Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Valtiovarainministeri Heinäluoma
toivotteli vasemmistoliittoa demareiden linjalle, mutta kysyisinkin
nyt tästä demareiden linjasta, kun teidän
presidenttiehdokkaanne vastustaa varallisuusveroa, mitenkä on,
puolueen puheenjohtaja, valtiovarainministeri, mikä teidän
kantanne on tähän rikkaiden varallisuusveron helpottamiseen,
sillä se tuotti 105 miljoonaa euroa vuonna 2002, 119 miljoonaa
2003 ja 130 miljoonaa 2004. Sen tuotto on koko ajan kasvanut. Onko tämä nyt
tässä taloudellisessa tilanteessa oikeudenmukaista,
että eläkeläiset saavat pilkkaeläkelisää 5
euroa ja varallisuusvero poistuu? Mikä nyt on sosialistien
linja? Onko se sama eduskunnassa kuin vaalikentillä, joilla
jaetaan haaleaa Saludoa ja pullaa? (Naurua)
Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma
Arvoisa puhemies! On varmaan niin, että monet meistä säilyttäisivät
varallisuusveron erittäin mielellään
verona, joka kohdistuu kaikkein rikkaimpiin. Samalla me kuitenkin
tiedämme, että tosiasia ikävä kyllä on
se, että vapaiden pääomaliikkeiden maailmassa
tällä verolla ei enää näytä olevan
tulevaisuutta. Samaan johtopäätökseen on
ylivoimaisessa enemmistössä Oecd-maissa päädytty,
että varallisuuden verottaminen ei ole osoittautunut toimivaksi.
On liian helppo päästä tätä veroa
karkuun.
Verotuksen oikeudenmukaisuudesta pitää kuitenkin
huolehtia, ja siinä suhteessa erittäin tärkeä ratkaisu
on nyt tehty laittamalla, arvoisa ed. Soini, osingot verolle. Tämä osinkoveropäätös
tulee
tuottamaan valtiolle erittäin paljon rahaa ja kohdistuu
siihen joukkoon ihmisiä, joilla on merkittäviä osinkotuloja,
ja uskon, että tässä voisin saada myös
ed. Soinilta tukea sille, että tämä osinkoveropäätös
on oikea ja toteuttaa myös verotuksen oikeudenmukaisuutta.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Nyt kun sosialidemokraattien linja on
käynyt selväksi suurrikkaita kohtaan, eli helpotetaan
näiden tilannetta, niin mikä on linja tavallisten
ihmisten perintöveroja kohtaan, eli kun pieni ihminen perii
sukulaistaan tai puolisoaan, niin koska te aiotte sitä helpottaa
sen sijaan, että näiden raharikkaiden asioita
helpotatte?
Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma
Arvoisa puhemies! Perintöverotuksestakin on täällä moneen
eri kertaan puhuttu, ja se on ollut useaan eri kertaan — voi
sanoa, että joka toisella eduskunnan kyselytunnilla — esillä.
Siinäkään ei ole tapahtunut mitään
uutta. Tilanne on sellainen, että siinä on eräitä pienimpiin
perintöihin liittyviä kiistattomia epäkohtia,
jotka on syytä korjata. Nämä on syytä ottaa
seuraavan hallituksen hallitusohjelmaan, ja toivon, että riittävä enemmistö on
tämän tyyppisen korjauksen takana, kun se aikoinaan
tulee ajankohtaiseksi.
Jaakko Laakso /vas:
Herra puhemies! Varallisuusveron poistoa kaikkein rikkaimmilta
on perusteltu sillä, että tätä veroa
on niin helppo kiertää. Toinen perustelu on ollut
se, että tämän veron tuotto on niin kovin
vähäinen. Nyt näyttää siltä,
että tänä vuonna tämä vero
tuottaa kuitenkin noin 130 miljoonaa euroa ja ensi vuonna vielä enemmän.
Jos kansaneläkettä olisi korotettu 20 eurolla
heti tämän vuoden alusta, se olisi maksanut 147
miljoonaa euroa eli suurin piirtein sen saman, minkä valtio
menettää varallisuusveron poistamisessa. Ongelma
tässä on se, että ensi vuonna hallitus
käyttää kansaneläkkeen korottamiseen
vain 13,2 miljoonaa euroa.
Eikö nyt kuitenkin olisi, herra valtiovarainministeri,
parempi tapa lähteä tukkimaan sitä, millä tätä veroa
kierretään, kuin poistaa se rikkailta kokonaan?
Oletteko te ryhtyneet toimenpiteisiin tai edes harkinneet sitä,
että tämän veron kiertoa voitaisiin estää?
Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma
Arvoisa puhemies! Verotuksen oikeudenmukaisuudesta huolehtiminen
on myös tämän hallituksen aivan keskeinen
tavoite, ja sen täytyy toteutua koko verotuksessa verotuksen
kokonaisuus mukaan lukien. (Ed. Huotari: Miljoona pienituloista
jää verohelpotusten ulkopuolelle!) Ikävä kyllä me
tiedämme, että varallisuusverosta ovat myös
useat Euroopan maista peräjälkeen luopuneet juuri
niiden ongelmien takia, joita tässä ed. Laakso
esitteli. Mutta sen sijaan tärkeätä on
se, että otamme osingot verolle ja sitä kautta
tulee luotettavalla tavalla myös sitten kohdistumaan verorasitetta
niihin, joilla on huomattavia pääomatuloja. Samaan
tietenkin tähtää myös se, että tehdyssä yritysverouudistuksessa
eriytettiin pääomatuloista maksettava veroprosentti
yrityksen tuloksesta maksettavasta veroprosentista. Senkin lähtökohtana
oli, että pidämme huolta siitä, että myös
pääomatuloista maksetaan veroja.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ministeri Heinäluoma perusteli
täällä varallisuusveron poistamista asiallisella
tavalla. Voisi tietysti toivoa, että puheenjohtaja Heinäluoma
kertoisi myös omalle presidenttiehdokkaalleen nämä hallituksen
hyvät perustelut.
Mitä Heinäluoman puheisiin muuten tulee, niin
tammikuun 11. päivä 2003 sanoitte, että kokoomuksen
isot veronalennuslupaukset vaarantavat julkiset palvelut ja ovat
pettymys SDP:lle. Nyt te olette hallituksessa tällä vaalikaudella
toteuttamassa ne kokoomuksen isot veronalennuslupaukset. Tulos on
hyvä, talous kehittyy myönteisesti, työllisyys
parantuu, ja kaikin puolin on ollut onnistunutta politiikkaa. Ministeri
Heinäluoma, mitenkäs suu nyt pannaan?
Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma
Arvoisa puhemies! Oli erittäin hyvä, että ed.
Zyskowicz otti tämän asian esille, koska tämän
hallituksen työskentelytyyli ja lähtökohdat olivat täysin
toiset kuin mitä teidän vaaliohjelmassanne oli.
Tämä hallitus sopi ensi töikseen, että tehdään
1,1 miljardin panostukset hyvinvointiyhteiskunnan peruspalveluihin
mukaan lukien terveydenhuolto ja myös sosiaaliturvaan.
Yksistään terveydenhuoltoon tämä hallitus
käyttää yhden vuoden aikana enemmän
kuin te olitte valmis käyttämään
koko vaalikauden aikana.
Hallituksen lähtökohta oli, että verotuksessa edetään
maltillisesti, ja tehtiin miljardin euron veronkevennyspäätökset,
ja sitten katsotaan, kun nämä hyvinvointipalvelut
on toteutettu ja niihin tehtävät lisäsatsaukset,
mitä muita mahdollisuuksia on erityisesti työn
verotuksen keventämiseen. Yhdistämällä tämä linja
tuloratkaisuun on saatu aikaan erittäin hyvä reaaliansioiden
kehitys, poikkeuksellinen vakaus, jota tällä hetkellä kaikkialla
maailmassa ja erityisesti Euroopassa pidetään
ihanteellisena esimerkkinä hyvin hoidetusta talouspolitiikasta.
Mutta emme mene sillä edelle, että lupaamme ensin
valtion verotulot pois, vaan teemme ensin nämä hyvinvointiyhteiskunnan
panostukset, ja tämä toimii.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Koska perintövero otettiin esille,
haluan yhden ongelman tuoda esille elikkä aikataulun. Puolison
kuollessa leski ja lapset joutuvat maksamaan perintöveron
heti. Monesti suvun ainoa omaisuus on esimerkiksi koti, ja usein
ihmisillä ei ole mitään mahdollisuutta
maksaa korkeita perintöveroja, varsinkin jos tulot ovat
pienet. Näin kotitalo joudutaan myymään
ja siitä usein maksetaan vielä korkea myyntivoiton
vero.
Eikö edes tälle aikataululle voitaisi mitään tehdä,
niin että perintövero maksettaisiin vasta sitten,
kun todellinen pesänjako tehdään ja lapsetkin
saavat osuutensa?
Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma
Arvoisa puhemies! Mitä edellä kerroin perintöverotuksen
aikataululinjasta, oli oikeastaan pelkästään
se, mitä pääministeri Matti Vanhanen
aikaisemmin täällä kyselytunneilla on
kertonut, joten oikeastaan pyytäisin, että edustaja
kääntyisi suoraan oman ryhmänsä toimesta
pääministeri Vanhasen puoleen aikataulun osalta.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Ymmärrän, että tätä varallisuusveroasiaa
voi lähestyä monelta suunnalta. Kysyisin:
Miksi hallitus valitsee sellaisen ratkaisun, että jos
havaitaan, että lakia on helppo kiertää,
niin hylätään sitten koko laki. Eikö logiikan
pitäisi johtaa toiseen suuntaan? Jos näin aletaan
toimia kaiken lainsäädännön
osalta, niin tämä johtaa kyllä hyvin
vaikeaan tilanteeseen.
Sitten valtiovarainministerin puheenvuorossa olisi yksi ristiriita.
Jos veroa on helppo kiertää, niin kuin hän
todistaa, mistä johtuu se, että varallisuusveron
tuotto on vuosi vuodelta kasvanut, miksei sitä ole kierretty?
Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma
Arvoisa puhemies! Pahaa pelkään, että tänä vuonna
tämän veron tuotto jää selvästi
pienemmäksi niitä lukemia, jotka täällä on
mainittu. (Ed. Kallis: Koska veroja alennettiin tänä vuonna!) Täytyy
sillä tavalla todeta maailman rajallisuus, että me
emme ole verottajina sen kyvykkäämpiä kuin
ollaan muuallakaan maailmassa, ed. Saarinen. Tilanne on se, että osalle
veromuodoista käy kerta kaikkiaan niin, että elämä kulkee
niiden ohitse — pääomat liikkuvat vapaasti,
varallisuuden muotoja voidaan muuttaa toiseen muotoon — ja
samaan johtopäätökseen on tultu kaikkialla maailmassa.
Se ei tarkoita sitä, että antaisimme periksi verotuksen
oikeudenmukaisuudesta. Ed. Saarisen kanssa lienemme yhtä mieltä siitä,
että osinkotulojen saattaminen verolle merkitsee erittäin
merkittävää oikeudenmukaisuuspäätöstä ja lisäksi
tulee näkymään myös valtion
verotulojen kertymissä pitkän aikaa.
Mikko Kuoppa /vas:
Arvoisa puhemies! Valtiovarainministeri on tässä useaan
otteeseen todennut oikeudenmukaisuudesta. Tulkoon todetuksi, että osinkoverotuksessakin
yli 90 000 euroon asti eräät osingot
ovat verovapaita elikkä siellä on aika paljon
väljyyttä. Lisäksi kun vielä varallisuusvero
poistetaan, kysyisin:
Miten tämä oikeudenmukaisuus toteutuu, kun hallitus
väittää, että pieni- ja keskituloisia
suositaan? Jos työtön ihminen on vuoden työttömänä, niin
hän ei saa sentinkään veronalennusta
23 euron päivärahasta. Herra valtiovarainministeri, onko
tämä oikeudenmukaista veropolitiikkaa?
Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin täytyy laittaa
tosiasiat paikoilleen, eli siis kyllä pörssiyhtiöiden osingoista
jokaisesta eurosta tulee maksettavaksi vero, niin että siihen
voi luottaa, että nämä verot tulevat
maksuun. Ja, niin kuin tiedetään, täällä eduskunnassa
on parhaillaan käsittelyssä lakiehdotus, jonka
tarkoituksena on tehostaa (Ed. Pulliainen: Sitä se ei ainakaan
tee!) tämän lain mukaista veroperintää ja
jossa toimitaan juuri niin kuin täällä on
toivottu.
Sitten perheyritysten kohdalta meillä on käytössä huojennusjärjestelmä,
jota pidettiin tärkeänä siltä kannalta,
että rohkaisemme perheyrittäjyyttä ja
sitä kautta pidämme huolta myös työllisyydestä.
Siinä on tällainen 90 000 euron raja olemassa,
mutta senkin käytön ehtona on kuitenkin se, että on
olemassa riittävästi perheyritykseen sijoitettua
omaa pääomaa, jotta tämän verovapaan
osan voi ottaa käyttöön. Sekään
ei tule kuin manulle illallinen, vaan se edellyttää siis
sitä, että on todella vahvasta yritystoiminnasta
kysymys.
Kyllä oikeudenmukaisuutta toteutetaan monella eri tavalla.
