1) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi poliisin hallinnosta
annetun lain 15 §:n muuttamisesta, hätäkeskustoiminnasta
annetun lain 30 §:n muuttamisesta ja valtion virkamieslain
35 §:n 2 momentin kumoamisesta
Markus Lohi /kesk:
Arvoisa puhemies! Viime viikolla poliisin eläkeikää koskevan
lain ensimmäisessä käsittelyssä totesimme
työurien pidentämisen olevan välttämätöntä.
Siihen on olemassa kansantaloudellisia ja työvoiman riittävyyteen
liittyviä syitä. Myös eläkejärjestelmämme
on koetteilla työ- ja elinkeinoelämän
rakennemuutoksissa. Vastalauseessamme ja siihen sisältyvässä pykälämuutosesityksessä
esitimme poliisimiehistön
ja alipäällystön eläkeiäksi
joustavaa 60—68 vuotta ja päällystön
kohdalla 63—68 vuotta. Hallitus esitti kaikkien kohdalla
eläkeiäksi 63—68 vuotta. Samalla teimme
lausumaehdotuksen, että kaikkien turvallisuusviranomaisten
eläkeikää olisi tarkasteltu kokonaisuutena.
Esityksemme sai kannatusta perussuomalaisten ohessa myös
kokoomuksen riveistä. Kannatusta näytti tulevan
ennen muuta niiltä edustajilta, jotka työhistoriansa
perusteella tuntevat käsittelyssä olevan asian.
Poliisissa miehistön kohdalla eläkeikä on
nousemassa 3 vuodella 63 vuoteen tilanteessa, missä keskimääräinen
eläköitymisikä työkyvyttömyydestä johtuen
on alle 57 vuotta. Alipäällystö jaksaa
keskimäärin noin vuoden pidempään.
Ero todellisuuden ja lainsäädännöllä asetetun
tavoitteen välillä on kasvamassa 3 vuodesta lähes
6 vuoteen. Se ei korjaannu itsekseen eikä varsinkaan asenteella,
että olisi kunniakasta päättää työura
työkyvyttömyyseläkkeeseen, kuten poliisin
eläkeikäasiaa pohtinut työryhmä totesi.
Kuulimme hallintovaliokunnassa myös, ettei niin sanottuja
senioripolkuja ikääntyville poliiseille ole mietitty.
Arvoisa puhemies! Tiedämme sen, että eläkeikäkysymyksessä hallituksessa
on vallalla kaksi linjaa. On kokoomuksen linja, jonka mukaan eläkeikää on
nostettava ilman alakohtaista tarkastelua tai joustoja ja piste,
ja on myös sosialidemokraattien linja, jossa yleistä eläkeiän
nostamisasiaa ei saisi edes keskustella. Siksi hallitus on suosiolla
siivonnut yleisen eläkeiän nostamiskysymyksen
työmarkkinajärjestöille. Päätöksiä tehtäisiin
vasta seuraavalla vaalikaudella, vaikka asialla olisi kiire.
Keskusta pitää yleisen eläköitymisiän
nousemista välttämättömänä,
mutta haluamme avata toden teolla keskustelun siitä, ettei
pelkkä eläkeiän alarajan nostaminen yksinään
ole toimiva ratkaisu. Siksi meidän tulee pohtia konkreettisia keinoja
ja toimenpiteitä, joilla työikäiset saadaan aikaisemmin
työelämään, on vähemmän
sairauspoissaoloja, on vähemmän työkyvyttömyyseläkkeelle
joutuvia, ja miten eläkkeellä oleva voitaisiin
houkutella takaisin työllistymään.
Arvoisa puhemies! Mitä nämä konkreettiset toimenpiteet
voisivat olla? Ensinnäkin niin työmarkkinajärjestöjen
kuin meidän poliitikkojen on tehtävä entistä lujemmin
työtä ikärasismin kitkemiseksi.
Toiseksi meidän on kyettävä luomaan
paremmat mahdollisuudet uudelleenkouluttautumiseen varsinkin fyysisesti
ja henkisesti vaativaa työtä tekeville. On luotava
senioripolkuja ja mahdollisuuksia uudelle työuralle esimerkiksi sopivalla
täydennyskoulutuksella.
Kolmantena asiana nostaisin esille työpaikkailmapiiristä huolehtimisen.
Tutkitusti on todettu, että eläkeiän
saavuttaneet työntekijät harkitessaan työuransa
jatkoa kiinnittävät ensisijaisesti huomiota hyvään
ja toimivaan työympäristöön,
työyhteisön ilmapiiriin, mahdollisuuksiin vaikuttaa
omaan työhönsä sekä hyvään
esimiestoimintaan.
Arvoisa puhemies! Lainsäätäjinä emme
voi pelkästään sanella eläkeiän
nostamista, jollemme itse luo puitteita tai tarjoa vaihtoehtoja
sille, että työurat tosiasiallisestikin voivat
pidentyä. Kannatamme toisessa käsittelyssä lakiehdotuksen
hyväksymistä sen täydentämiseksi,
jotta työurien pidentämistavoitteessa myös
käytännössä onnistutaan ja jotta
välttyisimme poliisimiesten ja muidenkin ammattiryhmien
kohdalla pitkiltä työttömyysputkilta
ja ennenaikaisilta työkyvyttömyyseläkkeiltä.
