Sisäasiainministeriön hallinnonala 26
jatkui
Juha Hakola /kok:
Arvoisa herra puhemies! Talousarvioesityksessä lähdetään
tuottavuuden parantamisesta tuottavuusohjelman kautta. Tuottavuusohjelman
lähtökohtana on ollut, ettei tuottavuusvelvoite
ulotu poliisi-, raja- ja hätäkeskuslaitoksen operatiivisiin
toimintoihin. Vaikka lähtökohta on edellä mainittu,
on valitettavaa, että osa vähennyksistä on
kohdistunut välillisesti operatiivisiin toimintoihin. Henkilöstöä on
vähennetty tukitoiminnoista, mutta tehtävät eivät
ole vähentyneet samassa suhteessa vaan päinvastoin.
Monessa tapauksessa operatiivisessa toiminnassa oleva henkilöstö on
joutunut paikkaamaan näitä töitä.
Henkilöstö joutuu päivittäin
työskentelemään ankaramman työpaineen
alla kuin aikaisemmin. On selvää, ettei henkilöstön
vähentämistä voi kaikilla sektoreilla korvata
tehtäviä ja toimenpiteitä sähköistämällä tai
niitä priorisoimalla.
Sisäasiainministeriön alaisten virastojen
työssä on selkeimmin kysymys elävien
ihmisten tekemistä suoritteista kansalaisten turvallisuuden takaajina.
Sisäisen turvallisuuden sektorille tulee koko ajan lisää vaatimuksia
ja tehtäviä. Esimerkiksi käyvät
lisääntyneet ulkomaalaisasiat sekä ampuma-aseiden
lupaharkinnan mukanaan tuoma lisätyö. Tässä yhteydessä onkin
syytä muistuttaa siitä, että nyt eduskunnan
käsittelyssä oleva ampuma-aselaki, joka tulee
voimaan kesällä 2010, lisää varmuudella
lupapalveluita suorittavan henkilöstön työmäärää.
Lupapalvelutehtävissä työtaakka on todella
raskas, ja lisähenkilöstön tarve on välitön.
Viime vuonna tähän aikaan oli vastavalmistuneiden
poliisien työtilanne hälyttävän
huono. Hallitus panosti tuolloin merkittävästi
poliisin toiminnan vakiinnuttamiseen ja työttömien
poliisien palkkaamiseen. Poliisiylijohtaja Mikko Paatero arvioi
puheessaan 12.12.2008, siis vuosi sitten, että vuoden 2009
lopussa olisi työttömänä noin
sata poliisimiestä. Kun vuoden viimeinen peruskurssi valmistuu
lähipäivinä Poliisiammattikorkeakoulusta,
ollaan itse asiassa tuolloin juuri tuossa Paateron arvioimassa lukemassa.
Tähän talousarvioesitykseen sisältyy
3 miljoonaa euroa poliisien työllistämiseen. Tällä toimenpiteellä tämä hallitus
on korjannut aiemman vaikean ja kestämättömän
tilanteen ja lähes kaikki vaativaan ammattiin koulutetut
poliisit on työllistetty ja he tekevät siten arvokasta
työtä kansalaisten arjen turvaamiseksi.
Poliisitoimen osalta viimeisenä kohtana nostan esille
hallituksen esityksen tulevasta esitutkinta-, pakkokeino- ja poliisilainsäädännön
kokonaisuudistuksesta. Esitys on käsitykseni mukaan tarkoitus
tuoda tänne eduskuntaan ensi vuoden alkupuolella ja saattaa
voimaan vuoden 2010 aikana. Aiemminkin jo tuossa mainitsin, että pidän
erittäin tärkeänä sitä,
että tuohon koulutukseen satsataan riittävä määräraha.
Arvoisa puhemies! Talousarvion mukaan hätäkeskustoimintaa
tehostetaan ja toiminnan tuottavuutta lisätään
hätäkeskuslaitoksen rakenteita kehittämällä.
Sisäasiainministeriön linjauksen mukaisesti Suomi
jaetaan kuuteen hätäkeskusalueeseen. Tarkoituksena
on saattaa hätäkeskusten määrä alueiden
määrää vastaavaksi vuoteen 2015
mennessä, ellei tästä pääsäännöstä poikkeamiseen
ole erityisiä syitä.
Hallintovaliokunta on juuri antanut lausuntonsa hätäkeskuslaitoksen
ja sen aluejaon uudistamisesta. Tässä yhteydessä saadun
selvityksen mukaan hätäkeskuslaitoksen määrärahakehykset
eivät ole riittävät nykyjärjestelmän
mukaiseen toimintaan. On siis edelleen edessä muutosprosessi.
Muutokseen sisältyy monia haasteita ja riskejä.
Haluan korostaa ennen kaikkea sitä, että kansalaisten
turvallisuus ei saa vaarantua missään olosuhteissa
hätäkeskustoimintaan liittyvien muutosten aikana.
Sanomattakin on selvää, että hätäkeskuksissa
työskentelevän henkilöstön jaksamiseen
on kiinnitettävä erityistä huomiota. Toivonkin,
että henkilöstön jaksaminen ja työpaineet
huomioidaan kaikin mahdollisin ja tarpeellisin tavoin.
Hätäkeskusmaailmassa tapahtuva muutos tuo mukanaan
merkittäviä kustannuksia. Jo nyt osataan arvioida
osapuilleen tietojärjestelmien uudistamisen kustannukset,
mutta yhtä tärkeää on varautua
aluejaon johdosta tapahtuviin toimitilamuutoksiin. Pidänkin
erityisen tärkeänä, että muutosten
takia ei rakenneta uusia hätäkeskuksia. Nykyisistä hätäkeskuksista
ainakin Oulun, Turun ja Keravan keskukset on alun alkaenkin suunniteltu
siten, että niitä kyetään laajentamaan vähäisin
toimenpitein.
Pelastustoimen osalta kiinnitän huomiota pelastajakoulutuksen
aloituspaikkamääriin. Lähivuosina koko
eteläinen Suomi ja erityisesti Pääkaupunkiseutu
kärsii pelastustoimen ammattihenkilöstön
puutteesta. Esimerkiksi Helsingissä tarvitaan nykyisen
palvelutason ylläpitämiseksi 150—200
uutta pelastajaa seuraavan 5—8 vuoden aikana. Pelastusopisto
ei tätä vajetta pysty omalla koulutustuotannollaan
täyttämään ja niinpä Helsingin
Pelastuskoulu joutuu kantamaan päävastuun kouluttamisen
osalta. Tähän saakka jo 37 vuoden ajan on Helsingin
Pelastuskoulu kouluttanut kaupungin pelastuslaitoksen tarvitseman
henkilöstön itse ja helsinkiläiset veronmaksajat
ovat tämän kaiken maksaneet.
Arvoisa puhemies! Koska aika näyttää tulleen täyteen,
tulen jatkamaan siviilikriisinhallinnasta, raja- ja maahanmuuttoasioista
seuraavassa puheenvuorossa.
Lasse Hautala /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Sisäasiainministeriön
hallinnonalaan kuuluu maan sisäisestä turvallisuudesta
vastaaminen. Siihen sisältyvät poliisitoiminta,
Rajavartiolaitoksen ja Tullin toiminta sekä hätäkeskukset.
Ensi vuoden budjettiesitys parantaa poliisipalvelujen edellytyksiä,
koska poliisien työllistämiseen on tulossa lisärahoitusta
3 miljoonaa euroa. Tämä mahdollistaa vakinaisten
virkasuhteiden lisäämisen ja siten poliisien työllisyyden
turvaamisen. Määrärahan korotuksesta
huolimatta haasteita poliisipalvelujen saatavuuteen on tulossa.
Vuonna 2011 poliisien määrän arvioidaan alentuvan
eläkkeelle siirtymisten vuoksi ensi vuoden tasosta. Tähän
muodostuvaan tilanteeseen on varauduttava koulutusta lisäämällä.
Yhteiskunnassamme on tarve kansalaisten tasapuolisten palvelujen
saantimahdollisuuksien vuoksi poliisipalvelujen lisäämiseen.
Erityisesti lupahallinnon palvelut ovat tuottavuusohjelmasta johtuen
heikentyneet. Tulevaisuudessa muun muassa aselain muutos saattaa
osaltaan heikentää kansalaisten lupa-asioiden
hoitamista. Lupapalveluja tulisikin kehittää liikkuvien
asioimismahdollisuuksien kautta sekä lisäämällä yhteispalvelupisteitä.
Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Kietäväinen
teki yhteispalvelupisteiden kehittämisestä hyvän
selvitystyön, jonka tuloksien toteuttaminen tulisi parantamaan
muun muassa haja-asutusalueiden lupapalveluja.
Poliisiorganisaation uudistamisesta huolimatta, tai siitä syystä,
haja-asutusalueilla poliisien näkyvyys on heikentynyt — näin
ainakin meillä Etelä-Pohjanmaalla maakuntakeskuksen
ulkopuolisilla alueilla. Maakunnan kokoinen poliisilaitos ei ole
vielä kyennyt tehokkaasti vastaamaan kansalaisten tarpeisiin
ja odotuksiin. Toivottavasti työnjohdollisilla toimenpiteillä voidaan
tilannetta parantaa.
Arvoisa puhemies! Hätäkeskusjärjestelmä on uudistumassa.
Perusteeksi muutoksen tarpeellisuudelle on esitetty muun muassa
henkilöstövoimavarojen riittävyyttä,
henkilöstön tasapuolista jakautumista sekä tieto-
ja viestintäjärjestelmän uudistamista.
Hallintovaliokunta antoi juuri viime viikolla uudistuksesta monipuolisen
lausunnon. Sen myötä jatkotoimenpiteet ovat nyt
eduskunnan ulottumattomissa. Hätäkeskusalueita
tullaan perustamaan nykyisen 15:n sijasta 6. Päätökset
tehdään ministeriön toimesta. Alueiden koko
tulee käsittämään vajaat 700 000
asukasta per hätäkeskus. Alueita ratkaistaessa
on tärkeää, että alueet ovat
yhtenäisiä poliisin, pelastustoimen, sosiaali-
ja terveystoimen aluerajojen kanssa. Näiden alueiden rajat
tietäen hätäkeskusalueet tulee muodostua
näitä alueita yhdistelemällä. Siinä yhdistämistyössä on
syytä huomioida se, että kielelliset ja kielen
erityispiirteet tulevat riittävästi huomioiduksi.
Siksi tässä yhteydessä haluan suoraan
puhua Vaasan hätäkeskuksen säilyttämisen
puolesta.
Nyt länsirannikolla on hätäkeskukset
Turussa, Porissa ja Vaasassa. Toivon sisäministerin ottavan
oppia edellisen hallituksen satakuntalaisesta maa- ja metsätalousministeristä,
kun hän kykeni tekemään maaseutuviraston
sijoituspäätöksen Seinäjoelle,
oman vaalipiirin sijoituspaikkakuntaehdokkaasta huolimatta. Päätöksestä näkyivät maakunnan
erityispiirteet ja niiden huomioiminen. Toivottavaa on, että ne
tulevat näkymään myös sisäministeriön
hallinnonalalla ja Vaasa saa pitää näin
ollen hätäkeskuksensa.
Reijo Kallio /sd:
Arvoisa puhemies! Koska tässä ilta on ehtinyt
jo pitkälle ja vielä on paljon pyydettyjä puheenvuoroja,
koetan olla kohtuullisen lyhytsanainen.
Tästä hätäkeskusasiasta.
Ed. Hautala näytti poistuvan salista, mutta voisin todeta
mitenkään asiaan sen paremmin perehtymättä,
että Pori on mukavasti siinä Vaasan ja Turun välissä ja
näin ollen aika luonnollinen paikka hätäkeskukselle, mikäli
tässä nyt jotain uusjakoa tulee tapahtumaan.
Arvoisa puhemies! Tuossa päivän debatissa
ja puheenvuoroissa talousrikollisuuden torjunta oli jo vahvasti
esillä. Mielestäni talousrikostutkinnan keskeisenä ongelmana
tällä hetkellä on se, että poliisi
ja veroviranomaiset eivät kykene riittävässä määrin
puuttumaan reaaliaikaisiin talousrikosasioihin. Tässä mielessä viidenteen
talousrikosohjelmaan, joka siis tulee kattamaan vuodet 2010—2011,
kohdistuu erittäin suuria odotuksia. Mielestäni
meidän on päästävä siihen, että entistä suurempi
osa talousrikollisuudesta saadaan viranomaisten tietoon, että talousrikoksia
kyetään aiempaa paremmin ja ennakolta torjumaan
ja että talousrikosten määrä vähenee
ja koko rikosprosessiin kuluva aika saadaan merkittävästi
lyhenemään.
Poliisin lupahallinnon osalta täytyy olla huolestunut.
Myönnettyjen lupien määrät ovat
kovassa kasvussa, mutta henkilötyövuodet ovat vuoden
2008 toteutuman tasolla. Asiantuntijakuulemisessa tulikin selkeästi
esiin, että lupahallinnon henkilöstön
jaksaminen on heikentynyt. Mielestäni tässä tilanteessa
onkin syytä kiinnittää erityistä huomiota
henkilöstön riittävyyteen ja jaksamiseen.
Lupaprosesseja on kyettävä kehittämään
nykyistä tehokkaammiksi. Sähköistä asiointia
pitää voida lisätä, ja erityisesti
maaseudulla yhteispalvelupisteiden kehittäminen on tarpeen.
Sitten, arvoisa puhemies, lopuksi pari sanaa tuottavuusohjelmasta.
Siitä on tullut, kuten hallintovaliokunnan lausunnossa
erinomaisesti sanotaan, henkilöstöleikkauksiin
perustuva saneerausohjelma. Lähtökohtanahan pitäisi
olla tehtävien määrittelyn, jonka mukaan
mitoitetaan henkilöstö ja kehitetään
tuottavuutta parantavia prosesseja. Nyt tehdään
päinvastoin ja vaarana on, että palvelut heikkenevät
ja hallinnon tuottavuus tosiasiallisesti vähenee. Tuottavuusohjelma
pitääkin ottaa kriittiseen tarkasteluun, ja sitovista henkilöstötyövuositavoitteista
pitää luopua määräajaksi.
Tätä me SDP:ssä olemme jo pitkään esittäneet,
ja onneksi samaan johtopäätökseen näyttää tulleen
hallintovaliokuntakin. Jatkossa sitten nähdään,
heiluttaako häntä koiraa vai päinvastoin.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Seppo Kääriäinen.
Thomas Blomqvist /r:
Värderade herr talman! Förslaget att höja
anslagen för att sysselsätta polismän
med 3 miljoner är både nödvändigt och
välkommet. Med det här förslaget kan
vi säga att antalet polismän totalt sett börjar
vara på rätt nivå. Enligt regeringsprogrammet
var ju målet med omstruktureringen av polisförvaltningen att
minska antalet polisdistrikt, flytta resurser från förvaltningen
till tjänster, att säkerställa tillgången
till polistjänster i hela landet samt att trygga tillgången
till svenskspråkig service.
Det konkreta resultatet av reformen på svenskt håll
blev att fyra fungerande svenskspråkiga polishärader
slopades och idag har vi i stället fyra regionala kontor
inom tvåspråkiga polisinrättningar. Här
gäller det att följa med utvecklingen och se till
att det finns en tillräcklig språkkunskap inom
vår poliskår och också att följa
upp de språkliga konsekvenserna som polisförvaltningsreformen
oundvikligen kommer att få.
Om det ser rätt så bra ut för polisen
och polismännen så måste det sägas
att anslagen för tillståndsförvaltningen är
för knappt tilltagna. Här kan inte en ytterlig
personalminskning komma i fråga, och man kan konstatera
att produktivitetsprogrammet inverkat negativt på den här
sektorn. Frågan är hur man kan trygga förutsättningarna
för polisens tillståndsförvaltning i
fortsättningen.
Trots att det just nu verkar råda balans i antalet
utbildade poliser och de som kan få jobb inom poliskåren
kommer rätt många polismän inom snar
framtid att gå i pension. Därför kommer
det också att bli nödvändigt att utöka
antalet studerande vid polishögskolan inom en ganska snar framtid.
Arvoisa herra puhemies! Hätäkeskustoimintaa
pyritään tehostamaan ja kehittämällä hätäkeskuslaitoksen
rakenteita tulevina vuosina halutaan lisätä toiminnan
tehokkuutta. Rahaa satsataan erittäin tärkeään
hätäkeskustoiminnan ja tietojärjestelmän
uudistamiseen, jonka kautta verkottuneet hätäkeskukset
saavat tukea toisistaan ruuhka- ja häiriötilanteissa.
