16) Hallituksen esitys laiksi väylämaksulain
muuttamisesta
Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen
Arvoisa puhemies! Väylämaksuepäselvyyksien
selvittely on jatkunut ainakin eduskunnan, hallituksen, tarkastusviraston
ja myös oikeusviranomaisten toimesta, kuten me kaikki tiedämme,
jo useamman vuoden ajan. Tänä aikana väylämaksulakia
on kertaalleen uudistettu, ja parhaillaan istuu liikenne- ja viestintäministeriön
työryhmä valmistelemassa seuraavaa lainsäädäntöä.
Nyt eduskunnan käsittelyssä on hallituksen esitys
uudeksi 12 a §:ksi väylämaksulakiin. Tämä esitys
perustuu väylämaksutyöryhmän syyskuun
lopussa luovuttamaan välimietintöön. Uuden
säännöksen nojalla Merenkulkulaitos voisi
muun muassa vahvistaa yksittäiselle alukselle paremman
jääluokan kuin mihin alus jääluokkamääräysten
perusteella kuuluisi, silloin kun kysymys on vähäisestä poikkeuksesta
jääluokkamääräyksien
vaatimuksista. Tämän lisäksi edellytetään
sitä, että alus on liikennöinyt vaikeuksitta
jääolosuhteissa tai aluksen jäissäkulkukyvyn voidaan
muutoin arvioida olevan hyvä.
Tämän esityksen taustalla vaikuttavat viime syksyn
tapahtumat. Kun jääluokkatodistuksia tuolloin
uusittiin, tuli esille lukuisia tapauksia, joissa aluksilla, niin
suomalaisilla kuin ulkomaalaisilla, oli vähäisiä poikkeamia
jääluokkamääräyksistä.
Nämä vähäiset poikkeamat johtivat
kuitenkin useissa tapauksissa jääluokan alenemiseen,
väylämaksun huomattavaan nousuun sekä korotetun
väylämaksun takautuvaan takaisinperintään
useammalta vuodelta.
Ensi alkuun meillä ministeriössä ja
Merenkulkulaitoksessa lähdettiin siitä, että nämä alukset on
saatettava vastaamaan jääluokkamääräyksiä. Sittemmin
asiaa koskevista jääluokkamääräyksistä paljastui
kieli- ja käännösvirhe. Suomenkielinen
ja ruotsinkielinen määräys eivät
vastanneet toisiaan. Suomenkielisen määräyksen
mukaan aluksen jäävahvistuksen ei tarvitse ulottua
yhtä korkealle kuin muiden kieliversioiden mukaan — siis
vielä tämä virhe kaiken lisäksi,
siis menneitä tapahtumia. Kun oikeudellisten asiantuntijalausuntojen
perusteella oli käynyt selväksi se, että vilpittömässä mielessä olleiden
maksuvelvollisten tulee voida luottaa suomenkieliseen määräykseen,
ryhtyy Merenkulkulaitos ministeriön kannanoton mukaisesti
kohtuullistamaan näitä vähäisiä virheestä johtuneita
väylämaksuseuraamuksia.
Vaihtoehdot asiassa alkoivat käydä todella
vähiin. Merenkulkulaitos on sidottu erisisältöisiin määräyksiinsä eikä kohtuullistamistakaan
ole mahdollista jatkaa loputtomasti. Tämän syntyneen
ongelman ratkaisemiseksi ministeriö pyysi väylämaksulainsäädännön
uudistamista pohtivalta työryhmältä esitystä asiasta.
Asian ratkaisemiseksi työryhmä päätyi
esittämään tehtäväksi nyt
käsiteltävänä olevaa lainmuutosta.
Pysyvä ratkaisu tilanteeseen voidaankin löytää ainoastaan
lakia muuttamalla. Lainmuutoksella vältyttäisiin
väylämaksujen ja niiden jälkimaksatuksen
kohtuullistamismenettelyltä, joka on sekä hallinnollisesti
raskas että maksuvelvollisten varoja sitova prosessi.
Tämä esitys on rajattu vain vähäisiin
poikkeamiin jääluokkamääräyksissä.
Tätä rajausta on esityksen jatkovalmistelussa
edelleen tiukennettu ja täsmennetty siitä, mitä työryhmä alun
perin esitti. Oikeat, todelliset väärinkäytöstapaukset tulevat
lainmuutoksen jälkeenkin arvioitavaksi aivan samalla tavalla
kuin nykyisinkin. On myös huomattava, että esityksessä käsitellään
jääluokan vahvistamiseen liittyvää teknistä säätelyä,
ei väylämaksun oikeudelliseen luonteeseen vaikuttavia
maksuperusteita.
Arvoisa puhemies! Haluan lopuksi painottaa sitä, että tässä yhteydessä työryhmä ei
ole vielä käsitellyt muilta osin lainkaan sen
toimeksiantoon kuuluvia julkisuudessakin esillä olleita
väylämaksuihin ja lainsäädäntöön
liittyviä ongelmia, vaan näiltä osin;
muilta osin siis työryhmä jatkaa edelleen tätä työtään.
Työryhmän määräaika
päättyy ensi vuoden toukokuussa.
Tähän käsillä olevaan ongelmaan
liittyy se erityisesti lausuntokierroksella esiin noussut seikka,
että nyt omaksutusta käytännöstä saattaa
kohdistua vahingonkorvausvaatimuksia Merenkulkulaitokseen siltä osin
kuin aluksiin on tehty korjaustoimenpiteitä taikka lastiviivamuutoksia. Tällaisten
asiasta mahdollisesti seuraavien vahingonkorvauskanteiden lukumäärää,
suuruutta sekä vastuun kohdentamista on kuitenkin tässä vaiheessa
täysin mahdoton arvioida. Merenkulkulaitos selvittää erikseen
alusten korjauksiin liittyvät korvauskysymykset sekä raportoi
tilanteesta erikseen ministeriölle. Tulen seuraamaan tätä työtä erityisen
kiinteästi, koska pidän välttämättömänä,
että ministeriöllä on myös tästä asiasta
ajankohtaista ja selkeää tietoa.
Arvoisa puhemies! Tämä on siis nyt yksi osa sitä toimenpidettä,
jolla yritämme korjata koko tätä sotkua
ja näissä asioissa esiintyviä, niin täällä kaikki
tiedämme, epäkohtia. Tällä tavalla
pääsemme — uskon niin — eteenpäin.
Kun vielä lähden siitä, että valiokunta
tapansa mukaan tulee avoimesti kuulemaan monipuolisesti asiantuntijoita,
niin uskon, että tämä asia on yksi askel eteenpäin
ja hyvään suuntaan tässä erittäin
vaikeassa, monimuotoisessa vyyhdessä. Koko väylämaksu-uudistukseen
pääsemme sen jälkeen, kun työryhmä on
antanut työnsä. Siis tämä on vasta
todella yksi, ensimmäinen, askel, jolla yritämme
pysäyttää ja mennä eteenpäin
tästä tilanteesta.
Reijo Kallio /sd:
Herra puhemies! Kuten ministeri Luhtanenkin totesi, väylämaksut
ovat viime vuosina olleet näkyvästi esillä niin
julkisuudessa kuin täällä eduskunnassakin.
