Puolustusministeriön hallinnonala 27
Olli Nepponen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Huolimatta kovista haasteista Puolustusvoimat
ja puolustushallinto on asettanut tavoitteeksi myöskin
ensi vuonna säilyttää tämän
vuoden taso nimenomaan varusmiesten koulutuksessa, reserviläisten
kertausharjoituksissa ja lento- ja alustoiminnan osalta, joskaan
ei nyt tietenkään vuorokausimäärittäin
ihan saman tasoisina, mutta kuitenkin tavoitteet selkeästi täyttäen.
Haasteet ovat kovat, kustannustason nousu on ollut hyvin nopeaa.
Toivotaan, että tämän laman myötä nousu
jonkin verran hidastuu.
Eräs suuri kipukysymys on tilahallinto. Aikanaan, kun
kiinteistöuudistus tehtiin, silloin luvattiin puolustushallinnolle
vuosittain antaa 3 miljoonan euron lisäys lisävuokrien
maksamiseen. Kuitenkin tämä kunnossapitovastike
on jäänyt vuosittain selkeästi alle,
ja se on nyt lisännyt sitten korjausvelan muodostumista
kohtuuttomaksi. Samanaikaisesti räjähdysainelainsäädäntöä on tuntuvasti
kiristetty, mikä edellyttää ihan uuden tyyppisten
varastojen rakentamista, joka on kyllä hyvässä vauhdissa,
mutta aikataulu ei riitä. Se on suuri turvallisuuskysymys
määrätyillä alueilla.
Siksi jo elvytystoimenpiteenä ministeriö esitti lähes
15 miljoonan euron hankkeita, ja näillä on mittava
työllistävä vaikutus. Juuri siksi valiokunta
halusi lisätä tähän miljoona
euroa, koska hankkeet ovat nopeasti aloitettavissa ja niillä voidaan edistää työllisyyttä,
kun kaiken kaikkiaan valtiovarainvaliokunnan lisäyksissä yksi
keskeinen tavoite on ollut, että kaikkien lisäysten
pitäisi tavalla tai toisella lisätä myöskin
työllisyyttä nimenomaan kotimaassa.
Asiantuntijakuulemisessa myöskin nousi esiin selkeästi,
että varusmiesten taloudellista ja sosiaalista asemaa pyritään
parantamaan, ja poikkihallinnon yhteistyöfoorumi on tärkeä kaiken kaikkiaan
nähdä.
Pienenä yksityiskohtana talvisodan alkamisen muistovuotena
valiokunta haluaa kohdistaa lisämäärärahaa
siihen, että voidaan aloittaa näiden meidän
arvokkaiden sodanaikaisten valokuviemme digitointi ja näin
helpommin saada ne myöskin kansalaisten käyttöön,
koska mielenkiinto on erittäin suurta. Siitä on
myöskin mahdollisuus kehittää Euroopan
unioni -rahoitteinen projekti, jolla edistetään
digitoinnin kehittämistä, jota tarvitaan tulevina
vuosina entistä enemmän.
Puolustusmateriaalihankinnoista, kun puolustushallinto osallistuu
näihin yhteisiin säästötalkoisiin,
vähennettiin 18 miljoonaa, ja sen lisäksi vielä puolustushallinto
itse vähensi sisäisesti 43 miljoonaa, joka siirrettiin
toimintamenoihin. Se tietenkin tuo haasteita.
Vuodesta toiseen on valitettavasti todettava, että varaosavajekysymys
nousee jatkuvasti esiin, ja siihen niin puolustusvaliokunta kuin
valtiovarainvaliokunta ovat toistuvasti kiinnittäneet huomiota.
Se on jo varsin mittava. Ei ole kovin tarkoituksenmukaista, että laitetaan
hävittäjä seisomaan ottaen siitä varaosa
toiseen, joka voi lentää. Tämä on
vaan karrikoitu esimerkki, samoin on monia muita.
Siksi on erittäin hyvä, että puolustushallinnossa
on nyt käynnistetty suunnittelu ja laaditaan suunnitelma,
jolla tämä varaosavaje ja kumuloituva varaosavaje
voidaan pysäyttää niin, että jatkossa
hankinnoissa on aina mukana riittävä määrä varaosien
hankintaan, jotta ne eivät aiheuta kohtuuttomia lisäkustannuksia
jatkossa ja tuo niitä ongelmia, joita äsken kuvasin.
Sitä odotamme, että tuo selvitystyö,
samoin kuin ruutituotannon mahdollinen turvaaminen, tuodaan eduskuntaan
myöskin tiedoksi, kun se suunnitelma valmistuu, jota niin
puolustusvaliokunta kuin valtiovarainvaliokuntakin edellyttävät.
Maanpuolustusjärjestöjen toiminnan tukemiseen — kun
Maanpuolustuskoulutus ry:llä on lakisääteisiä tehtäviä,
nähtiin, että se turvataan siinä tasossa
kuin myöskin tänä vuonna — tuli
sen mukainen lisäys sekä pieni lisäys
tuohon sotavainajien tunnistamiseen. Nyt siellä on noin
60 vainajan jäänteet, jotka voidaan tunnistaa.
Viimeisenä asiana valiokunta ja jaosto halusivat korostaa
sitä, että meidän kriisinhallinnassa, rauhanturvaamistoiminnassa
erityisesti Afganistanissa on riittävä henkilökohtainen
suoja, ja lisäsi siihen pienen määrärahan,
joka voidaan myöskin kohdentaa kotimaisiin hankintoihin.
On äärimmäisen tärkeää,
että henkilökohtainen suoja on kunnossa.
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Sotilaallinen kriisinhallinta hallitsee aika
tavalla puolustuksesta käytävää keskustelua
ja sitä julkikuvaa. On hyvin tärkeää,
että silloin, kun Suomessa päätöksiä tehdään,
toimitaan kriisinhallintalain mukaisesti, mikä tarkoittaa
sitä, että meillä on hyvin sitouttava
prosessi presidentin, hallituksen, eduskunnan kesken. Koska tehtävät
ovat entistä haastavampia, entistä vaativampia,
on tärkeää, että valmistelu
ja päätöksenteko tapahtuu hyvin laajalla
rintamalla. Näin ollen se myöskin sitouttaa.
Minulla on myönteistä kerrottavaa kriisinhallinnan
saralta. Viime aikoina on paljon puhuttu kriisinhallintaan hakeutuvien
määrästä. On kerrottu, että määrät
ovat laskeneet. Nyt viime kuussa, marraskuussa, tehtäviin
hakeutuvien määrä kolminkertaistui. Meidän
normaali kuukauden saldomme on reilu 100. Viime kuussa näihin
tehtäviin hakeutui yli 300 reserviläistä.
Tämä on tietysti hyvä tieto, äärimmäisen
hyvä tieto. Tuo luku on koko vuoden 2009 paras luku. Se
voi olla taloudellisen tilanteen sanelemaa. Me olemme myöskin
parantaneet palvelussuhteen ehtoja, mutta se kertoo myöskin,
että siitä huolimatta, että nuo tehtävät
ovat niin vaativia, niihin hakeudutaan. Tämä on
hyvä viesti, ja toivon mukaan tämä kehitys
jatkuu, koska on tärkeää, että me pystymme
vastaamaan niihin sitoumuksiin, joita Suomi poliittisella tasolla
kriisinhallinnan alalla antaa.
Ensi vuosi on kaikella tavalla haastava kriisinhallinnassa.
Näiden operaatioiden, Kosovon, Tšadin ja Afganistanin,
lisäksi Suomi jo ensi vuonna lähtee mukaan vuoden
2011 kahden EU:n taisteluosaston valmistautumiseen. Toista vetää Ruotsi,
toista Hollanti. Niin kuin tiedämme, nuo ovat äärimmäisen
tärkeitä kehitystyökaluja. Ne kehittävät
meidän osaamistamme ja valmentautumistamme, mutta totta
kai taisteluosastojen käytettävyyteen liittyy
haasteita edelleen, joista tässäkin salissa on
käyty keskustelua. Mutta yhtä kaikki Suomi on
niihin sitoutunut, ja ne tulevat näkymään
jo vuonna 2010 puolivälin jälkeen.
Kriisinhallinnassa kaikkein tärkeintä on rauhanturvaajien
turvallisuus. Näin ollen rauhanturvaajien, kriisinhallintahenkilöstön,
turvallisuuteen on panostettu ja tullaan panostamaan, ja se nielee
tietysti varoja. Esimerkiksi Afganistanissa kaikki ajoneuvot ovat
panssaroituja, pimeänäkökykyyn on panostettu,
samaten tienvarsipommien ennaltaehkäisyyn. Eli kaiken kaikkiaan
turvallisuuden on aina meillä oltava ykkösasia.
Muutama kommentti budjettiin liittyen.
Ensinnäkin toiminnan taso on pystytty pitämään
sillä tasolla, mikä tavoitteeksi asetettiin jo vuonna
2008, eli kertausharjoitusvuorokausia on nostettu samaten meri-
ja ilmatunteja. Eli toiminnan taso on vähintäänkin
tyydyttävä. Edelleen on muistettava, että varusmiespalveluksen,
yleisen asevelvollisuuden, suorittamisen keskeyttäneiden
määrän vähentämiseen
panostetaan monella eri sektorilla. Mutta mielestäni on
tärkeä muistaa, että 80 prosenttia ikäluokasta
suorittaa asevelvollisuuden. Keskustelua eräällä tavalla
hallitsee liikaa se 20 prosenttia, joka syystä tai toisesta
joutuu keskeyttämään. Odotan paljon Risto Siilasmaan
johtamalta työryhmältä, jota sitten tukee
parlamentaarinen ryhmä osaltaan, että aikanaan,
vaikkapa tulevissa hallitusneuvotteluissa, on jälleen uusia
eväitä yleisen asevelvollisuuden osalta.
Sitten ensi vuoden budjettiin muutama huomio.
Jaoston puheenjohtaja kiinnitti myös huomiota siihen,
että tämän varaosavajeen, joka on kumuloitunut
vuosien saatossa, kasvulle on laitettava loppu, lähdettävä kuromaan
sitä pois. Me edellytämme, että tulevissa
hankinnoissa nämä varaosahankinnat liittyvät
siihen hankintaan, eli tämän jo varsin korkeaksi
kasvaneen varaosavajeen, joka koskettaa muun muassa Ilmavoimia, kasvulle
on pantu toppi ja sitä lähdetään
määrätietoisesti pienentämään.
Edelleenkin, home ei ole tuntematonta myöskään
Puolustusvoimissa. Meillä on kasarmeissa iso haaste. Kaiken
kaikkiaan tuo kiinteistö on osittain jo aika vanhaakin.
Siltä osin kiitokset jaostolle ja valtiovarainvaliokunnalle,
joka osoittaa lisämäärärahoja
juuri sen kaltaisten pienten remonttihankkeiden toteuttamiseen,
jotka tuovat varmasti työtä monella pienellä paikkakunnalla, ja
tuo työ on varmaankin kovin tarpeen.
Edelleenkin puolustushankintamäärärahoissa hankintoja
on kohdistettu kotimaahan, isompina esimerkkeinä Sisu-maastokuorma-autot,
Rauma-luokan remontin aikaistus ja isoihin hankintoihin liitetyt
vastakauppavelvoitteet. Kotimaan puolustusteollisuuden vahvistaminen
ja tukeminen ovat äärimmäisen suuressa
arvossa puolustushallinnossa.
Ensimmäinen varapuhemies:
Toimitaan niin, että aloitetaan kolmella puheenvuorolla
puhujalistasta, joiden jälkeen käydään
sitten jonkin mittainen debattikeskustelu. Ed. Rantakankaan puheenvuoron
aikana pyydetään vastauspuheenvuoroja. Saadaan
keskustelu ainakin alkuun puhujalistan mukaisesti.
Marjo Matikainen-Kallström /kok:
Arvoisa puhemies! Ministerin puheessa tuli hyvin esille se,
mikä on ollut trendinä tässä koko
budjetissa: hallintorajojen madaltaminen ja niiden yli katsominen.
Se näkyi homekysymyksissä, se näkyi liikuntatottumuksissa,
se näkyi kaikissa asioissa.
