Puolustusministeriön hallinnonala 27
jatkui
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Euroopan laajuisesti katsottuna puolustusbudjetit pienenevät.
Meidän on tietenkin seurattava tätä kehitystä ja
vastattava omalta taholtamme siihen. Toisaalta puolustusvälinemarkkinat
avautuvat yhä laajemmalle. Suomihan on ollut mukana tässä toiminnassa
varsin mittavasti ja ansiokkaasti. Sain kunnian olla tekemässä ensimmäisenä suomalaisena
raporttia Länsi-Euroopan unionissa. Tämä raportti
koski panssaroituja ajoneuvoja. Siinä sain tutustua Patrian
toimintaan tarkemmin käydessämme Patrian tehtailla
Hämeenlinnassa. Olen myös toiminut siellä neuvottelukunnassa
jo joitakin vuosia, yli 10 vuotta. Patrian AMV on ainut neljännen
sukupolven ajoneuvo, joka on tuotantoprosessissa. Patria katsoo,
että se on kilpailijoitaan edellä tällä hetkellä.
Yhteistyö niin kotimaassa kuin EU-tasolla on tietenkin elintärkeää,
ja Suomessa on suojatuista ajoneuvoista paljon tieto-taitoa, ja
siksi on ehdottoman tärkeää säilyttää tuotekehitys,
suunnittelu ja tuotanto Suomessa oli sitten yhteistyökumppanit mistä tahansa
ja keitä tahansa.
Tiivistän tätä puheenvuoroani niin,
että totean, että meillä on pitkät
perinteet kansainvälisestä humanitäärisestä avusta.
Ajatellaanpa esimerkiksi, kuinka meidän ajoneuvoja käytetään
miinanraivausajoneuvoina Kambodzassa ja sitten Nasu-telakuorma-autoja
Kiinassa esimerkiksi ... — Nyt minun täytyy varmasti
siirtyä tuonne puhujapönttöön. — (Siirtyy
puhujakorokkeelle.) Niin, näitä Nasu-telakuorma-autoja
käytetään Kiinassa esimerkiksi vesiministeriön
käytössä tulvatilanteissa sekä metsäministeriön
käytössä metsäpaloissa.
Lisäksi haluan, kun nyt puhutaan puolustusministeriöstä ja
näistä Afganistanin toimenpiteistä, tässä yhteydessä ottaa
myös esiin sen, että käsitykseni hyvin
pitkälle on saman suuntainen kuin erään
lääkärin, joka on toiminut vuodesta 1971
lähtien Afganistanissa, nyt jo tosin palannut sieltä takaisin
Suomeen. Hän on sitä mieltä, että paras
keino auttaa afganistanilaisia ihmisiä on se, että sinne
koulutetaan henkilökuntaa turvaamaan demokratiaa, mutta
ainakin hänen mielestään, niin kuin varmasti
meidän kaikkien mielestä, se on varsin pitkä ja
kivinen tie, mutta varmasti loppupelissä kaikista inhimillisin.
Vielä muutama sana Tekes-rahoituksella kehitetyistä innovaatioista.
Jos katsomme tästä eduskuntatalosta ikkunoista
pihalle tuonne rautatieasemalle päin, näemme Helsingin
musiikkitalon rakennelman, joka on suojattu pressuilla. Samoin Helsingin
rautatieaseman kellotorni, Eliel Saarisen rakentama torni, on suojattu
vastaavanlaisella pressulla, joka on tosin sitten kuvioitu rakennuksen
kaltaiseksi. Tämä katos on innovaatio, joka on
siis syntynyt Tekesin rahoituksella. Samalla systeemillä voidaan
rakentaa myös lentokone- ja helikopterihangaareita. Näitä tarvitaankin
jatkossa, ja suosittelen lämpimästi harkitsemaan
sitä, kun nyt näitä hankintoja joudutaan
tekemään, että niitä voitaisiin
hieman nopeuttaa. Voisimme jo näitten hangaarihankkeiden
yhteydessä pienellä summalla työllistää 20 ihmistä ja
saada asioita eteenpäin.
Lisäksi Puolustusvoimilla on ollut ajoneuvoja ilman
suojaa, ja silloin tietenkin kalliit laitteet ruostuvat ja eivät
ole asianmukaisesti sijoitettuna. Siksi tämmöiset
siirrettävät, liikuteltavat suojat, jotka käyvät
myös liikkuville laitteille, kuten lentokoneille ja helikoptereille,
ovat varsin asianmukaisia. Näkisin mielelläni,
että tähän nopeampaan toimintamuotoon
päästäisiin. Ja kyllähän
täällä on nopeutettu jo näitä hankintoja,
niin kuin ministeri päivällä totesi,
mutta ehkä vielä pitäisi harkita, jos
me voisimme tässä suhteessa nopeuttaa näitä hankintoja
esittämälläni tavalla.
