Oikeusministeriön hallinnonala 25
Tuula Väätäinen /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Alkuun ministeriön ja hallinnon osio:
Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen resurssit ovat edelleen varsin
niukat ...
Puhemies:
(koputtaa)
Puhuja, anteeksi hetkinen. — Nyt on kyllä niin,
että tänne on tultu käsittelemään
budjettia. — Olkaa hyvä.
Kiitos! — ... joten valiokunta lisää momentille
150 000 euroa. Avustuksista valiokunta lisää momentille
30 000 euroa Lapin liitolle käytettäväksi
Inarin Manttaalikunnalle ja Inarin Lapinkyläyhdistys ry:lle
ja mahdollisesti muille vastaaville yhteisöille.
Sitten Tuomioistuimet ja oikeusapu:
Korkeimman hallinto-oikeuden työtilanne on edelleen
heikkenemässä asiamäärien jatkuvasti kasvaessa.
Valiokunta lisää momentille 350 000 euroa.
Tuomioistuimissa on tavoitteena lyhentää käsittelyaikoja,
vähentää yli vuoden vireillä olleiden
asioiden määrää. Valiokunta
toteaa, että käsittelyaikojen lyheneminen on tärkeää,
mutta keskimääräiset käsittelyaikatiedot
eivät anna koko kuvaa asiasta. Tuomioistuinkohtaiset käsittelyaikaerot
ovat edelleen suuria, samoin asiaryhmien kesken on merkittäviä eroja.
Suomi on saanut Euroopan ihmisoikeustuomioistuimelta lukuisia langettavia
päätöksiä liian pitkien käsittelyaikojen
vuoksi. Valiokunta korostaa myös toimia, joilla parannetaan
asioiden kokonaiskäsittelyaikaan liittyvää seurantaa.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan ruuhkautuneiden käräjäoikeuksien
tilannetta on pystytty helpottamaan lautamiesten käyttöalan supistamisesta
syntyneillä säästöillä.
Tuomioistuinlaitoksen määrärahatilanne
on kuitenkin jatkossakin erittäin kireä, eikä yllättäviin
lisäresurssitarpeisiin voida reagoida riittävästi.
Valiokunta korostaa voimavarojen oikeudenmukaista ja tarkoituksenmukaista
jakamista käsittelyaikojen lyhentämiseksi ja pitää tärkeänä,
että organisaatiomuutoksista syntyneet säästöt
kohdennetaan ruuhkautuneisiin käräjäoikeuksiin.
Sitten luku Syyttäjät: Syyttäjälaitoksen
toimintamenoja korotetaan noin miljoonalla eurolla Ruanda- ja Wincapita-juttujen
aiheuttamien lisämenojen vuoksi. Tästä huolimatta
paikallissyyttäjien henkilötyövuosien
määrä vähenee 312:een, mikä on
13 vähemmän kuin tänä vuonna.
Laajat talousrikokset ovat työläitä ja
sitovat paljon syyttäjäresursseja. Talouden taantuman myötä vakavien
talousrikosten kasvu tulee hyvin todennäköisesti
kiihtymään. Syyttäjien nykyinen määrä ei
riitä asioiden hoitamiseen, mikä hidastaa syyteharkinnan
valmistumista ja pidentää osaltaan asioiden kokonaiskäsittelyaikaa.
Lisäksi työmäärän jatkuvasti
kasvaessa on vaarana, että sairauspoissaolot ja ennenaikaiset
eläkkeet lisääntyvät. Ilman
tuntuvia lisäresurssilisäyksiä henkilökuntaa
joudutaan edelleen vähentämään vuonna
2011. Valiokunta lisää momentille 1 650 000
euroa ja korostaa, että syyttäjälaitoksen
resurssitilanne on otettava huomioon valmisteltaessa vuosina 2011—2014
määrärahakehyksiä.
Rangaistusten täytäntöönpano:
Momentin määrärahaan on tehty ensi
vuodelle noin 4 miljoonan euron tasokorotus, mutta jatkossa lähtökohtana
on, että Rikosseuraamuslaitos sopeuttaa menonsa määrärahakehykseen.
Tehokkuus- ja tuottavuushyötyjä pyritään
saamaan uudistamalla organisaatiota ja laitosrakennetta. Vankiluku
on laskenut selvästi loppuvuoden aikana, ja ensi vuoden
keskivankiluvun arvioidaan olevan 3 450, kuten talousarvioesityksessä on
arvioitu. Vankiluvun aleneminen antaa mahdollisuuden myös
laitosrakennetta koskevien uudistusten jatkamiseen suunnitellulla
tavalla. Ensi vuodelle asetettujen toiminnallisten tavoitteiden mukaan
muun muassa vankien toimintoihin osallistumista sekä rangaistusajan
suunnitelmallisuutta lisätään. Resurssien
niukkuudesta johtuen mahdollisuudet toimintojen tehostamiseen ovat kuitenkin
rajalliset eivätkä asetetut tavoitteet vastaa
vielä vuonna 2006 voimaan tulleen vankeuslakiuudistuksen
mukaisia tavoitteita.
Myös henkilöstön supistaminen ja
jaksaminen asettavat lisähaasteita toiminnan kehittämiselle.
Osa vankiloista on vanhoja ja huonokuntoisia, eikä niissä ole
kyetty tekemään riittäviä vuosittaisia
korjauksia. Huono kunnossapito rapauttaa rakennuksia ja aikaistaa
peruskorjausten tarvetta. Vankiloiden vuosikorjauksilla on myös työllistävää vaikutusta,
joten valiokunta lisää momentille 200 000
euroa vankiloiden kunnossapitoon.
Tässä yhteydessä kiitos koko valiokunnalle
ja jaostolle tämänsyksyisestä ahertamisesta
ja valiokuntaneuvokselle iso kiitos mietinnön kirjaamisesta
siihen muotoon kuin jaoston jäsenet ovat tahtoneet.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa puhemies! Oikeusministeriön pääluokan
loppusumma tässä budjetissa on 790,4 miljoonaa
euroa. Täydentävällä talousarvioesityksellä helpotetaan
tietosuojavaltuutetun hankalaa resurssitilannetta ja saatiin myös
pieni mutta tervetullut määrärahalisäys
Konnunsuon ja Pelson lakkauttamiseen liittyviin henkilöpoliittisiin
tukitoimiin. Kun eduskuntakäsittelyssä on tullut
vielä merkittävä lisäys syyttäjäresursseihin
sekä lisäystä hallinnonalan tutkimusresursseihin
ja Vankeinhoitolaitoksen korjaushankkeisiin, voidaan sanoa, että talousarvioesityksen
eduskuntakäsittelyssä on saatu paikattua vielä useita
hallinnonalan resurssikapeikkoja.
Kiitoksia kovasti jaoston tekemästä huolellisesta
työstä. Arvostin kovasti myös sitä asiantuntemusta
ja kysymysten laatua, jota, kun sain vierailla valiokunnassa, valiokunnassa
esiintyi. Jaosto on selvästikin ottanut nopeasti tämän
uuden alansa haltuun. Kiitoksia todella paljon. (Ed. Rajamäki:
Siellä on ongelmia!)
Ilahduttavaa oikeusministeriön näkökulmasta on
myös, että velkaneuvonnan resursseihin työ- ja
elinkeinoministeriön hallinnonalalla on tullut eduskuntakäsittelyssä 500 000
euroa lisää. Saattaa olla yllättävää,
että oikeusministeriö kiittelee toisen ministeriön
määrärahalisäyksiä,
mutta ylivelkaantumisen linjavastuussa olevassa ministeriössä meillä on
ollut jatkuva huoli siitä, että velkaneuvonta
on aliresursoitu ja sitä kautta ne ongelmat, mitä ylivelkaantumisesta
myöhemmissä vaiheissa tuomioistuimeen ja ulosottoon
tulee, ovat moninkertaiset ja pahemmat sen takia, että velkaneuvonta,
joka on työ- ja elinkeinoministeriön vastuulla,
on ollut aliresursoitu.
Kerrottakoon eduskunnalle myös, että tällä viikolla
vastaanotin mietinnön, joka lähtee nopealle lausuntokierrokselle
ja jossa esitetään, että yksityishenkilön
velkasaneerauksen aikaa tietyissä tilanteissa lyhennetään
nykyisestä viidestä vuodesta kolmeen vuoteen.
Kaiken kaikkiaan tällä eduskunnan hyväksyttävänä olevalla
talousarviolla korjataan hallinnonalan kireää taloustilannetta
kehyspäätökseen verrattuna yhteensä runsaalla
13 miljoonalla. Näin ollen omasta puolestani minun täytyy
myös olla hyvin tyytyväinen Vanhasen kakkoshallituksen
painotuksiin pohjaan nähden. Hallitus on selvästi
halunnut painottaa oikeusturvaa ja kansalaisten edellytyksiä tuomioistuimen
ja Vankeinhoitolaitoksen toiminnassa.
Suurimmat lisäykset kehyspäätöksen
määrärahoihin olivat ulosoton 4 miljoonaa,
vankeinhoidon 3 miljoonan euron tasokorotus ja jo aiemmin kehysneuvotteluissa
läpi saatu 1 miljoonan euron lisäys sekä syyttäjälle
yhteensä saatu lähes 3 miljoonan määrärahalisäys,
josta eduskuntavaiheessa tullut lisäys on yli puolet.
Mainittu valiokunta ymmärsi tämän
syyttäjähuolen erinomaisesti, ja tältä osin
sekä aiemmat budjettineuvottelut hallituksen kera että tämän valiokunnan
ymmärtämys viimeinkin oikeusministeriön
näkökulmaa kohtaan tuo syyttäjien tilanteen
sen ansaitsemaan keskiöön.
Syyttäjäresurssit ovat avainasemassa, kun
pyrimme pääsemään eroon erityisesti
vaativiin talousrikosasioihin liittyvistä ylipitkistä kokonaiskäsittelyajoista.
Tämän talousarvion lisämäärärahoilla
voidaan myös estää markkinaoikeuden käsittelyaikojen
piteneminen. Samoin on varauduttu siihen, että turvapaikka-asioiden
lisääntyminen ei ruuhkauta hallinto-oikeuksia.
Tuomioistuimessa ja Vankeinhoitolaitoksessa talouden yleistilanne
on kuitenkin edelleen kireä. Siirtyvien määrärahojen
osuudet tuomioistuinmomentilla ja rangaistusten täytäntöönpanon
momentilla ovat tiukasta taloudenpidosta huolimatta talousarvion
toimintamenomomenteista kaikkein alhaisimmat, toistan: kaikkein
alhaisimmat.
Lautamiesuudistuksen ansiosta on tänä vuonna
ja ensi vuonna voitu kohdentaa syntyneitä säästöjä ruuhkautuneiden
käräjäoikeuksien tilanteen helpottamiseen.
Henkilöstön aseman kannalta on myös tärkeää,
että pitkään määräaikaisena
hoidettuja tuomarin- ja muita tehtäviä voidaan
käräjäoikeuksissa merkittävässä määrin
vakinaistaa. Lisää liikkumavaraa pyritään
luomaan niillä melkein kaikilla toiminta-aloja koskevilla laajoilla
rakenneuudistuksilla, jotka ovat toimeenpanovaiheessa, kuten syyttäjien
ja ulosoton paikallisorganisaation uudistus, tai jotka toteutetaan
ensi vuonna, kuten käräjäoikeusuudistus.
