Ulkoasiainministeriön hallinnonala 24
Olli Nepponen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ulkoasiainministeriön hallinnonalankin
määrärahakehitys on erittäin
maltillinen. Asiantuntijakuulemisessa tuli esiin, että parhaillaan
laaditaan selvitystä edustustoverkon kehittämisestä,
ja siinä valiokunta korostaa, että huolehditaan
kattavasta ja riittävästi resursoidusta edustustoverkosta,
joka ottaa huomioon myöskin kansainvälisen ympäristön
muutokset. Näin meille vakuutettiin. Nyt jos näyttää tällä hetkellä joillakin
alueilla, että toimitilojen hinnat saattavat laskea, niin
myöskin voitaisiin valtiolle ostaa, koska vuokratiloissa
eläminen on ollut varsin kallista. Yksi asia nousi vahvasti
esiin: ammattitaitoisen työvoiman saanti. Meidän
ulkoasiainhallinnon henkilöstön osalta pitää olla
kilpailukykyä myöskin palkkojen osalta, jotta
edustaminen tapahtuu mahdollisimman hyvin.
Sitten varsinaisesti ajatus oli, että sisäasiainministeriön
osalta käsitellään kriisinhallintaa, mutta
myönteisin on tässä todettava, että siviilikriisinhallinnan
osalta määrärahoja on lisätty, mikä mahdollistaa
noin 150 henkilötyövuoden käytön
siviilikriisinhallintaan. Siinä on merkittävä nousu,
ja jatkossakin varmasti tähän tullaan lisäämään.
Lähialueyhteistyö on ollut Suomelle äärimmäisen
tärkeä. Siinä budjettiesityksessä oli
määrärahaa vähennetty 2 miljoonalla
eurolla. Valiokunta esittää nyt lisättäväksi
miljoonalla eurolla ja korostaa sen tärkeyttä nimenomaan
Suomeen kohdistuvien uhkien osalta liittyen nimenomaan ympäristöön,
turvallisuuteen ja tartuntatauteihin ja edelleen sen kehittämistä.
Kuitenkin keskusteluissa ja asiantuntijakuulemisessakin esille nousi se,
että myöskin odotukset Venäjän
omiin panostuksiin ovat selkeät. Tietenkin nyt tämä lama, joka
koettelee myöskin Venäjää, tuottaa
sielläkin omat haasteensa. Mutta kaiken kaikkiaan lähialueyhteistyöllä on
erittäin suuri merkitys Pohjois-Euroopassa nimenomaan pohjoisen
ulottuvuuden kumppanuuteen liittyen, ja myöskin tällä lähialueyhteistyöllä voidaan
sovittaa yhteen Suomen ja Venäjän väliset
raja-alueyhteistyöohjelmat.
Kehitysyhteistyövarat nousevat kaiken kaikkiaan ensi
vuoden budjetissa 85 miljoonalla eurolla tähän
vuoteen verrattuna. Valiokunta painottaa, kuten eduskunta ja ulkoasiainvaliokuntakin,
että Suomi on sitoutunut yksiselitteisesti Eurooppa-neuvostossa
tehtyyn päätökseen nostaa kehitysyhteistyömäärärahojen
taso 0,51 prosenttiin bruttokansantuotteesta viimeistään
vuonna 2010. Korostamme sitä, että tästä tavoitteesta meidän
tulisi pitää kiinni ja varmistaa se, että määrärahakehitys,
joka vie Suomea kohti YK:ssa asetettua 0,7 prosentin tavoitetta
vuonna 2015, saavutettaisiin. Vaikka euromääräinen
panostus on riittävä, myöskin näillä prosentuaalisilla osuuksilla
on merkitystä, kun vertaillaan eri valtioiden välisiä panostuksia.
Myönteisenä on todettava, että kun huolimatta
tuottavuusohjelmista viime vuonna korostettiin, että hallinnointi
pitää hoitaa, koska määrärahat
merkittävästi nousevat, niin nyt ensi vuodelle
on luvassa 15 henkilötyövuotta lisää määrärahoja
tähän, ja se on äärimmäisen
tärkeää.
Viimeisenä haluan nostaa esiin sen, että tähän pääluokkaan
on lisätty 200 000 euroa eduskunnan huomionosoituksena
presidentti Martti Ahtisaaren Nobelin rauhanpalkinnon johdosta.
Se on nimenomaan eduskunnan huomionosoitus, mutta ainoa paikka,
mihinkä se voitiin laittaa, oli nimenomaan ulkoasiainhallinnon
pääluokka. Näin tätä kautta
tämä merkittävä maineteko saa
myöskin eduskunnan kiitoksen ja tunnustuksen.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Hyvä, että tähän
tulee jo muitakin keskusteluita kohta mukaan. Nepponen, Tennilä,
Nepponen, Tennilä ei enää sentään
jatku tämän osalta. (Ed. Pulliainen: Mutta siinähän
se on korkea taso!) — Keskimäärin, kiitoksia!
(Ed. Pulliainen: Olkaa hyvä!) En puhunut itsestäni
siinä keskiarvon nostajana.
Arvoisa puhemies! Budjettiin liittyvä valtiovarainvaliokunnan
mietintö toistaa kehitysyhteistyörahojen osalta
vanhaa tuttua konditionaalissa kulkevaa virttä: Pitäisi
saada Suomen YK:lle aikoinaan antama sitoumus kehitysavun nostamisesta
0,7 prosenttiin bkt:stä lopultakin toteutetuksi tai pitäisi
päästä ainakin tämän
vaalikauden välitavoitteeseen, 0,51 prosenttiin, josta on
jo vuosia sitten, niin muistelen, annettu EU:llekin lupaus. Mutta
ei, tätäkään tavoitetta ei olla
saavuttamassa.
