Oikeusministeriön hallinnonala 25
jatkui
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Arvoisat kansanedustajat! Haluan tässä oikeusministeriön
pääluokan kohdalla kiinnittää oikeusministerin
ja muiden huomiota kahteen mielestäni ajankohtaiseen ja
tärkeään oikeusministeriön hallinnonalan
asiaan. Toinen on törkeiden rikosten valmistelun kriminalisointi
ja toinen on ylipitkät käsittelyajat oikeusprosesseissa.
Mitä ensimmäiseen asiaan tulee, niin jo pari vuotta
sitten eduskunnassa tehtiin aloite, jonka eduskunnan jäsenistä enemmistö allekirjoitti,
jossa
vaadittiin törkeän rikoksen valmistelun kriminalisointia.
Taustalla tässä aloitteessa oli ilmeisesti Liedon
tunnettu rahankuljetusauton ryöstötilanne, jossa
rosvot saivat kaikessa rauhassa valmistella ryöstöaiettaan,
mittailla aikatauluja rahankuljetusautolle ja katsoa reittiä ja valmistella
pyssyt mukana asiaa. Poliisi iski mahdollisimman myöhään
silloin, kun poliisin mielestä valmistelu oli edennyt yrityksen
asteelle. Siitä huolimatta hovioikeus totesi aivan äskettäin,
että ryöstön yritys ei ollut tapahtunut,
ja kun valmistelukaan ei ole kiellettyä eikä rangaistavaa,
niin mitään rikosta tältä osin
ei ollut tapahtunut.
No, tämä aloite ja kriminalisointi ei tietystikään
taannehtivasti tähän asiaan ja tähän
tapaukseen vaikuta, mutta se edes jatkossa auttaisi asiaa vastaavanlaisissa
tilanteissa.
Toinen asia, joka varmasti on ollut tämän
keskustelun taustalla ja muidenkin törkeiden rikosten kuin
ryöstön osalta, ovat nämä koulusurmatapaukset.
Eli meillä on tällä hetkellä Suomessa voimassa
lainsäädäntö, jonka mukaan koulusurmien
valmistelu ei ole rangaistava teko. Nyt näyttää vihdoin
siltä, että oikeusministeri Brax on laittamassa
vauhtia tämän asian valmisteluun oikeusministeriössä,
ja kun tästä mediassa kerrottiin, niin mitä siitä seurasi?
Siitä seurasi Helsingin Sanomissa iso uutisjuttu, jonka
otsikko oli: "Professorit varoittavat puuttumasta rikosten valmisteluun
liian herkästi". Ja jutussa kerrottiin näin: "Oikeusoppineet
toivovat lainsäätäjän pistävän
jäitä hattuun, kun se suunnittelee kriminalisoivansa
rikosten valmistelun entistä laajemmin. Rikosoikeuden professorit
Kimmo Nuotio Helsingin yliopistosta ja Jussi Tapani Turun yliopistosta
suhtautuvat lakihankkeeseen varauksellisesti." No, totta kai.
Kun luetaan näitä argumentteja, niin täällä professori
Nuotion sanomaksi on mainittu seuraava argumentti: "Hän
epäilee, että rikoksesta epäiltyjen oikeusturva
voi vaarantua, jos poliisi lopettaa rikoksen valmistelun alkuunsa."
Siis uudestaan: hän epäilee, että rikoksesta
epäiltyjen oikeusturva voi vaarantua, jos poliisi lopettaa
rikoksen valmistelun alkuunsa. Voi herran jestas sentään!
Mitä, jos kerrankin mietittäisiin rikoksen
uhrin näkökulmasta, potentiaalisen uhrin näkökulmasta
näitä asioita. Mielestäni on aivan selvää, että jos
vähänkin ajateltaisiin, ei tällä kertaa
kuten aina rikoksen tekijää, vaan nimenomaan rikoksen
uhria, niin hänen kannaltaan nyt luulisi olevan päivänselvästi
positiivinen asia se, että poliisi keskeyttää rikoksen
valmistelun alkuunsa.
Muutoinkin, herra puhemies, näyttää siltä,
että tämä meidän kriminaalipoliittinen
eliitti, professorit ja oikeusministeriön virkamiehet ja
myös lainvalvontaviranomaiset, oikeusasiamies ja kumppanit,
kantavat aivan hirveästi huolta rikollisten, vankien ja
rikoksentekijöiden, oikeusturvasta, mutta uhrin oikeusturvasta
harvemmin kuulee puhuttavan. Tietystikään tämä ei
ole mikään nollasummapeli, että jos toisen
oikeusturvaa lisätään, niin se on toiselta
pois.
Mutta toivoisi joskus kuulevan näiltä professoreilta,
korkeasti oikeusoppineilta ja muilta lainvalvontaviranomaisiltakin
huolenpitoa myös rikoksen uhrin oikeusturvasta. Rikoksentekijä saa
esiintyä oikeudessa villapaita päässä,
siis ei päällä vaan päässä,
ja se on ilmeisesti hänen yksityisyytensä suojan
kannalta tärkeätä. Uhri saa hommata itse
juristit, maksaa ne ja esiintyä varmasti siellä omilla
kasvoillaan, törkeänkin rikoksen uhriksi joutunut,
jolle oikeudenkäynti on varmasti traumaattinen kokemus.
Herra puhemies! Haluan sanoa, että totta kai silloinkin,
kun rikoksen valmistelu on kriminalisoitu, niin aina rikosoikeudessa
näyttökysymykset ovat tärkeitä.
Tietystikään se, että ostaa puukon ei
ole näyttö siitä, että on suunnitteilla
ja valmisteilla murha, mutta jos nyt seisoo vihamiehensä porraskäytävässä kirves
kainalossa valmiina, niin voisi olla syytä epäillä,
että rikoksen valmistelu on kyseessä tai jos nailonsukat
päässä ajelee pankin edessä katkaistut
haulikot sylissä, niin ehkä tuokin voisi täyttää rikoksen
valmistelun tunnusmerkistöt.
Herra puhemies! Aikani loppui, joten tämä toinen
asia jää käsiteltäväksi
jossain toisessa yhteydessä.
Tuula Väätäinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kerron SDP:n eduskuntaryhmän
esityksistä.
Esitämme vaihtoehdossamme parannuksia, jotka liittyvät
Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen tutkimustoiminnan kehittämiseen,
pahimmin ruuhkautuneiden käräjäoikeuksien
tukemiseen, talousrikosten selvittämiseen sekä vankeinhoitopalvelujen
kehittämiseen ja vankilatilojen peruskorjaukseen.
Merkittävin uhka kansalaisten turvallisuudelle on syrjäytyminen,
jonka ehkäiseminen on parasta oikeuspolitiikkaa. Työttömyyden
lisääntyminen ja hallituksen rikkaimpia suosiva
veropolitiikka ovat osaltaan lisänneet tuloeroja, köyhyyttä ja
syrjäytymistä. Tuloerojen kasvun suhteen tilanne
on tällä hetkellä pahin sitten sotien. Olemme
käsitelleet syrjäytymisen ehkäisyä ja kansalaisten
tasavertaisen mahdollisuuksien edistämistä muualla
budjettivastalauseessamme. On tärkeää pitää mielessä,
että eriarvoistumisen vastainen politiikka on keskeistä myös
oikeusministeriön hallinnonalan kohdalla.
Puhemies! Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen toiminnan tehostaminen
on ollut valtioneuvoston tavoitteena jo pidemmän aikaa.
Viimeksi asia on kirjattu istuvan hallituksen hallitusohjelmaan.
Määrärahat toiminnan tehostamiseksi ja parempaa
säädösvalmistelua tukevan tiedon tuottamiseksi
ovat kuitenkin jääneet puuttumaan jokaisesta tämän
hallituksen talousarvioesityksestä. Koska kyseessä on
rikollisuuden ennaltaehkäisyn ja koko oikeuspoliittisen
kokonaisuuden kannalta erittäin tärkeä asia,
ehdotamme, että Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen toiminnan turvaamiseksi
lisätään miljoona euroa.
Oikeuslaitokset käräjäoikeudesta
lähtien potevat henkilöstöpulaa. Asioiden
käsittely viivästyy ja ensi vuonnakin on juttuja
vanhentumassa. Tällöin Suomi saa taas EU:n huomautuksen
ja velvoituksen maksaa korvauksia. Korvauksien maksamisen sijaan
tulee palkata tuomareita. Siksi esitämme lisäyksenä 2,1
miljoonaa euroa 18 käräjätuomari—sihteeri-työparin
palkkaamiseksi pahimmin ruuhkautuneisiin käräjäoikeuksiin.
Syyttäjätoimiresurssit ovat hallituksen esittämällä tasolla
vakavissa talousrikoksissa riittämättömät.
Talousrikosten osuus kaikkein vaativimmista rikosasioista on huomattavan
suuri, ja talousrikollisuus aiheuttaa yhteiskunnalle mittavia vahinkoja.
Tämän lisäksi on syytä olla
huolissaan syyttäjälaitoksen henkilöstön
hyvinvoinnista. Liiallinen työpaine alkaa näkyä jo
jaksamisessa. Esitämme lisättäväksi
1,5 miljoonaa euroa valiokunnan esityksen lisäksi syyttäjälaitoksen toimintamenoihin
vaikeiden talousrikosten selvittämiseksi ja työpaineen
helpottamiseksi.
