17) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi kunnan peruspalvelujen
valtionosuudesta annetun lain muuttamisesta
Pirkko Mattila /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä on hallituksen
esitys laiksi kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain
muuttamisesta, josta hallintovaliokunta on antanut mietinnön.
Eduskunnan sivistysvaliokunta ja sosiaali- ja terveysvaliokunta
ovat antaneet lausunnon asiasta.
Kunnan peruspalvelujen valtionosuuden perusteena ehdotetaan
otettavaksi huomioon ikääntyneen väestön
toimintakyvyn tukemisesta ja iäkkäiden sosiaali-
ja terveyspalveluista annettavaksi tarkoitettu laki, joka tulisi
voimaan heinäkuussa 2013. Valtionosuus lain mukaisiin uusiin ja
laajeneviin tehtäviin olisi 54,3 prosenttia, ja se korottaisi
kunnan peruspalvelujen valtionosuutta 27,3 miljoonalla eurolla.
Veroperustemuutoksista johtuvat kunnallisverojen 12 miljoonan
euron vähennykset ehdotetaan korvattaviksi kunnille vuonna
2013 lisäämällä kunnan peruspalvelujen
valtionosuutta 2,23 euroa asukasta kohden.
Kunnan peruspalvelujen valtionosuutta ehdotetaan alennettavaksi
siten, että kuntien valtionosuusprosentti olisi 30,96 prosenttia
ja kuntien omarahoitusosuus 69,04 prosenttia. Yhteensä valtionosuusprosentin
alennus vähentää valtionosuuksia 113,290
miljoonaa euroa.
Kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annettuun lakiin esitetään
lisäksi muutosta, jossa varhaiskasvatuksen ja päivähoitopalvelujen
lainsäädäntötyö ehdotetaan
siirrettäväksi sosiaali- ja terveysministeriöstä opetus-
ja kulttuuriministeriön hallinnonalalle vuoden 2013 alusta.
Hallituksen esitys liittyy vuoden 2013 talousarvioesitykseen,
jolla toteutetaan vuoden 2012 kehyspäätöksen
mukainen kunnan peruspalvelujen valtionosuuksien vähennys,
vanhuspalvelulain mukaisiin tehtäviin osoitettu valtion
rahoitusosuus, veroperustemuutoksista kunnille aiheutuvien menetysten
kompensointi sekä varhaiskasvatuksen ja lasten päivähoidon
siirrosta sosiaali- ja terveysministeriöstä opetus-
ja kulttuuriministeriöön johtuva lain tekninen
muutos.
Kehyspäätöksen mukaisesti kunnan
peruspalvelujen valtionosuutta alennetaan osana valtiontalouden
tasapainottamistoimia. Kunnat joutuvat sopeuttamaan toimintaansa
vähenevien valtionosuuksien vuoksi. Valiokunta pitää järjestelmän
toimivuuden kannalta kuitenkin olennaisena, että kunnan
peruspalvelujen valtionosuuteen kohdistuvat leikkaukset toteutetaan
valtionosuusprosenttia muuttamalla, jolloin sen vaikutus kaikissa
kunnissa asukasta kohti on yhtä suuri.
Esitys liittyy talousarvioesityksen säästöratkaisuihin,
joissa kunnat ja valtio osallistuvat julkisen talouden tasapainottamiseen.
Valiokunta pitää taloudellisen tilanteen ja kestävyysvajeen vähentämisen
kannalta perusteltuna, että kunnat osallistuvat talouden
tasapainottamiseen. Samalla on tärkeää,
että kunnissa pyritään peruspalvelujen
saatavuutta vaarantamatta edelleen parantamaan julkisten palveluiden
vaikuttavuutta ja tuloksellisuutta.
