Sisäasiainministeriön hallinnonala 26
Olli Nepponen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hallinto- ja turvallisuusjaosto käsittelee
kaikkiaan kuuden pääluokan menot, ja haluan heti
alkuun kiittää jaostoa asioiden perusteellisesta
käsittelystä.
Eilen ed. Kallis oli lehtitiedon mukaan todennut, että kuullaan
kymmeniä, kymmeniä asiantuntijoita, mutta muutoksia
tulee perin vähän. Ei suinkaan muutos ole itsetarkoitus,
vaan se, että me eduskunnassa tunnistamme, miten hallinto toimii.
Ainakin osa on syvästi perillä niistä epäkohdista
ja hyvistä puolista, millä hallintoa tehdään.
Sisäasiainministeriön hallinnonalan osalta
toteaisin ensinnäkin, että sille ministeriölle
kuuluu siviilikriisinhallinnan kotimaisten toimien valmistelu. Kun
nyt syksyllä on päästy tuohon 150 henkilöön,
se edellyttää jatkossa resurssien lisäämistä Kriisinhallintakeskukselle.
Sen vuoksi valtiovarainvaliokunta esittää 135 000:ta
euroa tähän tarkoitukseen ja korostaa myöskin
edelleen niin Kriisinhallintakeskuksen kuin Puolustusvoimien Kansainvälisen
Keskuksen hyvää yhteistyötä,
koska lähes samoihin tehtäviin henkilöstöä koulutetaan.
Poliisin määrärahoihin on kiinnitetty
viime vuosina keskeistä huomiota. Ne määrärahan
lisäykset ovat mahdollistaneet työttömien
poliisien palkkaamisen ja jatkossa myöskin vakinaiseen virkaan
palkkaamisen valmistuvien poliisien osalta. Tämä on
myöskin tuonut viestin niin, että poliisikoulutukseen
on ollut entistä enemmän hakeutuvia. Se on erinomainen
asia, koska jatkossa eläköityminen on kiihtyvää ja
lisätarvetta on edelleenkin. Näin ollen on huolehdittava
riittävän kilpailukykyisesti koulutuksesta.
Talousrikostorjunnasta puhuttiin täällä,
ja siksi halusimme jo tietoisina siitä, että talousrikostorjuntaohjelma
tulee käsittelyyn hallituksen piirissä, ennakoiden
antaa lisää resursseja. Toistan vielä saman,
että kysymys ei ole vain poliisin resursseista, vaan syyttäjälaitoksen,
veroviranomaisten ja muiden tähän ketjuun osallistuvien resursseista,
jotta saadaan todellisia tuloksia. Kuten mietinnössä todetaan,
yhtä käsittelijää kohti hyöty
on 130 000 euroa. Äsken sanoin vahingossa väärin;
130 000 on oikea. Se on merkittävä luku,
jota on varmasti mahdollisuus vielä lisätä.
Samoin tätä ketjua tarvitaan maahanmuuttoon liittyvien
asioiden valmistelussa, koska on äärimmäisen
tärkeää, että niin poliisin
kuin maahanmuuttoviranomaisten ja oikeushallinnon resurssit ovat
sellaisia, että niillä saadaan prosesseja vahvistettua
ja nopeutettua. Tuottavuusohjelma tulee tuottamaan ongelmia poliisin
osalta, koska lupahallinnossa tehtävät lisääntyvät,
mutta valiokunta painottaa myöskin teknisten järjestelyjen
merkitystä, jotta lupamenettelyä voidaan nopeuttaa.
Rajavartiolaitoksen osalta on todettava, että Rajavartiolaitos
on kiitettävästi hoitanut tuottavuusohjelmaansa.
Se on joutunut siirtämään henkilöstöä etelään
lentokentille ja muille keskeisille rajanylityspaikoille. Tekninen
valvonta ei ole kulkenut täysin perässä,
ja siksi valiokunta haluaa lisätä juuri itärajan
tekniseen valvontaan määrärahoja.
Sitten maahanmuuttoon liittyvät asiat. Huolimatta määrärahojen
lisäyksestä edelleen ratkaisua odottaa turvapaikkahakijoiden
osalta noin 4 000 hakijaa ja määrä pysynee
määrärahan muutoksista huolimatta tällä tasolla.
Tänäkin vuonna hakijoiden määrän
arvioidaan nousevan lähes 6 000 henkilöön.
Oleskelulupahakemusten määrä tulee olemaan
noin 20 000 kappaletta, joka on aika merkittävä määrä.
Siksi on tärkeätä panostaa siihen resursseja
lisää, mutta siinäkin juuri kaikkien
osallistuvien osalta.
Viimeisenä asiana nostan esiin sen, että julkisuudessa
nousi esiin, että Suomessa maksettaisiin erilaisia korvauksia.
Valiokunta esittää lausumaehdotusta, jossa eduskunta
edellyttää, että Suomen turvapaikkapolitiikkaa
koskevat linjaukset ja käytännöt sekä hakijoille
maksettavat korvaukset saatetaan mahdollisimman yhteneviksi Pohjoismaiden
ja vertailukelpoisten EU-maiden kanssa korostaen samalla päätöksenteon korkeaa
laatua ja hakijoiden kohtelua ihmisoikeusstandardien mukaisesti.
Viimeisenä lyhyesti. Kotouttaminen on entistä tärkeämpää,
ja siksi siihen on myönnetty pilottihankkeisiin lisää rahaa.
Onko se riittävä, aika näyttää sen.
Sisäasiainministeri Anne Holmlund
Arvoisa herra puhemies! Aluksi haluan kiittää valtiovarainvaliokunnan
hallinto- ja turvallisuusjaostoa ja hallintovaliokuntaa hallinnonalaa
koskevasta asiantuntevasta arviosta. Yleisesti ottaen sisäasiainministeriön
budjetti vuodelle 2010 on mielestäni kohtuullisen hyvä ottaen
huomioon taloustilanteen.
Eräs keskeinen haaste, joka jatkuu vielä ensi vuonna,
on työttömien poliisien työllistäminen. Budjettiin
onkin varattu 3 miljoonaa euroa tähän tarkoitukseen.
Pidemmällä aikavälillä on tärkeää saada
koulutettavien ja avautuvien virkojen määrä tasapainoon
ottaen huomioon kiihtyvä eläköitymiskehitys.
Poliisin pitkän aikavälin resurssiselvitys eli
Poliisi 2020 -raportti antaa tähän hyvät
mahdollisuudet.
Poliisin historian mittavin uudistus Pora on samanaikaisesti
saatu valmiiksi, ja ensi vuoden alusta koko poliisin organisaatio
toimii uuden mallin mukaisesti.
Valiokunnat ovat kiinnittäneet huomiota myös poliisin
lupapalvelujen tilanteeseen ja henkilöstön jaksamiseen.
Tämä ongelmakohta on hyvin tiedossa, ja siihen
etsitään parhaillaan ratkaisuja. Nopealla aikajänteellä on
tarkoitus ohjata lisäresursseja niihin laitoksiin, joissa
on suurin tarve. Samanaikaisesti on myös työn
alla selvitys, jossa kartoitetaan koko poliisin lupapalveluiden
kokonaisuus.
Poliisin kannalta erittäin merkittävä hanke
on myös Vitja, jonka tuottavuusvaikutusten arvioidaan olevan
peräti 150 henkilötyövuotta. Uutta järjestelmää kehitetään
määrätietoisesti, ja myös vuoden
2010 talousarviossa on tähän kohdennettua määrärahaa.
Hanke vaikuttaa myös muiden viranomaisten toimintaan.
Talousrikostorjunta on vuoden 2010 toiminnassa yksi poliisin
painopistealueista. Harmaan talouden rikosten, lähinnä törkeiden
veropetosten ja kirjanpitorikosten, määrä on
huolestuttavan suuri, ja se on noussut taloudellisen taantuman myötä.
Talousrikostutkintaan liittyy kiinteästi rikoshyödyn
jäljittäminen ja takaisin saaminen. Vuonna 2008
haltuun saatu rikoshyöty yhtä henkilötyövuotta
kohti tuotti valtiolle ja asianomistajille laskennallisesti lähes
130 000 euroa, joten takaisin saatu taloudellinen hyöty
on merkittävästi suurempi kuin tutkintaan sijoitetut
varat.
Ennalta ehkäisevän vaikutuksen maksimoimiseksi
olisi kuitenkin parempi, jos poliisi ja veroviranomainen pystyisivät
puuttumaan talousrikoksiin reaaliaikaisesti. Myös muiden
talousrikoksia käsittelevien viranomaisten, kuten syyttäjälaitoksen,
tulee olla riittävästi resursoituja. Valiokunta
on lisännyt poliisin toimintamenomomentille miljoona euroa
kohdennettavaksi talousrikostorjuntaan. Tämä on
mielestäni erittäin perusteltu kohdennus ja tukee
varsin hyvin niitä linjauksia, joita myös viidennessä talousrikollisuuden
torjuntaohjelmassa esitetään. Ohjelmahan on tarkoitus
hyväksyä valtioneuvostossa ensi torstaina iltakoululinjausten
mukaisesti.
Valiokunta on todennut, että siviilihenkilöstön
kriisinhallintaan osallistumiseen esitetty määräraha
mahdollistaa operaatioissa palvelevien suomalaisten asiantuntijoiden
määrän pitämisen 150 henkilön
tasolla. Osallistumistason ylläpitäminen on kuitenkin
mahdollista vain, jos kotimaan valmiuksista, kuten operatiivisista
valmiuksista, ja toimintakyvyn kehittämisestä vastaavan
Kriisinhallintakeskuksen resurssit on mitoitettu oikein. Kasvanut
asiantuntijamäärä on lisännyt
rekrytointikustannuksia ja koulutuksen tarvetta muun muassa poliisitehtäviin
lähetettävien siviilikriisinhallinnan asiantuntijoiden
osalta. Valiokunta on lisännyt momentille 135 000 euroa
kyseiseen tarkoitukseen. Määrärahalisäys on
mielestäni myös erittäin perusteltu ja
tarpeellinen, jotta kotimaan valmiuksien määrärahat voidaan
pitää oikealla tasolla ja turvata riittävän koulutuksen
kautta mahdollisuudet asiantuntijoiden lähettämiseen.
Rajavartiolaitoksen osalta keskeisintä on turvata välttämättömät
investoinnit ja niihin riittävä rahoitus. Rajavartiolaitoksen
suorituskyky rajaturvallisuus- ja merellisissä turvallisuustehtävissä perustuu
yhä enemmän teknisten välineiden ja järjestelmien
käyttöön, kuten valtiovarainvaliokuntakin
mietinnössään toteaa. Vain investointien
kautta voidaan lisätä tuottavuutta ja kehittää samalla
toimintaa rakenteellisesti. Valiokunta esittääkin
lisämäärärahaa investoinneille,
joiden tarkoituksena on kompensoida henkilöstön
vähentämisen seurauksena syntyvää suorituskyvyn laskua.
Tällaisia investointeja ovat muun muassa vanhentuneiden
ajoneuvojen korvaaminen ja itärajan teknisen valvontajärjestelmän
kehittäminen, joihin on kohdennettu 700 000 euroa.
Määrärahan turvin Rajavartiolaitos voi
edelleen tehostaa toimintojaan ja samalla huolehtia sille säädetyistä tehtävistä asianmukaisesti.
Pelastustoimen osalta palaamme mahdollisen ylimääräisen
pelastaja- ja hätäkeskuspäivystäjäkurssin
järjestämiseen lisätalousarvioesityksen yhteydessä.
Arvoisa puhemies! Tässä lyhyesti.