Arvoisa puhemies! Vankeuslaki edellyttää, että jokaiselle
vangille laaditaan suunnitelma rangaistusajan suorittamista, vapauttamista
ja ehdonalaista vapautta varten. Todellisuudessa vankeinhoidon kroonisen
resurssipulan vuoksi riski- ja tarvearvioita tehdään
vain murto-osalle vangeista.
Oikeusministeri ja sosiaali- ja terveysministeri ovat syksyllä 2009
julkisuudessa todenneet, että jo pitkään
Suomen mainetta tahranneet paljusellit jäävät
pian historiaan. Vankiloissa oli vuoden 2009 alussa vielä runsaat
500 vankipaikkaa, joissa oli käytössä paljut.
Vaikka osassa vankiloista paljusellipaikkoja ollaan poistamassa,
niitä jää vielä Hämeenlinnan
ja Helsingin vankilaan. Näissä selleissä asuu
myös vankien pieniä lapsia. Sellien käyttö on
välittömästi lasten kohdalta lopetettava.
Esitämme 2 miljoonaa euroa vankeinhoitopalvelujen kehittämiseen
ja 2 miljoonaa vankilatilojen peruskorjaukseen.
Antti Vuolanne /sd:
Arvoisa puhemies! Hyvät kansanedustajat! Tuomioistuinten
käsittelyjen viivästyminen on nykyisen tasoisena
Suomen perustuslain vastainen tila. Olisi hyvin suotavaa, että maan
hallitus tarttuisi tähän kysymykseen huomattavasti
tarmokkaammin ja nopeammin kuin on suunniteltu ja myös
lisäten resursseja tuomioistuimien käyttöön
siten kuin esimerkiksi sosialidemokraattien eduskuntaryhmän
ehdotuksessa on ehdotettu.
On hyvin keskeinen ja perustavan laatuinen ihmis- ja perusoikeus
se, että ihminen saa viivytyksettä oman asiansa
ratkaistavaksi, ja tällä hetkellä me
olemme saaneet myös monia kansainvälisiä huomautuksia,
tuomioita, siitä, että emme ole tätä asiaa
hoitaneet riittävän tarmokkaasti. On hyvin erikoista,
että nimenomaan Suomessa, jota voidaan pitää hyvällä syyllä monessa
kohtaa oikeusvaltiona ja jonkinlaisena kärkimaana ja esimerkkinä,
tällaista perusoikeuksien puutostilaa voidaan näinkin
pitkään katsoa läpi sormien. Olemme myös
perustuslakivaliokunnassa tähän kiinnittäneet äärimmäisen
vakavaa huomiota ja toivomme, että ne toimenpiteet, jotka
nyt ovat lähtemässä valmisteluun, suoritettaisiin
mahdollisimman ripeäst, näin ainakin siinä keskustelussa,
jota perustuslakivaliokunnassa on käyty ja joka osoittaisi
melko suurta yksimielisyyttä siitä, että tämä asia
pitäisi nyt hoitaa kuntoon.
On monia erilaisia toimenpiteitä. Pelkästään resurssien
lisääminen ei kaikissa kohdissa riitä, vaan
tarvitaan myös se, että sitten nämä tuomioiden
jatkokäsittelyt ja valitusmahdollisuudet katsotaan ja punnitaan,
ja tässä asiassa on sääntelyä ja
muutoksia tulossa.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Olen lakivaliokunnassa nyt toista kautta
ja olen todella tyytyväinen siitä, että me
saimme valtiovarainvaliokunnassa lisättyä valtion
talousarvioon pääluokkaan 25 elikkä oikeusministeriön
pääluokkaan vähän runsaat 2,3
miljoonaa euroa. Siitä suurin osa meni syyttäjille
ja jonkin verran korkeimmalle hallinto-oikeudelle ja sitten parille
kolmelle muulle taholle lisäksi. Eli toisin sanoen pystyttiin
supistamaan ja suuntaamaan resursseja nyt tänne käsittelypuolelle,
jota kautta voidaan jonoja siellä vastaavasti supistaa.
Arvoisa herra puhemies! Ajattelin käyttää muutaman
sanan korkeista oikeudenkäyntikuluista, sillä riita-asiansa
käräjillä ratkova ottaa suuren taloudellisen
riskin. Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen mukaan riitajuttujen
kulut ovat kaksinkertaistuneet kymmenessä vuodessa. Tavalliset
kansalaiset eivät useinkaan pysty vaikeuksitta selviämään
oikeudenkäynnin aiheuttamista ylimääräisistä menoista.
Oikeudenkäyntikuluista voi käytännössä riippua,
miten kansalaisten yhdenvertaisuus lain edessä toteutuu
tai jää toteutumatta. Jotta oikeusturva toteutuu,
kansalaisten on voitava käydä oikeutta varallisuudesta
riippumatta. Nykyisin tämä periaate ei valitettavasti
toteudu.
Viime vuonna jo neljässä riitatapauksessa kymmenestä oikeudenkäyntikulut
olivat suuremmat kuin riideltävän asian arvo.
Oikeudenkäynti on kallis ja epävarma tapa ratkoa
riitoja. Erityisesti sellaisissa jutuissa riski on suuri, joissa
kulut ovat korkeat. Esimerkiksi kiinteää omaisuutta
koskevassa riita-asiassa kulut ovat usein yli 10 000 euroa
riitelevää osapuolta kohden, joskus jopa yli 50 000
euroa. Yksi syy kulujen nopeaan kasvuun on riita-asioiden monimutkaisuus.
Ne ovat nykyään monisyisempiä kuin ennen.
Siksi aikaa kuluu enemmän ja todistajia tarvitaan useampia.
Asianajajienkin palkkiot ovat nousseet merkittävästi.
Oikeudenkäynnin kustannukset muodostuvat oikeudenkäyntimaksusta,
oikeudenkäyntiavustajan palkkiosta ja todistajille maksettavista
korvauksista.
Kantajien oikeudenkäyntikulut olivat Oikeuspoliittisen
tutkimuslaitoksen mukaan vuonna 2008 keskimäärin
6 500 euroa ja vastaajien noin 5 500 euroa. Keskimääräinen
riidan rahallinen arvo oli 15 000 euroa, ja summa on pysynyt
viime vuosina lähes ennallaan. Oikeudessa hävinnyt
osapuoli pääsääntöisesti
maksaa myös vastapuolen oikeudenkäyntikulut. Tämä uudistus
tuli voimaan vuonna 1993. Uudistuksen tavoitteena oli muun muassa
vähentää aiheettomia oikeudenkäyntejä,
mikä toki on hyvä pyrkimys. Uudistus on kuitenkin
johtanut siihen, että jutun häviämisen
pelossa asia usein painetaan villaisella, koska kulut nousevat helposti
suuremmiksi kuin oikeudenkäynnin kohteena olevan intressin
arvo. Taloudellinen riski siis estää usein oikeudenkäyntiin
ryhtymisen, vaikka se olisi välttämätöntä oikeuden
saamiseksi.
Arvoisa herra puhemies! Oikeudenkäyntijärjestelmää onkin
kehitettävä edelleen nykyisestä. Vaihtoehtoisia
menettelyjä, kuten sovitteluja, on lisättävä,
erityisesti pienissä riita-asioissa on löydettävä muitakin
toimivia ratkaisuja kuin oikeudenkäynti. Yksi keino olisi
kuluttajariitalautakunnan toimivallan kasvattaminen nykyisestä.
Oikeusministeriön onkin viipymättä selvitettävä,
miten ihmisten yhdenvertaisuus lain edessä saadaan turvatuksi.
Myös vähemmän varakkailla kansalaisilla
pitää olla mahdollisuus puolustaa etujaan ilman,
että siitä on mahdollisesti seurauksena taloudellinen
katastrofi.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Olemme erittäin tärkeän
kysymyksen äärellä. Juuri mistään
muusta asiasta Suomea ei ole niin arvovaltaiselta taholta moitittu
kuin siitä, että me olemme hoitaneet huonosti
kansalaisten oikeusturvan. Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on antanut
lukuisia langettavia tuomioita siitä, että Suomen
oikeudenkäynnit ovat kestäneet liian kauan. Tähän
kysymykseen on onneksi kiinnitetty merkittävästi
huomiota koko ketjussa esitutkinnasta syyteharkintaan ja käräjäoikeuteen
ja myös sitten ylempiin oikeusasteisiin, hovioikeuteen
ja korkeimpaan oikeuteen.
Aivan viimeisinä uudistuksina on edelleen yhdistetty
tuomioistuimia toimivallan osalta ja tehostettu käräjäoikeusverkkoa.
Tämä osaltaan parantaa juuri sitä ongelmaa,
johon ed. Ahonen viittasi, että oikeudenkäyntikulut
kasvavat, kun riittävää osaamista ei
ole ollut. Eli mitä suurempaa on erikoistuminen käräjäoikeuksissa,
mitä suurempaa erikoistuminen on myös asiamiesten keskuudessa,
sitä tehokkaampia prosessit ovat ja sitä nopeammin
ja vähäisemmin kustannuksin oikeudenkäynnit
saadaan hoidettua. On myös erikoinen asia, että syyttäjissä tätä erikoistumista on
tapahtunut ja erityisesti talousrikoksissa syyttäjät
ovat pitkälle erikoistuneita. Nimenomaan tähän
tarkoitukseen on nyt osoitettu vielä 3 miljoonaa euroa
lisärahoitusta eduskuntakäsittelyn aikana.