Kokoomukselle on tärkeää se, että ihmisillä on
töitä, ja kokoomus katsoo, että työllisyys
paranee vain sillä, että suomalainen teollisuus
voi hyvin ja samoin yritykset voivat hyvin. Tämä näkyy
myös nyt puolustusministeriön määrärahakysymyksissä ja
valtiovarainvaliokunnan mietinnössä t&k-toimintaan
satsaamisena ja siinä, että suomalainen yritystoiminta
myös jatkossa pystyy pärjäämään
näissä kovissa kilpailuissa. Talousvaliokunnan
mietinnössä nimenomaan painotetaan erityisesti
näitä erilaisia t&k-hankkeita. Tähän
puolustusministeriön hallinnonala pystyy vastaamaan nimenomaan
ministerin puheissakin tulleilla erilaisilla tärkeillä asioilla.
Johanna Karimäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Julkisen hallinnon verkkoturvallisuuden edistämiseen
on osoitettu 197 miljoonan euron määräraha
puolustusministeriön hallinnonalalle. (Eduskunnasta: Tänä vuonna!) — No,
näin ainakin lukee täällä. (Välihuuto) — Ai
jaa, no okei, hyvä kun tuli täsmennystä. — Mutta
joka tapauksessa se on keskeinen huoltovarmuutta tukeva asia, jonka
tietysti varmaan soisi olevan joka vuosi kunnossa, koska pahimmillaan
yhteiskunta voi täysin lamaantua, jos merkittävät
tietoliikennejärjestelmät kaatuvat.
Arvoisa puhemies! Sotilaallisen kriisinhallinnan ohessa on syytä korostaa
rauhantyötä globaalien konfliktien ennaltaehkäisyssä.
Tähän liittyen on eduskunta nyt lisäämässä varoja
ulkoministeriön turvallisuuspolitiikan ja kriisinhallinnan
yksikön Suomen toimintaohjelmaan YK:n turvallisuusneuvoston
päätöslauselman 1325 eli "Naiset, rauha
ja turvallisuus" toimeenpanemiseksi. Tämä on erittäin
iloinen ja hyvä asia. Moni edustajahan oli tässä aloitteellinen:
oli talousarvioaloite ja kirjallinen kysymys. Tässä ohjelmassa
on kysymys naisten ja tyttöjen perusoikeuksista konfliktitilanteissa.
Päätöslauselmassa kehotetaan konfliktin
osapuolia ryhtymään toimiin naisten ja tyttöjen
suojelemiseksi heihin kohdistuvalta väkivallalta.
Arvoisa puhemies! Vielä olen huolissani nuorista miehistä,
joihin jo puolustusministeri omassa puheenvuorossaan myös
viittasi. Kutsunnoissa löydetään useita
ongelmia liittyen päihteisiin, mielenterveysongelmiin,
sopeutumattomuuteen, heikkoon kuntoon. Niin ikään
osa varusmiespalvelusta suorittavista alokkaista keskeyttää hyvinkin
nopeasti, 10 prosenttia jopa kolmen ensimmäisen viikon
aikana, ja 20 prosenttia keskeyttää yhteensä,
niin kuin puolustusministeri omassa puheenvuorossaan kertoi. Sikäli
tämä on näitten nuorten miesten kannalta
huolestuttavaa, koska tilanne voi kärjistyä. Keskeyttäjillä on
kovat paineet, kun tuntuu, että yhteiskunta kohtelee epäonnistujana.
Tässä on sellainen kohta, johon mielestäni voisi
tarttua. Kun nämä nuoret miehet löydetään, heitä ei
ole syytä laittaa heitteille, vaan napata kiinni. Tässä kohtaa
on syytä painottaa puolustusministeriön yhteistyötä sosiaali-
ja terveysministeriön kanssa, että nämä nuoret
ohjataan palveluiden, mielenterveyspalveluiden piiriin ja puututaan
ongelmiin, koska jos ongelmiin ei puututa, niin asiat voivat kärjistyä.
Tässä voisi olla yksi väylä ennaltaehkäistä syrjäytymistä.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa puhemies! Sotilaallinen kriisinhallinta aiheuttaa aika paljon
tuntemuksia erityisesti Afganistan-operaation osalta kansalaisten
keskuudessa. Minä luotan Suomen harkittuun ja vakaaseen
linjaan ja myös siihen linjaukseen, että suomalaisjoukoille pyritään
kaikissa olosuhteissa turvaamaan kunnollinen varustelutaso ja tätä kautta
kiinnittämään turvallisuuteen huomiota.
Elikkä mitään epäluottamusta
nykylinjaan ei ole olemassa.
Nyt, kun pohditaan tätä varusmiespalveluksen
tulevaisuutta ja vastaavia tekijöitä, haluan itse
korostaa tässä Suomelle tärkeää asevelvollisuuskysymystä ja
erityispiirrettä, yleistä asevelvollisuutta, josta
mielestäni pitäisi pitää kiinni jatkossakin,
ja myöskin toista tärkeää lähtökohtaa,
alueellista puolustusta ja koko maan puolustamista.
Itsekin kiinnitän huomion täällä teollisuuden puolella
suomalaisen puolustusvälineteollisuuden pärjäämiseen.
Se kyllä edellyttää kumppanuutta, jota
on harjoitettukin minusta ansiokkaasti, kumppanuutta laajemminkin,
sekä Puolustusvoimien ja teollisuuden kesken että myöskin
kansainvälisesti. Pitää pystyä myöskin
hyödyntämään vastakauppojen
kautta intressit tänne kotimaahan. Niin tekemät
muutkin maat, ja Suomen ei tässä pidä olla
ollenkaan sinisilmäinen, vaan kansallisen edun pitää olla
tärkeällä sijalla.
Puhemies! Muutoin valtiovarainvaliokunnan jaoston lisäykset
olivat oikein kohdennettuja. Haluttiin panostaa myös tänne
maanpuolustuskoulutukseen ja vapaaehtoiseen toimintaan, joka on
maanpuolustushengen kannalta tärkeä ja myönteinen
asia.
Ensimmäinen varapuhemies:
Käydään nyt debatti V-painikkeella
ja ylös nousemalla minuutin mittaisia vastauspuheenvuoroja,
olkaa hyvä.
Eero Heinäluoma /sd(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Eduskunta on moneen kertaan edellyttänyt,
että kriisinhallinnassa kehitetään voimakkaasti
juuri siviilikriisinhallinnan puolta. Nyt tässä toimet
näyttävät kuitenkin olevan kovasti jäljessä.
Afganistanin osalta Suomelta on toivottu lisää panosta
Afganistaniin. Tässäkin asiassa näyttäisi
siltä, että pitäisi katseet kohdistaa
voimakkaasti siviilikriisinhallinnan puolelle. Siellä meillä on
annettavaa, erityisosaamista, jota monella muulla maalla ei ole.
Ulkoasiainvaliokunnan vierailu Yhdysvalloissa viime marraskuussa
oli hyvin mielenkiintoinen myös siltä kannalta,
että itse asiassa hekin toivovat Suomelta Afganistanissa
juuri siviilikriisinhallinnan panostuksia, siis poliiseja, oikeuslaitoksen
kouluttamista ja myös kehitysyhteistyöpuolella
esimerkiksi maatalouden asiantuntija-apua. Nyt ihmettelen, tapahtuuko
tässä Afganistan-asiassa minkäänlaista
kehitystä siviilikriisinhallinnan puolella vai aikooko
hallitus jatkaa vanhalla linjalla.
Juha Korkeaoja /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ministeri kiinnitti huomiota Afganistanin
operaation haasteisiin. Olemme todella siinä tilanteessa,
että samalla tavalla kuin kaikki muutkin maat mietitään,
miten Afganistanin kriisinhallintaoperaatiossa saataisiin parempia
tuloksia, miten siellä päästäisiin sille
uralle, että maan omat turvallisuusviranomaiset voivat
ottaa yhä enemmän vastuuta asiassa.
Suomen lähtökohdan mielestäni pitää olla
se, että mietimme, minkälaisilla toimilla saavutetaan
vaikuttavuus juuri edellä mainittuun päämäärään,
minkälainen panoksemme tuottaa parhaan tuloksen ja mistä paras
kustannus—hyöty-suhde syntyy. Näyttäisi
mielestäni siltä, että nimenomaan täällä siviilikriisinhallinnan
puolella tarpeet Afganistanissa ovat suuret ja meillä on annettavaa
tässä suhteessa. Myöskin sotilaallisella
puolella meidän kannattaa harkita sitä, mihin
juuri sellaiset joukot, (Puhemies: Minuutti!) mitä meillä on
käytettävissä, olisi tarkoituksenmukaisinta
käyttää, missä saataisiin paras
hyöty siitä osaamisesta, mitä meillä on
tarjota.
Ilkka Kanerva /kok(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Vähän toisesta näkökulmasta.
Minusta olennaisinta tällä pääluokan
osalla on se, että tällä hallituskaudella
puolustusministeriön ja puolustuspolitiikan poliittinen
profiili on noussut erittäin merkittävästi.
Se on olennainen muutos Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikan kokonaiskuvassa.
Tällöin Suomi tulee toimineeksi aika lailla kansainvälisen
mallin mukaisesti, joka on maan tapa hyvin monissa meihin rinnasteisissakin
maissa.
Tämä puolustuspolitiikan profiilin nousu on tapahtunut
eri tavoin, ja tästä asiasta, puhemies, ei ole
muuta kuin hyvää sanottavaksi, kun me omaksumme
kansainvälisesti puolustuspolitiikalle merkittävän
poliittisen toimijan roolin. Ja se, että siitä on
vain hyvää sanottavaa, johtuu myös siitä,
että Suomen turvallisuus- ja puolustuspoliittinen linja
on veistetty Suomen ulkopolitiikan linjasta. Sillä ei ole
mitään ristiriitaa siihen nähden, että myös
ulko- ja turvallisuuspolitiikan puolella (Puhemies: Minuutti!) Suomella
on aktiivinen rooli. Toivon, että tätä linjaa
voidaan jatkaa.
Kari Uotila /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ministeri Häkämies ja myöskin ed.
Rantakangas viittasivat yleiseen asevelvollisuuteen ja siitä tulevaisuudessa
käytävään keskusteluun. Samanlainen
yleinen asevelvollisuus on Euroopassa vain Kreikassa, Kyproksella
ja Turkissa Suomen ohella. Kun puhutaan laaja-alaisesta turvallisuushaastetilanteesta,
niin meilläkin on syytä kyllä todella
keskustella, onko tämä nykyinen malli paras tapa
hoitaa laaja-alaista turvallisuuttamme.
Sen lisäksi minun on todettava tasa-arvoasiain neuvottelukunnan
miesjaoston puheenjohtajana, että tämä vain
miehiin sukupuolen perusteella kohdistuva pakollinen asevelvollisuus
on myös ongelmallinen tasa-arvon näkövinkkelistä.
Mitä tulee ihan puolustuksen tehokkuuteen, niin voi
olla, että paremmin motivoitunut, paremmin koulutettu ja
paremmin varustettu aseellinenkin joukko voisi olla puolustuksen
kannalta jopa tehokkaampi kuin tämä nykyinen,
kun yritetään väkisin se 80 tai yli 80
prosenttia kouluttaa varsin puutteellisesti ja huonoilla resursseilla.
Pekka Haavisto /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Te, ministeri, vierailitte hiljakkoin Afganistanissa,
ja olisi kiinnostavaa kuulla täälläkin
teidän omia johtopäätöksiänne. Ilmeisesti
piditte päänne matalana, kuten presidentti kehotti.
Mutta mitä muuta johtopäätöksiä tältä matkalta
oli, ja mitä Suomen siellä mielestänne
pitäisi tulevana vuonna tehdä?
Itse olen pannut merkille sen ilmiön, että samaan
aikaan, kun puhutaan tehtävien siirtämisestä siviilipuolelle,
minusta näyttää jotenkin siltä, että YK:n
linja ja Isaf-operaation linja eivät aina ole aivan synkronissa.