Hallitusohjelman mukaan kuntien uusien ja nykyisten tehtävien
ja velvoitteiden lisäämistä ja laajentamista
rajoitetaan ja niille osoitetaan valtion rahoitusosuutena yli puolet
todellisista kustannuksista. Hallintovaliokunta pitää myönteisenä,
että tästä on nykyisessä tiukassa
taloustilanteessa voitu pitää kiinni, kuten vanhuspalvelulain
toimeenpanossa on osoitettu. Kuntien voimavaroja vanhustenhuollon
laajentuvien palvelutehtävien hoitamiseen vahvistetaan
vuonna 2013 yhteensä 27,3 miljoonalla eurolla. Lisäksi valtion
talousarviossa osoitetaan omaishoidon tukipalvelujen vahvistamiseen
lisärahoitusta.
Valiokunta toteaa, että nykyisessä taloudellisessa
tilanteessa kuntien paineet kunnallisveron korotuksiin kasvavat
ja aiempaan valiokunnan lausuntoon viitaten pitää tärkeänä,
että kuntien veropohjaa vahvistetaan ja kiirehditään
toimenpiteitä jäteveron tuoton ohjaamiseksi kunnille.
Parhaillaan on käynnissä kuntauudistukseen liittyen
valtionosuuslainsäädännön uudistaminen,
jossa arvioinnin kohteena on valtionosuusjärjestelmä kokonaisuudessaan.
Hallintovaliokunta pitää tarpeellisena, että järjestelmää yksinkertaistetaan
ja selkeytetään ja että järjestelmän kannustavuutta
parannetaan. Valiokunta on eri yhteyksissä kiinnittänyt
huomiota siihen, että kuntien väliset erot sekä tulo-
että menokehityksessä ovat suuria ja eriytymiskehityksen
arvioidaan tulevina vuosina jatkuvan ja erilaiset olosuhdetekijät
ja palvelutarpeet tulisi huomioida paremmin valtionosuusjärjestelmässä.
Kuluvalla hallituskaudella kunta—valtio-suhdetta tarkastellaan
myös laajemmin. Valtiovarainministeriö on asettanut
työryhmän kuntien nykyisten tehtävien
kartoittamiseksi ja sen arvioimiseksi, voidaanko kuntien tehtäviä ja
velvoitteita vähentää. Samalla pyritään
joustavoittamaan kuntien toimintaa ohjaavaa normistoa.
Mietintöön sisältyy hylkäysehdotuksen
sisältävä vastalause sekä vastalause,
jossa on pykälämuutosehdotuksia ja lausumaehdotus.
Elsi Katainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä olevaa valtionosuuslain
muutosesitystä ei voi hyväksyä sellaisenaan.
Keskustan mielestä myönteistä siinä on varhaiskasvatuksen ja
päivähoitopalvelujen lainsäädännön
siirto STM:stä opetus- ja kulttuuriministeriöön.
Lisäksi on hyvä, että hallitus jatkaa
keskustan aikoinaan viitoittamalla tiellä korvata veropolitiikastaan
kunnille aiheutuvat menetykset. Korvaaminen tosin tapahtuu lisäämällä valtionosuuksia,
joita
hallitus taas leikkaa rankalla kädellä.
Kuluvan vaalikauden aikana valtio vetäytyy kuntapalvelujen
rahoitusvastuusta yhteensä jopa 3,4 miljardilla eurolla.
Se vastaa noin 25 000 kuntatyöntekijän
vuotuista palkkakustannusta. Nähtäväksi
jää, mitä kehysriihi tuo kunnille, kun lisäleikkauksien
tie on auki hallitusohjelmassa.
Leikkauksia on perusteltu valtiontalouden kireällä tilanteella.
Kuitenkin valtiontalous ja kuntatalous ovat molemmat julkista taloutta
ja luottoluokittajien arvioitavina. Siksi valtiontalouden alijäämien
siivoaminen kuntien vastuulle ei pelasta julkisen talouden velkaantumista
ja Suomen parasta luottoluokitusta. Asiantuntijoiden mukaan hallituksen
suurena linjana on kuntien tehtävien lisääminen,
niiden valtiojohtoinen, hyvin yksityiskohtainen sääntely
ja rahoitusperustan heikentäminen. Se koettelee perustuslaista johdettavaa
rahoitusvastuun periaatetta valtion ja kuntien välisessä kustannustenjaossa.