Lakivaliokunnassa on kannettu huolta siitä, että kaikkia
niitä toimenpiteitä, joista on aiemmin sovittu
ruuhkautuneiden käräjäoikeuksien tilanteen
helpottamiseksi, ei ilmeisesti ole täysimääräisesti
onnistuttu toteuttamaan. Ainakin valiokunnassa saadun selvityksen
mukaan lautamiesten käyttöalan supistamisesta
kertynyt säästö ei ole kokonaisuudessaan
ohjautunut siihen tarkoitukseen, mistä oli aiemmin puhetta.
Lautamiesjärjestelmän supistaminen on kuitenkin
jo nyt osoittanut, että on pystytty toimintoja tehostamaan
2,7 miljoonan euron edestä, mikä on antanut mahdollisuuden
28 uuden viran perustamiseen. Tämä suuntaus on
ollut oikea, ja sitä pitää edelleen jatkaa.
Meillä on edelleen tällä hetkellä liian
laajaa lautamiesten käyttöä tuomioistuimissa.
Mutta kokonaisuutena arvioiden oikeusministeriö on
kiinnittänyt tähän kaikkein keskeisimpään
suomalaiseen oikeusturvakysymykseen huomiota, osoittanut siihen
riittävästi resursseja — tai voiko sanoa
riittävästi, aina lisäraha varmaan tarpeen
on, mutta joka tapauksessa osoittanut merkittävän
lisäpanostuksen — tämän ongelman
korjaamiseksi. Jatkossa toivon paitsi lisärahoitusta myös
sitä, että rohkeus riittää ennen kaikkea
käräjäoikeusverkoston ja virkojen erikoistumisen
parantamiseen.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Zyskowiczin puheeseen voisi sanoa, että jo on
arvot kohdallaan tai pielessä, mitenpäin vaan, meidän
oikeusoppineillamme, jos todella ollaan huolissaan siitä,
että onhan se kamalaa, kun rikollinen ei saa suunnitella
uutta ryöstökeikkaa, vaan heti on poliisi kimpussa.
Tämä on yksi esimerkki siitä, miten laillisuus
ja lainkuuliaisuus voidaan hämärtää kansalaisten
keskuudessa, jos niiden arvomaailma, jotka tulkitsevat lakia ja
jotka laativat lakeja, on tällä tavalla vinksahtanut nurinpäin.
Toinen arvomaailman vinksahdus nurinpäin voi olla myös
siinä, että todella ollaan huolissaan siitä,
minkälaiset ovat vankien olot vankiloissa, kun kuulee,
mitä siellä on: televisiot, hyvä terveydenhoito
ja kaikki muu ja ihan oikein, ei siinä mitään.
Mutta minä kuulin sen jälkeen, kun vankiloiden
olot tulivat julkisiksi, kommentin, että olisipa vanhuksilla
samanlaiset olot kuin vangeilla. Tämmöistäkin
sitä kuulee Suomenmaassa.
Ed. Ahonen, joka lähti pois, piti erittäin
hyvän puheen erittäin tärkeästä aiheesta.
Sekin sanonta osoittaa, millä tavalla kansalaiset oikeuteen
suhtautuvat, kun sanotaan, että Suomessa oikeutta saavat
vain ökyrikkaat ja rutiköyhät. Keskituloisilla
ei ole mitään mahdollisuutta lähteä oikeuteen.
Se on niin kallista tällä hetkellä.
Arvoisa puhemies! Olisin puuttunut siihen asiaan, johon olen
törmännyt, elikkä Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen
tuomioitten täytäntöönpanoon
Suomessa ja niitten tuomioitten huomioon ottamiseen oikeuslaitoksessa.
Se meillä on vielä retuperällä.
On olemassa yksi tapaus, joka minun mielestäni oli aika
tyypillinen Eit:n sivuuttaminen. Korkein oikeus kieltäytyi
purkamasta erään sananvapaustuomion saaneen tuomiota,
Suomessa langetettua rangaistusta, sen takia, että kun
kerta annettiin rahakorvaus, sen piti riittää.
Kuitenkin tämä ihminen kantaa lopun elämäänsä sitä leimaa,
että hänet on tuomittu, vaikkakin väärin
perustein, Suomen oikeuslaitoksessa. Tällaista ei todellakaan
saisi olla.
Olemme yrittäneet ed. Södermanin kanssa tehdä työtä sen
hyväksi, että jollakin konstein saataisiin meidän
lainsäädäntöömme määräys
tai vaatimus siitä, että jos Euroopan ihmisoikeustuomioistuimessa
tulee Suomelle langettava tuomio elikkä sinne viety tapaus
todetaan oikeusturvan vastaiseksi eli Suomessa tuomittu vapautetaan, niin
tämä tuomio purettaisiin Suomessa. Toivottavasti
jossakin vaiheessa tämän tyyppinen valaistus oikeuslaitoksessa
tulee todeksi. Olen saanut kysymykseeni vastauksen, ettei tämä talo eikä kukaan
pysty eikä voi mennä määräilemään korkeinta
oikeutta sen enempää kuin muitakaan oikeusasteita.
Ja näinhän tietenkin on, ellei sitten lakia todella
tämä talo ryhdy muuttamaan.
Toinen asia, mihin olisin tässä ihmisoikeusasiassa
puuttunut, on se, että Suomen pitäisi kaikessa
kanssakäymisessä muiden maiden kanssa korostaa
ihmisoikeuksien toteuttamisen tärkeyttä ja velvollisuutta.
Ja sitähän me emme tee. Me olemme edelleenkin
siinä käsityksessä, että ihmisoikeuksien
toteuttaminen muissa maissa on niiden oma asia. Näin se
ei ole. Kyllä Euroopan unionin jäsenten ja Euroopan
neuvoston jäsenten täytyy noudattaa ihmisoikeussopimusta.
Venäjä on nyt valitettava esimerkki siitä,
että näin ei todellakaan tapahdu. Siellä tapetaan
ihmisoikeuspuolustajia harva se päivä. Suomi ei
sano yhtään mitään. Mutta kun
Venäjälle menee suomalainen meppi, joka on ihmisoikeusalivaliokunnan
puheenjohtaja, niin hänet noteerataan paljon paremmin ja
paljon tärkeämpänä kuin joku
suomalainen poliitikko, suomalainen ministeri. Tämä on
Suomen ulkopolitiikalle ja ihmisoikeuspolitiikalle kohtuullisen
suuri häpeä. Kyllä meidän täytyy
uskaltaa sanoa Venäjälle, että ei näin
Euroopan neuvoston jäsenmaa voi toimia.
Lyly Rajala /kok:
Arvoisa herra puhemies! Olen tuolla työhuoneessa kuunnellut
erittäin hyviä puheenvuoroja. Ed. Ben Zyskowicz
piti aivan äärimmäisen hyvän
puheenvuoron uhrien asemasta. Olen todennut tuon saman asian, kun istuin
lähes kymmenen vuotta Oulun käräjäoikeuden
lautamiehenä elikkä maallikkotuomarina. Sen huomasi
jo silloinkin. Se, että lautamiehiä nykyään
käytetään vähemmän,
on ihan oikea suunta. Siellä istui ihan turhaan yksi käräjätuomari
ja kolme lautamiestä ihan pienissäkin asioissa.
Olen täsmälleen samaa mieltä, että lautamiesten
käyttöä aivan oikeutetustikin on vähennetty.
Täällä on moneen kertaan todettu
se, että Suomi on saanut tuomioita ihmisoikeustuomioistuimesta,
elikkä Suomessa oikeusturva ei toteudu, mutta vielä vähemmän
nykyinen rikoslaki toimii kansalaisten oikeustajun mukaisesti. Olen
sitä mieltä, että oikeusministeri ampuu
omiaan nilkkaan. Tämä rikoslakien liberalisointi
alkoi viime kaudella, jolloin nykyinen oikeusministeri oli lakivaliokunnan
puheenjohtajana. Itsekin olin siellä jäsenenä.
Silloin tuotiin sakon muuntorangaistuksen ensimmäinen vaihe
vapaampaan suuntaan, elikkä 20 päiväsakkoa
tai sen alle ei muunnettu vankeudeksi. Viimeinen pisara tuli sitten viime
vuonna, jolloin laki astui voimaan, että poliisin kirjoittamia
rangaistusvaatimuksia elikkä poliisin kirjoittamia sakkoja
ei muunneta vankeudeksi ollenkaan. Sehän tarkoittaa siis
sitä, että ihminen, jolla ei ole tuloja eikä ulosmitattavaa
omaisuutta eikä hänellä ole myöskään
silloin luottotietoja tai luottotiedot ovat tosi huonot, ei saa
mitään sanktiota. Viimeksi tänään
olen täällä eduskunnassa kuullut kauppiailta
tätä suurta murhetta. Näpistykset ovat
lisääntyneet räjähdysmäisesti.
Viime torstaina yli vuoden odottelun jälkeen sain suorassa
lähetyksessä kyselytunnilla kysymysvuoron ja kysyin
tästä samasta aiheesta, milloin oikeusministeri
aikoo tuoda lupaamansa korvaavan sanktion tälle sakkojen
muuntorangaistuksen poistamiselle. Se on luvattu tuoda tämän
vuoden loppuun mennessä. Ei ole montaa päivää aikaa,
pari viikkoa. Toivottavasti sellainen tulee ja vikkelästi.
Tästä kantavat suurta huolta kaikki kauppiaat, ja
ennen kaikkea huoltoasemakauppiaat ovat olleet jatkuvasti yhteydessä.