Miksi kehitysavun lisäämisestä on
sitten niin vaikea päättää?
Siksi, että puuttuu aito halu, muusta se ei ole kiinni.
Halun, poliittisen tahdon, merkityksen osoittaa se, että samaan
aikaan, kun kehitysaputavoitteista jälleen lipsutaan, ollaan suunnittelemassa
suomalaisen sotavoiman lisäämistä Afganistanissa.
Se aiotaan toteuttaa Afganistanin tulevien vaalien aikana, jolloin
USA:n valtaan nostamalle nykyhallinnolle pitäisi saada jatkoaika.
Sen taas pitäisi johtaa maan rauhoittumiseen ja tuoda sitä myöten
viimein parempi elämä paljon kärsineille
afgaaneille.
Tältäkin osin kaikki tulee jäämään
konditionaaliin, pitäisi ja pitäisi -toiveiksi.
Miehityksellä ei ole mahdollista kansojen elämää parantaa,
se on käynyt viimeistään nyt selväksi
myös Irakissa, jossa edelleen jatkuvan sodan osalta on
juuri tullut New York Timesin julkisuuteen esittelemä Yhdysvaltain
hallinnon raportti. Raportissa todetaan Irakin miehityksen epäonnistuneen
alusta lähtien. Tuota epäonnistumista vain peiteltiin harhauttavilla
tiedoilla. Entinen ulkoministeri Colin Powell kertoo tänään
Helsingin Sanomien lainaamassa esittelyssä tästä raportista
muun muassa sen, että vuoden 2003 hyökkäyksen
jälkeen amerikkalaiset puolustusviranomaiset keksivät omasta
päästään numeroita Irakin omien
turvallisuusjoukkojen määrästä.
Powellin mukaan luku saattoi nousta 20 000 turvallisuusihmistä viikossa.
Samantapaisia, sitaateissa, hyviä uutisia on meille
kerrottu myös Afganistanin miehityksestä. Tosiasiassa
turvallisuustilanne Afganistanissa on huonontunut ja se on äärimmäisen
vakava, ja nyt sitten kapinat ovat laajenemassa myös Pakistanin
puolelle, jota Yhdysvaltain taholta nyt sitten aika kovillakin pommituksilla
kuritetaan. Afganistanissa onkin vain yksi ratkaisu, neuvottelut
kapinallisten kanssa. Sitä prosessia Suomen tulee tukea.
Tulee lisätä myös suoraa apua afgaanitoimijoille.
Sotatoimiin palaa Afganistanissa nyt valtavia summia läntistä rahaa,
ja kaiken lisäksi siviilihankkeisiinkin suunnatuista rahoista iso
osa, jopa 40 prosenttia, palautuu läntisille konsulteille
ja yrityksille.
Suomen linjassa on minusta nyt arvosteltavaa. Sen YK:lle antamaa
kehitysapulupausta ei olla toteuttamassa ja YK:lle sanotaan suoraan
ja heti kättelyssä "ei", kun se pyytää rauhanturvaajia
Kongoon. Afganistaniin sen sijaan ollaan sotavoimaa lisäämässä,
koska se on Nato-operaatio, koska USA meiltä sinne joukkoja
lisää pyytää. Minusta tällainen
linja ei ole aitoa Suomen rauhantahtoista linjaa. Painotusten tulee
muuttua. Minusta meidän pitää torjua
suomalaisen sotavoiman lisääminen Afganistanissa
mutta pitää lisätä suoraa tukea
tuolle surkeassa jamassa olevalle maalle, sen viranomaisille ja
järjestelmille. Pitää lisätä myös
kehitysyhteistyörahoja ja tutkia aidosti ja tarkasti YK:n
rauhanturvapyynnöt. Meillä on nyt vain 21 rauhanturvaajaa
YK-operaatioissa, ja se ei kyllä Suomen mainetta ainakaan
noissa YK-piireissä kovin häävisti nostele, päinvastoin.
Suomi on pyrkimässä turvallisuusneuvostoon, ja
kyllä nämä tällaiset YK-toimien minimit
siellä sitten meidän synneiksi luetaan, ja saattaa
sen vuoksi käydä huonommin kuin tietenkin kaikki
me toivomme.
Sanna Perkiö /kok:
Arvoisa puhemies! Nyt, kun päätämme
ensi vuoden budjetista täällä piakkoin,
meillä on käsillä kaksi kriisiä,
on ilmastokriisi ja talouskriisi, ja nämä kriisit
iskevät kovimmin juuri maailman köyhimpiin maihin. Maailmanlaajuinen
talouden alamäki langettaa varjon kehitysyhteistyötavoitteelle
ja asettaa kehitysyhteistyömäärärahat
uhanalaisiksi. Kuten valtiovarainvaliokunnan mietinnössä painotetaan,
Suomi on sitoutunut Eurooppa-neuvoston päätökseen
nostaa kehitysyhteistyömäärärahat 0,51
prosenttiin bruttokansantulosta viimeistään vuonna
2010. YK:ssa kehitysyhteistyömäärärahojen
tavoitteeksi on asetettu 0,7 prosenttia vuonna 2015.