Jo vuosi sitten ensimmäisen leikkauserän kohdalla
perustuslakivaliokunta esitti lausumaa, jolla valtiovarainministeriölle
olisi asetettu velvoite tarkoin seurata uudistusten tosiasiallisia
vaikutuksia eri kuntien asemaan ja kuntalaisten palveluiden saatavuuteen.
Kehotusta ei noudatettu. Nyt, kun hallitus leikkaa lisää kuntarahaa,
ei perustuslakivaliokunnalta enää haluttu pyytää lausuntoa.
Sitä voi vain ihmetellä.
Arvoisa puhemies! Hallitus on aikeissa lisätä kunnille
uusia lakisääteisiä velvoitteita huolimatta
lisäleikkauksista ja verotulojen hiipumisesta. Lakiesityksessä ehdotetaan
uuden vanhuspalvelulain valtionosuudeksi 54,3 prosenttia. Se on hieman
korkeampi kuin aiemmin, mutta kuntien kannalta olennaisinta on tarkastella
lopputulosta, joka niiden kohdalla on karu. Kuntien valtionosuudet
alenevat ja kuntien omarahoitusosuus kasvaa. Siksi valtionosuusprosentti
vanhuspalvelulain toimeenpanossa tulisi olla täysimääräiset 100
prosenttia.
Uutena momenttina ehdotetaan kuntaliitos- ja metropoliselvitysten
rahoittamista valtionosuuksien kautta. Näin hallitus on
maksattamassa kuntahankkeensa selvityskustannuksia kaikilla kunnilla
solidaarisesti, vaikka valtionosuudet on säädetty
kuntapalveluiden järjestämisen rahoittamiseksi.
Lisäksi maaliskuun kehysriihi teki periaatepäätöksen,
jolla jäteveron tuotto siirretään valtiolta
kunnille. Tästä huolimatta ei ole tehty elettäkään
sen asian edistämiseksi.
Arvoisa puhemies! Vielä kuntien eriytymiskehityksestä.
Hallitushan on asettanut kuntapolitiikkansa tavoitteeksi oikeudenmukaisuuden sekä
tasa-arvoiset
palvelut. Kuntien eriytymiskehitys on kuitenkin kiihtynyt monin
eri tavoin. Palvelujen valtionosuusleikkaukset toteutetaan tasasuuruisesti.
Summat ovat niin suuria, että kunnat joutuvat tekemään
sopeuttavia toimenpiteitä, kunnallisveron korotuksia ja
palvelujen karsimisia.
Yhden kunnallisveroprosentin tuoton kuntakohtainen vaikuttavuusero
voi olla jopa kolminkertainen. Tälle vuodelle toteutettu
kiinteistöveron poistaminen verotulojen tasausjärjestelmästä on
ollut suurelle joukolle kuntia ylimääräinen leikkausero,
ja se kohdistuu juuri sellaisiin kuntiin, joissa kunnallisvero on
keskimääräistä korkeampi. Niinpä rikkaat
rikastuvat ja köyhät köyhtyvät.
Ensi vuonna 119 kuntaa korottaa kunnallisveroprosenttiaan. Korotuksen
suuruus on linjassa hallituksen tekemien leikkausten kanssa. Tällä politiikalla
kunnalliset peruspalvelut vaarantuvat.
Mietintöön kirjatut lääkkeet
kuntien eriytymiskehityksen pysäyttämiseksi ovat
riittämättömiä. Nyt tarvitaankin
pikaisia ja konkreettisia toimenpiteitä. Esimerkiksi kiinteistöveron
palauttaminen tasausjärjestelmään kaventaisi
tuloeroja sekä vahvistaisi kuntien yhdenvertaisuutta ja
kykyä tuottaa asukkailleen palveluja.