Kirjallisia kysymyksiä on tehty koko joukko, tutkintapyyntöjä myöskin.
Liikenne- ja viestintävaliokunta on ilmeisesti useammankin
kerran asiaan paneutunut. Tämä on tietenkin johtunut
siitä, että väylämaksuja on
joidenkin varustamojen toimesta selkeästi ja systemaattisesti
kierretty jo pidemmän aikaa. En ole voinutkaan välttyä vaikutelmalta, että erityisesti
eräät ulkomaiset varustamot ovat suunnitelmallisesti
huijanneet Suomen valtiota jo pidemmän aikaa.
Kyse on kymmenistä miljoonista euroista, ehkä suuremmistakin
määristä, saamatta jääneitä väylämaksuja.
Tämä väylämaksujen kiertäminen
on tapahtunut vääriä jäämaksuluokkia
ja vääriä konetehoja ilmoittamalla, jolloin
on saatu parempi jäämaksuluokka ja sitä kautta
alemmat väylämaksut. Vaikuttaisi myös
siltä, että eräät luokituslaitokset
ovat virheellisin dokumentein olleet myötävaikuttamassa
väylämaksujen kiertoon. Tällä hetkelläkin
väylämaksuja on perinnässä mittavat
summat, ja tärkeää mielestäni olisikin
hoitaa perintätoimet nopeasti, sillä maksamattomat
väylämaksut pitää periä kolmen
vuoden kuluessa taannehtivasti, muuten ne vanhenevat.
Edellä olevan väylämaksuja koskevan
historian tuntien luin tätä hallituksen esitystä enemmän tai
vähemmän hämmentyneenä. Ehdotuksessahan
lähdetään siitä, että Merenkulkuhallitukselle annettaisiin
väylämaksulain muutoksella lisää harkinta-
ja tulkintavaltaa jääluokkamääräysten suhteen.
Sinänsä joustavuus, nopeus ja terveen järjen
käyttö ovat hallinnossakin perusteltuja, mutta
mielestäni jääluokkamääräykset
ovat luonteeltaan sellaisia, että niissä virkamiestoiminnan on
yksiselitteisesti ja ilman tulkinnallisuutta perustuttava lakiin
ja muihin määräyksiin. Vain se takaa
tasapuolisen kohtelun väylämaksujen maksajille.
Voidaankin kysyä, onko tämä lakiesitys perusteltu.
Mielestäni selkeänä lähtökohtana
tulee jatkossakin olla, että jos joku alus ei ole oikeassa
jääluokassa, niin tilanne täytyy korjata
todellista tilannetta vastaavaksi. Tämä onnistuu
aluksen rakennetta vahvistamalla ja konetehoa lisäämällä, aluksen
lastimerkkiä siirtämällä tai
siirtämällä alus alempaan jääluokkaan.
Jokainen varustamo voi helposti toteuttaa tämäntapaisia
toimenpiteitä.
Väylämaksuja koskevat ongelmat ovat mielestäni
johtuneet Merenkulkulaitoksen heikosta valvonnasta. Valvonnan puutteellisuus
on tarjonnut varustamoille ja luokituslaitoksille tilaisuuden asettaa
jääluokkamääräykset
alittavia aluksia liikenteeseen.
Hallituksen esityksessä annetaan ymmärtää, että väylämaksujen
jälkimaksatus on suuri ongelma, koska jääluokkamääräysten
rikkojia on ollut niin paljon. Mutta voidaan tietysti kysyä,
paraneeko tilanne sillä, että jääluokkamääräyksiä ryhdytään
tulkitsemaan nykyistä väljemmin. Päinvastoin,
tämä saattaa johtaa entistä huonompaankin
tilanteeseen, ja minun mielestäni tällainen olisi
erityisen väärin niitä kohtaan, jotka
ovat hoitaneet asiansa kunnolla ja asianmukaisesti.
Hallituksen esityksessä annetaan myös ymmärtää,
että aluksen turvallisuus ei kärsi, vaikka rakenne
olisi vähän heikompikin. Tässä käytetään
perusteena alusten selviytymistä vaikeuksitta viimeisimmistä talvista.
Alusten rakenteiden on kuitenkin kestettävä normaalia
ankarampienkin talvien olosuhteita. Ympäristöriskit
tältä osin ovat niin suuria, että mielestäni
alusten rakenneasioissa ei pitäisi fuskata vähääkään.
Juuri jääluokkajärjestelmän
porrastuksilla on tarkoitus kannustaa varustamoja hankkimaan paremmin jäissä kulkevia
aluksia.
Arvoisa puhemies! Ministeri Luhtanen piti tätä esitystä perusteltuna
ja tarpeellisena askeleena siihen suuntaan, että näitä epäkohtia
ja väylämaksuihin liittyviä väärinkäsityksiä voidaan
korjata. Toivon, että näin todellakin on, että tällä päästäisiin
edes pieni askel oikeaan suuntaan. Mutta uskoakseni tämän
jälkeenkin tältä osin korjattavaa jää vielä kyllä kohtuullisen
paljon.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ministeri Luhtanen esittelypuheenvuorossaan
totesi, että tässä on kysymys rakenteellisesta
asiasta. Tietysti erittäin paikallaan on se, että liikenne-
ja viestintäministeriö kohtelee eri liikennemuotoja
samalla tavalla, samoilla perusteilla. Pyytäisin, että ministeri
Luhtanen käyttäisi pikkuisen mielikuvitusta ja
tarjotun 12 a §:n mukaan luotaisiin autokatsastuksessa
käytettävät periaatteet. Julkisuudessakin
on jo siitä keritty irvailla aika perusteellisesti. Arvoisa
ministeri, tämä on äärimmäisen
vaarallista. Siis kun meillä eletään
sellaisissa arktisissa olosuhteissa kuin talvella eletään,
kun nyt meriliikenne lisääntyy suorastaan geometrisen
sarjan tavoin, Suomenlahdella erikoisesti, nyt ei ole pienintäkään
mahdollisuutta lähettää maailmalle signaalia
siitä, että höllennetään
otetta ja siirrytään hiukan niin kuin hällä väliä -kulttuuriin.
Tämä on minusta aivan ehdoton vaatimus tässä tilanteessa.
Sitten muutenkin tästä säädöksestä,
jota tarjotaan arvioitavaksi. Meille on tähdennetty tarkkarajaisuutta
ja täsmällisyyttä uuden perustuslain mukaan.
On mielenkiintoista tässä yhteydessä saada
palaute perustuslakivaliokunnalta ja kuunnella, mitä siellä tästä asiasta
ollaan mieltä.
Tasapuolisuusvaatimuksen ed. Kallio jo erittäin hyvin
perusteli, siihen en puutu, kun se on jo käyty tässä läpi.
Ministeri käytävällä totesi:
"Mitäs sitten?" Arvoisa ministeri, laivat rakennetaan sellaiseen jäissäkulkemiskuntoon,
että ne ovat rakennepiirustusten mukaiset ja rakennepiirustukset
ovat sellaiset, että jäissä liikkuminen
on turvallista, ja edelleen jääluokka määrätään
rakennepiirustusten ja konetehon mukaan. Ei se sen ihmeellisempi
tämä asia ole, ei sen ihmeellisempi.