Arvoisa eduskunta! Kun aloitin tässä tehtävässä,
oli paljon epäilyjä siitä, etten kuuna
päivänä saa läpi niin radikaalia
uudistusta kuin käräjäoikeusuudistus,
ja nyt se on sitten selvää. Tammikuussa käräjäoikeusuudistus
aloittaa, ja siitä erityinen kiitos sekä hallitukselle
että eduskunnalle.
Myös ulosoton keskushallinnon uudistus ja Vankeinhoitolaitoksen
rakenneuudistus lähtevät ensi vuonna liikkeelle.
Alalla on todella suuria rakenneuudistuksia käynnissä.
Arvoisa puhemies! Taloudellisen taantuman oloissa hallituksessa
on kohtuullisesti ymmärretty oikeusvaltion toimintakyvyn
merkitys. Siihen nähden, kuinka suuria siirtymiä on
ollut pakko tehdä työllisyydenhoitoon, kuinka
tämä hallitus viisaasti valmistautuu edessä olevaan
ikääntymiseen ja myös siihen tosiasiaan,
että tämän laman velat on maksettava,
näiden haasteiden keskelläkin hallituksessa on
ollut ymmärtämystä oikeusministeriön
ja oikeusvaltion ylläpitämisen huolia kohtaan.
Siitä huolimatta haasteita riittää, ja varsinkin
tämä siirtyvien määrärahojen
niukkuus on yhä huolenamme.
Marjo Matikainen-Kallström /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä budjettihan on kaikilta
osin elvyttävä ja niin on myöskin tämä oikeusministeriön
hallinnonala eduskuntakäsittelyn jälkeen. Täällä on
haettu kustannustehokkuutta monella eri lisäyksellä,
joita valtiovarat tänne on lisännyt, ja se on
juuri se linja, mitä tässä on koko ajan peräänkuulutettu.
Ja kuten ministerikin mainitsi, eduskunta on lisännyt oikeuslaitokselle
erilaisia määrärahoja, jotta pystytään
näitä käsittelyaikoja nopeuttamaan.
Me olemme olleet edesvastuuttomassa tilassa sikäli,
että meidän käsittelyajat oikeuslaitoksessa
ovat kestäneet todella pitkään kaikilla
eri sektoreilla ja nopeita käsittelyjä on hyvin
vähän. Erilaisissa ihmisoikeusasioissa olemme
jopa Euroopassa oikein peräänkuulutettuja näiden
asioiden nopeuttamisen suhteen. Sen lisäksi meillä on myöskin
tapana valittaa vähän yhdestä sun toisesta
asiasta. Toivon, että ministeri tulee näissä kaavakysymyksissä mahdollisimman
nopeasti uusilla lainsäädännöillä,
ainakin ehdotuksilla, tekemään näiden
asioiden eteen jotain, jotta pystytään saamaan
kaavamuutoksia nopeammin aikaiseksi. En halua puuttua siihen jokaisen
ihmisen oikeuteen valittaa, mutta niiden valitusten pitäisi olla
asianmukaisia ja ne pitäisi käsitellä nopeasti,
jotta varsinainen hanke ei sitten asiattomien valitusten vuoksi
hankaloituisi.
Meillä on markkinaoikeus, joka on täysin tukossa.
Olemme talousvaliokunnassa puuttuneet tähän asiaan
ja nostimme sen lausumamuodossa esiin. Olen todella iloinen, että valtiovarat
on tämän asian huomioinut ja pystymme markkinaoikeuden
resursseja lisäämään. Toivottavasti
uusi hankintalaki myöskin tuo helpotusta tähän
asiaan, että saadaan markkinaoikeudelle käsittelyajat
järkiperäistettyä.
Ihmettelen, että ministeri ei ollut omassa esityksessään
alun perin ottanut millään tavalla esiin nimenomaan
näiden maahanmuuttoasioiden ja turvapaikkakäsittelyaikojen
nopeuttamiseen liittyviä yksityiskohtia. Hyvä,
että valiokunta nämä asiat nosti esiin,
(Ed. Nylander: Ministeri!) koska on aivan ihmisoikeuskäytännön
vastaista, että turvapaikan käsittelyt kestävät
näinkin kauan kuin ne meillä kestävät,
ja saadaan myöskin nämä asiattomat turvapaikanhakijat käännytettyä mahdollisimman
nopeasti pois ja niille, jotka ovat todella turvapaikan tarpeessa, asianmukainen
ja riittävä käsittelyaika.
Johanna Karimäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Syyttäjien toimintamenojen lisäykset
budjettiin ovat tärkeitä ja tulevat todella tarpeeseen. Sen
pitäisi helpottaa oikeusprosessien käsittelyruuhkaa.
Suomeahan on lukuisia kertoja huomautettu EU:n ihmisoikeustuomioistuimesta
pitkittyneistä oikeusprosesseista. Rikosten uhreiksi joutuneille
pitkä oikeusprosessi on henkisesti hyvin raskas. On elettävä epätietoisuudessa
sen lisäksi, että on joutunut rikoksen uhriksi.
Kansalaisten luottamus oikeuslaitoksen nopeaan ja tasa-arvoiseen
toimintaan on keskeinen kysymys. Voimavaroja on jatkossakin kohdennettava oikeusprosessien
nopeuttamiseen.
Arvoisa puhemies! Suomi ei ole vielä ratifioinut Ilo-sopimusta
169 alkuperäiskansojen oikeuksista. Tämä asia
pitää pikimmiten hoitaa kuntoon. Sopimuksessa
on kysymys alkuperäiskansojen oikeudesta kieleen ja kulttuuriin.
Saamelaisille se tarkoittaa oikeutta maahan, jossa he ovat eläneet
satoja vuosia paimentolaisina. Porojen laiduntaminen alueella on
taattava ja alueet suojeltava tehometsätaloudelta. On tärkeää,
että oikeusministeriön hallinnonalaan on lisätty
avustus saamelaisten kulttuuri- ja itsehallinnon ylläpitämiseen
yhteisöille käytettäväksi maanomistus-
ja vesioikeuksien selvittämiseen. Näiden asioiden
selvittäminen ja turvaaminen auttaa pääsemään
sille tasolle, jota Ilon sopimus meiltä edellyttää.
Oikeus maahan on tärkeää. Samalla pitää myös
muistaa, että saamelaislapsilla ja -nuorilla on oikeus
puhua ja oppia omaa kieltään, harjoittaa omaa
kulttuuriaan ja kehittää omaa identiteettiään.
Arvoisa puhemies! Vielä lopuksi muutama sana Pelson
vankilasta ja sen merkityksestä alkuperäisrotujen
geeniperimän säilyttämisessä.
Yli 20 vuotta kestänyt suomenlampaan ja lapinlehmän
säilytystyö vaarantuu kainuulaisessa Pelson vankilassa,
jos Rikosseuraamusvirasto toteuttaa suunnitelmansa vankilan toimintojen
supistamisesta. Pelson vankilan maatilan lapinlehmien geenipankkitoiminta
säilytetään nykyisellä tasolla,
mutta huolena on se, että lampaita kuitenkin halutaan siirtää muualle.
Jos toimintaa jatkuvasti uhataan supistaa, huoli voi olla todella
aiheellinen. Pelsolla on suomenlampaan tärkein jalostus-
ja geenipankkikatras, johon on koottu rodun erivärisiä yksilöitä.
Siellä on myös erityisen uhanalaisia kainuunharmaslampaita.
Huhtikuussa Science-lehdessä julkaistussa molekyyligeneettisessä tutkimuksessa
ilmenee, että suomenlampaassa, kainuunharmaslampaassa ja
ahvenanmaanlampaassa on geeniperimää, joka on
hyvin varhain tullut Eurooppaan Lounais-Aasiasta kotieläimeksi
kehitetyn lampaan syntysijoilta. Suomalaiset rodut ovat perinnöllisesti
ainutkertaisia ja Euroopankin mittakaavassa todellisia alkuperäisrotuja.
Pelson kaltaiset isot tilat ovat alkuperäisrotujen säilytysohjelman
tärkeä kivijalka. (Ed. Nepponen: Siihen kannattaa
enemmän panostaa kuin pankkeihin!)
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa puhemies! Oikeusvaltion periaatteisiin kuuluu, että mahdolliset
rikosepäilyt tutkitaan nopeasti, syyttäjän
harkinnan jälkeen oikeuslaitos käsittelee ne kohtuullisessa
ajassa ja mahdolliset tuomiot saatetaan täytäntöön.
Oli erittäin hyvä, että valtiovarainvaliokunta
pystyi täsmentämään ja hivenen parantamaankin
tätä hallituksen esitystä muun muassa
lisäämällä syyttäjien
toimintaan rahaa, mutta paljon oleellisempi asia on vielä täällä tekstissä mainittu
käännetyn arvonlisäverojärjestelmän
käyttöönotto, jonka katsottaisiin puolittavan
työkuorman syyttäjiltä. Sen takia onkin
tärkeää, että hallituksen piirissä tämä ratkaisu
tuotaisiin valtiovarainministeriönkin toimesta nopeasti
tänne eduskuntaan.
Meillä on monissa oikeusasteissa kohtuuttoman pitkät
käsittelyajat. Täällä tulivat
jo esille markkinaoikeuden ruuhkat ja maahanmuuttokysymykset, jotka
ovat merkinneet kuorman kasvua. Sen takia lisäresurssit
eri oikeusasteille ovat tärkeitä, jotta nämä kohtuulliset
käsittelyajat pystyttäisiin turvaamaan.
Puhemies! Rangaistusten täytäntöönpanosta sen
verran, että, niin kuin täällä ministeri
totesi, monia uudistuksia on toteutumassa. Ensi vuoden alusta tulee
uusi Rikosseuraamuslaitos, johon kootaan useita organisaatioita,
ja tällä tavalla haetaan tehokkuutta. Itse pidän
hyvänä, että nyt viime vaiheessa päätösvalta
yksittäisten vankiloitten mahdollisesta lakkauttamisesta
säilyy oikeusministeriöllä, koska näihin
aina liittyy myöskin tällaista yhteiskuntapoliittista
arviointia, ja se on tietysti poliittisen ministerin tehtävä. Tässä mielessä on
tärkeää, että se ei mene vaan virkamiespäätöksenä,
koska silloin se olisi hivenen toiselta pohjalta lähtenyt.
Puhemies! Oli hyvä, että vankilainvestointeihin
lisättiin vähän rahaa ja sitten Pelso-kysymykseen.
Se on kyllä nyt edellisen puhujan ja ministerin välinen
asia. Minä toivon, että ed. Karimäen
linja tässä voittaa ja Pelson kehitys laajassa mittakaavassa
pystytään turvaamaan.
Reijo Paajanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Oikeusministeriön hallinnonalalla
haluan kiinnittää huomiota erityisesti tuomioistuinten oikeusavun
tilanteeseen. Jatkuvasti kasvaneet asiamäärät
ovat ruuhkauttaneet monet tuomioistuimet sekä korkeimman
hallinto-oikeuden. Kansalaisten ja julkisen hallinnon kannalta olisi tärkeää,
että asiat käsitellään nopeasti
ja sujuvasti ilman pitkäksi venyviä jonotusaikoja.