Maahanmuutto- ja eurooppaministeri Astrid Thors
Arvoisa puhemies, värderade talman! Myös
minä haluan omalta osaltani kiittää jaostoa
ja sen puheenjohtajaa erinomaisesta työstä. Olemme
samaa mieltä siitä, että on erittäin tärkeää,
että niin sanottu läpivirtaus turvapaikkapäätöksenteossa
on nopeaa. On tärkeätä, että resursseja
on kohdennettu oikein päätöksenteon kaikissa
osissa: alussa, keskellä ja lopussa. Toivon todellakin,
että ensi vuosi osoittaa, että nämä kohdennukset
ovat oikeat. Nyt on kohdennettu resursseja muun muassa Maahanmuuttovirastolle,
mutta ei esimerkiksi tässä vaiheessa poliisille täytäntöönpanoa
ja tiedoksiantoa varten. Suhteet on säilytettävä,
jotta läpivirtaus on hyvä.
On myöskin hyvä, että kuntapilotteihin,
jotka edistävät kotouttamista, on löytynyt
varoja, vaikka pienoisena pettymyksenä on se, että vain
puoli miljoonaa. On erittäin tärkeää,
että näitä kuntia voidaan innostaa tekemään
tätä työtä, koska todella on
löytynyt jo uusia työskentelytapoja kuntien ja
järjestöjen kesken uusien menetelmien kehittämiseksi.
Todettakoon myöskin, että hallituksen budjettiesityksen
mukaisesti aiesopimus Pääkaupunkiseudun kuntien
kanssa on allekirjoitettu. Ministeriöt, muun muassa TEM,
opetusministeriö ja sisäministeriö, ovat
tekemässä omat satsaukset ja Pääkaupunkiseudun
kunnat vastaavasti mittavan satsauksen.
Se, mihin meidän olisi pysähdyttävä ja
mitä mietittävä, on, että toisaalta
eilen Poliisiammattikorkeakoulu julkaisi selvityksen, jonka mukaan viharikokset
ovat Suomenmaassa lisääntyneet kovasti, ja edellisellä viikolla
Euroopan perusoikeusvirasto teki myöskin selvityksen, miten
rasismia koetaan eri puolilla Eurooppaa. Se, että Suomessa
asuvat somalit ovat kaikkein eniten Euroopassa kokeneet rasismia,
aiheuttaa kyllä suurta huolta.
Jaoston puheenjohtaja kiinnitti huomiota myöskin esimerkiksi
suoritettaviin korvauksiin, ja tässä todettakoon,
että iltakoulussa muutamia viikkoja sitten käsitellyn
mukaisesti asetus on tämän osalta muuttumassa
1.1.2010 lähtien. Vaikkakin on erilaisia korvauksia eri
maiden järjestelmissä, niitä on erittäin
vaikea vertailla, ja sekin on koko ajan liikkuva juna.
Samoin on todettava, että turvapaikkaselvityksen esitykset
ovat hyvin edenneet lakien muodossa ja muuten käytännön
toiminnan osalta.
Puhemies:
Käydään tässä keskustelua
vielä, kunnes kuullaan ed. Rantakankaan puheenvuoro. Sitten
väittely.
Marjo Matikainen-Kallström /kok:
Arvoisa puhemies! Edellisen pääluokan käsittelyn kohdalla
tuli monessa yhteydessä esiin erilai- nen ketjutus. Valtiovarainvaliokunta
oli nimenomaan painottanut sitä, että ketjutuksen
täytyy toimia sulavasti ja kaikkien osa-alueiden on oltava
siinä mukana, jotta pullonkauloja ei syntyisi. Niin on
tämänkin pääluokan kohdalla,
sisäministeriön alalla. Eli kun puhutaan turvapaikkaprosessista
ja turvapaikkakysymyksistä, niin siinä on huolehdittava
koko turvapaikkaprosessin sujuvuudesta, ei yhdestä osatekijästä,
vaan nimenomaan siitä koko järjestelmästä.
Aikaisempien pääluokkien kohdalla tuli esiin nimenomaan
poliisin ja tuomioistuinlaitoksen voimavarojen riittävyys,
ja tähän pääluokkaan se erityisesti
tässä yhteydessä kuuluu.
Valtiovarainvaliokunta on nostanut hyvin voimakkaasti esiin
sen, että yhdenvertainen kohtelu päätöksenteon
avoimuudessa ja ennakoitavuudessa on äärimmäisen
tärkeätä koko Euroopan tasolla. Siihen
Suomi on sitoutunut, ja siitä Suomen on pidettävä kiinni.
Miten sitten kustannuksia hoidetaan ja kohdennetaan, siinä meidän
täytyy kyllä katsoa myös pohjoismaista
tasoa, mitä Pohjoismaissa tehdään, ja
olla heidän kanssaan samalla tasolla. Meillä on
hyvin saman tyyppinen kulttuuri, meillä on hyvin saman
tyyppinen yhteiskunta kaikin tavoin, lainsäädäntö jne.,
niin että myös tällä sektorilla
täytyy katsoa, että olemme samalla viivalla, ei
yli eikä alle, vaan nimenomaan katsotaan ihmisiä saman
kaltaisina. Tämä antaa nimenomaan vertailukelpoisuuden myös
EU-maiden muiden osa-alueiden välillä.
Sitä ihmettelin, että ministeri tuossa pahoitteli suunnattomasti,
että pilottihankkeeseen eduskunta eli valtiovarainvaliokunta
oli lisännyt vain puoli miljoonaa kotouttamiseen liittyviin
pilottihankkeisiin. Onhan se hyvä, että eduskunta
on lisännyt edes sen puoli miljoonaa, kun sitä ei
ministeriön puolelta ollut lisätty ollenkaan.
On tärkeää, että saamme nämä pilottihankkeet
jatkumaan edes jollain tasolla. Se ei ole riittävä;
voi sanoa, että se ei tule riittämään.
Itse tulen alueelta, missä on paljon maahanmuuttajia,
ja se on nimenomaan rikkaus siellä, mutta ongelmana on
kotouttamisen heikkous. Tässä sanoisin, että tässä pitäisi
ottaa myöskin opetusministeriön hallinnonala hyvin
voimakkaasti mukaan. Kotouttaminen ei liity pelkästään työpaikkojen
saantiin ja siihen, että opitaan kieltä, vaan
siihen, että myöskin lapset pärjäävät koulussa.
Ei siitä tule mitään, että lapset
tulevat ummikkoina normaaliluokille; silloin kärsivät kaikki.
Siellä kärsivät sekä maahanmuuttajalapset
että myöskin valtaväestön lapset.
Tässä meidän täytyisi pystyä paremmin
eri hallinnonalojen yli näitä toimintoja ajamaan.
Tässä me emme ole onnistuneet, emme kuntatasolla
emmekä valtion tasolla. Tähän ongelmaan
toivoisin, että pystyisimme jatkossa paneutumaan.
Johanna Karimäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Keskeinen asia hyvinvoinnin kannalta on harmaan
talouden torjunta. Harmaa talous tarkoittaa yritystoimintaa, josta
ei suoriteta lakisääteisiä maksuja tai
veroja, esimerkiksi sosiaaliturva- ja eläkemaksuja. Kirjanpitoa
ei pidetä, tai se on vilpillistä. Työntekijöiden
kanssa ei tehdä kirjallisia työsopimuksia, ja
palkat maksetaan pimeästi ohi verokortin. Harmaa talous
on haitaksi koko yhteiskunnalle, koska valtio menettää verotuloja
arvioiden mukaan noin 5 miljardia euroa vuodessa, mikä vastaa
noin 10:tä prosenttia bruttokansantuotteesta. Laillisesti
toimivat yritykset joutuvat toimimaan tappiolla yrittäessään
kilpailla harmaan talouden yritysten kanssa. Työntekijät
työskentelevät ilman sosiaaliturvaa, työehtoja
tai vakuutuksia, eikä heille kerry eläkettä.
Kuluttajalla ei ole tavallista kuluttajansuojaa eikä työllä tai
palvelulla takuuta. Harmaaseen talouteen liittyy usein myös
muuta rikollista toimintaa. Se voi olla esimerkiksi rahanpesua ja
veroparatiisien hyödyntämistä. Rakennus-
ja ravintola-aloja on pidetty tyypillisimpinä harmaan talouden
alueina ja myös puukaupassa on havaittu ongelmia. Arvopaperimarkkinoihin
ja atk-ympäristöön liittyvät
rikokset ovat uusia rikoslajeja.
Harmaan talouden torjunta on hyvin haastavaa, ja sen kitkemiseksi
tarvitaan lukuisia toimia. Tilaajavastuulaki vuodelta 2007 velvoittaa rakennusurakoiden
ja vuokratyövoiman tilaajaa varmistamaan, että aliurakoitsijat
ovat maksaneet veronsa ja työntekijöidensä eläkevakuutusmaksut.
Käänteisen arvonlisäveron käyttöönotto on
hyvä keino vähentää harmaata
taloutta. Käänteisessä arvonlisäverojärjestelmässä alvin
tilittää valtiolle ostaja eikä myyjä,
ja pitkissäkin palveluketjuissa arvonlisävero
maksettaisiin vain kerran ensimmäisen ostajan toimesta.
Järjestelmä on käytössä Ruotsissa,
Saksassa, Hollannissa ja Itävallassa.
Kaikki ne miljardit, jotka menevät harmaan talouden
syöveriin ja ohi verottajalta, ovat poissa yhteisestä hyvinvoinnista.
Niillä rahoilla saisi aikaan paljon hyvää perustoimeentulon
vahvistamiseksi, pienten eläkkeiden ja työttömyysetuuksien
parantamiseksi sekä köyhien lapsiperheiden aseman
parantamiseksi. Tästä lähtökohdasta
katsottuna on erittäin hyvä, että poliisin
voimavaroja on lisätty tässä budjetissa
ja myös eduskuntakäsittelyssä jaostossa:
rahaa on lisätty työttömien poliisien
työllistämiseen, nuorten vastavalmistuneiden poliisien
työllistämiseen, mikä on myönteistä,
samoin se, että on osoitettu miljoonan euron erityismääräraha
talousrikosten torjuntaan. Talousrikosten torjuntaan kannattaakin panostaa.
Se maksaa itsensä moninkertaisena takaisin, sekä verotuloina
että sitä kautta, että — mitä tehokkaammin
talousrikokset selvitetään, sen parempi — se
toimii myös pelotteena ja ennaltaehkäisynä,
eli hyöty on moninkertainen.
Arvoisa puhemies! Turvapaikkahakemusten käsittelyn
nopeuttaminen on oleellista, sillä oleskelu vastaanottokeskuksissa
hidastaa kotoutumista, on epäinhimillistä ja kallista
yhteiskunnalle. Siihen nähden on myös hyvä,
että eduskunta on lisäämässä miljoona
euroa turvapaikkahakemusten käsittelyn nopeuttamiseen,
se tulee todella tarpeeseen. Myös se, että on
lisäys maahanmuuttajien työllistymisen pilottiohjelman
jatkumiseen, on todella ensiarvoisen tärkeää.
Niin kuin ed. Matikainen-Kallström jo tuossa sanoi, on
tärkeää, että aloitetut hyvät
pilottihankkeet todella viedään loppuun, että saadaan
kaikille siitä ohjelman hyöty. Maahanmuuttajien
työllistäminen on senkin takia ensiarvoisen tärkeää,
että työ on paras kotouttaja.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Seppo Kääriäinen.
Veijo Puhjo /vas:
Herra puhemies! Hätäkeskuslaitos on jälleen
murrosvaiheessa. Suunnitteilla on hätäkeskusten
määrän vähentäminen 15:stä aina
6:een hätäkeskukseen. Vasemmistoliiton edustajat
sekä perussuomalaisten edustaja eivät tätä hyväksyneet
tuoreessa hallintovaliokunnan lausunnossa.
On selvää, että ajan myötä organisaatiomuutoksia
tapahtuu. Organisaatiomuutokset eivät kuitenkaan täytä nykyistä henkilöstövajetta.