Arvoisa puhemies! Edellä olevan perusteella teen vastalauseen
2 mukaiset pykälämuutosesitykset sekä lausumaesitykset.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Käsillä olevalla lakiesityksellä siis
muutetaan kuntien peruspalvelujen valtionosuudesta annettua lakia.
Tässä esityksessä on myös pieniä myönteisiä elementtejä,
kuten muun muassa se, että hallitus jatkaa veropolitiikkansa
kunnille aiheuttamien menetysten kompensoimista valtionosuuksien
kautta.
Sinällään on tietysti nurinkurista,
että kunnat joutuvat korottamaan verojaan mittavien valtionosuusleikkausten
vuoksi, sitten veronkorotus ei näykään
kuntien kasvavina verotuloina veronkevennysten takia, mutta hallituksen
kritisoimat valtionosuudet taasen kasvavat kompensaation kautta
tehden kunnista entistä valtionosuusriippuvaisempia, ja
lopuksi hallitus leikkaa valtionosuuksia, jolloin taivaan tuuliin
haihtuu myös verokompensaatio — mutta onhan ainakin
kompensoitu.
Nyt hallituksen tällä esityksellä toteuttama
kehyspäätöksen mukainen valtionosuusrahoituksen
lisäleikkaus on 125 miljoonaa euroa ensi vuonna. Hallituksen
leikkaukset kuntien talouteen ovat rajuja. Kahdessa vuodessa hallitus
on leikannut kuntapalveluista yli 800 miljoonaa euroa kompensaatiot
huomioiden. Ensi vuonna budjettikirjan mukaan valtion toimenpiteitten vaikutus
kuntien ja kuntayhtymien talouteen on yli 190 miljoonaa kiristävä tähän
vuoteen verrattuna.
Valtionosuuksien leikkaus kokonaisuutena on, ja on ollut, erittäin
voimakas. Valtionosuusprosentti eli valtion osuus kuntien rahoituksesta on
laskenut vuoden 2011 yli 34 prosentista ensi vuoden vajaaseen 31
prosenttiin. Tämä on erittäin kovaa kuntien
rahoitusaseman heikentämistä ja on johtamassa
siihen, että peruspalveluitten rahoitusvastuu siirtyy yhä suuremmassa
määrin kunnille. Tämä tarkoittaa
väistämättä sitä, että näitä leikkauspäätöksiä tehtäessä tulisi
erityisen vahvasti arvioida sitä, mitkä ovat kuntien
tosiasialliset edellytykset suoriutua tehtävistään,
ja tätä arviointiahan tässäkään
hallituksen lakiesityksessä ei asiantuntijoittenkaan mukaan
tehdä, vaan ohitetaan kohta "Vaikutukset kuntien toimintaan"
hyvin ylimalkaisesti.
Tätä arviointia ei siis ole tehty koko kuntasektorin
kannalta, puhumattakaan yksittäisten kuntien kannalta.
Siksi ei voida pelkällä olankohautuksella ohittaa
asiantuntijoitten arvioita, joissa todetaan, että tämän
hallituksen esityksen mukainen uudistus osana aiempaa kehitystä on
johtanut tilanteeseen, jossa on perusteltua katsoa, että kuntien
suhteellista osuutta kasvattavat lainsäädännölliset
toimenpiteet ovat ristiriidassa sen taloudellisen itsenäisyyden
kanssa, jota perustuslain 121 §:n takaama kunnallinen
itsehallinto edellyttää.
On selvää, että hallituksen rajut
leikkaukset kiristävät vääjäämättä kunnallisverotusta,
heikentävät kunnallisten palvelujen laatua ja
kiihdyttävät kuntakentän velkaantumista.
Hallituksen leikkaukset kohdistuvat kaikkein kipeimmin heikompiosaisiin
eli lapsiperheisiin, vanhuksiin, sairaisiin, eli heihin, jotka eniten
tarvitsevat kuntapalveluja.
Hallituksen julkinen viesti kaiken kaikkiaan on hyvin hämmentävä.