Juha Hakola /kok:
Arvoisa herra puhemies! Koska kello on jo paljon ja tänään
on käytetty hyviä puheenvuoroja ja minun vireystilani alkaa
olla siinä jaksossa ja koska toimittajatkin ovat jo nukkumassa,
niin vain muutamia asioita toteamuksina siitä, mitä keskeisiä asioita
tulisi käsitellä. (Ed. Nurmi: Eivät ne
nuku koskaan!)
Tasapainoinen Puolustusvoimien kehittäminen ja ylläpito
edellyttää kolmea asiaa: kolmannes resursseista
käytetään materiaalisen varmuuden ylläpitämiseen,
kolmannes henkilöstömenoihin ja kolmannes muihin
toimintamenoihin. Tulevaisuudessa yhdeksi suurimmaksi haasteeksi muodostuva
kokonaisuus on puolustusmateriaalin vanheneminen. Meillä on
tällä hetkellä tilanne, että lähivuosina
niin sanottua bulkkitavaraa, tällaista kappaletavaraa,
tulee vanhenemaan isot määrät. Se tietenkin
aiheuttaa erityisesti Maavoimille monenmoista tarvetta hankkia uutta
tavaraa.
Henkilöstömenot ovat, kaikki tietävät,
hyvin keskeinen alue, olkoon sektori mikä tahansa, ja tässä tapauksessa
jätän ne vähemmälle huomiolle.
Totean kuitenkin, että Maavoimien toimintamenopuolen keskeinen
tekijä on joukko-osastot ja erityisesti varusmieskoulutuksella
hankittu joukkojen osaaminen. Suunnitelluilla toimintamäärärahoilla
Maavoimat pystyy viemään läpi varusmiesten
harjoitusjärjestelmän muuttamalla sen painopistettä pituuteen
ja paikkaan liittyvin toimenpitein. Tarkoitan tällä lähinnä sitä,
että harjoitusalueet eivät enää välttämättä sijaitse
niin pitkällä kuin aikaisemmin ja harjoitusten
pituus saattaisi olla hieman lyhyempi. Samoin kertausharjoitusten
suunniteltu määrä tultaneen saavuttamaan
tällä kaudella. Hieman olen kuitenkin huolestunut
siitä, että kantahenkilökunnan täydennyskoulutustavoitetta
jouduttaneen supistamaan, joskin perus- ja jatkokoulutus voitaneen toteuttaa
suunnitellusti. Myöskin Maavoimien kansainväliseen
toimintaan tullee jonkin verran supistuksia.
Arvoisa puhemies! Kun kysymys on tällaisista massiivisista
teknologisista harppauksista, ne ovat edellyttäneet tietenkin
sitä, että vanhentunut materiaali nimenomaisesti
esimerkiksi Ilma- ja Merivoimien kalustossa on päivitettävä.
On sanomattakin selvää, että nuo kustannukset
on välttämätöntä kattaa,
jotta käytössä oleva kalusto voidaan
käyttää elinkaarensa loppuun ilman uhkaa,
että kalustosta joudutaan luopumaan huonon kunnon takia.
Sodanajan valmiuden edellyttämien varaosien käyttämistä tulisi
mielestäni vain poikkeuksellisissa ja satunnaisissa tilanteissa
käyttää keinona päivittää materiaalia.
Tänään päivällä käytettiin
puheenvuoroja juuri siitä, että varaosatilanteet
ovat jossain määrin huonoja.
Ilmavoimien toiminnassa merkitsevää ja ratkaisevaa
on kaluston ohella lentotuntien määrä. Riittävä määrä lentotunteja
tietenkin takaa sen, että meillä on käytössä suorituskykyinen
joukko ilmapuolustukseemme. Kun pohditaan toimintamäärärahojen
osalta sitä, mitä juuri tämä lentotoiminnan
osuus on, niin on tietenkin todettava, että se on huomattavan
suuri. Koska menot ovat kovat ja ennen kaikkea on selvää,
että kaikki materiaali, mitä näissä vehkeissä tarvitaan,
on kallista, sitä kautta toimintamäärärahat
ovat varmastikin kovin pienet.
On todettava kuitenkin, että Ilmavoimia on kehitetty
turvallisuus- ja puolustuspolitiikan linjausten mukaisesti myös
kansainvälistä sotilaallista kriisinhallintaoperaatiota
silmällä pitäen, ja pidän sitä oikein
hyvänä. Kokonaisuudessaan sotilaallisen kriisinhallinnan
osalta kaluston hallintomenoihin osoitetaan 53 miljoonaa euroa,
joka on kylläkin 1,7 miljoonaa vähemmän
kuin vuonna 2009. Se on kuitenkin todettava, että ensi vuonna
meidän kaikki kriisinhallintaoperaatiomme sinällään
jatkuvat suurin piirtein samanlaisina elikkä lähtökohtaisesti
isommat joukot ovat Kosovossa, Afganistanissa ja Tšadissa.