Myös elinkeinoelämä joutuu kärsimään
asioiden hitaasta etenemisestä hallinto-oikeuksissa.
Asiamäärissä ei ainakaan lähiaikoina
ole nähtävissä laskua, joten tilanteeseen
on puututtava mahdollisimman nopeasti. Jo nyt käsittelyaikojen
pituudella on merkittävät vaikutukset yhteiskuntamme
toimintaan. Lisäksi maahanmuuttoa koskevien asioiden arvellaan
lisääntyvän ja näin kuormittavan
hallinto-oikeuksien entuudestaan rajallisia resursseja.
Herra puhemies! Toiseksi haluan kiinnittää huomiota
syyttäjäpuolella olevaan akuuttiin resurssipulaan.
Syyttäjälaitoksen toimintamenoja korotetaan noin
miljoonalla eurolla Ruanda- ja Wincapita-juttujen aiheuttamien lisämenojen vuoksi.
Samalla paikallissyyttäjien henkilötyövuosien
määrä vähenee 13:lla tähän
vuoteen verrattuna. Kun edellä mainitut oikeudenkäynnit
sitovat koko joukon syyttäjiä ensi vuodeksi, on muihin
juttuihin käytettävissä huomattavasti
vähemmän syyttäjiä.
Tällaisessa tilanteessa tulee helposti pohdittua, oliko
oikeudenkäynti aivan pakko viedä Ruandaan asti.
Se on kuormittanut valtavasti jo ennestään rajallisia
resursseja ja näin ollen tekee kyseenalaiseksi hankkeesta
saatavat varsinaiset hyödyt. Nyt ainakin pitäisi
päättää, ettei oikeudenkäyntiä enää viedä Tansaniaan
asti. Tätä menoa Suomen oikeuslaitos kiertää kohta
kaikki muutkin Itä- ja Keski-Afrikan valtiot. Wincapitasta
puolestaan totean, että se on malliesimerkki aivan liian
pitkään kestäneestä käsittelystä.
Kentällä tulee tulikivenkatkuista viestiä siitä,
miten henkilöiden omaisuuksia on jäädytetty
kohtuuttoman pitkiksi ajoiksi.
Talousrikokset sitovat paljon syyttäjäresursseja,
ja taloustaantuma voi tuoda mukanaan vielä lisää vakavia
talousrikoksia. Kokonaiskäsittelyajat pitenevät,
kun syyttäjien nykyinen määrä ei riitä asioiden
hoitamiseen. Oikeuslaitoksen rajalliset voimavarat on osoitettava
oikeille tahoille ja mitoitettava järkevästi.
Olen valiokunnan kanssa samoilla linjoilla siinä, että on
selvitettävä mahdollisuudet lainsäädännöllisiin
uudistuksiin, joilla voidaan keventää syyttäjien
työmäärää.
Herra puhemies! Rikosseuraamuslaitoksen kohdalta esitän
epäilyni siitä, että vankimäärät laskisivat
edelleen tulevaisuudessa. Vankimäärät
eivät pääse kasvamaan, kun tuomioistuimet ovat
ruuhkautuneet. Jokaiselle lienee selvää, ettei
vankeinhoidon uudistuksia voida tällaisella pohjalla viedä eteenpäin.
Henkilöstön supistaminen ja vankiloiden lakkautukset
ovat itsessään kovia haasteita rikosseuraamusalan
kehitykselle. Kaakkois-Suomen edustajana totean, että päätös Konnunsuon
vankilasta ja sen alasajosta oli todella iso isku, jonka perusteluja
on vaikea ymmärtää vieläkään.
Lopuksi haluan vielä nostaa erikseen esille Lappeenrannan
käräjäoikeuden ikävän
tilanteen. Oikeustalosta jouduttiin muuttamaan pois vasta muutama
vuosi sitten peruskorjatuista tiloista. Talosta löytyi
siinä määrin hometta, ettei paluuta samaan
rakennukseen enää mahdollisesti ole. Uudet tilat
on löydettävä, vaikka asia ei ole akuutimpien
joukossa oikeusministeriön listoilla. Luontevin ratkaisu
olisi sijoittaa käräjäoikeus kaupungintalon
yhteyteen suunnitteilla olevaan lisärakennukseen, missä myös
poliisitalo olisi aivan vieressä. Näin säästettäisiin
muun muassa vankien kuljetusten kustannuksissa. Toivon todella,
että asia edistyy myös ministeriötasolla.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Taloustilanteen heikentymisen myötä resurssipula
on kova myös oikeusministeriön hallinnonalalla.
Vuodesta toiseen saamme lukea Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen
Suomen valtiolle antamista tuomioista, kun oikeudenkäyntien
kestoajat ovat ylittäneet kaikki sopivuuden rajat. Ilman
riittäviä henkilöstöresursseja tuomioistuimissa
ei yksinkertaisesti kyetä lyhentämään
asioiden käsittelyaikoja. Erityisesti Pääkaupunkiseudun
käräjäoikeuksien tilanne on todella hankala,
ja taantuman jatkuessa on pelättävissä,
että juttumäärät kasvavat entisestään.
Lautamiesjärjestelmän uudistuksen säästöt piti
kohdentaa kaikista ruuhkautuneimpien tuomioistuinten toimintaan.
Vaikea on tietää menivätkö nämä säästöt
kokonaisuudessaan poliisin, syyttäjän ja Porvoon
käräjäoikeuden kuluihin, kun ne joutuvat
selvittämään ja jakamaan oikeutta Ruandan
maaperällä. Viimeisimpien arvioiden mukaan tämän
oikeusjutun kokonaiskustannukset saattavat nousta jopa 3 miljoonaan
euroon. Toivottavasti Suomesta ei löydy lisää vastaavanlaisia
tapauksia.
Hallitus on suunnitellut uusia rajoituksia hovioikeuksiin meneville
jutuille. Nykyinen seulontajärjestelmä esitetään
korvattavaksi jatkokäsittelylupajärjestelmällä.
Tavoitteena on, että uudella systeemillä hovioikeuksiin
menevien valitusten määrää voitaisiin
vähentää useilla sadoilla kappaleilla
vuodessa. Valtionhallinnon ja oikeusministeriön kroonisen
rahapulan takia ei kansalaisten valitusoikeutta ja oikeusturvaa
saisi heikentää liiaksi, vaan kohtuus tulisi pitää mielessä uudistuksen
jatkokäsittelyssä.
Arvoisa puhemies! Suomalaisten usko siihen, että elämme
maailman vähiten korruptoituneessa maassa on saanut kovan
kolauksen. Tuoreen selvityksen mukaan yli puolet suomalaisista pitää korruptiota
maassamme suurena ongelmana. Kaksi vuotta sitten vastaava luku oli
25 prosenttia. Missään toisessa EU-maassa ei ole
mitattu näin rajuja muutoksia. Kyselyn tekijät
arvioivat, että muutoksen on aiheuttanut pitkään
jatkunut vaalirahoituskeskustelu. Toivonkin, että ministeri
Brax tekee kaikkensa, jotta saisimme eduskunnan käsittelyyn
sellaisen lakiesityksen, jossa olisi selkeät eri vaaleille
asetettavat kampanjakatot. Tämä on ainoa keino
hillitä vaalien kilpavarustelua ja hulvatonta rahankeruuta
rakennusliikkeiltä ja muilta tahoilta, jotka voivat odottaa
vastapalveluksia sponsoroimiltaan tärkeiltä kuntapoliitikoilta,
jotka saattavat olla mukana lukuisissa päätöksentekoelimissä myös
valtakunnanpolitiikassa. Vaalien kestorahoittajat saattavat haluta vastapalvelukset
kuntien päätöksentekojärjestelmän
kautta esimerkiksi hyvinä asemakaavoina, kiinteistökauppoina
ja muina erityispalveluina. Ikävää on,
että viime kädessä tavallinen kuntalainen
ja äänestäjä maksaa tämänkin
vaalirahoituksen, aivan kuten hän maksaa jokaisen makkaramainoksenkin.
Arvoisa puhemies! Tässä yhteydessä on
syytä ottaa esille myös poliittiset virkanimitykset,
jotka ovat osa suomalaista julkisen sektorin harmaata aluetta, josta
ei ole juurikaan julkisuudessa keskusteltu, vaikka työpaikkojen
lukumäärän vähetessä on
entistä tärkeämpää,
että aina pätevimmät työnhakijat
valitaan tehtäviin. Mielestäni kuntien, valtion
ja niiden hallinnoimien kuntayhtymien, yhtiöiden, yhdistysten
ja säätiöiden kaikki työpaikat
pitäisi saada julkiseen hakuun, jotta jokainen, joka mielestään
on pätevä ja sopiva kyseiseen virkaan tai toimeen,
voisi niitä myös hakea. Jos virka sitten täytetään
epäasiallisin perustein esimerkiksi jäsenkirjan
tai sukulaisuuden perusteella, voisi syrjityksi itsensä kokenut
hakija valittaa päätöksestä.
Kun julkisia työpaikkoja on täytetty ilman minkäänlaista
hakumenettelyä, ei valinnoista ole voinut kukaan edes valittaa.
Tämä on epäkohta, joka vaatii pikaista korjaamista.
Olenkin erittäin iloinen korkeimman hallinto-oikeuden marraskuussa
tekemästä päätöksestä,
joka velvoittaa kuntia jatkossa miettimään uusiksi
omia johtosääntöjään
ja nimityskäytäntöjään.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Tässä vaiheessa joitakin
asioita.
Ed. Matikainen-Kallströmin muuten niin ansiokkaassa
puheenvuorossa oli väite, että oikeusministeriö ei
olisi itse yrittänyt saada hallinto-oikeuksiin maahanmuuttokysymyksissä lisäresursseja.
Se ei kyllä pidä paikkaansa, oikeusminis- teriö itse
asiassa saikin niitä sinne. Kun valtioneuvosto tähän
prosessiin, sen nopeuttamiseen, keskittyi, alkuperäinen
ajatus, että vain Maa- hanmuuttovirastolle annettaisiin
lisäresursseja, muuttui nimenomaan jo hallituksessa ajatukseksi,
että yhtä lailla sitten täytyy estää sen
ruuhkan syntyminen sitten hallinto-oikeuksiin. Ja nyt vielä eduskunta
näki tämän kysymyksen merkityksen.
Ed. Karimäelle ja myös ed. Rantakankaalle Pelsosta:
Hallitus on yksimielisesti linjannut, miten ne asiat menevät,
eikä niitä ole tarkoitus muuttaa miltään
muotoa. Pelsosta poistetaan toinen puoli ja toinen puoli jää,
ja siinä toisella puolella pysyvät ne lampaat
ja lehmät. Tämä päätös on
loud and clear, se näkyy meidän päätöksemme
perusteluissa. Sitoumukset tältä osin on annettu,
ja ne ovat niin pysyviä kuin mikään hallitus
voi yli oman toimivaltansa ja seuraavien vuosien osalta ylipäätänsä mitään
luvata. Vankeinhoidon pelastuspaketin osana on ollut nimenomaan
se, että Pelsoon jää vielä se
osuus, jossa on muun muassa tämä geenivaranto,
joka on erittäin tärkeä. Mainittakoon
kuitenkin, että ei oikeusministeriölle koskaan
ole myönnetty mitään erityisiä varoja
näin suuren kansallisen projektin hoitamiseen. Me teemme
sitä ikään kuin tämmöisenä hyväntekeväisyystyönä,
mutta olemme sitoutuneet tekemän sitä jatkossakin.