Esitän edellä olevin perustein seuraavan lausumaehdotuksen:
"Eduskunta edellyttää, että luodakseen
puitteet eläkeiän alarajan tosiasialliselle nostamiselle
on hallituksen ryhdyttävä yhdessä työmarkkinajärjestöjen
kanssa viipymättä torjumaan työpaikoilla
ikärasismia ja muuta epäasiallista kohtelua, turvaamaan
ikääntyneille työntekijöille
riittävät kouluttautumismahdollisuudet sekä luomaan
senioripolkuja ja mahdollisuuksia uuteen työuraan, jossa
pätevyysvaatimusten täyttämiseksi voidaan
ottaa huomioon myös aiemmassa ammatissa työkokemuksen kautta
hankitut tiedot ja taidot."
Elsi Katainen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ensin kannatan edustaja Lohen äsken
esittämää lausumaesitystä.
Haluan edelleen korostaa sitä, että keskustan mielestä työurien
pidentäminen on aivan välttämätöntä.
Väki ikääntyy mutta myös elää vanhemmaksi
kuin ennen. Kun työikäinen väestö samalla
pienenee suhteellisesti, ei yhteiskunnan huoltosuhde sitä kestä.
Se on aivan selvä asia. Hallitus myöntää saman
työurien pidentämisen tarpeen mutta on ollut aika
lailla toimeton asian suhteen. Työuria on pidennettävä laajasti:
alusta, lopusta ja keskeltä. Eläkeiän
nosto on vain yksi keino, mutta aivan yhtä tärkeää on
tehostaa koulutusjärjestelmäämme ja parantaa
työhyvinvointia.
Hallituksen keinot leikata opiskelupaikkoja ja patistaa nuoret
naiset, äidit, kotoa töihin eivät ratkaise
mitään, päinvastoin. Hallituksen kyvykkyys
ratkaista asiaa on vaakalaudalla myös sisäisen
eripuran vuoksi. Kokoomuksen mukaan työurat pidennetään
vaikka väkisin, vaihtoehtoja ja joustoja ei juuri kehitellä,
kun taas demarit kieltäytyvät keskustelemasta
juurikaan asiasta. On selvää, että tällaisessa
asetelmassa tulokset ovat vähintäänkin
puolivillaisia.
Keskusta lähtee siitä, että työuria
ei saa lähteä pidentämään
hinnalla millä hyvänsä. Nyt käsittelyssä oleva
poliisien eläkeasia ja keskustan vastaus siihen on hyvä esimerkki
siitä, miten työurien pidentämisen ratkaisussa
pitää olla luova. Yksikantainen eläkeiän
nosto ei raskaassa työssä ole ratkaisu todellisen
eläköitymisiän siinä tapauksessa
edelleen jäädessä alhaiseksi. Meidän
ehdotuksemme mukaan raskasta työtä tekevälle
pitää etsiä uusia työuria eläkeiän
lähestyessä. Näin työtä jaksetaan
tehdä todelliseen eläkeikään saakka,
kuitenkaan elämättä ihan äärirajoilla
ja pelkästään työlle. Senioripolkujen
kaltaiset ratkaisut ovat juuri niitä kuuluisia työelämän
joustoja. Poliisin lisäksi lähestymistapaa kaipaavat laajemmin
varmasti myös muutkin turva-alan ammattilaiset ja myös
monet muutkin, esimerkiksi sosiaali- ja terveyspuolella työtä tekevät
ihmiset.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Hallitus epäröi jo itsekin
tässä pohjaesityksessään ja toteaa
eläkeiän noston juuri poliisien kohdalla ongelmalliseksi,
eli toimialakohtainen tarkastelu on jäänyt puutteelliseksi.
Tällainen kaavailtu senioripolku poliiseille on varmaan
aivan hyväksyttävä ja järkevä ratkaisu,
mutta suunnitelmaa sen varalle ei ole, vaan jäädään
ikään kuin ilman päälle, että katsotaan
nyt, miten tässä käy. Valiokuntakin painottaa
työkyvyttömyyden ehkäisemistä,
kuntoutusta ja työterveyshuollon merkitystä, mutta
se on sitten kuitenkin vain ehkä se kustannus siellä toisessa
päässä, jos ja kun tästä mahdollisesti
säästöjä saadaan. Toivon todella tarkkaa
seurantaa, kuinka tämä poliisien eläkeiän
nosto etenee ja mitä vaikutuksia sillä on.
Pauli Kiuru /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämä kysymys on harvinaisen
haastava, jopa hieman omantunnonkysymys myös minulle. Omaiseni
työskenteli koko työuransa poliisitehtävissä.
Hallituksen esityksessä sanotaan, että poliisihallintoon
tulisi luoda vaihtoehtoisia senioripolkuja. Valitettavasti on niin,
että nämä vaihtoehdot ovat osittain selvittämättä,
ja ylipäätään toimivien vaihtoehtojen
löytäminen on hankalaa ja haasteellista.
