Oikeusministeriön hallinnonala 25
Tuula Väätäinen /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Valtiovarainvaliokunnassa jaostojen kesken
on tehtäväalueita hiukan tänä vuonna
muutettu, ja syksystä lähtien pääluokka 25,
oikeusministeriön hallinnonala, on ollut kunta- ja terveysjaostolla,
ja siitä olemme sitten kirjoittaneet mietintöä.
Ministeriö ja hallinto: Eduskunta lisäsi kuluvan
vuoden talousarvioon 150 miljoonaa euroa lainvalmistelun vahvistamiseen,
mutta lisäystä ei otettu huomioon menokehyspäätöksessä eikä myöskään
ensi vuoden talousarvioesityksessä. Valiokunta korostaa,
että oikeusministeriön voimavaroja on vahvistettava
pysyväisluonteisesti, jotta perustuslakiin ja Suomen kansainvälisiin
ihmisoikeusvelvoitteisiin liittyvän osaamisen jatkuvuus
voidaan turvata. Niinpä valiokunta lisää momentille
150 miljoonaa euroa lainvalmistelun vahvistamiseen.
Sitten tuomioistuimet ja oikeusapu: Tuomioistuinten työtilanne
on vuoden 2008 alkupuoliskolla pysynyt suhteellisen vakaana, mutta
jutturuuhkat ja pitkät käsittelyajat ovat ongelmana muun
muassa eräissä käräjä-
ja hovioikeuksissa sekä vakuutus- ja markkinaoikeudessa.
Käräjäoikeuksien asiamäärät
ovat kaiken kaikkiaan pysyneet ennallaan, mutta esimerkiksi Helsingin
käräjäoikeudessa rikosasioiden määrä on
kasvanut 25 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna.
Ensi vuoden helmikuun alussa astuu voimaan uudistus, jossa käräjäoikeuksien
lautamiesten käyttöä vähennetään.
Niinpä valtiovarainvaliokunta korostaa, että lautamiesten
käytöstä vapautuvat resurssit on ohjattava
hallitusohjelman mukaisesti ruuhkautuneiden käräjäoikeuksien
toimintaan, ja näistä syntyvistä säästöistä voidaan tehdä alustavia
johtopäätöksiä syksyllä 2009.
Hovioikeuksista ovat pahiten ruuhkautuneet Rovaniemen ja Turun
hovioikeudet. Vakuutusoikeuden työtilanne on parantunut,
mutta käsittelyajat ovat edelleen pitkiä, voi
sanoa, että ne ovat kohtuuttoman pitkiä, 14—15
kuukautta, ja muutoksenhakulautakunnassa odottaa käsittelyä noin 30 000
valitusta. Valiokunta pitää välttämättömänä,
että tällaisessa tilanteessa vakuutusoikeuteen
osoitetaan lisää resursseja. Markkinaoikeus on
myös ruuhkautunut vuosina 2005—2006. Siellä käsittelyajat
ovat pidentyneet 15 kuukauteen, joka on todella paljon. Niinpä valiokunta
lisää momentille 250 miljoonaa euroa Rovaniemen
ja Turun hovioikeuksiin sekä muiden ruuhkautuneiden tuomioistuinten
toimintaan.
Sitten rangaistusten täytäntöönpanosta:
Rangaistusten täytäntöönpanoon
osoitetut resurssit ovat pitkään olleet alimitoitettuja,
ja tilannetta on korjattu useina vuosina lisäbudjeteilla.
Toimintojen järjestämistä vaikeuttavat
myös tuottavuusohjelman asettamat vähennystavoitteet.
Lisäksi vankiloista maksettavat vuokrat vievät
huomattavan osan toimintamenomäärärahoista,
näin siitä huolimatta, että osa laitoskannasta
on todella huonokuntoista. Mikäli suunnitellut korjaukset ja
investoinnit tehtäisiin, vuosittaiset vuokrahinnat nousisivat
arviolta noin 8 miljoonaa euroa.
Vuonna 2006 voimaan astuneen vankeuslain tavoitteena on tehostaa
vankien osallistumisvelvollisuutta ja mahdollisuuksia myös
kuntoutukseen ja koulutukseen ja siten vähentää uusintarikollisuutta,
mutta määrärahojen niukkuuden vuoksi
toimintaa ei ole voitu kehittää lain tarkoittamalla
tavalla, ja joissakin laitoksissa on jopa vaikeuksia normaalin perustason
ylläpidossa. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan rikosseuraamusalan
tuottavuusohjelman toteuttaminen ja annetuissa menokehyksissä pysyminen
eivät onnistu nykyisillä keinoilla, esimerkiksi
virkojen täyttämättä jättämisellä tai
erilaisten korjausten lykkäämisellä.
Meneillään on selvitystyö, jossa
arvioidaan nykyisen alueorganisaation ja laitoskannan muutostarpeita.
Valiokunta korostaa, että näissä ratkaisuissa
on kiinnitettävä huomiota toimintojen tarkoituksenmukaiseen
järjestämiseen sekä siihen, että laitoskanta
säilyy alueellisesti riittävän kattavana,
ja erityisen tärkeää on tietenkin huolehtia
henkilöstön aseman turvaamisesta.
Valiokunnan mielestä on myös kiinnitettävä erityistä huomiota
siihen, että vankiluvun alenemista ja vankien avolaitossijoitusten
lisäämistä koskevat tavoitteet ovat realistisella
pohjalla. On niin ikään perusteltua arvioida vielä uudelleen, voidaanko
henkilökuntaa vähentää tuottavuusohjelman
mukaisesti vaarantamatta vankeuslain mukaisia tavoitteita.
Valiokunta kiinnittää vielä huomiota
vankien terveydenhoidon haasteisiin. Vankien sairastavuus on yleisväestöön
verrattuna huomattavan korkea. Kaikilla vankiryhmillä todetaan
runsaasti ruumiillisia sairauksia sekä mielenterveyden häiriöitä.
Noin puolella tutkittavista on alkoholiriippuvuus ja kahdella kolmasosalla
jokin muu päihdekäyttödiagnoosi. Vankien
keskimääräinen elinikä on 20
vuotta alempi kuin normaaliväestöllä.
Tässä, puhemies, lyhyesti.
Reijo Paajanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Oikeusministeriö vastaa lainvalmistelun kehittämisestä ja
ohjaa muita ministeriöitä lainvalmisteluhankkeissa,
mikä asettaa sille monenlaisia vaatimuksia. Siksi oikeusministeriön
voimavaroja on määrätietoisesti vahvistettava.
Perustuslakiin ja Suomen kansainvälisiin ihmisoikeusvelvoitteisiin
liittyvä osaaminen täytyy turvata jatkossakin.
Rangaistusten täytäntöönpanoon
osoitetut resurssit ovat jo pitkään olleet alimitoitettuja.