Muun muassa pääministerin suulla puhutaan siitä,
että kuntapalvelut turvataan, mutta samaan aikaan tehdään
hallituksen toimesta kaikki mahdollinen, että kuntien edellytykset
järjestää tarvittavat terveydenhuoltopalvelut,
vanhuspalvelut jne. vaikeutuvat kaikin tavoin.
Kunnilta jää valtionosuusleikkauksien myötä näillä näkymin
tällä vaalikaudella saamatta valtionosuuksia noin
3,4 miljardia euroa verrattuna siihen, ettei leikkauksia lainkaan
tehtäisi. Leikkaukset siis pakottavat kunnat veronkorotukseen ja
ne edellyttävät mittavia sopeutustoimia toiminnan
tehostamisen ja säästöjen kautta. Nykytiedoin
119 kuntaa korottaa ensi vuodelle veroprosenttiaan. Manner-Suomen
korkein veroprosentti taitaa olla 22 prosenttia ensi vuonna ja matalin
16,5 prosenttia. Ensi vuodelle tapahtuvien korotusten määrä on
poikkeuksellisen suuri. Kun ajatellaan kuntien näkökulmasta
Suomen talouden ennakoitua nollakasvua yhdistettynä kuntien toimintamenojen
noin 4 prosenttiyksikön kasvuun, niin kyllähän
se näyttää kuntien näkökulmasta
todella vakavalta, ja näitä ongelmia ei millään
hallituksen suurkuntahankkeella kyllä hoideta.
Hallitus kiihdyttää omin toimenpitein kuntien eriytymiskehitystä.
Vaikka valtionosuusleikkaukset toteutetaan tasasuuruisina euroina
per asukas, mikä sinällään on
ihan oikeudenmukaista, mutta kun leikkaukset ovat näin
suuria, eivät kunnat selviä niistä ilman
veronkorotuksia. Kunnat ovat hyvin erilaisessa asemassa: mitä alhaisempi
verotulo asukasta kohden on, sitä suurempi kunnallisveron
korotuspaine kunnassa löytyy. Eli tässä suhteessa
kunnat ja niissä asuvat kuntalaiset ovat hyvin erilaisessa
asemassa. Suurimmat korotuspaineet ovat jo pidemmän aikaa
olleet jo muutenkin korkean veroprosentin kunnissa.
Surkuhupaisaa eriytymiskehityksen kiihdyttämisen osalta
oli hallituksen aiemmin toteuttama kiinteistöveron poisto
verotulojen tasausjärjestelmästä, eikä senkään
vaikutusta hallitus selvittänyt hallitusohjelmaan poiston
kirjatessaan, ja kun vaikutukset alkoivat selvitä, tärkeintä hallituspuolueille
oli, että kasvukeskukset pärjäävät. Eli
poistopäätös tehtiin hallituspuolueitten
voimin.
Hallitukselta tarvittaisiin nyt vastuullista kuntapolitiikkaa,
ja siksi muun muassa valtionosuuksien lisäleikkaukset ovat
kuntapalveluille myrkkyä. Niitä ei tulisi tehdä.
On välttämätöntä, että kuntien
veropohjaa voidaan laajentaa. Kuntien lisätehtäviin
tulee suhtautua hyvin pidättyvästi, ja kyllä tuo
perustuslain ilmaisema määräys ihmisten
tasapuolisesta palveluitten saatavuudesta on aika ottaa vakavasti
tässäkin hallituksessa. Myös kuntien
peruskorjaushankkeitten rahoitukseen nimenomaan nykyisen kaltaisessa
taloustilanteessa valtion kannattaisi suhtautua hyvin vakavasti.
Arvoisa puhemies! Aivan lopuksi vielä totean sen, että kannatan
edustaja Elsi Kataisen aiemmin puheenvuorossaan tekemiä muutosesityksiä.