Isäni jäädessä eläkkeelle
58-vuotiaana näin hänessä miehen, joka
pystyi hyvin hoitamaan tehtävät vaativassa kenttätyössä,
mutta jos ajattelen, että hän olisi jatkanut työntekoa
siitä viisi vuotta eteenpäin 63-vuotiaaksi, niin
olisin ollut kyllä erittäin huolissani sekä hänen
itsensä vuoksi että niin sanottujen asiakkaiden
saamasta palvelusta ja turvallisuudesta.
Olen toki hallituksen esityksen takana, mutta edellytän
kyllä hallitukselta, että asiaa seurataan hyvin
tarkkaan ja katsotaan, mitkä ovat ne vaihtoehdot, mihin
tämä johtaa, ja kuinka hyvin ne asiat saadaan
kentällä hoidettua. Uskon, että poliisit
isänmaallisina ihmisinä ymmärtävät
nämä taloudelliset perusteet, mutta talouskylki
edellä kaikkia asioita ei voi hoitaa.
Reijo Hongisto /ps:
Arvoisa herra puhemies! Monissa puheenvuoroissa on viitattu
näihin senioripoliisipolkuihin ja on todettu, että mennään vähän
takapuoli edellä puuhun elikkä ollaan päättämässä laista
ilman, että tiedetään, mitä nämä senioripoliisipolut
ovat. Organisaatiossa pitkään työtä tehneenä totean,
että aikaisemmin oli poliisilaitoksilla rikosilmoitusten
vastaanotto ja löytötavaratoimiston hoitaja -vakansseja
ja muita poliiseille, jotka eivät enää siihen
aktiiviseen kenttätyöhön kyenneet. Tänä päivänä poliisiorganisaatiot
on puristettu niin kuiviin, että yksinkertaisesti ei ole
enää tällaisia mahdollisuuksia, elikkä poliisi,
joka työskentelee 63-vuotiaaksi aktiivitoiminnassa joutuu
olemaan siinä hälytyskierrossa mukana, koska ei
ole selkeästi osoitettu, mitä nämä tällaiset
kevyemmät seniori-poliisipolut voisivat olla. Sellaista
on väläytetty, että tällaiset
kokeneet poliisit voisivat toimia kouluilla, käydä opettamassa,
mutta poliisilaitosten kehyksissä on niin vähän
varattu tälle määrärahoja, että tällaiseen
koulupoliisitoimintaankaan ei voida kaikkia poliiseja kohdentaa.
Sitten pyydän arvon edustajia pohtimaan itse tykönään,
että kun liikutaan tuolla tien päällä auton
kanssa, niin miltä teistä tuntuu, jos siellä tulee
poliisitunnuksin varustettu auto sataakuutta—sataaseitsemääkymppiä vastaan
hälytysvalot päällä ja ohjaimissa
on 63- tai jopa lähes 68-vuotias poliisimies. Miltä se
tuntuu yleisen liikenteen ja turvallisuuden kannalta, jos siellä on lähestulkoon
68-vuotias poliisimies ajamassa tällaista, kansankielellä sanottua,
pillikeikkaa? Rohkenen väittää, että,
kun ajokorttilainsäädännön mukaan
joudutaan ottamaan huomioon lääkärintodistuksia
ja muita, kun kortteja päätetään, se
on riski omalle turvallisuudelle ja myöskin muille tienkäyttäjille.
Sitten loppuvaiheessa vielä, kun poliisit ovat lähestulkoon
eläköitymässä, on pitkiä sairauslomia,
ja nämä sairauslomat tulevat yleensä poliisilaitoksille
aina huomattavasti kalliimmaksi kuin se, että poliisi on
normaalisti aktiivisessa työssä.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! On selvää, että suomalaisessa
yhteiskunnassa yleistä eläköitymisikää on
saatava ylöspäin, mutta, kuten täällä muun
muassa edustaja Lohen puheenvuorossa todettiin, totta kai on välttämätöntä,
että työurien pidentämistä on
tarkasteltava kokonaisvaltaisesti niin, että huomiota kiinnitetään
myös työurien alku- ja keskivaiheisiin, ei vain
loppupäähän.
Tämä esitys koskee erityisesti poliisimiehistöön
ja alipäällystöön kuuluvien
poliisien eläköitymisiän nostamista kolmella
vuodella. Se, mikä tässä esityksessä muun
muassa on ongelmallista, on se, ettei tässä ole
oikeastaan millään tavalla arvioitu sitä,
kuinka voidaan varmistaa poliisimiesten työkyky ja jaksaminen
erittäin vaativassa työssä eläkeiän
noustessa. Valiokunta korostaakin tätä asiaa mietinnössään
toteamalla muun muassa näin, että "- -
poliisimiesten työkykyä ja työn kuormittavuutta
on tarkasteltava suhteessa poliisille säädettyihin
tehtäviin ja poliisimiesten toimintavelvollisuuksiin".