Esimerkiksi vankiluvun ennakoitu alenema on kyseenalaistettu monelta
taholta. Kuitenkin määrärahoja on tältä sektorilta
entisestään supistettu. Vankeinhoitolaitos on
monien ministerien ajan jäänyt budjettipäätöksissä nuolemaan
näppejään. Toimintamenomäärärahoista
huomattava osa menee vankiloiden vuokriin. Osa laitoksista on huonokuntoisia,
ja suunnitellut korjaukset nostaisivat vuosittaisia vuokramenoja
arviolta jopa lähes 10 miljoonaa euroa. Mielestäni
tällaisessa tilanteessa olisi tarkistettava vuokrien laskentamallia.
Peruskorjattujen kiinteistöjen vuokrat eivät saa
muodostua toimintoja hankaloittaviksi menoiksi.
Nykyisen alueorganisaation ja laitoskannan muutostarpeiden arviointi
on nostanut esille joidenkin laitosten lopettamisen. Jos lopettamisiin tosiaan
päädytään, on otettava huomioon
alueellisuustekijät ja henkilöstön aseman
turvaaminen. Nyt vankilat ovat täyteen ahdettuja, joten
on vaikea uskoa, että vankimäärä olisi
enää suuressa laskussa. Vankiloiden lakkauttaminen
olisi vähintäänkin hätiköityä.
Olen vahvasti sitä mieltä, että vanhoja
ja toimivia vankiloita ei pidä lopettaa, vaan ne pitää korjata
eikä tältä osin rakentaa uusia laitoksia,
jos siihen ei ole aitoa tarvetta.
Kaakkoissuomalaisena ajan tietysti Konnunsuon asiaa, mutta näen
myös ehdottoman tärkeänä Pelson
vankilatoiminnot ja niitten turvaamisen. Kyseiset vankilan lakkauttamiset
olisivat myös vastoin hallituksen aluepolitiikkaa. Toimenpide
veisi suuren määrän työpaikkoja
jo ennestään vaikealla rakennemuutosalueella.
Talouskehityksenkin kannalta on puhuttu paljon korjausrakentamisesta,
joka parantaisi nopeasti työllisyyttä. Valtio
voisi näyttää esimerkkiä ja ohjata
talouden elvytysrahoja omien laitostensa korjaamiseen.
Herra puhemies! Vankiloiden lisäksi kiinnitän
huomiota tuomioistuinten käsittelyaikoihin. Niitä on
yritetty lyhentää jo useat vuodet ja Suomea on
moneen otteeseen huomautettukin asiasta, esimerkkinä Tullilaitoksen
käsittelyssä olevat autoveroasiat. Nämä voivat
purkautua tuomioistuimiin yllättäen, ja lisärahoituksen
tarve tulee silloin akuutiksi. Tuomioistuimille pitää osoittaa lisäresursseja,
jotta ruuhkat saadaan purettua ja arvaamattomiin tilanteisiin voidaan
varautua. Kansalaisten pitää ja täytyy
saada asiansa käsitellyksi viivytyksettä tuomioistuimissa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Paajanen piti erinomaisen hyvän
puheenvuoron, ja näitten vankiloitten osalta ei ole mitään tarvetta
kerrata näitä samoja näkökohtia.
Olen täsmälleen samaa mieltä hänen
kanssaan niin Pelson kuin Konnunsuon vankilan tulevaisuudesta ja
siitä, että näissä asioissa
täytyy löytää sopiva ratkaisu.
Minä olen antanut itselleni kertoa, että esimerkiksi
Pelson osalta on olemassa niin sanottu kevyempi rakenteellinen vaihtoehto
selviytyä tästä kunnostusoperaatiosta
niin, että sillä tavalla asia voidaan hoitaa.
Pelso, jonka tiedän vähän paremmin
kuin tuon Konnunsuon, on äärimmäisen
arvokas alkuperäiskarjojen kantojen säilyttämisen
kannalta. Siellä on tiede mukana vahvasti, sehän
on genetiikkaa mitä suurimmassa määrin.
Sitä varten on olemassa valtiolla organisaatio, ja nyt
kun kysymys on myöskin siitä, mikä on
karjatalouden tulevaisuuden kuva, ja erikoisesti, jos korostetaan valkuaispitoisuutta
maidossa ja myöskin juustoutumisominaisuuksia maidossa,
niin siinä katsannossa tämä alkuperäiskarja,
joka on siellä Pelson navetassa, osoittautuu äärimmäisen
arvokkaaksi säilytyttämisen kohteeksi ja on vaikea löytää mitään
muuta paikkaa, missä tämä suunnitelmallinen
työ voitaisiin toteuttaa, samalla kun se palvelee sitä yhteiskunnallista
tehtävää, joka vankilalla on. Tämä asia
pitää voida ratkaista järkevällä tavalla
nyt. Onneksi se on jäänyt pöydälle
ja lisäselvityksiä varten, ja siinä katsannossa tämä asia
pitää voida kerta kaikkiaan järkevällä tavalla
hoitaa päiväjärjestyksestä.
On myöskin otettava huomioon, että kysymyksessä on
Pelsossa luomutila, joka tuottaa voittoa taloudellisesti, elikkä siinä ei
tarvita subventiota valtion osalta millään tavalla.
Voitto on jotakin 60 000 euroa vuodessa tällä hetkellä,
silloin kun kaikki on menoina otettu huomioon, mitä poistoina
jnp. pitää huomioon ottaa.
Arvoisa puhemies! Lyhyesti tämä toinen asia. Kun
arvoisa oikeusministeri ei täällä ole
paikalla, niin käyn sen äärimmäisen
lyhyesti läpi. Nimittäin minä kunnioitan
sitä, mitä hallitusohjelmassa on todettu. Mutta
nyt on käynyt ilmi, että eräs hallitusohjelmasta
poissa oleva asia tarvitsisi hoitaa kyllä pikavauhtia kuntoon,
ja se on rikoslakiin, siis metsästyslakiin liittyen mutta
rikoslakiin sijoitettuna, törkeä tekomuoto metsästysrikokseen.
Se on täysin välttämätön
nyt, kun on ruvettu selvittämään tässä viime
viikkojen aikana näitä metsästysrikoksia
ja niitten eläinsuojelullisesti suorastaan karmeaa tilaa.
Kun tämä rikollisuus näyttää vaan
olevan lisääntymään päin, niin
on ihan torjuntamielessä välttämätöntä,
että tuo törkeä tekomuoto metsästysrikokseen
saadaan mahdollisimman pian lainsäädäntöön.
Toivottavasti oikeusministeri sen hoitaa sinne.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliaisen puheenvuoro oli hyvä.
Oli erittäin tärkeätä tuo huomionne
törkeään tekomuotoon metsästysrikoksessa.
Teillä on yhteydet luonnollisesti oikeusministeriin, ja toivon
mukaan vihreä eduskuntaryhmä voi ministerinsä kautta
asiaa edistää. Täällä talossahan on
ollut tästä lakialoite, niin kuin edustaja hyvin tietää ja
on sitä puolustanut myös, allekirjoittanutkin
sen, ja tällä tavalla eteenpäin pitäisi
tässä päästä.
Toinen tärkeä asia oli tämä geneettinen
pankki, joka siellä on, jota nyt hallitus meinaa räjäyttää siellä Pelsossa.
