Heikki A. Ollila /kok:
Herra puhemies! Ensi vuonna joka kolmas Suomen kunnista nostaa
tuloveroprosenttia. Se on suomenennätys — onneksi
olkoon, hallitus! Jo tälle vuodelle lähes sama
määrä kuntia nosti tuloveroprosenttia. Edelleen
kuntien velkamäärät ovat kasvamassa samaan
aikaan, kun korkotaso on nousemassa. Puolet Suomen kunnista hakee
harkinnanvaraista avustusta. Suomen kunnat ovat konkurssissa — oliko,
ministeri Manninen, vuonna 2009 se teidän ennustuksenne,
vai oletteko aientanut sitä? Edelleen kunta- ja palvelurakennetyöryhmä tekee
työtään, mutta siltä työltä sekä puheenjohtaja,
valtiovarainministeri Heinäluoma että pääministeri
Vanhanen vetävät omalla tahollaan mattoa pois,
tai sitten kyseessä ovat sosialidemokraattien puheenjohtaja
Heinäluoma ja keskustan puheenjohtaja Vanhanen.
Kysymys: Samaan aikaan toisaalla valtio pidättää itselleen
kunnille kuuluvia rahoja ja kurjistaa tilannetta entisestään.
Pakkolainaa on otettu kunnilta liki 300 miljoonaa euroa (Puhemies koputtaa)
jo ennestään rästissä olevia
valtionosuuksia. Aikooko valtio jatkaa tätä peliä vai
palauttaa nuo rahat kunnille, tuon pakkolainan, kuntien taloustilanteen
parantamiseksi?
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
Arvoisa puhemies! Eduskunta on säätänyt
lain, mitenkä nuo rahat maksetaan. Ellei uutta lakia säädetä,
niin tietysti hallitus elää lakien mukaan.
Heikki A. Ollila /kok:
Arvoisa puhemies! Kun ette näytä ymmärtävän,
mistä on kyse, saanen esittää vertauksen.
Jos teillä on sähkösopimus ja se on arviolaskutettu
ja käykin niin, että olette maksanut liikaa ja
mittarilaskennassa osoittautuu, että olette maksanut liikaa,
ja yhtiö ilmoittaa palauttavansa ne joskus hamassa tulevaisuudessa,
oletteko tyytyväinen ja pidättekö tätä oikeana?
Teen uuden kysymyksen, koska kiersitte tuon äskeisen:
Aikooko hallitus tuoda eduskunnalle esityksen tämän
pakkolainan nopeutetusta maksamisesta?
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
Arvoisa puhemies! Tällä hetkellä sellaisia
päätöksiä hallituksella ei ole.
Mitä tulee yleensä kuntatalouden tilanteeseen,
niin haluan vain muistuttaa, että siellä kokoomuslaisen
valtiovarainministerin kaudelta ovat vielä (Välihuutoja)
800 miljoonan euron ansiotulovähennykset korvaamatta. Se
on kyllä yksi keskeinen syy tähän taloudelliseen
tilanteeseen.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Kuntaministeri Manninen suhtautuu kyllä aivan älyttömän
ylimielisesti siihen ahdinkoon, joka kunnissa tällä hetkellä on.
Hänen kautenaan 330 kuntaa on joutunut nostamaan tai joutuu
nostamaan nyt veroprosenttiaan. Se on maailmanennätys Suomen
mittakaavassa tai suomenennätys, mitenpäin te
haluatte sen, mutta te pidätte nyt hallussanne sitä.
Kyläkoulut tapetaan, kunnat nostavat veroprosenttiaan.
Herra valtiovarainministeri — minä kysyn valtiovarainministeri
Heinäluomalta: Valtio tekee 3 miljardia ylijäämää tänä vuonna
ennusteiden mukaan suuruusluokaltaan. Kunnat tarvitsevat nyt rahoitusta.
Siellä on todellinen hätä. Eikö nyt
pikkuisen voisi sitä lompakon nyöriä löysätä?
Sosialidemokraatit ovat nyt siinä avainasemassa. Keskusta
ei välitä niistä heikosti menevistä kunnista.
He eivät välitä kuntalaisista. He eivät
välitä peruspalveluista. Mutta minä luotan siihen,
että sosialidemokraatit heräävät
vihdoin ja viimein.
Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma
Arvoisa puhemies! Vihdoinkin ed. Korhonen on tullut järkeville
linjoille. Hän luottaa demareihin. Tällä linjalla
kannattaa jatkaa, ed. Korhonen, niin tulee hyvää jälkeä.