Tässä lakiesityksessä olisikin kaiken
kaikkiaan tarvittu joustavuutta, poliisien työssä jaksamisen
vakavaa miettimistä, mutta vähintä, mitä eläköitymisikiä pohdittaessa
on tehtävä, on totta kai se, että meidän
tulee miettiä konkreettisia keinoja ja toimenpiteitä,
joilla työikäiset saadaan aikaisemmin työelämään,
joilla sairauspoissaoloja on vähemmän ja joilla
työssä jaksetaan pidempään.
Kaiken kaikkiaan, arvoisa puhemies, tältä pohjalta
myös minä kannatan edustaja Lohen tekemiä esityksiä.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa puhemies! Edustaja Lohi ui mallikkaasti ja oikein perustein vastavirtaan,
niin kuin lohi kudulle, ja on todella hienoa, että ollaan
huolissaan eläkeiän ja eläköitymisiän
korottamisesta. Tulee koko ajan keskustapuolueen ensimmäisessä termistössä kuitenkin
esille, että sen eläkeiän nostamisen
jälkeen käännetään
katse siihen, että koko työuraa pitää pidentää.
Toivoisin, että keskustapuolue yhtyisi tähän
samaan rintamaan, että työssäolon jaksoa
pitää kaiken kaikkiaan pidentää,
niin että ihmisellä eläkkeelle jäädessään
on oikeus hyvään ja ylläpitävään
eläketurvaan. Tässä vaiheessa, kun on
kysymys poliisista ja muista virkamiehistä, on varmasti
hyvä todeta, että niin palomiehillä kuin
muillakin on ammattiin liittyviä seikkoja, mutta kyllä meillä työpaikkaterveydenhoito
ja muu huomioi kuntoisuuden. Meillä on välineet,
meidän pitää vain nyt suhteuttaa ne niihin.
Edustaja Hongisto, kyllä minä uskaltaisin
67-vuotiaan poliisimiehen taikka -naisen kyytiin, joka ajaa 170:tä,
kun työterveyshuolto on arvioinut hänen kyvykkyytensä olla
hälytysajoissa. Ei pidä yleistää liian
yleisesti niin, että 63 tai 65 vuodesta ihmisen havaintokyky
rampautuu, vaan pitää nähdä,
että kyllä ihmisellä on työelämässä edelleen
kehittymisen mahdollisuuksia eikä ikä halvaannuta
häntä. Mutta haluaisin tuoda esille sen, että tässä yhteiskunnassa
eläkejärjestelmässä on yksi
musta aukko: Hyvin ansaitseva 63-vuotias toimihenkilö jättäytyy
työttömäksi, koska hän tulee
työeläkkeen piiriin, sen jälkeen jatkaa
samassa työssä, ansaitsee edelleen työstään 1,5:tä prosenttia
eläkettä nauttien palkkaa ja samalla eläkettä.
Jotain pitäisi tehdä.
Reijo Hongisto /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Myllykoski puhui ihan asiaa. Hän
totesi, että hän uskaltautuisi iäkkäämmän
senioripoliisin kyytiin — voin kokemuksesta sanoa, että se
on aika vauhdikasta menoa, kun itsekin olen joskus joutunut vähän
kovempaa ajamaan tuolla muun liikenteen seassa — jos työterveyshuolto
on todennut tämän henkilön kyvykkääksi,
että voi ajaa.
Ongelman ydin on nyt siinä, arvon kollegat, että jos
työterveyshuolto toteaa, että ei ole kykyä kuljettaa
esimerkiksi poliisiajoneuvoa eikä enää pysty
ajamaan hälytysajoa, niin mihinkä tämä henkilö sitten
siirtyy? Elikkä puhutaan näistä senioripoliisipoluista.
Jos sellainen polku löytyy, niin sehän on erinomaisen
hyvä asia, mutta tässä keskustellaan
nyt siitä, löytyykö tällaista
polkua, ja pelkään pahoin, että tiukkaan
puristetusta organisaatiosta ei löydy tällaista
ylimääräistä. Silloin, kun henkilö on
töissä, niin hän on töissä täysillä,
taikka hän ei ole siellä ollenkaan.
Juho Eerola /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Kiuru tuossa omassa puheenvuorossaan
muisteli omaa poliisina työskennellyttä isäänsä,
ja se inspiroi minutkin tässä muistelemaan samaa
asiaa. Myös minun isäni aikanaan työskenteli
poliisina, ja 58-vuotiaana hän jäi eläkkeelle.
Minusta se vaikutti hirvittävän vanhalta silloin,
koska meillä päin kaikki rosvot sitten puolestaan
olivat minun ikäisiä, ja se oli hirmuinen epäsuhta
minun mielestäni.
Voidaan miettiä tätä meidän
eduskuntaa täällä. Kansanedustajana — minun
mielestäni ilman mitään ikärasismia — oikein
hyvin pystyy yli 63-vuotias ja vielä reilusti vanhempikin
työskentelemään senioripolkua pitkin
oikein hyvin, menestyksekkäästi, mutta miettikää nyt
itseänne, ketkä täällä olette
yli 63-vuotiaita, kuinka moni teistä haluaisi työskennellä poliisina.
Huolestuttaa, jos joku näin kuvittelee.
