8) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi ajoneuvojen romutuspalkkiokokeilusta
Kalle Jokinen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä on hallituksen
esitys ajoneuvojen romutuspalkkiokokeilusta. Tässä esityksessä ehdotetaan
säädettäväksi määräaikainen
laki romutuspalkkiosta. Esityksen mukaan vähintään
kymmenen vuotta vanhan autonsa uuteen henkilöautoon vaihtava
luonnollinen henkilö voisi tietyin edellytyksin saada romutuspalkkion,
kun toimittaa vanhan autonsa romutettavaksi viralliseen kierrätyspisteeseen.
Kokeilut on tarkoitus toteuttaa vuoden 2015 jälkipuoliskolla,
1.7.—31.12. Hankittavan uuden ajoneuvon tulisi olla vähäpäästöinen,
ja autoa vaihtavan henkilön olisi osoitettava vanhan auton romuttaminen
jätelain 59 §:ssä tarkoitetulla
romutustodistuksella. Romutettavan auton ei tarvitsisi olla liikennekelpoinen,
eli myös katsastamattoman auton romutus voisi oikeuttaa
romutuspalkkion saamiseen.
Esitys liittyy valtion talousarvioon, johon valiokunnan saaman
selvityksen mukaan esitetään varattavaksi romutuspalkkiota
varten 3 miljoonan euron määräraha. Valtion
autoverotuottojen arvioidaan uusien autojen myynnin myötä lisääntyvän
huomattavasti kokeilusta kokonaisuutena aiheutuvia kustannuksia
enemmän.
Ajoneuvokohtaisen romutuspalkkion määrä on
esityksen mukaan 1 000 euroa, mutta tämän lisäksi
on tarkoituksena, että autoala osallistuisi vapaaehtoiselta
pohjalta esimerkiksi 500 euron suuruisen romutuspalkkion maksamiseen.
Näin ollen valtion ja autoalan yhteisen romutuspalkkion
suuruus voisi olla noin 1 500 euroa.
Suomen autokanta on yksi Euroopan vanhimmista. Tavanomaisessa
liikennekäytössä olevien autojen keski-ikä on
noin 10,9 vuotta. Romutettavien ajoneuvojen keski-ikä taas
on noin 20 vuotta, mikä sekin on huomattavasti Euroopan vastaavaa
keskiarvoa korkeampi. Valiokunta pitää erittäin
tarpeellisena, että autokannan uudistamiseen pyritään
Suomessa löytämään keinoja muun
muassa liikenneturvallisuuden edistämiseksi ja positiivisten
ympäristövaikutusten aikaansaamiseksi.
Valiokunta pitää romutuspalkkiojärjestelmän tavoitteita
erittäin kannatettavina ja järjestelmää kokeilun
arvoisena. Valiokunta korostaa, että kokeilun toimivuutta
on tärkeää seurata tiiviisti jo kokeilun
aikana ja järjestelmästä saatavat kokemukset
tulee analysoida huolellisesti sekä arvioida tältä pohjalta,
tulisiko järjestelmän käyttöä kokeilun
päättymisen jälkeen jatkaa vai tulisiko
siihen tehdä joitakin muutoksia. Valiokunta myös painottaa,
että kokeilun onnistumisen kannalta on keskeistä,
että siitä tiedottamiseen panostetaan riittävästi.
Valiokunta kannustaa autoalaa omalta osaltaan edistämään
esityksen tavoitteiden toteuttamista osallistumalla vapaaehtoiselta pohjalta
romutuksesta annettavan hyvityksen maksamiseen.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että autokannan uudistamiseen pyritään
löytämään myös romutuspalkkiokokeilun
ulkopuolella tehokkaita keinoja päästöjen
vähentämiseksi ja muun muassa liikenneturvallisuuden
edistämiseksi. Valiokunta viittaa myös autoalan
jo aiemmin vapaaehtoiselta pohjalta toteuttamiin käytettyjen
autojen vaihtamisesta ja romutuksesta maksettavaa hyvitystä koskeneisiin
kannustinkampanjoihin ja toteaa, että tämänkaltaiset
menettelyt ovat erittäin kannatettavia myös jatkossa.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että nykyinen
liikenteen maksu- ja verotusjärjestelmä ei kaikilta
osin ohjaa ajoneuvokannan uudistumiseen tai ympäristön
kannalta edullisempien valintojen tekemiseen. Valiokunta korostaa,
että autokannan uudistamiseen tulisi pyrkiä jatkuvasti
etsimään toimivia ratkaisuja myös verotusjärjestelmän
kehittämisen kautta.
Valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena ja puoltaa esityksen hyväksymistä muutettuna.
Valiokunnan keskeisin muutosesitys on lain 2 §:n
1 momentissa: avustus voitaisiin myöntää vain
luonnolliselle henkilölle. Esimerkiksi yritys tai yhteisö ei
siten voisi saada romutuspalkkiota. Muutos vastaa valiokunnan saaman
selvityksen mukaan esityksen tarkoitusta. Toinen keskeinen muutos
on, että valiokunta ehdottaa lain 2 §:n
2 momenttiin muutosta, joka mahdollistaa romutuspalkkion hyvityksen
myös hybridiautojen hankinnassa, vaikka niiden hiilidioksidipäästöt
ylittäisivät yhdellä käyttövoimalla
toimivien autojen päästörajaksi asetetun
120 grammaa kilometriltä.
Arvoisa puhemies! Tämä valiokunnan mietintö on
yksimielinen.
Timo Heinonen /kok:
Arvostettu puhemies! Kiitos valiokunnan puheenjohtajalle, edustaja Jokiselle,
mietinnön esittelystä.
Tämä on autoalan ihmiselle mielenkiintoinen hallituksen
esitys. On hyvä, että yritetään
jollain keinolla saada meidän autokantaamme uusiutumaan.
Suomessa henkilöautojen keski-ikä on tällä hetkellä yli
11 vuotta, ja hyvin paljon, kun tuosta keski-iästä lähdetään
katsomaan, meillä ajetaan kovin vanhoilla autoilla. Itse
asiassa tänäkin vuonna keski-ikä autoissa
kohoaa eli jäämme selkeästi alle tuon
150 000 uuden auton rekisteröinnin, mikä on
se raja, että meidän autokantamme uusiutuisi.
Tuo raja ylittyi 2000-luvulla. Ensimmäisinä vuosina
aina tuonne 2007—2008 asti pyörittiin suurin piirtein
tässä tavoitteessa, noin 150 000 autossa,
eli näin meidän autokantamme hivenen nuortui ja
teille saatiin uusia modernimpia autoja.
Tämä on itse asiassa tärkeä asia
monestakin syystä. Meillä ajetaan Suomessa alati
huononevilla teillä erittäin erilaisissa ja nopeasti
muuttuvissakin olosuhteissa koko ajan vanhemmalla kalustolla. Ja
kun tilastoja ja onnettomuusraportteja lukee, niin niistä löytyy
suoraan yhteys siihen, minkälaisella autolla on ajettu
ja mitä onnettomuudessa on tapahtunut. Tämän
päivän autot ovat huomattavasti turvallisempia
kuin nuo 11 vuotta sitten käyttöön otetut
autot, puhumattakaan 90-luvun, 80-luvun autoista, (Pentti Kettunen:
Jos on pakko ajaa semmoisella!) ja sen takia on erittäin
tärkeää, että meillä on
kannustimia siihen, että me saisimme autokantaa uusiutumaan.
Uusissa autoissa on sellaista turvatekniikkaa, jota ei vanhoissa
autoissa ole, aivan viimeisimpiä esimerkiksi ajonvakausjärjestelmä.
Se selvitysten mukaan voi vähentää suistumisonnettomuuksissa
uhrien määrää jopa puolella
ja itse asiassa estää monet näistä onnettomuuksista.
Näitä turvallisuuteen liittyviä ja turvallisuutta
parantavia teknisiä laitteita on uusissa autoissa joka
vuosi lisää, ja on hyvä, että niitä saadaan
lisää myös tuonne arkiliikenteeseen.
