7) Hallituksen esitys laiksi rikoslain 2 a luvun 6 §:n
muuttamisesta
Tuija Brax /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Kyseessä on lakiesitys, jolla
sakkojen muuntorangaistuksia helpotetaan jonkun verran. Valiokunta
piti hallituksen esitystä hyvänä muuten
paitsi, että yhteen vastalauseeseen sisältyy hylkäysesitys.
Samassa yhteydessä valiokunta kuitenkin katsoi, että itse
asiassa sakkojen muuntorangaistuksen takia yhä on vankilassa
hyvin paljon ihmisiä, jotka eivät oikeastaan vankilaan
kuuluisi vaan päihdehuoltolaitoksiin, ja se kehottaa hallitusta
jatkamaan tiellä, jolla vankilaan kuulumattomat ihmiset
saisivat päihdehuoltoa. Sen takia valiokunta on myös
kertonut mietinnössään, kuinka paljon
halvemmaksi tulisi sittenkin hallitusohjelman mukaisesti saada aikaan
niin sanottu pakkohoitorangaistus eli sopimushoitorangaistus. Vaikka
se on hallitusohjelmassa, hallitus on siitä luopunut. Valiokunnan
mietinnöstä näkyy, että monta
miljoonaa veronmaksajien euroa säästyisi, kun
meillä olisi myös tämä vaihtoehto
rangaistuksena.
Timo Soini /ps:
Arvoisa rouva puhemies! Aivan niin kuin valiokunnan puheenjohtaja
ed. Brax esitteli, niin meillähän on tämän
eduskuntakauden aikana jo kerran lievennetty näitä muuntosakkoja.
Voisin hyväksyä tämän lievennyksen niillä perusteilla,
mitkä valiokunnan puheenjohtaja Brax toi esiin, että monet
näistä tapauksista, jotka ovat muuntorangaistuksen
kohteena, ovat aika surkeita terveydentilanteensa ja alkoholitilanteensa
mukaan, mutta kun siihen ei sisälly hoitoonohjausta. Meillä on
pakkohoito vain mielenterveydellisistä asioista ja sen
pitäisi olla myös alkoholiasioista, jos ajatellaan,
että näihin pystytään todella
puuttumaan.
Nyt tilanne on käytännössä sitten
se, että et joudu mitään rangaistusta
kärsimään, jos olet tarpeeksi huonossa
asemassa ikään kuin tällä lailla sanoen.
Se ei vastaa minun oikeustajuani. Tulisi olla suora hoitoonohjaus,
johon velvoitettaisiin, ja siihen lähtisi tämmöinen
henkilö, jolla ongelma on, joko vapaaehtoisesti tai kun
eivät näytä lähtevän,
niin pakolla. Silloin sen voisi tällä perusteella,
minkä puheenjohtaja esitteli, hyväksyä.
Mutta nyt, kun siihen ei sisälly mitään
hoitoonohjausta eikä mitään
neuvontaa, niin se on vaan sitten, karkeistettuna ja kansanomaisesti
sanottuna, että jos et maksa sakkoja ja olet tarpeeksi
surkea, et joudu vankilaankaan. Se ei oikeustajuani vastaa.
Tulen esittämään hylkäystä toisessa
käsittelyssä.
Risto Kuisma /sd:
Arvoisa puhemies! Todellakin Suomessahan on se puute, että meillä ei voida
rangaistuksen sijasta tai vaihtoehtoisesti asettaa hoitoon hakeutumista.
Useimmissa maailman maissa se on mahdollista erityisesti rattijuoppojen
osalta. Monissa maissa on valittavana joko vankeus tai joku muu
rangaistus tai sitten meno hoitolaitokseen. Eräissä maissa
sitten on myös suoraan oikeusistuimilla mahdollisuus määrätä hoitoon,
jos on kysymys alkoholiongelmaisesta.
Olen itse puhunut asiasta jo 90-luvulla monellekin oikeusministerille,
jotka ovat tarttuneet asiaan, erityisesti silloinen oikeusministeri
Häkämies, mutta sosiaaliviranomaiset vastustavat
ja sanovat, että Pohjoismaiden järjestelmään
ei voi kuulua pakkoa. Näin tällä periaatteellisella
kannalla nämä on torjuttu, ja tämä kielteinen
asennehan on nimenomaan koitunut näiden ongelmaisten vahingoksi.
Olen itse tutustunut Yhdysvalloissa tällaiseen päihdehoitolaitokseen,
jonka potilaista puolet on näitä pakkohoitoon
ohjattuja, ja mikä kummallisinta, ne raitistumis- ja tervehtymisprosentit
olivat yhtä hyviä niillä, jotka pakolla
ohjattiin hoitoon, kuin niillä, jotka tulivat vapaaehtoisesti. Tämä selvitti
minulle ainakin sen, että tämä pakkohoito
johtaa tuloksiin eli tämän hoidon aikana pystytään
herättämään se halu päästä irti
ongelmista.