Hallintovaliokunnan kuulemisessa sisäasiainministeriön
edustajat esittivät henkilöstövajeen
olevan noin 100 henkilötyövuotta. Tämän
täyttäminen olisi välttämätöntä asianmukaisen
toiminnan turvaamiseksi. Sen lisäksi tulisi tuottavuusohjelman
henkilöstövähennyksistä pidättäytyä hätäkeskusten
osalta. Lisäksi on odotettavissa, että nykyisten
hätäkeskusten palveluksessa olevia poliiseja siirtyy
lähivuosina varsinaisiin poliisin tehtäviin enenevässä määrin.
Vaikka tämä kaikki on ollut hallituksen tiedossa,
lisähenkilöstön palkkaamiseen ei kuitenkaan
ole talousarviossa varauduttu. Juuri äsken ministeri tosin
ilmoitti, että asia hoidetaan lisätalousarvion
myötä. Olen kuitenkin sitä mieltä,
että kun kaikki hätäkeskusten henkilöstön
lisäkoulutuksen ja lisärekrytoinnin tarpeet ovat
jo nyt olleet tiedossa, olisi asia tietenkin tullut käsitellä normaalissa
valtion tulo- ja menoarviokäsittelyssä. Siksi
onkin perusteltua lisätä määrärahaa
hätäkeskusten lisähenkilöstön
koulutus- ja palkkausmenoihin. Vasemmistoliiton vastalauseen mukaisesti
esitämmekin tähän tarkoitukseen 3 miljoonan
euron lisämäärärahaa.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa puhemies! Valtiovarainvaliokunnan mietinnön
kautta esitetään lisäyksiä talousrikostorjuntaan.
Se on oikea päätös, koska samalla valtion
tulot kasvavat ja yhteiskunnan kokonaishyöty on ilmeinen.
Haluan kiinnittää huomion poliisin puolella haja-asutusalueen
poliisipalveluihin ja poliisin näkyvyyteen ja saatavuuteen
ja myöskin lupahallinnon osalta siihen, että tarvittaisiin
nopeasti toimenpiteitä, jotta kuntakohtaiset palvelupisteet saataisiin
tänne valtion paikallishallintoon ja niissä voitaisiin
hoitaa myöskin näitä eräitä poliisin
lupahallintoasioita, joiden hoitaminen nyt on mennyt entistä etäämmälle.
Puhemies! Pääkysymys, johon aioin tarttua, on
maahanmuuttopolitiikka ja turvapaikanhakijoitten määrän
raju kehitys. Me tarvitsemme työperäistä maahanmuuttoa,
siitä olemme kaikki samaa mieltä. Mutta tämä turvapaikanhakijoitten määrän
nelinkertaistuminen viimeisen parin vuoden aikana kertoo siitä,
että Suomi on liian vetovoimainen maa turvapaikanhakijoitten
näkökulmasta. Tämä räjähdysmäinen
kasvu on merkinnyt sitä, että meillä ei
tämä järjestelmä toimi sillä tavalla
kuin pitäisi, ja sen takia tämä eduskunnan tuleva
lisäys lausumaan, jossa edellytetään,
että nämä turvapaikan hakuun liittyvät
linjaukset, käytännöt ja myöskin
maksetut korvaukset yhdenmukaistetaan Pohjoismaitten ja vertailukelpoisten
EU-maitten osalta, on aivan välttämätön.
Tämä uutinen, joka muutamia viikkoa sitten tuli
julkisuuteen, jossa kerrottiin, että nämä turvapaikanhakijoille
maksettavat korvaukset ovat aika hulppeita — käytän
tätä sanaa, kun verrataan pienituloisempia, pienellä eläkkeellä olevia ihmisiä tai
työttömyysturvan minimin varassa olevia ihmisiä — lisää yhteiskunnallista
katkeruutta, jos tällaisia etuisuuksia ei kohtuullisteta, nimenomaan
sille tasolle, mikä on naapurimaissa. (Puhemies: 2 minuuttia!)
Elikkä tämä on tärkeää saattaa
nopealla tavalla päätökseen.
Ensimmäinen varapuhemies:
Nyt käydään jonkin mittaiseen debattikeskusteluun.
V-painike, olkaa hyvä, minuutin mittaisia debattipuheenvuoroja.
Olli Nepponen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vielä tuon aloituspuheenvuoron lisäksi
nostan esiin kolme asiaa ja erityisesti juuri maahanmuuttoon liittyen,
koska suomalaisten asenteet ovat aika kriittiset sitä kohtaan.
Ensinnäkin kuntakorvausten määrää on
ensimmäisen kerran nyt lisätty vuoden 1993 jälkeen.
Se on hyvä asia, jotta voitaisiin vastaanottokeskuksista
tulijoita hajauttaa ja saada kotoutuminen nopeasti käyntiin.
Toisena asiana se, että todella maahanmuuttoasiat eivät
saa olla houkuttelevia. Sellaisiin asioihin kuin mitä on
meidän lausuntoehdotuksessammekin, pitää kiinnittää huomiota.
Mutta korostan myöskin ulkomailla tapahtuvaa ennakoivaa
käsittelyä ja tiedottamista, että se
on sellaista, että se ei suinkaan houkuttele vaan mieluummin
sitten torjuu maahanmuuttoa.
Kolmantena asiana on noussut esiin se, että jos huolimatta
siitä, että poliisin turvapaikkatutkintaan on
lisätty resursseja, näiden ja maahanmuuttoresurssien
välillä on epäsuhta, niin siihen pitää kiinnittää (Puhemies:
Minuutti on mennyt!) sitten lisätalousarvion kautta lisää huomiota,
jotta prosessi toimii hyvin.
Ensimmäinen varapuhemies:
Pysytään minuutissa!
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! On erittäin tärkeätä,
että nyt hallituspuolueetkin ovat yli kahden vuoden miettimisen
jälkeen heränneet tähän turvapaikkajärjestelmän
karkaamiseen käsistä ja ajelehtimiseen erittäin
kalliilla tavalla. Siinä on nimittäin todella
tämä vaikutus, että myös maahanmuuton hyväksyttävyys
kärsii, kun turvapaikkajärjestelmää tiedetään
käytettävän väärin.
Paitsi että se on maksanut tälle vuodelle ekstraa
80 miljoonaa euroa, ensi vuodelle 80 miljoonaa euroa, sillä on monia
kielteisiä vaikutuksia, ja yli 500 oleskeluluvan saanutta
odottaa tällä hetkellä kuntapaikkaa.
Perheenyhdistämiskriteereihin te ette vieläkään
puutu. Eurooppalaisen perheenyhdistämiskriteerin mukaan
ei nytkään esitetä hallituksen ulkomaalaislaissa
toimittavan, vaan nyt edelleen ankkurilapsia organisoidusti Suomeen
lähettämällä voidaan toimia
perheenyhdistämisen tavalla.
Samoin ette puutu siihen, että myöskin työlupajärjestelmät
voidaan ohittaa. Nimettömänä Suomeen
ilmaantuva turvapaikanhakija on kuuden kuukauden jälkeen
uudella nimellä tarvittaessa Suomen työmarkkinoilla.
Tämä ei ole hallittua vieläkään,
ja tässä suhteessa asiasta on keskustelua jatkettava.
Oiva Kaltiokumpu /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Sisäisen turvallisuuden ja kansalaisten
turvallisuudentunteen kannalta on äärettömän
tärkeää, että sisäisen
turvallisuuden viranomaiset ovat riittävästi ja
oikein resursoituja, oikein koulutettuja. Hallitushan on tällä eduskuntakaudella
lisännyt poliisien määrärahoja
sillä tavalla, että työttömien
poliisien armeija on saatu töihin, ja tässäkin
budjetissa on poliisien työllistämiseen 3 miljoonaa
euroa, mikä on erinomaisen hyvä asia.
Sitten pidän erittäin hyvänä sitä,
että ministerin johdolla ministeriössä on
valmistunut tämmöinen resurssikartoitus, jossa
on tarkoitus vuoteen 2020 mennessä lisätä Suomessa
poliiseja 820 henkilötyövuotta, ja toisaalta on
sitten tärkeää, että myös
poliisikoulutukseen tulee resursseja, että me saamme koulutettuja
henkilöitä lisää.
Sen sijaan tuottavuusohjelma huolestuttaa lähinnä sitten
näiden muiden henkilöstöjen osalta, ja
erityisen suuri huoli on siitä — jaan huolen tässä hätäkeskusuudistusasiassa — millä
tavalla saadaan
hätäkeskuksesta henkilöt siirtymään (Puhemies:
Minuutti on mennyt!) ja mitä hätäkeskuksia
ollaan nyt sitten lopettamassa.
Petri Salo /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Taitaa olla ensimmäinen kerta
yhdentoista vuoden aikana, kun eduskunta ei lisää budjettiin
tai lisäbudjettiin peruspoliisin määrärahoja.
Tämä on aika harvinainen tilanne. Koko edustajaurani
ajan aina on todettu, että peruspoliisin toiminnasta puuttuu
rahoja, mikä on johtanut siihen, että meillä on
ollut työttömiä poliiseja.
Minä arvostan kovasti teitä, ministeri Holmlund.
Tämä on kolmas budjetti. Nyt on tilanne se, että työttömien
poliisien ongelma on pitkälti ratkaistu, ja tulevaisuudessa
poliisien määrä laskee sen johdosta,
että koulutettavia tulee liian vähän sisälle
(Ed. Rajamäki: Koulutetaan vähemmän!) verrattuna
siihen, paljonko on eläkepoistuma. Tämä on
tietenkin se ongelma, joka meillä on edessä.
Ulkomaalaispolitiikasta sen verran, että niin kuin
me tiedämme, keväällä tulee
tapahtumaan jälleen niin, että meille tulee, esimerkiksi
Helsinkiin, EU-maista lisääntyvästi kerjäläisiä.
Tämä on ongelma, joka toistuu keväästä toiseen.
Se ärsyttää suunnattomasti kansalaisia.
Mikä on (Puhemies: Minuutti!) ministeriön ratkaisu
tämän ongelman poistamiseksi?
Reijo Kallio /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Avoinna olevat talousrikosjutut kääntyivät
huolestuttavaan nousuun jo viime vuonna. Tähän
epäilemättä tämä taloustilanne
on vaikuttanut. Konkurssit lisääntyvät,
samaten omaisuuden kätkemiset ja siirrot pois velkojien ulottuvilta.
Nämä konkurssirikokset tietysti heijastuvat poliisien
tutkinta-aikoihin, ja mielestäni tässä tilanteessa
on oleellista, että saadaan koko esitutkinta ja rikosprosessi
nopeammaksi ja tehokkaammaksi.
Kun te, ministeri Holmlund, sanoitte, että talousrikostorjunta
on ensi vuonna poliisin painopistealue, niin mitä se käytännössä ja
konkreettisesti merkitsee? Totesitte itsekin, että tällä hetkellä poliisi
ja veroviranomaiset eivät pysty reaaliaikaisesti puuttumaan
talousrikoksiin. Pystyvätkö ensi vuonna? Jaoston
lisäämä miljoona euroa on ihan oikeansuuntainen
ja tarpeellinen lisäys, mutta epäilen, että sillä tätä asiaa
ei saada kuntoon. Eli mitkä ovat ne konkreettiset keinot,
joilla todellakin tähän talousrikollisuuteen (Puhemies:
Minuutti!) pystytään reaaliaikaisesti puuttumaan?
Johanna Karimäki /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kunnille pakolaisista maksettavaa korvausta
korotetaan nyt 10 prosenttia, mikä on hyvä asia.
Mutta kysyisin tähän liittyen ministeri Thorsilta:
Uskotteko, että tämä on riittävän
houkuttava summa kunnille, ja korvaako se näitä kustannuksia
riittävästi? Nimittäin nythän
500 pakolaista odottaa vastaanottokeskuksissa pääsyä kuntaan.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Talousrikostutkintaan liittynyt rikoshyödyn
jäljittäminen ja takaisin saaminen ovat tuottaneet
hyviä tuloksia. Vuonna 2008 on laskennallisen haltuun saadun
rikoshyödyn arvioitu tuottavan valtiolle ja asianomistajille
lähes 130 000 euroa henkilötyövuotta
kohden, joten tämä jos mikä on tuottavaa toimintaa.
