkin iloinen, että tasa-arvoinen
avioliittolaki säädetään, koska
se nimenomaan tukee ja vahvistaa perheitä.
Edustaja Niikko oli tulkinnut, että nyt tässä jotenkin
erityistoimin tuettaisiin yhtä väestöryhmää,
kun päinvastoin on kyse siitä, että kaikkia ihmisiä kohdellaan
lain edessä yhtäläisesti. Samat oikeudet
ja velvollisuudet koskevat kaikkia. Se on juurikin erityiskohtelun
vastakohta, siis ajatus siitä, että kaikilla on
yhdenvertainen asema.
Ja, arvoisa puhemies, viimeisenä huomiona ehkä se,
että on merkille pantavaa, että näissä keskusteluissa
ainoat, jotka toistuvasti haluavat nostaa esiin moniavioisuuden
ja liitot lähisukulaisten kesken, ovat tasa-arvoisen avioliittolain vastustajat.
Ei kukaan tasa-arvoisen avioliittolain kannattaja ole missään
näistä keskusteluista ikinä tuonut tällaisia
ajatuksia tässä salissa. Ainoastaan tasa-arvoisen
avioliittolain vastustajat palaavat niihin kerta toisensa jälkeen.
Katja Taimela /sd:
Arvoisa puhemies! Aivan lopuksi lyhyesti liittyen kollega Niikon
puheenvuoroihin, jotka hän on käyttänyt
tänään täällä salissa:
Minun oma käsitykseni on se, että lasten hyvinvointia
edistää se, että heidän vanhempansa hyväksytään
tässä yhteiskunnassa sellaisina kuin he ovat.
Seksuaalinen suuntautuminen perinteestä poiketen ei tee
automaattisesti vanhemmasta kyvytöntä hoitamaan
lastaan. Sellaisen käsityksen varsinkin teidän
ensimmäisestä puheenvuorostanne sai.
Kollega Niikko peräänkuuluttaa vahvasti lasten
oikeuksia keskusteltaessa tasa-arvoisesta avioliittolaista. Jos
mietimme nykyistä tilannetta, naispareilla on jo nyt mahdollisuus
hedelmöityshoitojen kautta saada lapsia — minusta
tuntuu, että joku unohtaa tämänkin nyt
tässä keskustelussa aina välillä — ja
miehillä on mahdollisuus adoptoida lapsia ja sisäisen
adoption kautta lapsella on oikeus myös toiseen vanhempaan. Eikö olisi
oikeus ja kohtuus, että nämä sateenkaariperheet
koettaisiin yhtä tärkeiksi, tasa-arvoisiksi ja
ihmisarvoon oikeutetuiksi ihmisiksi kuin muun muassa ydinperheet?
Edustaja Niikko, te totesitte myös yhdessä puheenvuorossa,
että on oikein, että tulevat eduskunnat aina vaalien
jälkeen palaavat tämän kansalaisaloitteen
pariin. Te ette voi olla tosissanne, edustaja Niikko, samalla kun
puolueena olette ottaneet usein kantaa siihen, kuinka tärkeä demokratia
teille kaikissa muodoissaan on. Kansalaisaloite on yksi demokratiaan
kuuluva työväline, kuten puoluetoverinne Tolppanen äskettäin
täällä salissa totesi.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Taimela, eikö se kansalaisaloite
enää ole sallittu sitten tuleville äänestäjille
tämän vaalikauden jälkeen? Emmehän
me voi sitä mahdollisuutta rajata pois heiltä.
Tosiasia kuitenkin on se, että tämä on
herättänyt niin paljon tunteita ihmisten keskuudessa,
että sieltä varmasti tällainen kansalaisaloite
tulee. Nähtäväksi toki jää,
saavatko he siihen riittävästi nimiä,
jotta siitä myös tulevaisuudessa täällä keskustellaan.
Toiseksi, en missään nimessä ole
sanonut sitä, että sateenkaariperheissä olevat
vanhemmat ovat huonompia vanhempia. En minä tämmöistä rinnastusta
ole missään vaiheessa tehnyt. Tällaisia rinnastuksia
jatkuvasti nostetaan esille, vaikka niitä ei ole sanottu.
Minä olen sanonut sen, että yhteiskunnan tehtävä on
etsiä paras mahdollinen ratkaisu adoptiotilanteessa lapselle.
Ja kuka meistä voi kiistää sen? Esimerkiksi
perheensä menettänyt, isän ja äidin
menettänyt, lapsi saisi jatkossa isän ja äidin
suojaa, jos sitä aikaisemmin ei ole saanut. Mutta tällaisella
lainsäädännöllä me
väheksymme tätä isän ja äidin
merkitystä. Elikkä me teemme perheistä sukupuolettomia siinä merkityksessä.
Keskustelu päättyi.