Lähtökohtana tässä kehittämistyössä täytyy
olla, että parannetaan mahdollisuuksia antaa kiireellistä apua
nopeasti ja asiantuntevasti.
Hätäkeskusten verkottaminen yhteen on häiriötilanteiden
ja poikkeusolojen kannalta tarpeellista. Tämä koskee
myös mahdollisuutta palvella sekä suomeksi että ruotsiksi.
Puheluiden siirtoon liittyy kuitenkin riskejä, kuten hallintovaliokunta
on todennut. Sen takia hätäkeskuksia tulee myös
uudessa systeemissä resursoida riittävällä henkilöstöllä,
joka pystyy hallitsemaan oman alueensa tehtävävaihtelut.
Herr talman! I den kommande områdesindelningen är
det viktigt att man beaktar att man kan rekrytera språkkunnig
personal när man slår fast den indelningen. Speciellt
kännedom om skärgårdsförhållandena är
också viktigt att betona. I det här sammanhanget är
det lätt att understöda ledamot Hautala, som framförde
att Vasa skulle vara en naturlig placeringsort liksom också Åbo. Från
ministeriet har man också sagt att det kan vara möjligt
att ha flera nödcentraler än områden,
och det skulle passa bra i Nyland och huvudstadsregionen där
Lojo i så fall tillsvidare kunde fortsätta som
för närvarande.
Arvoisa puhemies! Hallituksen panostukset sujuvaan turvapaikkahakuprosessiin
ovat välttämättömät.
Kaikki osapuolet hyötyvät mahdollisimman lyhyestä turvapaikkaprosessista.
Se on taloudellisesti ja inhimillisesti oikea ja edullisin ratkaisu.
Kuntakorvausta on nostettu 10 prosentilla, ja se on erittäin
tervetullutta. Tällä yritetään saada
lisää kuntapaikkoja pakolaisille. Näyttää kuitenkin
siltä, ainakin tässä taloudellisessa
tilanteessa, että monien kuntien mielestä tämä korotus
olisi saanut olla vielä isompi.
Lopuksi haluan todeta, että on erittäin hienoa, että kotouttamiseen
liittyvien pilottihankkeiden rahoitus tällä ehdotuksella
myös voi jatkua.
Herr talman! Till sist några ord om produktivitetsprogrammet.
Det ökande servicebehovet som en åldrande befolkning
kommer att medföra gör att, samtidigt som den
arbetsföra befolkningens andel minskar, kommer det att
krävas en högre effektivitet och produktivitet
också inom den offentliga sektorn. Det här är
enda sättet att garantera en tillräcklig servicenivå med
mindre resurser och i längden vårt välfärdssamhälle.
Vissa produktivitetsprojekt har gett goda resultat medan de
i andra fall visat sig vara ett saneringsarbete som i allt för
hög grad bygger på matematiska nedskärningar
och personalminskningar utan garantier för att produktiviteten
förbättras. I vissa fall har det till och med
gått tvärtom. Därför är
det oerhört viktigt att produktivitetsprogrammet anpassas
sektorvis och uppgiftsvis så att man kan uppnå en
verklig produktivitetsökning.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Sisäasiainministeriön hallinnonala
pitää sisällään laajan
toimintakentän. Poliisin toiminta, Rajavartiolaitos, pelastustoimi
ja hätäkeskukset sekä maahanmuutto kuuluvat
tähän toimialueeseen, siis sisäasiainministeriön
pääluokkaan. Siksi sinne onkin katsottu myös
tarvittavan lisämäärärahoja
ja jo tehtyyn budjettiesitykseen tehtiin lisäyksiä muun
muassa Rajavartiolaitokseen sekä kriisinhallinnan erikoismateriaalihankintoihin.
Valtiovarainvaliokunnalla on varsin hyvä ponsi mietinnössään.
Siinä todetaan, että Suomen turvapaikkapolitiikkaa
koskevat linjaukset ja hakijoille maksettavat korvaukset saatetaan mahdollisimman
yhteneviksi Pohjoismaiden ja vertailukelpoisten EU-maiden kanssa.
Tämä on asia, joka on puhuttanut suomalaisia paljon.
Turvapaikan saaminen ja yleisesti muukin maahanmuutto ovat tärkeitä asioita.
Kuitenkin on muistettava, että Suomi on ensisijaisesti
suomalaisten kotimaa ja heidän kulttuuriperintöään
tulee myös kunnioittaa ja noudattaa, samoin kuin yleisiä käytäntöjä.
Kaiken toiminnan tulee olla niin suomalaisten kuin tulijoidenkin
ihmisoikeuksia noudattavaa. Sehän on päivänselvää.
Otan vielä esiin viime päivien uutisten myötä seuraavan
seikan, joka koskee poliisin ja koulun yhteistyötä.
Kouluille on sovittu omat vastuupoliisit. Missä he ovat
nyt, kun kouluissa tapahtuu väkivallantekoja, kuten tilattuja
pahoinpitelyitä? Näinhän lehdistö on
kirjoittanut, että kouluihin on tilattu pahoinpitelyitä,
ja oletettavaa on, että kun lehdistö tämän
näin julkaisee, niin uutiset ovat totuuden mukaisia, koska
hyvän lehtimiestavan mukaanhan asiat on tarkistettu, siis
uutiset on tarkistettu kahdelta eri taholta.
Koulukiusaaminen ei ole enää kiusaamista, vaan
väkivaltaa. Mielestäni koulukiusaamiseen ja kaikkeen
niin fyysiseen kuin henkiseen väkivaltaan on puututtava
heti ja pelotta. Nyt väkivallanteot ovat riistäytymässä käsistä ei
vain aikuisten elämässä vaan myös
lasten ja nuorten maailmassa. Haluan, että poliisi herää toimimaan myös
Kiva Koulu -hankkeen puitteissa sekä on edelleen opettamassa
lapsia ja nuoria kouluissa myös oikean ja väärän
erottamisessa sekä tekee kaikkensa ehkäistäkseen
väkivaltaa kouluissa. Jos ei riitä, että kouluissa
opettajat, vanhemmat ja koululaiset yrittävät
pitää yllä turvallista oppimisympäristöä,
niin poliisin on tultava tueksi opettamaan ja tukemaan yleistä turvallisuutta
ja yhteiskuntarauhaa. Ei ole uutta, että yhteiskunnan levottomuus
lisääntyy, kun yhteiskuntaluokkien malli pyramidista
muuttuu tiimalasiksi. Ehkä olisi kuitenkin syytä harkita,
että lisättäisiin kouluihin kansalaistaito,
joka on poistettu koulun oppiaineista. Ehkä sen on kuitenkin
syytä palata takaisin lukujärjestykseen.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Pakolaisten kuntiin sijoittamisesta ja sen
vaikeudesta on viime aikoina puhuttu ja kirjoitettu paljon eikä syyttä.
Nythän tässä budjettiesityksessä näitä laskennallisia
korvauksia kunnille korotetaan 10 prosentilla. Edellinen korotus
tapahtui vuonna 1993. Kun kysyin sisäasiainministeriöltä,
paljonko niitä tulisi korottaa, että oltaisiin edes
siinä vuoden 1993 tasossa, niin siellä todettiin,
että korotusprosentin tulisi olla 20 prosenttia. SDP omassa
vastalauseessaan esittää juuri tätä 20
prosentin korotusta eli 2,5:tä miljoonaa. Eli todella olisi
ollut toivottavaa, että edes tämä määräraha
olisi siellä varattuna, koska todella tilanne tällä hetkellä on
pakolaisten sijoittamisen osalta todella vaikea.
Arvoisa puhemies! Kotouttaminen on erittäin keskeinen,
jos ajatellaan pakolaisten työllistymistä, oleskeluluvan
saaneitten työllistymistä, ja tähänkin
nämä määrärahat ovat
alimitoitettuja. Kuntapilotteja on tälläkin vuodella
menossa. Nyt sitten mietintöön pikkasen rahaa
saatiin tähän pilotointihommaan, mutta jos verrataan
sitä sitten ministeriön omaan pyyntöön,
niin se on vain neljäsosa siitä. Eli varmasti
hyvinkin keskeistä olisi ja tärkeää juuri
kotouttamisessa, paitsi että sitä tietysti kehitetään,
että siinä on myös riittävät
resurssit.