Siihen tulisi saada merkittävästi enemmän
myös uusia henkilötyövuosia.
Kuten ministeri Holmlundkin äsken totesi, poliisin
ja veroviranomaisten yhteistyöllä voitaisiin puuttua
nykyistä vieläkin tehokkaammin myös reaaliaikaisiin
talousrikosasioihin. Niiden lukumäärän
arvioidaan kasvavan huomattavasti taloudellisen taantuman aikana.
Kysynkin ministeriltä: Onko mitään konkreettisia
toimenpiteitä tulossa tämän tavoitteen
saavuttamiseksi?
Antti Rantakangas /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olisin kysynyt ministeri Thorsilta, missä aikataulussa
te aiotte tuoda nämä tarkistukset näihin
turvapaikanhakijoille maksettaviin korvauksiin, joita väläyttelitte julkisuudessa
sinänsä ihan oikean suuntaisesti.
Olisin mielelläni kuullut kyllä SDP:n näkemystä vähän
laajemminkin tähän turvapaikkapolitiikkaan. Tiedämme
ed. Rajamäen, sanon, tässä mielessä perustellun
linjan tähän kysymykseen, mutta vastaako se sosialidemokraattisen
puolueen linjaa? Täällä on eduskuntaryhmän
varapuheenjohtaja Gustafsson. Oletteko te samalla kannalla kuin
ed. Rajamäki, johonka monessa mielessä on helppo
ollut yhtyä, vai onko teillä joku kolmas linja?
Onko puheenjohtajalla eri linja? Tällainen puoluelinjan
selkeyttäminen olisi varmaan paikallaan. (Ed. Rajamäen
välihuuto)
Puhemies! Haluan myönteisesti todeta sen, että kuntien
korvausten nostaminen pakolaisten vastaanottamisessa oli tärkeä,
10 prosentin nosto, mutta itsekin epäilen, että se
on vieläkin matalalla tasolla, kun katsotaan sitä kokonaisuutta, mitä tästä aiheutuu.
Toivon, että vuosittain sitä voitaisiin tarkistaa
vaikka indeksiin sitoen.
Reijo Paajanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Todellakin poliisien työllisyystilanne
on viime vuosiin nähden parantunut huomattavasti. Sitä volinaa,
mikä täällä aiemmin oli, ei
nyt tarvitse kuunnella. Jotta lähivuosina poliisien tilanne
turvataan — nythän poliiseja jää enemmän
eläkkeelle kuin heitä poliisiopistoista valmistuu — miten,
ministeri, näette, voidaanko poliiseja ottaa esimerkiksi
hätäkeskuksesta turvaamaan tuota aukkoa?
Esa Lahtela /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Mikä tässä oikein
mättää, kun näistä turvapaikanhakijoista
nyt ilmeisesti jo yli puolet on näitä Dublin-tapauksia?
Kun ne on tutkittu jo toisessa maassa, niin jokuhan tässä pitää olla
nyt vikana, että tänne pussin perälle
lappaa kuitenkin porukkaa. Tässä se vetovoimatekijä pitää olla
ilmeisesti näissä Suomen eduissa. Sitten jotenkin
tietojärjestelmät eivät näköjään
toimi. Tähän pitäisi kiinnittää huomiota
ja ryhtyä tiukkiin toimenpiteisiin, koska se tekee sen
rasismin siinä, jos nähdään,
että ensinnäkin suomalaisia kohdellaan huonommin.
Ainakin tuolla valiokunnassa saatiin kuulla, että nuorille
turvapaikanhakijoille, vaikka ne ovat vastaanottokeskuksissa, maksetaan
sinne tietty summa vielä joka päivältä,
vaikka on täysi ylöspito. Eihän se voi olla
oikein.
Sitten toinen on tämä hätäkeskuskysymys. Tässä tuhlataan
rahaa hirveästi. Vaikka Pohjois-Karjalassa just vihittiin
uusi hätäkeskus, niin nyt se on ilmeisesti loppumassa.
Tehdään turhia investointeja, ja siinähän
häviää se läheisyys, se tuntemus.
(Puhemies: Minuutti!) Kuulemma niitä värkkejä ei
ole vielä olemassa, millä hallitaan koko tämä paikkatietämys
ja -tuntemus.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Elämme aika mielenkiintoista aikaa
talousrikostorjunnan suhteen: Toisaalta Poliisiammattikorkeakoulun
tuoreen selvityksen mukaan taloudellinen taantuma merkitsee siirtymistä harmaan
talouden ja talousrikollisuuden piiriin, ja toisaalta, kun se taloudellinen toimeliaisuus
on hiljentynyt, niin huippujuristeja on lähes työttöminä,
kun heitä ei tarvita. Arvoisa ministeri, voisiko nyt tehdä temput
ja rekrytoida tilapäisesti näitä kirjanpitokikkailun
ja verosuunnittelun superasiantuntijoita oikeisiin hommiin talousrikostorjuntaan?
(Ed. Rajamäki: Tutkimaan kiinteistöbisneksiä!)
Pentti Oinonen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ministeri Thors, olette useaan otteeseen kommentoinut
suomalaisten suhtautumista maahanmuuttajiin. Viimeksi pari päivää sitten
totesitte, että nuiva suhtautuminen johtuisi kansainvälisten
kontaktien vähyydestä. En oikein ymmärrä,
mihin te tällä viittaatte, sillä Suomihan
on ollut kansainvälinen maa jo vuosisatoja, te varmaan
kieli- ja kulttuurivähemmistön edustajana sen
myös tiedätte. Haluaisin tietää,
ministeri Thors, teidän keinonne budjetin muodossa näiden
kontaktien lisäämiseksi. Budjetissa on varattu
maahanmuuttajien vastaanottotoimintaan 150 miljoonaa euroa, mutta
maahanmuuttajien kotouttamista edistäviin toimiin vain 859 000
euroa. On pakko kysyä, pidättekö tätä summaa
riittävänä, jotta maahanmuuttajien omaa
kielitaitoa parannettaisiin. Tarkoitus lienee, että he
oppivat suomen, mikä on edellytys maassamme pärjäämiseen.
Jukka Gustafsson /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen tottunut siihen, että kun kysytään,
niin vastataan. Mielestäni ed. Rajamäki toimittuaan
sisäministerinä ja hankittuaan sen syvällisen
kokemuksen on ihan oikealla asialla nostaessaan tärkeitä kipukohtia
esille. Esimerkiksi tämä ankkurilapsikysymys on
mielestäni sellainen. Pidän ja myöskin
puolueen eduskuntaryhmä pitää hyvin tärkeänä,
että nämä ikätestit ovat olemassa
ja niitä käytetään, koska näitten
nuorten miesten ikää on hyvin vaikea, niin kuin
naistenkin, arvioida noin silmämääräisesti.
Minusta on erittäin tärkeää se,
että myöskin ikään kuin ed.
Rajamäen ja eduskuntaryhmän ajatuksilla halutaan
nähdäkseni suojella sitä, että tämän
kansakunnan moraali ja oikeustaju kulkee siinä suhteessa,
että tavallaan tämä pakolaistulva, sitaateissa
sanottuna, ei johda tämmöiseen rasismin lisääntymiseen,
jos nyt kärjistän tässä kohtaa.
Juha Hakola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Täällä jo
aiemmissa puheenvuoroissa viitattiin talousrikostutkintaan ja on
aiemminkin todettu, että työskentelyketjujen tulee
olla poliisin, verottajan ja syyttäjäviranomaisten
osalta katkeamaton. Aiemmassa pääluokassa todettiin,
että syyttäjälaitos saa valiokunnan toimesta
lisäresursseihin rahaa. Samoin johdonmukaisesti on nyt
tapahtunut myöskin poliisin puolella talousrikostutkinnassa.
Kuitenkin on myös tärkeää nostaa
esille se kokonaisuus, että vaikka talousrikostorjunta
ja harmaan talouden torjunta ovat erittäin tärkeitä,
poliisille tulee kaikesta huolimatta edelleen huomattava määrä muuta
tutkittavaa rikollisuutta, niin sanottua tavanomaista massarikollisuutta. Monessa
tilanteessa asianomistajat näissä tavanomaisissa
rikoksissa ovat tavallisia kansalaisia, joiden oikeusturva vääjäämättä kokee
tässäkin pieniä loukkauksia tämän
pitkällisen aikajänteen tuoman kokonaisuuden mukana.
Siitä syystä kysyisinkin, arvoisa ministeri, mitä toimenpiteitä tähän
(Puhemies: Minuutti on mennyt!) tavanomaisen rikostorjunnan toimeen
...
Aila Paloniemi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kielen ja suomalaisen kulttuurin opetuksen
rinnalla maahanmuuttajat tarvitsisivat maahan tultuaan välittömästi
ja erittäin kipeästi tietoa suomalaisen yhteiskunnan
toiminnasta, muun muassa verotuksesta, oikeuksista ja velvollisuuksista.
Tämä osuus jää maahanmuuttajien
kohdalla usein tekemättä, eli he eivät
tunne suomalaista yhteiskuntaa.
Kun tuota opetusta järjestetään,
niin siellä on kohdattu selkeästi sellaisia ongelmia,
että jos ei ole lukutaitoa millään kielellä,
oppiminen on todella hidasta. Sen me varmaan kaikki voimme ymmärtää.
Kun ei ole kokemusta kouluttautumisesta, kyky tehdä itsenäisesti
töitä ja osallistua säännöllisesti
on ongelma. Järjestöt kertovat, että meillä on
olemassa naisia, jotka elävät neljän
seinän sisällä ja jotka eivät
edes tiedä, että koulutusta voisi saada jne. jne.
Sitten kun maahanmuuttajat vielä asutetaan samoihin taloihin
ja samoille alueille, tulee usko, että ilman kielitaitoakin
selviää, ja tulee myös vääriä käsityksiä suomalaisesta
lainsäädännöstä, suomalaisista
oikeuksista ja velvollisuuksista, ellei heille todella näitä asioita
kerrota.
Marjo Matikainen-Kallström /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Rajamäki täällä peräänkuulutti
keskustelua maahanmuuttopolitiikan jatkamisesta ja maahanmuuttopolitiikasta.
Me peräänkuulutamme myös konkreettisia
päätöksiä, emme pelkästään
keskustelua.
Maahanmuuton hyväksyttävyys on nimenomaan
kiinni siitä, että saamme korvaustason olemaan
sillä tasolla kuin se on myös muissa Pohjoismaissa
eli että myöskään meillä pienimmällä eläkkeellä,
pienellä toimeentulokorvauksella olevat eivät
ole heikommassa asemassa.
Käsittelyajat turvapaikkapolitiikassa pitää saada
ehdottomasti paljon lyhyemmiksi. Se on inhimillistä politiikkaa
turvapaikanhakijoiden kannalta, jolloin nämä perusteettomat
turvapaikanhakijat saadaan käännytettyä mahdollisimman
nopeasti ja ne, jotka todella tarvitsevat turvapaikkaa, saadaan
kotoutettua mahdollisimman nopeasti ja siihen satsattua resursseja.
Ed. Rajamäki, silloin kun te olitte ministerinä, mitkä olivat
ne konkreettiset toimet, mitkä te silloin teitte, mitä olivat
demareiden konkreettiset toimet? Nyt olemme lähempänä niitä konkreettisia
toimia, kun ministeri tuo ne aikanaan. (Ed. Rajamäki: Edustaja
katsoo vähän lukuja!)
Lauri Kähkönen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jatkuvasti tuskastellaan sitä, että kunnat
eivät ota oleskeluluvan saaneita henkilöitä.
Tätä on turha ihmetellä. Nimittäin
nyt kun kuntakorvauksia 10 prosentilla nostettiin, niin ministeriön
puolelta on kerrottu, että tämän korotuksen
olisi pitänyt olla 20 prosenttia, jotta olisi päästy
edes vuoden 1993 tasolle. Tänä aikana esimerkiksi
sosiaali- ja terveyspuolen kustannukset ovat nousseet lähes
46 prosenttia.