Tapasin viime lauantaina Oulussa viitisenkymmentä huoltoasemakauppiasta,
ja heillä se on äärettömän
suuri murhe, kun ne ihmiset voivat käydä tankkaamassa, nimenomaan
tällaiset taparikolliset tarkkaan tietävät,
missä menee poliisin rankkarin elikkä sakon ja
sitten oikeuden vankeuden raja, milloin ne asiat lähtevät
tuonne tuomioistuimiin päin. Sanoin vihjeenä näille
kaikille huoltoasemakauppiaille, että älkää antako
poliisin kirjoittaa mitään sakkoja, vaan viekää ne
suoraan oikeuteen. Se on ainoa keino saada näitä taparikollisia
kuriin, mutta siihenkin tulee sitten tenkkapoo. Siihen tulee seinä vastaan,
kun syyttäjät, joilla on töitä ihan tarpeeksi,
eivät ota näitä pikkujuttuja käsittelyyn ollenkaan
ja tekevät syyttämättäjättämispäätöksen,
ja tämä edelleen tappaa tätä meidän
suomalaisten hyvää oikeustajua.
Se on ikävää, että kun täällä kyselytunnilla
kysyy jotain, niin oikeusministeri sitten vastaa ja hän
vastaa väärin. Sanoi, että joo, että te
puhuitte siitä 2003-laista ja minä en suinkaan
puhunut. Minä olen ollut molempia lakeja tekemässä ja tiedän
varmasti, mitä eroa niillä on.
Oikeusministeri viimeksi tänään täällä salissa sanoi,
että tälläkin hetkellä istuu
120 sakkovankia. No, se on hyvä, että joku edes
istuu. Ne ovat sellaisia sakkovankeja, jotka ovat saaneet tuomioistuimen
kautta ne sakot.
Meidän vastavalittu oikeusasiamies Jääskeläinen
otti kantaa heti ensimmäisinä päivinä valintansa
jälkeen vankilauudistukseen ja siihen, että Suomi
myöskin on saanut muistutuksia ja huomautuksia ja tuomioita
siitä, että meillä edelleen on noita
paljusellejä satoja. Siitä syystä minä ihmettelen
suunnattomasti, kun pari vuotta sitten ruvettiin tekemään
vankilauudistusta ja yksi lopetettavista, lopettamisuhan alla olevista
vankiloista oli Pelson vankila Vaalassa Oulun läänissä.
Sitä ei kokonaan lopetettu, mutta siellä oli yli 200
paikkaa. Vaalan vankilassa, Pelson vankilassa ei ole koskaan ollut
yhtään ainoaa paljuselliä, ja sieltä niitä vähennettiin
kuitenkin noin sata paikkaa, ja nyt kärrätään
niitä vankeja sitten tänne etelään
sellaisiin vankiloihin, missä on edelleen paljusellejä.
Se on kansallinen häpeä meidän vankilalaitoksellemme.
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Oikeusministeriön hallinnonalalta
on tänään jo käyty laajaa keskustelua
ennen tätäkin tuokiota ja siinä on otettu
esiin monia tärkeitä asioita, kuten huoltajuusriitojen
helpottuminen ja viimeksi täällä oikeudenkäyntien
kustannukset. Vaikka nyt tuntuu julkisuudessa käydyn keskustelun
perusteella, että oikeusministeriön hallinnonalalla tärkein
asia on tämä paljuselliongelma, niin uskoisin,
että vähintään yhtä suuri
ongelma liittyy tuomioistuinlaitoksen toimivuuteen ja tuomioistuinten
prosessien sujuvuuteen, prosessien kestoon ja nykyaikaisen tekniikan
hyödyntämiseen tuomioistuinten työn helpottamisessa.
On äärimmäisen tärkeää,
että sellainen yksinkertainen asia kuin tietojärjestelmät
toimivat niin kuin niiden pitää. Nykyisellä tekniikalla
voidaan helpottaa tuomioistuinten prosesseja ja toimintaa vaikka
kuinka paljon, mutta edelleen lakivaliokunnassa kuulimme, että prosesseissa
on ongelmia. Tuntuu, että vaikka yhteiskunnassa monelta
osin tietotekniikka on meidän vahvuutemme, niin julkisella
sektorilla se on edelleen musta aukko. Pahimmassa tapauksessa toimintaa edistävät
järjestelmät vain hidastavat prosesseja, kun ne
eivät toimi. Tietotekniikan toimimisen ei pitäisi
olla rahasta kiinni.
Toinen seikka, joka tuli valiokunnan kuulemisissa vahvasti esiin,
on tuomioistuinten kasvanut tarve toiminnan analyyttiseen seurantaan
ja arviointiin. Tämän osalta sekä korkein
oikeus että korkein hallinto-oikeus ovat käynnistäneet
hankkeita ja selvityksiä ajantasaisen tiedon saamiseksi.
Kuitenkin tähän työhön tarvittavia
resursseja tulisi edelleen vahvistaa. Tähän lakivaliokunta on
kiinnittänyt huomiota sekä viime että tänä vuonna
omissa lausunnoissaan, mutta toiveita ei valiokuntakäsittelyssä ole
huomioitu.
Sen sijaan Oikeuspoliittiselle tutkimuslaitokselle määrärahoja
on kyllä lisätty, ja onkin tärkeä tiedostaa,
minkälaisia eroja tutkimustoiminnalla ja toisaalta tutkimustoiminnalla
on ja myöskin arvioida kriittisesti sitä, mikä on
yhteiskunnan kannalta tarkoituksenmukainen tapa tuottaa tietoa,
tuottaa arviointeja ja mikä on kenenkin rooli tutkimustyössä.
On varmasti hyvä pohtia myös sitä, mikä on
Oikeuspoliittiselle tutkimuslaitokselle oikea paikka esimerkiksi
suhteutettuna yliopistossa tehtävään
tutkimukseen.
Yksi yllättävästi merkittäväksi
menoeräksi noussut seikka oikeusministeriön talousarviossa on
Ruanda-oikeudenkäynti. Ihmettelen kovasti sitä,
miten ministerin päätöksellä on
voitu avata tällainen menomomentti, jossa ei tunnu olevan minkäänlaista
limiittiä. Päätös prosessin
käymisestä suomalaisen oikeusjärjestelmän
puitteissa tehtiin käsittääkseni kuulematta
eduskuntaa saati edes hallitustakaan laajamuotoisemmin, yksin ministerin
päätöksellä. On vaikea ymmärtää sitä, että muiden
maiden, kuten esimerkiksi Ruotsin, päätös
vastaavassa tilanteessa on ollut oikeusprosessin tukeminen Ruandassa,
mutta Suomessa asia on katsottu toisin.
Koska kyseessä on niin merkittävä oikeusministeriön
hallinnonalaan vaikuttava taloudellinen kysymys, on mielestäni
tehtävä tämän prosessin päätyttyä erittäin
tarkka arvio siitä, onko tämä ratkaisu
ollut paras vaihtoehto tämän prosessin osalta,
ja miten jatkossa tämän tyyppisten päätösten
osalta on syytä toimia. Voiko ministeri yksin tehdä päätöksen
tällaisesta asiasta, jonka kustannusvaikutukset ovat näin
suuria ja jopa ennalta-arvaamattomia?
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Nyt, kun yhteiskunta oikeudellistuu vuosi
vuodelta yhä enemmän, hallitus onkin vastannut
siihen nostamalla muun muassa määrärahoja,
joita on annettu syyttäjille, korkeimmalle hallinto-oikeudelle
ja talous- ja velkaneuvontaan. Näissä kohdissa
muun muassa on tullut lisäyksiä valtion budjetin
pohjaesitykseen ensi vuodelle. Nämä ovat rumasti
sanottuna niitä joululahjarahoja, joita eduskunta jakoi
tässä joulukuun alussa.
Pahoinpitelyt lisääntyvät. Tämä on
nähtävissä kaikissa lehdissä uutisina.
Oikeuden käsittelyajat pidentyvät. On tärkeää päästä ratkaisemaan asiat
nopeasti, saada lyhentymään näitä jonotusaikoja
ja käsittelyaikoja kaikin keinoin. Tämä liittyy
myös läheisesti niihin asioihin, joista täällä on
jo puhuttu: tavallinen normaalituloinen kansalainen ei pysty hakemaan
oikeutta oikeusteitse, koska rahat eivät siihen riitä.
Tämä on selkeä epäkohta, josta
täällä on puhuttu ainakin kaikki ne vuodet,
jotka olen eduskunnassa ollut vuodesta 1995. Koko ajan parannusta
on tullut, mutta tuntuu, että millään
emme pysy talousarviossa mukana siinä kehityksessä,
kuinka yhä monimutkaisemmaksi yhteiskunta kehittyy ja tulee yhä oikeudellisemmaksi.
Täällä puhuttiin jo törkeän
rikoksen valmistelun kriminalisoinnista. Tästä ovat
kansalaiset olleet kovin aktiivisesti yhteydessä ja olleet
sitä mieltä, että tämä lainsäädäntö pitää aikaansaada. Kansalaiset
kokevat, että on oikeus ja kohtuus, että törkeän
rikoksen valmistelu on kriminalisoitu. Tässä esimerkiksi
tulevat esiin kouluväkivaltatapaukset eri muodoissaan.
Kuitenkin tässäkin kohtaa on huomioitava se, että kouluissa
tapahtuneet surmatyöt ovat usein tapahtuneet sellaisten henkilöiden
toimesta, jotka ovat itse tulleet koulukiusatuiksi. Koulukiusaaminen
siis jättää ihmiseen ikuiset haavat.
