Valtiovarainministeriön hallinnonala 28
jatkui
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Kuntien valtionosuuksien määrästä on
käyty keskustelua, ja haluan edelleenkin korostaa sitä,
että sekä valtiovarainvaliokunnan mietinnössä että myöskin
valtion talousarviossa elikkä budjetissa kuntien tulojen
nettolisäys vuodelle 2010 verrattuna tähän
vuoteen on 209 miljoonaa euroa. Se on kiistaton luku, tämä nettolisäys,
ja se on se aito lisäys, jonka kunnat saavat aidosti lisää rahaa
niitten palvelujen tuottamiseen, jotka niille lakisääteisesti
kuuluvat.
Hallituksen kuntapoliittinen linja johtaa kunnissa yhä pahempiin
taloudellisiin vaikeuksiin. Kunnat yrittävät selviytyä vaikeuksista
nostamalla veroja ja lomauttamalla henkilöstöään. Kunnat
ovat ilmoittaneet, ettei palkata sijaisia esimerkiksi vanhainkoteihin,
päiväkoteihin jne., lomautetaan opettajia, mikä on
suoraan pois lasten oikeudesta saada täysipainoista opetusta
koulupäivinä. Elikkä tämän
kuntatalouden laman laskut siirretään tavallisten
kuntalaisten, palveluja tarvitsevien kuntalaisten kustannettaviksi
ja heidän vaikeutensa lisääntyvät.
Lisäksi kuntien rahapula siirtää tarpeellisia
investointeja, ja samalla jää myös työllisyys
parantumatta näiltä osin.
Ed. Hakola puhui Tullilaitoksesta. Siitä muutama sana.
Tullilaitoksen varoista puuttuu 4 miljoonaa euroa. Valtiovarainvaliokunta
lisäsi sinne 1 miljoonaa euroa, mutta 3 miljoonaa euroa
jäi edelleenkin puuttumaan ja se merkitsee sitä,
että Tulli joutuu sanomaan irti henkilöstöä.
Samalla Tullin valvontamahdollisuudet heikkenevät, mikä antaa
salakuljettajille tietenkin paremmat mahdollisuudet. Samalla myöskin
tavaraväärennykset eli nämä merkkiväärennykset
on yhä helpompi tuoda Suomeen. Tämä merkitsee
myös sitä, että valtio menettää myöskin
tuloja, kun voidaan tuoda ilman tullia.
Lisäksi toisena merkittävänä on
verohallinnon kireä budjetti. Verohallinnossa yksi verotarkastaja
tuottaa valtiolle noin 150 000 euroa ja kulut ovat noin
50 000 euroa, elikkä 100 000 euroa valtiolle
nettoa saa yksi verotarkastaja aikaiseksi. On käsittämätöntä,
että valtio vähentää tänä päivänä verotarkastajien
määriä elikkä Verohallituksen
henkilöstöä. Samalla annetaan entistä paremmat
mahdollisuudet harmaan talouden toimia. Tämä on
täysin päinvastaista politiikkaa käytännössä,
mitä täällä ministerit puhuvat
ja mitä hallitus sanoo tekevänsä.
Herra puhemies! Lisäksi kuntien taakkaa tulee lisäämään
ensi vuonna kuntouttavan työtoiminnan laajentaminen. Täällä on
paikalla muun muassa sosiaalivaliokunnan puheenjohtaja, ed. Rehula,
ja tässähän on arvioitu hyvin vaatimaton määrä vain,
mitä tämä lisäisi kuntouttavan
työtoiminnan kohteeksi joutuvia henkilöitä.
Viime vuoden maaliskuussa oli yli 51 000 yli 500 päivää työttömänä olleita
ihmisiä, ja tästä ryhmästä taatusti
tulee enemmän kuin se 2 500 on arvioitu budjettiesityksessä.
Tämä tulee merkitsemään sitä,
että myöskin tätä kautta kuntien
menot tulevat kasvamaan huomattavasti enemmän kuin on arvioitu,
elikkä kunnille tulee siitä lisävelvoitteita.
Tämä tulee myöskin aiheuttamaan ongelmia näille,
jotka joutuvat tähän kierteeseen ja putoavat toimeentulotuelle.