Annika Saarikko /kesk:
Arvoisa puhemies! Täällä edustaja
Myllykoski viittasi keskustan linjaan suhteessa työurakysymyksiin
ja eläkeikään, ja koin tarpeelliseksi
hieman korjata tai oikaista joitain näkemyksiä,
joita tulkitsin, että keskustan osalta esititte.
Me olemme kuulleet julkisuudessa nyt viime päivinä useita
eri esityksiä erityisesti elinkeinoelämän
taholta siitä, miten Suomen taloutta pidetään
tasapainossa näinä vaikeina aikoina. On varmasti
selvää, että niin yksipuolisilla esityksillä tätä isoa
tilannetta ei ratkaista, mutta on aivan selvää,
että kaikkia keinoja on syytä nyt punnita.
Mitä tulee tähän eläkeikäkeskusteluun,
me olemme halunneet nostaa esiin sen tosiasian, että suomalainen
väestö ja koko maailman väestö elää pidempään
kuin koskaan ennen. Meidän oikeastaan koko käsityksemme
ihmisen elämänkaaresta tulee muuttumaan neljän
sukupolven Suomeksi. Se, miten me olemme nyt tottuneet ihmisten
jäävän eläkkeelle, on aivan
jotain muuta kuin muutama vuosikymmen sitten, kun ihmisillä nyt
saattaa olla ja toivottavasti on useita vuosikymmeniä hyvää elämää senkin
jälkeen jäljellä.
Me uskomme myös siihen, että tämä kansakunta
kaipaa lisää työtunteja, aivan kuten
tekin varmasti olette samaa mieltä, työuran alusta,
keskeltä ja lopusta, ja sen takia nämä kaikki
vaihtoehdot ovat keskustan työkalupakissa käytössä.
Minusta tämä keskustelu, jota täällä on
käyty yksittäisen ammattiryhmän osalta,
on tärkeä, koska fyysiset rajoitteet tulevat tietyissä ammattiryhmissä vastaan.
Mutta toivon, että edustaja Myllykoskikin katsoo tätä isoa
kuvaa työurista, jossa aivan välttämätöntä on
pohtia myös näitä työuran loppupään
vaihtoehtoja. Aivan kuten edustaja Lohi täällä on
hyvin todennut, ei ole kysymys vain mekaanisesta eläkeiästä vaan
myös siitä, miten työssä voi
jatkaa, miten kitkemme ikärasismia, miten parannamme työhyvinvointia,
miten takaamme uudelleenkoulutusta ja ennen muuta miten kiinnitämme
huomiota parempaan johtamiseen niin poliisilaitoksilla kuin muissakin
työpaikoissa Suomessa.
Jari Myllykoski /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Juuri hyvää keskustelua,
ja näin pitää ajatellakin. Se ei saa
olla este, että jos ihminen jaksaa ja on hyväkuntoinen,
niin eläkkeellesiirtymisikä siirtyy, koska me
olemme samaa mieltä siitä, että ihmiset
elävät pidempään paremman hyvinvoinnin
maassa, joka on nimeltään Suomi. Meille tämä ongelma
on tullut siitä, että tämä ei
juuri tässä käsittelyssä olevassa
lainsäädännössä ole,
koska poliisikoulutus vie oman aikansa.
Meillä työurien, voiko sanoa, liian myöhään alkaminen
johtuu siitä, että meillä tavallisiin,
vähemmän ammattitaitoa vaativiin töihin
pääsyksi työnantajat edellyttävät
aina liiankin korkeaa koulutusta. Siellä on joko ylioppilastutkinto
taikka ammatillinen perustutkinto, jota ei välttämättä tarvita
kaikessa työn tekemisessä. Meidän pitää nähdä,
että nuorempana töihin, aiemmin niihin töihin
ja koulutusmahdollisuus. Tässä työtehtävässä koulutus
ja sen tuoma kokemus ja työharjoittelu on edellytys menestyä siinä vastuullisessa
työssä, ja sitä kautta totta kai senioripolkuja pitää varata.
En tiedä, lainaanko tuolta edestä erään
edustajan puheenvuoroa...
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
(koputtaa)
Älä lainaa. Nyt on minuutti mennyt.
...että Paateron norsunluutornista löytyy
kyllä paikkoja.
Markus Lohi /kesk:
Arvoisa puhemies! Haluan vielä korostaa, että kun
me tänä päivänä noin
25-vuotiaina siirrymme työelämään,
ja keskimäärin suomalainen eläköityy
noin 59-vuotiaana, ja me elämme kuitenkin kahdeksankymppisiksi
eli olemme selvästi pitemmän aikaa työelämän
ulkopuolella kuin työelämän parissa,
niin jokainen varmasti ymmärtää, että näin
ei voi kuitenkaan pitkään jatkua, ja on väistämätöntä,
että me joudumme tekemään toimenpiteitä,
jotta työuramme pitenevät.
Nyt tässä käsittelyssä olevassa
asiassa on kuitenkin se ongelma, kuten hallituksen esitystä esiteltäessä hallintovaliokunnassa
asiantuntijatkin totesivat, että ei ole olemassa mitään
senioripolkuja poliiseille. Pora 1 ja Pora 2 -hankkeet
ovat karsineet hallintoa ja karsineet poliisin parista juuri sellaisia
työtehtäviä, joihin voisivat ikääntyneet
poliisimiehet kenttätyöstä siirtyä.
