Risto Kuisma /sd:
Arvoisa puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja ei ole nyt paikalla,
mikä on ymmärrettävää.
Kuitenkin kun tällä asialla on ehkä suurempi
merkitys kuin itse otsikosta voisi päätellä,
niin ajattelin muutamalla sanalla tästä puhua,
en kuitenkaan sen takia pelkästään. Vaikka
valiokunnan puheenjohtaja olisi esitellyt tämän
asian, niin olisin pitänyt oman puheeni.
Tässähän näyttää äkkiseltään
olevan hyvin tämmöisestä teknisestä asiasta
kysymys, eli ajoneuvorekisteriä uudistetaan. Alun perin,
kun tätä alettiin valiokunnassa käsitellä,
näytti, että tämähän
on ihan hyvä hanke. Mutta kun pitemmälle mentiin,
niin huomattiin ongelmia. Ensinnäkin kaikki asiantuntijat,
joita oli kuultu valmisteluvaiheessa, jossa kyllä oli puutteita
heidän kuulemisessaan, olivat puoltaneet sitä.
Mutta suurinta asiantuntijaa eli niitä ihmisiä,
meitä tavallisia kansalaisia, joita tämä uudistus
koskee, ei ollut kuultu lainkaan. No, tietysti kansanedustajathan edustavat
niitä kansalaisia, joten tavallaan tämä kansalaisnäkökulma
tuli vasta valiokuntavaiheessa esiin.
Pääasiallinen muutoshan tässä liittyy
siihen käytäntöön, että nythän
Suomessa on tavallista, että kun tulee talvi, niin esimerkiksi
moottoripyörät kaikki poistetaan käytöstä.
Moottoripyöriä on 170 000, eli tämä koskee
moottoripyörienkin osalta 170 000:ta ihmistä,
ja tämähän tapahtuu nykyisin niin, että soitetaan
vakuutusyhtiöön, laitetaan sähköpostiviesti
tai tekstiviesti, ja sen voi laittaa milloin hyvänsä,
eikä se maksa mitään. Samalla yhdellä ilmoituksella
voi ilmoittaa myös sen ajan, joksi poistaa.
Itselläni minulla on kesäauto ja moottoripyörä.
Aina syksyisin soitan yhdellä puhelinsoitolla ja ilmoitan,
että puoli vuotta molemmat ovat pois ja sillä selvä,
ja se hyvitetään minun vakuutusmaksussani. On
myös autoilijoita, joita tämä koskee.
Tietysti suurin autoista on ympäri vuoden käytössä ja
tämä muutos ei heitä koske, mutta sitten
on hyvin paljon tämmöisiä kesäautoja,
lainausmerkeissä, tai on paljon ihmisiä, jotka
käyttävät vain kesällä autoa
esimerkiksi mökkimatkoille. Sitten on paljon
myös matkailuautoja ja vastaavia erikoisautoja,
joita ei talven aikana käytetä.
No, nyt tämä järjestelmä,
mikä tässä luotaisiin, tarkoittaa sitä,
että näin ei enää voi tehdä vaan
pitää mennä henkilökohtaisesti
katsastustoimipaikkaan tai johonkin sen valtuuttamaan toimipisteeseen.
Näitä on tuhat kappaletta, se on aika iso määrä,
mutta niitä ei ole läheskään
edes joka kunnassa. Vaikka se olisi lähellä, niin
kysymyshän on siitä, että pitää varta
vasten sitten virka-aikana tai aukioloaikana mennä siihen
paikkaan, mikä tarkoittaa helposti tunnin kahden ajan menoa.
Kun näitä ihmisiä on satojatuhansia,
niin voitte laskea, kuinka monta kymmentä tai monta sataa
miestyövuotta tässä häviää täysin
turhaan työhön. Sitten myös siinä on
vaatimus, että pitää olla nämä rekisteriotteet
mukana ja sitten pitää ajoneuvon haltijan tai
omistajan henkilökohtaisesti se tehdä. No, ehkä juristina
väittäisin, että valtakirjalla tämän
voi tehdä, mutta sekin on aika monimutkaista. Sen lisäksi
se on vielä maksullista. Se maksaa 10,5 euroa, ja nyt ei
voi tehdä kuin poiston kerrallaan. Sitten jos ottaa ajoneuvon vaikka
seuraavana päivänä käyttöön
tai milloin hyvänsä, täytyy tehdä sama
vierailu niihin paperien kanssa ja taas maksaa. Kun me puhumme Suomesta
tietoyhteiskuntana, niin mennään valtava askel
taaksepäin. Se, mikä ennen on voitu puhelinsoitolla
hoitaa ilmaiseksi, edellyttää kahta käyntiä viranomaisissa
papereita mukana ja merkittävää maksua,
siis markoissa 120:tä markkaa, ja tämä on
rutiinitoimenpide, jonka tekevät sadattuhannet ihmiset
joka vuosi.
Tämmöinen esitys, että tätä näkökohtaa
ei otettu lainkaan huomioon, hämmästytti kyllä valiokunnassa
ja hämmästyttää edelleenkin.
Sitten kun epävirallisesti asiaa selvitettiin, niin todella tähän
ei ollut kiinnitetty huomiota. Tässä olivat vaan
Autorekisterikeskus ja vakuutusyhtiöt, joille tietysti
tämä ei tuo lisää työtä.