(Välihuutoja)
Kuntien valtionapujen osalta ollaan siis tilanteessa, että on
jaksotettu näiden kustannusten korvausten maksatus. Se
vastaa täysin sitä menettelyä, joka oli
silloin, kun ed. Korhonen oli hallituksessa, (Eduskunnasta: Ei vastaa!)
ja silloin, kun ed. Ollilan puolue oli hallituksessa. Tämä keskustelu
käytiin viimeksi syyskuussa erittäin ansiokkaalla
tavalla. Mitään uutta sen jälkeen ei
ole oikeastaan tapahtunut. Toivoisin vaan, että kokoomuksenkin
eduskuntaryhmä voisi kysyä nykyiseltä presidenttiehdokkaaltaan Sauli
Niinistöltä, minkä takia näitä aikoinaan
on jaksotettu. (Välihuutoja)
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Ollila asetti saman kysymyksen
kahdesti ministeri Manniselle. Ensimmäisessä vastauksessa ministeri
Manninen syytti eduskuntaa, että eduskunta on säätänyt
lain ja sen takia ei voi menetellä niin kuin ed. Ollila
toivoi. Toisessa vastauksessa ministeri Manninen syytti entistä valtiovarainministeriä.
Nyt minä asetan kolmannen kerran tämän
kysymyksen ministeri Manniselle ja kysyn:
Ketä te nyt syytätte? (Naurua — Välihuutoja))
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
Arvoisa puhemies! En syytä ketään.
Hallitus on määritellyt ne raamit, minkä puitteissa
kuntien valtionosuuksia nostetaan. Tämän hallituksen
aikana niitä nostetaan noin 1,6 miljardilla eurolla, josta
ansiotulovähennyksen kompensaatioita on noin 700 miljoonaa,
elikkä tuollainen absoluuttinen valtionosuuksien määrä kasvaa
941 miljoonaa euroa, jos tarkasti sanotaan.
Irja Tulonen /kok:
Arvoisa puhemies! Löytyykö tästä hallituksesta
vastuunkantajia? Jos ei löydy, niin ilmoittakaa selvästi,
niin eduskunta ottaa sen vallan, koska kunnat ovat todella isoissa
ongelmissa, kun te ministerit ette keskustele ministeriöiden
välillä silloin, kun te teette kuntia kohtaavia
leikkauksia. Ministeri Karpela leikkaa kuntaeuroa, joka on merkittävä huononnus
kuntien palveluihin, kulttuuripalveluihin. Sosiaali- ja terveysministeriö esittää
hoitotakuuseen,
joka on kaikkien kuntalaisten lähellä oleva palvelu,
että päästään jonoista
pois, 50 miljoonaa euroa kahden seuraavan vuoden aikana. Liikenneministeri esittää
kevyen
liikenteen väyliä. Oppilaat kulkevat piennarta
pitkin ...
Ensimmäinen varapuhemies:
Pyydän kysymystä. Kenelle kysymys kohdentuu?
Arvoisa puhemies! Esitän kysymyksen. Nouskaa ylös
ne ministerit, jotka haluavat kantaa vastuun tämän
maan tärkeästä yksiköstä elikkä kunnasta.
(Eduskunnasta: Istukaa kaikki vaan! — Välihuutoja)
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Toivon, että kysymyksiin voi vastata muuten kuin ylös
nousemalla. (Naurua)
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kunnilla on mahdollisuus tässä tilanteessa
joko nostaa veroprosenttia tai tehdä lisää velkaa.
Nyt on käynyt selville, että eräitten
kuntien kohdalla on himppusen vaikeaa saada sitä luottoa
enää lisää, elikkä lähennellään
Lex Karkkila -tilannetta hyvin selvästi. Tästä seuraa
automaattisesti kysymys:
Onko hallituksen piirissä mietitty, että kun
julkisen hallinnon reittausluokka on riippuvainen siitä,
että kunnilla on maksukykyä, varaudutte siihen,
että lexkarkkiloita tulee lisää hallituksen esityksenä eduskunnan
käsittelyyn? Aikoinaanhan tähän menettelyyn
ajauduttiin.
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
Arvoisa puhemies! Kyllä sitä on mietitty ja
sitä varten noin toista vuotta sitten asetettiin jo työryhmä,
joka on antanut ehdotuksensa siitä, millä tavalla
kuntien alijäämän kattamisvelvollisuutta koskevaa
säännöstöä muutetaan.
Tämä laki, kuntalain muutos, jossa on mukana tämä,
on nyt viimeisellä lausuntokierroksella ja annetaan viimeistään
ensi vuoden alussa, elikkä tämä on vakava
kysymys ja tätä asiaa on kyllä pohdittu.