Tämä on se keskeisin ongelma. Sen takia, kun nyt
sitten tämä laki on tulossa voimaan, olisi todella kiire
sillä, että nopeasti haettaisiin ne keinot, miten
siellä pystytään ehkä uudelleenkouluttamisellakin
löytämään riittävän
ajoissa uusia työuria siinä organisaation sisällä,
jotta pystyttäisiin pitempään työskentelemään.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Nyt edustaja Myllykoski saa jatkaa.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa puhemies! Edustaja Lohi toi juuri tuossa puheenvuoronsa lopussa
sen oleellisen asian esille, että meillä pitää olla
mahdollisuus kehittää koko poliisitoiminnan hallintoa.
On kovasti keskitetty, ja se on tavallaan vienyt sieltä kenttäorganisaatiosta mahdollisuuden
rakentaa sinne sellaisia terveitä hallinnollisia tehtäviä,
jotka ovat pois ehkä sieltä keskitetyn hallinnon
piiristä ja ovat kuitenkin alueellisesti tehokkaita ja
hyvin käytettävissä olevia malleja hoitaa
tätä senioripolkua.
On aivan selvää, että jatkossa meidän
pitää nopeasti pystyä rakentamaan malleja,
joilla eläköityminen tapahtuu myös sen
oman työkykyisyyden ja tehtävien arvioinnin perusteella
pehmeämmin mahdollistaen normaalin eläkkeen saamisen.
Me kaikki olemme todellakin lukeneet uutisia siitä, kuinka
paljon palomiesten työkyvyttömyyseläkkeet
maksavat tälle yhteiskunnalle. Toivotaan, että tältä vältytään,
kun puhutaan poliisien eläköitymisestä.
Risto Kalliorinne /vas:
Arvoisa puhemies! Edustaja Hongisto tuossa puheenvuorossaan
sanoi, että siellä töissä ollaan
sata lasissa tai sitten ei olla ollenkaan. Tämähän
se suomalaisen työelämän ongelma juuri
onkin: meillä pitää olla sata lasissa
supermiehenä tai -naisena tai sitten ei olla ollenkaan.
Jos olet nuori, on vähän koulutusta, et pääse
mihinkään, et edes työelämän
alkuun. Jos olet jollakin tavalla hieman vajaatyökykyinen,
joudat sairaslomien kautta työkyvyttömyyseläkkeelle
tai vastaavaa. Jos olet ikääntynyt ja alkaa hieman
työkyvyssä olla ongelmia, niin sitten aletaan
miettiä eläkeratkaisuja.
Suomessa ollaan työelämässä joko
110 lasissa tai ei ollenkaan. Tähän kaivataan
nyt selkeästi ajatuksenmuutos, niin että eri organisaatioissa opittaisiin
näkemään, mikä on se ihmisen
jäljellä oleva työkyky: ei sitä,
kuinka paljon hänellä on vajausta, vaan mikä on
se työkyky, mitä organisaatio voisi vielä hyödyntää,
eikä niin, että miten tämä organisaatio
mahdollisimman helposti pääsee tästä ihmisestä eroon.
Tämä on lukuisilla suomalaisilla työpaikoilla
ongelma siinä, että me emme pysty hyödyntämään
sitä työpanosta, mikä ihmisellä on
jäljellä, ja tähän ajattelutapaan
tarvitaan muutosta. Nyt poliisi on sen haasteen edessä,
että he joutuvat ajattelemaan asiaa eri tavalla ja miettimään,
mikä näitten ikääntyneitten
poliisimiesten jäljellä oleva työkyky
on, miten heidän kokemustaan voidaan hyödyntää ja
miten voidaan näinä viimeisinä työuran
vuosina saada heistä organisaatiolle vielä hyödyllistä työpanosta
irti. Minä uskon, että tähän
kyllä kyetään nyt, kun tämän
lain myötä siihen joudutaan tosissaan paneutumaan,
eikä tämmöisiä helppoja ratkaisuja
ikääntyneitten poliisimiesten eroamisiän
kautta ulkoistaa ikääntyneet työntekijät
eläkkeelle enää ole olemassa.
Jari Lindström /ps:
Arvoisa herra puhemies! Ihan totta, eläkkeelle siirtymisen
ikää tulee nostaa, mutta positiivisin keinoin,
ei pakolla. Se on tällä hetkellä vähän
päälle 60 vuotta, se eläkkeellesiirtymisikä:
60,4 vuotta. Työuria tulee pidentää,
siitäkin olen samaa mieltä, mutta nämä keinot,
se, että pakolla lyödään lukkoon joku
luku, eivät ole se oikea tapa. Oikeita tapoja ovat ne,
joita monessa täälläkin käytetyssä puheenvuorossa
on mainittu: työhyvinvointi, mahdollisuus vaikuttaa siihen
omaan työhön, se on yksi ratkaiseva tekijä,
työaikajoustot ja johtaminen työpaikoilla. Näistä se
lähtee.