Vielä yksi pieni asia, joka kuuluu valtiovarainministeriön
pääluokkaan. Tähän ei ole kukaan
ministereistä halunnut ottaa kantaa, mutta tähän
pienpalkkatukeen, joka on nyt ollut voimassa 3 vuotta ja jota on
pari vuotta vielä tarkoitus jatkaa, siihen käytetään
rahaa noin 430 miljoonaa euroa. Vuonna 2007 tällä tuella
ylläpidettiin tai synnytettiin tutkimusten mukaan 750 työpaikkaa,
ja sinä vuonna rahaa kului 85 miljoonaa euroa, elikkä karkeasti
laskien yksi työpaikka maksoi 113 000 euroa. Tämä on äärimmäisen kallista
työllistämistä. Minä ymmärtäisin,
jos tämä raha käytettäisiin
pienipalkkaisille työntekijöille, mutta tämä käytetään
työnantajille, maksetaan siitä korvaus, että he
maksavat työntekijöille tarpeeksi pientä palkkaa.
Herra puhemies! Tämä on suorastaan törkeä esitys.
Toivottavasti tämä jossain vaiheessa loppuu.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Kuntien harkinnanvaraiseen tukeen on hallituksen
esityksessä ensi vuodelle esitetty 20 miljoonaa, mikä on
5 miljoonaa euroa enemmän kuin kuluvana vuonna. Kunnat
ovat velkaantumassa kovaa vauhtia, ja yli puolessa kunnista on nostettu
veroja. Useissa kunnissa ei ollut valmiuksia laman tuloon, kun talous
oli jo ennestään kuralla. Näin myös
tarve harkinnanvaraiseen avustukseen tulee kasvamaan. Ensi vuonna
tilapäisiin taloudellisiin vaikeuksiin joutuvien kuntien
määrä tulee huomattavasti lisääntymään.
Esimerkiksi 10 miljoonaa euroa lisää tälle
momentille olisi pieni summa valtiolle, mutta suuri apu hädässä oleville
kunnille.
Valtio tukee kuntataloutta siis tänä ja ensi vuonna
yhteensä 750 miljoonalla eurolla, mutta ensi vuotta koskeva
talousarvioesitys vahvistaa kuntataloutta tuolla mainitulla 209
miljoonalla eurolla kuluvaan vuoteen verrattuna. Tosiaankin kyllä se
ihan oikeata rahaa on, vaikka totta kai siinä on myös
kysymys vanhojen velkojen maksusta.
Ensi vuonna todellakin kunnallisverotuksen vähennykset
kompensoidaan kunnille täysimääräisesti.
Poikkeuksellisen harvan asutuksen kunnille osoitetaan valtionosuusjärjestelmän
sisältä 30 miljoonaa euroa. Myös valtionosuuksien
indeksitarkistukset tehdään täysimääräisinä.
On tärkeää, että kunnissa
pyritään hillitsemään menoja,
mutta toisaalta valtio ei anna kunnille enää uusia
velvoitteita. Kunta- ja palvelurakenneuudistusta tulee yhä laittaa
toimeen. Kuntaliitosten määrään
voi olla tyytyväinen, jos toteutuneita ja toteutumassa
olevia liitoksia on yhteensä 55 kappaletta.
Sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistoiminta-alueita on perustanut
tai suunnittelee perustavansa 260 kuntaa, jolloin alueita muodostuu
66. No, nyt on esitetty erilaisia malleja. On tämmöinen maakunnallinen
malli, jossa terveydenhuolto yhdistetään. Sitten
on näitä pienempiä sote-malleja, jotka
on niin kuin keskitettyjä enemmänkin, sanotaan,
keskussairaalan ympärille. Ongelma on joka tapauksessa
se, miten nuo maakuntien reunakunnat saadaan mukaan, miten ne pääsevät tähän
yhteistyöhön matkaan. Oli malli kumpi tahansa,
niin kyllä siinä ongelmia joka tapauksessa on.
Paras-hanke velvoittaa kunnat kokoamaan näitä yhteistoiminta-alueita
sosiaali- ja terveydenhoitoon. Suurin osa niistä on luotavia
kokonaisuuksia, mutta kaikki eivät ole optimaalisia. Osa
on vähän väkinäisesti luotuja.