Talouskriisin myötä tarve kehitysavulle on yhä suurempi
ja hälyttävämpi. Kehitysyhteistyön
määrärahakehityksen tulee vastata tavoitteita,
joihin olemme sitoutuneet. On tärkeää huolehtia
myös määrärahojen euromääräisestä kehityksestä,
mutta jotakin jälkeenjääneisyydestämme
prosentuaalisten tavoitteiden osalta kuvaa valiokunnan toteamus,
ettei edes bruttokansantulon kasvun hidastuminen nollatasolle nosta määrärahojen
tasoa riittävästi.
Myönteistä kehityspolitiikassa on aikaisempaa
merkittävämpi panostus ympäristö-
ja ilmastokysymyksiin. Näin painotetuilla toimilla voimme
ennaltaehkäistä kriisejä ja vähentää köyhyyttä aiheuttavia
tekijöitä. Myös YK:n ilmastoneuvotteluissa
kehitysmaiden tilanne on yksi tärkeimmistä aiheista.
Viime viikolla päättyneessä Poznanin
ilmastokokouksessa kehitysmaiden ilmastonmuutokseen sopeutumisen
sekä ympäristömyönteisen teknologian
siirron rahoitus herättivätkin eniten keskustelua.
Arvoisa puhemies! Riittävät panostukset kehitysyhteistyö-
ja ilmastopolitiikkoihin ovat tärkeä satsaus tulevaisuuteen.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä yhteydessä olen
miltei lukemattomia kertoja käyttänyt saman tyylisen
puheenvuoron, ja kun palautan sitä mieleen edellisiltä syksyiltä,
se on osoittautunut pitämisen väärtiksi
siinä katsannossa, jota itse edustan näissä asioissa.
Ensinnäkään minua ei saa innostumaan
juuri millään tähän promillekeskusteluun,
koska minusta olennaista, ratkaisevan tärkeää,
on se laatu, mihinkä pyritään, kuinka
toteutetaan ja millä tavalla ihmisten perustavaa laatua
olevaa hengissä säilymistä kehitysmaissa
edistetään. Elikkä kysymys on rahan käytöstä puhtaimmillaan.
(Ed. Tennilä: Ovatko ne ristiriidassa jotenkin?) — Sillä tavalla,
että rahaa tarvitaan, se on ihan selvä asia, mutta
kysymys on siitä, millä tavalla sitä käytetään.
Minä olen käyttänyt Tšad-valtiota
esimerkkinä, josta on nyt sitten tullut näistä puheista
riippumatta eräällä tavalla sellainen
pärjäämisen mallilaboratorio. Sehän
johtuu yksinkertaisesti siitä, että sen pohjoisosat
ovat aavikolla Saharassa. Sieltä siirrytään
sitten vyöhykkeittäin tropiikkia kohti. Pitkä valtio
pohjois—etelä-suunnassa tarjoaa laboratorionomaisesti
kaikki mahdolliset tarkasteluvaihtoehdot. Sillä alueella
ilman sitä ilmastonmuutosta, joka retorisesti nyt on kaikessa esillä — joka
tapauksessa se ilmastonmuutos etenee — aavikoituminen laajenee,
jollei sitä sitten pystytä ihmisen toimin tällä kertaa
pysäyttämään.
Olen kiinnittänyt aikaisemmin huomiota siihen, että lähtökohtatilanteen
pitää olla sellainen, että se malli simuloidaan
sellaiseksi, että siinä ei fossiilisia energianlähteitä ole
lähtökohtaisesti käytettävissä.
Elikkä katsotaan, millä tavalla alueellisesti
omaehtoisesti pystytään hoitamaan energiatalous
ja ravintotalous.
Nyt, kun katsotaan tätä hetkeä, tätä syksyä, niin
meillä on finanssikriisi. Meillä on omanlaatuisensa,
hyvin omanlaatuisensa energiakriisi, sitten on yleinen ilmastokeskustelu,
joka vaikuttaa kaikkeen mahdolliseen, ja sitten meillä on myöskin
sosiaalinen kriisi, kaikki mahdolliset kriisit yhteen syssyyn laitettuina.
Finanssikriisi siellä taustalla myllertää sen
kuin kerkiää. Energiakriisissä on tultu
siihen tilanteeseen, jossa niistä kahdesta teoreettisesta
vaihtoehdosta on nyt toteutumassa se, että fossiilisen
energian hinta heittelehtii äärimmäisyyksien
välillä. Välillä 150 US-dollaria
barrelilta on raakaöljyn hinta, välillä 40,
30, kuulemma nyt 25 US-dollariin ollaan menossa, ja sitten se lähtee
taas hirmuisella vauhdilla ylöspäin. Eihän
niissä olosuhteissa voida odottaa sopeutumista tällaiseen
lainkaan.
Elikkä toisin sanoen nyt se, mitä pitäisi
tehdä omasta mielestäni, on se, että satsataan
osaamiseen. Meillä on Helsingin yliopistossa laitos, jonka
metsäosaaminen näissä Afrikan asioissa
on aivan huippuluokkaa maapallolla. Sellaisen pitäisi tuottaa
nyt asiantuntijoita, joita kehitysyhteistyövaroilla sitten
rekrytoitaisiin sinne Tšadiin. Poliisejahan siellä pitää olla,
mutta niiden poliisien rinnalle pitää todella
metsä- ja maatalousosaamista ja peltometsätalouskulttuuria
viedä eteenpäin. Se on aivan oikeata politiikkaa
minun mielestäni, vaan ei kaikkien mielestä.