Arvoisa puhemies! On tässä myös todettava se,
että mitä tulee työllistymisen edistämiseen
ja pilottihankkeisiin, niin kyllä ministeriön
puolelta on suurempia lukuja esitetty, kun ed. Matikainen-Kallström
ministeriön suuntaan osoitti puheenvuorossaan. (Puhemies:
Minuutti!) Mutta valitettavasti valtioneuvoston tasolta niitä ei
ole lisätty, ja nytkin tämä lisäys,
joka pilottihankkeisiin on, on huomattavasti pienempi kuin tälle vuodelle.
Heli Järvinen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun puhutaan turvapaikkapolitiikasta Suomessa,
käytetään helposti sellaisia sanoja kuin
räjähdysmäinen kasvu tai suuri vetovoima.
Tässä keskustelussa on hyvä muistaa se,
että tämän vuoden turvapaikanhakijoiden
kokonaismäärä tulee arviolta olemaan
alle 6 000 ihmistä, kun Ruotsissa samana aikana
turvapaikkaa on hakenut liki 19 000 ja Norjassa 12 000 turvapaikanhakijaa.
Haluaisinkin kysyä ministeri Thorsilta, miten näissä maissa
kotouttaminen on onnistunut tavalla, joka vetää sinne
ihmisiä.
Epäkohtia siitä huolimatta ei saa vähätellä.
On ilman muuta selvää, että kuntapaikkoja
pitää saada lisää tavalla tai
toisella ja turvapaikkahakemusten käsittelyaikoja pitää lyhentää.
Jotain kertoo sekin, että tällä hetkellä puhutellaan
viime vuoden lopussa ja tämän vuoden alussa maahan saapuneita
turvapaikanhakijoita. Haluaisinkin kysyä ministeri Thorsilta,
mihin riittävät nyt saadut lisärahat
750 000 euroa, (Puhemies: Minuutti!) jotka on tarkoitettu
turvapaikkahakemusten käsittelyaikoihin.
Timo V. Korhonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin on syytä antaa
suuret kiitokset valiokunnalle hyvin näkemyksellisestä esityksestä.
Erityisesti nuo lisäpanostukset talousrikostutkintaan ovat
erittäin hyviä. Mutta sitten kun arvioidaan tätä Suomen
sisäistä turvallisuutta, koko sisäasiainministeriön toimialan
kustannuspaineita, tuottavuusohjelmaa, kaiken kaikkiaan sitä,
millä tavalla asutus Suomessa keskittyy, syntyy huomattavan
paljon harvaanasuttuja alueita, niin on itse asiassa pakko kysyä,
arvoisat ministerit, kyetäänkö itse asiassa
nyt tulevaisuudessa huolehtimaan, onko meillä edellytyksiä huolehtia
koko maan alueen — nyt paino sanoilla koko maan — sisäisestä turvallisuudesta
eli huomioida myös nämä harvaanasutut
maaseutualueet.
Matti Saarinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Nämä ovat herkkiä asioita,
jotka liittyvät pakolaiskysymyksiin ja turvapaikkakysymyksiin.
Meille on kerrottu, että Ruotsi on tiukentanut linjaansa,
ja paine kohdistuu silloin väistämättä Suomeen,
Norjaan, esimerkiksi. On selvää, että ihmiset,
joilla on paha olla kotimaassaan, hakevat sellaisia suuntia, missä rajat
ovat matalat, missä edut ovat hyvät, ja nyt Suomi
on aika houkutteleva kohdemaa. Tänne on paljon tulijoita,
ja suomalaisina olemme vähän uudessa tilanteessa.
Tämä on sellainen, miten sanoisi, monitahoinen
asia, ja tätä pitää varmasti
päivittäin pohdiskella.
Ministeri Holmlundiin vetoaisin, että kun meillä on
ihka uusi, tuore hätäkeskusjärjestelmä, älkää sitä romuttako.
Kyse on kansalaisten mahdollisimman hyvästä turvallisuudesta.
(Puhemies: Minuutti on mennyt!) Ei sillä ole oikeata hintaa.
Arto Satonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ministeri Thors oli täällä huolissaan
rasististen rikosten lisääntymisestä, niin
minäkin olen. Tämä on osittain asennekysymys,
mutta vain osittain. Se myöskin kertoo siitä,
että meidän kotouttamispolitiikassa ei ole täysin
onnistuttu. Ja se, että ei ole kotouttamispolitiikassa
onnistuttu, osittain johtuu siitä, että meillä ei
ole turvapaikkapolitiikassa onnistuttu. Jos hakijamäärät
eivät pysy hallinnassa, niin kotouttamisen resurssit eivät
pysy perässä, ja jos kotouttaminen ei onnistu,
niin sitten joudutaan erittäin laajoihin ongelmiin liittyen
eri asuinalueilla tapahtuviin asioihin, kouluissa tapahtuviin hankaluuksiin
ja kaikkiin näihin. Eli kaikki lähtee siitä,
että se prosessin alkupää toimii ja voidaan tehokkaasti
löytää ne keinot, joilla erotetaan ne, jotka
ovat oikeasti turvan tarpeessa, muista hakijoista ja pidetään
määrät kurissa.
Pidän erittäin hyvänä näitä viimeaikaisia
esityksiä, (Puhemies: Minuutti!) että näihin
toimeentulotukikysymyksiin ja muihin lainsäädäntömuutoksia
on tulossa.
Raimo Vistbacka /ps(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Itselläni oli mahdollisuus ed. Töllin
johtaman poliisiasiain neuvottelukunnan mukana vierailla Europolin
toimistossa, ja siellä suomalainen työntekijä,
joka oli suorittanut tutkimustyötä yli kuusi vuotta,
totesi, että aivan selvästi on havaittu se, että jos
jossakin maassa lähdetään tulkitsemaan
esimerkiksi maahanmuuttopolitiikkaa lainsäädännön
osalta loivemmin, välittömästi kansainvälinen
rikollisuus huomioi sen ja ihmissalakuljettajat lähtevät
liikkeelle ohjaamaan sinne. Näin hän totesi ainakin
minun ymmärtääkseni; ed. Tölli
voi korjata, jos olen muistanut väärin. Eli onko
todella tilanne niin, että meidän maahanmuuttopolitiikka
turvapaikanhakijoitten osalta on niin houkutteleva, että jopa kansainvälinen
rikollisuus on huomioinut sen. Ainakin Pohjanmaan lehdissä oli
mainintoja siitä, että Suomeen tulleet ovat maksaneet
yli 10 000 dollaria (Puhemies: Minuutti!) siitä,
että ovat päässeet Suomeen. Minusta se
on jo hälyttävää.
Tuulikki Ukkola /kok(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Rasismi on Suomessa lisääntynyt,
ja valitettavasti tämä keskustelu mutta myös kansalaisten
mielipiteet johtuvat siitä, että meidän
turvapaikkapolitiikkamme on ollut vuosikausia liian löysää.
Meillä ei ole noudatettu sitä käytäntöä,
mikä on esimerkiksi Pohjoismaissa ja sellaisissa Euroopan
maissa, jotka jo tietävät, millä tavalla
pitäisi toimia. On erittäin hyvä, että valtiovarainvaliokunta
hyväksyttää meillä ponnen, joka
nyt panee tähän jonkinlaista järjestystä.
Meillä käytännöt ja toimintatavat
poikkeavat muista, ja meidän maksamamme rahamäärät poikkeavat
muista. Meidän täytyy esimerkiksi Dublin-tapaukset
pystyä poistamaan viikossa, kahdessa eikä puolessa
vuodessa, niin kuin nyt tapahtuu. Ne ovat selviä tapauksia,
ja näitä henkilöitä ei tule
hyväksyä Suomeen (Puhemies: Minuutti!) turvapaikanhakijoiksi
ja täällä olijoiksi.
Elsi Katainen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Maamme sisäinen turvallisuus
koostuu monista muistakin asioista kuin paljon puhutusta poliisista
tai hätäkeskusasioista. Muun muassa syrjäytyminen
on sisäisen turvallisuuden keskeinen uhka, jonka ehkäisy
on turvallisuuden kannalta erityisen tärkeää,
ja nimenomaan ylisukupolvinen syrjäytyminen on nykyinen
huolestuttava ilmiö. Viime vuosina nuorten miesten syrjäytyminen
on noussut uutena ilmiönä, ja he nimenomaan ovat
suurin ryhmä rikoksen uhreissa ja tekijöissä.
Samoin heidän osuutensa tapaturmien ja onnettomuuksien
uhreissa on suurin.
Arvoisa ministeri Holmlund, sisäisen turvallisuuden
ohjelma on yksi hallituksen keskeisistä periaatepäätöksistä.
Miten nämä niin sanotut epätyypilliset
sisäisen turvallisuuden uhkat on nyt huomioitu muun muassa
tässä tulevassa budjetissa?
Anne-Mari Virolainen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On aivan erinomainen asia, että poliisin,
syyttäjälaitoksen ja veroviranomaisen resursseja
lisätään, jotta saadaan koko ketju kuntoon
on sitten kysymys talousrikosten torjunnasta tai maahanmuuttajien
asioiden käsittelystä.
Mietinnössä todetaan, että sähköistä asiointia lisätään.
Pidän tätä hyvänä asiana,
mutta samalla olen huolissani siitä, että meidän
valtionhallinnossamme sektorikohtaiset siilot ovat edelleen kehityksen
jarruna, ja varsinkin, kun luen Hallinnon tietotekniikkakeskuksen,
Haltikin, saamaa palvelukyky- ja laatuarviota asiakastyytyväisyydestä,
joka asteikolla 5 on 2,75. Toivon todellakin, että ministeri
pystyy pontevasti viemään eteenpäin sähköistä asiointia
ilman siiloja, rajoittavaa asennetta, jotta me aidosti saamme tuottavuutta
ja tehokkuutta kasvuun.
Lenita Toivakka /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluan kiittää ministeri Holmlundia
siitä, että poliisien työllisyystilannetta
ja samalla kentän resursseja on nyt todellakin parannettu
ja kentällä työskentelevien poliisien
määrä tulee olemaan 300 enemmän
kuin runsas vuosi sitten. Tämä on varmasti kansalaisia kovasti
miellyttävä asia.
Samoin on hienoa se, että valtiovarainvaliokunta on
lisännyt nyt talousrikostorjuntaan lisää rahaa.
Kaikki tähän sijoitettu raha varmasti tulee moninkertaisena
hyötynä meille takaisin, ja on hienoa, että tätä varten
on nyt perustettu tämä työryhmä,
joka erityisesti vielä tulee tähän asiaan
paneutumaan.
Maahanmuutosta sen verran, että olemme hallintovaliokunnassa
kovasti tätä asiaa käsitelleet viime
vuoden aikana, ja olen tyytyväinen, että nämä viimeisimmät
esitykset, mitä ministeri Thors on meille tuonut, tähtäävät
siihen, että perusteettomia turvapaikkahakemuksia tulee
meille vähemmän. Se on tärkeää,
jotta pääsemme todella siihen kotouttamisprosessiin,
joka on se meidän suuri haasteemme myös meidän
sisäisen turvallisuutemme kannalta.
Ensimmäinen varapuhemies:
Olen merkinnyt tähän vielä seuraavat
vastauspuheenvuorot ennen ministereiden vastauspuheenvuoroja: edustajat
Kalmari, Hakola, Alatalo, Tölli. Ennen ed. Tölliä vielä ed.
Salo, mutta lisää ei anneta, sillä meillä on
pitkä puheenvuorolista. Lisäksi ed. Nepponen,
koska hän on tämän jaoston puheenjohtaja.
Anne Kalmari /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen tyytyväinen sekä valiokunnan
että ministerin esityksiin, mitä tulee maahanmuuttopolitiikkaan
ja mitä on jo tähän mennessä tehty,
siellähän on biometristä tunnistamista
ja monenlaista uutta avausta tullut.