Mitä tulee ulkoistamiseen, niin meillä Tampereellakin
käydään kovaa keskustelua. Se tuntuu joillekin
olevan kovin ideologinen kysymys. Minun mielestäni siinä pitäisi
mennä pragmaattisesti, katsoa, mikä on järkevää ja
missä on järkevää nimenomaan
hankkia palveluja ulkopuolelta.
Täytyy katsoa myös suuria eroja, joita on pienten
kuntien ja vaikkapa mammutti Husin välillä. Hus
tuhlaa resursseja päällekkäisiin toimintoihin,
ja aina se suuruuden filosofia ei ole välttämättä parasta.
Arvoisa puhemies! On myönteistä, että ruuan alvin
alennus näkyi heti alentuneina hintoina. Tämä keskustan
aloite auttaa pienituloisia, vaikka jotkut puolueet epäilivätkin
alea.
Olen myös erittäin iloinen siitä,
että pääministeri Vanhanen ehdotti, että suurituloiset
myös osallistuisivat lamatalkoisiin maksamalla korkeampia
veroja. Ratkaisu voitaisiin tehdä vielä tämän
hallituksen kaudella. Pääomaveroonkin puuttumista
olisi harkittava parin prosenttiyksikön verran. Sen sijaan
yhteisöveron korotusta en kyllä kannata. Firmojen
pitää pyöriä, mutta varmasti
firmojen taseet ovat paremmat silloin, jos pääomatulovero
on hieman korkeampi.
Veronkevennyksiä tulisi saada pienituloisille. Ensi
vuonna kunnallisveron perusvähennys auttaa heitä.
Kulutusverojen kasvu ei ole ollenkaan hyvä asia pienituloisten
kannalta.
Haluan tässä vaiheessa vielä mainita
nopeasti Pirkanmaalle tärkeistä hankkeista, jotka
vaatisivat rahoitusta. Menkööt terveisinä tuonne VVM:ään.
Tampere—Toijala-rataosan kolmanteen raiteeseen tarvittaisiin
uutta suunnittelurahaa. Sappee—Aitoo—Pälkäne-yhdysvesijohto
ja siirtoviemärin rakentaminen tarvitsisivat varoja. Meillä tarvittaisiin
rahaa myös Juupajoki—Hirsilä—Orivesi-siirtoviemäriin,
ja Valkeakoskella on tuo surullisenkuuluisa Kuitu Finland Oy, joka
tarvitsisi nyt käynnistyksen uudelleen, kunhan saadaan
riittävä yritysalusta. Olen kuullut kyllä ministeri
Pekkariselta, että siihen mahdollisesti valtiolta saataisiin
nyt sitten rahoitusta. Sitten on Hämeenkyrön ohitustie
ja koko Kolmostie tuonne Pohjanmaalle, sehän on vasta listalla
2011, mutta en pitäisi ollenkaan pahana, jos vaikka metsänraivaustyöt
alkaisivat jo tällä vaalikaudella. Se olisi hyvä merkki
siitä, että hoidamme myös tiestöämme
ja laitamme infran tältä osin kuntoon. Parkanossa
puolestaan (Puhemies: 5 minuuttia!) tarvittaisiin rahaa raakapuuterminaalin
rakentamiseen rautatieaseman yhteyteen. Mehän olemme, Pirkanmaa,
hyvin metsäinen, suuri metsävarainen maakunta.
Tuula Väätäinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! SDP:n eduskuntaryhmä haluaa
parantaa kuntien taloutta ja esittää 400 miljoonan
euron lisäyksen kuntien valtionosuuksiin. Lisäyksellä haluamme
tukea kuntia peruspalvelujen järjestämisessä.
Tämän lisäksi esitämme pienempiä summia
Tullilaitoksen toimintamenoihin sekä taiteilijaeläkkeisiin.
Arvoisa puhemies! Kunnat ja valtio ovat osa samaa julkisen talouden
kokonaisuutta. Tässä kokonaisuudessa kunnat ovat
yleisesti heikommassa asemassa kuntien ollessa valtiota pienempiä yksiköitä,
ja erityisesti lamatilanteessa kuntien haavoittuvuus lisääntyy.