Arvoisa ministeri, ei ole sen ihmeellisempää sekään,
että kun on merenkulun tarkastaja, niin hän ei
hyväksy mitä tahansa postikorttia dokumentiksi
jääluokasta vaan hän edellyttää,
että asiat ovat kunnossa, rakennepiirustukset ovat laivalla
mukana ja ne esitetään. Näitä jääluokkatodistuksiahan
saa ostaa vapailta markkinoilta juuri sellaisia kuin haluaa. Meillähän
on ollut täällä eduskunnassakin yleisesti
jaossa kirje eräältä saksalaiselta luokituslaitokselta,
jossa ilmoitetaan selvästi, että tämä on
liiketaloudellista toimintaa, meiltä saa ostella kaikenlaisia
todistuksia. Sillä tavalla tietysti kannattaa olla pikkuinen kontrolli
siinä, mitä hyväksyy tarkastuksessa,
tai muutenhan tämmöisellä merenkulun
tarkastajan tehtävällä ei ole minkäänlaista
roolia eikä merkitystä.
Jo totesinkin, että tämä luokituslaitosten
toiminta on ollut suorastaan luokatonta. Äärimmäisen
epämiellyttävää tässä tilanteessa
on se, että sinä aikana, kun tämä homma
on ollut meneillään, niin kuin ministeri aivan
oikein kuvasi sen, mitä on viime vuosien aikana tapahtunut,
samanaikaisesti meidän satamissamme hyväksytään laivalle
ensin II luokan jääluokka ja sitten sille annetaan
yhden kuukauden kuluttua luokaksi I A Super. Sitten toinen
tapaus II luokasta, edelleen kuuden kuukauden kuluttua I A
luokka, ja edelleen II luokka, kymmenen vuorokauden kuluttua I A.
Eihän tässä ole mitään
tolkkua. Tämähän on farssi suorastaan,
ja valvonnassa kukaan ei puutu millään tavalla
tähän, ei millään tavalla.
Kun me olimme arvoisan ministerin tilaisuudessa äskettäin,
pääjohtaja ei maininnut lainkaan sitä,
että näitä jääluokkatodistuksia
voi laivalla olla kaksi tai kolme sopivaa tilaisuutta varten. Kun
miehityksestä on kysymys, otetaan yksi, jossa koneteho
on yhdenlainen, ja sitten toista tarkoitusta varten taas toisenlainen
jne. Siis tässä on kerta kaikkiaan pallo karannut
täydellisesti valvonnan käsistä.
Syksy 2003, johonka arvoisa ministeri viittasi äsken,
on todella aika ikävä asia kaiken kaikkiaan. Ensin
tulee yksi kirje, joka kumotaan sen jälkeen. Vuodenvaihteessa
2003—2004 oli suorastaan henkisesti vaikeata olla Radio
Suomea kuuntelemassa, kun jatkuvasti tuli tiedotuksia, että jääluokista
ei tarvitse nyt yhtään mitään
välittää, että nyt kaikki on
muuttunut uudella joulun aatonaattona annetulla määräyksellä,
elikkä siis toitotettiin maailmalle, että mitään
väliä ei millään ole olemassakaan.
Tätä tulee radiosta aivan muutaman tunnin väliajoin.
Tämä on kiusallista, arvoisa ministeri.
Siis kaiken kaikkiaan tämä lakiesitys, kun
sitä lukee ihan noin vaan, on Merenkulkulaitoksen sairauskertomus.
Sehän on sitä, siinähän tunnustetaan
suorastaan, että mikään valvonta ei millään
tavalla toimi, ei edes, kun Merenkulkulaitos saa yli 70 miljoonaa
euroa vuodessa — tulee nyt tämänkin ensi
vuoden talousarvioesityksen perusteella — perusasiakirjaa
ole tarkistettu, mitä siinä lukee. Onhan tämä aika
uskomaton juttu, kerta kaikkiaan. Nyt siis 100 miljoonaa euroa viimeisen
arvion mukaan, edellisen pääjohtajan mukaan, on
valtio menettänyt tässä operaatiossa ja
samanaikaisesti on vielä käynyt sillä tavalla, että tarkoituksellisesti
on viivytetty Tullille näitten asiakirjojen toimittamisia,
niin että vanhentuminen on vuodenvaihteessa tapahtunut
ja sillä tavalla menetykset ovat vaan kasvaneet edelleenkin.
Kun jouduin silloisen liikennevaliokunnan vetäjän
rooliin, silloin vaan ihan muussa yhteydessä kiinnitettiin
huomiota siihen, että on jätetty keskusrikospoliisille
tutkintapyyntö näistä asioista, alan
yhdistys on jättänyt sellaisen, mutta se ei ole
antanut aihetta toimenpiteisiin. Sen jälkeen meille toimitettiin
liikennevaliokuntaan anonyymisti muutama tämmöinen
räikein tapaus dokumenteista. Me katsoimme ne, käsittelimme asian
sillä tavalla, pitäisikö tässä tehdä jotakin vai
ei, ja päädyimme sitten melkoisen keskustelun
jälkeen siihen, että kutsutaan nyt Merenkulkulaitoksen
ja ministeriön edustajat kuultavaksi. Näin tapahtui.
Silloin erikoisesti lakimies Makkosen toimesta ilmoitettiin ja johtaja
Häkämiehen toimesta — siis ei sukulaisia
näille meidän Häkämiehillemme
täällä eduskunnassa — että mitään
vikaa ei ole missään, ei yhtään
mitään, ei pienintäkään
riskua ole missään olemassa. Sen jälkeen
kysyttiin, kun tuli jotakin muuta aineistoa, onko nyt jotakin, ja
sitten tuli, että juu, kolmessa—viidessä aluksessa
saattaa olla jotakin häikkää. Nyt, niin
kuin ministerikin totesi, oliko se täällä vai
siellä Smolnassa, niitä on satoja ja taas satoja
aluksia, toisissa on pienempiä ja toisissa suurempia häikkiä.
Ei tässä tilanteessa ollut mitään
muuta mahdollisuutta kuin uusia keskusrikospoliisille tutkintapyyntö.
Erikoisesti siinä on se, että tämä jälkiperintämääräys
on lainsäädännössä yksiselitteisen
selvä. Siinä ei ole mitään ehtoja,
se on tehtävä ja sillä sipuli. Sitten kuusitoista
valiokunnan seitsemästätoista jäsenestä jätti
Valtiontalouden tarkastusvirastolle niin ikään
tutkintapyynnön.
Arvoisa puhemies! Onpa tässä aineksia valiokuntakäsittelyyn.
Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen on aivan oikeassa siinä,
että tämä on todellakin pitkä ja
perusteellinen sairauskertomus, mutta asianlaita on niin, edustaja, että sairaus
täytyy ensin tunnistaa ja dokumentoida, ennen kuin voidaan
lähteä tekemään minkäänlaisia
parannustoimenpiteitä.
Yhteen asiaan kiinnitän huomiota, näihin lehtiartikkeleihin.
Minusta olisi paikallaan, ennen kuin niihin viitataan, että ne
kirjoittajat ja ne naureskelijat tulisivat omalla nimellään
esiin, niin että voitaisiin keskustella, mistä on
kysymys. Näin ei ollut.