Vähän saman tyyppinen tilanne on myöskin
Konnunsuolla. Tosin siellä on erittäin arvokkaan
suoluonnon tulevaisuudesta kysymys. Vankila yhdessä luonnonsuojelujärjestön
kanssa on pystynyt estämään sen käyttöönoton.
Siellä Vapo on kovasti ottamassa arvokasta alkuperäisluontoa
käyttöönsä, tässä tapauksessa
suoluontoa.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nämä ovat semmoisia asioita,
että näissä menee niin kuin paljon pesuveden
mukana, jos näitä ei ajoissa hoideta. On sentään äärimmäisen
kiusallista näissä kaikissa asioissa se, että jostakin
syystä näihin ei ole ajoissa puututtu, niin että nyt
sitten tämmöisessä emergency-tilanteessa
nämä ovat pöydällä tällä hetkelläkin.
Mirja Vehkaperä /kesk:
Arvoisa puhemies! Lakivaliokunnan ja valtiovarainvaliokunnan
lausunnoissa ja ajatuksissa tuomioistuinten toiminnan turvaaminen
oli äärettömän tärkeää. Etenkin
alueelliset käsittelyaikaerot ja vaativat rikokset tarvitsevat
tuomioistuimiin lisämäärärahoja
ja myöskin huomiota käsittelyaikarajojen lain
puitteissa toimimiselle.
Yhdyn siihen samaan kuoroon, joka on tänään puhunut
rangaistusten täytäntöönpanon
toimintamenojen alimitoituksesta. Etenkin vankeinhoidon politiikka
on tällä hetkellä hyvin tulenarkaa. Me
pohdimme sitä, että vankiluvun kehitystä pitää saada
alemmaksi. On arvioitu, että vuonna 2009, elikkä ensi
vuonna, olisi 3 450 vankia. Mutta tähänkin
lukuun pääsemiseksi en itse näe, että esimerkiksi
sakon muuntorangaistuksella olisi paljoakaan edistystä.
Aina vankiluvun alentaminen on tietysti hyvä asia, mutta
ei keinolla millä hyvänsä.
Tuottavuusohjelma ei ole jättänyt vankeinhoidossakaan
tätä aluetta kylmäksi. Toivon, että vankeuslain
tavoitteet eivät kuitenkaan hämärry tässä tuottavuusohjelman
soveltamisessa vankeinhoidon tilanteessa. Erityisesti lakivaliokunnassa
pohdittiin vankien psyykkisen, fyysisen ja henkisen kunnon tilannetta
ja oltiin sitä mieltä, että kuntoutus-
ja osallistumisvelvollisuuden huono toteutuminen tällä hetkellä ei
tule edesauttamaan esimerkiksi tätä tärkeää tavoitetta
vankiluvun alentamisesta.
Tällä hetkellä rikosseuraamusalalla
on todellisia muutoksia ja tuulia puhaltamassa kovasti. Organisaatiorakennetta
muutetaan, hyvä niin, mutta tähän liittyy
myöskin tietysti tämä mainittu alue-
ja laitosrakenteen muuttaminen. Edellä ed. Pulliainen puhuikin
hyvin Pelson vankilan puolesta. Yhdyn niihin sanoihin. Vankiloiden
sulkemista näiden kahden laitoksen osalta täytyy
harkita kyllä varmasti uudelleen. Alueellisuudella on merkitystä ja
muilla tekijöillä sen lisäksi.
Kaikkinensa en yhdy millään tavalla vankien avolaitossijoitusten
tavoitteisiin, koska näen, että vankien terveydenhuollon
tilanteessa ei ole sellaisia parannuskeinoja lähitulevaisuudessa,
jotka edesauttaisivat avolaitoksiin siirtymistä. Mikäli
me avolaitoskelpoisia vankeja toivomme ja haluamme lisää,
se tarkoittaa sitä, että terveydenhuollon panoksia
tarvitaan lisää niin mielenterveystyöhön
kuin päihdeongelmien ratkaisemiseen. Kuntoutussuunnitelmia
ei ole pystytty toteuttamaan, ja siksi toivonkin, että tulevaisuudessa
oikeusministeriö keskustelee tosissaan sosiaali- ja terveysministeriön
kanssa siitä, miten vankeinhoidon terveydenhuollollisia
kustannuksia voitaisiin jakaa ja hyödyntää tulevaisuudessa paljon
paremmin.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Talouden taantuma on tuonut synkkiä irtisanomis-
ja lomautusuutisia ympäri Suomea. Taantumatilanteessa toteutetaan
myös valtion tuottavuusohjelmaa. Se tuntuu hyvin lyhytnäköiseltä,
etenkin kun ohjelma tuntuu olevan kovin kategorinen, se ei salli
joustoja eikä sitä tunnu päivitettävän
lainkaan eri tilanteiden mukaan. En sano, etteivätkö tuottavuusohjelman
perimmäiset tavoitteet ole kannatettavia, mutta sen tulisi olla
ohjelma, joka aidosti hakee toiminnoille tuottavuutta. Ratkaisuna
eivät voi olla irtisanomiset ja toimintojen lakkauttamiset.
Tuottavuusohjelman pitäisi katsoa aidosti pitkälle
tulevaisuuteen eikä vain ensi vuoden budjettia ja kehyksiä.
Arvoisa puhemies! Myös Etelä-Karjalaa taantuma
koettelee rankasti. Lappeenrannan seudulta on lyhyessä ajassa
kadonnut 1 000 työpaikkaa paperiteollisuuden leikkausten,
Polan ja Järvi-Suomen Portin lakkauttamisien ja näiden
seurausten myötä. Tänään
avoimia työpaikkoja on 50 prosenttia vähemmän
kuin viime vuonna tähän aikaan. Työnantajat
ovat peruneet uusia työvoimahakusuunnitelmia; yritykset,
elinkeinoelämä ja kunnat elävät
hyvin epävarmoissa tunnelmissa. Sekä Lappeenrannan
että Imatran seutukunnat ovat tällä hetkellä äkillisen
rakennemuutoksen alueita. Sen pitäisi näkyä myös
panostuksina ja kehittämisen mahdollisuuksina alueen eri
toiminnoissa. Näin ei kuitenkaan valitettavasti ole.
Yhden varjon tälle alueelle luo myös Konnunsuon
vankilan lakkauttamisuhka osana valtion tuottavuusohjelmaa. Konnunsuo
hyvänä alueena ja monipuolisena vankilana pystyy
turvaamaan vankeinhoidon ihanteellisen kehittämisen juuri siihen
tarkoitukseen, mihin vankeinhoitolakikin edellyttää.
Tästä syystä minusta on todella hämmästyttävää,
että valtion hallintoviranomaiset esittävät
vankilan lakkauttamista ja syynä on vankilan peruskorjaustarpeet.
Me tarvitsemme peruskorjauksen, sitä ei kiistä kukaan,
päinvastoin, mutta se, mikä on hämmästyttävää,
on, että kustannusarviot vaihtelevat 29 miljoonasta 14,2
miljoonaan euroon. Myönteistä hallituksen iltakoulun
jälkeen oli, että peruskorjauksen kustannusarviota
selvitellään nyt yhdessä Konnunsuon vankilan
kanssa, sitä, mistä näin suuri ero johtuu.