Näistäkään en rupea käymään
sen laajempaa keskustelua, koska Afganistan-keskustelu ja siihen
liittyvät vivahteet tuli juuri muutama aika sitten käytyä läpi.
Aivan lopuksi nostan esiin tässäkin materiaalikysymyksen.
Kriisinhallintatehtävien osalta materiaali on myöskin
varsin kallista, ja sitä silmällä pitäen
onkin oikein tyydytyksellä todettava, että valiokunta
osoitti 500 000 euroa kriisinhallinnan erikoismateriaalin
hankintaan. Se on (Puhemies: 5 minuuttia!) ollut siten oikean suuntainen
toimenpide.
Arvoisa puhemies! Aivan viimeisenä totean vain, että valiokunta
on lisännyt myöskin Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen
toimintaan 200 000 euroa, mikä on vuoden 2009
tasolla ja mahdollistaa maanpuolustuskoulutuksen täysipainoisen
toiminnan.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Suomen puolustus perustuu siihen, että yleisen asevelvollisuuden
kautta kansa kouluttaa itsensä puolustustaitoiseksi. Puolustustahtoahan
meillä kyllä löytyy, ja jos sitä todella
tarvitaan, vielä paljon enemmän kuin rauhan aikana
voimme aavistaakaan. Yleinen asevelvollisuus on meidän vahvuutemme.
Sillä me takaamme sen, että meillä on
riittävästi laajan maan puolustukseen henkilöitä,
jos puolustuskykyä tarvitaan.
Puolustusvoimat onnistuvat parhaiten tehtävässään,
jos ne jo pelkällä olemassaolollaan riittävät
vakuuttamaan, että kenenkään miltään
ilmansuunnalta ei kannata tähän maahan pahoissa aikeissa
tulla. Tässä Puolustusvoimamme ovat onnistuneet.
Mutta tämä merkitsee sitä, että meidän
on poliittisella taholla kannettava vastuu siitä, että meillä säilyy
yleinen asevelvollisuus ja että meillä säilyy
myös riittävä materiaalinen valmius.
Tällä hetkellä meidän varuskuntarakenteemme
on optimaalinen, ja näen hyväksi, että me
lähtisimme siitä, että annamme varuskunnille
työrauhan, ja tällä varuskuntarakenteella
jatkettaisiin pitkälti tulevaisuuteen. Meillä on
tiettyjä suunnitelmia, erilaisia ideoita siitä,
että varuskuntia tulisi supistaa ja keskittää suurempiin varuskuntiin
koulutusta.
Meidän tulisi nähdä nimenomaan Puolustusvoimien
maakunnallisen läsnäolon ja paikallisen läsnäolon
merkitys maanpuolustushengen kannalta, asevelvollisuuden suorittamisen
kannalta ja Puolustusvoimien normaalin siviiliajan, siviiliyhteiskunnan
virka-aputehtävien kannalta. Siksi näkisin hyväksi,
että me tekisimme suunnitelmat siitä, että nykyinen
varuskuntarakenne jatkaa, vältämme mammuttivaruskuntia
ja keskitämme koulutusta pienempiin yksiköihin,
joita varuskunnat tietysti ikäluokkien pienenemisen myötä tulevat
jossain määrin olemaan, ja annamme niissä tehokkaampaa,
yksilöllisempää koulutusta.
Haluan, että meillä Suomessa säilyy
myös laaja reservi. En voi hyväksyä sitä,
että me suunnittelemme sodanajan reservin määrän
laskua. Näkisin, että sodan ajan reservin tulee
olla tämä 350 000, joka se on tämän
hetken suunnitelmissa. Nimenomaan silloin, kun meillä on
laaja reservi, me kykenemme puolustamaan kotiseutuamme kautta koko
maan. Laaja reservi ei edes maksa paljon. Me tarvitsemme joukot,
jotka ovat hyvin varusteltuja, ilman muuta, mutta se, että on laaja
reservi, tarkoittaa sitä, että sillä on
ne puolustusvälineet, joita tarvitaan oman kotiseudun puolustamiseksi.
Silloin riittää hyvinkin varustelutaso, joka on
lähes ilmaista. Suomalaiset miehet, jotka ovat asevelvollisuuden
suorittaneet, toivovat, että heillä on tehtävien
aikainen sijoitus. Tällä on henkisen maanpuolustuksen
kannalta myös suurta merkitystä.
