Tuija Brax /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kyseessä on Valtiontalouden
tarkastusviraston erilliskertomus eduskunnalle koskien finanssipolitiikan
tarkastuksen ja valvonnan raporttia vuodelta 2014. Tässä uudessa
EU:n talouskuritodellisuudessa tulette näkemään
näitä raportteja seuraavissakin eduskunnissa ja
tarkastusvaliokunnan mietintöjä niistä raporteista.
Nyt jo hallitus on itse asiassa kehys- tai viimeistään
budjettipäätöksensä yhteydessä kertonut,
että EU:n osalta näissä talouskuriasioissa olemme
tilanteessa, jossa valtiovarainministeriön taloudellisen
katsauksen mukaankin rakenteellisen alijäämän
on oletettu olevan yli prosentin vielä vuonna 2016 mutta
vakausohjelman keskipitkän 0,5:n tavoitteen osalta saattaa
tulla vaikeuksia. Ei ole siis poissuljettua, että Suomi saattaa
tulevaisuudessa olla jopa niiden maiden joukossa, jotka näitten
uusien vakaussopimusinstrumenttien avulla joutuvat paitsi tarkkailuun myös
mahdollisten sakkomaksujen kohteeksi. Mutta toivottavasti arvio
on väärä, toivottavasti Suomi saa taloutensa
kuntoon.
Tässä mietinnössä kuitenkin
tarkastusvaliokunta joutuu toteamaan muun muassa, että rakennepoliittisen
ohjelman toimeenpano, siis se hallituksen keskeinen instrumentti
saattaa Suomen talous kuntoon, on edennyt hitaasti ja lisäksi
toteutuneet säästöt ovat olleet suunniteltuja
vähäisempiä. On erittäin tärkeätä,
että tästä asiasta on laajempikin keskustelu
herännyt nyt yhteiskunnassa, mutta tarkastusvaliokunnan
asiantuntijakuulemisten jäljiltä viesti on selvä.
Toistan: rakennepoliittiset uudistukset ovat edenneet hitaasti,
ja ne säästöt, mitä väitetään
toteutetun tai on saatu aikaan, eivät ole niin suuria kuin
on väitetty.
Erittäin tärkeä instrumentti tai
käsite tässä keskustelussa on potentiaalinen
eli suhdanteista korjattu kasvu. Se kertoo kunkin kansantalouden osalta
hyvin pitkälle sen, miten bruttokansantuote ja sen mukana
julkisen talouden tila kehittyvät. Tarkastusviraston mukaan
on syytä olla huolissaan potentiaalista kasvua tuottavien
tekijöiden kehityksestä. Myös hallitus
omissa kertomuksissaan toteaa, että potentiaalisen kasvun
tekijät ovat heikentyneet dramaattisesti. Mutta hallitus
ikään kuin väittää,
että ne ovat heikentyneet hallituksen toimista riippumatta
tai että niihin ei voi vaikuttaa.
Valiokunta mietinnössään kertoo,
kuinka näihin keskeisiin potentiaalin tekijöihin
voi vaikuttaa: Työvoiman tarjontaan voi vaikuttaa, kilpailukyvyn
muihinkin elementteihin voi vaikuttaa. Hyvin lyhyellä aikavälillä ei
toki meidän ikärakenneongelmaan voi vaikuttaa,
mutta siinäkin voisi tehdä paljon aktiivisempia
toimia. Ja ennen kaikkea tuottavuutta tässä yhteiskunnassa
voidaan ja on syytä lisätä. Joten passiivinen
heittäytyminen sen varaan, että voi voi, potentiaalimme näyttää heikkenevän,
ei ole oikea ratkaisu, ja siitä tarkastusvaliokunta mietinnössä kertoo
enemmän.
Arvoisa puhemies! Kerromme myös mietinnössä,
että hallituksen rakennepoliittisista päätöksistä ja
asiakirjoista on vaikea nähdä, milloin on kyse
hallituksen tavoitteesta ja milloin sellaisesta ennusteesta, jonka
hallitus arvioi kykenevänsä toteuttamaan sopivasti
valituilla uudistuksilla. Eli ei käy selväksi,
mikä on wishful thinking, toiveajattelua, ja mikä on
ihan tosissaan laitettu suunnitelma rakenteellisten muutosten aikaansaamiseksi.
Valiokunta toteaa, että parempi menettelytapa on, että hallitus
esittää Suomelle tulevaisuuden kasvu-uran nykyisten
rakenteiden nojalla ja sitten vaihtoehtoisen kasvu-uran, joka toteutuu,
jos joukko rakenneuudistuksia tehdään. Tällöin myös
kunkin uudistuksen vaikutus on syytä erikseen esittää,
niin että nykyuran ja tavoiteuran välisen todellisuuden
pystyy näyttämään selväksi. Nyt
ei ole aina selvää, milloin on kysymys hallituksen
tavoitteesta ja milloin taas ennusteesta. Tältä osin
valiokunta nostaa esimerkiksi hallituksen rakennepoliittiseen ohjelmaan
sisältyvän tavoitteen rakenteellisen työttömyyden
alentamisesta yhdellä prosentilla. Teistä monet,
arvoisat kollegat, ovat varmasti kuulleet tämän
tavoitteen tällä vaalikaudella aika monta kertaa.
Tarkastusvaliokunta kysyy: onko se toive, vai onko se aidosti tavoite,
ja onko näkyvissä toimenpiteet, millä siihen
tavoitteeseen päästään?
Keskustelu päättyi.