Uskon, että tämä tulee selkeyttämään
monta eri epäselvyyttä ja asiaa. Kaikkein tärkeimmät
peruskorjattavat kiinteistöt ovat sellirakennus, jossa
on edelleen paljusellejä, sekä talousrakennus,
jonka peruskorjaus päättyi vuonna 1987. Muut kiinteistöt
on rakennettu 1990-luvulla ja 2000-luvulla ja viimeisin rakennus
vuonna 2007, joten tilanne niiden osalta vaatii normaalia vuosittaista
kunnostusta ja kunnossapitoa.
Kiinteistöt ovat valtion eli Senaatti-kiinteistöjen.
Valtio ei pääse irti vankilan kunnostamisesta
ja kustannuksista. Konnunsuo tarvitsee joka tapauksessa peruskorjauksen.
Sen tyhjilläänolo maksaa myös. Mihin
muuhun toimintaan sitä voisi jatkossa käyttää,
on vaikea keksiä. Konnunsuon vankila on yli 20 kilometrin
päässä Lappeenrannan keskustasta lähes
asumattomalla alueella eli korvessa.
Arvoisa puhemies! Samantyyppisellä peruskorjauksella
kuin mitä muuallakin, esimerkiksi Riihimäen vankilassa,
on toteutettu, Konnunsuosta saadaan toimiva, turvallinen ja hyvä vankila
niin vangeille kuin henkilökunnallekin. Konnunsuolla on
sen puolesta puhuvia vahvuuksia erittäin paljon. Konnunsuolla
on pitkät vankilaperinteet, hyvä sijainti ja ympäristö.
Laitoksella on myös erittäin hyvä henkilökuntatilanne,
virat ovat täynnä, toisin kuin eräissä Etelä-Suomen asutuskeskuksissa
sijaitsevissa laitoksissa. Henkilökunnan vaihtuvuus on
melkeinpä ennätyksellisen alhainen. Henkilökunta
on erittäin sitoutunutta vaativaan työhönsä,
ja työtyytyväisyys on korkealla tasolla.
Vankilalla on hyvä potentiaali vankien työ-
ja oppisopimustoiminnalle, siellä on elinvoimainen ja tehokkaasti
hoidettu luomutila. Konnunsuolla on mahdollisuus suorittaa rakennusalan ammattitutkinto.
Peruskorjauksen yhteydessä voidaan käyttää myös
koulutuksessa olevia vankeja, remonttikohteista tulisi myös
hyviä näyttötutkinnon kohteita. Tästä hyötyisivät
kaikki. Siellä toimii koulutuksen lisäksi myös
niin sanottu remonttiryhmä, joka korjaa tällä hetkellä muun
muassa henkilökunnan asuntoja.
Vankilalla on vireä ja toimiva päihteetön
naisvankilaosasto. Vankilan vieressä on viihtyisä Senaatti-kiinteistöjen
omistama asuinalue.
Poliisilaitos ja käräjäoikeus sijaitsevat
samalla paikkakunnalla, sillä Lappeenrannan ja Joutsenon
kuntaliitos tapahtuu ensi vuoden alusta.
Tämän kaiken lisäksi vankilan lakkauttaminen
(Puhemies: 5 minuuttia!) ei ole valtion alueellistamisohjelman mukaista.
Lappeenranta—Imatra-alue on jäänyt alueellistamisessa
pahaan paitsioon.
Arvoisa puhemies! Ihan lopuksi: Vankeinhoito on erittäin
vaativaa työtä. Vangit ovat tällä hetkellä entistä vaikeammin
moniongelmaisia, ja he tarvitsevat vankilassa myös hoitoa
ja kuntoutusta. Nykyisellään heillä on
hyvin vähän edellytyksiä siirtymiselle
avovankilaan tai valvottuun koevapauteen. Mielestäni oikea
ratkaisu ei ole vankiloiden lakkauttaminen vaan vankeinhoidon monipuolinen
parantaminen. Konnunsuo mahdollistaa tämän kaiken
erittäin hyvin.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tänä vuonna on noin
3 000 yritystä mennyt konkurssiin. Tällaista
konkurssisumaa ei ole aiemmin ollut 2000-luvulla. Koska taloudessa
on matalasuhdanne, pitäisi hallituksen varautua nyt myös
konkursseihin. Viime laman aikana pankit ajoivat asiakasyrityksiään
konkurssiin, vaikka toinen vaihtoehto monta kertaa olisi ollut odottaa
parempia aikoja.
Henkilökohtainen konkurssi on joissain maissa käytössä oleva
menettely, jossa yrittäjä voi tehdä konkurssin.
Käytännössä se tarkoittaa, että yrittäjän
tai yrityksen ennen konkurssia hankittu varallisuus kuuluu konkurssipesälle,
mutta tämän jälkeen yrittäjä voi
aloittaa vaikka uuden yrityksen ja konkurssin jälkeen hankittu
varallisuus kuuluu henkilölle itselleen. Henkilökohtaisen
konkurssin avulla moni yrittäjä olisi pelastettu
eikä heitä olisi pantu elinikäiseen kurimukseen — mihin
ovat joutuneet yleensä perheineen ja sukulaisineen — monine
vakavine seuraamuksineen.
Sitten olisi ollut myös kysymys ministerille. Vaikka
ministeri ei ole paikalla, esitän kuitenkin osittaisen
kysymykseni: Onko henkilökohtaisen konkurssin mahdollisuutta
harkittu oikeusministeriössä? Se pelastaisi tämän
matalasuhdanteen aikana monta yrittäjää ja
antaisi myöhemmin ehkä mahdollisuuden jälleen
onnistua.
Johanna Ojala-Niemelä /sd:
Arvoisa puhemies! Vankeinhoidon resurssit ovat ensi vuoden talousarviossa
riittämättömät. Kuluvana vuonnakaan
ei vankien toimintoihin yleensä eikä toiminta-
ja päihdeohjelmiin ole pystytty sijoittamaan tavoitteeksi
asetettua määrää vankeja. Myös
elintarvikkeiden ja energian hintojen nousu kiristää vankiloiden
taloutta. Myös pääomavuokrat ovat nousseet
40 prosenttia. Senaatin toiminta tuleekin ottaa suurennuslasin alle,
koska ei ole mitään järkeä siinä,
että valtio perii itselleen omistamansa liikelaitoksen
välityksellä korkeita ja alati nousevia vuokria
valtion ydintoimintojen vaatimista toimitiloista, samalla kun taloutta muutenkin
jatkuvasti kiristetään.
Itse perusongelma koskien eri vuokramenojen nousun kattamista
on edelleen jäänyt hallituksen talousarvioesityksessä ratkaisematta.
Ensi vuodesta on talousarvion puitteissa tulossa entistä haasteellisempi.
Esitys perustuu ylioptimismiin vankiluvun vähenemisen osalta,
sen sijaan että esityksessä olisi realismia. Hallitus
ulosmittaa säästöt täysimääräisesti,
vaikka ne syntyvät vasta pidemmällä aikavälillä.