(Puhemies koputtaa) Yksi tapa on se, että olemme nostaneet
valtion verotuksen alarajaa, niin että (Puhemies: Minuutti!)
se on tällä hetkellä runsaasti yli 10 000
euroa. Kunnallisverotuksen ansiotulovähennys on saman tyyppinen,
ja se tarkoittaa sitä, että pienituloiset tällä hetkellä maksavat
vain runsas 10 prosenttia (Puhemies koputtaa) tuloistaan kunnallisveroa.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Tässä oltiin huolissaan
pienituloisten kohtelusta ja edellisessä puheenvuorossa
todettiin, että pitäisi ne aukot täyttää,
mitkä kenties tässä varallisuusverotuksessa ovat.
Jos niitä aukkoja lähdetään
täyttämään, niin sehän
tarkoittaa muun muassa sitten sitä, että pankkitalletukset
ja joukkovelkakirjalainat tulisivat myöskin sitten veron
alle ja silloin kai monta kertaa puututtaisiin aika pieniinkin tuloihin
ja aika pienituloisten ihmisten asioihin. Nythän esimerkiksi
sijoitusrahastotilit tyhjenevät aina vuoden lopussa ja
sitten ne taas vuodenvaihteen jälkeen ... (Ed. Laakso:
Eihän se köyhiä koske!) — Se
ei koske köyhiä, ed. Laakso. — Juuri
siitä syystä nyt hyvin hyvätuloiset pystyvät
keinottelemaan. He eivät maksa veroa, koska he voivat vuoden
lopussa siirtää nämä sijoitusrahastotulonsa
nimenomaan tileille ja vuodenvaihteen jälkeen taas laittavat
sinne toisille tileille.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Tasavallan presidentin puheenvuoro kyllä todella hämmentää,
nimittäin esitys varallisuusveron poistamisesta on presidentin
antama tälle eduskunnalle. Tietysti herää epäilys
siitä, että puhutaan toista kuin mitä tehdään.
(Ed. Gustafsson: Onhan ehdokkaalla oikeus ajatella omilla aivoillaan!)
Kun eduskunta on hyväksynyt lakiesityksen, niin tasavallan
presidentti voi jättää vahvistamatta
eduskunnan hyväksymän lain.
Onko teillä tietoa, aikooko Halonen jättää vahvistamatta
tuon varallisuusveron poistamista koskevan lain, ja aiotteko kertoa
näistä perusteluista, minkä takia te
kannatatte varallisuusveron poistoa, tasavallan presidentille, että näin
ei kävisi?
Puhemies! Olisin vielä kysynyt ministeri Tuomiojalta,
joka on kovasti paneutunut verokysymyksiin: Millä perusteilla
te kansainvälisillä foorumeilla puolustatte varallisuusveron
poistoa? Voisitteko ne poistamista koskevat argumentit tässä kertoa
meille, mitä käytätte kansainvälisissä kokouksissa.
Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma
Arvoisa puhemies! Uskon, että eduskunnan perustuslakivaliokunnan
puheenjohtaja tuntee perustuslain ja presidentin roolin tässä yhteydessä riittävän
hyvin, niin että hän tietää,
että eduskunta on muun muassa valtiosääntöuudistusten
kautta halunnut pitää tasan tarkkaan siitä huolta,
että tämä sali on se, joka säätää lait.
Ei ole tarkoitettu, että presidentti ottaisi sen tyyppistä valtaa, että hän
poliittisen harkinnan asioissa lähtisi jättämään
lakiesityksiä vahvistamatta. Presidentti viittasi puheenvuorossaan
aivan oikein oikeudenmukaisuusnäkökulmaan ja kiinnitti
siihen huomiota, että oikeudenmukaisuusnäkökulmasta,
siis verotuksen jakaantumisen näkökulmasta, varallisuusveropäätöstä voi
kritikoida. (Ed. Kuosmanen: Demarit istuvat kahdella jakkaralla näköjään!)
Minusta se oli hyvä ja tarpeellinen puheenvuoro, ja uskon,
että se tuo niin kuin tässä salissakin
voimaa siihen, että niissä veroissa, joissa me
voimme katsoa verotuksen jakautumista tarkasti, se tulee tehtyä.
Viittaan vielä kerran siihen, että sinä aikana, kun
te, ed. Sasi, olitte hallituksessa, emme kyenneet sopimaan osinkojen
saattamisesta verolle. (Puhemies koputtaa) Te vastustitte sitä vielä hallitusneuvotteluja
ennen vaalitaistelussa. Kiitos keskustan ja meidän yhteistyömme,
nyt tämä on voitu toteuttaa.