Täysistunnon pöytäkirja 125/2004 vp

PTK 125/2004 vp

125. TIISTAINA 23. MARRASKUUTA 2004 kello 14

Tarkistettu versio 2.0

14) Hallituksen esitys laiksi torjunta-ainelain muuttamisesta

 

Sirkka-Liisa Anttila /kesk(esittelypuheenvuoro):

Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti esittelen maa- ja metsätalousvaliokunnan mietinnön tästä hallituksen esityksestä torjunta-ainelain muuttamisesta.

Ehdotuksen mukaan torjunta-aineiden rekisteriin voitaisiin rekisteröidä rekisteröidyn torjunta-aineen rinnakkaistuontivalmisteena valmiste, joka on samanlainen kuin torjunta-ainerekisterissä jo oleva valmiste eli alkuperäinen valmiste, jos rinnakkaistuontivalmiste tuotaisiin Euroopan talousalueeseen kuuluvasta valtiosta, jossa se on hyväksytty käyttöön kasvinsuojeluainedirektiivin mukaisesti.

Valiokunta korostaakin mietinnössään sitä, että tuotteen tulee olla hankintamaassa rekisteröity alkuperäisvalmisteena. Vain tämä voi varmistaa sen, että tuote täyttää Euroopan unionin normit, koska jäsenvaltiossa voi olla myytävänä esimerkiksi vientiin myös tuotteita, jotka eivät vastaa Euroopan unionin vaatimustasoa. Sen vuoksi pelkästään se, että tuotteen hankinta tapahtuu yhteisön alueelta, ei riitä suinkaan osoittamaan tuotteen kelvollisuutta. Lisäksi Euroopan unionissa, tai Eta-maissa, on samaa valmistetta myynnissä eri nimikkeellä ja myös erilaisia valmisteita myynnissä samalla nimikkeellä.

Valiokunta toteaakin valmisteiden samanlaisuuden edellyttävän sitä, että valmisteiden turvallisuus ihmiselle ja ympäristölle sekä niiden käyttökelpoisuus muutenkin täyttävät samat vaatimukset. Tämän vuoksi onkin tärkeää, että rinnakkaistuontivalmiste rekisteröidään ennen sen maahantuontia, jotta samanlaisuudesta voidaan kaikilta osin muodostaa varma oletus.

Valiokunta toteaa rinnakkaistuonnin edellyttävän, että Suomessa on jo ennestään olemassa markkinoille hyväksytty rinnakkaisvalmistetta vastaava alkuperäisvalmiste. Rinnakkaistuonnin avulla Suomen markkinoille ei siten voida tuoda täysin uusia kasvinsuojeluaineita, joita meillä ei ole aikaisemmin hyväksytty. Rinnakkaistuonnin salliminen ei sen vuoksi poista sitä ongelmaa, että Suomen markkinat ovat kasvinsuojeluaineita valmistavien yritysten näkökulmasta varsin pienet. Valmisteiden rekisteröintiin Suomessa vaadittavien lisätutkimusten kustannukset ovatkin suuret valmisteiden myyntimääriin nähden. Rinnakkaistuonnin aiheuttama vaara voikin olla se, että kasvinsuojeluaineiden valmistajien kiinnostus alkuperäisvalmisteiden rekisteröimiseen Suomen markkinoille vähenee. Valiokunta katsookin, että tämä tulee ottaa huomioon torjunta-ainelakia uudistettaessa, jotta voidaan varmistaa uusien alkuperäisvalmisteiden riittävä rekisteröinti Suomen markkinoille. Varsinkin erikoiskasvien tuotannossa käytettävien pienimenekkisten valmisteiden saatavuutta tulee voida lisätä.

Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena ja puoltaa sen hyväksymistä muuttamattomana.

Yleiskeskustelu päättyy.