Nyt on nähty ilmoitus siitä, että YK:n
operaatioiden johtaja Kai Eide on ilmoittanut erostaan siellä ja
ilmeisesti sotilaspuolella Yhdysvalloissa on uusia suunnitelmia. Minusta
on hirveän tärkeää, kun puhutaan
siitä, että lisättäisiin siviilikomponenttia
Afganistanissa, että saataisiin yksi suunnitelma, jota
kansainvälinen yhteisö toteuttaa, niin että se
toivottavasti on YK-johtoinen suunnitelma, jossa, niin kuin täällä sanotaan,
maan omaa hallintoa tuetaan ja sitten tuetaan sekä siviilipuolella
että näillä kriisinhallinnan tarpeilla.
Nyt on jonkin verran vaarana varmasti se, että kansainvälinen
yhteisö hajautuu, tulee useita eri suunnitelmia Afganistanin
osalle. (Puhemies: Minuutti!) Tästä olisin mielelläni
kuullut myöskin ministerin näkemyksiä.
Thomas Blomqvist /r(vastauspuheenvuoro):
Värderade herr talman! Det är med glädje
man konstaterar att det viktigaste för försvarsmakten är
att utveckla den allmänna värnplikten och att man
satsar tillräckligt på den, liksom också på reservövningar.
Arvoisa puhemies! Pyydän anteeksi, en kuullut ministerin
koko puhetta tässä alussa, mutta haluaisin kysyä tästä varaosavajeesta.
Miten ministeri näkee, että se voidaan hoitaa,
koska se on suurimpia ongelmia varmaan. Sitten toisena kysymyksenä,
miten tämän suomalaisen puolustusmateriaaliteollisuuden
kilpailukykyä voidaan parantaa tai ainakin ylläpitää,
ja myös siihen liittyen miten ministeri näkee
suomalaiseen ammus- ja ruutituotannon tulevaisuuden.
Eero Reijonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen tuottavuusohjelmaa on toteutettu
paljolti ulkoistamis- ja kumppanuushankkeitten kautta. Puolustusvaliokunta
omassa lausunnossaan on tätä arvioinut ja hieman
kriittisesti suhtautunut siihen, että olisi tullut pelkästään
henkilötyövähennyksiä, mutta ei
euroja. Mikä tällä hetkellä on
tilanne esimerkiksi Millog-kuvion osalta? Voiko ministeri sitä avata?
Toinen kysymys liittyy henkilöstöpolitiikkaan.
Ainakin Matti Vanhasen ensimmäisen hallituksen aikana puolustusministeriössä toteutettiin
henkilöstöpolitiikkaa hyvän henkilöstöpolitiikan
mukaisesti. Nyt on kuitenkin tullut viestejä ennen kaikkea
Puolustushallinnon rakennuslaitoksen osalta, että ministeriön
ja Pääesikunnan näkemykset ovat hieman
ristiriitaisia ja Puolustushallinnon rakennuslaitoksessa ollaan vähän
ymmällään siitä tilanteesta,
joka siellä tällä hetkellä on.
Voiko ministeri vastata tähän kysymykseen, missä mennään?
Matti Saarinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Koen että tällaisessa poikkihallinnollisessa
kotimaisessa kriisinhallinnassa tarvitaan puolustusministeriötä.
Tällä tarkoitan sitä, että armeija
on se viimeinen rasti, jossa suurin osa suomalaisesta ikäluokasta
on viimeisen kerran yhdessä samanaikaisesti ja heihin voidaan vaikuttaa.
Voisiko ministerin mielestä varusmieskoulutukseen sisällyttää nykyistä enemmän elämänhallintaan
liittyviä valmiuksia, opintojen ohjausta, työelämävalmennusta
tai terveitä elämäntapoja vaalivia valmiuksia?
Kun me olemme tässä meidän erinomaisessa vaihtoehtobudjetissamme
esittämässä puolustusministeriölle
30 miljoonaa euroa alushankintojen aikaistamiseen, olisiko teillä käyttöä tällaiselle
määrärahalle?
Pertti Salolainen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hallitus joutuu nyt tässä aika
piankin ottamaan kantaa Afganistanin hoidon jatkoon. Siinä yhteydessä on
julkisuudessakin käyty hieman keskustelua siitä,
miten sen pitäisi tapahtua ja olisiko hyvä viitekehys
se, että Suomi hoitaisi yhtä aluetta siellä ja
silloin kaikki toiminnot, siviili- ja muut, voitaisiin tehokkaasti keskittää siihen.
Ottamatta kantaa itse tähän kysymykseen tiedustelen:
Onko hallituksella tällaisia ajatuksia, ja jos on, minkä tyyppisiä ne
ovat ja kuinka paljon ne mahdollisesti edellyttäisivät
lisää resursointia niin sotilaalliselle kuin siviilipuolellekin?
Toinen kysymys koskee sitä, että myöskin
tulee ratkaistavaksi suhtautuminen Somalian rannikon merirosvokysymykseen.
Näkeekö ministeri, että Suomen tulisi
todella alkavan vuoden aikana lähettää sinne
alus? Tämä on kysymys.
Jaakko Laakso /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Vasemmistoliiton kanta on ollut koko ajan se,
että tämä sotilasoperaatio pitäisi muuttaa
siviilioperaatioksi. Sotilailla ja sotilaiden määrän
lisäämisellä Afganistanin ongelmia ei
ratkaista. Näyttää kuitenkin siltä,
että tämä siviilikriisinhallinta on ikään
kuin viikunanlehti monille täällä puhuville.
Sen alle peitetään itse asiassa se, että Suomikin
harkitsee tällä hetkellä lisää sotilaallista
panostusta. (Eduskunnasta: Laaksoa ei petetä!)
Haluaisin kysyä puolustusministeriltä, kun tiedossa
on, että myös suomalaisjoukkoja vastaan hyökättäessä suomalaisjoukkojen
komentaja on pyytänyt ilmaiskuja suomalaisjoukkojen tueksi:
Onko näissä ilmaiskuissa kuollut siviilejä; kuinka
usein näitä ilmaiskuja on tapahtunut; ja miksei
eduskuntaa ole koskaan informoitu näistä ilmaiskuista?
Olen samaa mieltä tietenkin suomalaisjoukkojen komentajan
kanssa siitä, että on järjetöntä kohdistaa
näitä ilmaiskuja asutuskohteisiin, mutta me tiedämme,
että lähes päivittäin Afganistanissa
(Puhemies: Minuutti!) Yhdysvaltain taholta iskuja kohdistetaan nimenomaan
siviilikohteisiin ja siviiliuhrien määrä on
jatkuvasti kasvussa.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä menen vähän
rauhallisempiin ulottuvuuksiin, mutta maa on sama.
Ed. Korkeaoja kiinnitti siviilikriisinhallinnan mahdollisuuksiin
huomiota, ja jatkaisin siitä sillä tavalla kuin
ajattelen: Onko ylipäätään Afganistanissa
yhtään sellaista maakuntaa, joka olisi siinä määrin
rauhallinen, että siellä pystyttäisiin siviilikriisinhallinnan
avulla jonkinlainen mallitulos aikaansaamaan, niin että voisi
kertoa, mitä tällä kokonaisuudella saadaan
aikaiseksi kansakunnan itsensä kannalta?
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Hyvä että ainoastaan USA-kammoa
edelleenkin poteva äärivasemmisto vaatii Suomea
vetäytymään käytännössä Afganistanin
kriisinhallintaoperaatiosta. Minulla ei ole mitään
illuusiota Afganistanin nykyjohdon demokraattisuudesta, mutta jos
sieltä kansainvälinen yhteisö lähtisi,
maa jäisi niitten armoille, jotka eivät lainkaan
hyväksy demokratiaa tai ihmisoikeuksia, mieluummin surmaavat ihmisiä,
jotka osallistuvat vaaleihin, tai ainakin katkaisevat näiltä sormet.
Maa jäisi niiden valtaan, jotka ovat sitä mieltä,
että naiset ja tytöt kuuluvat kotiin vailla mitään
oikeuksia, ja ovat jopa valmiita heittämään
happoa tyttöoppilaiden kasvoille, jos nämä kouluihin
menevät. Siviilikriisinhallintaa on lisättävä,
mutta on erinomainen asia, että kun puolustusministeri
Häkämies on tämän todennut,
hän on myös todennut realistisesti sen, että se
vaatii sotilasoperaatiota tuekseen.
Jukka Gustafsson /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kuuntelin työhuoneessani keskustelua,
ja siinä yhteydessä ed. Uotila, jonka kanssa monasti
olen samaa mieltä, yllätti minut, kun hän
ainakin epäsuorasti esitti jollakin aikavälillä Suomen
luopumista yleisestä asevelvollisuusarmeijasta. En pidä tätä laisinkaan
realistisena enkä ainakaan sitä, että sitä perustellaan jotenkin
mielestäni epäselvästi sukupuolten välisellä tasa-arvolla.
Meillähän on nyt nuorilla naisilla mahdollisuus
osallistua miesten rinnalla armeijaan. Siitäkään
asiasta en noin lähtökohtaisesti ole ollut koskaan
innostunut; jos sotia on pakko käydä, niin käykööt
sitten miehet ja naiset tehkööt arvokasta työtä niissä tehtävissä,
joissa he ovat hyviä. Viittaan nyt tässä yhteydessä vaikka
Suomen talvi- ja jatkosotaan, (Puhemies: Minuutti!) joissa naiset
upeasti toimivat joukkojen tukena.
Inkeri Kerola /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kahdella kärjellä käydään
tätä keskustelua tässä salissa:
toisaalta ulkomailla tapahtuvien turvallisuusuhkien torjumiseksi
ja toisaalta kotimaisen puolustuksen turvaamiseksi. Ministeri totesi
puheessaan, että toiminnan taso Puolustusvoimissa tällä hetkellä on vähintään
tyydyttävällä tasolla; muistelen puheen
menneen näin. Kysymykseni kuuluukin: Riittääkö tämä meille?
Jos pidämme kiinni näistä strategisista
linjauksistamme, jotka olemme tehneet paitsi selontekokeskustelun
aikana myös yhteisesti eduskunnassa, riittääkö meille
tulevina vuosina se, että toimimme tyydyttävällä tasolla?
Kysyisinkin tästä johtuen ministeriltä:
Näettekö, että ne rakenteelliset muutokset,
jotka koko yhteiskunnassa toteutetaan ja on pakko toteuttaa, joudutaan
tekemään myös Puolustusvoimissa, ja jos
joudutaan, niin joudutaanko niitä tekemään
jo lähimpien vuosien aikana?
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Siviilikriisinhallinta on hyvä asia,
mutta se ei ole mahdollista ilman turvallisuutta, ja vain sotilailla
voidaan luoda se turvallisuus. Kysymys on siitä, ovatko
turvana amerikkalaissotilaat vai suomalaissotilaat, ja toivon, että ainakin
meillä omilla olisi suomalaissotilaat turvana. (Ed. Zyskowicz:
Ed. Laakso luottaa enemmän amerikkalaisiin!)
Täytyy todeta ed. Laaksolle, että eduskunta
ei käy sotaa ja me emme käy raporttien perusteella sitä,
mitä sotilaitten pitää tehdä ja
mitä ei. Suomalaissotilailla pitää olla
riittävät toimintavalmiudet puolustaa itseään
ja saada oman henkensä puolustamisessa apua myöskin
meidän kumppaneiltamme, meidän liittolaisiltamme.
Mutta, ministeri Häkämies, eikö tämä Afganistanin
tapaus selkeästi osoita, että meidän
täytyy panostaa huomattavasti enemmän kriisinhallintajoukkoihin?
Määrää pitää kasvattaa
koulutuksessa, niin että meillä on riittävästi
joukkoja aina tarvittaessa lähetettävissä myöskin
vaikeisiin paikkoihin. Eikö pidä pitää huolta
siitä, että palkkaus on riittävän
kunnossa, että riittävästi houkuttelevuutta
on?
Meidän tietysti pitää puolustaa omaa
maatamme, mutta kansallinen solidaarisuus on tänä päivänä kaikkein
tärkeintä ja siinä tarvitaan myöskin
suomalaisia rauhanturvaajia edustamaan niitä joukkoja.