Kunnilla on vastuu peruspalvelujen järjestämisestä.
Valtiolla tulee olla vastuu kokonaisuuden toimivuudesta, siitä, että riippumatta
kotikunnasta tai varakkuudesta kaikilla suomalaisilla on mahdollisuus
hyvinvointiin.
Oikeistohallituksen johdolla valtio ei nyt kanna vastuutaan.
Hallitus on käyttänyt kuntien autonomiaa tekosyynä riittämättömään
tukeen. Kuntien autonomian tarkoituksena on, että eri kunnilla
on mahdollisuus järjestää palvelut omien
paikallisten vaatimusten mukaisesti. Kuntien autonomian tarkoitus
ei ole toimia kärrynä, johon valtio hädän
tullen pakkaa kunnat ja potkaisee mäkeä alas.
Suomessa on noin 350 kuntaa. On totta, että kaikki
kunnat eivät ole nousukaudella hoitaneet talouttaan aivan
nappiin. Vaikka virheitä olisi tullutkin tehtyä,
niin on kohtuutonta, jos tästä syystä ihmiset
eri puolilla Suomea joutuvat laman tullen aivan eriarvoiseen asemaan.
Juuri nyt kunnat lomauttavat ja karsivat palvelujaan. Kunnasta riippuen
puhutaan ammattikoulun tai peruskoulun opettajista tai esimerkiksi
sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijöistä,
mikä automaattisesti tarkoittaa sitä, että laadun
ja saatavuuden heikkenemisestä on kyse silloin, kun lomautetaan.
Samalla juuri näitä palveluita kansalaiset ja etenkin
ne, jotka ovat heikommassa asemassa, tarvitsevat. Kunnat tekevät
nyt perusoikeuksien vastaisia ratkaisuja. Tätä ei
voi katsoa sivusta. Hallituksen on yhdessä kuntien kanssa
vastattava ihmisten turvallisesta arjesta ja palveluiden toimivuudesta.
Siksi kunnat tarvitsevat tämän 400 miljoonan euron
korotuksen valtionosuuksiin.
Puhemies! Vuoden 2010 talousarvioesityksessä Tullille
on esitetty 161,9 miljoonan euron määräraha.
Tämä on riittämätön
edes tuottavuusohjelman mukaisiin 2 460 henkilötyövuoden kustannuksiin.
Palkkakustannusten vaje vuodelle 2010 on noin 4—5 miljoonaa
euroa. Valtio tekee tietoisesti alimitoitettua budjettia ensi vuodelle
tässäkin asiassa. Esitämme lisättäväksi
3 miljoonaa euroa Tullilaitoksen toimintamenoihin.
Ylimääräiset taiteilijaeläkkeet
myönnetään tunnustuksena ansiokkaille
taiteilijoille. Eläkkeen määrää on
alennettu asteittain vuodesta 1992 silloisesta 65:stä nykyiseen
35 uuteen vuosittaiseen eläkkeeseen. Samaan aikaan eläkettä hakevien
määrä on lähes kaksinkertaistunut.
Taiteilijoiden työllistämisedellytyksiä ja
sosiaaliturvaa selvittäneen toimikunnan seurantatyöryhmä on
ehdottanut, että taiteilijaeläkkeiden määrä palautettaisiin
asteittain aiempiin 65 vuosittaiseen uuteen eläkkeeseen.
Tästä syystä ehdotamme budjettiin otettavaksi
150 000 euron ylimääräisten
taiteilijaeläkkeiden myöntämiseksi varatun rahan.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Aivan kuten täällä sanottiin,
ruuan arvonlisäveron alentaminen on ollut hyvä toimenpide
ja näkynyt kuitenkin tuotteissa. Ainakin itse olen sitä kannattanut.
Myös autoverotus on siirtynyt oikeanlaiseen suuntaan, jos
katsotaan pitkällä aikajänteellä kehitystä.
Hallitus on taas vastannut tähän hallinnon pääluokkaan
sillä, että Tulli on saanut lisämäärärahan.
Toisin sanoen talousarvio on saatu niin sanotusti kasaan, ja
käsittely täysistunnossa on parhaillaan menossa.