Turvapaikkatutkinnan ja turvapaikkapäätösten
resursointi on kanssa huomattavasti alimitoitettu. Sisäasiainministeriö pyysi
tämän 2 miljoonan lisäksi 4:ää miljoonaa,
ja jos resurssit olisivat riittävät, vuosittain
pystyttäisiin purkamaan lähes 7 000 päätöstä.
Mietintöön on tässäkin kirjattu,
valtiovarainvaliokunta kirjasi, 750 000 näitten
käsittelyn nopeuttamiseksi, mutta sillä ei tietenkään
noihin lukuihin päästä.
Arvoisa puhemies! Otan esimerkin. Kun valtiovarainvaliokunta
vieraili sisäasiainministeriössä, siellä todettiin,
että poliisin yhtä kuukautta nopeampi turvapaikkatutkinta
4 500 hakijan osalta vähentäisi vastaanoton
kustannuksia kaikkiaan 6 miljoonaa. Eli on todella merkittävästä rahasummasta
kyse, ja tätä kautta näitä varoja voitaisiin
muun muassa edellä mainittuihin kohteisiin osoittaa. Eli
ei ole todella mielestäni järkevää,
että tällaisissa kohteissa pihistetään.
Tutkinnan ja tehokkaan päätöksenteon
turvaaminen on kokonaisuudessaan huomattavasti halvempaa kuin hakijoiden
oleskelun pitkittäminen vastaanottokeskuksissa.
Arvoisa puhemies! Aivan lopuksi Rajavartiolaitoksesta. Kuten
mietinnössä todetaan, Rajavartiolaitos tulee selvästi
ylittämään sille asetetut tuottavuusvaatimukset.
Se on aiemminkin ne ylittänyt, ja suurimman osan se on
toteuttanut henkilöstöä vähentämällä.
Se näkyy varsinkin tuolla Itä-Suomessa ja Kainuussa,
myös omalla paikkakunnallani. Vuosina 2005—2007
tämä vähennys oli 162 henkilövuotta
ja vuoteen 2014 mennessä on luvattu vähentää vielä 200
henkilötyövuotta erityisesti Lapista, Kainuusta
ja Pohjois-Karjalasta.
Rajavartiolaitos tarvitsee kipeästi toimintamenoihinsa
rahaa tällä hetkellä. Tulevalle vuodelle mietinnössä on
vain tuo 0,7 miljoonaa, ja se on näihin teknisiin laitteisiin.
Mutta SDP:n eduskuntaryhmä esittää toimintamenoihin
rahaa. Toki tekniikalla jotakin korvataan, mutta en usko siihen,
että sillä voidaan nämä miehistövähennykset
kokonaisuudessaan korvata. Eli rajaturvallisuustehtävät
ja muut turvallisuustehtävät harvaanasutuilla
alueilla tietyllä tavallaan vaarannetaan.
Arvoisa puhemies! Aivan lopuksi totean, että Rajavartiolaitoksen,
poliisin ja Tullin yhteistyöstä on erittäin
hyviä kokemuksia, mutta senkään varaan
ei voi jatkossa kaikkea perustaa, jos ei todella näitä lisämäärärahoja
saada.
Lyly Rajala /kok:
Arvoisa herra puhemies! Sisäasiainministeriön
hallinnonala on meille suomalaisille tärkeämpi
kuin uskommekaan, sen ministeriön alaisuudessahan toimii
koko Suomen sisäinen turvallisuus. Tuli mieleen tässä, kun
oltiin Pohjoismaiden neuvoston matkalla Ahvenanmaalla ja kävimme
tutustumassa merivartioasemaan. Muut skandinaavit kysyivät
ihmeissään, että eikös tämä Ahvenanmaa
ole ollut demilitarisoitu vyöhyke jo kohta 100 vuotta, kuinka
täällä voi olla sotilaita. Merivartioston univormut
ja yleensäkin Rajavartioston univormuthan ovat hyvin paljon
sotilaallisen näköisiä. Silloin piti
oikaista heitä, että Rajavartiosto Suomessa kuuluu
sisäministeriön hallinnonalaan eikä puolustusministeriön.
Meillä on EU:n pisin itäraja, ja siinä mielessä ed.
Kähkönen on oikeassa, että millään
laitteilla tuotakaan rajaa ei pystytä valvomaan, jos siellä ei ole
miehistöä tarpeeksi. Tietenkin se olisi yksi keino,
että rakennettaisiin sinne oma muuri niin kuin Kiinassa
tai Berliinissä, niin pysyisivät poissa puolin
ja toisin. Sitähän on ollut viime aikoina, että sinnekin
päin on loikittu.
Se on hienoa, että tällä hetkellä olemme
päässeet poliisien työttömyydessä vähemmälle.
Pahimmillaan vuosi pari sitten ollut poliisien työttömyys
ei varmasti aktivoinut eikä innostanut ketään
lähtemään poliisiammattikorkeakouluun opiskelemaan
työttömäksi poliisiksi. Silloinhan heitä käytettiin
muun muassa, kun Suomi oli EU:n puheenjohtajamaa, tällaisissa
tehtävissä. Hyvä, että oli jotakin
töitä. Tällä hetkellähän
tuo tilanne näyttää hyvältä.
Tänään ministerin suusta kuultiin, että juuri
tällä hetkellä työttömiä poliiseja
on vain 20, mutta tilanne muuttuu hovissa ylihuomenna, kun seuraava
vuosikurssi valmistuu. Sitten heitä on noin 100, mutta
he työllistyvät pikkuhiljaa. Hyvä näin.
Poliiseille riittää työsarkaa ihan varmasti
olkoon vaikka pelotteena. Se on hyvin nähty tuolla kansalaisten
parissa, että kun univormupukuinen poliisi ilmestyy paikalle,
niin hän pelkästään olemassaolollaan
rauhoittaa hyvinkin paljon.
Mutta sitten siirryn seuraavaan aiheeseen. Meillä on
olemassa maahanmuutto- ja eurooppaministeri Astrid Thors, joka on
ollut hyvinkin lepsu näissä maahanmuuttoasioissa,
jopa niin, että olenkin ruvennut kutsumaan häntä maahanmuutto-
ja afrikkaministeriksi. Tänään ministeri kertoi
täällä, kuinka paljon Norjassa ja Ruotsissa on
turvapaikanhakijoita. Minun mielestäni sillä ei
ole mitään merkitystä, paljonko niissä maissa on,
mutta sillä on merkitystä, että Suomeen
toissa vuonna tuli 1 500 turvapaikanhakijaa ja tänä vuonna
ylittyy 6 000 eli kahdessa vuodessa nelinkertaistuu turvapaikanhakijoiden
määrä Suomessa.
Kai se kertoo siitä, että tänne on
helppo tulla. Totta kai, me olemme Schengen-maa, ja tuolta Haaparannasta
pystyy vaikka divisioona ulkomaalaisia kävelemään
joka päivä sisään. Täytyisi
noihin Schengen-sääntöihinkin saada joskus semmoista
puhtia, että ihan kaikkia ei olisi pakko ottaa vastaan,
koska jokainen tänne tallusteleva on kuitenkin otettava
viralliseen käsittelyyn, olipa sitten vaikka niin sanottu
Dublin-hitti, joita on suurin osa tai ainakin puolet jo tällä hetkellä, siis
sellaisia, jotka eivät ole saaneet turvapaikkaa jostakin
muusta maasta ja sen jälkeen ovat jostakin syystä huomanneet,
että Suomi on erittäin kiinnostava maa. Jotain
täällä täytyy olla: erinomaisen
hyvät avustukset ja tuet ja pidetään
kuin kukkaa kämmenellä. Toki eivät nuo
vastaanottokeskusten tilat ... — Minä olen Oulussa
käynyt monta kertaa entisessä sairaala Heikinharjussa, joka
on muutettu vastaanottokodiksi. Siellä on tällä hetkellä 600
turvapaikanhakijaa. Ei ollut sielläkään
mitenkään hekumalliset olot, mutta jotain asialle
täytyisi tehdä joka tapauksessa.