Arvoisa puhemies! Pidän tätä hallituksen
puolen vuoden kokeilua tervetulleena. 3 miljoonaa euroa on varattu,
millä toivottavasti 3 000 autoa saadaan liikkeelle
ja autokauppaa vilkastettua. Mutta kuitenkin isossa kuvassa, niin
kuin edustaja Kettunen välihuudossaan totesi, meillä tarvittaisiin
muutosta myös siihen, että nämä uudet
autot olisivat yhä useamman tavoittavissa paremmin. Uudet
autot ovat hyvin hintavia. Vaikka tässä valiokunnan
mietinnössä todetaan, että valiokunnan
saaman selvityksen mukaan markkinoiden halvin uusin henkilöauto
maksaa tällä het-kellä noin 10 000—11 000
euroa, niin siitä huolimatta perheautot ja tämäntyyppiset
autot ovat huomattavasti paljon kalliimpia kuin nuo halvimmassa
kategoriassa olevat autot.
Arvoisa puhemies! Sen takia pidänkin välttämättömänä,
että autoilun verotusta Suomessa pohdittaisiin kokonaisuutena
ja liikuttaisiin mieluummin omistamisen ja ostamisen verotuksesta käytön
verotuksen suuntaan. Se olisi oikea tapa liikennettä verottaa,
ja kun liikenteestä kerätään kuitenkin
noin 7 miljardia vuodessa ja siitä vain noin kymmenesosa
palautetaan tiestöön ja liikenteeseen takaisin,
niin kyllä uskoisin, että sieltä pitäisi
löytyä ne rahat, joilla esimerkiksi meidän tiestö saataisiin
paremmaksi myös tälle alati vanhemmalle kalustolle.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Me olemme tämän lakiesityksen
kanssa tekemässä tähän maahan
hyväosaisten sosiaalitukea. On totta, että uudet
autot ovat huomattavasti parempia, huomattavasti turvallisempia,
huomattavasti miellyttävämpiä ajaa kuin
vanhat autot, mutta niille ihmisille, joilla on varaa ostaa 20 000
euron auto tai 36 000 euron auto, ei merkitse yhtään
mitään se, saavatko he yhden 1 000 euroa siitä alennusta
vai eivät. Todennäköisesti he saavat
sen alennuksen jo sinne autokauppaan mennessään.
Tämä myöskin mahdollistaa parempiosaiselle
autottomalle ihmiselle toki 1 000 eurolla halvemman auton — tai
sanotaan 900 eurolla, koska hän voi käydä ostamassa
ensin satasen auton ja sen jälkeen viedä sen tuonne.
Mutta tämä ei edesauta sitä asiaa, mitä tällä haluttaisiin
auttaa, eli sitä, että tämä uudistaisi
meidän autokantaamme sen takia, että meidän
vanhoilla autoilla — jotka eivät ole liikenneturvallisia,
jotka eivät ole miellyttäviä ajaa, jotka
ovat bensasyöppöjä ja sen lisäksi
vielä päästävät kauheasti
päästöjä — ajavat sellaiset
ihmiset, joiden kynnet eivät yllä edes siihen
kymppitonnin autoon. Tämä on tämän
mitalin toinen puoli, sanokaamme se suoraan.
Sinänsä olen sitä mieltä,
että autokantaa pitää pystyä uudistamaan,
ja en pane vastaan sitäkään, että autokauppaa
piristetään, koska autokauppahan on tässä laman
aikana laskenut, mutta keinon pitää olla joku
muu kuin hyväosaisten sosiaalituki.
Samaan aikaan kuin me tiedämme, että meillä on
ihan oikeasti ihmisiä, jotka joutuvat tulemaan toimeen — sen
jälkeen, kun pakolliset kulut on otettu pois — 100
eurolla kuukaudessa, me viemme näiltä ihmisiltä kirkkain
silmin 7 euroa joka ikinen kuukausi sen takia, että kun
heillä ei ole verotettavaa tuloa, niin ei voida antaa lapsilisäkompensaatiota.