Tämä on kestämätön
yhtälö.
Ensi vuoden talousarvioesityksessä lasketaan liian
paljon uusien valvontamenetelmien varaan, jotka hallituksen mukaan
tekevät mahdolliseksi rangaistusten painopisteen siirtämisen
nykyistä enemmän avoseuraamusten suuntaan. Tulee
kuitenkin muistaa, että vankien avolaitoksiin siirtäminen
tarvitsee valvontaa ja tukea. Vankiluvun alenemisesta ja sakon muuntorangaistuksen
käytön vähenemisestä tehdyt
määrärahavähennykset ovat ylimitoitettuja.
Vankeuslain myötä tuli uutuutena valvottu koevapaus,
jonka käytön tavoitteena oli tänä vuonna
50 henkilöä, joka tavoite on toteutumassa. Ensi
vuodelle valvottuun koevapauteen on arvioitu päästettävän
jo reilut 400 henkilöä. Kuitenkin viime viikolla
saimme kuulla, että valvottua koevapauttakaan ei ole riittävästi
resursoitu, jotta se toimisi toivotulla tavalla.
Myös vankipaikkamääriä ja
laitoskantaa on esitetty sopeutettavan vastaamaan tulevaa vankimäärän
kehitystä. Esitykset pitävät sisällään,
kuten olemme kuulleet, Pelson ja Konnunsuon vankiloiden lakkauttamisen.
Onneksi hallitus otti neuvotteluissaan aikalisän eikä lakkauttamispäätöksiä vielä
lopullisesti
tehty. Kyseisten yksiköiden loppuessa lähes 400
vankia jää vaille sijoituspaikkaa. On huomattava,
että koko ajan suljetuissa vankiloissa on ollut yliasutusta
ja avovankiloissa tilaa eli edes nykyisellään
ei löydy riittävästi avolaitoksiin soveltuvaa
vankiainesta.
Pelson ja Konnunsuon lakkauttamista on perusteltu sillä,
että kiinteistöt ovat niin huonossa kunnossa ja
vaativassa korjaustarpeessa, ettei rahaa kiinteistöjen
korjaamiseen ole. Matkan varrella on kyllä käynyt
selväksi, ettei korjaamista ja laitosten kunnostamista
edes pidetä todellisena vaihtoehtona, koska investointisuunnitelmaa
ei laitoskannan osalta ole pystytty esittämään.
Nyt kun taantuman kynnyksellä peruskorjausrakentamista
on saatava liikkeelle, jotta talouden pyörät pysyvät
pyörimässä, olisi myös vankilat
otettava tarkastelun piiriin. En hyväksy sitä,
että paikkaluvut ajetaan alas suljetuissa vankiloissa teoreettisten
laskelmien valossa tietämättä vielä, miten
asia reaalimaailmassa näyttäytyy.
Vankeinhoidon tavoitteiden saavuttaminen annetuilla resursseilla
ja tuottavuusohjelma huomioon ottaen tulee olemaan vaikeaa. Vankeinhoidossa
tulisi pyrkiä vähentämään
ylitöitä, koska ylityökierre on vuosikausia
ollut alan rasitteena. Valtion tuottavuusohjelma muodostaa kuitenkin
tehokkaan tulpan henkilötyövuosien lisäämiselle.
Tuottavuusohjelma leikkaa vuoden 2009 talousarviosta 41 henkilötyövuotta
säästönä, kun nyt jo kuljetaan
kipurajoilla. Samoin tuomioistuimien osalta vuodelle 2009 tuottavuusohjelman
edellyttämä henkilöstön supistamisvelvoite
on 43 henkilötyövuotta. Tästä kaavailusta puuttuu
sekä realismi että kytkentä tuottavuuden aitoon
lisäämiseen.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kansalaisten oikeusturvan kannalta on äärettömän
tärkeää, että eri oikeusprosesseissa
kansalaiset saavat tasapuolisen ja oikeudenmukaisen kohtelun ja
päätökset kohtuulliseksi katsottavassa
aikataulussa. Siksi on huolestuttavaa, että muun muassa
monissa tuomioistuimissa jutut ovat pahoin ruuhkautuneet, kuten
on myös hyvin kohtuutonta, että vakuutusoikeudessa
ja markkinaoikeudessa juttujen käsittelyajat lähentelevät jopa
puoltatoista vuotta. Ministeriön on ehdottomasti löydettävä ratkaisut
näitten käsittelyaikojen lyhentämiseen.
Valtiovarainvaliokunta kiinnittää omassa mietinnössään
huomiota rikosseuraamusalan sisällä käynnistettyyn
selvitystyöhön, jossa arvioidaan nykyisen alueorganisaation
ja laitoskannan muutostarpeita. Tämä työ on
vielä kesken, ja ymmärtääkseni
hallitus on halunnut laajempaa kokonaisarviointia Rikosseuraamusviraston
marraskuussa tekemään esitykseen, koska asia etenee nyt
hallituksen iltakouluun tammikuun loppupuolella.
Tehty esitys perustuu muun muassa merkittävästi
alenevaan vankilukuennusteeseen. Henkilökohtaisesti tähän
on hyvin vaikea uskoa. Vankimäärän kehitystä ei
voida edes karkeasti arvioida ottamatta laajasti huomioon yhteiskunnan taloudellista,
rakenteellista ja yhteisöllistä tilannetta mukaan
lukien rikollisuuden ja rikollisten alakulttuurien muuttumista.
Kun nyt huomioidaan, mitä taloudessamme kaiken kaikkiaan
tapahtuu, on vankimäärän aleneminen hyvin
epätodennäköistä, etenkin kun taustalla
on tieto siitä, että muun muassa edellisen laman
aikana vankiluku nousi täysin ennakoimattomasti yli 40
prosenttia.
Hieman hämmentää myös se,
että vakavat rikokset ovat viime aikoina vain lisääntyneet
mutta siitä huolimatta puhutaan vain alenevista vankimääristä ja
tuottavuusohjelman määreestä. On väistämättä pakko
kysyä, eikö myös turvallisuus ole yhteiskunnassa
monella tavalla tuottavuutta.
Yhdyn täysin valiokunnan näkemykseen siinä,
että vankiloitten toimintoja järjestettäessä on kiinnitettävä huomiota
siihen, että laitoskanta säilyy alueellisesti
riittävän kattavana, ja siihen, että on
syytä arvioida vielä uudelleen, voidaanko henkilökuntaa
vähentää tuottavuusohjelman mukaisesti
vaarantamatta vankeuslain mukaisia tavoitteita. Nythän
näyttää myös siltä,
että rikosseuraamusala on jo vuosia ollut alibudjetoitu.
Henkilökohtaisesti en voi mitenkään
hyväksyä sitä, että rikosseuraamusala
suunnittelee lakkauttavansa kaksi suljettua vankilaa ja kolme neljä avovankilaa
syrjäisemmästä Suomesta ja samaan aikaan
esittää mittavaa lisärakentamista kasvukeskusten
ympärille. On välttämätöntä, että myös
vankiloitten osalta huomioidaan muun muassa rakennemuutosalueet
ja niitten vaikeudet. Tätä taustaa vasten muun
muassa Pelson vankilan lakkauttaminen ei mitenkään
voi tulla kyseeseen. Päinvastoin on turvattava sen jatkuva kehittäminen.