Mutta kun ed. Pulliainen viittasi näihin kaksiin ohjeisiin,
ensin minun antamiini, joissa vaadin tiukasti kaikenlaista ja perusteellista
selvitystä, ja sitten hiukan myöhemmin meidän
kansliapäällikkömme antamiin ohjeisiin,
tällä välillä paljastui juuri,
ikävä kyllä, mihinkä myös
puheessani viittasin, niin sanottu kielivirheongelma, ja tästä johtuen
Merenkulkulaitos joutui nimenomaan kohtuullistamaan näitä väylämaksuja,
jos oli virhe tapahtunut kielivirheen takia. (Puhemies koputtaa)
Tätä kohtuullistamista joudutaan tekemään
niin kauan, kunnes jääluokka-asia on ratkaistu
lainsäädännöllä. Tällä lainmuutoksella
vältyttäisiin juuri tältä kohtuullistamismenettelyltä,
joka on hyvin raskas ja sitoo myös erittäin paljon
näitten maksuvelvollisten omia varoja. Tästä nyt
haluttaisiin pois ja (Puhemies koputtaa) mennä eteenpäin
siltä osin, että tehdään sairaudelle
pieniä parannuksia kerta kerran jälkeen, iso leikkaus
sitten myöhemmin.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tähän on hyvin yksinkertainen
resepti, arvoisa ministeri. Se resepti on se, että jos
tilanne on ajettu jopa tarkoituksella tällaiseksi elikkä on
tavallaan luotu sellainen konsti, että tämän
varjolla ei koskaan joudu mihinkään, elikkä tämä on
tarkoituksellisesti rakennettu loukku, niin tästä selvitään
sillä, että annetaanpa esimerkiksi viisi kuukautta
aikaa panna alukset kuntoon ja sillä siisti. Tämä on
niin yksinkertaista.
Lyly Rajala /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tästä on hyvä jatkaa.
Näillä aiemmilla määräyksillähän
myöskin kompensoitiin huomattavan runsaasti ulkomaista
merenkulkua. Kuten tiedämme, suomalainen merenkulku on
vähenemään päin ollut viimeisinä vuosina.
Se, että näitä jäämaksuluokkia
ja muita annettiin anteeksi ulkolaisille varustamoille ja laivoille
mutta samaan aikaan suomalaiset varustamot tekivät kymmenien,
jopa satojen miljoonien eurojen parannukset omiin aluksiinsa ollakseen
määräystensä mukaisessa kunnossa,
ei kuulosta ainakaan suomalaisen merenkulun tulevaisuuden kannalta järin
järkevältä toiminnalta.
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys väylämaksulain
muuttamisesta tuleekin aika mielenkiintoiseen aikaan. Eilisessä Iltalehdessähän
kerrottiin, että valtiolta on huijattu satoja miljoonia
väylämaksuissa ja että keskusrikospoliisi
on harkinnut esitutkintaa. Joidenkin luokituslaitosten epäillään
antaneen laivojen jäänkestävyydestä tahallisesti
vääriä tietoja väylämaksujen
alentamiseksi. Nuo väylämaksujen alentamiset eivät
ole ihan pienoisia summia. Epäily kohdistuu myös
siihen, onko Merenkulkulaitos laiminlyönyt virkavelvollisuuden
ilmoittaa vilpillisestä toiminnasta.
Kauppa-alusten jääluokitusten epäselvyydet ja
ilmeiset väärinkäytökset ovat
olleet tiedossa jo pitkään, niin kuin mekin kaikki
tiedämme. Määräyksiä tiukennettiin
pari vuotta sitten. Hallituksen nyt antamassa lakiesityksessä annetaan
ymmärtää, että jääluokitussotkut
johtuvatkin oikeastaan määräysten epäselvyydestä ja
jäykkyydestä. Esityksessä katsotaan,
että nykyinen normisto on liian yksityiskohtainen ja joustamaton toimiakseen
rationaalisen laivanrakentamisen ja väylämaksun
määräämisen perustana. Siksi
lakiakin pitää taas muuttaa. Lain perusteluissa
kerrotaan, että vähäisetkin tekniset
puutteet tai poikkeamat jääluokkamääräyksissä johtavat
aluksen jääluokan heikkenemiseen ja sitä kautta
korkeampaan väylämaksuun. Vähäinen
poikkeama saattaa johtaa väylämaksun viisinkertaistumiseen.
Sama alus siis voi olla sekä lähellä parasta A-luokkaa
että samanaikaisesti toiseksi heikointa kastia. Pienien
puutteiden vuoksi aluksen jääluokka alenee, kuten
ed. Pulliainenkin täällä kertoi, I A
Superista jääluokkaan II, uskokoon tämän
ken tahtoo. Joka tapauksessa tosiasia on se, että Suomen
jäisiä vesiä on kyntänyt vuosikausia aluksia,
joiden rakenne ja koneteho eivät ole vastanneet luokituslaitoksen
antamaa todistusta. Vielä vuosi sitten ministeri Luhtanen
vaati, että Merenkulkulaitoksen tulee ryhtyä asianmukaisiin
toimenpiteisiin esitutkimuksen käynnistämiseksi
tapauksissa, joissa vilpillisyyttä ilmenee.
Olen kysynyt väylämaksujen oikeudenmukaisuuden
perään jo useamman kerran kirjallisissa kysymyksissäni,
joista viimeisen jätin tänään kello
15. Viimeksi lokakuussa 2004 kysyin, mihin toimenpiteisiin hallitus
ryhtyy, mikäli ilmenee, ettei Merenkulkulaitos olekaan
ilmoittanut havaitsemiaan epäiltyjä luokituslaitosten
vilpillisyyksiä poliisille esitutkinnan käynnistämistä varten.
Ministeri Luhtasen mukaan Merenkulkulaitos ei ole tehnyt luokituslaitoksia
koskevia tutkintapyyntöjä, koska siihen ei ole
ollut aihetta.
Arvoisa herra puhemies! Lakiesityksen mukaan Merenkulkuhallitus
voi hyväksyä jääluokkamääräyksistä poikkeamisen,
mikäli alus on rakennettuna teknisesti saman arvoinen jäissäliikkumiskyvyltään
kuin määräysten mukainen alus. Parempaan
jääluokkaan pääsee hakemuksesta myös,
jos siihen on erityisiä syitä ja jos alus poikkeaa
vain vähäisessä määrin
jääluokkaa koskevista määräyksistä.
Lisäksi aluksen tulee olla liikennöinyt vaikeuksitta
jääolosuhteissa tai aluksen jäissäkulkukyvyn
voi ominaisuuksien perusteella muutoin arvioida olevan hyvä.
Edelleen siteerauksia: jäissäkulkukyvyn samanarvoisuutta, erityisiä syitä,
vähäisiä poikkeamia, liikennöintiä vaikeuksitta
jääolosuhteissa ja ominaisuuksien muuta hyvyyttä.
Näitä ei tarkemmin määritellä lakitekstissä.
Jäisikö lakiin tässä muodossa jäämaksuluokan
mentäviä aukkoja? Esimerkiksi Rahtialusyhdistys
pitää lakitekstiä epätarkkana.