Oli hienoa nähdä kuitenkin semmoinen, että ministeri
Thors on vankasti muuttanut mielipidettään tiukempaan
suuntaan, kuten Ruotsikin on tehnyt, mutta tämä tapahtui
vasta sen jälkeen, kun kokoomuksen kansanedustaja Arto
Satonen työryhmineen julkisti raporttinsa "Realismia turvapaikkapolitiikkaan,
resursseja kotoutumiseen". Tämän jälkeen
olemme voineet havaita, kuinka ministeri Thors on myöskin
ottanut hiukan pakkia tässä vapaamielisyydessään.
Se sen sijaan täytyy sanoa ministerin miinukseksi, oliko se
tänä vai eilisaamuna, kun hän oli Aamu-tv:ssä, että pitäisin
sitä edellytyksenä, että suomalainen ministeri
osaa puhua suomea. Siitä Lauri Karhuvaaran tekemästä haastattelusta,
missä Thors oli haastateltavana, ei ottanut selvää edes
Betsuanamaan tulkki.
Krista Kiuru /sd:
Arvoisa puhemies! Käsissä olevan menoluokan
käsittelyssä on todettava, että näemme
nyt selkeästi, miten operatiivisiin toimintoihin on jouduttu
kajoamaan myös korkean tuottavuusohjelman nimissä.
Siksi sosialidemokraatit esittävät omassa vaihtoehtobudjetissaan
selkeitä, suurempia menolisäyksiä sekä poliisitoimen
että Rajavartiolaitoksen toimintamenoihin.
Poliisiasioista on jo keskusteltu pitkään,
mutta on tärkeä myös huomioida, että Rajavartiolaitoksella
on äärimmäinen ahdinko erittäin
kovan tuottavuusohjelman paineissa. Edes toimipisteiden lakkauttamiset
eivät ole yksistään riittäneet, ja
uhkana on se, pystytäänkö näiden
tehtävien suorittamiseen täysipainoisesti.
Hankala tilanne on myös hälytyskeskuksilla, sillä me
tiedämme, että jatkuvien tuottavuuspaineiden,
pitkään jatkuneen rakenteellisen uudistuksen johdosta
on jouduttu tilanteeseen, jossa hälytyskeskusta ja sitä järjestelmää arvioidaan aina
uudelleen ja uudelleen. Nyt on jälleen käynnissä hanke
vuoteen 2015 mennessä ja on suuri pelko siitä,
pystyykö tämä uusiutuva hälytyskeskusjärjestelmä nyt
palvelemaan kaikkia maakuntia yhtä tasapuolisesti. Tätä verkottumista
haetaan apuun ja koetaan, että hälytyskeskusten
verkottumisella saadaan aikaan paljon suurempia tuottavuushyötyjä,
mutta myöskin toiminnallisia hyötyjä.
Itse uskallan ainakin tätä käynnissä olevaa suuntausta
epäillä. Olen jo joka ainoan budjetin käsittelyn
yhteydessä ollut huolissani siitä, että nämä tärkeät
hälytyskeskusten tuottamat palvelut voitaisiin todella
sellaisenaan taata kaikille kuntalaisille alueesta riippumatta.
Nyt kun tämä järjestelmä on
taas suuressa murroksessa ja etsitään niitä alueita,
jotka jatkossa tätä hälytyspalvelua tuottaisivat,
lienee peruskysymys jatkossa se, pystytäänkö turvaamaan
näiden hälytyskeskusten todelliset tehtävien
suorittamisen resurssit sellaisessa laajuudessa kuin me sitä todella
haluaisimme.
Arvoisa puhemies! Viimeisenä asiana haluan nostaa esiin
sen tilanteen, että me olemme joutuneet aika hankalaan
paikkaan kasvavassa turvapaikan hakijoiden määrässä,
kun samaan aikaan kuitenkaan resurssit näiden tehtävien
hoitamiseen eivät ole kasvaneet siinä mittakaavassa
kuin pitäisi. Meillä olisi mahdollisuus saada
aikaan jopa kolminkertaiset säästöt vastaanottokuluissa,
jos me satsaisimme riittävästi turvapaikkamenettelyn
nopeuttamiseen.
On suorastaan ärsyttävää se,
että nyt nostetaan kyllä esimerkiksi kunnille
maksettavia laskennallisia korvauksia tästä tärkeästä tehtävästä, jota
kunnat pakolaisia vastaanottamalla hoitavat, mutta samaan aikaan
kuitenkaan tämä laskennallinen 10 prosentin korotus
ei mene valitettavasti kokonaan siihen, että me saisimme
kuntia enemmän motivoitua vastaanottamiseen, sillä tarvittaisiin
jopa 20 prosentin korotus päämääriin
pääsemiseksi. Se tarkoittaa 2,5 miljoonan lisäpanostusta
siihen, mitä valiokunta esittää. Mutta
itse pidän erittäin tärkeänä,
että me nostaisimme nyt konkreettisesti tuon maksettavan
laskennallisen korvauksen kunnille sellaiselle tasolle, että me myös
tätä vastaanottotoimintaa sitten saisimme edistettyä.
Nyt valitettavan usein käy niin, että vapaaehtoisia
vastaanottavia kuntia ei löydy. Tämä asettaa
kyllä meidät hankalaan välikäteen, ja
pidän sitä suhteellisen pienenä rahana,
jotta tämä ketju toimisi.
Arvoisa puhemies! Sitten on myös muistettava, että tähän
turvapaikkaprosessiin liittyy hyvä kotouttaminen. Meillä on
käynnissä Suomessa monia hyviä kotouttamisen
pilottihankkeita, ja on surullista, että me emme arvosta
sitä tärkeää voimavaraa, että nämä maahanmuuttajat,
siis uussuomalaiset, kotoutettaisiin hyvin Suomeen. Se on meidän
kaikkien etu, että kotouttamisprosessi onnistuu. Valitettavan
usein kuitenkaan kotouttamiselle ei ole sellaisia määrärahoja,
että me todellisuudessa saisimme aikaan tilanteen, jossa ihminen
kokisi tulleensa sinuiksi sen uuden kotimaan kanssa. Minusta on
tärkeää, että tähän
kotouttamiseen varataan riittävät resurssit, ja
tuen omasta puolestani tätä 1,5 miljoonan esitystä, jonka
sosialidemokraatit omassa vaihtoehtobudjetissaan halusivat lisätä.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Sisäasiainministeriön pääluokka
kattaa varsin monia sisäiseen turvallisuuteen ja osin sitä kautta
liittyen myös ulkoiseen turvallisuuteen liittyviä asioita.
Kysymys rajojen valvonnasta on entistä ajankohtaisempi.
En voi pitää hyvänä sitä, että meillä vähennetään
miehitettyjä rajavartioasemia. On tuotu esille, että nykyajan
tekniikka, elektroniikka tarjoavat tähän apuansa.
Osaltaan tämä pitää paikkansa,
mutta tosiasia on myös se, että nimenomaan vihreällä rajalla,
pitkällä alueella Suomen rajoja, ei mikään
voi korvata ihmistä, joka vielä liikkuu siellä koulutetun
koiran kanssa. Kenties elektroniikalla voidaan havaita, mutta elektroniikka
ei toimi. Silloin kun toimintaa tarvitaan, tarvitaan ihmistä,
ja sen takia minä voimakkaasti haluan tuoda esille sen,
että riittävästi tarvitaan rajojen vartijoita
nimenomaan vihreällä rajalla pitkin Suomen rajoja.
Ja vielä minä näkisin, että myös
länsirajalla ja pohjoisrajallakin tulisi tehostaa rajojen
valvontaa. Täällä on viitattu siihen,
kuinka toisaalta on hyvä, mutta toisaalta on ongelma, että Haaparannan—Tornion
välillä voidaan liikkua aivan niin kuin mitään
rajaa ei olisikaan. Minä ymmärrän sen
näitten kaupunkien kannalta, että tämä on siellä luonnollinen
asia, sillä nimenomaan normaalin kanssakäymisen
kannalta on vain positiivisia vaikutuksia. Mutta toisaalta me tiedämme, kuinka
paljon henkilöitä, jotka tulevat luvatta maahan,
tulee juuri tätä kautta. Sen takia sinne tulisi
koettaa keksiä myös keinoja, joilla voitaisiin
vaikuttaa siihen, että ei-toivotut henkilöt eivät
voisi tähän maahan tulla.