Se ei kuitenkaan poissulje sitä, etteikö törkeän
rikoksen valmistelua pidä kriminalisoida.
Arvoisa puhemies! Haluan kuitenkin aivan erityisesti ottaa esiin
pitkäaikaisen hankkeen: Lahden käräjäoikeus
tarvitsee omat toimitilat. Ensi vuoden alusta Lahden käräjäoikeuden
nimeksi tulee Päijät-Hämeen käräjäoikeus.
Tämähän liittyy tähän
rakenneuudistukseen, joka tapahtuu käräjäoikeuksissa.
Kuten tiedämme, ensi vuoden alusta 51 käräjäoikeutta
sulautuu 27 käräjäoikeudeksi. Nämä tapahtuvat
yhdistymisillä. Näin tapahtuu myös Päijät-Hämeessä.
Mutta rakennus, jossa toimitaan, on rakennettu jo 1979-1980-luvun
taitteessa. Se on kapea, korkea eikä ollenkaan sopiva siihen
toimintaan, mihinkä se on tänä päivänä osoitettu.
Käräjäoikeuden lisäksi talossa
toimii myös Lahden syyttäjänvirasto. Tämä on
todettukin, että tämä rakennus ei ole asianmukainen
enää nykypäivänä.
Toivonkin, niin kuin lupailtu on, että oikeusministeri
valmistelee kehyssuunnitelmaansa vuosille 2011—2014 niin,
että sinne myös Lahden uusi oikeustalo mahtuu.
Toivon, että tästä talosta löytyy
myös tilat hovioikeudelle ja syyttäjänvirastolle
niin, että se rakennus on sitten toimiva niin, että siellä henkilökunta,
asiakkaat, kaikki voivat toimia, liikkua niin kuin asiaan kuuluu.
Varsinkin nyt, kun olen tuolla asunto- ja ympäristöjaostossa,
tämä esteettömyys tulee varsinkin eteen,
kun väki vanhenee.
Tietenkin on ymmärrettävää,
niin kuin tässä on puhuttu, että näitten
rakenteellisten ongelmien vuoksi monet muut oikeustalot ovat ajaneet hankkeissa
ohi Lahden oikeustalohankkeen. Mutta toivon siitä huolimatta — puhun
nyt jo Päijät-Hämeen käräjäoikeudesta,
joka siis toimii Lahdessa — että sille löytyisi
myötätuulta, rahat löytyisivät
siihen, että tämä rakennus saataisiin aikaiseksi.
On kuitenkin kyseessä alue, jossa on parisataatuhatta asukasta,
ja siellä on kuitenkin muun muassa poliisi toiminut sen
verran hyvin, että mielestäni voisi aluetta palkita
sillä, että saisimme hyvän käräjäoikeusrakennuksen.
Juha Hakola /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Zyskowicz käytti täällä hyvin
ansiokkaan ja vaiherikkaan puheenvuoron liittyen tuohon törkeän
rikoksen valmisteluun liittyvään lakialoitteeseen
ja sen käsittelyyn täällä eduskunnassa.
Hän mainitsi oikeusoppineiden professorien kantoja lehtikirjoituksen
perusteella. Mainitsematta jäi kuitenkin hyvin merkittävä seikka. Nimittäin
se seikka, että muun muassa tuo hovioikeuden tuomari, joka
käsitteli tätä Liedon kokonaisuutta,
Helsingin Sanomissa totesi, että aivan selkeä puute
on se, että törkeän rikoksen valmistelu
ei ole kriminalisoitu, ja esitti näkökantanaan,
että näin tulisi olla.
Todellakin nyt parisen viikkoa sittenhän tämä asia
oli täällä kokonaisuudessaan esillä,
ja tuolloin oikeusministeri Brax kertoi, että oikeusministeriössä aloitetaan
tämän lain valmistelu yhdessä esitutkinta-,
poliisi- ja pakkokeinolain uudistamisprosessin yhteydessä.
Se oli kovin ilahduttava tieto sitä taustaa silmällä pitäen,
että tuolloin, kun itse asiassa tein itse tämän
lakialoitteen vuonna 2007, sen allekirjoitti silloin 107 edustajaa.
Siitä on yli 2 vuotta aikaa, eli se oli vuonna 2007 syksyllä,
kun tuo aloite tehtiin, ja tähän päivämäärään
asti ei ollenkaan ollut selkeää, koska tuo kokonaisuus
voisi eteenpäin mennä.
Sitä on perusteltu kovin monilla ongelmilla, muun muassa
näyttökysymyksillä, että näytön hakeminen
on hyvin vaikeaa. Nämähän ovat kaikki
sellaisia kohtuullisen erikoisia perusteita, koska kyllä näkemykseni
mukaan tietyllä tavallahan tämä prosessi
menee sillä tavalla, että poliisi tutkii, syyttäjä syyttää ja
tuomioistuin tuomitsee ja kaikissa vaiheissa arvioidaan sitä,
onko rikos tapahtunut ja onko syyttäjällä syyttämisen edellytykset.
Sitten viime vaiheessa tuomioistuimet eri tasoilla pohtivat sitä,
onko aihetta kyseisessä asiassa tuomita henkilöt
rangaistukseen.
Meillä on kovin monia muita rikoksia, joissa näyttöongelma
on huomattavan paljon ongelmallisempi. Jätän ne
nyt ajanpuutteen vuoksi mainitsematta, mutta otan nyt esimerkkinä,
että paritusrikoskokonaisuudessa, jota käsiteltiin
Helsingin käräjäoikeudessa, oli yli 60
epäiltyä ja vain ne tuomittiin, jotka itse myönsivät,
ja kaikki muut jäivät näytön
puutteen vuoksi tuomitsematta. Tunnen muutamia ihmisiä täältäkin
salista, jotka ovat ajaneet tätä lainsäädäntöä kovin
merkittävästi eteenpäin, eivät
ole kylläkään paikalla nyt.
Täällä nostettiin esiin myöskin
tuo erityinen ongelma tuossa näpistyskokonaisuudessa ja
ennen kaikkea siinä, että poliisin antamaa sakkoa
ei voida enää muuttaa muuntorangaistusmenettelyllä.
Tämä on tietysti tuottanut paljon ongelmia eikä vähiten
siksi, että myöskin tietyllä tavalla varmasti
viranomaisilla on toimintatapa muuttunut. Silloin, kun ollaan rajoilla,
niin kenties joku muukin kuin ed. Rajala viestittävät
sen, että vaatimalla asian käsittelyä oikeudessa
kenties seuraamus saattaisi olla kovempikin. Ennen kaikkea jos ja
kun tuomio annetaan, se voisi olla sitten muuntokelpoinen. Kuitenkin
on aivan selvää, että tämäntapainen
toimintamalli tulee tuottamaan ongelmia ja tuottamaan syyttäjille
lisää töitä. Sekin vie syyttäjiltä valtavan
ajan, kun he harkitsevat asian syyttämättä jättämistä.
Kokonaisuudessa aiemmin tuossa mainitsin sen, että esitutkinta,
poliisi- ja pakkokeinolainsäädäntö on
uudistusvaiheessa. Ja aivan lopuksi, arvoisa puhemies, toteaisin,
että tuo esitys on käsitykseni mukaan tarkoitus
tuoda tänne eduskuntaan ensi vuoden alkupuolella ja saattaa
voimaan jo vuoden 2010 aikana. Kokemuksesta tiedän, että näin
laajan lakiuudistuksen koulutus on varsin aikaavievää.
Jos ei se ole aikaavievää, niin se on varsin kallista.
Ja jotta koulutuksesta selvitään ennen kuin laki
tulee voimaan, niin siihen on satsattava kyllä varsin paljon
resursseja, ja nämä resurssit vaativat myöskin
merkittäviä taloudellisia panostuksia. Tästä johtuen
toivoisin, että tämä kokonaisuus myöskin
otettaisiin huomioon, kun tätä lainsäädäntöuudistusta
tänne eduskuntaan tuodaan ja sitten myöhemmässä vaiheessa
niille käytännön toimijoille koulutetaan.
Tuula Väätäinen /sd:
Puhemies! Haluan vielä palata tähän
syyttäjien tilanteeseen. Tosiasia on, että syyttäjät
olisivat tarvinneet noin 3 miljoonaa euroa lisäystä,
ja siihen tietysti perustuu tämä demareitten 1,5
miljoonan euron lisäys. Toki on niin, että syyttäjät
varmaan nyt tälläkin määrärahalisäyksellä,
minkä eduskunta tekee pääluokkaan, saavat
paljon aikaiseksi ensi vuonna. Ja tämähän
käytännössä nyt tarkoittaa silloin sitä,
että kun syyttäjät pystyvät
toimimaan täydemmällä teholla tai vahvemmin
kuin tähän asti, niin se poikii tietysti sitten
asioita käräjäoikeuksiin ja oikeuslaitoksiin.
Valiokuntakin on todennut täällä,
että tuomioistuinlaitoksen määrärahatilanne
on kuitenkin jatkossakin erittäin kireä eikä yllättäviin
lisäresurssitarpeisiin voida reagoida riittävästi.
