2) Hallituksen esitys eräiksi metsäverotusta koskeviksi
muutoksiksi
Heli Paasio /sd:
Arvoisa puhemies! Tästä esityksestä on
puhuttu jo pitkin kesää, kun näytti siltä,
että korotetut puutullit tulevat käyttöön.
Hallitus maalaili kuvaa, minkälaisia esityksiä se
tulee tekemään. Erilaisten kommenttien jälkeen
on todettu, että ei esitys ollutkaan sellainen kuin luvattiin.
Hallitus valmisteli, valmisteli ja valmisteli, kunnes sai esityksen
tuotua eduskuntaan.
Eduskuntakäsittelyn aikana havaittiin, että esitys
ei ole pelkästään erikoinen. Se on monimutkainen,
hankala ja epätarkoituksenmukainen, ja täytyy
sanoa, että verojaoston asiantuntijakuulemisessa hallituspuolueiden
kansanedustajat, eräät heistä, osoittautuivat
ansiokkaammiksi asiantuntijoiksi kuin esimerkiksi valtiovarainministeriön
virkamies konsanaan. Ikävä kyllä, kyseiset
kansanedustajat eivät saaneet niitä pykälämuutoksia
sellaisenaan läpi kuin olisivat halunneet, ilmeisesti ministeriön
vastustuksesta johtuen.
Mutta, arvoisa puhemies, kun tämä lakiesitys on
niin monimutkainen ja hankala ja kun korotetut puutullit lykkääntyivät
tässä kohtaa, ja jotta saadaan puuta tarvittaessa
jatkossa myös käyttöön, niin
me sosialidemokraatit esitämme, että tämä lakiesitys
tässä vaiheessa hylätään
ja että samalla lausutaan: "Eduskunta edellyttää metsäverotuksen
kokonaisuudistuksen käynnistämistä puuhuollon
tasaisen saatavuuden varmistamiseksi. Ehdotetut lyhytkestoiset,
määräaikaiset muutokset lakeihin eivät
ole oikea tapa lisätä kotimaisen puun markkinoille
tuloa. Myös metsälainsäädännön
määräämät ensiharvennus-
ja uudistamistoimet on tehtävä selkeästi
nykyistä velvoittavammiksi."
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Täällä tämän
päivän keskustelussa on lukemattomia kertoja sanottu,
että ei pitäisi provosoitua, kun provosoidaan,
mutta se nyt sopii jatkaa sillä samalla linjalla vielä yhden
kerran. Nimittäin tässä on nyt juuri
esimerkki siitä, että kun Metsäteollisuus
ry provosoi, niin sitten hallitus provosoituu. Sitten mopo karkaa
totaalisesti käsistä, ja sitten niin kuin tämmöisen
sovelletun, joustavan kirjan mukaan pitää hallituspuolueitten
kansanedustajien äänestää, vaikka
koko hommassa ei ole mitään järkeä.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin totean, että kannatan
ed. Paasion tekemää esitystä. Mitä tulee
tähän lakiesitykseen, niin nämä lyhytkestoiset,
määräaikaiset veroratkaisut eivät
ole hyviä. Siis pitäisi todella pyrkiä pitkäkestoisiin
ratkaisuihin, ajatella tulevaisuutta ja tätä puun
saantia jatkossakin, sen lisäämistä täällä kotimaassa,
niin kun täällä aiemmin on todettu. Tämän
lain valmistelussa oli VM:n ja kolmen M:n kädenvääntöä aivan
selkeästi ja todella vielä valtiovarainvaliokunnassakin
sen pyörittelyä, onko tämä metsävähennys
de minimis -tuen piirissä vai ei. Edelleen tämän
200 000 euron rajan ylittämisestä on
kaksi tulkintaa, ja täällä vaan todetaan,
että pitää ne asiat selvittää.
Kuitenkin vastuu on tällä tuen saajalla, ja tietenkin
on myös muistettava se, että tämä aiheuttaa,
kun tämä metsävähennys on sen
de minimis -tuen piirissä, valtavasti lisää byrokratiaa,
rekisterejä jne.
Arvoisa puhemies! Kuitenkin kaikkien suomalaisten etu on, että metsistämme
saadaan maksimaalinen tuotto, saadaan maksimaalisen paljon puuta.
Tämä edellyttää, että hoitotoimenpiteet
ja hakkuut suoritetaan ajallaan, ja niinpä nämä hoitotoimenpiteet,
eli tarkoitan tässä ensiharvennusta ja uudistamistoimia,
tulisi jatkossa tehdä entistä velvoittavammiksi.
Todella tuossa myös ed. Pulliainen käytti erittäin
hyvän puheenvuoron. Sekin on erittäin kiusallista,
että tuodaan tosiaan tänne sellainen esitys, että sitä aikaa
valiokunnassa ensinnäkin lausunnon antamista varten oli
vain päivä kaksi, ja samalla tavalla rutistus
tuolla valtiovarainvaliokunnassa. Erittäin paljon jäi
epäselvyyttä.
Vielä kerran, arvoisa puhemies, kannatan ed. Paasion
tekemää esitystä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! On todella huonoa lainsäädäntöä ja
yleensäkin huonoa toimintaa se, että metsäteollisuuden ääntä kuunnellaan
tällä tavalla, tehdään ihmisiä eriarvoistavaa
lainsäädäntöä. Verotuksen
avulla tapahtuva ikään kuin tuollaisen isänmaallisen
hurmoksen nostaminen, jolloinka maata käsitellään metsäpelto-ajatuksella
niin, että pitäisi saada mahdollisimman nopeasti
mahdollisimman hyvä sato, ei ole mielestäni kokonaisuuden
kannalta järkevää.
Tässä menee myös tilanne helposti
sellaiseksi, että luonnon monimuotoisuuden vaatimuksia ei
tarkastella, ei oteta niitä huomioon, ja sitten lopputulos
on kuitenkin se, että esimerkiksi Stora Enso on nyt lopettanut
puunhankinnan. Ei ole yhtäkkiä enää tarvettakaan
sellaisiin metsänkaatoihin kuin aikaisemmin; varastot ovat
täynnä, ja tämä Venäjän
puutullitilanne on siis muuttunut. Kyllä tämä on
aikamoista lain väärinkäyttöä,
jolla pyritään turvaamaan nopeaa metsän
tuottoa, ja sitten lopputulos onkin se, että puuta ei tarvitakaan.
Kuitenkin tässä nyt eduskunnan enemmistö,
ainakin hallituspuolueet, on pantu aikamoiseen pakkoväliin.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Vielä tähän lakiin
liittyen, tässä minimituen ylityksessäkin
on nämä kaksi tulkintaa: Peritäänkö sitten
vain tämä yli menevä osa pois vai onko
se niin, että kun kolmen vuoden aikana tämä kertymä on
200 000, niin peritään kokonaan viimeisenä vuonna
saatu tuki. Eli näinhän voi olla, että aiemmin
on vasta muutama tuhat euroa kertynyt ja sitten viimeisenä vuonna
tulee se lähes 200 000 euroa, ja kun tämä summa
ylittyy, niin tavallaan verovelvolliselle epäedullisin
tulkinta olisi, että leijonanosa siitä lähtisi
pois eli kokonaan viimeisenä vuotena saatu tuki.
Mutta niin kuin täällä on näissä puheenvuoroissa
todettu, niin laki ensinnäkin viipyi liian pitkään,
tänne kun se tuotiin, ja toisaalta tällaiset määräaikaiset
lait eivät ole suositeltavia. Edelleen tähän
nyt siis liittyy vieläkin monia, monia epäselvyyksiä.
Keskustelu päättyi.