Täällä on viitattu myös
pakolaisturvapaikanhakijapolitiikkaan. Haluan, että siellä olisi
realismia. Hallintovaliokunnan puheenjohtaja Tapani Töllille
pitää antaa erityinen tunnustus siitä,
että hän on valiokunnan johdolla ollut saattamassa tätä politiikkaa
realismiin. Tästä on jo näkyviä ratkaisuja
ollut, ja minä toivon, että ne nähdään jatkossa
eteenpäin.
Ed. Nurmi täällä viittasi, että Suomi
on ensisijaisesti suomalaisten kotimaa, ja silloin kun tämä on
hyvä kotimaa suomalaisille, silloin tämä voi olla
hyvä kotimaa myös tänne muualta tuleville. Olkaamme
aidosti suomalaisia omine arvoinemme, tapoinemme, kulttuurimme kera.
Silloin tänne on hyvä myös muiden tulla.
Poliisin asioihin liittyy monia tärkeitä kysymyksiä.
Täällä on puhuttu tästä hätäkeskustoiminnasta,
joka tietysti liittyy kaikkeen turvapalveluun ja kaikkeen hälytykseen.
En voi pitää kaikin osin hyvänä sitä,
että nämä hätäkeskukset keskittyvät,
etäisyydet pitkittyvät. Ne saattavat normaalioloissa
toimia. Toivon mukaan toimivat, jos näin tapahtuu, mutta
me tiedämme viestiliikenteen häiriömahdollisuudet
aivan normaalioloissa. Sääolot, ukkonen, myrskyt,
nämä voivat aivan koska tahansa tehdä hyvillekin
viestiyhteyksille katkoksia.
Aiemmin on ollut hyvin helppoa tiedottaa, että paloauto
päivystää siinä ja siinä paikassa,
mutta jos hätäkeskukset keskittyvät,
niin pelkään, että paikallistuntemus
vaarantuu ja siinäkin paikallinen toiminta vaarantuu. Minusta
nykyinen systeemi tässä suhteessa ansaitsisi monesta
syystä perustellun jatkon.
Ed. Nurmi toi täällä oikein hyvin
esille, että tässä ajassa tarvitaan oikean
ja väärän erottamista. Minusta meillä aidosti
Suomessa pitäisi olla kunnon kristillinen koulukasvatus — meidän
ei ollenkaan pitäisi sitä hävetä — kunnon
entisajan aamuhartaudet, joissa opetetaan kymmenen käskyä,
lähimmäisen kunnioittaminen niin, että ne ovat
siellä jokaisen sisimmässä ihan aidosti.
Silloin on annettu eväät ainakin erottaa oikea
ja väärä. Ja tämä on
arvopohja, joka varmasti kestää. Jos se on siellä ihmisen
sisimmässä, niin kyllä sillä on
oma vaikutuksensa. Se, että meillä on tullut arvottomuus
niin sanotun moniarvoisuuden pohjalta, todella näkyy jo
kouluväkivaltana, nuorisoväkivaltana, ja tämä on
hyvin hälyttävää. Kerta kaikkiaan
ei enää opetusministerikään
voi päästä selittelemällä,
että on Kiva Koulu -hanke. Se on hyvä,
että se on, mutta se ei riitä selitte- lyksi.
Meidän on kiinnitettävä koulukasvatukseen enemmän
huomiota, jotta oikea ja väärä erotetaan
toisistaan ja väkivaltaa saadaan estettyä. Kouluväkivalta
on sikäli paha asia, että se tapahtuu koulussa,
joka on oppivelvollisuuslain alainen. Silloin kun lapsi tai nuori
on oppivelvollisuuskoulussa tai koulumatkalla, aivan erityinen suojelu
pitää olla hänellä kouluväkivallalta
ja maaseudulla on jouduttu jo suurpetojenkin takia turvaa antamaan
koulukyytien kautta.
Sen takia haluan, että kouluväkivalta kerta kaikkiaan
saadaan kitkettyä pois, ja silloin juuri poliisin paikallistuntemuksella,
sillä, että poliisi tuntee ihmiset, ja lapset
jo pienestä pitäen tuntevat, että tuo
on se meidän poliisisetä tai tuo nainen on meidän
poliisi, sillä on tavattoman suuri merkitys. Ja jos hän
tietää sitten, että poliisi vielä asuu
sillä paikkakunnalla, missä hän työtä tekee, poliisi,
joka tuntee kotiolot ja taustat, silloin voidaan monia asioita ennalta
ehkäistä ja monia asioita voidaan hoitaa paljon
pehmeämmillä ja kevyemmillä menettelyillä kuin
joudutaan tekemään sitten jälkikäteen,
mistä vielä seuraavat monet pitkittävät
oikeusprosessit.
Oikeusministeriön hallinnonalaan kuuluu juuri tuo epäonnistunut
asia, että poliisin sakkorangaistusten muuntorangaistus
on poistunut. Poliisin arvovalta kärsii tästä.
Kun poliisi takaa kansalaisten turvallisuutta, niin kyllä sillä pitäisi
olla myös niitä keinoja, joilla, silloin kun sanktiomenetelmiä joudutaan
käyttämään, olisi ennalta ehkäisevä vaikutus
ja samalla myös rikoksia torjuva vaikutus.
Haluan, että poliisille luodaan näkyvyyttä,
poliisi näkyy. Sillä on suuri merkitys. Pidän
epäonnistuneena sitä, että meillä on
keskitetty poliisiasemia ja monet poliisiasemat ovat tyhjillään.
Se luo turvattomuutta. Toivon, että vakavasti harkitaan
nyt miehittämättömien poliisiasemien
toiminnan palauttamista siten, (Puhemies: 7 minuuttia!) että valot
palavat. (Ed. Kuoppa: Täytyy hankkia jo pahvikuvia varmaankin!)
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Poliisien määrää on
tarkoitus lisätä vuoteen 2020 mennessä yli
800 henkilötyövuodella verrattuna vuoden 2007
tilanteeseen. Poliisien resursseja ollaan sijoittamassa yhä enemmän
rikollisuutta ja järjestyshäiriöitä ennalta
ehkäisevään ja paljastavaan toimintaan.
Tämä linjaus nauttii varmasti kansan luottamusta,
ja täytyy sanoa, kun itse on noilla huvipaikoilla ikänsä kulkenut,
että kyllä se poliisin läsnä oleva
vaikutus on tietysti ihan tärkeä, ja kannatan
itsekin näitä kylä- ja korttelipoliiseja,
mutta valitettavasti vaan tehokkuus tässä on nykyään
valttia ja ei näihin ole kovin paljon resursseja.
Jotta lisäys olisi mahdollinen, täytyy Poliisiammattikorkeakoulun
opiskelijamäärää lisätä. Tämä taas
edellyttää valtiolta tähän lisäpanostusta.
Koska lupahallintopuolella kysyntä on ollut myös
kasvussa, ruuhkia on esiintynyt ja henkilöstö on
jaksamisen äärirajoilla, tietotekniikka ja verkkoasiointi
on saatava apuun.
Harmaa talous ja vero- ja kirjanpitorikokset vievät
suuria summia poliisin toiminnasta. Kyseiset rikokset ovat kasvusuunnassa
näin laman aikana. Vaikka rikokset on ratkaistava ja tuomioita
on jaettava, olisi arvioitava hyvissä ajoin sitä,
kuinka paljon lopulta on rahaa saatavissa myös takaisin.
Vuonna 2008:han laskettiin, että saatu rikoshyöty
yhtä henkilötyövuotta kohti tuotti asianomistajalle
lähes 130 000 euroa, joten takaisin saatu hyöty
on merkittävästi suurempi kuin tutkintaan sijoitetut
varat. Tämä on syytä muistaa.
Tutkintatoiminnan ennalta ehkäisevä vaikutus
olisi vielä parempi, jos poliisi ja veroviranomaiset pystyisivät
puuttumaan reaaliaikaisesti talousrikoksiin. Tuossa aikaisemmin
iltapäivällä oli puhetta tästä uutistiedosta,
että Suomessa on Pääkaupunkiseudulla
harmaata työvoimaa noin parikymmentätuhatta ja
toisaalta suomalaisia rakennusmiehiä on työttömänä.
Tämäkin on yksi näitä ongelmia,
tämä rakennusala.
Tuottavuusohjelman suhteen säilyttäisin kohtuuden.