Onhan esimerkiksi Pelson osalta täysin kohtuutonta,
että kyseessä olevalle rakennemuutosalueella Kajaanin
seudulla pyritään löytämään uusia
työpaikkoja UPM:n paperitehtaan lakkauttamisen korvaamiseksi
mutta samaan aikaan valtion omin toimenpitein tehtäisiin
yli 130 uutta työtöntä vankilan lakkauttamisella.
Pelson mahdollinen lakkauttaminen toisi myös lisäongelmia
Suomen kansallisen eläingeenivaraohjelman toteuttamisen
suhteen, onhan siellä Suomen suurin Pohjois-Suomen karjan geenipankki
ja suomenlampaan merkittävä jalostuslampola. Näitten
tuhoamista ei millään tavalla voi hyväksyä.
On aivan välttämätöntä,
että Rikosseuraamusvirasto ja tässä tapauksessa
ministeriö arvioi ja hallitus arvioi tämän
rikosseuraamusalan rakennemuutoskehittämisen uudelta pohjalta.
Elisabeth Nauclér /r:
Ärade herr talman! I en motion har jag föreslagit
att ett anslag om 210 000 euro skulle tas upp för
att översättningen till svenska av de kollektivavtal
som har allmänbindande verkan skulle kunna tillgodoses. Motionen
har inte godkänts och medlen tas inte upp, troligen därför
att uppgiften redan ryms in under de anslag som står till
buds. Det finns nämligen ingen möjlighet att inte
genomföra denna uppgift.
I ett utlåtande från justitieministeriet
till justitiekanslern konstateras att lagstiftaren har velat trygga
att bindande normer finns på svenska och finska, och eftersom
de allmänt giltiga kollektivavtalen är bindande
och har en central roll för arbetsgivarna ska de likställas
med lagstiftningsnormer och följaktligen finnas tillgängliga
på båda språken. Samma sak slås
också fast i brev från arbets- och näringsministeriet
till Ålands landskapsregering där ministeriet
säger att det är nödvändigt
att snabbt och korrekt översätta avtalen om rättssäkerheten
och arbetarskyddet ska tillgodoses.
Det är därför, herr talman, med
tillfredsställelse jag läser dessa utlåtanden
och konstaterar att en arbetstagare på Åland har
samma rätt att bli behandlad enligt bestämmelserna
i kollektivavtalen av den åländska arbetsgivaren
som övriga arbetstagare i landet, och att översättningskostnaderna
uppenbarligen redan finns med i budgetförslaget.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Saamelaisten oikeuksia ja etuja puolustava,
saamelaiskulttuuria kehittävä saamelaiskäräjät
joutuu toimimaan erittäin niukoilla resursseilla. Valtion
osoittamien toimintarahojen vähäisyys on johtanut
siihen, että jopa tulkkaus sen omassa toiminnassa inarinsaameksi
ja kolttasaameksi on ollut rajallista. Saamelaiskäräjien
edunvalvonnan tehostaminen ja saamelaiskulttuurin kehittäminen
edellyttävätkin selkeää lisärahoitusta.
Korkeimman hallinto-oikeuden ratkaistujen asioiden käsittelyaika
on tänä päivänä keskimäärin
9,9 kuukautta. Käsittelyajat ovat pisimmät taloudellista
toimintaa koskevissa asioissa ja elinkeinoasioissa. Vuoden 2008
aikana saapuvien asioiden määrä on lisääntynyt
erityisesti ympäristölupia, huostaanottoasioita,
julkisia hankintoja ja tulo- sekä varallisuusverotusta
koskevien asioiden osalta. Koska näiden asioiden käsittelyllä on
keskeinen vaikutus sekä lasten oikeusturvaan että julkisiin
hankkeisiin, on tarvetta nopeuttaa käsittelyaikoja. Jotta
käsittelyajat lyhenisivät, korkeimpaan hallinto-oikeuteen
tarvitaan lisähenkilöstöä, panostusta
tietojärjestelmän kehittämiseen ja henkilöstön
kouluttamiseen sekä tutkimustoimintaan.
Oikeusministeriön ensimmäinen oikeuspolitiikan
strategia vuodelta 2003 sisältää hallinnonalan
tärkeimmät linjaukset asioissa, joissa kehittämistarve
on suurin. Tavoitteet ulottuvat vuoteen 2012. Strategiasta annetuissa
lausunnoissa muun muassa Suomen Lakimiesliitto katsoi, että oikeuspolitiikan
yhtenä keskeisenä tavoitteena on oltava oikeusturvan
toteutumisen edellytysten turvaaminen niin, että koko oikeuslaitokselle
taataan riittävät taloudelliset ja henkilöstölliset
resurssit. Vastoin hyvää tuomiokäytäntöä hallituksen
talousarvioesitys lähtee siitä, että hovioikeuksien,
hallinto-oikeuksien ja vakuutusoikeuden jo nykyiselläänkin
liian pitkät keskimääräiset
käsittelyajat pysyvät samoina kuin vuoden 2008
tavoitetaso.
Käräjäoikeuksien osalta talousarvioesitys puolestaan
on pudottamassa ratkaistujen asioiden tavoitemäärää lähes
30 000:lla. Vakuutusoikeuden tavoitetason osalta pudotus
on suhteessa vielä rajumpi.
Mustan talouden vastaisessa toiminnassa puolestaan sekä markkinaoikeudella
että työtuomioistuimella on merkittävä rooli,
ja tämän roolin vahvistamiseen valitettavasti
tämänhetkinen talousarvioesitys ei vastaa.
Harmaan talouden ja talousrikollisuuden torjuntaan suunnattujen
voimavarojen tarve kasvaa rajat ylittävän työvoiman
liikkuvuuden ja työperäisen maahanmuuton lisääntyessä.
Torjunta vaatii toki tässä esitetyn määrärahan
lisäyksen ohella myös muita toimia, kuten lainsäädännön muutoksia
ja ulkomaista työvoimaa käyttävien yritysten
valvonnan tehostamista.
Rangaistusten täytäntöönpanon
osalta vankeuslaki edellyttää selkeää lisäystä vankeinhoidon
henkilöstöön. Vaje on tällä hetkellä noin
80 henkilöä. Silti esitys ja valiokunta vähentävät
jälleen 30 työntekijää ensi
vuoden aikana. Vankiloidemme henkilöstön sairauspoissaolot
ovat kasvaneet hälyttävästi. Ylitöiden
määrä on noussut yli 50 prosentilla.