Syyttäjistä ja taloussyyttäjistä:
Syyttäjien yli vuoden vireillä olevien juttujen
määrää on tässäkin
nyt olevassa ahdingossa onnistuttu vähentämään
merkittävästi. Näillä näkymin
syyttäjien omakin arvio on, että he onnistuvat
siinä työssä vielä jatkossakin
lisää, ja nyt vielä eduskunnan antamat
lisärahat ja hallituksen jo antamat lisärahat
helpottavat tätä.
Täällä on ehkä jossain määrin
puheenvuoroissa annettu väärä kuva kokonaistilanteesta
rikosoikeuksien käsittelyssä, puhumattakaan, että sen takia
meillä olisi vankiluku alhainen, kun jutut kestävät.
Kerrataan pari asiaa: Keskimääräinen rikosoikeuksien
käsittelyaika on 3,2 kuukautta Suomessa. Vain ne ikävät
ongelmat, ne todella hankalat ongelmat, joista on tullut menneiltä vuosilta
Euroopan ihmisoikeustuomioistuimesta tuomioita, koskevat pääsääntöisesti
monimutkaisia talousrikosjuttuja, jotka kestävät
poliisitutkinnassa — näistä voitte keskustella
sitten sisäministeriön hallinnonalalla enemmän — jo
usein monta vuotta. Täälläkin viitattiin
erääseen vireillä olevaan juttuun. Se
juttu on vasta yhdeltä osalta tullut tuomioistuimeen. Pääsääntöisesti
on ollut kysymys talousrikoksen poliisitutkinnan kestämisestä.
Nyt syyttäjien lisävoimavaroilla syyttäjät
voivat auttaa poliisia johtamalla tai paremmin yhteistyössä ohjaamalla
sitä esitutkintaa.
Nämä vaikeudet, kiistämättömät
ongelmat, ovat pääsääntöisesti
koskeneet onneksi hyvin pientä joukkoa rikosten kokonaismassasta,
ja esimerkiksi vankimäärään
tällä sinänsä hälyttävällä tilanteella
ei ole mitään vaikutusta. Sen sijaan, aivan oikein,
uhrien aseman näkökulmasta, koko yhteiskunnan
näkökulmasta se, että talousrikosten
esitutkinta, syyttäminen ja tuomioistuinprosessi kestävät
joissakin tilanteissa liian pitkään, on yhä ongelma.
Mutta me olemme perustuslakivaliokunnalle esitetyissä tilastoissa
pystyneet osoittamaan, kuinka huomattavassa määrin
pienempi ongelma se on tänä päivänä kuin
se on ollut esimerkiksi vuonna 2003. Nämä erot
ovat merkittävät. Yli vuoden kesken olevien juttujen määrä on
pienentynyt kaikissa asteissa — syyttäjällä,
käräjäoikeudessa ja hovioikeudessa ja
hallinto-oikeudessa — radikaalisti, aivan selvästi.
Arvoisa puhemies! Sitten vielä joihinkin asioihin.
Kun ed. Ruohonen-Lerner kritisoi ajatusta, että joissakin
tilanteissa valitusmäärää voitaisiin
rajoittaa, niin kyllä se niin on jokaisessa Euroopan unionin
maassa ja myös muualla länsimaissa ja meidän
perustuslakimmekin mukaan, että yksi osa oikeusturvaa on,
että se päätös saadaan kohtuullisessa
ajassa. Englannin kielellä on sanonta, että justice
delayed is justice denied. Jos oikeudenkäynti kokonaisuudessaan
kestää liian pitkään, se tarkoittaa,
että oikeus ei ole toteutunut. Siinä punninnassa,
jossa mietitään kaikkien näitten tekijöiden
summaa, on aivan oikein ja ihan normaalia eurooppalaista oikeusvaltiopohdintaa
miettiä, täytyykö kaikista asioista mennä kolmeen
kertaan koko homma läpi ja riittääkö monissa
rikosasioissa, että käräjäoikeusvaihe
on kunnollinen ja sen jälkeen hovi pohtii tällä jatkokäsittelyluvalla,
miltä osin on syytä mennä eteenpäin.
Tämä on erittäin tärkeä oikeusturvauudistus
eikä suinkaan kansalaisten oikeusturvan heikentämisuudistus.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kiinnitän kahteen asiaan huomiota.
Ensimmäinen on tämä talousrikosjuttu.
Koskahan me voisimme saada sellaisen ajattelun aikaiseksi, että tämä on
yhteiskunnan kannalta mahdollisimman kannattavaa toimeliaisuutta, kun
ne talousrikokset selvitetään mahdollisimman nopeasti
ja vaikka niin, että case by case lisätään
resursseja niin, että kerta kaikkiaan tulee vauhdilla päätöksiä?
Toinen kommenttini koskee tätä Wincapitaa. Tämähän
on aivan hurja juttu nyt tällä hetkellä sen
takia, että nyt syytetään siitä,
ettei saa harrastaa huijausta, ja vastaavassa tapauksessa, Madoffin
tapauksessa Yhdysvalloissa, herra on putkassa koko loppuikänsä.
Olli Nepponen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Yhteiskunnassa on monia viranomaisia,
joiden kaikkien toimintakyvystä riippuu, miten prosessit pelaavat. Niitä ovat
poliisi-,
maahanmuutto- ja oikeushallinto- ja veroviranomaiset. Nyt valtiovarainvaliokunnassa
hallinto-
ja turvallisuusjaostossa ja oikeushallintoa käsittelevässä jaostossa
oli läpikulkeva periaate, että näiden
kaikkien viranomaisten resursseja lisätään:
poliisille, maahanmuuttoon ja syyttäjälaitokselle.
Tämä toteutuu, ja tätä kautta
halutaan nopeuttaa juuri talousrikosten torjuntaa, turvapaikkahakemusten
käsittelyä jne. Siellä on vielä edelleen
pullonkauloja, mutta on äärimmäisen hyvä,
että tämä periaate saatiin menemään
lävitse, juuri syyttäjälaitoksen osalta
myöskin, ja toivottavasti myöskin tulosta tulee,
vaikka määräraha on sittenkin aika pieni.
Mutta yhtä talousrikostutkijaa kohti saadaan noin 135 000
euroa valtiolle takaisin tuloa.
Jacob Söderman /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Se on totta, että tämä valtiovarainvaliokunnan
esitys siitä, että sekä krp:n talousrikostutkintaan
annetaan rahaa että myös syyttäjille
annetaan tuntuvasti rahaa, on erittäin hyvä asia.
Ja sekin on totta, niin kuin ministeri sanoi, että keskimäärin
oikeusjuttujen käsittely on huomattavasti lyhentynyt viime
vuosina. Mutta pohjalla on koko ajan tässä yhteiskunnassa
semmoinen suuri satsi vakavia talousrikoksia, joiden tutkinta kestää kauan,
syytteeseenpano kestää kauan, ja se ehdottomasti
pitäisi saada kiireellisemmäksi. Toivottavasti
nämä lisäresurssit käytetään
nimenomaan tähän, koska tuomioistuinvaihe on kuitenkin
kaikkein nopein, vaikka sitäkin voi nopeuttaa.
Mutta olisin nyt kysynyt, kun korruptio lisääntyy
Suomessa — olen puhunut tästä ministerin kanssa
aikaisemmin mutta en ehkä eduskunnassa — eikös
olisi hyvä nyt tehdä, niin kuin Ruotsissa tehtiin,
semmoinen laaja korruptioselvitys, että päästäisiin
vähän tähän ilmiöön
käsiksi ja voitaisiin ennalta estää tämä vakava
kehitys, joka yhteiskuntaa kalvaa.
Antti Rantakangas /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen helpottunut ministeri Braxin vastauksesta
koskien Pelsoa, koska vähän huolestuin ed. Karimäen
puheenvuorosta, onko uusia virityksiä, negatiivisia virityksiä,
Pelson osalta olemassa, kun historiahan oli se, että jos
Rikosseuraamusvirastolla olisi ollut päätösvaltaa,
niin Pelso olisi suljettu, ja sen takia oli hyvä, että se
jäi poliittiseen harkintaan ja Pelso voi jatkaa.
Mitä tulee hallinto-oikeuksien resursseihin ja markkinaoikeuksien
resursseihin, niin kysymyshän on toiminnasta, johon panostamalla
saadaan yhteiskunnan kokonaisedun kannalta selvää taloudellista
hyötyä. Mitä nopeammin esimerkiksi hallinto-oikeudet
käsittelevät eri asioita, sitä nopeammin
rakennushankkeet pääsevät käynnistymään,
kaavat valmistuvat ja tulee verotuloja. Mitä nopeammin
myöskin markkinaoikeus käsittelee eri asioita,
sitä paremmin siitä tulee myöskin taloudellista
hyötyä. Oma lukunsa on tämä maahanmuuttoasioitten
käsittely, jossa puolestaan säästyy valtion
menoja huomattavasti, kun nämä päätökset
saadaan nopeasti aikaan.
Ilkka Kantola /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ministeriön pääluokka
muodostaa hyvin pienen osan valtion koko budjetista, ja minusta
ministeri taistelee hyvin määrärahojensa
puolesta. Valiokunta on tehnyt nyt hyvää työtä,
jotta määräraha hiukan vielä kasvaa siitä,
mitä ministeriö kykeni esittämään.
Siitä huolimatta, että tilanne on tämä,
korkeimmat oikeusoppineet toistuvasti esittävät
teräviä huomautuksia siitä, miten meidän
perusoikeutemme toteutuminen on vaarantunut resurssien puutteesta
ja eräistä muista syistä. Tätä vaikeata
määrärahatilannetta kuvastaa myös
se, että ministeriö on tuottanut ja eduskunta
toteuttanut useita lainsäädäntöhankkeita,
joilla pyritään ikään kuin ratkaisemaan
näitä ongelmia vähän toisentyyppisesti:
on tämä kiireelliseksi julistamislainsäädäntö,
joka ei oikeastaan tuota yhtään rahaa, se on jonkinlainen
ratkaisu, ja toinen on se, että viivästymisestä voidaan
sitten myöntää korvauksia. Näitä lainsäädäntöhankkeita
on kehitetty ja viety täällä läpi,
mutta kysymys on kuitenkin siitä, että lähtökohtaisesti
määrärahat ovat liian pienet. Myös
rakenteellisia uudistuksia oikeuslaitoksissa tehdään
ja vankeinhoitopuolella.
Kysyisin ministeriltä: Onko olemassa todellinen suunnitelma
siitä, että vanhaa, Suomen vanhinta, hovioikeutta
Turusta ollaan siirtämässä Tampereelle?
Onko tämä seuraava keino, jolla epätoivoisesti
haetaan rahaa?