Olli Nepponen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen nosti aivan oikein laadun esiin.
Se on äärimmäisen tärkeää, hyvä laatu
ja myöskin se, että sen avun perillemeno pystytään
takaamaan, mikä se tapa onkin. Siinä mielessä on äärimmäisen
tärkeää, että me myöskin
täällä tiedostamme. Siihen liittyy juuri tämä hallinnointiin
tulevan 15 henkilötyövuoden lisäys myöskin,
koska sitä kautta voidaan varmistaa tätä laatua
ja perillemenoa.
Esko-Juhani Tennilä /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Nepposelle totean, että siinä Hegelin
dialektiikassa on kyllä kaksi: laatu ja määrä.
Ei toisella voi korvata toista. Jos määrää ei
ole ollenkaan, niin miten teet laatua? Tästä ed.
Pulliaisen puheenvuorosta minulle tuli, anteeksi vaan, etäisesti
mieleen Lapin monien lähetystöjen käynnit
täällä Helsingin virkaherrojen puheilla.
Siellä on aika samantapainen vastaus usein, että rahaa
me emme teille kyllä voi antaa emmekä haluakaan
oikeastaan antaa. Parantakaa sitä omaa systeemiänne
siellä. Laatua lisää teille ja omaehtoisuutta,
kyllä te sitten selviätte.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Tennilä on äärimmäisen älykäs
henkilö, joka keksii kaikenlaista. Tässä yhteydessä minä kuitenkaan
en tuohon peliin nyt lähde mukaan. Minusta se määrä syntyy tässä tapauksessa
laadusta. Elikkä se kysyntä syntyy laadusta, ja
sitä varten sitten on olemassa tämä määrällinen
tavoite suhteutettuna bruttokansantuotteeseen. Mutta nyt, jos toteutuu
se bruttokansantuoteodottama, mikä tämän
päivän keskusteluissa on ollut, niin kehitysyhteistyömääräraha
seuraavalle vuodelle pienenee, niin että siinä käypi
tällä tavalla.
Mirja Vehkaperä /kesk:
Arvoisa puhemies! Ulkoasiainministeriön hallinnonalalla
aion puuttua ainoastaan yhden momentin rahoitukseen, lähialueyhteistyön
määrärahoihin. On äärimmäisen
tärkeää, että tälle
momentille on saatu valiokuntakäsittelyn jälkeen
yhden miljoonan euron lisäys ja silloin rahaa jaetaan 19,5
miljoonaa euroa tähän tärkeään
lähialueyhteistyöhön. Kun katsomme historiaa
vähän taaksepäin, niin ennen kaikkea
Suomen ja Venäjän välillä tämä lähialueyhteistyö on
lähtenyt käyntiin 1992 oikein kunnolla, ja sitä strategiaa
ja keskustelua on käyty sen jälkeen varsin vilkkaasti.
Taloudellisen ja yhteiskunnallisen kehityksen tukeminen on se päämäärä näissä kaikissa
ja uhkien ennaltaehkäisy ennen kaikkea ympäristöturvallisuusnäkökulmasta,
mutta myöskin kansalaisdemokratian vahvistaminen, sosiaalisten
arvojen puoltaminen.
Haluan kysyä, kun ministeri Väyrynen on paikalla,
mihin lähialueyhteistyömäärärahoja
tulisi varsinaisesti käyttää. Itse näkisin
niin, että pohjoinen ulottuvuus, eurooppalainen naapuruus
ja naapuruusohjelmien kautta toteutettu lähialueyhteistyö on
meille varsin tärkeätä, Barents-yhteistyö ja
sen alueella toteutettavat hankkeet, mutta tällä hetkellä näyttää siltä,
että tähän lähialueyhteistyöhön
luetaan jopa Valko-Venäjä ja kaukaisemmatkin alueet.
Miten tätä määrärahaa
tulisi oikeasti käyttää? Pidän
erittäin tärkeänä, että tästä määrärahojen
käytöstä aluetason toimijat saavat omat
siivunsa ja saavat siellä miettiä (Puhemies: 2
minuuttia!) niitä todellisia, konkreettisia asioita.
Petri Salo /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Vehkaperä nosti ihan tärkeän
kysymyksen esiin. Kun käsittelimme valtiovarainvaliokunnan
jaostossa tätä lähiyhteistyömomenttia,
niin on pakko myöntää tässä yhteydessä,
että kovin kritiikki tämän lisäyksen
osalta tuli opposition osalta, pienen oppositioryhmän osalta,
mikä johtuu varmasti siitä, että edelleenkin
jaostossa ja kansanedustajissa on tietämättömyyttä siitä,
onko tämä kaikilta osin puolusteltavaa, onko tämä kaikilta
osin järkevää, ja mitä näitten
rahojen sisälle sisältyy. Toivonkin, että ulkomaankauppaministeri
Väyrynen ensi vuonna, kun käsittelemme tätä samaa
momenttia, tuo lisää valaistusta siihen, mitä näitten
rahojen takana ihan oikeasti on.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa puhemies! Itse asiassa olisin voinut esittää tämän
kysymykseni puolustusmäärärahoja koskevassa
osuudessa, mutta olen hyvin tyytyväinen, että täällä on paikalla
ulkomaankauppaministeri Paavo Väyrynen. Hän on
entinen pitkäaikainen ulkoministeri, ja tässä tuntee
olonsa suorastaan turvalliseksi, kun todellakin paikalla vastaamassa
minun kysymyksiini on Kekkosen ajan ulkoministeri, mies, joka on
tehnyt väitöskirjan Suomen ulkopolitiikasta. Puolueettomuuspolitiikka
on ja pysyy. No, en tähän kuitenkaan sen enempää puutu.