Laittomia ylityövuoroja teetetään lähes
kaikissa vankiloissa koko ajan. Pahimmillaan ylityövuorot
tarkoittavat vuorokauden mittaisia työrupeamia, jolloin
yritetään paikata niitä puutteita, mitä riittämätön
rahoitus vankiloille on aiheuttanut. Tätä työaikalakirikkomusta
hallitus haluaa siis edelleen jatkettavan. Tällä henkilöstömäärällä ei
kyetä uuden lainsäädännön
hengen mukaisesti lisäämään
vankien osallistumista toiminta- ja päihdeohjelmiin. Myös
vankien terveydenhuollossa on edelleen selkeitä puutteita.
Hallitus tullee esittämään rajuja
leikkauksia. On esitetty jopa Pelson ja Konnunsuon sulkemista säästökohteita
etsittäessä. Sitä en pidä missään
nimessä perusteltuna. Esimerkiksi Pelson vankilan lakkautuksen
välilliset ja kerrannaisvaikutukset aluetaloudelle olisivat äärimmäisen
tuhoisia. Vankilan liikevaihto vuonna 2007 oli 10,3 miljoonaa euroa
ja tästä palkkasumma ilman työnantajakuluja
oli lähes 5 miljoonaa. Vankilan lakkauttamisesta aiheutuva
ostovoiman menetys aiheuttaisi huomattavia vaikeuksia Vaalan ja
sen lähikuntien vähittäiskaupalle ja
palveluyrityksille. Vaalan kunta kuuluu Kajaanin seutukuntaan, jonka
valtioneuvosto (Puhemies: 5 minuuttia!) 11.9.2008 tekemällään
päätöksellä nimesi äkillisen
rakennemuutoksen alueeksi UPM:n Kajaanin paperitehtaan lopettamisen
yhteydessä. Alueelle on tarkoitus kohdentaa tehostettuja
toimenpiteitä korvaavien työpaikkojen luomiseksi,
ja tähän tavoitteeseen nähden Pelson vankilan
lakkauttaminen olisi täysin järjetön, vastakkainen
teko.
Elsi Katainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Oikeusministeriön hallinnonala muun
muassa kattaa laajasti rikosasiat ja siksi herättää kansalaisissa
vahvoja tunteita ja mielipiteitä. Rikollisuutta pidetään
yleisesti vastenmielisenä ja sen vastustaminen kuuluu keskeisesti
myös oikeusministeriön toimintasuunnitelmaan.
Oikeusministeriö on linjannut, että uusintarikollisuutta
pyritään vähentämään
ja että vankien terveydenhuolto, muu perushuolto ja vankien
toiminnot järjestetään kustannustehokkaasti
ja siten, että rangaistusta suorittavan edellytykset rikoksettomaan elämäntapaan
paranevat. Tähän esitetään 1,5 miljoonan
euron tasokorotusta.
Samaan aikaan tuottavuusohjelmaa pannaan täytäntöön
jokaisella oikeusministeriönkin toimintasektorilla. Herää kysymys,
kuinka esimerkiksi nämä vankeinhoidon tavoitteet
täytetään vähentämällä henkilöstöä.
Oikeusministeriönkin hallinnonalalla vaadittavat kehittämistoimenpiteet
olivat perusteluissa hyvin eriteltyinä. Kehittämisen
sarkaa siis riittää. Kun määrärahatilanne on
tiukka, tekstissä sanotaan tilanteen edellyttävän
rakenteellisia muutoksia ja voimavarojen kohdentamista entistä selvemmin
hallinnonalan ydintehtäviin.
Rangaistusten täytäntöönpano
on kiinteä osa oikeusjärjestelmäämme.
Vaikka monet luvut kertovat rikosten määrän
vähenemisestä, poliisin tietoon tulleiden pahoinpitelyrikosten
määrä on viime vuosina noussut. Tämän
arvioidaan johtuvan osin ilmoitusalttiuden lisääntymisestä.
Ilmoitusalttiuden lisääntyminen on hyvä suunta, eikä saa
antaa kuvaa siitä, ettei valtiovallan tahto olisi osoittaa
rikoksista asiaan kuuluvaa rangaistusta.
Kriminaalipolitiikalla halutaan vähentää rikollisuutta
ja siitä aiheutuvia kustannuksia. Vaarana on, että kustannuksia
alennetaan niin, että esimerkiksi vankeusrangaistusten
kestoa lyhennetään tai entistä enemmän
siirrytään valvottuihin koevapauksiin. Tämä ei
edusta suinkaan kaikkien yleistä oikeustajua, vaan vapausrangaistuksella
on edelleen vahva kansalaisten tuki. Rikollisuuden aiheuttamien
kustannusten vähentäminen pitäisikin
mielestäni nähdä prosessina, jonka tuloksia
ei merkittävästi arvioitaisi vuosittaisen budjettikäsittelyn
yhteydessä, ettei hyvistä tavoitteista muodostuisi
taas yksi uusi tuottavuusohjelma, joka syö toteutuessaan
hyötyään laajemmat eväät.
Valtiovarainvaliokunta linjaa mietinnössään yleisesti
tuottavuusohjelmasta niin, että sen toteutumisessa tulee
käyttää tarvittaessa hallinnonalakohtaista
harkintaa. Valiokunta korostaa myös, että tuottavuusohjelman
toteuttamisessa on aidosti haettava tuloksellisuuden parantamista
ja uudistettava työhön liittyviä prosesseja
ja toimintatapoja. Mielestäni tuottavuusohjelman henkeen
kuuluu myös tunnistaa sellaisia toimintoja, joissa tuottavuutta
ei voida parantaa henkilöstövähennyksillä.
Vankeinhoitolaitos on ainakin perinteisten toimintamuotojensa osalta
lähellä tällaista esimerkkiä.
Arvoisa puhemies! Oikeusministeriö on luonnollisesti
vain yksi hallinnonala ja vankeinhoitolaitos yksi toimintasektori,
jota tuottavuusohjelma koskee. Ne toimivat kuitenkin varsin hyvinä esimerkkeinä siitä,
kuinka tuottavuusohjelman hyvien tavoitteiden vieminen laskennallisen
kaavamaisesti kaikille hallinnonaloille ja kaikkiin toimintasektoreihin
voi viedä tilanteisiin, joissa toimintalinjaukset ja toiminnan
tavoitteellisuus ja jopa laatu voivat olla uhattuina.
Keskustelun nopeatahtinen osuus päättyi.
Tuula Väätäinen /sd:
Arvoisa puhemies! Kun on lukenut valtiovarainvaliokunnan mietinnön
ja kuunnellut puheita tässä salissa, niin ei ole epäselvyyttä,
mitkä ovat oikeusministeriön hallinnonalan puutteet,
ja puuttuu oikeastaan vain rahaa niitten korjaamiseen.
Sosialidemokraattien eduskuntaryhmä esittää määrärahalisäyksiä pääluokkaan
25. Hallitusohjelmassa todetaan, että vaativien rikosasioiden tutkimista
tulee tehostaa ja nopeuttaa. Erityisen resurssi-intensiivistä on
monimutkaisten talousrikosasioiden selvittäminen sekä esitutkinta-
että syyteharkintavaiheessa. Poliisin ja syyttäjän
riittävän aikainen ja kiinteä yhteydenpito
esitutkinnassa edistää korkealaatuista tutkintaa
ja asioiden laadukasta valmistelua tuomioistuinta varten.