Sampsa Kataja /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hieman huolestunut olen siitä, että kun
puhutaan oikeusministeriön hallinnonalasta, niin huomion
keskiöön nousee lehmien ja lampaiden laiduntaminen.
Sen ymmärrän vielä, että rikoksen
uhrin aseman ohella puhutaan myös rikoksentekijän
asemasta. Siihenkin on syytä kiinnittää huomiota.
Mutta ennen kaikkea pitäisi huomio kiinnittää siihen,
miten ehkäisemme rikoksia, ja kun rikoksia tapahtuu, niin ennen
kaikkea uhrin kannalta on tärkeää, että rikokset
käsitellään myös käräjäoikeudessa
nopeasti pois päiväjärjestyksestä,
vahingonkorvaukset määrätään
nopeasti ja tekijä saa oikeudenmukaisen rangaistuksen nopeasti.
Siksi on tärkeätä, että nyt
syyttäjälaitokselle lisättiin 3 miljoonaa euroa
ja muutoinkin oikeusministeriössä on huolehdittu
siitä, että tuomioistuinkäsittelyjä on
pystytty nopeuttamaan. Olennaista on, kuten aiemminkin todettu,
se koko ketju esitutkinnasta alkaen syyttäjille ja tuomioistuinlaitokseen.
Mutta haluan myös kiinnittää huomiota
siihen, että kun johonkin tarkoitukseen oikeuslaitoksessa
rahoja osoitetaan, niin pidetään huoli, että se
kohdennus myös pitää. Tämä ei
täysin onnistunut, kun lautamiesjärjestelmää supistettiin.
Puhemies:
Nyt alkaa olla liian pitkällä!
Arvoisa puhemies! Jatkan loppuun tämän virkkeen.
Puhemies:
En ole aivan varma siitä! (Naurua)
Kun lautamiesjärjestelmää supistettiin ...
Puhemies:
Kun meillä on paljon puhujia täällä, niin
on kohteliasta pitää kiinni siitä, että jokainen
...
Nyt tämä näyttää 40:tä sekuntia
tässä.
Puhemies:
Se lähti käymään puoli minuuttia myöhässä.
Hyvä on, mutta toivon, että kohdennetaan joka
tapauksessa määrärahat toisin kuin lautamiesjärjestelmässä kävi
ja varat ovat valuneet muualle.
Markku Rossi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ministeri Braxille voi antaa ihan huoletta
täyden tunnustuksen siitä, että hän
on ministerikautenaan paneutunut koko sydämellään
oman hallinnonalansa kehittämiseen. Se on näkynyt
tuolla vankiloiden korjaamisessa. Se on näkynyt koko tämän
meidän oikeusprosessimme eteenpäinviemisenä.
Eräs ihmisoikeuskysymys on kyllä se, kuinka pitkiä ne
huippujutut meillä oikein ovat, ja siellä on monenlaista
kärsijää, jotka odottavat niitä päätöksiä.
Tässä mielessä kyllä haluan
kannustaa koko ajan siinä, että tätä tietä jatketaan
eteenpäin, kuinka nopeammin jutut saadaan käsiteltyä.
Herra puhemies! Tähän vielä loppuun
haluan todeta, että ihmisoikeuskysymys on myös
se, kuinka kaukaa haetaan sitä oikeutta. Nyt käräjäoikeusuudistuksen
yhteydessä eräissä tapauksissa puhutaan
sadoista kilometreistä, ja siinä mielessä kyllä on
kohtuutonta, jos vaikka 400 kilometrin päästä oikeutta
pitää hakea.
Ville Niinistö /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Yhdyn niihin puheenvuoroihin, joissa on korostettu
sen tärkeyttä, että oikeusministeriö hallinnollisilla
uudistuksilla ja hallitus resurssipäätöksillä ja
vielä valtiovarainvaliokunta ovat nyt parantaneet talousrikostutkinnan
resursseja ja tuomioistuinkäsittelyn nopeutta ja sitä kautta
perusoikeuksien toteuttamista. Tämä on todella
tärkeää.
Mutta se, mikä tässä ei ole tullut
esille, on Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen resursointi. Siihenhän
valiokunta myös hieman lisäsi rahaa, ja korostaisin
sen merkitystä. Miten ministeri näkee — kun
ylipäätään ajantasainen syvällinen tieteellinen
tieto eri rikoslajien yleisyydestä, niitten kehityksestä,
lainsäädännön tehokkuudesta on
erittäin tärkeätä — onko
Suomessa tätä tietoa riittävästi
ja mihin suuntaan pitäisi kehittää oikeuspoliittista
tutkimusta Suomessa? Resurssitarve on selkeä.
Raimo Vistbacka /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tietysti on hyvä, että on saatu
lisää resursseja, mutta itse painottaisin sitä, että silloin
kun puhutaan talousrikoksista ja rikoshyödyn perimisestä,
silloin pitää sen ketjun olla iskukykyisessä kunnossa
sieltä poliisista verottajaan, Tulliin, ulosottoon, syyttäjään
ja aina oikeuslaitokseen saakka, oikeusistuimiin saakka. Meillähän
on ollut ongelmana se, että jonnekin on lisätty
ja sitten on tullut tulppa niin kuin tällä hetkellä syyttäjien
osalta on.
Siinä mitä ed. Nepponen täällä totesi,
minun mielestäni on järkeä nimenomaan
sillä tavoin, että siihen koko ketjuun pitää satsata
sillä tavoin, että se menee, ettei niitä tulppia
tule sinne, koska on nimenomaan myös yhteiskunnan kannalta
tärkeätä, että saadaan perittyä sitä rikoshyötyä,
ja silloin pitää reaaliaikaisesti pystyä puuttumaan niihin
tekoihin.
Oiva Kaltiokumpu /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä oikeushallinnon ala
on erittäin tärkeä kansalaisten turvallisuuden
ja ylipäätään oikeusjärjestyksen
ylläpitämisen kannalta. Vuosia on jo ollut esillä,
että nämä rahoituskehykset ovat tiukat
ja niihin on etsitty erilaisia keinoja. Toisaalta nämä ylipitkittyneet
oikeudenkäynnit eivät ole ihmisoikeuskäsitysten
ja lainsäädännön mukaisia, ja
niihin on liian hitaasti puututtu.
Myöskin on nähtävillä se — en
tiedä, johtuuko ministerin totaalisesta vihreydestä — että kaikissa
kriminaalipolitiikan lievennyksissä perusteena on, että tällä säästetään
rahaa, ja perustellaan myöskin muille hallituspuolueille,
että tämä on välttämätöntä,
että säästetään rahaa,
ja toisaalta sitten kriminaalipolitiikka muuttuu epäjohdonmukaiseksi
ja rikoksia tekevät eivät saa sellaisia seuraamuksia,
mitä yhteiskunnan lakien noudattaminen oikeasti edellyttää.
Jouko Skinnari /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tästä harmaan talouden osuudesta. Äsken
juuri hyväksyimme, siitä huolimatta että oppositio
teki hylkäysehdotuksen, alakonsernien tilinpäätöksestä vapauttamisen,
ja tämä täällä esillä ollut
Wincapita osoittaa saman tyyppistä suhtautumista, eli annetaan
näitä vapauksia tietyille tahoille elinkeinoelämässä.
Tullilaitoksen osalta on työryhmä jättänyt
mietintönsä, jossa on samanlaista hallinnon keventämistä kuin
on nyt tämä alakonserniasia, ja siinä sekä verottaja
että poliisi ovat olleet täysin toista mieltä.
Mutta kun työttömyys on näin paha
ja oikeuslaitoksessa on myös niin sanottu henkilöstö,
joka on vaikeissa tehtävissä ja jonka työolot
eivät ole maakuntien oikeustaloissa parhaat mahdolliset — ministeriö on
kyllä tehnyt tällaista listaa, mutta olisin toivonut,
että lista olisi sillä tavoin pidempi vastaamaan
tätä tilannetta — ja kun rakentaa pitää,
rakennettaisiin nimenomaan tällä hetkellä,
jolloin tämä olisi myös vastaus työllisyystilanteeseen,
muun muassa Lahden oikeustalo.
Marjo Matikainen-Kallström /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Valtiovarainvaliokunta on tehnyt viisaita
päätöksiä ja harkinnut sitä,
että panostetulla veroeurolla tulee ainakin kaksi euroa
takaisin valtiolle panostettavaksi toisiin tehtäviin ja
toisiin asioihin juuri tässä maahanmuuttoasioiden
käsittelyssä ja monissa muissa, kuten syyttäjän
toimien resurssien lisäämisessä.
Se, mihin ministeri ei tuossa vastannut, olivat nimenomaan kaavamuutoskysymykset
ja niiden valitusaikojen nopeuttaminen niin, että käsiteltäisiin
ne valitukset todella perusteellisesti ja hyvin, mitkä todella
ovat aiheellisia, mutta pystyttäisiin jo ensi kädessä hyvin
nopealla tahdilla käsittelemään ne, jotka
eivät ole aiheellisia, koska meillä nyt varsinkin
tässä tilanteessa moni asia viivästyy
pelkästään siksi, että valituskierre
on niin pitkä.
Katri Komi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Bovallius-ammattiopisto aloittaa valmentavan
ja kuntouttavan opetuksen ja ohjauksen vankien koulutuksessa Naarajärven vankilassa.
Yhtenä tavoitteena siinä on myötävaikuttaa
tietysti uusintarikollisuuden ehkäisemiseen ja etenkin
nuorten osalta syrjäytymiskierteen katkaisemiseen. Ammatillisen
koulutuksen opiskelijoille tullaan opettamaan ei pelkästään ammatillisia
aineita vaan ihan elämänhallintataitoja, oppimista
elämään. Siellä yritetään
kartoittaa vaikkapa lukihäiriöitä, opastaa
taloudenhoidossa jne. Toivon, että myös esimerkiksi
sensomotorista kuntoutusta käytettäisiin hyväksi
näissä asioissa.
Ministeriltä haluaisin kysyä, minkälaista
vaikutusta näette, että tällaisella opetuksella
ja ohjauksella on tosiaan etenkin nuorten rikostentekijöitten
kaidalle polulle saattamisessa.
Puhemies:
Tässä keskustelussa vielä vastauspuheenvuorot
edustajille Väätäinen, Hakola ja Janina
Andersson. Sen jälkeen ministerille 2 minuutin vastauspuheenvuoro
ja sitten puhujalistaan.
Tuula Väätäinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Syyttäjälaitoksen rahoitustarve
on oikeastaan kaksinkertainen siihen nähden, mitä valiokunta
pystyi lisäämään. Ensimmäistä kertaa
tänä vuonna tuli esille se, että syyttäjälaitoksessa
pohditaan myös syyttäjien jaksamista. Nyt oikeastaan
kysyisin ministeriltä, mikä käsitys teillä on
työhyvinvoinnin tilasta koko meidän tuomioistuinjärjestelmässämme
ja erityisesti tietysti syyttäjälaitoksessa.
Toisaalta kysyisin siitä, kun EY:n ihmisoikeustuomioistuin
on meillä semmoisena portinvartijana näitten käsittelyaikojen
suhteen, millä tavalla on kotimaassa arvioitu perusoikeuksien
toteutumista nimenomaan käräjä- ja muiden
oikeusasioitten käsittelyn näkökulmasta.