Lain perusteluista ja ministerin kirjalliseen kysymykseeni muutama
viikko sitten antamasta vastauksesta ilmenee, että esimerkiksi
vähäisessä määrin poikkeamiset
tarkoittavat pääsääntöisesti
alle 5 prosentin suuruista poikkeamaa määräyksistä.
Olisiko sen prosenttimäärän kenties voinut
vaikka sisällyttää itse lakitekstiin?
Lain perusteluista ja ministerin kysymykseeni antamasta vastauksesta
käy myös selville, että vaikeuksitta
liikennöinti jääolosuhteissa tarkoittaa liikennöintiä jääoloissa
Itämerellä. Itämerihän on ollut
monena talvena jäätön Helsingin edustalla; olosuhteet
Perämerellä ovat ihan toiset kuin Helsingin vesillä tai
Tanskan salmissa, vaikka Itämertahan Perämerikin
on, sen tietää varmasti myöskin tuore
Merenkulkulaitoksen pääjohtaja, joka sattuu olemaan
rippikoulukaverini Oulusta.
Toivon, että lakiteksti muuttuu täsmällisemmäksi
valiokuntakäsittelyssä, jotta jääluokituksessa
päästäisiin vihdoinkin selkeään
käytäntöön. Jääluokituksilla
kikkailu saa jo loppua.
Reijo Paajanen /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Rajala toi tuossa niitä asioita
esiin, mitä itse olin ajatellut tulla sanomaan, joten en
käytä tämän pitempää puheenvuoroa.
Martin Saarikangas /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämä lakiesitys on
todella tarpeen, ja pidän sitä perusteltuna ja
hyvänä alkuna sille, mitä jäämaksuluokista
tulisi säätää ja mitä väylämaksuista
tulisi kertoa. Pikkuisen taustaa tälle, koska menneessä elämässäni
nuorena jouduin itse asiassa tekemään näitä jäämaksusäännöksiä.
Aina vuoteen 71 saakka ei löytynyt mitään kirjallisia
säännöksiä, vaan ainoastaan
Venäjän rekisterillä, Venäjän
luokituslaitoksella sekä meidän telakallamme oli
niin sanotut nyrkkisäännöt. Nyt kun tässä puhutaan
tästä kielivirheestä, niin minullekin
se on tullut suurena yllätyksenä jälkeenpäin,
koska näitä asioita käsiteltäessä emme
koskaan käsitelleet suomenkielistä versiota, arvoisa
puhemies, koska nämä käytiin kansainvälisellä tasolla,
Imossa ja muualla, joissa vallitseva kieli ei ole suomen kieli.
Sen takia tämä virhe on todellinen lapsus. Kun
muualla puhutaan siitä, että "kevyen lastiviivan
mukaan" tehdään tämä, ja meillä sitten
Suomessa sanotaan, että "makeassa vedessä", niin
riippuen meren suolapitoisuudesta se antaa 4,5 prosentin maksimaalisen
eron. Eli noin 5 prosentin ero on englanninkielisen version mukaan
rakannetun ja suomenkielisen version mukaan rakennetun välillä.
Tämä ei ole huomattava virhe, koska yleensähän
näissä laskennoissa on varmuuskerroin 2—2,5.
Oleellista on, että tämä korjataan
nyt. Minun mielestäni tämä menettelytapa
on oikea, mutta tässä ei saisi menetellä niin,
että lähdetään taannehtivasti
rankaisemaan näitä, jotka ovat rakentaneet, joko
suomalaiset tai ulkolaiset varustamot, sen tekstin mukaan, joka
heillä on ollut oikein. Nyt en puhu näistä niin
sanotuista kikkailuista, joista eilinenkin Iltalehti kertoi. Minullekin
tämä asiaankuuluva taho on yrittänyt
monia illallisia, lounaita tarjota, jotta toisin asian julki. Tämä ei
liity tähän asiaan lainkaan, tämä on
aivan toinen asia. Olen myös ollut kahden luokituslaitoksen
johdossa ja teknisessä valiokunnassa, ja on aika kohtuutonta
syyttää arvovaltaisia luokituslaitoksia tällaisesta
petoksesta. Ehkä näitä papereita saa
syntymään muutenkin kuin luokituslaitoksen leimalla.
Mitä tulee tähän joustoon, niin toinen
asia, joka puoltaa sitä, on että nämä jääsäännöt
laahaavat pahasti perässä. Ne on aikoinaan kokemusperäisesti
lähdetty tekemään, ja ne yleensä ovat koskeneet
paljon pienempiä aluksia kuin mitä ne suuret tankkialukset
ovat, jotka nyt tulevat tänne; niihin eivät nämä normaalit
jääsäännöt sovellu.
Sen takia oikeastaan ainoastaan Venäjän rekisterillä on
tähän sopiva säännöstö.
He eivät lähde näistä prosenttilisäyksistä,
vaan jääpaineista eli siitä, kuinka suuri
on se jään puristava paine, joka kohdistuu runkoon,
ja sen mukaan sitten määritellään
tämä vahvistus. Tämä vahvistus voidaan
määritellä monella tavalla, joko tehdään suuria
kaaria tai paksu pelti, ja näitä voidaan käyttää riippuen
tuotantotavasta eri tavalla ja sitä kautta saada yhtä vahva
rakenne. Se, mihin pyritään, on yleensä tuotantoteknisesti
halvin rakenne, ja se saattaa olla meillä Suomessa toinen
kuin Koreassa, ja se on pienessä laivassa erilainen kuin
se on suuressa laivassa. Näin ollen ymmärrän
ja haluaisin ymmärtää niin ja ehkä sitä voidaan
tässä tekstissä täsmentää,
että kun puhutaan tästä harkinnasta,
niin voitaisiin ottaa käyttöön nimenomaan
se kuormitus, jonka esimerkiksi I A Super tai I A määritellään.
Se venäläinen määritelmä on
paljon parempi. Sitä mekin käytimme omissa laskelmissamme.
Vielä toistan sen, että näitten vanhojen
laivojen kohdalla ei tulisi rangaista tämän kielivirheen
takia, koska jos ne on rakennettu sen mukaan, miten se sääntö sillä kielellä on
sanottu, jota asianomaiset käyttävät,
niin silloin he ovat toimineet rehellisesti, toimineet sen mukaan.
Jos esiintyy tällaista vilpillistä toimintaa,
niin sitä luonnollisesti en puolusta, mutta nämä säännöt sellaisinaan
eivät anna sille tilaa.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ymmärsinkö nyt oikein ed.
Saarikankaan äskeisestä puheenvuorosta, että täällä voisi
olla väärennettyjä jääluokkatodistuksia
liikenteessä? Tämä on aivan kokonaan
uusi asia, ja tämmöistä ei ole kukaan
vihjaissutkaan missään yhteydessä. En
ole kuullutkaan tämän väylämaksukeskustelun
aikana, viiden vuoden aikana, sellaista tapausta lausuttavankaan,
että joku saksalainen luokituslaitos olisi ilmoittanut, että heidän
nimissään on olemassa väärennettyjä asiakirjoja
liikenteessä. Tämä oli kova lisä tähän keskusteluun.