Tärkeintä on sittenkin, että hommat hoituvat
järjestyspuolella ja ettei tuottavuusohjelma aiheuta laman
aikana lisää työttömyyttä.
Arvoisa puhemies! Turvapaikanhakijoiden määrän
arvioidaan nousevan vajaaseen 6 000 henkilöön.
Ratkaisua odottaa jo nyt 4 000 hakijaa. Poliisi on vuonna
2009 suunnannut yhteensä 60 lisävirkaa kasvaneeseen
turvapaikkatutkintaan. Mikäli perusteettomat turvapaikan
hakemiset kyettäisiin estämään
jo Suomen rajojen ulkopuolella, tulisi se tietysti halvemmaksi veronmaksajille.
On hyvä, jos ministeri Thors on nyt tarkistamassa näitä maksettavia
korvauksia. Me teimme tuossa kirjallisen kysymyksen edustajien Miedon
ja Pakkasen kanssa, että turvapaikanhakijoille maksettavat
korvaukset ovat oikealla tasolla. Suomalaiset ihmiset, jotka maksavat
veroja, ovat tarkkoja siitä, miten heidän työllään
tienaamia veroeuroja käytetään, ja ihmiset,
jotka elävät sosiaaliturvan varassa, vertaavat
etuuksiaan turvapaikanhakijoiden etuisuuksiin, ja katkeruutta syntyy,
ja se aiheuttaa myös jonkunlaista rasismia tämäkin.
On hyvä, että nyt voidaan puhua turvapaikkapolitiikasta.
On tapahtunut sellainen linjanmuutos. Nyt asiasta tosiaan voi, sanotaan,
kiihkottomasti puhua, ja Euroopan maissa ongelmat on tiedostettu
jo aikaisemmin. Haluan minäkin tässä omalta
osaltani kiittää hallintovaliokuntaa. Puheenjohtaja
Töllin johdolla he tekivät hyvää työtä.
Säännöksiä ollaan nyt hieman
kiristämässä. Turvapaikkapolitiikka jäntevöityy.
Näitä Dublin-tapauksia eli palautettuja on tänä vuonna jo
yli tuhat. Se osoittaa ongelman vakavuuden. Kun tarpeettomien hakemusten
määrä minimoidaan, voidaan keskittyä todella
avun tarpeessa olevien maahanmuuttajien kotouttamiseen, joka sekin
tärkeä tekijä.
Arvoisa puhemies! Ideologisesti ajatellen Suomelle sopii, että osallistumme
maailmalla siviilikriisinhallintaan. Tämä sopii
Suomi-brändiin. Tämä kuitenkin edellyttää,
että operatiiviset valmiudet ovat kunnossa, että toimintakykyä kehitetään
ja Kriisinhallintakeskuksen resurssit riittävät.
Rajavartiolaitoksen puolella valvontaa hoidetaan yhä enemmän
teknisillä laitteilla. Tämä tarkoittaa
samalla sitä, että teknistä osaamista
tarvitaan ja toisaalta vähemmän varsinaista henkilökuntaa.
Pelastustoimen puolella on käynnissä tuottavuusohjelman
toimeenpano, ja täytyy minunkin sanoa kyllä, että olen
hieman huolissani itse hätäkeskusten pitkän
tähtäimen harvennussuunnitelmasta, ei niin, etteikö tekniikka
toimisi, mutta jotenkin tämä paikallistuntemus
olisi hyvä. Kyllähän ne navigaattorit
vievät perille, mutta aina se on hyvä, jos ihmiset
tuntevat paikallisesti ne paikat, missä hätä on,
ja toisaalta kyllä on hyvä asia, että tämä verkottuminen,
tämä synergia, toimii hätäkeskusten
kesken, mutta joka tapauksessa alueelta myös häviää näin
satoja työpaikkoja, ja saadaanko työvoima siirtymään
uusille paikkakunnille ja saadaanko sitten taas siellä uusia työntekijöitä?
Koen tämän kyllä jossain määrin hieman
kysymyksen arvoiseksi toimenpiteeksi.
Juha Hakola /kok:
Arvoisa herra puhemies! Aiemmin tässä pääluokassa
käyttämäni puheenvuoro päättyi
siihen, että kävin läpi pelastustoimen
osalta pelastajakoulutuksen aloituspaikkamääriä.
Totesin, että täällä Helsingissä tarve
on 150—200 uutta pelastajaa tulevina vuosina. Oli oikein
positiivista kuulla ministerin vastaus — itse asiassa tuoltahan
se löytyy valiokunnan vastauksestakin — että ylimääräisen
pelastaja- ja hätäkeskuspäivystäjäkoulutuksen
toimeen-panoon tullaan palaamaan valiokunnan kannanoton mukaisesti
lisätalousarviossa.
Tässä yhteydessä, kun talousarvioaloitteita
on tehty, olen itse tehnyt aloitteen määrärahan
osoittamisesta alueelliseen pelastajakoulutukseen ja totean, että tuollainen
57 opintoviikon kokonaisuus, joka pitää siis sisällään
15 pelastaja- tai hätäkeskusoppilaan kouluttamisen,
on kustannuksena noin 430 000 euroa. Tämän
kokoluokan hankkeesta on kysymys, mutta sen totean, arvoisa puhemies,
tähän loppuun.
Sen sijaan jatkan muutamasta muusta tärkeästä asiasta.
Menen ensiksi Rajavartiolaitoksen kokonaisuuteen.
Rajavartiolaitoksen toimialaan pätee se sama operatiiviseen
toimintaan kohdistuva tuottamusvelvoite, mitä aiemmin on
kuvattu poliisitoimen kohdalla. Rajavartiolaitoshan on perinteisesti
toteuttanut hyvin kuuliaisesti sille asetetut tuottavuusvähennykset.
Näin ollen Rajavartiolaitoksella on toimintamomentilla
tälläkin hetkellä useiden miljoonien
eurojen määrärahavaje. Rajavartiolaitos
on ryhtynyt toimenpiteisiin määrärahavajeen
johdosta, ja uskon, että se selvinnee tästäkin,
mikäli toimintaympäristössä ei
tapahdu merkittäviä muutoksia.
Nostan esiin rajavalvonnan teknisen kehittämisen, koska
se lienee välttämätöntä,
kun pidetään takaraivossa tämä määrärahavaje
ja siitä johtuvat voimavarasiirrot. Tästä johtuu
kaikkein tärkeimpien teknisten järjestelmien korvaaminen,
ja siihen valiokunta onkin osoittanut 700 000 euron määrärahan.
Samoin kokonaisuudessaan, mikäli tällaisia laajempia
alueita joudutaan teknisesti korvaamaan, ollaan vääjäämättä siinä tilanteessa,
että tuohon kokonaisuuteen pitää lisärahoitusta
sitten vaikka lisätalousarvion muodossa kenties lisätä.
Kiinnitän kuitenkin huomion Rajavartiolaitoksen lähitulevaisuuden
merkittävimpään investointiin, ja se
on kaksimoottorisen Agusta Bell 412 -helikopterityypin korvaaminen
uudella kalustolla. Tästä hankinnasta ei käsitykseni mukaan
ole vielä tehty päätöstä,
ja pidänkin sitä erittäin tärkeänä rajaturvallisuuteen
ja meripelastukseen sekä virka-aputehtäviin liittyvän
suorituskyvyn ylläpitämiseksi.
Tässä kohdassa en malta olla kommentoimatta
ed. Lauri Oinosen äsken käyttämää puheenvuoroa
siitä, että hän näkisi mielellään
rajavartioinnin olevan tuolla länsirajallakin. En korjaa, vaan
täydennän, sanotaan näin. Kun me elämme Schengenissä,
niin kuin pitkään on ollut, niin valitettavaa
vain on, että tuonne läntiselle rajalle ei resursseja
ole varattu, koska siellä ei tällaisia massatarkastuksia
tehdä. Aivan samalla tavalla samaa taustaa vasten voitaisiin
pohtia sitä, mikä määrä meidän
näkökulmastamme luvattomia maahan tulijoita tulee
etelärajan kautta, kun tiedetään, että aivan
samalla tavalla voi lautalla tulla Viron suunnasta. Sekin on hyvin
merkittävä ongelma tässä kokonaisuudessa.
Arvoisa puhemies! Maahanmuuttoviranomaisen toimintamenoihin
osoitettu 2 miljoonan euron lisäys kohdentuu turvapaikkapäätöksentekoon.