Esko-Juhani Tennilä /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Suomea voidaan puolustaa uskottavasti vain
aluepuolustuksen ja yleisen asevelvollisuuden perustalta. Tämä on
aivan selvää, muuta mahdollisuutta ei ole. Jokaisen
kansan oikeus on puolustaa omaa maataan ja rajojaan. Niiden alasajo
johtaisi suoraa päätä Nato-jäsenyyteen,
jota pidän kyllä täysin mahdottomana
vaihtoehtona meidän näkökulmastamme.
Mutta mitä Afganistaniin tulee, Afganistaniin ei ole
saatavilla sotilaallista ratkaisua. Jenkit sitä kuitenkin
edelleen yrittävät, kiihdyttävät
sotaa. Suomen ei pidä antaa enää yhtään
uutta sotilasta Afganistaniin. Päinvastoin Suomen pitää ottaa nyt
aloite ja ryhtyä näkyvästi esittämään
poliittisen ratkaisun saamista Afganistaniin siten, että maan
sisällä olevat poliittiset voimat sopivat, miten
afgaanit elävät jatkossa. Ottakaa te tässä aloiterooli,
niin ansaitsette paremmin rauhanpalkinnon Nobelilta kuin Obama,
(Puhemies: Minuutti!) joka lähtikin yllättäen
kiihdyttämään sotaa.
Markku Laukkanen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kun tätä kriisinhallintaoperaatioiden
käyttösuunnitelmaa katsoo, niin kyllä täytyy
sanoa, että aika haastava listahan tämä on.
Siellä on Kosovo, siellä on Afganistan, siellä on
Tšad, erittäin haastavia paikkoja kaikki, plus
sitten uusi avaus, osallistuminen Ruotsin ja Hollannin johtamien
taisteluosastojen koulutukseen. Tästä, arvoisa
ministeri, kysynkin, onko teillä visio siitä tällä hetkellä,
mitkä voisivat olla jatkossa sitten taisteluosastojen tehtävät.
Tämähän on se vanha keskustelu, jota Eubg:n
osalta on aiemminkin käyty.
Yhdyn niihin näkemyksiin, että siviilikriisinhallintapanostuksia,
totta kai, tulee nostaa, mutta ne vaativat aina sen sotilaallisen
tuen, jotta saamme siviiliavun perille. Tämähän
on aivan selvää. Näissä asioissa
varmastikin ed. Kanervan mainitsema profiilin nosto tapahtuu, se
sisältö annetaan juuri näissä Suomen
aktiviteeteissa, missä olemme kriisinhallintaoperaatioissa
olleet.
Mutta, arvoisa ministeri, nyt on varmasti aika kertoa myöskin
eduskunnalle se: Mikä on teidän käsityksenne,
(Puhemies: Minuutti!) millä aikataululla meiltä tullaan
pyytämään lisäjoukkoja Afganistaniin?
Minkä verran ja millä aikataululla hallitus aikoo
tulla eduskuntaan tällä esityksellä,
(Puhemies: Minuutti on mennyt!) ja mitä lisäjoukkojen
lähettäminen tulee maksamaan?
Jaakko Laakso /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ed. Sasi ja myös osin ed. Laukkanen
katsovat, että siviilikriisinhallintaa ei voida turvata
millään muulla tavalla kuin Yhdysvaltain tai Suomen
tai Nato-maiden tai niitten liittolaisten joukoin. Kuitenkin Afganistanin
kokemus osoittaa aivan toista. Jokainen meistä, joka on
tutustunut Afganistanin tilanteeseen, tietää, että siellä on
useampia maita siviilikriisinhallintapuolella, joilla ei ole lainkaan
omia sotilasjoukkoja maassa. Kaikkein suurin kriisinhallintaoperaatio
on juuri tällainen. Se on Intian kriisinhallintaoperaatio.
He rakentavat kaikkea mahdollista, katsovat, että nimenomaan
sotilaalliseen kriisinhallintaan he eivät lainkaan halua
osallistua. Muuten, he tukeutuvat turvallisuudessa Afganistanin
armeijan joukkoihin. Eikö Suomellakin olisi tällainen
vaihtoehto? Samalla me voisimme tietenkin myöskin antaa
koulutusta Afganistanin armeijalle. Se olisi yksi konkreettinen
vaihtoehto. Kuvitelma siitä, että (Puhemies: Minuutti
on nyt mennyt!) me tarvitsemme aina lisää sotilaita Suomesta
turvaamaan muutaman vaivaisen siviilikriisinhallintaan osallistuvan
asiantuntijan, on väärin.
Olli Nepponen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Suomi on syksyn kuluessa saavuttanut siviilikriisinhallinnan
osalta henkilöstömääriltään
sen tavoitteen, minkä on asettanut, 150 henkilöä.
Siinä yhdyn, että siviilikriisinhallintaa pitää lisätä ja
erityisesti Afganistanissa, se on äärimmäisen
tärkeä, mutta se vaatii tuekseen osaamista myöskin
sotilaallisella puolella ja tuota yhteistoimintaa. Kehitysyhteistyövarojen suuntaaminen
tässä yhteydessä on äärimmäisen tärkeää.
Nyt juuri valmistui poliisiasema Afganistaniin suomalaiselle alueelle,
ja se on hyvä osoitus tästä.
Ed. Uotila, oli aika yllättävä puheenvuoro
hyvältä ystävältä,
kun arvostelitte, että koulutus on huonoa huonoilla materiaaleilla.
Se on täysin paikkansapitämätön,
koska Puolustusvoimat on nimenomaan kohdistanut keskeisesti kehitystyön
varusmieskoulutuksen materiaaliin, koulutuksen laatuun. Yleisellä asevelvollisuudella
on tulevaisuudessakin äärimmäisen haastavat
tehtävät, niin kuin täällä saatiin
hyvää tukea tälle. Sitä vaan
kehitetään. (Puhemies: Minuutti on mennyt!) Ja
kuten ministeri sanoi, 80 prosenttia suomalaisista miehistä suorittaa
asevelvollisuuden.
Pentti Oinonen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kriittisesti ehkä ed. Uotilan puheenvuoro
tuntui tosiaan kamalalta kuunneltavalta, koska suomalainen sotilasperinne
on todella ollut aina huippua.
Kysyisin ministeri Häkämieheltä,
aikooko Suomi jatkossa myös kouluttaa Suomessa afgaanisotilaita
jo koulutettujen lisäksi, koska onhan kai pelättävissä,
että eivät talebanit tällaisesta tykkää ja
voi olla, että he tulevat kostotoimenpiteisiin tänne
Suomen maaperälle.
Eero Akaan-Penttilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Koko puolustusministeriön tulevaisuus
on varmasti aika monimutkainen ja täynnä suuria
haasteita. Tämä keskustelu jo osoittaa sitä.
Haluan itse nostaa esille semmoiset asiat muun muassa kuin asevelvollisuuden
kehittäminen. Se keskustelu on oikeastaan alkanut aika
nopeasti ja hyvä, että ministeri sanoi tärkeäksi
tämän työryhmän toiminnan. Koen,
että siinä voi tulla hyvin kummallisiakin yllätyksiä — en
lähde niitä tässä spekuloimaan — ellei
sitä hyvin huolellisesti valmistella ja varmaan panosteta
siihen vähän lisääkin. Tähän
kuuluu mukaan koko maanpuolustushengen käsittely Suomessa.
Minusta meillä ei ehkä ole ihan kaikkia otteita
siihenkään asiaan. Se että vapaaehtoinen
maanpuolustustahto tällä hetkellä elää ja
sillä on organisaatio, jonka kautta toteutetaan, näyttää hyvältä,
mutta vähän tekisi mieli varoittaa ministeriä,
että näissä kannattaa katsoa tulevaisuuteen
ja suurta harkintakykyä käyttää.
Sen lisäksi tämä nuorten miesten osuus
on monin tavoin enemmän kuin haasteellinen puhumattakaan
nyt siitä, miten meidän täällä olijoiden
mielessä Utva tai (Puhemies: Minuutti!) TP-Utva ovat toimineet,
eli harkintakykyä näihin puuhiin.
Katri Komi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tiedossa on, että turvallisuuden
lisääminen paikallistasolla tulee saamaan lisäpanostuksia
lähiaikoina Afganistanissa. Paikallisten turvallisuusjoukkojen
kouluttamisessa on kuitenkin vielä paljon puutteita, niin kuin
tämän päivän Hesarin juttukin
osoitti. Mutta naisten asemassa on tapahtunut tosiaan sekä edistymistä että takapakkia.
Yksi asia vielä, että tuki tälle uudelleen
valitulle presidentti Karzaille tuntuu olevan nyt sitten ehdollista,
se ei ole yhtä varauksetonta kuin aikaisemmin. Sen vuoksi
mielelläni komppaan esimerkiksi ed. Korkeaojan lausumia
siviilikriisinhallintaan lisäpanostamisesta. Se voisi olla
parempi tukitoimenpide Suomen kaltaiselta maalta, jos ja kun siellä Afganistanissa
halutaan olla mukana.
Toinen asia, suomalaisten panosta rauhanvälitystoiminnassa
voitaisiin myös lisätä. Tuntuu olevan
koko ajan tarvetta sopiville ihmisille mutta myös sopiville
neuvottelupaikoille, joita voisi Suomestakin myös löytyä.
Ministeriltä olisin kysynyt vielä, kun kriisinhallintatehtävissä on
noin 900 henkilöä ensi vuonna ja taistelujoukot
tarvitsevat materiaalia lisää jne., miten EU:n
taisteluosastokonseptia (Puhemies: Minuutti!) aiotaan arvioida ja
milloin.
Ensimmäinen varapuhemies:
Olen merkinnyt vastauspuheenvuorot seuraaville edustajille,
ennen ministerin vastauksia, Mieto, Paajanen, Hänninen,
Uotila, Ukkola, Korkeaoja, Heinäluoma, Sasi, Laukkanen,
Reijonen, Laakso ja sitten pannaan kyllä viiva, että päästään
jälleen eteenpäin, siitähän
tässä vain on kysymys.
Juha Mieto /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluaasin kysyä ministeriltä yhtä tärkiää asiaa,
nimittään, kun Neuvostoliitto meni sinne Afganistanihin
1979 eli 30 vuotta sitte ja sieltä tultiin sinkkiarkuus
huru mykke ja sit on 30 vuotta käyty ja siell ollahan nyt
Naton joukoolla. Suomalaanen sotilas, suomalaanen rauhanturvaaja
on erittäin hyvä, arvostettu, me oomma tehny hyvää rauhanturvaajatyötä.
Mutta tämä sota ei lopu siellä koskaa,
eli minä haluaasin sanoa — mun mielestä presidentti
Obama otti hyvän askeleen eteenpäin, jotta kolmes
vuores siellä pitää jotain tapahtua — että koulutamme
sotilaita, koulutamme poliisivoimia, annetahan Karzaille sellainen
signaali, että kaks kolme vuotta, lähretähän
pois ja jätetähän niiren omahan haltuun
se, muuten se ei lopu ikänä.
Reijo Paajanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Puolustusvoimien tavoitteena on ylläpitää suorituskykyinen
ja toimiva kokonaisuus, se on tietysti Suomen sisäisen
ja ulkoisen uskottavuuden kannalta keskeinen kysymys. Puolustusvoimain
komentaja totesi valiokunnan kuulemisessa, että erityisesti
on otettava huomioon elinkaarikustannukset. Samalla pitää luopua
niistä suorituskyvyistä ja joukoista, joilla ei
saavuteta lisäarvoa ja jotka heikentävät
järjestelmän uskottavuutta. Arvoisa ministeri,
kysyn: Oletteko tietoinen noista suunnitelmista?
Tuomo Hänninen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Varusmiesten heikentynyt kunto on viime vuosina
ollut julkisuudessa runsaasti esillä. Kunto on laskenut
jopa sillä tavalla, että se on tullut esteeksi
suorittaa koko varusmiespalvelus. Kysynkin arvoisalta puolustusministeriltä,
millaisia odotuksia teillä on koululiikunnan ja nuorten
liikuntaharrastuksen suhteen, ja toisaalta, miten varusmiespalveluksen
liikuntakasvatusta aiotaan kehittää, jotta tämä ongelma
saataisiin lievenemään.