Kyllä tässä salissa täytyy
jossakin välissä jonkinnäköinen
inhimillisyyskin löytyä, ja tässä kohdassa
se olisi ehkä ihan hyvä ottaa esille.
Timo Heinonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On inhimillistä ympäristöäkin
kohtaan ladon takana mätänevä auto saada sieltä pois.
Se on jo yksistään inhimillistä, ei lasketa
sinne öljyjä, ei jätetä näitä autoja
ladon taakse mätänemään, vaikka
autoharrastajana ja vanhojen autojen ystävänä en
toki toivo sitäkään, että kaikki
vanhat autot häviävät. Niitä kannattaa jättää historian
polville entisöitäviksi.
Mutta en ymmärrä edustaja Tolppasen näkökantaa
siitä, että tämä olisi vain
kuluerä ja jonkinlainen kädenojennus rikkaille.
Olen vakuuttunut, että jos tämä toimii
tällä tavalla — ja itse asiassa tämä ei
rahaa kuluta, jos tämä ei toimi — jos tällä rahalla
saadaan liikkeelle nämä autokaupat, joita tässä esille
on tuotu, eli 3 000 uutta autokauppaa, niin tämä tuottaa
valtiolle enempi kuin tähän menee.
Maria Tolppanen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä olen samaa mieltä,
että tallin takaa täytyy saada ne sinne romuttuvat
autot ja sinne maatuvat autot vietyä pois. Mutta eikö saman
tien voitaisi tehdä lakia, että siitä maksettaisiin,
kun ne autot viedään pois, että se ei
edellyttäisi sitä uuden auton ostamista? Nimittäin
silloin se on aikamoinen kuluerä sille ihmiselle, jos se
tarvitsee sen, että siihen täytyy uusi auto ostaa
tilalle. Näillä asioilla on useampia puolia, mutta
toivotaan yhteisesti, että tämä nyt hetken
aikaa, mitä tämä nyt on voimassa, antaa piristysruiskeen
edes sille autokaupalle.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Sitten puhujalistaan.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämän romutuspalkkiokokeilun
arvioidaan lisäävän uusien vähäpäästöisten
autojen — nimenomaan vähäpäästöisten
autojen, koska se on tässä ehtona, että voi
tuon romutuspalkkion saada — määrää niin,
että se lisääntyy 3 000 autolla
tämän kokeilun aikana. Eli se on ihan merkittävä määrä päästöjen
kannalta. Me olemme sitoutuneet merkittävään
päästövähennykseen, ja siinä liikenne
on yksi olennainen osa-alue, ja meidän tulee viedä ajoneuvokantaa
vähäkulutuksellisempaan suuntaan ja myös
vähäpäästöisempään
suuntaan. Tässä on yksi tapa siihen.
Kun otetaan huomioon tämän kokeilun kustannus — tässähän
on kysymys kokeilusta — 3 miljoonaa euroa puolen vuoden
aikana, arvioidaan, että se tulee uusien autojen verotuoton kautta
selvästi kannattavaksi valtiolle, että tämä koituu
vielä valtiolle hyödyksi. Eli tässä ei
olla ohjaamassa mitään hyväosaisten sosiaalitukea, niin
kuin edustaja Tolppanen virheellisesti sanoi.
Valiokunta kuulemisessaan selvitti nimenomaan sitä,
kuinka kaukana se uuden auton hankinnan raja on, ja saimme selvityksen,
että halvimmat uudet autot maksavat noin 10 000
euroa. Siitä kun lähdetään tinkimään
katetta pois ja sitten saadaan 1 500 euron romutuspalkkio
siihen päälle, niin silloin uuteen autoon saattaa
päästä 7 000—8 000
euron summalla, ja se on aivan kohtuullinen summa, jos työssä käyvä esimerkiksi
tarvitsee uutta autoa. Esimerkiksi minulla on 5 000 euron
auto, ja minä pärjään sillä ihan hyvin,
enkä aio sitä romuttaa tämän
lakikokeilun myötä, eikä kenenkään
ole pakko tähän lähteä. Tämä on
mahdollisuus niille, jotka haluavat sen käyttää,
ja saamme liikenneturvallisempia autoja, vähäpäästöisempiä autoja
liikenteeseen.