Työpahoinvoinnista: Meillä oli tässä eilen
valtuuston kokous ja siellä kiinnitettiin huomiota siihen,
että meidän kaupungissamme sairauspoissaolot ovat
18 päivää per henkilö. Se on
huolestuttava ilmiö. Se tulee ihan siitä, että talouden epävarmuus
heijastuu työntekijöihin. Totta kai se heijastuu,
kun jatkuvasti puhutaan siitä, ketä irtisanotaan
ja ketä lomautetaan.
Tässä sitten on puhuttu poliisin työstä.
Se on raskasta, vaativaa työtä. Ei sitä voi
verrata johonkin toiseen työhön, joka ei ole niin
raskasta ja vaativaa. Ei voida kategorisesti sanoa, että nostetaan
eläkeikää; pitää ottaa
se työn kuva ja työn luonne huomioon. Tämä eläkeiän
nostaminen ei istu jokaiselle alalle tasapuolisesti. Poliisi, palomies
tai raskasta kolmivuorotyötä tekevä henkilö jää ani
harvoin täysin palvelleena emerituksena eläkkeelle.
Kyllähän se kertoo jotain työn raskaudesta.
Eli käytetään ensisijaisesti pehmeitä keinoja,
koska siellä on varaa, niin kuin juuri äsken sanoin:
60,4 vuotta on todellinen eläkkeellesiirtymisikä.
Reijo Hongisto /ps:
Arvoisa puhemies! Joskus aikaisemmin olen käyttänyt
samanlaisen puheenvuoron tai samoilla sanoilla tässä salissa
todennut työn vaativuudesta sen, että poliisin
ammatti on käsitykseni mukaan ainoa ammatti, jossa ammattiin
valmistuva henkilö joutuu henkisesti valmistautumaan siihen,
että hän työssään tullee
kohtaamaan fyysistä vastarintaa. Palomiesten ammatit, mitkä muut
tahansa, ovat erittäin vaativia savusukellus- ynnä muine
tehtävineen, mutta hyvin harvoin palomies kohtaa fyysistä vastarintaa.
Elikkä joudutaan hyvin nopeasti voimankäyttötilanteisiin,
ja tämä tuo sellaisen lisän poliisin
ammattiin, jota ei muissa ammateissa valitettavasti ole.
Sitten ihan muutama sana poliisin kenttätoiminnasta.
Kun tänä päivänä partiossa
ollaan, niin siellä on vanhempi konstaapeli -pari
taikka vanhempi konstaapeli — ylikonstaapeli -pari,
tehdään ihan normaalia kenttähälytystyötä ja
sitten on erikseen kenttäjohtaja, joka johtaa operaatioalueella
olevien partioitten toimintaa. Joissakin tilanteissa voidaan määrätä tilannejohtaja,
mutta lähtökohta on kuitenkin se, että jokainen
partio, joka on siellä partioautossa, tekee aktiivista
työtä ja ottaa vastaan ne tehtävät
ja hälytykset, jotka sattuvat sille alueelle tulemaan,
elikkä toimitaan lähimmän partion periaatteella.
Ei siellä oikeastaan ole varaa valikoida, että tämä on
niin vaarallinen keikka, että meidän partio ei
sinne mene, vaan lähin partio menee ja kuittaa sen tehtävän.
Minun mielestäni nimenomaan hyvää tässä lakiesityksessä on
se, että mahdollistetaan, jos terveys ja elämäntilanne
sallivat, että voi olla poliisin työssä aina
68-vuotiaaksi asti, ja se on minun mielestäni hyvä,
elikkä on tämmöinen mahdollisuus suotu,
mutta olisin kovin mielelläni nähnyt, että eläkkeelle
olisi päässyt jo 60 vuotta täytettyään.
Nyt ollaan siirtämässä sitten sitä 63:een,
ja se on minun mielestäni erinomaisen huono asia.
Vielä totean tässä, että kun
poliisilaitosten rahat ovat todella tiukalla, niin siinä työuran
loppupuolella sairastavuus lisääntyy, ja kun poliisilaitos
joutuu maksamaan sairausloman palkkaa ja palkkaamaan tilalle ylitöihin
toisen poliisimiehen, niin se on erinomaisen suuri kulukustannus ja
sitä monet laitokset eivät kestä.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Varmaan kaikki olemme täällä salissa
siitä yhtä mieltä, että työpahoinvoinnista
on siirryttävä työhyvinvointiin ja siihen
tulee panostaa, ja siihenhän myös valiokunta on
kiinnittänyt huomiota. Mutta se, mikä tästä nyt
puuttuu ratkaisevasti, on se toimialakohtainen tarkastelu ja se,
että poliisilla on esimerkiksi velvollisuus huolehtia kunnostaan
erityisesti. Meillä on todellakin menossa tämä poliisin
hallintorakenteen uudistus, joka vähentää niitä hallinnollisia
tehtäviä. Täällä nyt edustaja
Myllykoski sanoi, että toivotaan, mutta ei tämä minun
mielestäni voi olla mikään toivotaan
toivotaan -laki. Me ehkä pystymme luomaan niitä polkuja,
mutta kun pohjaesitys on jo se, että tilanne on ongelmallinen,
niin voidaan kyseenalaistaa ne säästöt,
joita tästä tulee.