Kari Uotila /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kysyn vaan arvon edustajilta, onkohan mitään
yhteyttä kallistuvalla koulutuksella, kallistuvalla yksittäisen
taistelijan aseistuksella sen kanssa, kuinka suuri määrä ikäluokasta
koulutetaan tai ei kouluteta. Minkähän vuoksi
Ruotsi on suuntautumassa tietojeni mukaan noin 5 000 sotilaan
kouluttamiseen per ikäluokka? Onko näillä mitään
yhteyttä? Minusta on.
Mitä tulee hyvälle ystävälleni
ed. Gustafssonille, niin tasa-arvoihmisenä en voi muuta
kuin ihmetellä, etteikö se olisi millään
tavalla tasa-arvokysymys, että toinen sukupuoli pakotetaan
viime kädessä vankilan uhalla jonkinlaiseen velvollisuuteen
ja toiselle se on vapaaehtoista. En tässä mitään
Nato-peikkoa näe. Kysymys on järkevästä,
laaja-alaisen turvallisuuskäsitteen ja turvallisuusvaatimuksen
mukaisesta suuntautumisesta esimerkiksi enemmän vapaaehtoisuuteen
pohjautuen.
Tuulikki Ukkola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Joitakin vuosia sitten puolustusministeri
Seppo Kääriäinen sanoi, että rahat
tai Nato. No nyt puolustushallinto saa rahaa indeksikorotuksineen
ihan toisin kuin muut hallinnonalat. Kysynkin ministeri Häkämieheltä:
Riittävätkö nämä sitten
näihin materiaalihankintoihin ja kaluston uusimiseen?
Toinen asia, mikä minua kiinnostaa, on Lissabonin sopimus,
joka tuo tämän avunantovelvollisuuden EU-maiden
välille. Jos Ruotsi nyt — eihän sitä koskaan
tiedä — pyytääkin Suomelta apua,
kun kouluttaa niin vähän miehiä armeijan palvelukseen,
onko puolustushallinto ollenkaan varautunut tähän,
jos tämmöinen avunantopyyntö tulee? Niin
että mitäs me teemme ja millä kalustolla
me sinne menemme?
Juha Korkeaoja /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Suomella on pitkä kunniakas historia
rauhanturvaoperaatioissa aina Suezilta alkaen, ja meidän
vahvuutemme on ollut se, että kun joukkomme ovat reservipohjaisia, näillä henkilöillä
on
säännön mukaan ollut siviilikoulutus
ja sitä kautta sellaista osaamista, jota useimpien muiden
maiden sotilailla ei ole ollut. Tähän vahvuuteen
ja osaamiseen olemme perustaneet tuota toimintaamme. Nyt näyttää siltä,
että Afganistanissa tilanne on ollut sellainen, että kovin
paljoa näillä taidoilla ei ole ollut, ainakaan näillä rauhattomimmilla
alueilla, käyttöä. Tästä syystä minusta
on syytä todella miettiä sitä, miten
jatkossa voidaan toimia niin, että tämä tällainen
kyky toimia siviili—sotilastoimien rajapinnassa voidaan
parhaalla mahdollisella tavalla hyödyntää.
Eero Heinäluoma /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Afganistania koskien kokoomuksen esittämä ajatus
siitä, että Suomi ottaisi kokonaisen oman alueen
vastuulleen, merkitsisi tosiasiassa erittäin huomattavaa
joukkojen määrän lisäämistä.
Samalla se saattaisi merkitä myös sitä,
että joutuisimme ottamaan pitkäaikaisen sitoumuksen
vastaan sotilaallisesta läsnäolosta Afganistanissa.
Se ei tunnu kovin mielekkäältä, ja tähän
on kyllä syytä suhtautua erittäin suurella
varauksella.
Samaten on syytä sanoa, että ei tietenkään
ole niin, ei Afganistanissa eikä missään
muuallakaan, että suomalaisten siviilien vieressä,
ovat he sitten opettajia, maatalousalan työntekijöitä,
tuomareita tai poliiseja, pitäisi suomalaisen sotilaan kulkea.
Näillä asioilla ei ole keskinäistä yhteyttä, vaan
kyllä tämän perusturvallisuuden täytyy
perustua koko maan tarpeiden hoitamiseen ja siinä tapahtuvaan
vastuunjakoon eri maiden kesken ja lisääntyvässä määrin
siihen, että afgaanit itse ottavat vastuun oman maansa
turvallisuudesta. Muuta kestävää tietä ei
ole.
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Heinäluomalle on syytä todeta,
että kokoomuspuolue ei ole esittänyt Suomelle
omaa sektoria. En tiedä, tarkoititteko Ruotsin kokoomusta
kenties tässä yhteydessä, oletteko vain
sotkenut, sama puolue mutta eri maat.
Mitä tulee ed. Laakson kommenttiin, niin oikeastaan
olemme aika pitkälle samaa mieltä, kun olette
sitä mieltä, että suomalaisia joukkoja
pitää lähettää Afganistaniin
mutta armeijan koulutustehtäviin. Ja on täysin
selvää, että meidän täytyy kouluttaa
Afganistanin armeijaa niin, että he pärjäävät,
ja tärkeätä on, että operoimme
yhdessä siellä, suomalaiset joukot ja afgaanijoukot,
koska lähtökohtana pitää olla
se, että afganistanilaisten pitää ottaa
vastuu omasta maastaan.
Mitä ratkaisuun tulee, olennaista on se, että maassa
pitää olla luottamus siihen, että talibanit häädetään
pois ja ne eivät koskaan voi palata. Pienessä yksittäisessä kylässä pitää olla
varmuus siitä, että maa säilyy hallituksen
alaisena, talibanit eivät tule ja rankaise perhettä siitä,
että perhe on lähettänyt tyttärensä kouluun,
esimerkiksi tappamalla tämän perheen. Silloin
kun tämä luottamus on olemassa, rauha Afganistaniin
voidaan saada. Sen jälkeen pitää olla
selkeä exit-strategia, koska tullaan pois.
Markku Laukkanen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! On aivan selvää,
että Afganistan-operaatiossa ollaan nyt siirtymässä aivan
uudenlaiseen tilanteeseen, erittäin vakavaan tilanteeseen,
ja meidän pitää vaan tiedostaa se, että se
voi eskaloitua vielä hyvinkin vakavaksi, koko Isaf-operaatio,
kun se laajenee Pakistanin alueelle. Meidän pitää olla
siitä tietoinen, ja siksi varmasti hallitus tulee nyt tätä sitten Utvassa
käytävässä keskustelussa tällä vakavuudella,
samalla tavalla kuin tätä Prt-vastuukysymystä,
sitten pohtimaankin.
Mutta, arvoisa ministeri, nyt kun puhutaan budjetista, on hyvä puhua
myöskin tietysti euroista. On ollut hyvä, että kriisinhallintaoperaatioiden
kustannukset kompensoidaan kriisinhallinnan menoista eikä niitä sisällytetä kansallisen
puolustuksen
kustannuksiin. Siksi vielä toistan sen tärkeän
kysymyksen, että nyt jos mennään lisäjoukkojen
lähettämiseen, mistä ne rahat otetaan.
Meillä kuitenkin maksaa yksi sotilas Afganistanissa 120 000
euroa, Tšadissa 200 000; Yhdysvaltain armeijan
panostus per sotilas on miljoona taalaa. (Puhemies: Minuutti!)
Tähän liittyy sitten — lopuksi, puhemies — tämä siviilikriisinhallinnan
puoli. On erittäin tarkoituksenmukaista, mihin jaostokin
päätyi, että kehitysyhteistyömäärärahoja
voitaisiin tähän käyttää (Puhemies:
Minuutti on nyt mennyt!) ja oda-kriteerejä voitaisiin välittää.
Jaakko Laakso /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Kun meitä on aivan oikeutetusti monta
kertaa kutsuttu rauhanturvaamisen suurvallaksi, niin meillä olisi
todella Afganistanin operaation osalta mahdollisuus tulla siviilikriisinhallinnan
suurvallaksi, mutta tämä vaatisi sitä, että Suomi
muuttaisi nykyisen sotilasoperaationsa siviilioperaatioksi. Se johtopäätös,
minkä Yhdysvalloissa monet sotilaat ovat jo tehneet ja
joka on oikea, on se, että pitäisi turvata niitä alueita, joilla
talibanilla esim. tällä hetkellä ei lainkaan vielä ole
otetta, ja että paras turvaamisen tapa on edistys näillä alueilla,
yhteiskunnan rakentaminen näillä alueilla. Noin
puolet Afganistanista on sellaista, jossa kehitys ei kehity mutta
jossa kuitenkaan ei ole sotaa. Suomi voisi aivan hyvin omalla kriisinhallintapanoksellaan
toimia nimenomaan näillä alueilla, eikä sen
tarvitsisi lisätä lainkaan omien sotilaidensa
määrää.
Tällä hetkellä on suoraan ja selvästi
sanottava se, että erityisesti ulkoministeri Stubb (Puhemies:
Minuutti!) näyttää hakevan tätä siviilikriisinhallintaa
vain viikunanlehdeksi, jolla perustellaan sitten suomalaisten sotilaiden
(Puhemies: Minuutti!) määrän lisäämistä Afganistanissa.
Ensimmäinen varapuhemies:
Ministeri Häkämies, puhujakorokkeelta ja 5
minuuttia, kun on paljon kysymyksiä ja vaikeita asioita.
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Erinomaista keskustelua ja hyviä kysymyksiä.
Yritän käydä niitä lävitse.
Ehkäpä edustajat Heinäluoma, Haavisto,
Korkeaoja vähintäänkin koskettelivat
Afganistanin tulevaisuutta ja niitä havaintoja ja johtopäätöksiä.
Kaikki me tiedämme, että kärsivällisyys
Karzain hallintoa kohtaan on yhdellä ja toisella loppumassa.
Vaaditaan määrätietoisia toimia, vaaditaan
uutta strategiaa ja selkeää aikataulua, joka on
mieluummin muutamien vuosien päässä kuin muutamien
vuosikymmenien päässä. Tämäntyyppisiä aikatauluja,
varsin kunnianhimoisia, on esitetty.
Ensinnäkin ulospääsyteistä:
Oma havaintoni oli, että Afganistanin oma armeija on kehittynyt paremmin
kuin on ehkä odotettu. Se on tällä hetkellä noin
100 000 sotilaan suuruinen. Tavoitteena on nostaa se noin
140 000:een vuodessa ja noin 400 000:een muutamassa
vuodessa. Suomella on neljä kouluttajaa tässä kyseisessä prikaatissa.
Tämä on juuri se tapa, eli Afganistanin armeija
ottaa vastuuta, heitä koulutetaan ja tuetaan. Jo nykyisellään
toimintamalli on muuttunut niin, että kun siellä tehdään
partiointia, kärjessä menevät Afganistanin
omat joukot ja sitten ruotsalais-suomalaiset auttavat suunnittelussa
ja tukevat tätä kyseistä ryhmää.
Eli tällä saralla on saatu positiivisia tuloksia.
Sitten tämän sotilaallisen ja siviilikriisinhallinnan
yhteys. Niin kuin täällä ovat monessa
puheenvuorossa edustajat Sasi ja Zyskowicz tähdentäneet,
siviilikriisinhallinta tarvitsee tuekseen sitä sotilaallista
kriisinhallintaa, ihan käytännönkin tasolla,
ei aina, mutta pääsääntöisesti, jotta
tapaamisiin voidaan mennä, jotta sitä työtä voidaan
tehdä. Mutta juuri sen tyyppistä kehitystä tarvitaan,
mitä ed. Heinäluoma avasi, sen tyyppisiä henkilöitä,
poliisikouluttajia, tuomarikouluttajia, maatalousneuvonantajia,
hallinnon kehittäjiä, mikseipä taloushallinnon
kehittäjiä — tiedämme, että taloushallinto
on Afganistanissa kovin heikolla tolalla, niin että luulisi,
että Suomella olisi annettavaa siinä tai tilintarkastuksessa.