Toivoisi todella, että tämä asia
jälleen kerran — itse olen nostanut sen monta
kertaa esiin ministeriössä, olen jo vähän
väsynytkin siitä puhumiseen — nousisi
todella esiin, koska siinä toisaalta hoidettaisiin tätä vankilaongelmaa
ja sitten toisaalta varmasti kymmeniä, ehkä satoja, ehkä pitemmällä aikavälillä tuhansia
päihde- ja huumeongelmaisia saataisiin irti siitä kierteestä.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa rouva puhemies! Valiokunnan mietinnössä tosiaan
on laskettu myös se, että jos tämä sopimushoitorangaistus tulisi,
niin kuin hallitusohjelmassa on sovittu, niin sen kustannukset todennäköisesti
olisivat varsinaisina hoitokustannuksina reilut 2 miljoonaa euroa
ja sitten vielä Kriminaalihuoltolaitoksen kuluina noin
3,1 miljoonaa, kun nyt näitten sakkovankien hoitaminen
vankilassa, kalliilla hoitopaikoilla, siis näiden todellakin
päihdeongelmaisten laitapuolen kulkijoiden hoitaminen, maksaa
reilusti yli 8 miljoonaa veronmaksajien euroa.
Mutta sitten, puhemies, tähän kritiikkiin
tai mahdolliseen ongelmaan, että joku pääsisi
helpolla. Ulosotossa kyllä sakot saadaan kaikilta maksukykyisiltä pois.
Lakivaliokunta on ajatellut niin, että muuntorangaistuksesta
voitaisiin pitemmän päälle kokonaan luopua.
Haluaisimme tämän sopimushoitorangaistuksen päihdeongelmaisille,
mutta myös haluaisimme jättää semmoisen
mahdollisuuden, että selvästi viskoittelevat taikka
rangaistusta välttävät, mutta eivät nämä elämän
laitapuolen kulkijat, silti joutuisivat muuntorangaistuksen kärsimään.
Itse asiassa tästä on komiteanmietintö jo
melkein kymmenen vuoden takaa. Tällöin muuntorangaistus
jäisi jäljelle vain todellakin niille sakon maksamista
välttäville, jotka pystyisivät tosiasiallisesti
sen hoitamaan.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Haluan yhtyä niihin ajatuksiin,
mitä tässä keskustelussa on tuotu esiin.
Ei ole todellakaan hyvä sellainen tilanne, jossa joku rikokseen
syyllistynyt käytännössä välttyy
kokonaan rangaistukselta, kun ei ole edellytyksiä sakon
maksamiseen ja kun ei myöskään tämän
uudistuksen jälkeen siitä seuraa sakon muuntorangaistusta.
Se ei ole hyvä asia. Se ei anna oikeata viestiä meidän koko
rangaistusjärjestelmästämme.
Samoin yhdyn niihin ajatuksiin, mitkä täällä keskustelussa
on esitetty siitä, että näiden, voi sanoa,
ressukoiden kohdalla, jotka ovat täysin tulottomia, varattomia
ja kärsivät vaikeista alkoholiongelmista, esimerkiksi
näiden henkilöiden kohdalla, varmasti olisi hyvä olla
sellainen rangaistusjärjestelmä, joka nykyistä tehokkaammin olisi
omiaan ohjaamaan heidät asianmukaiseen hoitoon. Alkoholiongelma
ja muu syrjäytyminen ovat usein heidän pääongelmansa
eikä varsinainen taipumus rikollisuuteen.
Timo Soini /ps:
Arvoisa rouva puhemies! On totta, mitä valiokunnan
puheenjohtaja Tuija Brax sanoi täällä,
että tästä keskusteltiin ja tähän
kiinnitettiin vakavaa huomiota ja tämä meni koko ajan
parempaan suuntaan.
On myös yhtä lailla totta, mitä ed.
Kuisma sanoi: Meillä on tässä jonkin
näköinen sektoreiden välinen ongelma
tai joku ihmiskuvaongelma siinä, mihin voidaan puuttua,
missä menee yksilöllisyyden raja. Jos ihminen
ei mielenterveydellisistä syistä ikään
kuin hallitse itseään ja tarvitsee apua, niin
se on peruste. Mutta näitten päihteitten käyttö ei
ole peruste, oli kysymys alkoholista, huumeista, mistä tahansa
päätä ja mieltä sekoittavista
aineista. Inhimillisesti katsoen olisi tietysti oikein , että ihmistä autettaisiin.
Ei se lyhyt kuuden päivän jakso — siinä vaatteet
vaihtuvat ja pesulla käydään ja ehkä pari
päivää ollaan ilman alkoholia — sitä ongelmaa
poista. Hoitoonohjaus ja auttaminen olisi inhimillistä ja
oikein. Hyvä, että se tässä nyt
tulee käsittelyyn ja keskusteluun.
Yleiskeskustelu päättyy.