Myös tämä käsittelymuoto on kehittynyt
parempaan suuntaan. Hallitus on saanut paljon hyvää aikaiseksi,
mutta paljon on vielä korjaamisen varaa. Nyt on voitu elvyttää ja elämme
toivossa, että paremmat ajat koittavat. Kuitenkin lama
on syvempi kuin 1990-luvulla, ja olemme suurimpien taloudellisten
haasteiden edessä sitten 1930-luvun.
Arvoisa puhemies! Haluan vain sanoa, että aiemmin yhteiskunnassa
oli laaja keskiluokka. Nyt näyttää siltä,
että yhteiskuntamme rakenne yhteiskuntaluokissa muuttuu
sillä lailla, että tiimalasin muoto tulee esiin.
Tätä varsinkin korosti ranskalainen päätoimittaja
kirjoituksessaan, jota luettiin radion ohjelmassa, jota kuuntelin
ajaessani kohti kotia Lahteen. Tämä johtaa päätoimittajan
mukaan yhteiskunnan levottomuuteen, molempien ääripäiden,
syrjäytyneiden sekä köyhien sekä toisaalta
rikkaiden ja osaavien määrän lisääntymiseen
ja keskiluokan häviämiseen. Kapea vyötärö yhteiskuntapyramidissa
ei ole ihanne milloinkaan. Tähän sekä seuraavan
hallituk-sen haasteelliseen toimintakenttään on
jo nyt alettava sopeutua.
Lyly Rajala /kok:
Arvoisa herra puhemies! Näin illan lopuksi alamme olla
niin sanotusti totuuden lähteillä, kun käsittelemme
valtiovarainministeriön hallinnonalaa, koska se on ainoa
ministeriö, joka noita rahoja muille hallinnonaloille jakaa.
Se on erinomaisen iso asia, että tämä hallitus on
ottanut, toisin kuin oppositio väittää,
kunnat suojelukseensa sillä tavalla, että sinne
on rahaa syydetty. Me, lähes kaikki tässä salissa,
olemme myöskin kuntapäättäjiä ja
tiedämme ihan varmasti, että näitten
nousukausien ja nousuvuosien aikana sitä rahaa on kylvetty
aika vankasti. Toki siellä on paljon lakisääteisiä asioita.
Oman kaupunkini Oulun budjetista muistan, että ensi
vuoden talousarviostakin 62,1 prosenttia menee sosiaali- ja terveydenhuollon
hallinnonalaan eli sielläkin on hyvin paljon lakisääteisiä asioita,
mutta hallitus on mielestäni onnistunut kohtuullisen hyvin.
Sen sijaan se asia, mihin haluan puuttua, on kuntaministeri
Kiviniemen osio. Oulun läänissä on 43
kuntaa, joista 34 kuuluu Pohjois-Pohjanmaan maakuntaan ja loput
9 Kainuun maakuntaan. Ministeri Kiviniemi on uppiniskaisesti päättänyt,
että Keski-Pohjanmaan tulisi kuulua hallinnollisesti Pohjois-Pohjanmaahan.
Siitä asiasta on käyty kaplakkaa Keski-Pohjanmaalla runsaasti.
Kaikki muut kunnathan siellä ovat olleet tuonne pohjoisen
suuntaan tulossa paitsi Kokkola, jossa asiasta äänestettiin.
Olen itse lähtöisin melkein Oulun läänin
eteläkärjestä, näin voi sanoa,
Sievin kunnasta. Sievi siihen aikaan, kun minä siellä lapsena
asuin, kuului vielä Keski-Pohjanmaahan. Jossakin vaiheessa
kun näitä alueita jaettiin, tehtiin luonnottomia jakoja,
ja tällä hetkellä Pohjois-Pohjanmaan
eteläisin kunta on Reisjärvi ja pohjoisin Kuusamo. Mitä se
aiheuttaa? Tällä hetkellähän
ministeri Kiviniemi on antanut vuoden jatkoajan, eli vuoden ajan
vielä Keski-Pohjanmaan kunnat suuntautuvat hallinnollisesti
Vaasan suuntaan. Mutta mitä tapahtuu tällä hetkellä Oulussa?