Pitää kuitenkin muistaa, että pohjalla
on se, että Afganistan on erittäin rikas maa raaka-aineiltaan.
Eli se maa ei ole toivottomassa tilanteessa, jos sinne pystytään
viemään kehityshankkeita ja hyödyntämään
niitä tuloksia, joista paikallinen väestö sitten
saa nauttia.
Edelleenkin on se kysymys, kohdennammeko apua kansainvälisten
järjestöjen kautta ja suoraan budjettitukena vai
projektien, koulutushankkeitten kautta sillä alueella,
jolla suomalaiset kriisinhallintajoukot toimivat. Itse toivoisin — tämähän
ei ole puolustuksen vastuualue — myöskin tätä jälkimmäistä,
jolloin me konkreettisesti näemme, että se meidän
apumme menee perille, niitä kaivoja, terveyskeskuksia,
poliisiasemia syntyy jne.
Kolmas asia, joka on jäänyt liian vähälle
huomiolle, on tämä poliittinen dialogi. On selvää, että se
ei ole Isafin vahvuusalue eikä intressissä samalla
tavalla. Mielestäni niin YK:n kuin EU:n puolella Suomen
pitäisi toimia voimakkaammin tämän poliittisen
dialogin vauhdittamiseksi, erityyppisillä tavoilla.
Ed. Uotila, todellakaan en jaa näkemystä tästä palkka-armeijasta,
mutta siitä kylläkin, että toivoisin
naisia entistä enemmän vapaaehtoiseen asevelvollisuuteen
ja sitä kautta entistä enemmän myöskin
kriisinhallintaan. Afganistanissa on esimerkiksi aloitettu tämmöinen
uusi kokeilu, jossa partiosta puolet on miehiä ja puolet
naisia. Voitte kuvitella, että siinä maassa pelkästään
jo silmälle sen tyyppinen asia osoittaa jotakin kehitystä.
Ed. Karimäki nosti esille tämän YK:n
1325:n, ja se on äärimmäisen tärkeä toimintaohjelma. Tiedämme,
että naiset ja tytöt ovat kriiseissä ja sodissa
yleensä se taho, joka eniten kärsii. Suomalaisessa
kriisinhallintakoulutuksessa tuo ohjelma on suuressa arvossa ja
toimimme sen mukaisesti.
Ed. Blomqvist, varaosavaje ei enää kasva.
Sitä pyritään kuromaan kiinni, ja tulevaisuudessa kaikkiin
hankintoihin edellytetään myöskin varaosat
sellaisenaan.
Millä tavalla kotimaista puolustusteollisuutta tuetaan?
Ensinnäkin vastaostoilla. Kaikissa meidän hankinnoissamme
on vastaostovelvoite, ja Euroopan puolustusviraston hankkeisiin
pyritään tarjoamaan mahdollisimman paljon suomalaisia
puolustusteollisuuden yrityksiä mukaan.
Ed. Kanerva totesi tämän puolustushallinnon roolin,
ehkä vahvistumisen. Ainakin Lissabonin sopimus ja rakenteellinen
yhteistyö tulevat antamaan siihen toivon mukaan lisää potkua.
Ed. Saarinen, helppo yhtyä näihin toiveisiin. Fyysinen
puoli on aina ollut Puolustusvoimissa, siihen fysiikkaan panostaminen,
kurssissa, myöskin syrjäytymisen ehkäiseminen,
vaikkapa Aikalisä-projekti, ja kolmanneksi, ihan oikein
on panostaa tähän opinto-ohjaukseen, koska nuoret miehet
valitsevat opintopaikkojaan. On tärkeää, että siihen
panostetaan, ja Puolustusvoimilla on kuraattoreita tätä varten.
Ed. Salolainen kysyi tästä tulevaisuudesta.
Utva, hallitus ja presidentti linjailevat jo tammikuussa asiaa.
Mihin suuntaan, sen aika näyttää, millä tavalla
Suomi ikään kuin Ruotsin kysymykseen tulee vastaamaan.
Itse en tässä vaiheessa halua siihen kurkistaa.
Ed. Laakso kysyi ilmaiskuista. Suomi on joutunut turvautumaan
Afganistanissa 28.10. ilmaiskuun, ilmaiskun pyytämiseen.
Kysymyksessä tapahtumapaikka oli erämaa. Se tapahtui
itsepuolustustarkoituksessa valoisaan aikaan. Varmuudella siviiliuhreja
ei ollut. Kynnys on äärimmäisen korkea
ilmaiskujen pyytämiseen.
Ed. Laukkanen kysyi taisteluosastojen tulevaisuudesta. Se on
poliittinen ja taloudellinen haaste. Siellä on esteitä,
hidasteita niiden käyttämiselle, Saksa ehkä taloudellisista
syistä, jotkut muut maat muista syistä. Esimerkiksi
kun Bosnian rauhanturvaoperaation päättäminen
tuntuu olevan poliittisesti niin vaikea kysymys, niin yksi vaihtoehto
olisi tarjota nimenomaisesti taisteluosastoa, päivystysvuorossa
olevaa taisteluosastoa, takaamaan, että jos siellä tilanne
muuttuukin huonommaksi, niin voitaisiin taisteluosasto lähettää.
Ed. Pulliainen, koko Pohjois-Afganistanin (Puhemies: 6 minuuttia!)
alueella, missä Suomi toimii, on arvioitu, että siellä on
10—15 ryhmää, joittenka koko on kymmeniä—satoja.
Siellä on kaksi paštukylää,
eli itse asiassa se on aika hyvin pystytty paikallistamaan. Mutta
keskeinen kysymys on tämä niin sanottu Ring Road,
joka on tärkeä kuljetusreitti, miten sen turvallisuus
pystytään takaamaan.
Puolustushallinnon tulevaisuus taantuman oloissa on iso kysymys.
Emme tänä päivänä pysty
vielä sanomaan, millä tavalla se tulee vaikuttamaan
resursseihin, mutta varmasti on tehostamisen tarvetta, mitä selonteko
meiltä edellyttää, ikäluokat
pienenevät, puolustusmateriaali kallistuu, haastetta piisaa.
Ensimmäinen varapuhemies:
Mennään puhujalistaan.
Reijo Paajanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Yleinen taloustilanne huomioon ottaen Puolustusvoimien
rahoitustilanne on tyydyttävä. Puolustusvoimia,
kuten muitakin valtion laitoksia, rasittavat tuottavuusohjelman
asettamat vaatimukset. Puolustusvoimien tehtävät
ja käytettävissä olevat varat eivät
osu kuitenkaan lähivuosina samalle lankulle. Uudistukset
ovat varmasti tarpeen, mutta niiden tulee kohdistua tuottavuuden
todelliseen parantamisen, ei henkilömäärän vähentämiseen.
Puolustusvoimien henkilöstön määrä tulee
pitää jatkossakin 15 000 henkilön
tasolla.
Haluan korostaa, että kotimaisen puolustusvälineteollisuuden
kannalta on tärkeää turvata riittävä tutkimus-
ja tuotekehitys ja sen resurssit. Puolustusteollisuudessa pitää kartoittaa
tarkasti kansainväliset ja kotimaiset yhteistyömahdollisuudet.
Pelkästään kotimainen kysyntä ei
riitä pitämään puolustusteollisuutta
kannattavalla tasolla. Huoltovarmuutemme turvaaminen edellyttää kumppanuuksien
luomista teollisuuden kanssa.
Puolustusvoimien varaosavaje on ollut esillä jo usean
vuoden aikana. Ensi vuonna varaosiin ja vaihtolaitteisiin on tarkoitus
käyttää noin 61 miljoonaa euroa. Summa
ei riitä lähellekään kattamaan
kunnossapidon optimitasoa. Pelkästään kumulatiivisen
varaosavajeen poistamiseksi tarvittaisiin noin 70 miljoonan euron
panostusta. Jotta operatiivinen kalusto pystytään
pitämään toimintakelpoisena, täytyy
hinta- ja kustannustason kompensoinnin sisältyä jatkossakin
Puolustusvoimille osoitettaviin määrärahoihin.
Hyvin koulutettu henkilöstö seisoo tyhjän
panttina, jos sen käytettävissä ei ole
tarpeellista välineistöä.
Herra puhemies! Sotilaallisen kriisinhallinnan nykyisen vaikutustason
ylläpitäminen edellyttää siihen
käytettävien määrärahojen
lisäämistä asteittain aina 150 miljoonaan
euroon. Ensi vuodelle esitetty määräraha
on kuitenkin tätä vuotta pienempi. Määrärahatarpeet
tulevat etenkin taistelujoukkojen erityismateriaalitarpeista. Joukkojen
suorituskykyyn vaikuttavat materiaalien ohella tietenkin monet muutkin
tekijät, kuten henkilöstö, koulutus,
infrastruktuuri.
Kriisinhallintaoperaatiot ovat viime aikoina muuttuneet turvallisuuden
ja toiminnan kannalta entistä vaativammiksi. Siksi on välttämätöntä, että suomalaisille
kriisinhallintajoukoille on olemassa kaikissa tilanteissa paras
mahdollinen suojavarustus ja taustalla kattava koulutus. Näihin asioihin
on varattava riittävät resurssit ja rahoitus.
Joukkojen mahdollinen lisääminen kriisinhallintatehtävissä tulee
olemaan ongelmallista, jos elettävä aika talouden
kannalta maassamme vain heikkenee.
Arvoisa puhemies! Lopuksi haluan kiinnittää huomiota
siihen, miten puolustusministeriö on toiminut esimerkillisesti
valtion elvytyspolitiikkaa tukevalla tavalla. Puolustusministeriö on esittänyt
elvytystoimenpiteiksi työllisyyttä tukevia hankkeita
yhteensä 14,8 miljoonalla eurolla. Esitetyt hankkeet liittyvät
muun muassa toimitilojen kunnossapitoon ja pilaantuneen maaperän kunnostukseen.
Hankkeet työllistävät useilla eri paikkakunnilla
ja ovat käynnistettävissä nopealla aikataululla.
Muillakin hallinnonaloilla olisi mukavaa nähdä vastaavanlaista
aloitteellisuutta.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Johannes Koskinen.
Reijo Laitinen /sd:
Herra puhemies! Katsotaan, miten tästä selviydytään
nyt. Valitettavasti sairastan keuhkoputken tulehdusta.
Mutta muutama sana tästä pääluokasta.
En jatka tätä kriisinhallintatehtävään
liittyvää keskustelua. Se on ollut hyvä keskustelu,
joka tästä on tässä salissa
käyty. Hyvin avoimestihan tästä kysymyksestä pitää keskustelua
käydä, myöskin julkista keskustelua.
Mutta tähän pääluokkaan
ja budjettiin ja jälleen kerran tuottavuusohjelmaan liittyen.
Niin kuin monen muunkin pääluokan osalta, kyllä tuottavuusohjelma
on yksi, joka on resursseja myöskin puolustushallinnon
osalta heikentänyt ennen kaikkea kumppanuusohjelmien kautta.
Tähän ovat useita kertoja sekä puolustusvaliokunta että myöskin
valtiovarainvaliokunta kiinnittäneet huomiota. Ministeri
on jossain yhteydessä todennut sen, että henkilöstön
määrää ei saisi laskea tulevaisuudessa
alle 15 000:en. Nyt näyttää siltä,
että näin on tapahtumassa.
Toinen asia: kiinteistöuudistus. Sen osalta itse olin
mukana tässä parlamentaarisessa seurantaryhmässä,
joka jätti raporttinsa ja edellytti, että sen
mukaan mennään. Siihen liittyi myöskin
se asia, minkä jaoston puheenjohtaja, ed. Nepponen nosti
esille, että sovittiin, että vuosittain kehyksiin
otetaan 3 miljoonan euron raha kunnossapitovastikkeeksi. Nyt on
kuitenkin niin käynyt, että näin ei ole
toimittu. Toivoisin, että tässä asiassa
nyt ministeri terävöityisi.
