6) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi kasvinterveyden suojelemisesta
annetun lain muuttamisesta
Jari Leppä /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä laissa ehdotetaan
muutettavaksi kasvintuhoojakorvausten lakia niin, että enää ei
korvattaisi kaikkia kasvintuhoojan aiheuttamia vahinkoja valtion
varoista, vaan siirryttäisiin merkittävältä osin
vakuutusjärjestelmäpohjaan. Muutos on erittäin
merkittävä, ja siksi muutama sana tästä ehdotuksesta.
Ensinnäkin tämän perustelu on se,
että korvausjärjestelmää halutaan
yksinkertaistaa, ja myöskin se, että valtiontaloudelliset
syyt ovat ajaneet tähän ehdotukseen, sekä myöskin
se, että halutaan korostaa toimijoiden, yrittäjien,
omaa vastuuta kasvinterveyttä edistävässä toiminnassa.
Valiokunta käsitellessään asiaa kiinnitti
kahteen asiaan huomiota. Toinen on se, että kun tässä vastuuta
kasvatetaan, vastuu pitää ulottaa myöskin
niihin toimijoihin, jotka tuovat taimiainesta Suomeen, jotka saattavat
tällä aiheuttaa mittavia vahinkoja kolmannelle
osapuolelle, ja sitä kautta koko ketjun vastuuta pitää ehdottomasti
vahvistaa.
Toinen asia on se, että meidän pitää huolehtia omasta
terveestä taimituotannostamme, joka on ehdottomasti yksi
maailman kaikkein parhaimpia, ja sen jatkuvuudesta myöskin
niin, että kotimaista taimiainesta on saatavilla.
Kolmas asia, herra puhemies, on se, että näitä vakuutustuotteita
ei tällä hetkellä kattavasti ole saatavilla
Suomessa. Siksi valiokunta ehdottaa siirtymäsäädöstä tälle
laille niin, että se tulisi voimaan vasta 2014 alusta,
jolloin ensi vuoden aikana pystyttäisiin luomaan kattava
vakuutusjärjestelmä. Tätä on
puoltanut myöskin perustuslakivaliokunta, samoin kuin perustuslakivaliokunta puuttui
myöskin tästä asiasta tiedottamiseen
ja sen riittävän tehokkaaseen hoitamiseen, jotta kaikki
alan toimijat tiedostavat tämän selkeästi muuttuneen
tilanteen. Näiltä osin muutokset on tehty 9 a
ja 30 §:iin, ja tämä mietintö on
yksimielinen.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja Leppä kuvasi
hyvin näitä kasvinterveyden suojelemisesta annetun lain
muutosesityksiä. Tämän lain valmistelun suuntaviivat
on varmaan sanellut tämä valtion heikko taloustilanne,
mutta se tietysti osaltaan heikentää viljelijän
asemaa.
Viljelijän kannalta tilanne on ongelmallinen, koska
lakiehdotuksessa ei määritellä, mitä tarkoitetaan
poikkeuksellisen suurilla vahingoilla, koska vain poikkeuksellisen
suuret vahingot korvataan entiseen malliin. Satovahinkotilanteessa viljelijän
vastuusta voi tulla varsin suuri, kun tilakootkin ovat kasvaneet
ja varsinkin kasvihuoneviljelyssä on suuria aloja käytössä.
Tämän lain voimaantuloon valiokunta ehdotti siirtymäaikaa,
ja se pitää säätää,
koska viljelijöillä ei nykytilanteessa ole saatavilla
vakuutustuotteita sadon vakuuttamiseksi kasvitautien ja -tuhojen
varalta. Vakuutusyhtiöt ovat vasta suunnittelemassa vakuutuskäytäntöjä.
Tämä lakimuutos on omiaan heikentämään
viljelyn kannattavuutta, kun viljelijän pitää ottaa
enemmän vastuuta satonsa vakuuttamisesta, ja siten hallitus
voi vauhdittaa sitä vakuutusten saatavuutta.
Annika Saarikko /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä lakiesitys on koskenut
hyvin tiiviisti omalla kotiseudullani olevaa suurta puutarhayrittäjää. Aivan
kuten täällä valiokunnan puheenjohtaja
ja edustaja Heikkilä ovat todenneet, kysymyksessä on
asia, joka voi todella olla taloudellisesti erittäin merkittävä,
ja on hyvä, että esitys on valiokunnassa muuttunut
siten, että tähän on tulossa tämä siirtymäaika
vakuutusjärjestelmän synnyttämiseksi.
Joka tapauksessa, vaikka valtiontalouden tilanne tai me päätöksentekijöinä vaatisimme
tiukennuksia yrittäjän, tässä tapauksessa
puutarha-alan yrittäjän, elämään,
on kuitenkin selvää, että meidän
pitää tehdä lainsäädäntöä,
joka ei ole estämässä sitä yrittämiseen
liittyvää riskiä ja tekemässä yrittäjän
elämää kohtuuttoman hankalaksi. Pidän
erittäin hyvänä, että tämä siirtymäaika vakuutusjärjestelmän
luomiseksi tähän on saatu aikaiseksi, ja valiokunta
on tässä tehnyt hyvää työtä.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa puhemies! On pakko todeta, että juuri näin,
valiokunta yksimielisesti oli tämän muutoksen
takana niin, että saadaan tämä siirtymäaika,
jolloin voitiin yhdessä todeta, että se on edellytys
sille, että pitää olla mahdollisuus vakuutukseen.