Eli tämä käytännössä kyllä nyt
sitten tarkoittaa sitä, että täällä salissa
täytyy olla tavattoman tarkkana ja vaatia tavallaan hallitusta
myös pitämään huolta siitä,
että koko oikeuslaitoksen toimintaedellytykset turvataan
sitten kaikissa portaissa. Nyt ei oikeastaan riitä pelkästään
se, että syyttäjäpuolta vahvistetaan
ja siitä puolesta pidetään huolta, vaan
täytyy nyt sitten katsoa koko oikeuslaitosta yhtenä kokonaisuutena,
jotta sitten asiat menisivät alusta loppuun sujuvasti ja
ihmiset saisivat sitä oikeutta, mikä heille kuuluu.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Palaan vielä tuohon sakonmuuntokysymykseen. Lakivaliokunta
esitti valtiovarainvaliokunnalle antamassaan lausunnossa, että joko
nyt tässä talousarviossa tai tulevissa lisätalousarvioissa
tulisi huomioida eduskunnan yksimielinen tahto siitä, että niissä tilanteissa,
joissa sakonmuuntomahdollisuus poistettiin, eduskunta haluaa ottaa käyttöön
vaihtoehtoisen rangaistuksen. Tämä käytännössä voi
tarkoittaa esimerkiksi valvontarangaistuksen käyttöönottoa
muuntorangaistuksen tai kiinteän vankeusrangaistuksen korvikkeena.
Eduskunta edellytti myös, että sellaisissa tilanteissa,
joissa tekijä esimerkiksi näpistysrikoksissa osoittaa
selkeää piittaamattomuutta lain kielloista ja
käskyistä, muuntomahdollisuus palautettaisiin
ja jatkossa olisi käytössä. Tämä on äärettömän
tärkeä huomio lakivaliokunnalta, ja toivon, että se
vakavasti otetaan.
Nythän myymälävarkaudet ovat lisääntyneet merkittävässä määrin,
ja kaiken kaikkiaan myymälävarkauksista aiheutuu
suomalaiselle kaupalle eli meille kaikille rehellisille kuluttajille
440 miljoonan euron kustannukset. Kun me arvioimme tuosta sakonmuuntokäytännön
muuttumisesta aiheutuneita säästöjä,
niin summa on ollut 450 000—630 000 euroa.
Siis se muutos, joka täällä ajettiin
puolipakolla läpi, aiheutti noin promillen säästön
verrattuna siihen, paljonko myymälävarkauksien
kokonaiskustannukset ovat. Eli kun me puhumme lainsäädännön
hyvästä laadusta, niin emme voi tarkastella vain
yhtä momenttia valtion budjetissa, vaan meidän
pitää tarkastella kustannuksia koko yhteiskunnassa
ja lakimuutosten vaikutuksia koko yhteiskuntaan.
Näin ollen totean, että jatkossa talousarvioita tai
lisätalousarvioita laadittaessa on syytä varata tuo
tarvittava määräraha, jotta voidaan toteuttaa eduskunnan
tahto ja palauttaa muuntorangaistus tai korvaava rangaistus tilanteisiin,
joissa se on välttämätön.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Oikeusministeriön hallinnonalasta
on tänään käyty keskustelua,
ja erityisesti tuo sakon muuntoasia on noussut nyt näissä keskusteluissa
erittäin vahvasti esille, ja voisi todeta, että aivan
aiheellisesti. Hallituksemmehan poisti tuon poliisin antamien sakkojen
muuntomahdollisuuden vankeusrangaistukseksi, ja kyllä täällä ed.
Rajala ja muutamat muutkin ovat tuoneet esille niitä faktoja,
joita tämän jälkeen on tapahtunut.
Ne uhkakuvat, joita tässä salissa moni kansanedustaja
esille toi, ovat toteutuneet ja jopa pahimmalla kaavalla, ja se
tarkoittaa sitä, että silloin on tarpeen ryhtyä varmasti
toimenpiteisiin. On sellaisia tietoja ja tarinoita, että osa
ihmisistä repii sakkolappunsa, kun he tietävät,
että niillä ei ole heille mitään
merkitystä. Tämä ennalta ehkäisevä vaikutus
on kadonnut tämän uudistuksen myötä ja
rikokset ovat lisääntyneet. Siitä saimme
tänä vuonna lukuisia eri viestejä. Syyttäjien, tuomareiden
ja haastemiesten työtaakka lisääntyy,
jos sitten kaikki nuo pienimmätkin rikokset viedään,
esimerkiksi bensavarkaudet ja näpistykset, sitten tuomioistuinkäsittelyyn,
niin kuin useat asianomistajat ovat nyt tehneet, ja ei siinä ole kyllä mitään
järkeä.
Myymälävarkaudet ovat lisääntyneet
koko maassa erittäin rajusti tämän vuoden
puolella, monin paikoin jopa puolella. Tähän on
varmasti muitakin selittäviä tekijöitä.
Tietysti talouden taantuma näkyy siinä varmasti
osittain, mutta ehdottomasti myös tuo edellä kuvaamani
lakimuutos, jonka tämä muuten hyviä esityksiä tuottanut hallituksemme
teki ja jonka eduskunta hyväksyi. Poliisi uskoo, että osasyynä on
nimenomaan tuo tämän vuoden alussa voimaan astunut
lakimuutos, mutta oikeusministeriö luonnollisesti on kiistänyt,
että lisääntynyt pikkurikollisuus johtuisi
lakimuutoksesta. Näin heidän ehkä tietysti täytyykin
puolustaa omia esityksiään.
Yhdeksi selitykseksi kaupan puolella nähdään
myös taantuma, sillä perinteisten myymälävarkaiden
joukkoon on liittynyt aika mielenkiintoisia ja ehkä yllättäviäkin
uusia ryhmiä. Myymälävarkaiden joukossa
on entistä enemmän myös iäkkäitä ihmisiä ja
jopa perheenäitejä. Kyllä tämä on
tietynlainen hätähuuto myös suomalaisesta
yhteiskunnasta, että meidän pitää myös lisätä satsauksia
ikäihmisten ja pienituloisten perheiden ja yleensä pienituloisten
ihmisten toimeentuloon niin, että he eivät joutuisi
tälle rikolliselle tielle, josta nyt tämä alkuvuosi
on kertonut.
Kaupoista lähtee tavaraa joka vuosi liki 500 miljoonan
euron edestä. Myymälävarkaudet aiheuttivat
kaupoille viime vuonna 444 miljoonan euron menetykset. Summa on
erittäin huomattava, sillä sisäisten
virheiden, tavaroiden pilaantumisen ja rikkoutumisen, aiheuttama
hävikki on kaupalle vain noin 71 miljoonaa, eli tämä suhteuttaa
jossain määrin tuota myymälävarkauksien
kaupalle aiheuttamaa harmia. Suomen Kaupan Liiton mukaan poliisille
tehtyjen ilmoitusten määrä on kasvanut
tänä vuonna yli 10 prosenttia syyskuun loppuun
mennessä. Pääkaupunkiseudulla kasvu on
ollut vielä sitäkin suurempaa. Kyllä nämä ovat
vahvistavia lukuja ja esimerkkejä niille puheenvuoroille,
joita tässä salissa tänään
olemme kuulleet. Vuoden 2007 syyskuusta tämän
vuoden syyskuuhun poliisille ilmoitettujen myymälävarkauksien
määrä on kasvanut yli 20 prosenttia.
Tässäkin Kaupan Liitto yhtyy meihin sakkomuuntorangaistuksen
poiston vastustajiin, että se on yksi keskeinen syy näihin
pahentuneisiin lukuihin.
Arvoisa puhemies! Kaupan Liitto ja Päivittäistavarakauppa
ry ovat ehdottaneet, että toimiin on ryhdyttävä.
He ovat nostaneet esille myös sen, että olisi
selvitettävä sitten heille annettavaa oikeutta
hakea myös häirikköasiakkaille myymäläkohtaisia
lähestymiskieltoja. Tämä asia muistaakseni
nousi viimeksi viime kesänä esille yhtenä toimenpiteenä,
joihin sitten on ryhdyttävä, jos muulla tavalla
ei tätä myymälävarkauden
roimaa kasvua saada kuriin.
Arvoisa puhemies! Yhdyn täällä edelläni
puhuneen ed. Katajan toivomukseen ja esitykseen siitä,
että sakon muunto palautetaan käytäntöön. Näin
kaikki suomalaiset joutuisivat tulevaisuudessakin vastuuseen omista
rikoksistaan, ovat ne sitten pieniä tai isompia, on heillä sitten
varaa tai ei maksaa sakkoa, ja sillä olisi ainakin tietojen
ja tilastojen valossa selkeä vaikutus ennalta ehkäisevässä mielessä tuohon
pikkurikollisuuteen.
Krista Kiuru /sd:
Arvoisa puhemies! Lakivaliokunnassa opposition kansanedustajat
eivät jättäneet tällä kertaa
eriävää mielipidettä, vaikkakin
meillä on monia tärkeitä asioita, joita
me kuitenkin toivoimme ainakin resurssien suhteen saatavan vähän
korkeammalle tasolle hallituspuolueiden kansanedustajien prioriteeteissa.
Arvoisa puhemies! Joitakin arvioita tästä käsillä olevasta
esityksestä.
Ensinnäkin tuomioistuinten ja syyttäjälaitoksen
tila on huolestuttava juuri siksi, että me joudumme kysymään
itseltämme, toteutuvatko kansalaisten perusoikeudet tavalla,
jolla niiden pitäisi toteutua. Tiedämme, että ihmisoikeusvaatimustenkin
johdosta katsottuna meillä on selkeää näyttöä siitä,
että olemme saaneet tuomioita pitkistä ja viivästyneistä oikeuskäsittelyistä.