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Valiokunnan herra puheenjohtaja, edustaja
Jokinen totesi avauspuheenvuorossaan, että yritykset eivät
saa minkäänlaista korvausta näistä autoista.
Mutta entäpä jos yrityksen johtaja myy autot,
vaikka kaksi autoa, ensin itsellensä, silloin hän
on niin kuin fyysinen henkilö, niin saakos hän
korvauksen sitten jatkossa?
Osmo Kokko /ps:
Arvoisa puhemies! En ajatellut tässä käyttää puheenvuoroa,
nimittäin tuolla valiokunnassa kuulin kyllä tästä asiasta
ihan riittävästi, kun siellä asiantuntijoita
kävi. Mutta muutaman sanan sanon ja tietysti pitkälti
yhdyn noihin näkemyksiin, mitä valiokunnan puheenjohtaja
tuossa äsken esitti.
Kyllähän tällä on pitkässä juoksussa
tarkoitus todella meidän autokantaamme uudistaa, kun on tieto,
että meillä on yli kymmenen vuotta vanha autokanta
ja tosissaan se aiheuttaa sitten vielä myös ympäristölle
näitä haittoja. Ja tämähän
on vain kokeilu. Katsotaan, mikä tämä kokeilun
tulos on, ja toivotaan, että se piristää myös
autokauppaa, koska autokauppakin on omassa haasteellisessa tilanteessaan
tässä asiassa, ja tätä kautta
saataisiin parannusta. Tämä ei tietysti pelkästään
ole, niin kuin on nyt pikkusen ymmärretty, vain niin sanotuille
hyvätuloisille kädenojennus. Mutta niin kuin valiokunnan
puheenjohtaja, edustaja Jokinen toi esiin, jo 7,5 tonnilla pääsee uuteen
autoon, niin että kyllä tähän
keskitasoinenkin rahvas pääsee mukaan.
Tietysti yksi asia, mikä tässä nyt
vielä on, on se, että auton verotuksen suhteen
meillä olisi ajateltava sitä, että autoverotuksessa
on sitten nämä elementit ja enemmän siirrytään
siitä sitten kulutuspainotteiseen hommaan. Sekin on tietysti
oma haaste, kun mietitään autoverotusta haja-asutusalueella,
jolla ei ole julkista liikennettä ja auto on välttämätön,
ja tämä asia pitäisi jollakin tavalla pystyä kompensoimaan,
mutta sinne suuntaan tässä olisi mentävä.
Tämä on pieni kädenojennus tässä asiassa,
ja toivotaan, että tämä tuo meille piristystä.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tuohon edustaja Tuupaisen kysymykseen vastaan
niin, että se on täysin mahdollista, että henkilö,
joka haluaa tuon romutuspalkkiohyvityksen hyödyntää uutta
autoa ostaessaan, ostaa sen auton vaikka yritykseltä tai
ostaa sen joltain toiselta luonnolliselta henkilöltä,
jolla sellainen auto on jouten. Eli se on täysin mahdollista.
Tämän lakiesityksen valmisteluvaiheessa siellä oli rajoitus — omistusoikeus
olisi pitänyt olla noin puolitoista vuotta ennen kuin tämän
romutuspalkkiotodistuksen voi saada — mutta se poistettiin,
koska tämän tarkoituksena on nimenomaan saada
huonokuntoisia, isopäästöisiä autoja
pois liikenteestä tai lojumasta tuolta nurkilta ja lisätä liikenneturvallisuutta
sen kautta, että saadaan uusia autoja, turvallisia autoja,
ihmisten käyttöön. Sen myötä liikenneturvallisuus
paranee ja myöskin ympäristöystävällisyys
liikenteessä paranee.
Yleiskeskustelu päättyi.