Mutta minä puutun tähän lähialueyhteistyöhön
siinä mielessä, että lähialueyhteistyö saattaa merkitä Venäjälle
ihan toista kuin me käsitämme. Venäjä on
Georgian sodan aikana ilmaissut, että se pitää huolen
siitä, että sen lähi-isänmaata, lähialueita,
ja siellä asuvia venäläisiä puolustetaan
suurin piirtein henkeen ja vereen.
Minä kysyisin nyt sitä, kun on tullut esille tämä Venäjän
sotaharjoitusesitys. Venäjän puolustusministerin
mielestä Suomi ja Venäjä voisivat järjestää maavoimien
ja merivoimien yhteisiä harjoituksia. Tasan 30 vuotta sitten
puolustusministeri Ustinov esitti Suomelle samanlaisen vaatimuksen,
sitaateissa esityksen, ja se onnistuttiin silloin aikanaan estämään.
Tosin näitä saman tyyppisiä yhteisiä sotaharjoituksia
esitettiin 1970-luvulla useampiakin, mutta tämä Ustinovin
esitys tuli myöhemmin. (Ed. Nepponen: 2 vuotta sitten viimeksi!) — Miksi
se on sitten ollut sillä tavalla julkisuudelta piilossa,
että siitä ei ole erityisemmin tiedetty? Minä vaan
kysyn: Minkä luonteisia tämänhetkiset
maa- ja merivoimien yhteiset harjoitukset ovat? Mistä näissä on oikein
kysymys?
On monta tutkimusta ja monta asiantuntijaa, joitten mielestä Venäjän
ulkopolitiikka on kiristynyt, tiivistynyt. Venäjä ottaa
takaisin sitä paikkaansa, mikä sillä kylmän
sodan aikana oli. Venäjä katsoo, että sillä on
oikeus puuttua lähialueilla ja ulkomailla olevien kansalaistensa
asioihin, huolehtia näiden asioista. Sen sijaan kenelläkään
ei ole oikeutta puuttua niihin ihmisoikeusloukkauksiin, joita Venäjällä tehdään
koko ajan, koko ajan. Tämä on tullut esimerkiksi
Euroopan neuvostossa hyvin useasti esille.
Kun lähihistoriaa tarkastellaan, niin silloin me onnistuimme
tietyllä tavalla estämään Venäjän vyörytyksen.
Mutta onnistummeko enää, onnistummeko me tällä hetkellä?
Onko meidän poliitikoissamme sitä rohkeutta ja
tahtoa, että pystymme sanomaan, että kiitos, nyt
riitti? Pystymmekö ottamaan ulkopolitiikan omiin käsiimme, ilman
että siitä pelästytään
tai ratkaisuista pelästytään? Suomen
kansa on kyllä peloteltu puolikuoliaaksi, mutta täytyy
toivoa, että jossakin vaiheessa tilanne muuttuu. Ehkä se
vie toiset 30 vuotta, niin kuin se on vienyt tähänkin
asti.
Elisabeth Nauclér /r:
Ärade herr talman! I min budgetmotion om anslag för
internationellt bistånd äskade jag om 53 miljoner
så att Finland till 2010 skulle kunna uppnå 0,51
procent av bruttonationalprodukten som vi redan förbundit oss
till för 2010. Trots att det nu föreslagna anslaget
i budgeten inte innebär att vi kommer upp till mera än
0,47 procent enligt nuvarande beräkningar föreslås
ingen höjning. I betänkandet sägs till
och med att inte ens om bnp visar nolltillväxt skulle anslagen
nå en adekvat nivå.
I regeringsprogrammet var vi eniga om att vi 2015 skulle nå FN:s
mål om 0,7 procent. Ett enigt utrikesutskott har gång
på gång påpekat att Finland måste
leva upp till sina åtaganden och nu är det dags.
Vi har här i riksdagen ingående diskuterat matkrisen,
dess orsaker och möjliga åtgärder. En
förutsättning är naturligtvis att länder som
Finland tar sitt ansvar. Det bär mig emot att använda
Finlands kandidatur till en plats i FN:s säkerhetsråd
som ett argument för att göra vår plikt,
men vi kan bara se på vår huvudkonkurrent Luxemburg
för att förstå vikten av att visa vilja att
solidarisera sig med andra och göra en insats. Jag utgår
därför ifrån att regeringen, om anslaget inte
räcker för att nå de mål som
utrikesutskottet enigt ställt sig bakom, återkommer
i en tilläggsbudget.
Herr talman! I en motion om civil krishantering har jag föreslagit
en ökning av anslaget med 1 miljon för att den
civila krishanteringen även i praktiken ska utgöra
en resurs i det finska utrikespolititiska arbetet. Trots att motionen
inte föreslås godkänd är jag
nöjd med finansutskottets skrivning i betänkandet,
där det konstateras att anslaget i förekommande
fall måste omprövas eftersom det anslag som föreslås
för den inhemska beredskapen, alltså för
bland annat utbildning och rekrytering, inte balanserar mot deltagandet
i civila krishanteringsuppdrag. Anslagsunderskottet gör
det svårt för Krishanteringscentret i Kuopio att
genomföra de uppdrag som det är tänkt
enligt den krishanteringsstrategi som ska gälla för
2009.