Lopuksi kiitos ministerille hyvästä yhteistyöstä jaoston
kanssa. Olemme saaneet kaiken sen tiedon, mitä jaosto on
tarvinnut tehdäkseen mietintöön oman
näkemyksensä.
Juha Hakola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Syyttäjätoimen ja
syyttäjälaitoksen rahoitustarve on ilmeinen, ja
onkin mukava todeta, että rahoitusta on nyt korjattu. Useassa
puheenvuorossa on otettu esille työskentelyketju aivan
siitä lähtien, kun kansalainen tulee tekemään
rikosilmoituksen, poliisi alkaa sitä tutkia ja sitten syyttäjä syyttää ja
tuomioistuin tuomitsee. Tämä ketju on saanut täälläkin
paljon huomiota siltä osin, että kaikkien pitää toimia.
Usein korostetaan talousrikoksia, pitkäaikaisia, pitkäkestoisia
juttuja, mutta vaille huomiota jäävät
kovin monesti ne tavalliset massarikokset niin talouspuolella kuin
ihan normaalirikosten puolella. Kysyisinkin nyt, millä tavoin
syyttäjälaitoksessa tämä ketjutus
toimii, koska kovin valitettavaa on se, että ne asiat,
mitkä koskevat pääsääntöisesti
tavallisia kansalaisia, jotka ovat joutuneet oikeudenloukkauksen
kohteeksi, valitettavasti jäävät näiden
isojen asioiden jalkoihin useasti. Millä tavalla puututaan
tähän kokonaisprosessiin, koska ne ovat kuitenkin
lukumääräisesti se suurin joukko?
Janina Andersson /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lakivaliokunnan puolesta haluan sydämestäni
kiittää valtiovarainvaliokunnan jaostoa, olette
todella nyt kantaneet hyvin vastuun ja lukeneet lausuntomme ja perehtyneet
sen lisäksi vielä syvästi asiaan. Tämä on
todella hieno asia. Muutenkin tässä salissa istuvat nyt
ne politiikantekijät, jotka todella puolustavat oikeuslaitosta.
Kiitos teille kaikille. Se on erittäin erittäin
hyvä nähdä.
Oikeusministeriön puolellahan on kustannustehokkuus
ja kaikennäköiset uudistukset tehty, jokainen
kivi käännetty, että rahaa löytyisi.
Mutta sen lisäksi ihan puhdasta rahaakin tarvitaan, ja sitä nyt
vähän kuitenkin tulee lisää,
ja se on erittäin hienoa, koska tämä on
ollut välillä aika raskaskin prosessi, kun pyritään
kaikkea tekemään, että rahaa löytyy
kipeimpiin kohteisiin.
Yksi asia, josta haluan kysyä, on se, että sovittelurahoja
on jäänyt käyttämättä.
Kun on sovittelu erittäin tärkeä asia,
niin mistä mahtaa johtua, että kaikkea ei käytetä?
Toinen asia. Ruandan tapaiset kansainväliset asiat,
jotka vaativat tämmöistä laajaa vastuunkantamista,
ja niiden kulujen jakaminen EU-maiden kesken. Onko siihen mitään
mahdollisuutta? Jos me kannamme vastuuta, niin voivatko muutkin
(Puhemies: Nyt meni minuutti täyteen!) EU-maat ottaa vastuuta?
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa puhemies! Koska on vaan 2 minuuttia aikaa, niin vastauksena
kaikkiin, ed. Pulliaisesta lähtien talousrikoskysymyksiin, myös
ed. Södermanin tärkeään kysymykseen, että tämän
viikon torstaina hallitus hyväksyy talouspolitiikan torjuntaohjelman,
jonka tiedotustilaisuudessa me juuri tämän (Ed.
Johannes Koskisen välihuuto) — talousrikostorjunnan
ohjelman, anteeksi, ja kiitoksia, ed. Koskinen — me kerromme
koko ketjun. Ja juuri tämä ketjuajattelun esiintuleminen
tulee esille myös tänä torstaina ministeri
Holmlundin ja minun esityksessäni. Ne olivat painavia puheenvuoroja
kaikki, mitä te täällä sanoitte
asiasta.
Ed. Katajalle: Nyt on kyllä vanhoja tietoja liikkeellä lautamiesrahoista.
2,5 miljoonaa, josta voidaan olla jo varmoja, että voidaan
siirtää, on siirretty kokonaan ruuhkautuneisiin
käräjäoikeuksiin. Sen lisäksi
vielä on miettimistä, kun tulokset tulevat lopullisesti,
että olisiko siellä vielä puoli miljoonaa
siirrettävää. Sen osalta mietitään yhteistyössä käräjäoikeuksien
kanssa, että olisiko osa siitä rahasta järkevää laittaa
kaikkein pahimmin ruuhkautuneiden paikkakuntien syyttäjille.
Ainoastaan tämä on enää harkinnassa,
mitään epäselvyyttä tai läpinäkyvyyden
suhteen ongelmia tässä ei ole.
Erittäin tärkeää on voida
keskustella ed. Kaltiokummun kanssa kriminaalipolitiikasta. Nimittäin
tämä hallitus on kiristämässä ja
tiukentamassa monissa rikoksissa rangaistusasteikkoja. Eläinsuojelu-
ja metsästysrikokset ovat tulossa, lähisuhdeväkivallasta
on lähtenyt parhaillaan lausuntokierrokselle erittäin
tärkeä väkivallan torjuntaan liittyvä kriminalisoinnin
kiristäminen. Talousrikospuolella tulliselvitysrikos on
jo eduskunnassa hyväksytty, ja valmisteilla on useita toimia
talousrikoksien torjunnassa, muun muassa tämä käännetty
arvonlisävero on lähtenyt oikeusministeriön
vaatimuksesta nyt valtiovarainministeriöön. Ja
mikä kaikista tärkeintä, lapsiin kohdistuvan
seksuaalirikollisuuden rangaistustason nostaminen on parhaillaan
loppusuoralla. Tällä hallituskaudella erittäin
syvävihreästi ollaan nimenomaan keskittymässä vakavaan
rikollisuuteen ja sen osalta rangaistustasojen nostamiseen.
Puhemies:
Ja puhujalistaan.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tässä keskustelussa
oli äsken jo esillä monia niitä asioita,
joita itse ajattelin ottaa esille.
Oma käsitykseni on, että valtiovarainvaliokunnan
mietintö tältä oikeusministeriön
pääluokan osalta on mielenkiintoista luettavaa
myöskin opposition edustajan näkökannalta
ja ne perusteet, mitä ed. Nepponen äsken totesi,
ovat ainakin sen kokemuksen perusteella järkeviä,
mikä minulla on. Koska itse olen aikoinani, vuonna 1966,
lähtenyt poliisipuolelle ja sen kautta olen ollut myös
oikeusministeriön hallinnonalalla syyttäjänä ja
istunut käräjät, niin jonkin verran, väittäisin,
itselläni on kokemusta siitä, millä tavoin
asiat etenevät normaalielämässä.
Arvoisa puhemies! Kun täällä puhuttiin
hyvin paljon syyttäjistä ja oikeusjuttujen pitkittymisestä,
en malta tässä yhteydessä olla ottamatta
esille korkeimman oikeuden presidentin Pauliine Koskelon haastattelua
joulukuun alkupuolelta, jossa hän totesi nimenomaan syyttäjien
resurssipulasta oman näkemyksensä: Nimenomaan
syyttäjien työtaakan johdosta syyttäjät
eivät pystyisi olemaan yhteistyössä poliisin
kanssa esitutkintavaiheessa riittävästi, ja tämä hidastaa
tavallaan sitten myöskin prosessin etenemistä heti
alkuvaiheessa. Tämä oli korkeimman oikeuden presidentin
näkökanta. Eräs mielenkiintoinen asia
minun mielestäni oli näinkin arvovaltaisen tuomarin
näkökohta siitä, mitä seurauksia
on, kun jutut pitkittyvät. Hän on haastattelussa
todennut, että tällä hetkellä monia
rangaistuksia lievennetään lopussa, koska prosessi
on kestänyt liian kauan.
Tämä on minun mielestäni aika surkea
tilanne. Jollakin tavoin tuntuu siltä, että ainakaan
tavallinen kansalainen ei voi ymmärtää tällaista
tilannetta. Sen johdosta on hyvä, että tänne
on saatu hieman lisää rahaa myöskin valiokunnassa,
ja täytyy toivoa, että ne käytetään
oikealla tavalla, että se tahtotila toteutuu, mikä eduskunnalla
ja valtiovarainvaliokunnalla tämän mietinnön
mukaankin on ollut.
Arvoisa puhemies! Eräs asia minua kuitenkin huolestuttaa,
kun lukee budjettikirjaa. Siellä todetaan, että oikeusministeriön
pääluokasta tuottavuusohjelman mukainen poisto
on 172 henkilötyövuotta. Eli millä tavoin
ja mihin tämä kohdennetaan? Toivon mukaan ei ainakaan
nyt syyttäjien, ulosoton ja oikeusistuinten henkilöstöön.
Arvoisa puhemies! Se, mitä ed. Hakola täällä otti
esille, on erittäin tärkeä lähinnä sen
johdosta, että käytännön elämästä on
tullut monia yhteydenottoja sen perusteella, että kun henkilö on syyllistynyt
esimerkiksi rattijuopumukseen taikka ajanut ylinopeutta sen verran,
että se menee käräjille, niin ennen kuin
kortti on hyllyllä ja se tulee oikeuteen käsittelyyn,
se aika on paljon pidempi kuin normaalisti sen ajokortin poisottaminen
olisi, jos se olisi käsitelty välittömästi.
Arvoisa puhemies! Ihan lopuksi haluan ottaa esille korkeimman
oikeuden niin sanotun Uoti-päätöksen,
jossa tuomio purettiin. Kyse on itsekriminalisointisuojasta, ja
tällä hetkellähän se on määritelty
ulosottokaaressa aika selvästi, mutta konkurssilaissa nämä säännökset
ovat puutteellisia taikka niitä ei ole lainkaan. Tämän
johdosta toivoisin, että oikeusministeri asettaisi nopeasti toimikunnan
näillä rahoilla, mitä siellä on
käytettävissä, lähinnä sen
johdosta, että nämä konkurssilain säännökset
saataisiin vastaamaan edes samalle tasolle ulosottokaaren kanssa.
Eli kun meillä konkurssit lisääntyvät,
niin saattaa olla, että tätä itsekriminalisointikieltoa
laajennetaan tämän korkeimman oikeuden päätöksen
perusteella liian laajalle, ja sen johdosta minun mielestäni
tähän pitäisi saada lainmuutos.
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! Näin maallikon korvin kuultuna se,
että käsittelyaikaa on keskimäärin
3,2 kuukautta tuomioistuinkäsittelyssä, tuntuu
kyllä aika pitkältä. Hyvä, että rahaa
on tähän asiaan lisätty, mutta uskon
ja luulen, että myös käytännön
toimia sen prosessin parantamiseksi täytyy tehdä asian
suhteen.