Puhun nyt siis siitä lisäyksestä, mikä oli
alkuperäisessä talousarviossa. Vuoden 2009 lopussa
tullee olemaan arviolta lähes 4 800 ratkaisematonta
turvapaikkapäätöstä, ja ensi
vuonna arvioidaan turvapaikanhakijoiden määrän
olevan 4 000—5 000. Valiokunta on lisännyt
750 000 euroa turvapaikkahakemusten käsittelyyn,
mikä helpottaa tätä ruuhkaa merkittävällä tavalla.
Mikäli Maahanmuuttovirastoon kyettäisiin tekemään
edelleen jonkin verran lisäyksiä, saataisiin ratkaisemattomien
päätösten määrä pudotettua vuoden
2010 loppuun mennessä alle 2 000:n. Se tarkoittaisi
noin 6 800 ratkaistua turvapaikkapäätöstä.
(Puhemies: 5 minuuttia!) — Arvoisa puhemies! Käsitykseni
mukaan, kun puheenvuoro on paikalta pyydetty, se voi olla yli 5
minuuttia, eikö näin? — Lisäysten
tarkoituksena on nopeuttaa ruuhkautunutta turvapaikkapäätöksentekoa
ja samalla purkaa tuota hakemusruuhkaa. Tämä resursointi
vaikuttaa suoraan turvapaikanhakijoiden vastaanoton kustannuksiin,
ja sitä kautta säästöjä syntyy.
Tarkoituksena täytyy olla sujuva, mahdollisimman nopea
prosessi, jolloin siis myös vastaanoton kustannukset kokonaisuudessaan
tulevat vähenemään.
Samaan aikaan on kuitenkin tärkeä muistaa, ettei
sovi unohtaa poliisin turvapaikkatutkinnan ja maastapoistamisresurssien
vahvistamista, kuten ei myöskään hallinto-oikeutta
ja sen resursseja. Näillä kaikilla on vaikutus
siihen, millä tavoin kustannuksia saadaan pienennettyä ja
hakijoiden asia mahdollisimman pikaisesti käsiteltyä.
Arvoisa puhemies! Aivan viimeisenä haluan nostaa esiin
Tullin määrärahaongelman siltä osin kuin
se liittyy sisäisen turvallisuuden kysymykseen. Tiedän,
että tämä pääluokka
kuuluu valtiovarainministeriön toimialaan, mutta totean
sen tältä osin. Tullin roolihan on hyvin keskeinen muun
muassa sisäisen turvallisuuden ohjelmassa mainitun rajaturvallisuuden
takaamisen sekä järjestäytyneen rikollisuuden
torjunnan osalta.
Tullilaitoksen ongelmat kärjistyvät henkilötyövuosien
vähennysvelvoitteiden lisäyksiin. Nimittäin
alkuperäisiin, vuosille 2006—2011 laadittuun tuottavuusohjelmaan
on lisätty henkilötyövuosien vähennysvelvoitteita
niin, ettei eläköytyminen ja muu luonnollinen
poistuma riitä niitä täysin kattamaan.
Tämä tilanne onkin osittain johtanut siihen, että Tulli
joutunee päättämään
määräaikaisia palvelussuhteita, jotka
ovat määräaikaisia vain nimikkeiden osalta.
Nämä määräaikaiset
työntekijät ovat osa Tullin pysyvään
rakenteeseen palkattua henkilöstöä, ja
näin ollen heidän osuutensa on merkittävä Tullin
toimintakentässä.
Valiokunta on lisännyt Tullille määrärahaa
... (Ed. Kuopan välihuuto) — Käsitykseni
mukaan, ed. Kuoppa, minulla on puheenvuoro. — Valiokunta
on lisännyt Tullille määrärahaa
noin 1 miljoonaa euroa, ja tuo on erittäin positiivista.
On oikein ilahduttavaa, että näin on käynyt.
Käsitykseni mukaan se ei kuitenkaan riitä kattamaan
kokonaisuudessaan tämänhetkistä määrärahavajetta.
Toivonkin, että asiaan sitten palataan, jos ei nyt huomenna
tuossa teidän esityksessänne, niin sitten lisätalousarvion
muodossa myöhemmässä vaiheessa. Kuitenkin
selvää on se, että Tullin valvonta- ja
rikostorjuntatehtävät eivät saa missään olosuhteissa
vaarantua. On pidettävä mielessä se lisäarvo,
jonka Tulli tuo mukanaan myöskin viranomaisten rajat ylittävän
huumerikollisuuden ja talousrikollisuuden torjuntaan.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Äskeistä puheenvuoroani
vielä haluan täydentää lähi-
ja paikallispoliisin merkityksellä. Poliisi, joka tuntee
paikkakunnan ja tuntee sen ihmisiä ja joka tunnetaan vastaavasti
paikkakunnan ihmisten toimesta, voi toimia hyvin tehokkaasti pehmeillä toimintamenetelmillä.
Sanalliset neuvot, läsnäolo, nämä kaikki
toimivat ennaltaehkäisevästi, ja jos jotain sattuu,
niin paikallinen lähipoliisi voi hoitaa monet asiat ihan
siinä sanallisesti keskustellen ja opastaen ja neuvoen.
Sitä vastoin, jos joudutaan jostakin kauempaa kutsumaan
poliisi, niin siinä tulee semmoinen prosessi, jossa tulee
lähipoliisin toimintaan verrattuna tarpeettomia käräjäprosesseja,
ehkä tarpeettomia vankilaseuraamuksiakin. Pidän
lähipoliisia ja paikallista poliisia todellisena oikeuden
palvelijana, joka saa pehmeillä keinoilla toteutettua yhteiskuntaturvallisuuden,
ja sen takia alleviivaan — vaikka tämä on
täysin ajan näkemystä vastaan, tuntuu,
että kaikki keskitetään ja jostakin vain
autolla käydään silloin tällöin
partioimassa — että paikallispoliisi, joka tuntee,
on aivan korvaamaton ja tekee niin arvokasta työtä,
että tämä pitäisi ihan laskea
ja selvittää.
Edelleen Rajavartiolaitoksen puolella toisin myös meidän
laajat merirajamme esille. Ed. Hakola aivan oikein kiinnitti huomiota
minun puheeseeni länsirajasta. Vaikka me tiedämme,
että siellä ei tarvita nyt rynnäkkökiväärin
ja koiran kanssa kulkevaa vartiomiestä, niin toivon, että me
tiedostaisimme ne uhat, joita siltä suunnalta Suomen turvallisuudelle
myös saattaa tulla.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Hakolan laajan ja pitkän, syvälle
luotaavan puheenvuoron kirvoittamana haluan käyttää vielä lyhyen
puheenvuoron. En muista, mistä lehdestä luin,
mutta kuitenkin ilmansuunnat, mistä huumeet Suomeen tulevat,
ovat pääsääntöisesti
etelä ja länsi, tarkasti sanottuna Lounais-Suomi.
Budjettikirjan sivulla 154 lukee: "Poliisi pyrkii aktiivisesti siihen,
että koko maahan on laadittu ajanmukaiset ja vahvistetut
alueelliset turvallisuussuunnitelmat, joissa määritellään
konkreettisia toimenpiteitä yleisten paikkojen häiriökäyttäytymisen
ja väkivallan vähentämiseksi." Jatkossa
sivun loppupuolella lukee, että halutaan estää Jokelan
ja Kauhajoen kaltaiset tapahtumat ennalta. Eli nämä molemmat
tapaukset olivat koulusurmia, ja molemmat surmaajat ovat käsitykseni mukaan
olleet koulukiusattuja.
Lisäksi sivulta 157 selviää, että poliisin
tietoon tulleitten törkeitten huumausainerikosten määrä on
ollut viimeisten vuosien aikana kasvussa. Eli kyllä poliisi
tarvitsee määrärahoja ja myös sitten
sen pitää toimia. Kyllä poliisin pitää olla hereillä niin
koulukiusaamisissa, koulusurmissa kuin sisäisessä arjen
turvallisuudessa. Myös rajoilla pitää olla
turvallista, kuka turvallisuutta sitten valvookin: Rajavartiolaitos,
huumekoirat, Tulli — kaikkien pitää olla
hereillä.
Yleiskeskustelu pääluokasta 26 päättyi.