Tapani Tölli /kesk:
Arvoisa puhemies! Kun katsoin hallintovaliokunnan mietintöä tästä valtionosuusleikkauksesta,
niin jäin vähän ihmettelemään,
että aika vähällä käsittelyllä hallituspuolueet
ovat tämän sivuuttaneet. Kaksi valiokuntaa on
antanut tästä asiasta lausunnon. Tämä asia
on todella merkittävä. Tämä on
aika rutiininomaisesti ohitettu, ja tämän asian
merkittävyyteen ja vaikuttavuuteen tai sen arviointiin
on varsin vähän kiinnitetty huomiota.
Tämä on kuntien kannalta todella merkittävä asia.
Tuntuu siltä, että välillä,
eikä vain välillä vaan kaiken kaikkiaan,
hallituksella on unohduksissa se, mikä kunta perimmältään
on. Kunta on ihmisten yhteisö, jossa toteutuu kansalaisten
vastuu itsestä ja läheisistä. Kunnalla
voi sanoa olevan kaksi funktiota: yhteisö ja palveluista
vastaaminen. Kunnassa toteutuvat kansalaisyhteiskunnan ja kuntalaisten
itsehallinnon periaatteet. Kunnassa ihminen voi vaikuttaa asuinympäristönsä asioihin
ja päätöksentekoon, aivan niin kuin meidän
perustuslaissamme todetaan. Kunta on kansanvallan kivijalka eikä hallinnoinnin
osa. Se ei ole mikään palvelukone, vaan se on
paljon enemmän. Kunnallinen itsehallinto on ollut hyvinvointiyhteiskuntamme
voimavara, ja se on ollut keskeinen tekijä siinä,
että olemme pystyneet myöskin erilaisista kriiseistä selviytymään.
Suomessa kuntien tehtävät ovat kansainvälisesti
verrattuna poikkeuksellisen suuret. Keskeinen osa hyvinvointipalveluistamme
on kuntien vastuulla. Nyt kun pitkän aikaa kunnille on
annettu uusia tehtäviä, niin kuin tänäkin
päivänä olemme käsitelleet,
ja samanaikaisesti ei ole huolehdittu siitä, että näitä vastaavat
resurssit ovat käytettävissä, tämä on
asettanut kunnat ja kunnallisen itsehallinnon varsin haasteelliseen
asemaan.
Arvoisa puhemies! Nyt tässä budjettilakina käsiteltävässä lakiesityksessä leikataan
jälleen kuntien valtionosuuksia. Tässä myös
unohtuu monesti se, mitä valtionosuudet perimmältään ovat.
Monesti puhutaan valtionavusta. Valtionosuudet ovat keskeinen osa
palveluiden rahoitusjärjestelmää, ihmisten
tarvitsemien hyvinvointipalveluiden rahoitusjärjestelmää.
Nyt olemme siinä tilanteessa, että kun leikkaukset
kohdistuvat kuntien rahoituksessa nimenomaan valtionosuuteen, kunnat
joutuvat varsin eriarvoiseen asemaan.
Kun katsoin tätä mietintöä ja
hallituksen esitystä, niin tähän vaikuttavuuden
arviointiin ja kuntien eriarvoistumiseen kiinnitetään
hätkähdyttävän vähän
huomiota. Kun tässä on taustalla vielä se,
että tämän vuoden alusta poistettiin
kiinteistövero verotulon tasausjärjestelmästä,
se vaikutti kuntien eriarvoistumiseen todella paljon, ja kun se
tähän vaikuttaa, se vaikuttaa ihmisten tarvitsemiin
palveluihin.
Olisi syytä arvioida tätä kuntien
rahoitusjärjestelmää jo perustuslain
näkökulmasta: toteutuuko kansalaisten yhdenvertaisuus?
Kuntien taakka noin yleisesti alkaa olla aika lailla suuri ja monissa
kunnissa kestämätön. Nyt pitäisi
pystyä vähentämään
kuntien velvoitteita eikä lisäämään.
Tässä on myöskin välineitä.