Jos — niin kuin tiedetään — eräillä kunnilla
taloudellinen tilanne on todella tässä suhteessa
hyvin huonolla tolalla, niin tietysti siellä kunnankin puitteissa
täytyy miettiä erilaisia vaihtoehtoja, mitä siinä tilanteessa
on tehtävissä.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä vertailu velkojen
maksuun aikaisemmilla vaalikausilla ei kyllä ole ihan näin
kuin valtiovarainministeri totesi. Aiemmin ei ole seuraavan hallituksen
harteille siirretty tätä velanmaksua, vaikka sitä on
seuraaville vuosille siirretty. Kyllä tämä on
ennenkuulumatonta. Päätökset on siitä, että seuraava
hallitus vasta osittain näitä kunnille sitten
palauttaa.
Mutta mitä tulee kuntatalouteen muuten, niin hallitushan
pyrkii kuntataloutta vahvistamaan muun muassa kiinteistöveroa
nostamalla, mutta nyt on edessä se — kunnat ovat
jo huomioineet tulevissa budjeteissa sen — että terveydenhoidon
maksuja aiotaan nostaa ensi vuoden alusta työryhmän
esityksen mukaan keskimäärin 9,2 prosenttia.
Onko tämä oikeudenmukainen tapa paikata kuntataloutta,
vai olisiko oikeudenmukaisempi tapa antaa valtiolta kunnille rahaa
nyt, kun velanmaksua tämän vuoden kolmannen, huomenna
tulevan lisätalousarvion mukaan pystytään
lyhentämään 3,7 miljardia euroa ja kunnat
samaan aikaan velkaantuvat? Kyllä nyt olisi todellakin
rahansiirron vuoro kuntien suuntaan.
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
Arvoisa puhemies! Kun edellisen kerran lykättiin näitä maksuja
nelivuotistarkistuksessa, silloinhan ensin annettiin lakiesitys,
että ne maksetaan kolmena vuotena. Sen jälkeen
tuporatkaisuun liittyen korvauksena tietyistä korotuksista päätettiin,
että ne maksetaankin kahtena vuotena. Sehän ei
ollut mitään todellista korvausta, vaan ainoastaan
aikaistettiin yhdellä vuodella jo velvoitteena olevia rahoja.
Mutta mitä tulee siihen, että jätetään
toiselle hallitukselle maksettavaksi, minusta sekin on parempi kuin
se, mitä monet hallitukset ovat tehneet, että ovat
leikanneet rahoja eivätkä ole maksaneet ollenkaan
niitä koskaan.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Eduskunnan lisätalousarviossa on
esityksiä teiden rakentamiseen 12 miljoonaa, rautateiden
12 miljoonaa ja päästökauppojen osalta
30 miljoonaa euroa. Tämä kuvaa sitä päätöstä,
mikä on päästökauppojen osalta
tässä eduskunnassa aikaisemmin tehty. Ilmaa ostetaan
eikä rahoja panna sinne, missä ne todella työllistäisivät,
kehittäisivät kuntia. Minä kysyisin,
kun kunnissa on paitsi velkaongelma ja talousongelma kaiken kaikkiaan
myös investointiongelma:
Mitä hallitus aikoo tehdä sen osalta, että kuntien
investointitoiminta elpyisi ja lisääntyisi, ja toisaalta
mitä valtio aikoo tehdä, että esimerkiksi maanrakennuksen
osalta teiden rakentamiseen saataisiin niin paljon määrärahoja,
että työllisyys elpyisi esimerkiksi Keski-Suomessa?
Näillä kahdella asialla te voisitte hyvin nopeassa
tahdissa parantaa tilannetta huomattavasti.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Mitä investointeihin tulee, niin
tarkoitus on, ed. Vielma, toimia juuri sillä tavalla, että nyt,
kun päästöoikeuksia voidaan näillä Kioton
mekanismeilla hankkia todella edullisesti, niitä hankitaan.
Se edesauttaa sitä, että yritykset esimerkiksi
siellä Keski-Suomessa pystyvät investoimaan ja
sitä kautta tarjoamaan ihmisille työtä ja
sitä kautta tuottamaan verotuloja myöskin kuntien
kannalta ja muiden veronsaajien kannalta. Tähän
tähtää tämä esitys näiltä osin.
Ministeri Manninen jatkaa ehkä muilta osin.