Samoin harmaan talouden torjuntaan tämä miljoona
on todella tervetullut, sillä pöytälaatikkofirmojen
määrä todennäköisesti
kasvaa ja näin kierretään sekä verotusta
että työelämän lainsäädäntöä.
Valitettavasti konsernitilinpäätösmahdollisuus
helpottaa entisestään sitä, että tämän tyyppistä toimintaa
on helpompi tehdä, ja yhä enemmän resursseja
poliisilta menee näitten tutkimiseen jatkossa.
On erittäin hyvä, että poliisimiehet
ovat tuottavuusohjelman ulkopuolella, mutta siitä huolimatta
olen vähän huolissani palvelujen karkaamisesta
maaseudulta. Siksi kannustankin kaikkeen siihen innovatiivisuuteen,
millä tätä voidaan (Puhemies: Minuutti
on mennyt!) välttää: yhteispalvelupisteisiin,
lupa-autoihin, kaikkeen, jopa sheriffitoimintaan.
Juha Hakola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kuten puheenvuoroistakin on huomattavissa,
ministeriön toimialalle tulee paljon uusia vaatimuksia
ja lisätehtäviä. Hyvin oleellinen osa
on tietenkin tämä kokonaisuus lupapalvelut, koska
se liittyy niin moneen osakokonaisuuteen, niin ulkomaalaisasioihin
kuin sitten ihan näihin peruslupakysymyksiin. Kun vielä tiedetään
se, että jo nyt lupapalvelut ovat ruuhkautuneet, niin vaikka
tiedän, että siellä on suunnitteilla
sähköisiä palveluita, niin olkoot palvelut millaisia
tahansa, kuitenkin sinne taakse tarvitaan ihminen toimimaan. Tämä on
se merkittävä kysymys. Tiedämme, että tälläkin
hetkellä eduskunnassa on merkittäviä lakeja,
jotka tulevat lisäämään lupapalvelutoimintoja.
Otetaan esimerkkinä ampuma-aselaki, joka tulee voimaan kesällä 2010.
Harvassa poliisipiirissä on tällä hetkellä esimerkiksi
henkilöitä, jotka päätoimisesti
tekisivät näitä töitä.
He tekevät niitä oman toimen ohella.
Mitkä ovat ne voimavarat, joita tähän
tullaan suuntaamaan kokonaisuudessaan, siis lupapalveluihin mukaan
lukien tämä, koska tarve on (Puhemies: Minuutti!)
välitön ja siihen tarvitaan ihmisiä?
Mikko Alatalo /kesk(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Pidän tärkeänä,
että turvapaikanhakijoille maksettavat etuudet ovat oikeassa suhteessa,
niin että suomalaiset kokevat järjestelmän
oikeudenmukaiseksi. On hyvä, että myös seulonta
perusteettomista hakijoista toimii. Osa tulijoista varmasti on inhimillisen
hädän uhreja, mutta nimenomaan tulijoiden joukossa
saattaa olla tosiaan ihmissalakuljettajien asiakkaita, ja Euroopan
lehdissä on puhuttu jopa munuaiskauppiaista, jotka rahoittavat
turismiansa tänne. Eli haluaisin kysyä, kun teimme
kirjallisen kysymyksen edustajien Mieto ja Pakkanen kanssa: Milloin
ministeri nyt sitten ryhtyy toimenpiteisiin? Hän on luvannut
näin tehdä, että nämä asetetaan
oikeaan suhteeseen nämä korvaukset.
Toinen asia, mikä on ministeri Holmlundin asia, on
se, että tänään uutistietojen
mukaan 20 000 ulkomaista henkilöä olisi
harmaan työvoiman henkilöä Suomessa ja
Pääkaupunkiseudulla. Toisaalta suomalaisia rakennusmiehiä on työttömänä valtava
määrä, että en tiedä,
missä määrin tämä kuuluu
sisäministeriön alaisuuteen, mutta varmaankin
jotain valtioneuvoston sisällä on tästä keskustelua
käyty ja on puhuttu käännetystä arvonlisäverosta
myös.
Petri Salo /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! On kuitenkin hyvä, että me
voimme jo aika avoimesti näistä turvapaikkapolitiikan
kipupisteistä puhua. Muistan, kun itse otin tämän
asian jo eduskuntavaalien alla kolme vuotta sitten esille ja sanoin,
että suomalainen kotouttamispolitiikka on täysin
epäonnistunut. Siinä sai olla kuukausikaupalla
FST:n uutisissa rasistisista mielipiteistään.
Panen merkille, että kaikki, mitä silloin sanoin,
voin hyvillä mielin toistaa tänä päivänä ja
olen vakuuttunut siitä, että suomalaiset ovat
samaa mieltä.
En ole tavannut yhtään suomalaista, joka suhtautuu
rasistisesti ulkolaiseen, joka tulee tänne töihin,
haluaa täällä ottaa työpaikan
vastaan, jos sitä tarjotaan, suhtautuu myönteisesti
suomalaisiin lakeihin, ei tee täällä tahallisia
rikoksia, huolehtii omasta perheestään niin kuin
keskivertosuomalainen huolehtii. Väitän, että suomalainen ei
ole rasisti silloin, jos me saamme tänne sellaisia ulkolaisia,
jotka suhtautuvat myöskin suomalaisiin joululauluihin ja
suvivirsiin kuten Suomessa on perinteisesti kulttuuriin totuttu.
Tapani Tölli /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Turvapaikkapolitiikassa on erittäin
tärkeää yhtenäinen menettely
Euroopan unionin jäsenmaiden kesken. Kysyn ministeriltä:
Miltä tämä asia tällä hetkellä näyttää,
ja miten Suomessa sen suhteen on tehty ja tehdään?
Toinen kysymys, josta tässä keskustelussa
on kysytty, on nämä turvapaikanhakijoiden taloudelliset
etuudet. Nyt sisäasiainministeriössä olette
valmistelleet leikkauksia ja toisaalta muutosta näihin
toimeentulotukiasioihin ja muutosta sillä tavalla, että painopistettä siirretään
hyödykkeiden suuntaan. Erittäin perusteltu asia,
että ei myöskään näiltä osin
synny vetovoimatekijää. Mutta toisaalta on varmasti
näin, että jokaista turvapaikanhakijaa on kohdeltava
ihmisenä. Miten tämä asia jaksaa?
Lopuksi haluan todeta sen, että käsittääkseni tänäkin
vuonna turvapaikanhakijoita palautetaan varsin runsaasti, (Puhemies:
Minuutti!) Dublin-tapauksia ilmeisesti enemmän kuin 1 000
ja kaiken kaikkiaan reilusti yli 2 000, niin että se
lähentelee puolta turvapaikanhakijoiden määrästä. Kun
puhumme siitä, (Puhemies: Minuutti on mennyt!) onko tämä tilanne
hallinnassa vai ei, niin minusta se kohtuullisesti on.
Olli Nepponen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jaoston asiantuntijakuulemisessa todettiin,
että poliisihallinnon on vaikea toteuttaa kehysten puitteissa
lisääntyviä tehtäviä. Se
on myöskin kirjattu tänne mietintöön.
Tuli myöskin esiin, että poliisi ja lupahallinto
jätettäisiin ulkopuolelle tuottavuusohjelman,
jolloin sitten vähennystavoitteet kohdistuvat yhä pienenevään
henkilöstöryhmään. Tietenkin
pitää kehittää toimintatapoja,
mutta kysymykseni on, millä tavalla tästä haasteesta
selvitään, koska sisäinen turvallisuus
kaikkinensa on äärimmäisen tärkeää.
Poliisin nopea toiminta, vaikka vain pienissä lupa-asioissa,
on äärimmäisen tärkeää,
jotta kansalaiset luottavat poliisiin, joka on äärimmäisen korkealla
tasolla myöskin tässä.
Toisena kysymyksenä edelleen nostan esiin Rajavartiolaitoksen
myönteisen kehityksen uusien teknisten järjestelmien
hankinnassa merialueille. Jotta itärajan turvallisuus voitaisiin
saada mahdollisimman korkealle tasolle, on se myöskin äärimmäisen
tärkeää sen teknisen valmiuden lisäksi.
Ensimmäinen varapuhemies:
Nyt ministerit, ensin ministeri Holmlund, 3 minuuttia.
Sisäasiainministeri Anne Holmlund
Arvoisa puhemies! Tässä tuli varsinainen
liuta kysymyksiä. Pyrin vastaamaan niin moneen kuin tässä ehdin
kolmen minuutin aikana.
Ensinnäkin nythän, kuten aloituspuheenvuorossani
totesin, on viides talousrikollisuuden torjuntaohjelma parhaillaan
tulossa valtioneuvoston käsittelyyn. Tämä tultaneen
hyväksymään ensi torstaina. Sen verran
voin ennakkoon todeta, että ohjelma sisältää lähes
parikymmentä hyvin erilaistakin toimenpidettä,
ja nämä koskevat luonnollisesti monia muitakin
ministeriöitä kuin pelkästään
sisäasiainministeriötä ja myös
useita viranomaisia. On tietysti aivan selvää,
että se, miten pystymme erityyppisin toimenpitein ennalta
ehkäisemään talousrikollisuutta ja sen
syntymistä, vaikuttaa myös suoraan siihen, mikä tulee
olemaan poliisin ja myös syyttäjälaitoksen
resursoinnin tarve.
Ehkä tähän voisin kuitenkin nostaa
myös esille yhden kysymyksen koskien poliisin talousrikostutkinnan
henkilöstön määrää.
Minulla on edessäni aivan tuore kalvo siitä, miten
resurssit ovat muuttuneet vuodesta 2006 vuoteen 2009, ja totean,
että tällä välillä henkilöstömäärä on
lisääntynyt 50:llä. (Ed. Rajamäki:
Mites 2007 kesästä?) — 2007 kesästä:
2006 ja 2007 määrä on ollut sama 420,
tällä hetkellä 470. Toimitan tämän
kalvon teille henkilökohtaisesti, ed. Rajamäki,
kehystettynä. Voitte laittaa sen seinälle. (Naurua — Ed.
Rajamäki: Onko ministeri nostanut määrää?) — Tämä on
se määrä, mikä tällä hetkellä on.
(Ed. Rajamäki: Eli ei ole nostanut!) — Se lyhyesti
tästä.
Tiedotustilaisuuden yhteydessä tullaan käymään
läpi talousrikostutkinnan kokonaisuus kaiken kaikkiaan,
ja mielestäni siinä on erittäin hyviä elementtejä.
Ed. Pulliainen nosti esille hyvin tärkeän
kysymyksen liittyen siihen, voidaanko muita kuin poliisitaustaisia
henkilöitä palkata näihin tehtäviin. Tämä asia
on itse asiassa ministeriössä parhaillaan selvitystyön
alla, ja uskomme, että nimenomaan tältä työsaralta
juristitaustaisia, vastaavasti muita henkilöitä,
joilla on erittäin syvä kokemus muun muassa tilintarkastuksesta,
aivan varmasti voidaan käyttää myös
näihin tehtäviin.
Osasyynä tähän on myös se,
että välttämättä poliisista
ei voida rekrytoida riittävästi väkeä. Kuten
täälläkin on todettu, ensi vuonna poliisien määrä on
noin 300 enemmän kuin edellisenä, mutta se tulee
laskemaan. Tämä ei suinkaan johdu siitä,
että koulutusmääriä olisi vähennetty, vaan
siitä, että kursseja ei valitettavasti ole saatu täyteen,
koska keskustelu poliisin työttömyydestä on
vahingoittanut hakijamäärää.
Tällä hetkellä tilanne on kuitenkin se,
että hakijamäärä on palannut
erinomaiselle tasolle, ja varmasti osavaikutus tässä on
ollut myös sillä, että taloustaantuma
on tehnyt myös poliisin työtehtävät
houkuttelevammiksi.