Tietenkin voidaan sanoa myös, että on aikamoista,
että jos ihmiset käyvät siellä asioimispisteissä,
niin kyllä siellä varmasti täytyy olla
työntekijöitä ja virkailijoita ja jotain
kai he tekevät siellä, varmaan joitain kaavakkeita
täytetään ja niitä käsitellään. Varmasti
siihen menee enempi aikaa kuin puhelinsoiton vastaanottamiseen tai
sähköpostiviestiin.
No, miten yleensä asia on näin edennyt: tässä oli
porkkana mukana, eli nyt kun meillä on auton käyttövero,
niin kun tehdään näin, tässä luvataan,
että se käyttövero siltä ajalta
hyvitetään. No, tietysti voi sanoa, että sitä voi
puolustaa autoilijoiden osalta. Moottoripyörillähän
ei ole käyttöveroa, joten siellä ei tule
mitään hyvitystä. Mutta jos ajatellaan
sitäkin, niin kansantaloudellisestihan asia ei parane yhtään.
Se hukkatyö on edelleen hukkatyötä, ja
kuka sen rahoittaa? Valtiohan sen rahoittaa eli valtio luopuu osasta
käyttöveroa, jolla rahoitetaan tätä turhaa
työtä. No, kuka voittaa? Voitte ajatella, ehkä vakuutusyhtiöt
ja byrokratia, ja voittaako kukaan?
Tämmöinen käsittämätön
lakiesitys tuli, ja valiokunnassa ainakin itse harkitsin, että koko lakiesitys
pitäisi hylätä, ja tätä on
pohdittu paljon, mutta tässä on takana se, että on
toistakymmentä vuotta ollut tämmöinen
Palko-hanke, valtava tietojärjestelmämuutos, ja
kuulemma se on nyt niin pitkällä ja siihen on
pantu niin paljon resursseja, että tätä ei
voi hylätä. Voi kysyä, miksi semmoinen
hanke on tehty, eikös olisi ensin pitänyt aloittaa
lainsäädännöstä? Nythän
kyllä tämäkin lienee totta, koska vakuutusyhtiöt,
ennen kuin laki tuli eduskuntaan, ovat muuttaneet tietokonejärjestelmät
sen mukaisiksi kuin eduskunta hyväksyi eli ovat ennakoineet
eduskunnan päätöksen. Tämä on
varmaa, koska kesken lain käsittelyn sain itse kotiin viestin,
jossa kerrottiin, että 2.4. muuttuvat nämä järjestelmät
sen suuntaisiksi kuin tämä lakiesitys on. Tämä viesti
tuli lokakuussa ja tietokoneprintattuna, ja sen viestin ovat saaneet
sadattuhannet ihmiset. Siinä mielessä on menty
aika pitkälle eduskunnan ohi.
Kaikesta tästä oli lopputuloksena sitten se,
että valiokunta päätyi hyväksymään
tämän mutta poisti moottoripyörät
tästä eli 170 000:n osalta tilanne jatkuu
entisellään. Tässähän
tietysti oli se peruste, että heille tästä olisi
tullut vain miinusta. Nyt autoilijoiden osalta voidaan sanoa, että jos he
maksavat sen 21 euroa ja näkevät tunnin pari kolme
vaivaa vuodessa, niin he säästävät
tai saavat korvaukseksi siitä tämän käyttöveron
aleneman tältä osin, ja se lohduttaa. Mutta kansantaloudellisesti
tämä on täysin huono juttu ja myös valtiontaloudellisesti.
Sitten pitemmällä tähtäimellä voidaan
ajatella, että itse idea, että käytöstä verotetaan
ja käyttövero nousee suureksi suhteessa muihin
veroihin, sehän on ihan hyvä asia. Mutta se on
selvää, että tämä järjestelmä olisi
pitänyt lykätä niin pitkään
kuin se pystytään toimittamaan sillä tavalla kuin
nytkin eli sähköisesti ilman kustannuksia ja ilman
kansalaisten ajan viemistä, mutta sekään
ei kuulemma ole mahdollista, koska viranomaiset ovat vieneet näitä tietokonejärjestelmiä
eteenpäin
odottamatta sitä, mitä mieltä eduskunta
on ja lainsäätäjä.
Tämä taustaksi. Sen takia valiokunta kyllä puoltaa,
niin kuin tästä mietinnöstä selviää,
on poistanut moottoripyörät, on tehnyt uuden pykälän.
Nämä tietenkin on kaikki tehty viime kädessä liikenneministeriön
kanssa yhteistoimin ja on laitettu sitten voimakas ponsi siitä,
että tämä sähköinen
asiointi pitäisi toteuttaa. Tosiasia kuulemma lienee, ettei
se voi toteutua kuin aikaisintaan 2011—2012 ja että sittenkin
on hyvin kyseenalaista, olisiko se yhtä vaivatonta ja yhtä ilmaista kuin
tällä hetkellä.
Todella minusta turhaa byrokratiaa ei kansantalouden kannalta
kannattaisi pystyttää, ei kansalaisia turhaan
vaivata. Useimmat vievät tämän varmasti
työajalla pakosta, se on sieltä työstä pois,
ja sitten toinen asia on, että valtion kannaltakaan tässä ei
ole nähtävissä mitään
hyötyä.
Yleiskeskustelu päättyy.