Martin Saarikangas /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Sellaisen paperinipun, joka minulle
on lyöty kouraan ja jota olen tutkinut, voi kyllä tuottaa
missä tahansa. Haluaisin nähdä sellaiset
dokumentit, joissa on luokituslaitoksen leima alla, virallinen leima,
eikä ole vaan konekirjoitettu paperi.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Ihan lyhyesti joitakin omia kannanottoja näin
lähetekeskustelussa. En halua vielä lähteä syvemmin
ruotimaan, lähinnä sen johdosta, että haluan
tietysti kuulla myöskin tämän asian suhteen
asiantuntijoita. Odotan jälleen kerran sitä samaa,
mitä neljän viiden vuoden aikana on tapahtunut,
eli kun jotakin uutta on saatu näytettyä ikään
kuin melkein toteen, sen jälkeen Merenkulkulaitoksen osalta
myönnetään tämä ja
sanotaan, että nyt tällainenkin on kyllä toteutunut
näköjään jossakin vaiheessa,
mutta on se kumma, että me emme ole aikaisemmin tienneet
sitä. Niin kuin täällä on todettu,
itse olen ollut paikalla liikennevaliokunnassa, kun ed. Pulliaisen
mainitsemat kaksi henkilöä ovat muun muassa olleet
paikalla. Heitä oli useampiakin samalla kertaa siinä penkillä istumassa
ennen erästä joulua, kun yritimme saada selville
muun muassa sitä, kuinka paljon mahdollisesti asia ehtii
vanhentua, kun ei viranomaistaho ehtinyt valmistelemaan perintäasiakirjoja
riittävän ajoissa.
Alussa ei ollut mitään ongelmia, sen jälkeen myönnettiin,
että muutaman laivan kohdalla, jotka tänne ovat
tulleet, on ollut ongelmia, mutta nyt, niin kuin tässä hallituksen
esityksessä todetaan, niitähän on jo
satakunta: yli sadan aluksen tiedot jälkimaksatustoimenpiteitä varten
on nyt tavallaan vuosien 2002 ja 2004 välisenä aikana ilmoitettu.
Mutta, arvoisa puhemies, se on ainakin hyvä, että ministeri
totesi sen, että tämä on yksi askel, ehkäpä ensimmäinen
askel, oikeaan ja hyvään suuntaan, mikäli
ymmärsin oikein. Tietysti se on hyvä asia, että näin
on. Mutta jotenkin minulle on jäänyt hämärän
peittoon tämä luokituslaitos, mihin ed. Saarikangas
viittasi, kun en ole asiantuntija enkä perehtynyt siinä elämänvaiheessa,
kun varsinaista palkkatyötä tein, en tätä palkkiotyötä.
Liikennevaliokunnalle valitettavasti on tullut sellainen käsitys,
tai ainakin minulle liikennevaliokunnan jäsenenä,
että luokituslaitokset eivät enää olisi
sillä tavoin kaikki yhtä luotettavia siitä huolimatta,
että periaatteessa ne paperit, jotka luokituslaitos antaa,
ovat yhtä päteviä sitten käytännössä.
Näin minä itse olen ymmärtänyt,
ja on esitetty eräänlaisia väitteitä sitten,
vähän eri suuntaankin meneviä väitteitä.
Ministeri Luhtanen totesi, että joku olisi esiintynyt
omalla nimellään. Minun käsittääkseni
ainakin Rahtialusyhdistyksen toiminnanjohtaja Widén on
esiintynyt myös näissä lehtiartikkeleissa
omalla nimellään siltä osin, mitä siltä edunvalvontajärjestöltä on
tullut julkisuuteen, ja myöskin sekä liikennevaliokunnassa
että näissä tämänkin
syksyn palavereissa, joissa muun muassa uusi pääjohtaja
oli läsnä. Samansuuntaisia ajatuksia toiminnanjohtaja
Widén on esittänyt minun mielestäni myös
lehdissä, mitä hänen haastattelulausunnoissaan
on ilmennyt ja myös mitä hän on valiokunnalle
esittänyt ja myös näissä yhteispalavereissa
Merenkulkulaitoksen edustajien kanssa.
Arvoisa puhemies! Kun täällä hallituksen
esityksessä hyvin pitkästi, ja varmasti voi sanoa, että ansiokkaastikin,
yritetään selittää ja selvittää tätä kieliversioeroavaisuutta,
tässä syksyn palaverissa minulle jäi
vaan — haluan korostaa, että minulle jäi — se
käsitys, että eri kieliversiot ovat olleet joittenkin
henkilöitten tiedossa Merenkulkulaitoksessa. Näin
minä ymmärsin siinä tilaisuudessa. Tämä on
jättänyt ainakin minulle sellaisen ikävän
varjon, jos joku henkilö on Merenkulkulaitoksessa tiennyt
tämän ja sen jälkeen jos varustamoissa
on tiedetty taikka varustamojen edustajat — en tiedä sitä järjestelmää — ovat tienneet
tämän, että suomalaisen version mukaan
aavistuksen verran helpommin ja mahdollisesti halvemmalla pystyy
rakentamaan sellaisen aluksen, joka täyttää ne
määrätyt luokituskriteerit, ja jos pitää paikkansa
se väite, että tämän jälkeen
yhä laajemmin ryhdyttiin käyttämään
suomalaista versiota pohjana.
Arvoisa puhemies! Esitän hyvin varauksellisesti näitä ajatuksia
sen johdosta, että, niin kuin äsken totesin, en
ole aivan sisäistänyt koko laivanrakennustoimintaa
ja kaikkia niitä eri versioita, jotka siihen liittyvät,
mutta näiden kielieroavaisuuksien johdosta tapahtuneet
liikkeet ovat minun käsitykseni mukaan ainakin osittain
ehkä vaikuttaneet tähän koko sotkuun.
Erittäin ikävänä pidän
ja jopa valtiontaloudellisesti vahingollisena sitä, että jos
Merenkulkulaitoksessa on ollut yksi, kaksi tai muutama virkamies,
jotka ovat tienneet tästä, siitä huolimatta
asian on annettu olla näin eivätkä ministeriö ja
muut tahot siitä tienneet mitään. Se
on minun mielestäni jo hyvin lähellä sellaista
toimintaa, johonka rikosoikeudellisesti minun mielestäni
olisi pitänyt puuttua. Jos he tällä hetkellä eivät
enää ole virassa — ja riippuen siitä,
koska viimeksi tällaisia tilanteita on käytetty — niin
onko asia sitten vanhentunut, siihen en halua ottaa kantaa.
Hallituksen esityksen sivulla 7 korostetaan varustamojen vilpittömyyttä asiassa.
Jotenkin minulle vaan näitten neljän vuoden aikana
on tullut sellainen käsitys, etteivät ehkä kaikki
varustamot ihan vilpittömässä mielessä ole
liikkuneet.
Mutta sitten tämä, mihin arvoisa ministerikin puuttui,
syksyn 2003 tapahtumat. Kun muistaakseni kuusi alusta vahvisti sen
ministerin allekirjoittaman kirjeen mukaisesti aluksiaan, sen jälkeen
joulukuun 22. päivä tuli uusi kirje, jossa sitten
todettiin, että kielieroavuuksien johdosta voi saada toistaiseksi
erivapauden liikennerajoituksesta ja jatkaa liikennöintiä aikaisemman
jääluokan perusteella — se puutteen vähäisyys
varmistetaan aina tapauskohtaisesti ennen erivapauden myöntämistä.