Mutta haluan kyllä tähdentää sitä,
että jos on jostakin toimialasta kysymys, niin valiokunnalle
hyvin selkeästi tuotiin esille, että jos Myllykoski
rupeaisi myymään moottoripyöriä taikka
tekemään niitä ja edesvastuuttomasti
hankkisi osia ulkomailta ilman tietoa siitä, minkälaisen
riskin ottaa, kun niitä antaa sitten edelleen kuluttajille,
niin tämä yritysvastuun ja yrittäjän
vastuun korostuminen tässä ilman, että kuitenkaan
viedään elinkeinotoiminnan mahdollisuutta, on
hyvä nähdä. Valiokunta kuulemistilaisuuksissa
tuli yksimielisesti siihen lopputulokseen, että tällä siirtymäajalla
pystytään tuomaan näitä asioita
riittävässä määrin,
ja kun itse tuottajajärjestöistä ja isoista
tuottajista tultiin sille kannalle, näitä vakuutuksia
kyllä pystytään saamaan aikaiseksi ja
sitä kautta tuomaan mahdollisuus toiminnan jatkumiselle.
Se, että "poikkeuksellisen suuri" on siellä tekstissä,
varmasti oli omiaan aiheuttamaan valiokunnassa keskustelua. Sen
osalta en tiedä, onko valiokunta aivan harmoninen siinä suhteessa,
mutta jotakin ehkä hieman pienempää kuin "poikkeuksellisen
suuri" olisi tässä pitänyt olla, jos
viljelijä tahattomasti tuo kasvitauteja sisältävän
viljelyskasvin maahan ja levittää sen toisille tiloille
sitä myöten. Tässä olisi ehkä ollut
vielä vähän parsimista.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Jos tätä siirtymäaikaa
ei olisi saatu syystä taikka toisesta tähän
lakiin, niin valiokunta olisi suhtautunut tähän
erittäin kriittisesti. Tietysti on vaikea arvioida, miten
sitten olisi mietintö kirjoitettu, mutta valiokunta suhtautui
erittäin kriittisesti asiaan, jos se olisi tullut ensi
vuoden alusta voimaan, koska kerta kaikkiaan niitä tuotteita
ei ole kaikkien saatavilla tällä hetkellä ja
yhden vuoden aika tähän tuotteiden jalostamiseen
on varmasti paikallaan ja täysin välttämätön.
Puhemies! Poikkeuksellisen vahingon käsitteestä,
joka on tässä laissa määritelty,
valiokunta halusi kirjoittaa mietintöönsä tämän
verran: "Poikkeuksellisen vahingon käsitteeseen sisältyisivät
kaikki seikat, joihin toimija ei ole voinut vaikuttaa ja jotka eivät
ole toimijan hallittavissa, riippumatta siitä, mikä on
näiden seikkojen luonne." Elikkä tällä halutaan
korostaa sitä, että ne seikat, jotka tulevat esille
sellaisella tavalla, johon ei ole itse mahdollisuutta vaikuttaa,
tulevat edelleenkin olemaan näitä poikkeuksia
ja niistä korvaukset maksetaan valtion varoista. Käytännössä kaikki
muu jää sitten toimijan itsensä hoidettavaksi
ja vastattavaksi vakuutuksen pohjalta.
Niin kuin täällä tuli esille, tämä varsin
hyvin ja varsin selvästi vaikuttaa siihen, että jos
toimijat tieten tahtoen tuovat esimerkiksi maahantuontina sellaista
ainesta, joka aiheuttaa ja levittää sellaisia
kasvintuhoojia, jotka sitten aiheuttavat mittavia vahinkoja, tietäen
tämän riskin, niin ne ovat sitten tuottajan omalla
riskillä. Ja kun me tiedämme Suomessa sen, että niin
meidän kasvitauti- kuin eläintautitilanteemmekin
on poikkeuksellisen hyvä maailmanlaajuisesti, niin se pitää käyttää meidän
hyväksemme, ja siksi on oleellista, että toimijoilla
on kaikilla vastuu tässä asiassa ja koko pitkällä ketjulla
hallintoa myöten on vastuu asiassa.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa puheenjohtaja! Valiokunta todella käsitteli
tätä asiaa hyvinkin perusteellisesti, ja täytyy,
voisiko sanoa, hieman mustemmin suhtautua valiokunnan puheenjohtajan
näkemykseen poikkeuksellisesta haitasta. Se ainakin edustaja
Myllykoskea hieman häiritsi. Sen laajuus on todella iso
ja merkittävä. Yhden toimijan osalta esimerkiksi
koko sadon ja kasvuston tuhoaminen ei ole vielä poikkeuksellista,
jos oikein olen ymmärtänyt, ja siinä mielessä tähän
olisi ehkä ollut parempi tarkemmin määritellä,
kuten varapuheenjohtaja Heikkilä sanoi. Tämä jäi
hieman vielä hämärän peittoon.
Se tulee varmasti käytäntöjen kautta
enemmän esille, mutta toivotaan, että valiokunnan
kannanotot näkyvät ja jatkossa toimivat.
Jari Leppä /kesk:
Arvoisa puhemies! On aivan totta niin, että "poikkeukselliset
olosuhteet" ja "poikkeuksellisen suuri vahinko" eivät saa
olla epävarmoja, vaan kun tähän nyt tulee
se harkinnan mahdollisuus, niin sen täytyy olla niin, kuten
edustaja Myllykoski toi esimerkin, että jos yksittäiselle
toimijalle tämä vahinko tulee, niin se tulee näistä äsken
sanomistani syistä, eli sen täytyy olla korvausten
piirissä. Se pitää merkitä meillä myöskin
pöytäkirjoihin, että se näin
on, koska sitä on valiokunta nimenomaan tarkoittanut tässä.
Jos on yksittäinen toimija, joka siitä on kärsinyt
mutta se vahingon edellytys on toteutunut, niin sen täytyy
olla korvausten piirissä. Se on päivänselvä asia.
Keskustelu päättyi.