Toinen ongelma on tämä julkisia hankintoja koskevien
valitusten määrän kasvu. Se varmasti johtuu
siitä, että julkinen sektori ei osaa tehdä näitä tarjouspyyntöjä hyvin,
siihen vaaditaan varmasti koulutusta. Toivon, että ministeri
kävisi vähän keskusteluja kuntaministerin
kanssa siitä, miten julkinen sektori saisi paremman osaamisen
tällä alueella. Se on todella tärkeää.
Toivon, että nämä kaikki käsittelyaikojen
pituudet eivät johtaisi siihen, että tulee kiusaus
heikentää tai lieventää rangaistuksia.
Rikoksesta on aina rangaistava ja mahdollisimman nopeasti. Se on
oikeusvaltion periaate, ja se on pidettävä kirkkaana
mielessä.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Kun oikeusministeriön alalla katselee
tuottavuushankkeita ja -tavoitteita, näkee, että ne
on otettu vakavasti. Tuottavuus ei tarkoita sitä, että kansalaisten
oikeusturva heikkenee, saati sitten sitä, että jokin
muu kriminaalipolitiikan alue jää altavastaajaksi.
Esimerkiksi vuoden 2010 tuottavuusohjelman henkilöstövähennys,
172 henkilötyövuotta, on toteutettu jo etupainotteisesti.
Mielestäni tässä on hyvä esimerkki
myös muille ministeriöille. Ministeriössä on
tämän lisäksi tekemisen meininki. Meillä on
jo tällä hetkellä talossa sisällä erinomaisia
lakeja, ja samaan aikaan tiedämme, että monia
muita hankkeita on ministeriön sisällä käynnissä.
Näiden lisäksi tiedetään myös,
että siellä on monia potentiaalisia, uusia kohteita.
Täällä tivattiin, mitä se
käytännössä tarkoittaa. Se ei
käytännössä missään
nimessä tarkoita sitä, että pitää tehdä vähennystä ydintoiminnoissa,
joissa me puhumme tuomareista tai vankeinhoidon perustyötä tekevistä,
se ei tarkoita sitä, vaan me voimme löytää kohteita
tuki-, esimies- tai johtotehtävissä. Esimerkiksi
Rikosseuraamusviraston uusi organisaatio astuu voimaan ensi vuoden
alusta. Siinä kohdin meillä oli tavoitteena, että esimiestyötä,
johtotehtäviä, vähennetään,
ja me tiedämme, että siellä on edelleen
yksi kerros, josta me voimme poistaa turhia johtajia ja näin
tuoda arkitason tekijät lähemmäksi ylintä johtoa.
Nämä ovat erinomaisia esimerkkejä siitä,
missä tuottavuutta voidaan lisätä, missä se
tuo myös vaikuttavuuden puolella oleviin resursseihin vahvistuksia.
Samoin lautamiesuudistuksen tavoitteena oli, että pystytään
vahvistamaan juuri meidän käräjäoikeuksiemme
tuomarinvirkoja. Tässä on tietenkin pieni epäselvyys
vielä, ovatko ne varmasti kohdentuneet sinne käräjäoikeuksien
tuomarinvirkoihin vai eivät. Tältä osin
toivon oikeusministeriöltä vastausta.
On totta, että tuomioistuimissa on huimat, hävettävät
jonot. Siitä emme pääse mihinkään.
Osa ratkaisua lienee se, että me vahvistamme resursseja
joko siten, että rahallisesti saamme niitä lisää,
tai sitten siten, että me kohdistamme oikeusministeriön
alalla resursseja uudella tavalla. Osa ratkaisuista taas löytyy
tuottavuushankkeiden kautta. Lisäksi lainsäädännön
kautta voidaan omalta osaltaan vaikuttaa. Parempi lainsäädäntö vaikuttaa
automaattisesti tapauksiin, jotka tulevat oikeusasteisiin. Tältä osin
meillä on parantamisen paikka siinä, että pystyisimme
arvioimaan hallinnon rajojen ja sektorirajojen ylitse lainsäädännön
vaikutuksia.
Yksi kivi meillä on edelleen kengässä,
kuten oikeusministeri tietää. Taloudelliset syyt
eivät saa heikentää meidän oikeusturvaamme
saati, että ne lisäisivät rikollisuutta.
Tästä meillä on varoittava esimerkki,
sakon muuntorangaistuksista luopuminen. Se on johtanut näpistysaaltoon.
Lakivaliokunta oli tästä jo etukäteen
huolissaan ja edellytti ponnessaan, että tähän
tehdään vaihtoehtoinen muoto. Olemme antaneet
aikaa vuoden 2009 loppuun asti, että eduskunnalle annettaisiin tarvittavat
ehdotukset sakon muuntorangaistusjärjestelmän
ulkopuolelle jääville soveltuvaksi yhdyskuntaseuraamukseksi
tai muuksi muuntorangaistuksen korvaavaksi toimeksi. Tätä jäämme
odottamaan, ja toivon tästä kommentteja oikeusministeriltä.
Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Suomi on todellakin saanut useita huomautuksia oikeudenkäyntien
pitkästä kestosta, kuten täällä monessa
puheenvuorossa on jo puhuttukin. Kansalaisten oikeusturvan ja hyvän
hallinnon varmistaminen edellyttää käsittelyaikojen
ja oikeudenkäyntikulujen kohtuullisuutta. Tästä on
huomautettu myös syksyllä annetussa ihmisoikeuspoliittisessa
selonteossa.
Valtiovarainvaliokunta siis aivan oikein korottaa sekä korkeimman
hallinto-oikeuden että syyttäjälaitoksen
resursseja. Syyttäjälaitoksen organisaatiota on
uudistettu ja rikosprosessikeinoja kevennetty. Silti näistä toimista
ei enää saada lisähyötyjä.
Syyttäjien määrä ei riitä asioiden hoitamiseen,
ja vaarana on edelleen asioiden kokonaiskäsittelyajan piteneminen.
Vaikka valiokunta nyt lisäsi syyttäjälaitoksen toimintamenoihin
1,6 miljoonaa euroa, joudutaan henkilökuntaa todennäköisesti
vähentämään vuonna 2011, kuten
valiokunta mietinnössään toteaa. Kun
määrärahakehyksiä siis vuosille
2011—2014 sorvataan, pitää syyttäjälaitoksen resurssitilanne
ottaa ihan aikuisten oikeasti huomioon, jos aiomme päästä pois
pitkien oikeudenkäyntien mustalta listalta.
Syyttäjien työmäärän
keventäminen lainsäädännöllä pitää selvittää.
Talousrikollisuuden vähentämiseen tähtäävän
käännetyn arvonlisäveron käyttöönotto
esimerkiksi vähentäisi 30 talousrikossyyttäjän
työtaakasta liki puolet.
Valtiovarainvaliokunta lisää rahaa myös
vanhojen, huonokuntoisten vankiloiden korjaukseen sekä aivan
oikein myös Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen toimintaan,
joka on aliresursoitua. Vankiluku on laskenut, mutta siitä huolimatta
asetetut tavoitteet eivät vieläkään
vastaa vankeuslakiuudistuksen tavoitteita. Näin ollen henkilövoimavaroja
pitää kohdentaa vankien parissa tehtävään
työhön. Suuri osa vangeista on moniongelmaisia
ja pitkäjänteisen hoidon ja kuntoutuksen tarpeessa
edelleenkin.
Arvoisa puhemies! On sanottava tässäkin, että häpeätahra
vankeinhoidossa ovat paljusellit, joiden on luvattu toki siirtyvän
pian historiaan. Erityisen järkyttävää on
se, että suuri osa paljuselleissä elämäänsä elävistä on
naisia ja lapsia. Voi vain kuvitella, miten lasten terve kasvu ja
kehitys toteutuu niin huonoissa olosuhteissa. Lasten tarpeiden huomioon
ottamisen vankilaolosuhteissa pitäisi muutenkin nousta
huomattavasti vahvemmin esille kuin se nyt tällä hetkellä nousee.
Lapset ovat lapsia vankiloissakin, ja heillä on ihan samat
tarpeet kuin vankilan ulkopuolellakin, normaalissa elämässä.
Eli näistä paljuselleistä sivistysvaltio
Suomella on oltava varaa päästä mahdollisimman
nopeasti eroon.
Aivan lopuksi vielä heittäisin kysymyksen
ministerille näistä pitkittyneistä huoltajuusriidoista,
jotka myös kuormittavat jatkuvasti oikeuslaitosta. Aiotaanko
meillä kehittää tätä puolta,
perheoikeuden mallia, kuten esimerkiksi Norjassa on tehty, jotta
huoltajuusriidat voitaisiin sopia nykyistä joustavammin?
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Valtiovarainvaliokunta on suunnannut lisävaroja
Oikeuspoliittiselle tutkimuslaitokselle. Tämä päätös
on tarpeellinen, siitä hyötyvät kansalaiset ja
lainsäätäjät. Se, että tämän
kaltaisia laitoksia tarvitaan, on luonnollinen osa oikeusvaltiota,
jota lait säätelevät. On kysyttävä,
säädämmekö täällä niin
paljon tulkinnanvaraisia lakeja EU:nkin seurauksena, että tarvitaan
oikein spesialisteja, jotka selvittävät, millaisia
lakeja me oikein säädimme.
Oikeusministeriön hallinnonalalla tutkimuksen määrä ja
laatu ovat pitkälti kiinni juuri Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen
voimavaroista, ja esimerkiksi rikosuhritutkimusta ei ole ollut varaa
pitää ajan tasalla. Korkein hallinto-oikeus on pulassa,
kun asiakasmäärät kasvavat ja tapaukset ruuhkautuvat.
Osa oikeuden saamista on se, että päätökset
syntyvät kohtuuajassa. Viivästykset maksavat niin
valtiolle kuin kunnille ja myös yrityksille ja yksittäisille
ihmisille rahaa. Olisi saatava aikaan jotkut rajat, kuinka pitkään
esimerkiksi kaavoituspäätöstä voidaan
vatvoa erilaisissa oikeuselimissä. Prosessit kestävät
liian kauan, niin kuin täällä on todettu
tässä keskustelussa. Tiedämme, että jopa
Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on antanut useita langettavia päätöksiä liian
pitkien käsittelyaikojen vuoksi.
Nykyinen taloustilanne saattaa aiheuttaa vielä enemmän
velkomus- ja konkurssiasioita, ja totta kai myös toimeentulo-,
sosiaaliturva- ja terveysasioissa näin voi käydä.
Kevennetyillä rikosprosessikeinoilla voidaan vapauttaa
voimavaroja vaativiin ja pitkään syyteharkinnassa
olleisiin asioihin, mutta niilläkään
ei ole mahdollista tasapainottaa tilannetta kokonaan.
Ruuhkaisuutta on myös Maahanmuuttovirastossa, markkinaoikeudessa,
vakuutusoikeudessa ja hallinto-oikeudessa. On oikein, että lisävaroja on
nyt sitten myönnetty. Syyttäjälaitoksella
on omat ongelmansa. Nämä Wincapita- ja Ruanda-jutut
veivät nyt myös rahaa veronmaksajilta sinne. Tuolla
toreilla on ollut vähän hankalaa selittää,
miksi me olemme mukana tuolla. Totta kai se kuuluu tietysti meidän
kansainväliseen eettisyyteemme olla mukana, mutta joka
tapauksessa nämäkin jutut sitovat yli kymmenen
syyttäjää koko vuodeksi.