Siinä on tosiaan vuoden siirtymäaika, ja siellä on
pantu kaikki virkamiehet kielikouluun, että kaikki osaisivat
vuoden kuluttua tarpeeksi hyvin ruotsia.
Minä en näe tässä mitään
järkeä. Nyt puhun enemmän Pohjois-Pohjanmaan
maakuntavaltuuston puheenjohtajana kuin kansanedustajana. Siellä meidänkin
alueellamme on tietenkin keskustalainen ylivoima maakunnassa ja
tietenkin suurin osa noista Keski-Pohjanmaan kunnistakin on voimakkaasti
keskustamandaatilla.
Minä en näe siinä mitään
järkeä, minun mielestäni pitäisi
kaikkien rajojen — maakuntien, läänien
ja muidenkin rajojen — olla luonnollisia eikä luonnottomia.
Tästä on hyvä esimerkki vuoden 1809 raja
elikkä Tornionjoki. Siinähän katsottiin
vaan Ruotsi-Suomen sodan jälkeen, että tuo joki
on sopiva raja, vaikka siellä toisella puolella asui suomalaisia,
suomenkielisiä ihmisiä ja asuu tänäkin
päivänä hyvin runsaastikin, eli myöskin
siellä Ruotsin puolella puhutaan suomea. Sekin on niin
sanottu luonnoton raja. Täytyisi mennä ihmisten
kielellisten ja kulttuurillisten perujen mukaan näiden
maakuntien ja läänien rajojen.
En näe tätä niinkään
enää siis hallinnollisena asiana. Oulun eteläiset
kunnat kyllä jotkut pitävät koulutuksen
ja muunkin elinkeinoelämän puolesta pohjoiseen
liittymistä parempana vaihtoehtona, etteivät jää ikään
kuin sinne eteläisen Vaasan läänin ruotsinkielisyyden
varjoon, mutta minä näen tämän
ennen kaikkea kielipuolipotilaan asemassa. Tällä hetkellä tosiaan
virkamiehet koko Oulun läänissä opettelevat
hullun lailla ruotsia, jotta se olisi sitten tarpeeksi tarttuvaa vuoden
kuluttua. Mitä järkeä siinä on,
että vuoden kuluttua myös Kuhmossa — esimerkiksi Kuhmossa,
Kuusamossa, missä vaan tai Simossa, no, Simo ei kuulu enää meille
vaan Kuivaniemessä tai Iissä, Yli-Iissä — pitäisi
jokaisen virkamiehen puhua lähes täydellistä ruotsin
kieltä? Siinä minä en näe mitään
järkeä. Toivoisin, että ministeri Kiviniemi
tulee järkiinsä tässä, kun on sieltäpäin,
Jalasjärveltä, lähtöisin.
Arvoisa puhemies! Toivottavasti "palaver päättynyt
on ja päästään lepohon".
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! En voi sanoa muuta kuin, että ed.
Rajala piti niin hyvän puheenvuoron, että täytyy
käyttää vielä yksi puheenvuoro,
koska hän sanoi, että ministeri Risikko on hoitanut
oman sektorinsa hyvin. Niin hän onkin. Suomessa on niin
paljon lääkäreitä, että niitä on
ehkä tiheimmin per capita katsottuna Euroopan mittapuussa.
Hoitojonot ovat lähinnä siirtyneet hoidon sisälle,
ja lääkäriin pääsy
on joskus perin vaikeaa, mutta näistähän
me puhumme myöhemmin.
Lisäksi, kun näistä veroista puhutaan,
niin voin sanoa, että kotitalousvähennys on ollut
tärkeä työllistävä instrumentti
eli työllistävä keino, ja sitä ei
voi tarpeeksi kiittää. Hyvä, että tämäkin hallitus
on suhtautunut siihen hyvin suopeasti.
Vielä haluan kiittää hallitusta siitä,
että pystyimme satsaamaan lisärahoitusta, niin
sanottua jakovaraa, runsaat 41 miljoonaa euroa ja jopa sen lisäksi
vielä asumiseen 25 miljoonaa euroa, joka ei näy
tässä budjetin loppusummassa. Tämä on tullut
erityisryhmien asumiseen. Mielestäni tämä on
hyvä tulos tällaisina aikoina.
Yleiskeskustelu pääluokasta 28 päättyi.