Arvoisa puhemies! Nyt minä kysyisin ministeriltä sivusta
8. Myönnän sen, että en ole syvällisesti
analysoinut, vaan lukenut tekstin kursorisesti läpi, mutta
miten tämä kohta voi olla yhteneväinen
verrattuna saman sivun tavoitteisiin, siihen loppuun? Onko nyt joku
asia jäänyt välistä, kun on
yritetty karsia? Täällä sanotaan se, mitä joulukuun
22. päivä 2003 on määritelty
ministeriön osalta, eli voi saada toistaiseksi erivapauden
liikennerajoituksesta ja jatkaa liikennöintiä aikaisemman
jääluokan perusteella. Nyt on hallituksen esityksessä kohdassa
"Esityksen tavoitteet ja keskeiset ehdotukset" kohdassa "2.1. Tavoitteet"
toisen kappaleen lopussa: "Ellei jääluokkamääräysten
joustavampaa soveltamista mahdollisteta lakiehdotuksen mukaisella
tavalla, samalle alukselle joudutaan tekemään
vuosittain kyseisen vuoden maksuja koskeva kohtuullistamispäätös."
En pysty sisäistämään, minkä takia
sen jälkeen vielä pitää tehdä kohtuullistamispäätöksiä,
kun ministerin kirjeen mukaisesti voi saada toistaiseksi erivapauden
liikennerajoituksista, mutta ehkäpä tämä,
arvoisa herra puhemies, selviää liikennevaliokunnan
asiantuntijakuulemisessa ja myöskin, kun ministeriön
edustajat tulevat sinne. Itseäni jäi vaan hieman
häiritsemään tämä ainakin
nopeasti lukien erilainen tulkinta.
Risto Kuisma /sd:
Arvoisa puhemies! Lyhyesti: Kyllähän harvoin
hallituksen esitykset saavat niin paljon ja niin voimakasta kritiikkiä kuin tämä esitys
on saanut. Asiahan on kaiken kaikkiaan lisäksi hyvin monimutkainen,
niin kuin varmaan tämäkin keskustelu osaltaan
on osoittanut. Valiokunta tietysti kuulee asiantuntijoita, ja varmaan
totuus, sikäli kuin tässä totuutta on,
siellä paljastuu. Ongelmathan ovat pitkältä aikaväliltä, niin
kuin täällä on kuvattu. Jo viime eduskunnan aikana
liikennevaliokunta niitä selvitti. Kyllähän tässä taustalla
myöskin on tämmöinen epäluulo, sillä kyllähän
liikenneministeriön ja Merenkulkulaitoksen käyttäytyminen
tämän asian selvityksessä silloin, kun
tämä rupesi selviämään,
oli erittäin epäjohdonmukaista ja semmoista, joka
ei ole herättänyt luottamusta.
Myöskin ainakin itselleni on tullut epäily. Vaikka
kunnioittamani ed. Saarikangas on luokituslaitosten johtokunnassa,
niin siitä huolimatta rohkenen sanoa, että kyllä minä ihmettelen,
jos joku viranomainen näitä luokituslaitoksen
päätöksiä panee viranomaispäätösten
pohjaksi, niin epätarkkoja ne ovat. Johtuneeko se tahallisuudesta
vai huolimattomuudesta, mutta eivät paperit voi olla niin
sotkuisia, vaan kyllä viranomaispäätösten
pitää olla luotettavia ja ne pitää arvioida
erikseen. Nythän on ollut tilanne se, että tavallaan
se luokituslaitoksen määräys on otettu
sellaisenaan ja sitä ei ole edes millään
tavalla harkittu, niin että siinä mielessä tämän
täytyy muuttua.
Sitten myöskin on selvää, että joudutaan — varmaan
tämä työryhmä jatkaa — harkitsemaan näitä muita
epäkohtia, joita tähän liittyy. Mutta varmasti
joudutaan myös harkitsemaan se seikka, joka on herättänyt
ihmetystä ainakin minun osaltani, miksi Suomessa tiettävästi
ainoana maana maailmassa väylämaksut on kytketty
laivojen jääluokkaan, näin epäolennaiseen
seikkaan ja näin teknisesti vaikeaan asiaan.
Martin Saarikangas /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tähän viimeiseen kohtaan
totean, että mitä korkeampi jääluokka,
sitä vähemmän alus tarvitsee jäänmurtoavustusta,
ja sen kautta se on ihan perusteltua.
Mitä tulee tähän ensimmäiseen
osaan eli näihin todistuksiin, aivan kuten auton katsastuksessa
lyödään leima ja siinä saadaan
sertifikaatti, että nyt autolla saa ajaa, luokituslaitos
antaa tällaisen leimatun sertifikaatin: näillä arvoilla
saa toimia. Voin kuvitella, että tämän
sotkun taustalla on sellainen tilanne, että kun joku laiva
normaalisti kulkee ei-jääpeitteisillä alueilla,
niin sille voidaan hakea sen alueen mukainen luokitustodistus, jolloin
esimerkiksi konetehoa ei tarvitse saada suuremmaksi, mutta kun se
tulee tänne ylös, sen tulee täyttää jäävahvistus,
ja silloin sille vaaditaan sen jäävahvistuksen
mukainen koneteho. Tätä ymmärtääkseni
on käytetty väärin, ja jos on, sehän
on rangaistava teko.
Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen
Arvoisa puhemies! Täältä ed. Vistbacka lähti
jo pois. Olisin vaan todennut, että minä puheenvuorossani,
kun sanoin, että olisi iltapäivälehdissä hyvä kirjoitella
omilla nimillään, kun kritisoidaan, en viitannut
mihinkään tahoon enkä kehenkään
yksittäiseen henkilöön. Totesin vaan, että siinä artikkelissa
todettiin, että asiantuntijatahot jne. pitävät
esitystä jopa naurettavana. Silloin on tarpeen, että esitetään
omilla nimillä, jos on niin paljon kritiikkiä esitettävänä,
mutta tulipa selväksi, mikä se taho nyt sitten
on. Mutta sehän ei ole meille vierasta, koska me olemme
saaneet erittäin laajat lausunnot asioista. Kyllä heidän
käsityksensä ovat täysin tulleet meille
selviksi.
Nyt kun tämä menee valiokuntaan ja valiokunnalla
on pitkä perspektiivi näihin asioihin, huomaan,
ja monella täällä paikalla olleilla puheiden
käyttäjillä huomattavasti pidempi kuin minulla,
niin toivon, että valiokunta käyttää todella
sitä kokemusta hyväkseen ja myös tutkii
sitä, miksi sitten minkäänlainen normaali
hallinnon valvonta tai menettelytapa ei ole aiemmin ottanut kouraansa
kiinni näistä epäkohdista.