Tähän liittyy tietysti sitten Puolustushallinnon
rakennuslaitoksen tilanne. Rakennuslaitoksen asemaa on kaiken aikaa
muutettu, erilaisia työryhmiä on istunut, niin
kuin istuu edelleenkin. Pelkoni on se, minkä olen aikaisemminkin sanonut,
että tietoisesti Puolustushallinnon rakennuslaitosta ajetaan
alas ja tehtäviä siirretään muualle
ulkoistamisen kautta. Pelkäänpä niin, että jossakin
vaiheessa ollaan tilanteessa, että Puolustushallinnon rakennuslaitos
ei enää tee niitä tehtäviä,
niin kuin nyt ei teekään, joita joskus vuosia
sitten teki. Siivoojien ulkoistaminen on viimeisin ratkaisu, ja
kaiken aikaa täällä on menossa erilaisia
operaatioita. Ministeri, onko tämä tietoinen valinta,
että Puolustushallinnon rakennuslaitos ollaan tarkoituksellisesti
ajamassa alas?
Sitten tämä varaosavaje on iso kysymys, todella
iso kysymys. Toivon niin, että nyt sitten näitten
selvitysten pohjalta siihen tulee ratkaisu löytymään.
Se on akuuttitilanne, ei pelkästään Ilmavoimien
osalta vaan myöskin Maavoimien osalta ja jossain määrin
myöskin Merivoimien suhteen. Se vaatii pikaista ratkaisua.
Kotimaisen puolustustarviketeollisuuden osalta on kyllä hyvin
tärkeätä se, että me myöskin
sen kautta turvaamme oman huoltovarmuutemme, plus sitten tietenkin
se, että puolustus- ja turvallisuusteollisuusstrategiaa
toteutetaan, kun sitä hyvässä yhteistyössä nyt
sitten teollisuus ja ministeriö rakensivat, myöskin
sillä tavalla, että ne tavoitteet, jotka on asetettu,
että noin 50 prosenttia puolustusmateriaalista hankitaan
kotimaasta, voisivat toteutua. Sen lisäksi tietenkin panostaminen
tutkimus- ja kehittämistoimintaan on hyvin tärkeätä myöskin
tällä alueella. Tässä mielessä resursseja
ei kyllä riittävästi ole.
Ministeri nosti esille täällä vastakaupat.
Nyt Euroopan unionin kautta on olemassa tiettyjä uhkia,
että me emme pysty pitämään
tätä vastakauppavelvollisuutta mahdollisesti tulevaisuudessa.
Kuitenkin Suomen puolustusteollisuuden ja Suomen kannalta on äärettömän
tärkeää, että kaikkiin isoihin
hankintoihin pystyttäisiin kytkemään
sataprosenttinen vastakauppavelvoite.
Nyt erityisesti vielä otan tämän
ruutituotannon esille, joka on monta kertaa esille noussut. Tässähän,
niin kuin jaoston puheenjohtaja totesi, on tiettyjä vaatimuksia
ollut eduskunnan taholta, ja niihin vaatimuksiin ovat vastanneet
sekä ministeri että myöskin ministeriö,
että me tulemme turvaamaan omalta osaltamme sen, (Puhemies:
5 minuuttia!) että suomalainen ruutituotanto voisi jatkua.
Se on erittäin tärkeä kysymys kansallisesti
ja meidän huoltovarmuutemme kannalta, huolimatta siitä,
vaikka nyt onkin ranskalainen yhtiö omistamassa sitä tuotantoa.
Vielä sanon sen, että me olemme omassa vaihtoehtobudjetissamme
esittäneet kaiken kaikkiaan sitä, että alushankintojen
aikaistamiseen varattaisiin puolustusministeriön, sisäministeriön ja
liikenne- ja viestintäministeriön osalta 100 miljoonaa
euroa ja puolustusministeriön osalta 30 miljoonaa euroa.
Toinen varapuhemies:
Tässä on edelleen voimassa puhemiesneuvoston
suositus, että pysyttäisiin 5 minuutin enimmäispituudessa.
Juha Korkeaoja /kesk:
Arvoisa puhemies! Kuten ed. Kanerva äskeisessä debatissa
totesi, puolustushallinto ja koko sektori on viime vuosien aikana
voimakkaasti kansainvälistynyt ja sen profiili on tämän
kehityksen myötä noussut. On syytä olettaa,
että Lissabonin sopimuksen solmimisen myötä tämä kehitys
yhä vain jatkuu ja vahvistuu. Olisikin syytä arvioida,
että myöskin EU:n tasolla tulisi virallinen puolustusministerien
kokoontuminen. Nythän se on, voi sanoa, kehittynyt tämmöiseen
puoliviralliseen suuntaan, mutta näyttäisi siltä,
että tarve olisi muodostaa puolustusministerien neuvosto
muiden neuvostojen tapaan.
Erityisen vahvaa kehitys on ollut puolustusmateriaalisektorilla.
Euroopan puolustusmateriaalituotanto on ollut pahasti fragmentoitunutta
ja kilpailukyky Yhdysvaltoihin nähden heikko, ja on havaittu,
että tarvitaan alan tiivistymistä, jotta kehittämistarpeisiin
voidaan vastata. Tämä on tietysti erittäin
haasteellinen alue, jos puolustusvälinekauppaa unionin
alueella avataan, niin kuin Suomi on toivonut.
Pienenä ja korkeata osaamista edustavana maana uskomme,
että kaupan vapauttaminen olisi meille edullista, mutta
on selvää, että tämä ei voi
olla yksipuolista toimintaa, ja edelleenkin on korostettava sitä,
niin kuin muun muassa edellinen puhuja ed. Laitinen totesi, että vastakauppavelvoitetta
tarvitaan ainakin isommissa kaupoissa, jolloin varmistetaan se,
että ikään kuin vastavuoroiset ostot
tai kaupan vapautuminen eivät johda keskittymiseen vain
suurimpiin jäsenmaihin, vaan tällä tavalla
voidaan varmistaa se, että työnjako todella käytännössäkin
tapahtuu unionin sisällä.
Suomen puolustusvoimien tilanne on hyvä. En ollenkaan
yhdy siihen arvioon, jonka ed. Uotila täällä keskustelussa
toi esille. Suomen puolustusvoimat ovat sekä koulutuksen
että materiaalin suhteen hyvässä tilanteessa.
Tämän vuoden budjetti ja ensi vuoden budjetti
vastaavat moniin niihin tarpeisiin, mitä listalla on ollut,
ja hyvä kehitys jatkuu. Haasteet ovat tulossa 2010-luvun
jälkipuoliskolla, ja todella tämä materiaalin
blokki, vanhenemiseksi kuvattu vaihe, tulee tuottamaan kovia haasteita.
Me olemme pystyneet ylläpitämään
tämän kolmannes, kolmannes, kolmannes, ja se on
budjetissa niin, että toiminnallisiin määrärahoihin, palkkoihin
ja materiaaleihin on tasapainoisesti voitu käyttää rahaa,
mutta samalla kun valtiontalous tulee epäilemättä kiristymään
tämän vuosikymmenen puoliväliin tultaessa
ja jo ehkä ennen sitä, tämän
tasapainoisen suhteen ylläpitäminen tulee olemaan
suuri haaste silloin, kun tämä materiaalin vanheneminen
on käsillä. Ja varmaan olisikin syytä,
että Puolustusvoimien ja puolustushallinnon piirissä laajemminkin
valmistauduttaisiin tähän tilanteeseen myöskin
näiden materiaalihankintaohjelmien osalta niin, että myöskin sellaisessa
tilanteessa, että valtiontalous ja Puolustusvoimien budjetti,
talous, kiristyy, voitaisiin toteuttaa tasapainoista politiikkaa
näiden kolmen sektorin, kolmen osa-alueen suhteen, mikä tarkoittaa
sitä, että varmaankin muun muassa materiaalin
eliniän jatkamiseen tähtääviä toimia
ja muita tämän kaltaisia innovatiivisia toimia
tarvitaan.
Ministeri kiinnitti huomiota nimittämänsä Siilasmaan
työryhmän työhön (Puhemies:
5 minuuttia!) varusmiespalvelun kehittämiseksi, ja lyhyesti
totean hänen puheenvuoroonsa yhtyen, että minäkin
odotan tältä työryhmältä paljon. Epäilemättä jotta
se hyvä tilanne, joka meillä tällä hetkellä varusmiespalvelun
osalta on — 80 prosenttia suorittaa varusmiespalvelun — voitaisiin
säilyttää, tarvitaan aktiivisia toimia
varusmiespalvelun kehittämiseksi. Toivon, että Siilasmaan
työryhmä tuo hyviä ehdotuksia tässä suhteessa.
Vielä haluan kiittää jaostoa siitä,
että tämä Puolustusvoimien kuvamateriaalin
digitointi päästään aloittamaan.
Se on pieni hanke mutta tärkeä hanke, sillä se
on myöskin kulttuurihistoriaa, ja näin tämän
digitoinnin myötä nuorempi sukupolvi pystyy tätä arvokasta
kuvamateriaalia käyttämään jatkossa.
Juha Mieto /kesk:
Arvoisa puhemies! On jatkoskin mielestäni tärkiää,
että Suomes varusmiespalavelu säilyy sellaasenansa,
ku soon tähänki asti ollu, että periaattees
kaikki Suomen nuoret miehet käy armeijan. Kaikki tieretähän, jokka
me oomma sen käyny, silloin ku aikanansa käytihin,
niin olihan se 19-vuotiaalle, joka on kriittinen, tietää kaiken,
ja ehkä käskyjäki on vähän
hankala vastahan ottaa, se oli mieheksi kasvamisen aikaa.
On selevä asia, jotta siitänsä, mitä takavuosina
itte kukin ja varsinkin meikämanne armeijan on käyny,
armeija on paljo muuttunu. Silloon oli ehkä käskytystä enemmän,
jopa simputuksen tapaasta, mutta se otettihin vähä niinku
huumorilla vastahan. Mutta tänä päivänä voidahan
sanoa, ku paljo puhutahan nuorten miesten kunnosta, mä luulisin,
että tänä päivänä varusmiehekkin
on paljo paremmas kunnos suhtees, mitä annetahan ymmärtää.
Ainaki oon kuullu sitä, että tänä päivänä varusmieheksi
ku mennähän, on tietty peleko, että kuinka
siellä niinku fyysiseltä ominaisuuksilta pärjätähän.
Monelleki on tullu yllätyksenä, että se
kynnys on ollukki turha peikko.
No, mitä nyt tuloo siihen, että kuitenkin
tuollaine 20 prosenttia ikäluokasta armeijan keskeyttää,
josta ensimmäisen viikon aikana tuollaset kymmenkunta prosenttia,
ja ehkä kymmenkunta prosenttia on se toinen siitä 20
prosentista, joka sitten toisaalta jostain syystä ei lähäre
eres sinne kutsuntojen jäläkihin. Tuntuu, jotta
tämä mielenterveys on sellaanen asia, johonka
on lääkärien tosi vaikia puuttua, jos
nuori mies heittäytyy, että tuntuu, jotta vaikia
on tätä armeijaa läpi kahalata, ei henkisesti
jaksa, niin ei kukaa ota sitä riskiä lääkäriistä,
että kattoo, jotta ehkä siinä ny vähä narratahan.
On konkreettisia esimerkkiä meikämannelle, jok’on
tullu kertomahan tämän aisianlairan juuri näin,
ku mä kerron. En tarkoota sitä, jotta pitäs
otteeta koventaa. Mutta uskoosin, jotta siinä vaihees ku
kutsunnossa ollahan, niin se olis hyvä, ku siel olis joku
preikkaaja, joka näille nuorille miehille saatei — siitä on
monta kertaa vielä jopa puolitoista vuotta, vuosi tai ainakin puoli
vuotta, ku astutahan palaveluksehen — pikkuusen kertoos,
kuinka kannattaas ruveta omasta kunnosta pitämähän
huolen, saatei monta kertaa tollanen henkinen ajattelu, keskittyminen,
että sinne mennähän, siellä ollahan.
Kyllähän totuus on näi, jotta kyllä nuoren
miehen itsetunto on sen verran luja ja ennen kaikkia se tarvittoo
sitä, että jos se armeijan käy, niin
soon aivan niin ku olis tuota puolittaisen olympia-, ei kullan mutta
sanotahan ainaki vähintään mitallin voittanu.