Syytä on myös muistuttaa, että tällä hetkellä poliiseja
on työttömänä ainoastaan noin
parikymmentä, ja siinä on tiettyä heilahtelua
sen suhteen, että kaikki eivät välttämättä ihan
kokonaisuutena tule työllistymäänkään.
Hätäkeskuslaitoksen osalta voi lyhyesti todeta,
että eduskunnan hallintovaliokunta on erittäin ansiokkaasti,
hyvin perusteellisesti käynyt läpi sen kokonaisuuden,
miksi hätäkeskusuudistusta tarvitaan, miksi tietojärjestelmiä pitää uudistaa. Tässä
yhteydessä en
ehdi valitettavasti tähän kysymykseen sen syvemmälti
mennä, mutta mielestäni valiokunnan lausunto on
tältä osin erittäin ansiokas ja pyydän
kaikkia tutustumaan siihen. Se on myös hyvin perusteellinen.
Lupahallinnon osalta tällä hetkellä ovat
työn alla laitoskohtaiset tuloskeskustelut, ja niiden yhteydessä käydään
seikkaperäisesti läpi kunkin laitoksen tarve lupapalvelujen
hallinnon lisäresursointiin, ja tämä on
todellakin työn alla tällä hetkellä ja
tullaan myös erittäin tarkasti siitä pitämään
huolta.
Hätäkeskuspäivystäjistä poliisitaustaisia
ei oikeastaan voi pois ottaa, koska on vapaaehtoista, mihin työhön
hakeutuu, ja pidän myös hyvin tärkeänä sitä,
että myös hätäkeskuksissa on
poliisitoiminnan asiantuntemusta.
Paikallistuntemukseen myös viitattiin liittyen hätäkeskusuudistukseen.
On syytä muistuttaa, että tälläkään
hetkellä (Puhemies: 4 minuuttia!) 15 hätäkeskusta
eivät edusta paikallistuntemusta, vaan se viranomainen,
joka lähtee paikalle apua antamaan. On tärkeää,
että siellä on riittävä paikallistuntemus
ja se tulee myös kaiken kaikkiaan hyvänä säilymään.
Arvoisa puhemies! Tässä lyhyesti.
Maahanmuutto- ja eurooppaministeri Astrid Thors
Arvoisa puhemies, värderade talman! Hyvin paljon on
liikkeellä väitteitä Suomen turvapaikkapolitiikasta.
Todettakoon, että vuodelta 2008, kun Eurostat on tehnyt
vertailun, myönteisiä turvapaikkapäätöksiä tehtiin
enemmän kuin Suomessa muun muassa Puolassa, Portugalissa,
Liettuassa, Sveitsissä, Itävallassa, Tanskassa,
Maltalla, Alankomaissa, Italiassa jne. Se siitä löperyydestä.
Ja kun puhutaan varsinaisesta turvapaikasta, (Ed. Rajamäki:
Se on hyvä, että on tavoitteita ministerillä!)
niin vuonna 2008 Suomi myönsi varsinaisia turvapaikkoja
kuudenneksi vähiten. Todettakoon myöskin, että alaikäisten
hakijoiden määrä on suurempi muun muassa
Norjassa ja Tanskassa kuin Suomessa, elikkä se myöskin
näistä ankkurilapsista. On totta, että yhdessä vaiheessa
Ruotsi muutti linjaustaan vähän aiemmin kuin me
Irakin osalta, mutta me muutimme, kun turvallisuustilanne oli parantunut
ja huhtikuussa Irakia arvioitiin toisella tavalla. Somalian osalta
todettakoon, että Ruotsin Migrationsöverdomstol
ei hyväksynyt Ruotsin Migrationsverketin linjausta, mitä tulee
Somalian tilanteeseen, vaan siellä käytäntö on
aika samanlainen.
On totta, kuten edustajat totesivat täällä,
että meillä on verrattain suuri osuus Dublin-tapauksia.
(Ed. Salo: Juuri näin!) Meillä on tällä hetkellä muun
muassa ongelmana, että noin satakunta täytäntöönpanokieltoa
Strasbourgin ihmisoikeustuomioistuimessa koskee muun muassa Kreikan
järjestelmää. Tämä tarkoittaa
siis, että siellä ei vastaanotto ja menettely
täytä eurooppalaisia ihmisoikeusnormeja. Toinen
on se, että Italia rajoittaa palautettavien määrää per
viikko ja per päivä. Olen itse käynyt
keskustelua Italian ministerin kanssa tästä tältä osalta.
Ed. Järvinen kysyi, mitä saadaan aikaan sillä 750 000
eurolla, joka Migrille on osoitettu nimenomaan turvapaikkatutkintaan.
Se toinen 250 000 tulee tarpeeseen biometriikan kehittämiseen,
mutta 750 000 euroa on noin 15 htv:tä aiempien
lukujen perusteella. Mutta tyydytyksellä todettakoon, että meillä nyt
tänä vuonna on ollut kuukausia, jolloin Migri
on tehnyt enemmän päätöksiä kuin
on ollut hakijoita, että se on siinä mielessä ...
Ja näillä määrillä meidän
pitää pystyä tehostamaan ja todella ruuhkia
purkamaan.
Kuntakorvaukset. On totta, että ne olivat kauan paikallaan,
mutta esimerkiksi on pitkään ollut vaikeata saada
yhteisymmärrys valtion ja Kuntaliiton välillä,
miten paljon palveluja tarvitaan. Ja kun me katsomme, mitä käytännössä kunnat
saavat, niin muun muassa niistä satsauksista, jotka tulevat
opetusministeriön budjetin kautta, valmentavan koulutuksen
pidentäminen viime vuonna vuoden pituiseksi puolesta vuodesta
on erittäin tärkeä satsaus. Ja ne lisäsatsaukset
joita tehdään, suomi, ruotsi toisena kielenä opetukseen,
ovat myöskin erittäin tärkeitä.
Ed. Pentti Oinonen, kotouttamisen varat ovat tällä hetkellä ja
ovat olleet koko hallituksen ajan Temmin budjetissa noin 34 miljoonaa
siinä niin sanotulla pitkällä momentilla.
Sitten moni kysyi siitä, milloin muutokset tulevat
turvapaikanhakijoiden käteiskorvaukseen. Ensinnäkin
on todettava, että aina on erittäin vaikea tehdä vertailuja
myöskin Pohjoismaiden sisällä, (Puhemies:
4 minuuttia!) ja jos puhutaan siitä, että meillä on
korkeammat tällä hetkellä, niin Ruotsi
maksaa noin 207 euroa eli 61 tai 71 kruunua päivässä,
minkä summan se on hyväksytyn budjettinsa mukaan
korottamassa melkein tuplaan päivässä.
Mutta meidän on huolehdittava siitä, että kustannukset
ovat kohtuullisia myöskin koko vastaanottojärjestelmässä,
ettei omatoimisuutta myöskään lyödä alas.
Norjassa esimerkiksi maksetaan alhaisempia korvauksia, mutta vastaanottokustannukset
per henkilö ovat verrattain korkeita. Muutoksen, jonka
olemme suunnitelleet ja josta olemme pyytäneet STM:n lausuntoa,
on tarkoitus astua voimaan ohjeistuksineen 1. helmikuuta ensi vuonna.
Ed. Tölli kysyi EU-politiikasta. Se on todella haastavaa,
mutta myöskin meidän esityksestämme vielä (Puhemies:
5 minuuttia!) pääministerit patistelivat, että vuonna
2012 pitäisi saada yhtäläinen järjestelmä.
Ensimmäinen varapuhemies:
Nyt mennään puhujalistaan.
Reijo Paajanen /kok:
Arvoisa puhemies! Todellakin poliisien työllisyystilanne
on viime vuosiin nähden parantunut hyvin; työttömänä on enää vain
noin 20—30 poliisia. Seuraavina vuosina poliiseja työllistettäisiin
jopa enemmän kuin heitä valmistuu. Lähivuosina
poliisien määrä vähenee, kun
eläkkeelle jäävien poliisien määrä ylittää Poliisikoulusta
valmistuvien määrän. Poliisikouluun ei
ole hakeuduttu parin viime vuoden ajan enää samassa
määrin kuin aiemmin. Pitkän tähtäimen
suunnitelma on kuitenkin lisätä poliisien määrää 820
henkilötyövuodella vuoden 2007 tasosta vuoteen
2020 mennessä. Jos tähän kunnianhimoiseltakin
tavoitteelta kuulostavaan määrään
ylletään, voidaan uskoa, että poliisi
näkyy jatkossakin niin kaduilla kuin kylillä.
Talousrikosten määrä on kasvanut
huolestuttavasti viime aikoina. Talousrikostorjunta on yksi ensi
vuoden painopistealueista. Tutkinta vie paljon poliisien resursseja,
mutta tuottaa valtiolle rikoshyödyn takaisin saannin kautta
panostukset monin kerroin takaisin, mutta ennen kaikkea luo pohjan
uskottavalle yritysilmapiirille maassamme. Paras tilanne olisi se,
että poliisi ja veroviranomaiset pystyisivät puuttumaan
talousrikoksiin reaaliajassa. Valiokunnan miljoonan euron lisäys
talousrikostorjuntaan on oikein kohdistettu ja ajankohtainen.
Kaiken kaikkiaan poliisin tehtäväkenttä on viime
aikoina lisääntynyt. Tuottavuusohjelma aiheuttaa
monia haasteita poliisitoimelle. Sen asettamat aikarajat ovat kireät.
Poliisihallinnon uudistus on merkittävä mutta
haasteellinen. Resurssien on pakko olla kohdallaan, jotta palvelut
pelaavat ympäri maata vanhaan malliin. On muistettava,
että tuottavuuden tavoittelu ei saa olla pois kansalaisten
perusturvallisuudesta.
Arvoisa herra puhemies! Poliisin työmäärä on kasvanut
lisääntyneiden turvapaikkahakemusten myötä.
Sama tilanne on Maahanmuuttovirastossa. Resurssilisäyksellä voidaan
lyhentää käsittelyaikoja, mutta vastaanottokeskukset
pysyvät edelleen täysinä, kun kuntapuoli
ei vedä. Kuntien saamat korvaukset nousevat 10 prosentilla, mikä toivon
mukaan nopeuttaa kuntien halukkuutta vastaanottaa pakolaisia.
Perhesiteen perusteella turvapaikkaa hakevien määrän
arvioidaan moninkertaistuvan lähivuosina, sillä yksin
tulleita alaikäisiä turvapaikanhakijoita on paljon.
Kaikkien osapuolten kannalta on edullista, että turvapaikanhakuprosessi voidaan
hoitaa tehokkaasti ja viivytyksettä. Se tulee huomattavasti
halvemmaksi kuin hakijoiden pitkäaikainen oleskelu vastaanottokeskuksissa.
Yhtenä ongelmakohtana on aiheettomien turvapaikkahakemusten
kasvu. Se viestittää siitä, että Suomen
lainsäädännössä on
tiettyjä aukkoja ja vetovoimatekijöitä.
Nopea käsittely ja kansainvälinen yhteistyö ovat
tärkeitä työkaluja perusteettomien turvapaikkahakemusten
ehkäisemiseen. Samalla lainsäädäntömme
on saatettava mahdollisimman yhdenmukaiseksi muiden Pohjoismaiden
ja vertailukelpoisten EU-maiden kanssa. Näin rajalliset
resurssit kotimaassa pystytään keskittämään
niihin turvapaikanhakijoihin, jotka ovat todellisessa avun tarpeessa.
Herra puhemies! Rajaliikenne on jälleen vilkastunut
ollen Suomen ja monen paikkakunnan kannalta aivan elintärkeää.
Myös Suomen rajavartioasemilla saa pahimmissa tapauksissa
henkilöliikenteessä odottaa useita tunteja. Pelottavinta
noissa jonoissa on se, että jonottajat jossain vaiheessa
kyllästyvät ja lopettavat matkailun Suomeen. Käy
samalla tavalla kuin transitoliikenteen. Ensin sen kasvusta nähtiin
painajaisia, nyt sen laskusta nähdään
painajaisia. Venäläisten henkilöautojen
paljous suorastaan lämmittää sydäntä,
kun tiedän, miten paljon ostosmatkailijoiden euroja jää pelkästään
eteläkarjalaisten yritysten kassoihin.