Olen tehnyt aloitteen siitä, että esimerkiksi Keuruun
varuskuntaan, jossa on pioneeri- ja suojelualan osaamiskeskus, voitaisiin
myös laajentaa toimintoja pohjoismaiseksi suojelualan ja
räjähdealan koulutus- ja osaamiskeskukseksi. Tämä olisi
hyvää pohjoismaista yhteistyötä,
antaa koulutusta siellä, missä sitä parhaiten
annetaan jo nyt.
Puolustusvoimien huoltovarmuuden kannalta pidän välttämättömänä,
että meillä säilyy kotimainen puolustusteollisuus,
kotimainen ruudintuotanto ja ammustuotanto. Pidän käsittämättömänä sitä ajatustakin,
että meillä kotimainen ruudintuotanto poistuisi.
Se on vähän sama tilanne kuin että meillä tällä hetkellä puuttuu
myös Puolustusvoimien kannalta merkittävä asia,
kotimainen rokotetuotanto. Samoin pidän tarpeellisena, että meillä on
kotimainen tuotanto Puolustusvoimien kannalta tärkeissä tuotteissa,
jotta meillä on myös varaosasaatavuus ja sen tuotettavuus
silloin, jos sitä tarvitaan.
Arvoisa puhemies! Meillä on hyvät Puolustusvoimat,
luotamme siihen ja säilytämme yleisen asevelvollisuuden
kehittäen sitä nykyajan olosuhteita vastaavaksi.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan vain todeta, koska se jäi
puheenvuorostani pois, että hallituspuolueet katsoivat
vielä tärkeäksi lisätä Puolustusvoimien
toimitiloille lisämäärärahoja
korjausavustuksiin. Onhan tiedossa, kun Puolustusvoimilla on paljon
hallussaan, sanotaan nyt näin, käytössä kulunutta
ja vanhaa toimitilakantaa, niin sinne korjausavustukset tulevat
paikalleen. Myös vapaaehtoinen maanpuolustustyö on
saanut lisämäärärahoja. Se osoittaa sitä,
että hallitus suhtautuu maanpuolustukseen myönteisesti.
Haluan myös mainita, että ei pelkästään
Patria ole meillä semmoista kärkiosaamista maailmanlaajuisesti,
ainakin Pohjoismaissa, ja katson myös varmasti, että ihan
Euroopan tasolla kenttälääkintämme
on kovatasoista. Näissä molemmissa olisi aihioita
edelleenkin vientiin kehitettäväksi niin Patrialla
kuin kenttälääkinnän eri sektoreilla.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Nurmi toi esille kenttälääkinnän
koko laajuudessaan. Se on hyvin merkittävä asia,
ja meidän tulee tiedostaa puolustussektorin laaja kokonaisvaltaisuus
kokonaisuudessaan.
Palaan vielä näihin kiinteistömenoihin.
Minusta pitäisi puolustushallinnon rakennuksille erityisesti
silloin, kun ne ovat hyvin erikoistarkoitukseen rakennettuja, syrjäisillä seuduilla
olevia, sisällyttää aivan uudenlaiset
kustannustekijät verrattuna siihen, mitä tällä hetkellä on.
Niille on asetettu mielestäni täysin kohtuuttomia
tuottovaatimuksia. Pitäisi nähdä, että rakennukset
on tehty tiettyä erikoistarkoitusta varten, eikä vaatia mitään
samoja tuottovaatimuksia kuin jossakin sijoituskiinteistöissä.
Tämä olisi yksi tärkeä seikka,
millä voitaisiin laskennallisia kustannuksia tältä sektorilta
poistaa tai ainakin vähentää.
Samoin näen tarpeelliseksi sen, että me emme poista
kalustoa niin sanotun vanhenemisen nimissä tarpeettomasti.
On tietysti jotain sellaista, esimerkiksi ammukset tai niiden sytyttimet
voivat tulla aikaa myöten vaarallisiksi, nämä on
käsiteltävä, mutta on myös puolustusmateriaalia, joka
pitkälti säilyttää käyttökuntonsa
ja jolla olisi pahan päivän varalla, silloin kun
mitään muuta ei enää olisi,
varsin suuri merkitys, jos sitä tavaraa on. Esimerkiksi
viime sotien aikana Elisenvaaran pommitus ja monet muut siviilikohteitten pommitukset
olivat sen seurausta, että ei ollut minkäänlaista
ilmatorjuntaa paikkakunnalla. Muun muassa ilmatorjuntatykistö,
ilmatorjuntakonekiväärit ovat sellaisia asioita,
että jos ne tuntuvat joistakin ohjusmiehistä vanhanaikaisilta, niin
ne ovat kuitenkin kova asia, jos ne kovilla ampuvat.
Yleiskeskustelu pääluokasta 27 päättyi.