Ja mitä tuloo sitten näihin varaosa-asioihin. Soon
hyvin huolestuttavaa. Toivotaha, että jatkos meillä varaosahyllyt
on varaosista aina täynnä. Ainakin osissa hävittäjissä käytihin
tällä lailla, että piti ehjistä hävittäjistä ottaa
varaosia, ku toisihin tarvittiin. Mä toivoosin, että Suomen
armeijas ei näin käytääsi. Onhan
tämäki osottaen sellaanen tietty signaali, että puolustusmäärärahoja,
niitä tarvitahan monelle eri sektorille. Ennen kaikkia,
jos tänne kalustoa hankitahan, niin kalusto pitää olla
hyvää, ja se pitää olla toimintavalmiina.
33 sekuntia on aikaa, niin haluaasin lopuksi keskittyä,
hivenen äskön tuli jo esille, tämä Afganistan.
Mä haluan vielä toristaa sitä, tai kehottaasin,
jotta annetahan afganistanilaasille aikaa kaks kolme vuotta, ja
sanotahan, jotta huolehtikaa tästä lähtien
itte omasta maasta. Mä väitän, että soon
kaikista parahin tie kaikille, ja tällä konstilla
saarahan afganistanilaaset itte hoitamahan omasta ittestään.
Tämä on mun mielipide. 5 minuuttia täyteen.
Toinen varapuhemies:
Otetaan tähän ministerille 2 minuutin kommentti-
ja yhteenvetopuheenvuoro. Puoleltahan jatketaan sitten valtiovarainministeriön
asioilla.
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Yhteen kysymykseen jätin epähuomiossa
vastaamatta. Täällä tiedusteltiin, että mikäli
Suomi ottaisi lisävastuita — joista siis, korostan,
hallituksen piirissä ei ole päätöksiä — minkä tyyppisistä kustannuksista
on kysymys. Ehkä yksi esimerkki on se, että tämän
vaalivahvennusjoukon kustannus, joka oli siis noin neljä kuukautta
maassa, 84 sotilasta, oli 9 miljoonaa. Eli yksi sotilas noin keskiarvoltaan
maksaa vuositasolla Afganistanissa sen noin 150 000 euroa, Kosovossa
80 000 ja Tšadissa 240 000.
Kaiken kaikkiaan, kun taloustilanne muuttui, tiivistimme entisestäänkin
yhteistyötä puolustusteollisuuden kanssa. Kartoitimme
ne hankkeet, joita saatettiin aikaistaa, jotta pystyttiin pitämään
yllä työllisyyttä näissä yrityksissä ja
edelleen huolehdimme, toinen asia, että nämä yritykset
pääsevät mahdollisimman aikaisessa vaiheessa
tuotekehitykseen mukaan, jotta ei kävisi niin, että sitten
kun tulee tilaamisen aika, yritys joutuu sanomaan, että meillä ei
tuota tuotetta ole, kun emme ole tienneet siihen varautua. Kolmas
on se, että puolustusteollisuuden yritysten pitäisi
enenevässä määrin päästä Tekesin
ja Eran kehitysohjelmiin mukaan, jotta osaamistaso nousisi.
Kolmas kohta. Ed. Laitinen nosti esille tärkeän
asian, tuottavuusohjelman. Sen osalta on sanottava, että puolustus
on osuutensa tehnyt, vähintäänkin, mutta
meillä on se periaate, että sen, mikä osaksemme
tulee, sen teemme. Mutta kysymys Puolustushallinnon rakennuslaitoksen
tulevaisuudesta on aika yksiselitteinen, eli puolustusministeriössä ei
ole suunnitelmia tuon rakennuslaitoksen alasajosta, ja kun sen päätöksen
tekee puolustusministeriö, niin tältä osin
uskon, että voin huojentaa mieltänne. Näemme,
että rakennuslaitoksella on tärkeä merkitys.
Ja, ed. Mieto, juuri näin: kutsuntoihin panostetaan
jo nykyisellään, pyritään niin
fyysiseen kuin psyykkiseen puoleen kiinnittämään
huomiota. Armeijaan on aikaa, vuosi—kaksi on vielä aikaa kiinnittää huomiota
näihin kysymyksiin, ja meillä on erilaisia projekteja
menossa. Se on yksi tapa yrittää pienentää sitä keskeyttäneiden
määrää. Toinen on lääkärintarkastusten
parantaminen niin kutsunnoissa kuin sitten palveluksen aloittamisen
yhteydessä.
Toinen varapuhemies:
Tähän voidaan ottaa pari vastauspuheenvuoroa,
ennen kun mennään eteenpäin valtiovarainministeriön
puolelle.
Eero Heinäluoma /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Saarinen otti aikaisemmin esille sen
mahdollisuuden, että nykyistä enemmän
varhaistaisimme tilauksia vaikean työllisyystilanteen takia.
Meillä on armeijalla todella tarpeellisia hankintoja, jotka
suuntautuisivat suurella todennäköisyydellä kotimaahan. Tämä koskee
muun muassa alushankintoja.
Olin aika yllättynyt, että ministeri ei vastannut
tähän kysymykseen millään tavalla.
Demarien vaihtoehtobudjetissa ehdotetaan 100:aa miljoonaa euroa
näihin alushankintoihin ja niistä erittäin
iso osa Puolustusvoimien puolelle. Eikö olisi syytä tässä tilanteessa,
kun tiedetään kuinka vaikeita vuosia rahoitusmielessä meillä on
edessä, varhentaa nyt tähän päätöksentekoon,
mieluiten jo tietysti tähän vuoteen ja joka tapauksessa ensi
vuoteen, näitä välttämättömiä hankintoja, jotka
ovat sekä korjaushankintoja että uushankintoja.
Toivoisin tähän kannanottoa.
Vaikka kuinka tarkasti kuuntelin ministerin vastausta Afganistanin
kriisinhallintaan, en kuullut sitä kannanottoa, että tekin
pitäisitte perusteltuna siirtää painopistettä selvästi
siviilikriisinhallinnan puolelle Suomen osallistumisessa. Toivon,
että tähän vielä kertoisitte
oman kantanne.
Toinen varapuhemies:
Myönnän tähän vielä repliikkipuheenvuorot
edustajille Nepponen, Pertti Virtanen ja Nurmi, ja sitten mahdollinen ministerin
vastaus, minuutti.
Olli Nepponen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kotimainen puolustusvälineteollisuus
on noussut tässä nyt myöskin debatin aikana
ja ministerin vastauksissa esiin. Selonteossa jo aiemminkin on nostettu
esiin suunnitelma, miten kotimaista puolustusvälineteollisuutta kehitetään,
ja se on viestitetty ministerille.
Mutta nyt kysyn, millä tavalla ministeri aikoo tämän
suunnitelman kanssa edetä, koska on tullut toistuvasti
teollisuuden puolelta viestiä, että ei ole tullut
selkeätä kannanottoa, millä tavalla yhdessä ministeriön
kanssa teollisuuden osalta tässä päästäisiin
eteenpäin. On äärimmäisen tärkeää,
niin kuin ministeri totesi, että puolustusvälineteollisuus
pääsee myöskin Temmin ohjelmiin, joissa
t&k:ta lisätään, koska vain
sitä kautta meillä säilyy osaamista.
Myöskin kotimainen huoltovarmuus on äärimmäisen
tärkeää myöskin tämän
teollisuudenhaaran osalta.
Pertti Virtanen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On hyvä, että tässä vaiheessa puhutaan
henkisestä maanpuolustuksesta, aivan niin kuin ed. Mieto
toi asian tärkeyden esiin. Mutta valitettavasti suomalainen
urheilu ja suomalainen armeija ovat tässä aika
henkisiä kääpiöitä.
Jokainen tietää, miten suomalaiset urheilijat
jatkuvasti potevat juuri tämän alueen heikkoutta
samalla lailla kuin olen tutustunut aikoinaan asiaan koulutettuani
armeijan, voisiko sanoa, kihojakin näissä asioissa.
Oikeastaan psykologiaa käytetään lähinnä palikkatesteihin
ja muuten tässä yhteiskunnassa bisneksen tekoon konsulttitasolla
vielä puoskarivoimin.
Eli tässä asiassa, jos missä, henkinen
maanpuolustus on sitä, että fysiikka ja mieli,
molemmat, yhtä aikaa koulutetaan, niilläkin joilla
on ongelmia joskus mielen alueella. He voisivat saada todella kovan
henkisen kunnon, kun pistettäisiin ruumiillisiin hommiin.
Tässä on Suomen armeijalla vielä paljon
tekemistä, eikä pitäisi kouluttaa poikia
ikään kuin he olisivat samoja kakaroita kuin joskus
30 vuotta sitten.
Tuija Nurmi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen samaa mieltä kuin ed. Heinäluoma,
ja keskustelinkin tästä asiasta tänä aamuna
ministeri Pekkarisen kanssa. Niitä hankintoja, jotka on
tehtävä, tulisi aikaistaa. Esimerkiksi liikuteltavat
hangaarit, joihin voidaan panna helikoptereita ja hävittäjiä,
ovat hyvin nopeasti rakennettavissa, ja suunnitelmia niiden hankkimiseksi
on jo olemassa. On vain kysymys niitten aikaistamisesta hieman.
Me tiedämme, että on paljon kalustoa ilman suojaa.
Näin saisimme katoksen näille liikkuville vehkeille,
tässä tapauksessa helikoptereille ja hävittäjille.
(Välihuuto) — No, vehkeet ja vehkeet, kun tässä pitää niin nopeasti
puhua, niin ei tässä aina sanat tule mieleen,
kun vapaasti puhuu.
Täällä Helsingissä on esimerkkejä tästä rakentamisesta,
esimerkiksi rautatieaseman suoja, joka on tämän
Eliel Saarisen tornin mukaisesti kuvitettu, ja myös Musiikkitalon
suoja, joka on rakennustöiden suojana. Samalla menetelmällä voitaisiin
(Puhemies: Minuutti!) — lopetan tähän,
arvoisa puhemies — näitä lentokone- ja
helikopterihangaarien hankintoja nopeuttaa.
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Lyhyesti ed. Heinäluoman kahteen
kysymykseen. Todellakin hankintojen aikaistamisesta jo nyt on päätetty,
siis Rauma-luokan ohjusveneitten remontointia nopeutettiin vuodella.
Minusta se on hyvä alku. Mutta minun on helppo kyllä nähdä tarpeita.
Tulevaisuudessa niin meillä kuin erityisesti suomalaisessa
telakkateollisuudessa, pelkäänpä pahoin,
on ensi vuonna erittäin suuria vaikeuksia. Näin
ollen tätä työtä pitää koko
ajan tehdä. Ehdokkaita ja tarjottavaa meiltä löytyy.
Kysymykseen siviilikriisinhallinnan lisäämisestä mielestäni
jo vastasin. Näin totesin, että se ei ole puolustushallinnon
vastuulla, mutta olemme koko ajan peräänkuuluttaneet
ja antaneet tilaa ja toimimme yhteistyössä vaikkapa
kehitysneuvonantajien kanssa. Mutta tällä hetkellä meillä on
tilanne, että vuoden vaihteessa siellä Mazarissa
ei ole yhtään kehitysneuvonantajaa. Näin ollen,
jos kysytään, onko painopisteen siirtoa, niin
minusta sinne on perusteltua lisätä näitä henkilöitä löytämään
ja hankkeistamaan niitä tarpeellisia hankkeita siltä alueelta
ja viemään niitä eteenpäin eli
vastauksena on: kyllä.
Ed. Nepposelle toteaisin, että minulla on kyllä käsitys,
että meillä on erittäin tiivis yhteistyö,
on aikaistettu hankkeita, pidetty suomalaisia työpaikkoja
elossa tässä mielessä, ja sitä työtä tehdään
jatkossakin.
Lopuksi haluaisin kiittää niin eduskuntaa
kuin puolustusvaliokuntaa ja sen jaostoa erinomaisen hyvästä yhteistyöstä kuluneen
vuoden aikana.