Lopuksi, herra puhemies, rajamuodollisuuksien hitaus kertoo
siitä, että kansainvälisille rajanylityspaikoille
tarvitaan kipeästi lisäresursseja niin Tullille
kuin Rajavartiostolle. Venäjän puoleen emme voi
vaikuttaa, mutta omalla puolella rajanylityksen pitäisi
toimia sujuvasti. Tällä hetkellä tarkastushenkilökuntaa
ei ole tarpeeksi. Valtion tuottavuusohjelma ei saa tehdä rajanylityspaikkojen
alimiehityksestä pysyvää ilmiötä.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Pöytäkirjaan voitaneen myös
merkitä, että ministerit Thors ja Holmlund poistuivat
ministeriaitiosta hyvällä ajoituksella.
Siviilikriisinhallinnan merkityksen takia sosialidemokraatit
esittävät siihen lisäystä oikeusvaltion
kehityksen tukemiseksi ja siviilikriisinhallinnan aseman vahvistamiseksi
suhteessa sotilaalliseen kriisinhallintaan.
Täällä käsiteltiin keskustelussa
turvapaikkajärjestelmän toimivuutta ja muun muassa
kokoomuksen taholta kysyttiin viime kauden ratkaisuja. On syytä todeta,
että ministeri Itälän jäljiltä perusteettomien
turvapaikkahakemusten käsittely kesti lähes kaksi
vuotta. Sen takia jouduin käynnistämään
Ulkomaalaisviraston toiminnan tehostamisprojektin, jossa turvapaikkahakemusten
käsittelyä nopeutettiin, ja tämä omalta
osaltaan vaikutti myönteisesti. Myöskin määrätietoinen
toiminta lainsäädäntömme ja
yksilöllisen käsittelyn mukaisesti vaikutti muun
muassa Slovakian romanien tulvan hallintaan ottoon, niin että käsittelyt
pidettiin ajallaan.
Tämä onkin nyt yksi osa tätä turvapaikkajärjestelmää.
Sen pitää toimia nopeasti, ja käsittelyajat
eivät myöskään niin suojelun
tarpeessa olevien ihmisten kuin myöskään
perusteettomien hakijoiden osalta saa kestää niin
kauan, että syntyy taloudellisia ongelmia, turvallisuusongelmia ja
hallintaongelmia, niin kuin nyt on käynyt myös
taloudellisesti.
Samalla kun Euroopan unionissa on sitouduttu nimenomaan suojelun
tarpeessa olevien tukemiseen ja aktiivisempaan työperäisen
maahanmuuton kehittämiseen, määrätietoisesti
on sitouduttu laittoman maahanmuuton torjuntaan. Tämä unohtuu
useasti, kun puhutaan näistä kysymyksistä.
Sen takia on myönteistä sinänsä — taisin joutua
turvapaikkashoppailu- ja ankkurilapsipuheista jopa erovaatimusten
kohteeksi viime kaudella — että nyt tämä asia
on käyty läpi ja nähdään
myöskin nämä laittomaan maahanmuuttoon
ja perusteettomien turvapaikkahakemuksien käsittelyyn liittyvät
tekijät.
Minä edelleen haluan kyllä varoittaa myöskin harmaiden
markkinoiden, laittoman työnteon, luomista paineista, koska
ne ovat myöskin signaali laittomaan maahanmuuttoon. Tältä osin hallituksen
pitäisi kyllä käydä vakavammin
asioita läpi. Nyt itse asiassa ulkomaalaislain kautta edelleen
ohitetaan työlupakäytäntöjä,
luodaan helpompia väyliä perusteettomienkin turvapaikanhakijoiden
työoikeudelle.
Kunnat tarvitsevat nyt lisää panostuksia,
jotta saadaan toisaalta purettua toista kautta sitä, että meillä oli
500 odottamassa kuntapaikkaa, mutta samalla korostan sitä,
että pitää myöskin panostaa
kotouttamiseen entistä enemmän. Tältä osin meillä on
selkeästi syntymässä niitä ongelmia, joita
on nähtävissä muissa Pohjoismaissa, Ranskassa.
Me olemme jo nyt Ruotsin ränniä menossa tältä osin
erittäin vakavasti.
Hallituksen esityksessä harmaan talouden torjuntaan
ei ole konkreettisia panostuksia. Keskusrikospoliisista lakkautettiin
viime syksynä laittoman ulkomaisen työvoiman valvontayksikkö, joka
perustettiin 2004 tulopoliittisen ratkaisun myötä.
Se oli pysyvä projekti. Se ei ollut mikään tilapäinen.
Tällä tavalla on heikennetty krp:ssä tätä toimintakykyä.
Myöskään sisäministeriössä ei
ole ollut harmaan talouden torjunta mikään pääpainopiste, koska
meillähän oli selkeitä linjauksia jo
edellisen hallituksen, Vanhasen ykkösen, aikana lokakuussa
2006. Nämä esitykset ovat käytännössä pysähtyneet.
Ainoastaan tullirikosselvityslainsäädäntö saatiin
eduskunnan paineella etenemään. Tältä osin
ei riitä, että papereita valmistellaan, vaan pitää todella
mahdollistaa tutkijavoimat tältä osin ja eri viranomaisten
yhteinen toimintakyky ja verottajan tietojen käyttöönsaanti paremmin.
Hätäkeskusuudistus on erittäin vakava
virhe, jos ajetaan alas rakenteita, jotka juuri nyt rakennetaan.
Se on läheisyyden ja turvallisuusjärjestelmän
kannalta välttämätön. Tämä on
erittäin hätäilevää tuottavuusohjelman
ikään kuin kirjaimellista täytäntöönpanoa
katsomatta, mitkä ovat toiminnan sisältöön
liittyvät vaikutukset.
Rajavartiolaitos, puheenjohtaja Nepponen totesi, on kiitettävästi
noudattanut tuottavuusohjelmaa. Se on oppinut toimimaan käskyn
mukaan. Rajavartiolaitokselle on asetettu kohtuuttomia leikkausvaatimuksia.
Se johtaa myöskin vihreän rajan osalta selkeästi
esimerkiksi rajaturvallisuuteen liittyviin riskeihin.
Poliisin osalta poliisin vahvuudessa on nyt myös koulutusmäärien
vähentäminen johtamassa poliisin kokonaismäärän
vähenemiseen yli kahdellasadalla kahden vuoden aikana.
Sen takia nyt sisäministeriö joutuu poukkoilevasti
yhtäkkiä lisäämään
koulutusmääriä. Mutta haluan korostaa
myös laadullisia tekijöitä. Poliisin
toiminnassa tulee edellyttää myös vakavien
rikoksien suunnittelun sanktiointia, joka ei oikeusministeriön
suhteen ole vieläkään edennyt, ja myös
peitetoimintaan osallistuvien poliisien anonyymitodistamisen mahdollistamista.
Me olemme tekemisissä erittäin kovan rikollisuuden
kanssa, jossa poliisiin toimintakyky on varmistettava. Tässä suhteessa
johtajuuden ongelma (Puhemies: 5 minuuttia!) Helsingin huumepoliisin
tutkinnan osalta on ollut erittäin vakava ja on antanut
väärän viestin.
Herra puhemies! Edellisessä sisäisen turvallisuuden
ohjelmassa 2004 määriteltiin sisäisen
turvallisuuden suurimmaksi uhkaksi syrjäytyminen. Tämä pitää nyt
vaikeutuvassa talous- ja työttömyyskriisissä edelleen
paikkansa, ja laaja turvallisuuden käsite pitää ottaa
entistä paremmin esiin.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Rajamäki otti edellisessä puheenvuorossaan
esille muun muassa hätäkeskusuudistuksen. Sitä nyt
muun muassa hallintovaliokunnassa on hyvin perusteellisesti pohdittu,
ja toki, samoin kuin ministerikin totesi, myös hallintovaliokunta
arvioi kuitenkin niin, että se ministeriön kehittämislinjaus
hätäkeskusten osalta on aivan oikean suuntainen.
Oleellista ja tärkeää on se, että hätäkeskusuudistus
antaa mahdollisimman hyvät edellytykset sille, että ne
pystyvät tekemään sitä työtä,
mitä varten ne on perustettu. (Ed. Saarisen ja ed. Rajamäen
välihuutoja) Nyt tietysti pitää tarkkaan
seurata ja katsoa, millä tavalla tuota uudistusajatusta
viedään eteenpäin.
Arvoisa puhemies! Ensi vuoden budjetin osalta tältä päätoimialalta.
On erittäin hyvä, että valiokunta
on hyvin huomioinut niitä tarpeita, mitä sisäasiainministeriön toimialalla
tarvitaan. Erityisesti on syytä nostaa esille miljoonan
euron lisäys talousrikostorjuntaan. Se on erittäin
hyvä, vastaa eduskunnan tahtoa ja odotuksia siltä osin.
Sinällään niin poliisi, rajavalvonta
kuin Tullikin joutuvat kyllä kamppailemaan kohtuuttomankin
niukoilla määrärahoilla, ja on pakko
sanoa, että muun muassa näiden kolmen toimialan
osalta, kun niitä kaiken kaikkiaan seuraa nimenomaan määrärahojen
tasolla, alkaa kyllä epäillä valtion
tuottavuusohjelman toimivuutta. (Ed. Rajamäki: Vihdoinkin!) Pelkkä matemaattinen
henkilövähennysten linja vaarantaa kyllä niitten
toimintaedellytyksen, ja hallintovaliokunnassa tähän
asiaan kiinnitettiin aika vakavaa huomiota jopa sillä tavalla,
että esitettiin sitä, olisiko syytä tietyllä tavalla
tuottavuusohjelman toteuttamisesta sitten myös luopua.
(Ed. Saarinen: Väärä nimi koko ohjelmalla!)
Sitten kun kaiken kaikkiaan arvioi tätä sisäistä turvallisuutta,
arvioi sisäasiainministeriön koko toimialan kustannuspaineita,
kustannusten kasvupaineita, tuottavuusohjelmaa, asutuksen keskittymistä,
tiivistyvää ja toisaalta harvenevaa asumista,
on syytä esittää kysymys tai ainakin syvä huoli
siitä, kyetäänkö ja onko meillä edellytykset
kansalaisten kaikkinaisesta turvallisuudesta huolehtimiseen koko
maassa mukaan lukien kaikki nämä harvaanasutut
maaseutualueet. Tästä on todella syytä olla
huolissaan. Sitä on pakko seurata, ja tarvittaessa on sitten
ryhdyttävä toimenpiteisiin.
Mitä sitten maahanmuuttoon kaiken kaikkiaan tulee,
niin yhdyn henkilökohtaisesti kyllä siihen linjaan,
että kaikissa EU-jäsenvaltioissa tulee noudattaa
maahanmuutosta tehtyjä sopimuksia ja soveltaa yhteisön
säädöksiä kansainvälistä suojelua
hakevien oikeusturvasta, yhdenvertaisesta kohtelusta sekä päätöksenteon
avoimuudesta ja ennakoitavuudesta. Valtiontalouden näkökulmasta
tulee samalla kiinnittää huomiota siihen, ettei
Suomen turvapaikkapolitiikassa ole sellaisia tekijöitä,
jotka houkuttelisivat perusteettomia turvapaikkahakijoita. Kustannusten
hallinnan kannalta on tarpeellista, että linjaukset, turvapaikkamenettelyt
ja hakijoille maksettavat korvaukset ovat mahdollisimman yhteneviä niin Pohjoismaissa
kuin vertailukelpoisissa EU-maissakin, ja on tavattoman hyvä asia,
että sisäasiainministeri on myös käynnistänyt
tähän asiaan liittyvät selvitykset.