Det är viktigt att samordna krishanteringen med biståndspolitiken
och framför allt tillse att den civila krishanteringen
på det iternationella planet blir en integrerad del av
Finlands utrikespolitik och inte bara ett sätt att släcka
redan uppkomna krigshärdar här och var. Jag ser
allstå fram emot att följa hur den verksamhet
som inleds så förtjänstfullt i Kuopio
utvecklas. Jag är nöjd att utskottet resonerat
på samma sätt.
Keskustelun nopeatahtinen osuus päättyi.
__________
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies
Johannes Koskinen.
__________
Olli Nepponen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluaisin vain todeta tähän, että tässähän
lisättiin nimenomaan siviilikriisinhallinnan menoja merkittävästi,
jotta päästiin tähän 150 henkilötyövuoteen,
että kyllä lisäystä on ollut
jo. Valtiovarainvaliokunnan hallinto- ja turvallisuusjaosto seuraa
kuitenkin kehitystä kiistämättä,
ja me palaamme sisäasiainministeriön osalta Kriisinhallintakeskuksen
menoihin, mutta nähdään, että rinnan
sekä sotilaallisen että siviilikriisinhallinnan
tulee kulkea ja myöskin kehitysyhteistyövarojen
käyttöä, jos se on suinkin mahdollista
näissä yhteyksissä, tehostaa ja lisätä silloin,
kun se täyttää ne määräykset,
mitkä on annettu.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Kolme suurta sotilaallista kriisiä,
Irak, Afganistan ja Kongo, ovat samalla myös ympäristökriisejä ja
-katastrofeja. Kongosta on sanottava myös se, että siellä samalla
ollaan tuhoamassa yhtä kädellistä lajia
eli vuoristogorilloja, niiden olemassaoloa, ja siinä todellakin
ihmisten tappaessa toisiaan ollaan tappamassa sukupuuttoon vuoristogorilloja
tai erittäin voimakkaasti tätä edistämässä.
Sen vuoksi ajatus siitä, että Kongossa pitäisi
olla myös pohjoisten rikkaiden maiden toteuttamassa rauhanturvaamista,
on erityisen perusteltu. On tietysti joidenkin mielestä ehkä,
ed. Salo, kummallista, että kannetaan huolta myös
muista kysymyksistä kuin vain ehkä taloudellisista, öljystä,
ihmisistä. Kyllä oleellista on Kongon kriisissä myös
se, että siellä todella ollaan hävittämässä yhtä kädellistä lajia
tältä planeetalta.
Irakissa lensivät kengätkin, eivät
osuneet kyllä maaliinsa, mutta se kriisi on jatkuva. Se,
että se ei lopu varmasti seuraavaankaan Yhdysvaltain presidenttikauteen,
on tietysti odotettavissa.
Afganistanista: Suomalaisten osallistumista entistä enemmän
odotetaan myös sinne. Mielestäni on, niin kuin
ed. Tennilä totesi, mieluummin neuvoteltava kuin vain sodittava.
Sotimisesta ei kuitenkaan ei tule loppua, ja Afganistanin historia
on aika vakuuttava tässä kysymyksessä.
Puhemies! Erityisesti tärkeätä on
se, että Suomen ulkopolitiikan oleellinen osa on ilmastopolitiikka.
Mielestäni ilmastopolitiikka taas osaltaan on osa kestävää kehitystä.
Kestävän kehityksen näkökulmasta
tällä planeetalla on toimittu erityisen huonosti,
ja se, että meillä nykyhallitus on nostanut kestävän
kehityksen voimakkaammin esille — siinä on ministeri
Väyrynen ollut keskeisesti toimijana — on hyvä asia.
Köyhyyden poistaminen on tietysti keskeistä. Se
liittyy aina myös ympäristöongelmien
poistamiseen. Kun köyhyyttä on vähemmän,
niin ympäristöongelmia on vähemmän.
Kestävän kehityksen edistämisen tulee
lähteä luonnontalouden näkökulmasta,
siis ekologisesta näkökulmasta, ja tämä on
meidän politiikkamme keskeinen osa.
Täällä puhuttiin aikaisemmin kehitysyhteistyömenoista.
Riosta 1992 alkaen on ollut aina se kysymys, pitääkö pohjoinen
sanansa ja huolehtii-ko velvoitteistaan myös taloudellisessa
mielessä. Sitä kehittyvät maat odottavat,
ja kaikissa ilmastokokouksissa, ei vain Poznanissa, vaan aina kaikissa
muissakin — Poznan oli jo neljästoista — sama
kysymys on ollut keskeinen, voivatko kehittyvät maat luottaa
kehittyneiden maiden politiikkaan. Jäljet ovat huonoja.
Yleensä vastaus on, että ei voida luottaa. Nyt
Poznaniin tuli suora viesti Brysselistä, ja EU-maat ja
niiden johto Eurooppa-neuvostossa hyrisivät, kehräsivät
tyytyväisyyttään. Saatiin ilmaisia päästöyksiköitä keskeisille
teollisuusaloille. Tämä oli yhteinen ilo. Mutta
se ei ole ilo ilmastonmuutoksen hillitsemisen kannalta. Se enemmän
vaikeuttaa kuin edistää Kööpenhaminan
sopimuksen syntymistä. Jos ne, joilla on kaikkein eniten
mahdollisuuksia toimia, toimivat myös itsekkäästi,
niin se ei paljon auta silloin, kun pyydetään
Intiaa, Kiinaa, Argentiinaa, Brasiliaa mukaan ilmastonmuutoksen
hillitsemiseen ja globaaliin sopimukseen.