Näin ollen on tärkeää sitoutua
siihen, että todella lyhennämme tuomioistuinten
käsittelyaikoja emmekä vain puhu siitä.
Nyt jo tällä kertaa se tarkoittaa sitä,
että yli vuoden vireillä olevat jutut ja alueellisten
käsittelyaikojen vähentäminen ovat kaksi
aivan keskeistä tavoitetta, joiden pitäisi näkyä myöskin
määrärahojen puolella. Jotta oikeusketju
olisi sujuva, olemme sosialidemokraatteina halunneet, että nämä tuomioistuinten ja
syyttäjälaitoksen resurssit olisivat vieläkin korkeammalla
tasolla kuin valtiovarainvaliokunnan joukkue nyt sitten esittää.
No, tällä me elämme nyt, mutta täytyy
sanoa kuitenkin, että käytännössä jo
aikaisempi selvitys, jossa mitattiin sitä, voivatko tuomioistuimet nykyisillä resursseilla
selkeästi lyhentää yleisiä käsittelyaikoja,
totesi yksikantaan, että näillä resursseilla
sitä vielä ei tehdä. Se kai kertoo meille, kuinka
vakavassa tilanteessa me olemme. Samaan aikaan esimerkiksi taantuman
kautta oletetaan, että tietyt jutturyhmät, kuten
velkajärjestelyt ja yrityssaneeraukset, tulevat selkeästi
lisääntymään. Jos tilanne jatkuu
pitkään, se tuo oman painolastinsa ruuhkautuneisiin
tilanteisiin käräjäoikeuksissa.
Nyt, kun me sitten katsomme kokonaisuutta, on myös
kiinnitettävä huomiota käräjäoikeuksien
lisäksi hallinto-oikeuksiin. Näyttää siltä,
että toimeentulotuki-, sosiaaliturva- ja terveysasiat ovat
juuri niitä, joissa taantuma saattaa ruuhkauttaa juttujen
käsittelyä. Myös sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnassa
oletetaan olevan paineita siihen, että jutut ruuhkautuvat.
Valitettavasti talousarviossa ei riittävästi tähän
huoleen kiinnitetä huomiota. Miten siis hallinto-oikeudet
ja vakuutusoikeus tulevat pärjäämään
seuraavana vuonna, kun riittävää ruuhkanpurkurahaa
ei konkreettisesti osoiteta?
Se on selvää, että hallinto-oikeuksien
ongelmista olemme kuulleet jo moneen kertaan, mutta yksi uusi jutturyhmä on
turvapaikkavalitukset, joitten edellytetään nyt
kasvavan, kun maahanmuuttokin turvapaikanhakijoiden suhteen on lisääntynyt.
Olettama on, että Maahanmuuttoviraston laskelmat saattaisivat
pitää paikkansa, ja se tarkoittaisi noin tuhatta
uutta juttua. Toki määrärahaa on nyt
lisätty, mutta onko tuo sitten riittävä tässä valtavassa
taakassa, joka siellä on kannettavana.
Julkisuudessa on pitkään keskusteltu jo Ruanda-
ja Wincapita-jutuista ja harmaaseen talouteen ja talousrikoksiin
liittyvistä jutuista ja on epäilty, että syyttäjälaitoksen
resurssit eivät riitä edes tällä lisäyksellä näiden
asioiden konkreettiseen hoitoon. Tietenkin tärkeää on
muistaa, että se on myös pois sitten niistä perusjutuista
tai voiko sanoa muista jutuista, sillä kaikki on kuitenkin
käsiteltävä samassa paikassa.
Arvoisa puhemies! Haluaisin vielä kiinnittää huomiota
tutkimustoimintaan, joka on myös tärkeä oikeuspoliittisten
asioiden taustojen saamiseksi keskusteluun. Valiokunta on toistuvasti kiinnittänyt
huomiota oikeuspoliittisen tutkimuksen resursseihin, ja olen sitä mieltä,
että tähän jatkossakin pitää paneutua.
Juha Hakola /kok:
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti totean sen verran — jäi
edellisestä puheenvuorosta nimittäin sanomatta — että on aivan
totta, että koko tuon prosessin siis tutkinnasta aina syyttäjän
ja tuomioistuimeen saakka pitää toimia ja kaikille
pitää löytyä ne riittävät
resurssit.
Merkittävässä roolissa tuomioistuimen
näkökannalta ovat nimenomaisesti ne käsittelyasiat, joissa
tilanne on se, että vastaaja ei saavu paikalle. Kun mietitään
sitä kustannusta, joka syntyy silloin, kun tilanne on sen
kaltainen, että paikalla ovat tuomarit, syyttäjät,
lautamiehet, koko prosessuaalinen koneisto on asettunut, vastaaja puuttuu
kuitenkin, siellä ovat asianomistajat ja kaikki muut, jopa
vastaajan asianajaja saattaa olla paikalla. Tämän
johdosta kyllä näkisin, että jossain
määrin tähän kokonaisuuteen
pitäisi puuttua.
Nimittäin muutamia viikkoja sitten keskustelin erään
kollegani kanssa, joka kertoi olleensa käräjäoikeudessa
eräänä päivänä todistajana. Kun
hän sitten meni saliin todistamaan, niin tuskastuneena
tuomari totesi, että seitsemän juttua on listalla,
joista yksi kyettiin käsittelemään. Kaikissa
muissa tapauksissa vastaaja puuttui. Jokainen ymmärtää,
kuinka paljon kuluja, kuinka paljon resursseja syö tuo
niin sanottu joutokäyntiaika. Tähän toivoisin
kyllä, että kiinnitettäisiin erityistä huomiota,
millä tavalla tämä prosessi saataisiin
toimivammaksi.
Lyly Rajala /kok:
Arvoisa puhemies! Jatkan tuosta, mihin ed. Hakola jäi.
Elikkä minun käräjäoikeuslautamiesaikanani
paras päivä oli semmoinen, että oli yksitoista
juttua, joista käsiteltiin kaksi, eli se osoittaa, että se
on ihan tosi juttu. Kerrankin sattui semmoinen juttu, että todistaja
oli haastettu — sinnehän on pakko mennä,
kun todistajaksi haastetaan — ja tuli Australiasta, missä hän
asui, ja sitten juttua ei voitu käsitellä, kun
vastaaja ei saavu paikalle. Tämä on ihan järjetöntä,
siihen pitäisi saada jokin muutos.
Sen verran palaan vielä tuohon sakon muuntorangaistusasiaan,
että ed. Heinoselle pieni korjaus, että se tuli
voimaan 1.10. viime vuonna. Silloin samana päivänä piti
tulla voimaan myöskin se, että nuo piittaamattomat,
jotka päivästä toiseen tekevät
noita temppujansa, joutuisivat vastuuseen. Ei sitä ole
koskaan nähty. Silloin oikeusministeri vetosi meihin — minäkin
olin silloin lakivaliokunnan jäsen — että ettekö luota minuun,
ja näin se näyttää olevan, ettei
häneen voinut luottaa, koska tuota asiaa ei ole tänne
tuotu vieläkään.
Kaikista karseinta minun mielestäni tuossa sakon muuntorangaistusasiassa
on, että se, siis ihmisten oikeustajun vastainen laki,
tuodaan säästösyistä, että saataisiin
vankilaan enemmän tilaa, sieltä pois sakkovankeja.
Tämä ei ole oikeusvaltion mukaista toimintaa minun
mielestäni millään tavalla.
Kun ed. Hakola sanoi, että jotkut jopa repivät sakkolapun,
olen nähnyt sellaisenkin tapauksen, että tällainen
piittaamaton tekijä, joka on juuri tehnyt siis poliisin
kirjoittamalla sakolla rangaistavan teon, repii tämän
sakkolappunsa siinä suoraan poliisin edessä. Siitä puuttuu
vaan se, että hän kävelee suoraan takaisin
sinne huoltoasemalle ja hakee toisen mäyräkoiran
poliisin edessä. Poliisilla ehkä on siihen jonkinlaisia
keinoja, mutta yleensä noilla kauppiailla sinällään
ei ole mitään keinoja estää näitä rikoksia
nykylain muodossa.
Vielä korostan sitä, että haluan
mainita, että tämän jutun vuoksi minun
5,5-vuotinen urani lakivaliokunnassa loppui. Sanoin silloin, että minua
tässä talossa määrää vain
Jumala, Kekkonen ja omatunto, ja Jumala ja omatunto olivat sitä mieltä,
että minun kannattaa lähteä pois koko
valiokunnasta mieluummin kuin olla valmistelemassa näin
tolloja lakeja.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! On mielenkiintoista seurata, kuinka tämä asia,
sakkojen muuntorangaistus, on kehittynyt, kun sitä perusteltiin
ainakin valtiovarainvaliokunnassa sillä, että sakkovankeja
ei voida laittaa vankilaan, koska siellä he viimeistään
oppivat rikollisiksi. Ja nyt sitten tietenkin tämäkään
tilanne ei ole oikeudenmukainen, se on ainakin vastoin minun oikeudentuntoani.
Jos ihminen tekee väärin ja hän saa sakon,
niin kyllä jos se rangaistus määrätään,
niin ellei sitten muuten sakkoja tule maksetuksi, sitten lähdetään
istumaan se vankilaan.
Ymmärrän ed. Rajalaa erittäin hyvin,
että hän teki tämän johtopäätöksen.