Meidän pitäisi pystyä viemään
eteenpäin normien tarkastelua, missä asioissa
voisimme joustaa, niin että palvelut pystyttäisiin
järjestämään tehokkaammin. Tällä tiellä tämä hallitus
ei ole edennyt. Edellisen hallituksen aikana oli niin sanotut normitalkoot,
joka oli alku näille asioille.
Toinen asia, joka vaikuttaa kuntien talouteen, jonka haluan
mainita tässä, josta ei ole liikaa puhuttu, vaikka
on paljon puhuttu, on tietojärjestelmien yhtenäistäminen.
Viime vuonna hyväksyttiin tietohallintolaki, joka antoi
varsin vahvoja valtuuksia ja toimintamallia viedä asiaa
eteenpäin, mutta ei hallitus kovin aktiivisesti tässä ole toiminut,
jotta tietojärjestelmät, jotka ovat kunnissa ja
kuntayhtymissä, olisivat mahdollisimman yhteentoimivat.
Arvoisa puhemies! Toivon ja vetoan hallitukseen, että tarkasteltaisiin
kuntien eriarvoistumista ja kuntien todellisia mahdollisuuksia suoriutua
tehtävistään. Tässä suoriutumisessa
monien tutkimusten mukaan ei ole hyvä lääke
se, mitä hallitus patenttilääkkeenä markkinoi,
että tehdään vain kuntarajojen siirtämisiä.
Hanna Mäntylä /ps:
Arvoisa puhemies! Tästä hallituksen esityksestä on
käytännössä mahdotonta löytää mitään
myönteistä sanottavaa. Kuntien velvoitteita lisätään,
ja piakkoin voimaan astuva vanhuspalvelulaki on yksi esimerkki siitä, miten
velvoitteita lisätään ilman asianmukaista rahoitusta.
Lisäksi tulossa on muitakin uudistuksia, joiden kustannusvaikutukset
ovat täysin kysymysmerkkejä. Varmaa on vain se,
että ne luovat kunnille huomattavia lisäkustannuksia.
On täysin käsittämätöntä,
miksi kuntia, mutta ennen kaikkea kuntalaisia, halutaan näin
rangaista.
Hallitus on jatkamassa tällä lakiesityksellään kuntien
valtionosuuksien leikkausta rankalla kädellä.
Valtionosuuksiin tällä vaalikaudella suuntautuvat
yhteensä 3,4 miljardin euron leikkaukset vaikeuttavat kuntien
taloudellista asemaa ja tekevät monin paikoin kunnille
mahdottomaksi toteuttaa niitä velvoitteita, joita valtio
on kuntien niskoille vuosien mittaan sälyttänyt.
Hallituksen suunnitelmat pakottavat kuntia nostamaan veroasteitaan
ja lisäävät entisestään
kuntasektorin koko 2000-luvun kasvanutta velkataakkaa. Leikkauksien
seurauksena kunnat joutuvat myös tinkimään
peruspalveluiden laadusta ja saatavuudesta, mikä tulee
vaikeuttamaan lukemattomien kotitalouksien arkea koko Suomessa.
Arvoisa puhemies! Suurimmat kärsijät tulevatkin
olemaan ne, joita yhteiskunnan tulisi nostaa ja kannatella, eli
jo valmiiksi heikoilla olevat, kuten lapset, nuoret, lapsiperheet
ja vanhukset. Myös hallituksen sote-uudistus on yksi suuri kysymysmerkki
yhä edelleen: mitkä sen todelliset kustannukset
tulevat olemaan kunnille?
Syrjäseuduilla, kuten monin paikoin Lapissa, tilanne
alkaa olla täysin katastrofaalinen. Kunnissa kaikesta tingitään
ja leikataan jo nyt, koska yksinkertaisesti on pakko. Sisäinen
turvallisuus ja ihmisten hyvinvointi on monin paikoin enää pelkkä vitsi.