Talousrikosten osuus kaikkein vaativimmista rikosasioista on
huomattavan suuri, ja talousrikollisuus aiheuttaa yhteiskunnalle
mittavia vahinkoja sekä horjuttaa yleistä luottamusta
niin elinkeinoelämään kuin hallintoon
ja oikeuslaitokseen. Niinpä esitämme 2 miljoonaa
euroa syyttäjälaitoksen toimintamenoihin vaikeiden
talousrikosten selvittämiseksi.
Rangaistuksen täytäntöönpanon
toimintamenoista uudehko vankeuslaki edellyttää,
että jokaiselle vangille laaditaan yksilöllinen
suunnitelma rangaistusajan suorittamista, vapauttamista ja ehdonalaista
vapautta varten. Vangille laadittavan henkilökohtaisen
suunnitelman toteuttamisella on havaittu olevan merkittäviä alueellisia eroja.
Vangit ovat vankilaan tullessa yhä huonompikuntoisia.
Heistä päihdeongelmaisia on lähes 80 prosenttia,
joista yli puolet on huumeriippuvaisia. Vankeinhoidon resurssien
puute on johtanut siihen, että vain noin kolmannekselle
vangeista tehdään tulotarkastus terveydentilan
ja työkyvyn selvittämiseksi.
Suomessa on edelleen vankiloita, joissa osassa asuinsellejä puuttuu
wc-tilat. Suomi on saanut kansainväliseltä ihmisoikeuselimeltä useita
huomautuksia asiasta. Viimeksi asiasta on pyytänyt selvitystä eurooppalainen
kidutuksen vastainen komitea CPT.
Henkilökunnan riittävä määrä on
edellytys vankien oikeuksien toteutumiselle. Vangeilla on lakisääteinen
oikeus vapaa-ajan viettoon ja kirjastopalveluihin vankeusaikana.
Vangilla on myös oikeus työntekoon tai opiskeluun.
Resurssipulan vuoksi mainittuun lakisääteiseen
toimintaan voi kuitenkin osallistua vain alle 60 prosenttia vangeista.
Siksi esitämme 2 miljoonaa euroa rangaistusten täytäntöönpanon
toimintamenoihin.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Vallankumouksen sanotaan syövän
lapsensa, ja tästähän on myös
näyttöä. Itse toivoisin, että tuottavuusohjelma
söisi maailmaansaattajansa ja omat vanhempansa. Tilaisuus
tähän kyllä tulisi vuoden 2011 vaaleissa.
Kyllä näiden opetusministeriön alaisten
toimien kohdalla on todella tuottavuusohjelman vaikutus ... (Ed.
Pulliainen: Oikeusministeriön!) — Anteeksi, oikeusministeriön,
kiitoksia. — Oikeusministeriön alaisissa toimijoissa
tämä tuottavuusohjelman vaikutus on todellakin
kielteinen.
Otetaan vaikka oikeuslaitoksen hallinto-oikeudet, korkein hallinto-oikeus.
Me olemme täällä käyneet esimerkiksi
maankäyttö- ja rakennuslain kohdalla, hallituksen
esitys 102, keskustelua tästä, ja kohta on toinen
käsittely siitä, millä tavalla nopeutetaan
valitusten käsittelyä hallinto-oikeuksissa. Kuitenkin
samaan aikaan kun täällä säädetään
erilaisia vippaskonsteja, kieltoja taikka ahtaita paikkoja valitusten
läpimenolle hallinto-oikeudesta korkeimpaan hallinto-oikeuteen,
niin samanaikaisesti kuitenkin on resurssipula koko ajan olemassa
ja resursseja vähennetään.
Mitä tulee vankiloihin, Konnunsuo, Pelso, niin niiden
kohdalla on todellakin tilanne se, että siinä menee
pesuveden mukana todellakin paljon, ei vain yksi lapsi, vaan ehkä useampi.
Tämä geenipankkikysymys, joka oli esillä keskustelussa,
on merkittävä Pelson kohdalla. Konnunsuollahan
oli aikaisemmin vastaavan tyyppinen pankki. Se on nyt hajautettu
muualle, mutta siellä on toimiva luomutila ja sen lisäksi
todellakin nämä luonnonsuojelukohteet.
Konnunsuon ja Pelson ja yleensäkin tässä vankiloiden
lakkautuskysymyksessä henkilöstö on ollut
hyvin liikkeellä, ja todella hatunnoston arvoista on Konnunsuon
vankilan johtajan aktiivinen mukanaolo sekä julkisuuden
keskustelussa että myös esimerkiksi tänne
eduskuntaan suuntautuneissa vetoomuksissa ja delegaatioissa.
Olemme myös tavanneet oikeusministeri Braxin.
Tapaaminen ei kovin paljon antanut uskoa, mutta iltakoulukäsittely,
mihinkä täällä on viitattu,
ehkä sitten oli askel siihen suuntaan, että ainakin
esimerkiksi Konnunsuon kustannusarvioita, joihinka ed. Anneli Kiljunen
täällä viittasi, voidaan sitten uudelleen
katsoa. Todella hankala tilanne on se, että pannaan peruskorjauskustannukset
suoraan vuokraan, jota oikeuslaitos joutuu maksamaan. Se on todella
hankala.
Näiden suljettujen laitosten yhteydessähän toimii
avolaitoksia, niin kuin Haminassa. Tässä on pitkässä juoksussa
joka tapauksessa esimerkiksi Haminan avolaitoksen tulevaisuus kyseenalaistettu,
koska ei voi ajatella, että avolaitos voisi toimia autonomisesti
ilman sellaista suljettua laitosta, johon se voi tukeutua ja josta
se saa myöskin omat asiakkaansa. Haminan avolaitos on tehnyt
todella tärkeätä työtä sekä Haminassa että Kotkassa
nimenomaan linnoitusten ja historiallisesti arvokkaiden rakennusten
kunnostamisessa. Näin ollen tämä tehtävä on
juuri niitä vankilalaitoksen ympärillä olevia,
yllättävänkin arvokkaita, tärkeitä tehtäviä ja
velvoitteita, joita se hoitaa ja joita eivät todellakaan
ole tulleet ajatelleeksi ne, jotka ovat lähteneet lakkautuksen
tielle.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Laxell teki aloitteen siitä,
että otettaisiin käyttöön henkilökohtaisen
konkurssin mahdollisuus, ja kävi kuiskaamassa, että eikö kukaan
innostu tämmöisestä asiasta. Sanoin hänelle,
että tästähän kyllä täällä salissa
innostuttiin jo edellisen laman aikana vallan paljon, mutta se ei
vaan ottanut yleisemmin tulta silloin. Nyt kun näyttää siltä,
että olemme aika vaikeisiin aikoihin taloudellisessa mielessä menossa,
niin tähän asiaan voisi keskustelullisesti palata.
Kun hän kysyi, mikä minun henkilökohtainen
kantani on, minä sanoin, että se oli jo silloin
myönteinen, eikä se ole siitä miksikään
muuttunut.
Yleiskeskustelu pääluokasta 25 päättyi.