Reijo Paajanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Lyhyesti tuosta lähialueyhteistyöstä:
Hallinto- ja turvallisuusjaostossa olleena joidenkin edustajien
kanssa kävimme keskustelua siitä pitkästä luettelosta,
jossa rahaa lähialueyhteistyöhön ja ennen
kaikkea tuonne Luoteis-Venäjälle on osoitettu.
Se luettelo todellakin oli valtavan pitkä, ja isosta osasta
ei ollut kyllä minkäänlaista hajua, minkälaista
yhteistyötä sillä saavutetaan.
Tuo lähialueyhteistyö on tärkeässä roolissa niin
rikollisuuden, ympäristön, turvallisuuden kuin
elinkeinoelämänkin kannalta, ja kun tuolta Kaakkois-Suomesta
tulee, niin ennen kaikkea tuo elinkeinoelämä ja
kauppa on äärettömän tärkeässä roolissa
meidän kulmakunnalla. Suomen vienti on ja tuonti myös
merkittävää. On mielenkiintoista nähdä,
miten lama tai taantuma tuolla Venäjän puolella
tulee vaikuttamaan venäläisten turistiostosmatkustajien
käyttäytymiseen Suomessa.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa puhemies! Itse asiassa minulta jäi vain yksi
kysymys ministeri Väyryselle esittämättä.
Minä toivoisin, että te voisitte, vaikka olettekin
ulkomaankauppaministeri, esittää ihan oman arvionne
Venäjän kehityksestä ja Venäjän
ulkopolitiikasta.
Minä tiedän, että hallituksella on
roolijako, ministereillä on roolijako ettekä te
mielellänne hypi toistenne rooteleihin, mutta te olette,
niin kuin minä sanoin äsken, hyvin pitkäaikainen
ulkoministeri ja teillä on vankka kokemus, vankka tieto
niistä vanhoista ajoista ja vankka tieto myös näistä nykyajoista.
Toivoisin tämmöistä pientä selvennystä keskinkertaiselle
kansanedustajalle.
Toinen varapuhemies:
No niin, nyt nähdään, provosoituuko
ministeri Väyrynen vastaamaan, mutta ministeri Väyryselle
puheenvuoro tämän pääluokan
lopuksi.
Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Paavo Väyrynen
Herra puhemies! Hyvin sympaattisella tavalla ed. Ukkola näitä kysymyksiään
esitti. Kuitenkin lähden siitä, että ainakin täällä eduskunnan
keskustelussa on tärkeää pitää nämä ministereitten
työnjakokysymykset tarkkoina. Olenhan minä lehtikirjoituksissa
ja haastatteluissa kyllä omia näkemyksiäni
esittänyt lähtien siitäkin, että olen
laatinut väitöskirjan Suomen ulkopolitiikasta
ja olen Lapin yliopiston kansainvälisten suhteiden dosentti,
mutta oltakoon nyt ainakin täällä parlamentissa
tarkkoja näistä työnjakoasioista, mutta
vastaan muuten.
Valtiovarainvaliokunta on ehdottanut, että lähialueyhteistyöhön
lisätään 1 miljoonan euron suuruinen
määräraha. Kiitän valiokuntaa
tästä viisaasta päätöksestä.
Useat edustajat ovat lähialueyhteistyön sisältöön
täällä osoittaneet kiinnostusta. Voin
mainita, että ed. Vehkaperän esittämät
ajatukset siitä, miten varoja pitäisi käyttää, ovat
täysin sopusoinnussa sen kanssa, mitä hallitus
suunnittelee. Valko-Venäjälle näitä varoja
ei käytetä. Varsinainen kohdealue on meidän
lähialueemme: Murmanskin alue, Karjalan tasavalta, Leningradin
alue, Pietarin kaupunki. Joitakin poikkeuksia on tehty. Suomalais-ugrilaisten
kansojen asuma-alueille on suunnattu hieman rahoja, mutta pääosa
menee tähän lähialueelle. Poikkeuksena
tästä on kuitenkin ydinturvayhteistyö, johon
liittyen on Ukrainassa rahoitettu tämän alan hankkeita.
Tämä on budjettiteknisesti vähän outo
järjestely, mutta tällainen nyt on olemassa. Joka
tapauksessa mennään siihen suuntaan, että nivelletään
tämä toiminta läheisemmin Enpi cbc -toimintaan
ja myöskin lisätään alueitten
mahdollisuuksia vaikuttaa lähialueyhteistyövarojen käyttöön
ja suuntaudutaan entistä enemmän ta-loudelliseen
ja yhteiskunnalliseen kehitykseen.
Valiokunta on ottanut mietinnössään
voimakkaasti kantaa kehitysyhteistyömäärärahojen
lisäämiseksi siten, että voimme täyttää sitoumuksemme
niiden bruttokansantulo-osuuden nostamiseksi 0,51 prosenttiin vuonna
2010. Tämä kannanotto on vahva evästys
hallitukselle ensi vuoden kehysriiheen ja vuoden 2010 tulo- ja menoarvioesityksen
laadintaan. Tätä kautta me sitten pyrimme siihen,
että tuo 0,7 prosenttia voitaisiin vuonna 2015 saavuttaa.