Tuntuu, että näillä pakkokeinoilla, eli
leikkaamalla kuntien valtionosuuksia, esimerkiksi Lappi halutaan
autioittaa. Kun kunnat eivät pian pysty enää turvaamaan
peruspalveluitakaan, on edessä pakkomuutto kasvukeskuksiin. Tällainen
politiikka on täysin kestämätöntä ja epäinhimillistä.
Lapin ihmiset ovat olleet monin tavoin käsittämättömän
kärsivällisiä, mutta kuinka kauan ovat?
Arvoisa puhemies! Perussuomalaisten alueidenkehittämispolitiikka
lähtee siitä johtoajatuksesta, että koko
maa on pidettävä asuttuna. Mielestämme
maamme hallituksien on muistettava kaikissa olosuhteissa, että elämää on
myös suurten kaupunkien ulkopuolella. Tämän
vuoksi pidämme välttämättömänä,
että huolehditaan rahoituksen riittävyydestä alueiden
kehittämisen kannalta. On kiinnitettävä erityistä huomiota
kokonaisten maakuntien liikenne-, yrittäjyys- ja asuinolosuhteiden
kehittämiseen. Näiden lisäksi on syytä huolehtia
alueen tukitoiminnoista, kuten poliisi- ja pelastustoimen riittävyydestä ja riittävästä
terveydenhuollosta.
Vastuullisesti toimiva hallitus huolehtii kuntien ja maakuntien
kokonaisvaltaisesta kehittämisestä ja varaa niitä varten
tarvittavat rahat budjetissaan. Tämä hallitus
ei näin toimi.
Perussuomalaisten mielestä valtion vuoden 2013 budjettiin
suunnitellut valtionosuuksien leikkaukset tulee perua, jotta kunnat
voivat toteuttaa niille annettuja tehtäviään,
päällimmäisenä järjestää asukkailleen
riittävät ja laadukkaat peruspalvelut.
Lopuksi haluan muistuttaa, että perussuomalaiset ovat
valmiita tukemaan kuntia melkein 300 miljoonaa euroa hallitusta
enemmän, ja tästä summasta valtionosuuksien
osuus olisi 125 miljoonaa euroa. Perussuomalaiset tulevatkin esittämään
lain hylkäystä varjobudjettimme linjausten mukaisesti.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Hallintovaliokunnan puheenjohtaja, edustaja
Mattila esitteli käsiteltävän lakiesityksen
hyvin. Edustaja Mäntylä toi esiin kuntiin ja kuntalaisiin
kohdistuvan kylmän kyydin. Valtionosuuksien leikkauksen
seurauksena kunnat joutuvat myös tinkimään
peruspalvelujen laadusta ja saatavuudesta, mikä tulee vaikeuttamaan
lukemattomien kotitalouksien arkea. Kunnat joutuvat hallituksen
esityksen niukkenevien määrärahojen puristuksessa
karsimaan peruspalveluun osoitettuja määrärahojaan,
mikä tarkoittaa käytännössä peruspalveluiden
heikentämistä.
Hallituksen lähivuosille suunnittelemat kuntien valtionosuusleikkaukset
tulevat heikentämään tilannetta entisestään.
Perussuomalaisten alueidenkehittämispolitiikka lähtee
siitä johtoajatuksesta, että koko maa on pidettävä asuttuna. Mielestämme
maamme hallituksien on muistettava kaikissa olosuhteissa, että elämää on
myös suurten kaupunkien ulkopuolella. Tämän
vuoksi pidämme välttämättömänä,
että huolehditaan rahoituksen riittävyydestä.
Alueiden kehittämisen kannalta on kiinnitettävä erityistä huomiota
kokonaisten maakuntien liikenne-, yrittäjyys- ja asuinolosuhteiden
kehittämiseen.
Arvoisa puhemies! Hallituksen tulisikin perua kuntien valtionosuuksiin
kohdistamansa leikkaukset, jotta kunnat voisivat selviytyä lakisääteisistä tehtävistään.
Yleiskeskustelu päättyi.