Minun tavoitteeni on se, että katkaistaan jollakin
tavalla edes tätä menettelyä, ennen kuin
saadaan aikaan kokonaisvaltainen laki, jonka tulee todella pohjautua
perusteelliseen ja huolelliseen valmisteluun. Korostan vielä,
että työryhmä tekee parhaillaan siis
tätä työtä, ja siltä pohjalta
sitten esitämme kokonaisvaltaisen lakiesityksen. Tämä katkaisisi
nyt tämän rankan kohtuullistamismenettelyn, joka
todella sitoo hallinnollisia ja myös aineellisia resursseja,
meidän näkemyksemme mukaan kohtuuttomasti. Tässä on
siis kyse yhden pykälän muutoksesta. Toivon, että kun
valiokunta tätä käsittelee, valiokunnalla
on sitten mahdollisesti kättä pitempää esityksessä asian
korjaamiseksi. Asiahan pitää jollakin tavalla
pysäyttää edes niiltä kohdin,
joista tiedämme, että näin voidaan tehdä.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Minusta jotain kummallista tässä väylämaksuasiassa
on ollut, koska se nousee aika ajoin varsin vahvasti pinnalle. Vastaukset
ja selvitykset antavat lähes aina aihetta uusiin kyselyihin.
Minäkin olen yhden kirjallisen kysymyksen tehnyt, ja silloisen
ministerin vastaus oli varsin ympäripyöreä.
Arvoisa puhemies! Toivoisin, että arvoisa ministeri
Luhtanen voisi kertoa tarkemmin käsityksensä siitä,
mikä on näiden jatkuvien kyselyjen ja epäilyjen
taustalla ja onko niihin hänen mielestään
ollut aihetta. Tuoko uusi laki toisaalta sitten uusia ongelmia,
niin kuin täällä on epäilty?
Ainakin täällä on hyvin epäileväinen
kanta ollut tähän esitykseen. Sitten vielä:
Onko tarvetta periä maksuja taannehtivasti, jos niillä on
todella pystytty kikkailemaan, niin kuin on myös annettu ymmärtää?
Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen
Arvoisa puhemies! Vastaukseni ed. Valppaalle on, että kyselyihin
on aivan varmasti ollut aihetta. Ne ovat osoittaneet minulle sen,
että tämä ongelma on ollut jo pitkään,
ja kyselyt pulppuavat sitä mukaa ja aivan aiheellisesti,
kun asioita yritetään selvittää.
Tästähän on kysymys.
Reino Ojala /sd:
Arvoisa puhemies! Ei oikeastaan näihin yksityiskohtiin
enää mitään. Tässä on
keskustelu ollut hyvin värikästä ja laajaa.
On erinomaisen hyvä asia, että ministeri Luhtanen on
tuonut tämän asian nyt eduskuntaan käsiteltäväksi
ja että se työryhmä jatkaa tehtäväänsä kevääseen
asti ja tekee tätä ongelmaa poistavaa ja parantavaa
todellista työtä, koska tämä on
selvästi olemassa. Suomessa on ihmeen suuri epäluottamus
tässä asiassa varustamoiden, luokituslaitoksen,
Merenkulkulaitoksen ja merenkulkijoiden eli Merimies-Unionin välillä.
On hämmästyttävää,
että se on jatkunut näin kauan ja sitä ei ole
saatu korjattua.
Tähän asiaan täytyy tämänkin
lain käsittelyn jälkeen pistää painoa,
koska tällä on nyt hyvin lyhyt käsittelyaika.
Kun lain on tarkoitus tulla tammikuun alusta voimaan, niin tässä ei
varmaan kuukauden aikana kaikkia ongelmia pystytä löytämään,
mutta sitten kun tulee se laajempi laki, niin sen pitää todella
olla semmoinen, että ilma myöskin tällä alalla
puhdistuu.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tässähän
on kyseessä todella nyt jäävuoren huippu — sanottakoon
nyt näin, kun on kyse jääluokituksesta.
Oli kuitenkin tavattoman tärkeätä, niin
kuin ministeri muotoili, että tällä tavoitellaan
tilannetta, että katkaistaan todellakin se pitkäksi
venynyt ja tavattoman laaja kohtuullistamismenettely, joka maksaa,
sitoo paljon hallinnon voimavaroja ja tulee todella kalliiksi. On
hyvä, että koko tätä väylämaksu-
ja jääluokitusproblematiikkaa analysoidaan työryhmässä. Tuodaan
sitten aikanaan se kokonaisvaltainen lakiesityts. Se on iso möhkäle,
ja se vaatii tavattoman paljon huolellista perehtymistä.
Mutta mitä, herra puhemies, nyt tarvitaan tämänkin
käsittelyssä, niin tarvitaan nimenomaan sitä uskottavuuden
palauttamista. Nyt on otettava niitä askeleita, että koko
järjestelmän uskottavuus palautetaan; tarvitaan
osittain myöskin Merenkulkulaitoksen uskottavuuden palauttamista, samoin
luokituslaitosten osalta. Kaikki väärinkäytösepäilyt
on otettava vakavasti, niin kuin täällä kaikki
puheenvuoroissa ovat todenneet. Sen takia tämän
pykälän käyttöönotto
nyt on kaikin tavoin paikallaan.
Sama koskee nyt tätä kielivirhekysymystä ja siitä seuraavia
selkeitä, aivan aiheellisiakin korvausvaateita. Tämäkin
kivi on nyt vaan käännettävä.
Henkilökohtaisesti epäilen hieman ed. Reino Ojalan
tavoin tätä aikataulua. Tässä on
oikeastaan pari viikkoa aikaa siihen, kun mietinnön pitäisi
olla takaisin palautekeskustelussa salissa, ja se käy siinä välissä vielä perustuslakivaliokunnassa,
jonka puheenjohtajalla on, niin kuin on nähty, kaikenlaisia
harrastuksia, enkä ole lainkaan varma, että perustus
pystyy tällä aikataululla ylipäätään
kantaansa tähän muotoilemaan. (Min. Luhtanen:
Hän saattaa tuntea tämän asian!)
Mutta, puhemies, jääluokitukseen, joka määrää viime
kädessä väylämaksun suuruuden,
sisältyy tavattoman suuria taloudellisia arvoja varustamojen
ja laivanrakennuksen kannalta. Sen takia on päivänselvää,
että mitä nopeammin nämä epäselvyydet
ja tällainen vellova tilanne, jossa ei oikein tiedetä huomisesta,
saadaan lopetettua, sen parempi koko tälle arvoketjulle.
(Puhemies koputtaa)
Ja turvallisuus on, puhemies, lopuksi totean vaan, a ja o. Ei
tässä saa painaa se, pystyykö joku korealainen
hitsausrobotti tekemään turvallisia laivoja vai
ei. Tehdään sitten laivat siellä, missä pystytään.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä on hyvä lakiesitys,
jos tämä selventää näitä asioita.
Mutta kyllä tässä sellainenkin kuva vähän
jää, olisiko tällaista lakiesitystä tarvittu.
Tässä on enemmänkin valvonnasta ja valvonnan puutteesta
ollut kyse, ei niinkään siitä, että on huono
lainsäädäntö ollut tähän
asti. Mutta toivottavasti tämä nyt tuo parannusta,
ja niin kuin ministeri täällä totesi,
niitä isoja väärinkäytöksiä ei saa
haudata, vaan ne perataan loppuun asti, että tästä asiasta
päästään eteenpäin.
Tämä on ollut valitettava prosessi ja vienyt uskottavuutta.
Keskustelu päättyy.