Markus Lohi /kesk:
Arvoisa puhemies! Esitimme vastalauseessamme viime viikolla
hyvin perustellun näkemyksen siitä, miksi olisi
poliisien osalta ollut järkevä siirtyä tämmöiseen
joustavampaan 60—68 ikävuoden järjestelmään
eli sen mukaan, miten pystytään olemaan työelämässä, olisi
voitu olla ja aina sinne 68 ikävuoteen saakka.
Mutta toisaalta olen hyvin iloinen siitä, että edustaja
Kalliorinne täällä vasemmistoliitosta myös
iloitsi tästä laista, että kun lainsäädännöllä nostetaan
tätä eläkeikää nyt
pakosta 63:een, niin se pakottaa myös hakemaan sellaisia
keinoja, joilla työelämässä pystytään
pitempään pysymään. Haluaisinkin
todeta ja oikeastaan kysyä edustaja Kalliorinteeltä,
että olettehan te valmiita myös näissä yleisissä eläkeikäratkaisuissa
samantyyppisiin ratkaisuihin, jotta lainsäädännöllä saadaan
nostettua eläkeikää ja sitten haetaan ratkaisuja,
että siellä pysytään pitempään.
Toivottavasti olette mahdollisimman pian näihin ratkaisuihin
valmiita, koska niillä on nyt kiire.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Lohen puheenvuoroon. Kun ymmärsin,
että hän tarkoittaa yleisimminkin ehkä vasemmistoliittoa,
niin vasemmistoliitto oli säätämässä vuonna
2003 työeläkelakien uusia muotoja ja totesimme
silloin saman, minkä toteamme nytkin, että nykyinen
eläkejärjestelmä antaa erinomaiset mahdollisuudet työurien
pidentämiseen. Se ei vaadi eläkeikien alarajojen
nostoa, koska työurat saadaan pitenemään
ennen kaikkea siten, että pidetään huoli
siitä, että ihmiset pystyvät olemaan
pidempään työssä.
Se, kaatuuko Suomen talous 63 vuoden tai 65 vuoden eläkeikään,
ei nyt taida olla kuitenkaan se ratkaiseva kysymys, vaikka siitä sellaista
yritetään väkisin joiltakin tahoilta
tehdä.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä on käyty
laajaa keskustelua poliisin pärjäämisestä poliisin
tehtävissä myös vanhempana, mutta tästä on
varmaan hallitukselta ja keskustelijoilta osittain unohtunut se,
että monet poliisin koulutuksen saaneet odottavat sitä ensimmäistä työpaikkaakin
vissiin. Siinä tietysti voisi miettiä sitäkin,
pärjääkö sitten tämmöinen
nuorempi poliisi ja vanhempi poliisi parina. Tietystihän
siinä voi ajatella, että jos vanhemman kunto ei
ole hyvä, niin se vaarantaa nuoremman terveyden, mutta
kyllä sekin vaarantaa nuorten koulutettujen poliisien terveyden,
jos he eivät saa ollenkaan työpaikkaa sen takia,
että nämä jo viroissa olevat poliisit
ovatkin 5—8 vuotta pitempään pahimmassa
tapauksessa, jos eläkeikää aina nostetaan.
Pitäisi hallituksenkin miettiä sitten, miten poliisikoulutuksen
kiintiöitä pienennetään tai muuta,
jos eläkeikää ollaan kerran nostamassa.
Risto Kalliorinne /vas:
Arvoisa puhemies! Arvostamani edustaja Lohi mainitsi minut
nimeltä ja kysyi, mitä mieltä olemme
eläkeikien nostamisesta. Kyllä vasemmisto kantaa
vastuunsa ja on huolissaan ja haluaa, että työurat
Suomessa pitenevät. Ihan kuten edustaja Virtanen sanoi, vuonna
2005 voimaan tullut eläkelainsäädäntö ja ne
ratkaisut ovat tehneet sen, että kun siirryttiin kannustavampaan
malliin, niin sen jälkeen eläkeikä on
noussut, eläkkeellejäämisikä on
jo noussut. Eli se laki puree ja se toimii, se kannustaa jatkamaan
pitempään työelämässä,
joten ei meillä tämä pohja täysin
vinksallaan ole.
Mutta tällä hetkellä kolmikannassa
etujärjestöt miettivät, minkälaisia
ratkaisuja pitäisi tehdä, ja me annamme heille
työrauhan ja toivomme, että sieltä tulee
vielä uudenlaisia yhteisymmärryksessä luotuja
keinoja, millä työuria voidaan jatkaa alusta,
keskeltä ja lopusta. Mikäli siellä löydetään
yksimielisiä ratkaisuja, niin varmasti ne vakavasti tässäkin
salissa otetaan, mutta meidän ei pidä tässä salissa
sanella lainsäädännöllä, ohi
järjestöjen sopia siitä, miten eläkeikää nostetaan.
Keskustelu päättyi.