Talousrikokset ovat yhä monimutkaisempia selvitettäviä,
ja laman myötä tapaukset tulevat varmasti lisääntymään.
Kuitenkin se saatava hyöty valtiolle on ihan hyvä ja
merkittävä.
Tuosta käännetystä arvonlisäverosta:
Varmasti se voi olla ratkaisu rakennuspuolella. Tänään tuli
juuri hälyttäviä uutisia siitä,
kuinka paljon täällä Suomessa on tällaista
harmaata työvoimaa. Mutta yrittäjät ovat
kyllä sitten toisaalta sanoneet, että se on vähän
vaikea järjestelmä. Sitä täytyy
joka tapauksessa tutkia.
Syyteharkinnan valmistuminen pidentää osaltaan
asioiden kokonaiskäsittelyaikaa. Työmäärät kasvavat
syyttäjäpuolella, ja yleensäkin koko tätä ketjua,
niin kuin täällä on todettu, poliisin, syyttäjän
ja oikeuslaitoksen ketjua, tulee nopeuttaa. Toivon, että Vankeinhoitolaitoksen,
Kriminaalihuoltolaitoksen ja Rikosseuraamusviraston yhdistäminen
tuo tehokkuutta ja synergiaetuja.
Koska täällä on puhuttu myös
vähän aluepolitiikkaa, niin täytyy minunkin
pirkanmaalaisena kansanedustajana todeta, että Kylmäkosken
vankilakin on olemassa ja sielläkin voitaisiin tehdä remonttia.
Näillä toimilla on myös näitä työllistäviä vaikutuksia.
Itse uskon siihen, että hyvää politiikkaa
on ja yhteiskunnan mittari on se, että on vähän
rikoksia, on toimeentuloa, koulutusta, sosiaaliturvaa, tuloerot
eivät ole liian suuret. Se vähentää myös
rikollisuutta.
Juuri viime viikolla televisiossa kerrottiin yksittäisestä turkulaisyrityksestä,
joka tarjoaa amerikkalaistyylisiä turvatalopalveluja yksityisille ihmisille
ja kunnille. En ainakaan itse toivoisi tällaista yhteiskuntaa.
Voi kysyä, kummalla puolella vartijaa se vankila sitten
oikein on.
Lopuksi olisin kyllä hieman kritisoinut tuota muuntorangaistuksen
poistoasiaa. Se palaute on ollut tuolta kentältä kuitenkin
sen verran merkittävä, että täytyy
tämä viesti tuoda. Sehän aiheuttaa nyt
yleistä lain kunnioituksen puutetta taparikollisten keskuudessa.
Rikolliset itse asiassa nauravat näille laeille, kun heitä ei
enää saada poseen, vaikka he eivät maksaisikaan
sakkojaan, tai saadaan tietysti tällä vaikeammalla
menettelyllä. Näillä tyypeillä ei
ole kyllä tarkoitustakaan niitä rikoksiaan maksaa
eikä sovittaa. Ymmärrän säästötoimet
ja vankiloiden kalleuden, mutta kansalaisten omaisuuden ja henkilökohtaisen turvan
kannalta tämä muuntorangaistuksen poisto ei välttämättä ole
kaikkiaan ollut hyvä juttu.
Ihmiset tämän päivän uutisen
mukaan kokevat turvattomuutta erittäin paljon. Väkivaltarikokset
varsinkin ovat lisääntyneet, ja tältä osin täytyisi
olla tarkkana, että meillä on sellainen kriminaalipolitiikka,
joka myös suojelee tavallista kansalaista.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! On hyvä, että oikeusministeriön
hallinnonalalle ollaan lisäämässä rahoitusta,
koska tavoite hyvän oikeusturvan toteutumiselle ja hyvän
hallinnon toteutumiselle myös oikeusministeriön
hallinnonalalla tulee turvata ja yksittäisen ihmisen, kansalaisen,
oikeusturva näyttäytyy juuri siinä, miten
pitkiksi nämä oikeuskäsittelyt muodostuvat.
Täällä on jo puhuttu näistä vaikeista
talousrikoksista ja niitten pitkittymisestä, mutta varmasti
on monta, monta eri aihetta, missä ihmiset joutuvat todella
vaikeisiin tilanteisiin, ja se odottaminen, uhrin asemassa oleminen,
vaikeuttaa ihmisen koko hyvinvointia ja elämää.
Arvoisa puhemies! Tässä muiden tuomioistuinten
toimintamenojen määrärahojen kohdalla on
erittäin tärkeää, että saadaan
sinne lisää, koska Suomi on vuoden 2000 jälkeen
saanut useita ihmisoikeustuomioistuimen langettavia tuomioita nimenomaan
sillä perusteella, ettei oikeudenkäynti ole tapahtunut
ihmisoikeussopimuksen edellyttämän kohtuullisen
ajan kuluessa. Sekä rikosasioissa että päätettäessä yksilön
oikeuksista ja velvollisuuksista edellytetään
oikeudenmukaista oikeudenkäyntiä, johon kuuluu
tämä oikeuden joutuisuus, käsittelyn
joutuisuus.
Tiedämme, että Suomessa tuomioistuimissa on
hyviä, asiantuntevia, koulutettuja, asiansa hyvin osaavia
työntekijöitä, ihmisiä, mutta
tämä ei kuitenkaan riitä kansalaisten
oikeusturvan toteutumiseen ja erityisesti siksi, että paitsi
asioitten määrä lisääntyy
niin yhä ne myös monimutkaistuvat ja sitä myötä edellyttävät
pidempiä aikoja.
Käräjäoikeuksissa etenkin riidattomat
velkomusasiat työllistävät aiempaa enemmän.
Arvoisa puhemies! Käräjäoikeuksiin
saapuneiden rikos- ja siviiliasioiden määrä kasvoi
viime vuonna yhteensä 13 prosenttia, ja tämä jutturuuhkien
lisääntyminen tietysti on vain yksi osa käräjäoikeuksien
kohdalla, ja sinne olemme kristillisdemokraattisessa vaihtoehtobudjetissa
lisäämässä miljoona euroa nimenomaan
tuomioistuinten toiminnan tehostamiseen.
On erittäin hyvä, että valtiovarainvaliokunta on
kiinnittänyt huomiota myös korkeimman hallinto-oikeuden
työtilanteeseen, miten korkeimman hallinto-oikeuden työtilanne
on heikkenemässä asiamäärän
jatkuvasti kasvaessa. Korkeimmassa hallinto-oikeudessa käsiteltävien
asioiden kohdalla nimenomaan on kysymys paitsi yksilön,
kansalaisen, myös julkisen hallinnon ja elinkeinoelämän
kannalta tärkeistä asioista, ja näin
tänne on tärkeä saada lisää.
On hyvä myös, että valiokunta pitää tärkeänä sitä,
että hallitus selvittää, minkälaisin
keinoin vaativien rikosasioiden kokonaiskäsittelyaikaa voidaan
nopeuttaa esitutkinnassa, syyteharkinnassa ja käräjäoikeudessa
ja hovioikeudessa. Mielestäni myös se on tärkeää,
että valiokunta korostaa toimia, joilla parannetaan asioiden
kokonaiskäsittelyaikaan liittyvää seurantaa.
Vuoden 2010 talousarvioesityksessä niin sanotut ruuhkanpurkurahat
ovat vähentyneet 2,6 miljoonalla eurolla kuluvaan vuoteen
verrattuna. Niinpä valtiovarainvaliokunta toteaa tämän
tilanteen tiukkuuden, resurssipulan, ja siitä seuraa kaiken
kaikkiaan myös työntekijöitten väsyminen,
mistä on ilmeisesti jaostossa keskusteltu, mutta myös
lakivaliokunnan lausunnossa oli hyvin nostettu se, että kaikki
se, että asiat vaikeutuvat, ruuhkautuvat, näkyy
myös työntekijöitten jaksamisessa. Silloin
seurauksena voi olla, että sairastumisesta seuraa sitten
vielä entistä pidempiä asioiden käsittelyjä.
Olen samaa mieltä, mitä täällä on
puhuttu nimenomaan vankeinhoidon kohdalla siitä, miten siellä tulisi
sitä rahoitusta saada toiminnallisen työn kehittämiseen
ja vankien tukemiseen, kun he palaavat yhteiskuntaan.
Puhemies:
Ja ministeri Brax vastaa. Sitten joudumme siirtymään
seuraavaan pääluokkaan. Keskeytämme tämän
pääluokan käsittelyn.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa puhemies! Ihan muutamaan seikkaan, ensinnäkin
Optulaan, joka tuli jo aikaisemminkin esille. Kiitos valiokunnalle,
että näitte tämän tutkimustiedon
tärkeyden.
Otetaan esimerkiksi ne lapsiin kohdistuvat seksuaalirikokset.
Meidän resurssimme perustutkimuksessa ovat niin heikot,
että vaatii itse asiassa aikamoista neuvottelua ja kivien
kääntämistä, että saatiin
se tarpeellinen tutkimustieto siitä, mikä on rangaistustaso
lapsiin kohdistuvassa seksuaalirikollisuudessa.
Laitoin sen heti liikkeelle, kun tulin ministeriksi. Reilun
vuoden päästä saatiin ne tutkimustulokset.
Tulokset olivat järkyttävät, ja sen takia
nimesin työryhmän miettimään
ja suunnittelemaan tätä rangaistustason osittaista
kiristämistä ja yhtenäistämistä.
Samanlaisia esimerkkejä kuin ed. Alatalo täällä puhui,
onko riittävästi tietoa, voisin luetella monta
muutakin, joista meiltä puuttuu riittävää välittömästi
käytössä olevaa tietoa. Muun muassa rikosuhritutkimuksen
osalta meidän täytyy ministeri Holmlundin kanssa
kerta toisensa jälkeen aina erikseen juosta kasaan tutkimuksia
uhrikokemuksista, vaikka sen pitäisi olla oikeusvaltion
perustutkimusta, jota tuotetaan eduskunnallekin ainakin joka toinen
vuosi.
Sitten muuntorangaistuksesta vain sen verran, ettei nyt tule
vahingossa käytettyä väärää terminologiaa.
Sekä ed. Alatalo että Lauslahti puhuivat muuntorangaistuksesta
luopumisesta tai kokonaan poistamisesta. Tiedän, että ed.
Lauslahti tuntee tämän eikä tarkoittanut
sitä, vaan kysymys on vain siltä osin kuin on
ollut kysymys niistä sakoista, joita tuomioistuin ei määrää.
Sakkoja siis yhä muunnetaan merkittävässä määrin, ja
tämän kuun alussakin vankilassa istui 120 sakkonsa
maksamatta jättänyttä ihmistä.
Varmaan on viisainta, että kun lakivaliokunta aloittaa
kevätkaudella istuntonsa, niin kun teille sopii, tulen
erikseen kertomaan kaikista näistä toimista, mitä valiokunnan
ponsien takia on tehty ja muistakin syistä ollaan tekemässä.
Tässä annetussa ajassa ei riitä aika.