Mutta näin mielet muuttuvat ja varmasti tämä päätöksentekokin
tulee muuttumaan, kun kuunnellaan näitä äänenpainoja
ja nähdään, mihinkä yhteiskunta
kehittyy. Se, että sakonsaajat repivät sakkolapun
poliisin läsnä ollessa, ei kyllä mielestäni
ole mitenkään hyväksyttävää käytöstä.
Siinä uhmataan yleistä järjestystä ja
kyllä jonkinlainen järjestys ja tolkku pitää olla,
kun yhdessä täällä eletään.
Krista Kiuru /sd:
Arvoisa puhemies! Aloitan minäkin tällä sakon
muuntorangaistussäännösten muuttamisella,
ja täytyy sanoa, että olen iloisesti yllättynyt,
jos olen oikein tulkinnut tätä keskustelua, jota
on loppuillasta käyty. Näyttää siltä,
että olette muuttaneet mielenne myöskin hallituspuolueissa
ja tämä on tietenkin ilo. Nimittäin me äänestimme
kyllä oppositio, siis sosialidemokraatit olivat tätä esitystä aikoinaan
vastaan ja emme halunneet ottaa tätä käyttöön.
Näin kuitenkin sitten kuukausien viivästystaistelun
tuloksena tapahtui. On hyvä, että me nyt myönnämme,
että tämä ei ollut oikean suuntainen
lakimuutos. Toivonkin todella, että nyt otetaan tämän
iltainen viesti niin vakavasti, että ryhdytään myös
toimenpiteisiin.
Olemme odottaneet jo pitkään sitä selvitystä, joka
lakivaliokunnalle luvattiin vuoden 2010 loppuun mennessä,
joka olisi riittävän kattava. Nimittäin
eduskunta edellytti aivan sanatarkasti oikeusministeriön
seuraavan ja arvioivan sakon muuntokiellon vaikutuksia kiinnittäen
huomiota muiden seikkojen ohella "sakkovankien määrän kehitykseen,
sakkotulojen määrään, sakkorangaistuksen
uskottavuuteen rikosoikeudellisena seuraamuksena sellaisissa tapauksissa,
joissa henkilö syyllistyy toistuvasti vähäisiin
rikoksiin, vaikutuksiin rikollisuuteen kokonaisuutena, vaikutuksiin
kaupan alan yritysten kannalta sekä käräjäoikeuksien,
kuntien ja muiden asianomaisten viranomaisten toimintaan, ja antavan
asiasta selvityksen lakivaliokunnalle vuoden 2010 loppuun mennessä."
Siis tämä on juuri se paperi, jonka me haluamme
sitten nähdä, onko tämä laki toiminut
käytännössä niin kuin on oletettu.
Itse aikoinaan sitä vastustin.
Arvoisa puhemies! Toinen merkittävä asia nousi
tässä vielä keskusteluun, ja se on vankeinhoidon
tilanne ja tulevaisuus. Me tiedämme, että rikosseuraamusalalla
on käynnissä hyvin monenlaisia kehittämisprojekteja
ja toimintaa ollaan nyt monella tavalla kääntämässä uuteen
suuntaan.
No, tässä kun katsotaan resurssipuolta, niin jälleen
suuri kysymys on se, olemmeko me turvanneet rikosseuraamusalan riittävät
resurssit. Sosialidemokraatit ovat esittäneet 2 miljoonan panostusta
sekä vankeinhoidon palveluiden kehittämiseen että 2
miljoonan panostusta vankitilojen peruskorjaukseen. Onkin selvää,
että meidän pitäisi nyt aivan uudella
tavalla etsiä niitä todellisia kuntoutustoiminnan
uusia suuntia vankeinhoitolaitoksen sisällä, sillä valitettavan
usein kuitenkin rikolliset tulevat uusimaan tekonsa vapauteen päästyään
tämän vankeusolon jälkeen, ja me tarvitsisimme
aivan uudenlaisia tukitoimia ja näitä tukitoimia,
joita nyt on olemassa, pitäisi entisestään
tehostaa.
Lisäksi olen erittäin huolissani, niin kuin
koko meidän valiokuntaryhmämme, siitä,
miten henkilökunta kaikkien näiden muutospaineiden
alla jaksaa. Työ on entisestään kuormittunut,
ja on selvää, että henkilökunnan
jaksamiseen pitäisi puuttua aivan toisella tavalla.
Myös toimitilojen suhteen on huoli siitä,
että näitä vankitilojen peruskorjauksia
jatkettaisiin sen suunnitelman mukaisesti, joka nyt on. Erittäin
huolestuttavaa on myös se, että meillä on
luvattoman paljon paljusellejä. Näitä paljusellejä siis
ei pitäisi olla minkään inhimillisen
nykysuomalaisen elämänmenon mukaan vankilassa.
Eli kyllä on selvää, että toimenpiteisiin
pitäisi ryhtyä. Ei se auta, jos muutamia paljusellejä poistetaan
ja samaan aikaan lopetetaan sellaisia vankipaikkoja, jotka ovat
tiloissa, joihin näitä muutoksia ei pitäisi
tehdä. Se tuntuu kyllä aivan kummalliselta.
No, yksi pitkään valiokunnassa esillä ollut asia
on korkeat vuokrakustannukset. Meillä on toimitilojen suhteen
erittäin korkeat käyttömenot, ja se rasittaa
entisestään vankeinhoidon budjetointia.
Arvoisa puhemies! On myös todettava, että niin
muilla kuin myös oikeusministeriön hallintoalalla
yksi suurimmista taakoista on muodostunut liian kireästä tuottavuusohjelmasta.
Tänä vuonna valtionhallinnon tuottavuusohjelmaan (Puhemies:
5 minuuttia!) liittyy jo noin 2,5 miljoonan säästöt
ja sen henkilöstövähennys on 172 henkilötyövuotta.
Se on aika kohtuutonta.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! On välttämätöntä äskeisen
puheenvuoron jälkeen todeta, että hallituspuolueissa
myöskään allekirjoittanut ei ole kelkkaa
kääntänyt, vaan jo tuolloin, kun tuo
sakkomuuntorangaistusten poistaminen siltä osalta kuin
se tapahtui, täällä eduskunnassa meni
läpi, edellytimme, että niissä tilanteissa,
missä tekijä on menettelyllä osoittanut
piittaamattomuutta lain kielloista ja käskyistä,
rangaistusmääräysmenettelyn käyttö poistuu, jolloinka
muuntaminen on yhä mahdollista. Näin ei kyllä jostakin
syystä ole tapahtunut, tällaista esitystä ei
ole eduskuntaan tullut. Jos se ei kerran onnistu, niin silloin täytyy
palata tuohon aikaisempaan tilaan ja palauttaa se muunto niidenkin osalta.
Lyly Rajala /kok:
Arvoisa puhemies! Pientä korjausta ed. Kiurun puheeseen
sen verran, että myöskin hallituspuolueista vastustivat
tuota lakia kaikki poliisit, kokoomuksen Hakola, Hemmilä ja
Salo ja keskustan Oiva Kaltiokumpu ja sen lisäksi vielä tietenkin
opposition ainoa poliisi Raimo Vistbacka. Sen lisäksi kokoomuksesta Sanna
Lauslahti ja minä vastustimme tuota lakia henkeen ja vereen
ja äänestimme hallituksen esitystä vastaan
täällä salissakin.
Juha Hakola /kok:
Arvoisa puhemies! Tuohon ed. Katajan esittämään
näkökantaan on helppo yhtyä, ja totean
vielä ed. Kiurulle hieman samaan sävyyn kuin ed.
Rajala äsken, että ennen kuin tekee valtavia yleistyksiä,
kannattaa ensin katsoa, ketkä ovat olleet mitä mieltä.
Kerroitte, että me olemme kääntäneet
kelkkamme. Äskeisestä ed. Rajalan selostuksesta
varmasti kävi selville, että näin ei
ole tapahtunut.
Krista Kiuru /sd:
Arvoisa puhemies! Olen erittäin tyytyväinen
siitä, että pystyimme tukemaan samaa näkemystä siitä,
että tämä tehty laki oli huono laki.
Niin kuin tiedätte, me täällä eduskunnassa
emme useinkaan luettele kaikkien niiden edustajien nimiä,
jotka ovat mitäkin mieltä olleet. Tosiasia on
kuitenkin se, että hallituspuolueiden kansanedustajien äänestyksillä me
veimme valitettavasti tämän lain läpi,
jota me vastustimme. Nostan hattua teille siitä, edustajat,
että te olitte tätä lakia aikoinaan vastaan.
Arvoisa puhemies! Yhdyn myös ed. Katajan arvioon siitä,
että tässä ei ole toimittu niin kuin valiokunta
edellytti ja toimenpiteisiin on ryhdyttävä, jos
kerran esityksiä tästä sitten ei ole
tulossa jatkossa. Toivon todella, että pidätte
tässä tiukkaa seulaa ja näin tullaan
toimimaan.
Lisäksi me olemme ihmetelleet, missä nämä yhdyskuntaseuraamukset
ja niiden kehittäminen todellisuudessa viipyvät.
Me edellytimme, että tämä kokonaistarkastelu
tullaan tekemään viipymättä ja
erillisenä työnä valmistellaan, siis
poikkihallinnollisesti, esitys siitä, minkälainen
sakon muuntorangaistusjärjestelmän korvaava järjestelmä tullaan
luomaan. Sellaista ei ole vieläkään kuulunut.
Yleiskeskustelu pääluokasta 25 päättyi.