Ensi vuoden määrärahat ovat aivan tyydyttävällä tasolla,
ja siitä on mahdollista vuonna 2010 eduskunnan tuella edetä tuohon
välitavoitteeseen.
Yksi varteenotettava vaihtoehto bruttokansantulotavoitteen saavuttamiseksi
voisi olla voimavarojen siirtäminen sotilaallisesta kriisinhallinnasta
siviilikriisinhallintaan. Tähän tarjoutuu mahdollisuuksia,
kun Suomen osallistuminen sotilaalliseen kriisinhallintaan on ainakin
tilapäisesti vähenemässä. Ensi
vuonna Suomi vähentää rauhanturvajoukkojen
määrää Länsi-Balkanilla. Vaikka
joukkoja Afganistanissa järjestettävien vaalien
vuoksi siellä tilapäisesti lisätään,
on ensi vuoden aikana ja etenkin vuonna 2010 sotilaallisen kriisinhallinnan
määrärahoihin syntymässä tuntuvia
säästöjä. Kehitysyhteistyövarojen
vuoden 2010 tavoitetason saavuttamista voidaan helpottaa, jos edes
osa säästyvistä varoista sijoitetaan
siviilikriisinhallintaan. Siviilikriisinhallinnan määrärahoista
nimittäin jopa noin 80 prosenttia lasketaan virallisen
kehitysyhteistyön lukuihin.
Täällä on keskusteltu kehitysyhteistyön
määrästä ja laadusta. Aivan
niin kuin täällä konsensus löytyi,
molemmat ovat tärkeitä. Meillä on nämä sitoumukset,
jotka meidän pitää täyttää, mutta
samalla pitää huolehtia siitä, että työn
laatu on korkea, ja tämähän kaikki kulminoituu
siihen, kuinka tuloksellista meidän toimintamme on, ja
tähän uusi kehityspoliittinen ohjelma, joka korostaa
kestävän kehityksen periaatteita, antaa hyvän
lähtökohdan. Ainakin Suomen osalta ollaan toimimassa
yhä tuloksellisempaan suuntaan.
Olli Nepponen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tietenkin ministeri Väyrysen esittämä ajatus
siviilikriisinhallinnan voimavarojen lisäämisestä on
aivan kannatettava, mutta tiedämme, mitkä ovat
sotilaallisen kriisinhallinnan menojen kustannuspaineet. Me olemme lisäämässä toimia
Tšadissa merkittävästi, ja se tuo myöskin
merkittävästi haasteita lisää ja myöskin
rahallisia menoja. Maailma valitettavasti ei ole rauhoittunut, ja
entä jos me nyt sitten lähdemme siitä,
että Suomi vähentää mahdollisuuksiaan
lisätä panostuksia. Me olemme tulossa myöskin
päivystysvuoroon, ja ne ovat merkittävän
kalliita.
Kyllä toivon, että jos on ajatukset siitä,
että me lisäämme siviilikriisinhallinnan
voimavaroja, ne tulevat muista lähteistä, mikä on
ihan kannatettava ajatus. Tämän haluaisin nostaa
tässä esiin, että ne eivät voi
olla vaihtoehtoja, sotilaallinen ja siviilikriisinhallinta, vaan
molempia pitää lisätä ja erityisesti
siviilikriisinhallinnassa on selvästi tavoitteita vielä lisää.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ministeri Väyrynen on yleensä ollut
hyvin aktiivinen kehityspolitiikassa ja siinä kestävän
kehityksen edistämisessä. Nyt valtiovarainvaliokunnan
mietinnössä painotetaan yhteistyötä kansalaisjärjestöjen
ja hallinnon välillä. Kuulisin mielelläni
ministerin käsitystä siitä, onko hallituksella
valmiuksia lisätä tukea kansalaisjärjestöille,
myöskin niille kansalaisjärjestöille,
jotka toimivat kehittyvissä maissa, ja sillä tavalla
edistää hyvän hallinnon saamista ja myöskin
ympäristö- ja ekologisia kysymyksiä, jotka
usein ovat näiden kansalaisjärjestöjen
toiminnan kentässä.
Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Paavo Väyrynen
Arvoisa puhemies! Hallituksen tarkoituksena on, että samalla,
kun yleensä määrärahat lisääntyvät, myöskin
kansalaisjärjestöjen saama rahoitus kasvaa. Usein
kun kansalaisjärjestöjen osuudesta puhutaan, kiinnitetään
huomiota siihen, mikä on kansalaisjärjestöjen
kautta kanavoituvan rahoituksen suhde koko kehitysrahoitukseen.
Siinähän tulee hieman harhaanjohtava kuva. On
ehkä parempi verrata sitä kahdenväliseen
apuun, jollaista tämä kansalaisjärjestötoimintakin
on, ja silloin päädytään siihen,
että noin neljäsosa Suomen kehitysyhteistyöbudjetista,
kahdenvälisen yhteistyön budjetista, kanavoidaan
kansalaisjärjestöjen kautta. Eli se suhdeluku
on korkea ja se hyvin onnistuneella tavalla täydentää valtion
harjoittamaa kehitysyhteistyötä. Eli sitäkin
tullaan lisäämään samassa suhteessa
suurin piirtein kuin kaiken kaikkiaan määrärahat
kasvavat.
Yleiskeskustelu pääluokasta 24 päättyi.