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
Arvoisa puhemies! Tietysti voi sanoa kuntien investoinneista,
että ne ovat pysyneet viime vuosina ja niiden arvioidaan
pysyvän aika tavalla vakaalla tasolla, nettoinvestoinnit
noin 2,4 miljardia euroa vuodessa. Viimeksi tämmöinen
investointibuumihan oli vuonna 2003 oikeastaan. Yleensä on
käynyt niin, että jos kunnille on tullut parempi
vuosi, seuraavana vuonna on ollut valtavat investoinnit ja kunnat
ovat velkaantuneet vielä enemmän kuin ne vaikeina
aikoina ovat velkaantuneet.
Voi sanoa, että tämä investointitaso,
mikä nyt on, useimmissa kunnissa vastaa vähintään
korvausinvestointien tasoa, kasvavissa kunnissa myöskin
palvelurakennetta, mutta on kieltämättä tietysti
sellaisiakin kuntia, joissa riittävästi korvausinvestointeja
ei pystytä hoitamaan. Mutta tämän investoinnin,
kuntien oman investoinnin, kautta kyllä kuntataloutta ei
kuntoon voida panna.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Ministeri Manninen, oikeasti kunnissa joudutaan
tekemään todella ikäviä ratkaisuja,
lakkauttamaan kyläkouluja ja vanhukset joutuvat odottamaan laitospaikkoja,
päivähoidosta leikataan sijaisia.
Nyt kun kunta- ja palvelurakenneuudistusta valmistellaan, ongelmana
on se, että hanke on vaarassa vesittyä juuri sen
vuoksi, että valtio ja hallitus ennen kaikkea eivät
tunnu luotettavalta kumppanilta, yhteistyökumppanilta,
sen vuoksi että valtio ei ole antanut riittävästi
rahoitusta ja nimenomaan hallitus ei ole antanut riittävästi
rahoitusta niihin tehtäviin, jotka se on aikaisemmin kunnille
määritellyt. Samanaikaisesti keskustan ministerit
juoksevat kentällä vesittämässä koko
hanketta ja sanovat, että ei tässä oikeasti tarvitsekaan
mitään tehdä, kun tämä on
tulevaisuuden kannalta kuitenkin täysin välttämätön hanke.
Kuka teidän mielestänne enää uskoo
tähän hankkeeseen, uskovatko teidän omat
ministerinne siihen, ja uskooko valtiovarainministeri Heinäluoma?
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin on syytä todeta, että varmasti
kipeitäkin ratkaisuja joudutaan tekemään
ja niitä on jouduttu tekemään tietysti
jo paljon aiemminkin. Tämän hallituksen osalta
voi todeta, että olemassa olevasta lainsäädännöstä poikettu
on ainoastaan näiden nelivuotistarkistusten maksatusten
osalta. Kaikista muista on pidetty pilkuntarkasti kiinni, jokaisesta
veromuutoksesta, mitä on tehty. Valtiovarainministeriö on
automaattisesti korvannut kaikki kunnille, kaikki järjestelmät
ovat menneet aivan sillä tavalla kuin lainsäädäntö edellyttää.
Tosiasia on tietysti, että on pitkän historiallisen
kehityksen tulosta ja myöskin väestön
ikääntymisestä, monesta muusta johtuvaa,
että tänä päivänä kuntien
rahat eivät tahdo riittää niille velvoitteille.
Nyt kuitenkin, kun tulevaisuutta ajatellaan, (Puhemies koputtaa)
on erittäin tärkeää, että palvelurakenteet
ja yleensäkin rakenteet ovat siinä kunnossa, että me
pystymme vastaamaan tulevaisuuden haasteisiin. Varmasti pidemmällä tähtäyksellä tarvitaan
myöskin lisärahoitusta johtuen näistä tulevaisuuden
haasteita, mutta siihen pitää valmistautua, ja
minä kyllä uskon, että kuntakentällä nähdään
ja uskotaan, että tätä kautta voidaan
saavuttaa myöskin hyviä tuloksia tulevaisuudessa.
Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma
Arvoisa puhemies! Tässä kuntauudistuksessa
onnistuminen on kyllä meidän yhteinen etumme,
ja on välttämätöntä,
että pääsemme siinä eteenpäin.
Ensi kevät on tältä osin päätöksenteon
aikaa sen jälkeen, kun kuntakentällä nyt
käynnissä olevan laajan valmistelun tulokset ovat
käytettävissä. Tärkeätä on,
että kysymys ei ole vain siitä, miten tämän
hetken palveluvelvoitteista suoriudutaan, vaan että varaudumme
siihen, että meillä on kasvava palveluodotus erityisesti
terveydenhuollossa ja myös ikäihmisten palveluissa.
Jotta se voidaan tehdä, tarvitaan vahvoja kuntia ja näille
kunnille vahvat hartiat kansalaisten palveluodotuksiin vastaamiseksi.