8) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi työttömyysturvalain
muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta, toimeentulotuesta
annetun lain 11 §:n muuttamisesta sekä asumistukilain
15 §:n väliaikaisesta muuttamisesta
Annika Saarikko /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä käsittelyssä oleva
lakiehdotus sisältää monia pieniä ja
oikeastaan suurempia periaatteellisiakin muutoksia liittyen työllisyyteen
ja työelämän kannustavuuteen. Näistä merkittävin — ja uskon,
että siitä koko eduskunta lähtökohtaisesti on
samaa mieltä — on työmarkkinatuen tarveharkinnan
poisto puolison tulojen osalta. On syytä mainita, että tämä on
asia, jonka hallitus nyt otti budjettiin ja asialistalleen, sama
asia, jonka keskusta nosti esiin jo vuosi sitten budjettiehdotuksessaan.
Tämä on hyvä parannus niin työmarkkinoiden
toimivuuden kuin ennen muuta tasa-arvon kannalta ja koskettaa monia
suomalaisia naisia.
Mitä tulee tähän lakiehdotuksen kokonaisuuteen,
me keskustassa olemme halunneet tarkastella kriittisin silmin tässä esitettyä työllistämiskokeilua.
Kriittisyyttä esitämme muutaman eri näkökohdan
vuoksi. Me ensinnäkin pidämme tärkeänä,
että hallitus tekee kaikkensa sen eteen, että työelämään
pääsy helpottuisi. Me haluamme myöskin,
että työn vastaanottaminen ja sosiaaliturvan yhteensovittaminen
on jatkossa entistä helpompaa. Me myöskin haluamme,
että verotuksen keinoin me pystymme helpottamaan ja madaltamaan
kynnystä työn vastaanottamiseen.
Kaiken kaikkiaan tärkeimpänä tavoitteena
tällaisessa tulee olla sosiaaliturvajärjestelmän
yksinkertaistaminen. Tämä hallituksen malli työllistämiskokeilusta
sisältää muutamia puutteita. Ensinnäkin
on todettava, että juuri tänään
työelämä- ja tasa-arvovaliokunta Kuntaliitossa
vierailleissaan kuuli, että kunnat, jotka jatkossa siis
toteuttavat pitkäaikaistyöttömien työllistämistä tämän
kokeilun myötä, ovat suhtautuneet tähän erittäin
myönteisesti ja innostuneesti, ja Kuntaliitonkin yllätykseksi
näitä hakemuksia kunnilta tuli paljon enemmän
kuin osattiin odottaa. Tästä seuraa tietysti se
asia, että miten jatkossa voimme arvioida pitkäaikaistyöttömien
yhdenvertaisuutta, kun maahan muodostuu kokeilu, jonka piirissä on
suurin osa suurimmista kaupungeista, paljon pieniä kuntia
ja sitä myöten nyt jo yli puolet pitkäaikaistyöttömistä suomalaisista.
Yhdenvertaisuus siis on hieman koetuksella tämän
lain myötä.
Mutta kaiken kaikkiaan mallin sisältö herättää myös
joitain kysymyksiä. Ensinnäkin malli ei ole soveltuva
tilanteessa, jossa työttömälle tarjottava
työsuhde on alle kolmen kuukauden mittainen. Se ei siis
kannusta lyhytaikaisen työn vastaanottamiseen. Katsomme,
että tällaisiin tilanteisiin toimivampi tukiratkaisu
ja yhteiskunnallisesti tärkeä keskustelunaihe
työllisyyden parantamiseksi voisi olla myös työttömyyskorvauksen suojaosajärjestelmän
palauttaminen. Tiedämme, että valtakunnallinen
työttömien yhdistys suhtautuu tähän
myös hyvin myönteisesti, ja viime hallituskaudella
tällainen suojaosa muodostettiin poikkeuksellisesti vapaapalokuntalaisten työttömien
osalta. Asia on myös nostettu esiin Sata-komitean muiden
hyvien ehdotusten ohella.
Lisäksi esitys ei missään nimessä ole
vähentämässä byrokratiaa muutoinkin
hankalan työttömyysturvajärjestelmän
ymmärtämisessä. Päinvastoin,
byrokratiaa tulisi keventää ja kannustaa yhden
luukun periaatteeseen. Haluamme nostaa esiin myös te-toimistojen
resurssit tämän nyt tulevan lisätyön
myötä. Jo nyt tiedämme, että eri puolilla
Suomea te-toimistot ovat ylikuormitettuja, ja tämä byrokraattinen
malli, jossa työtön käy nyt useammalla
luukulla, ei ainakaan tätä työmäärää vähennä.
Meillä on aito huoli asiakkaiden laadukkaasta kohtelusta
niin, että tämä kokeilu johtaa todelliseen
työllistymiseen ja sitä kautta elämänlaadun
parantamiseen niillä ihmisillä, jotka ovat olleet
työttömänä yli 500 päivää.
Me keskustalaiset sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenet
esitämme osana vastalausetta lausumaehdotuksen. Lausuma
kuuluu seuraavasti: "Eduskunta edellyttää, että hallitus
päättää helmikuun loppuun mennessä lainsäädäntötoimista,
jotka edesauttavat työn, sosiaaliturvan ja verotuksen todellista
yhteensovittamista. Uudistusten on selkiytettävä järjestelmää ja
kannustettava aina työn ja ennen muuta lyhytkestoisen työn vastaanottamiseen."
Hallituksen esityksessä olevien toimenpiteiden lisäksi
tuemme siis näitä. Toivomme hallitukselta lisää ratkaisuja
tähän tärkeään työurien pidentämisen
kokonaisuuteen, johon työllistämistoimenpiteetkin
keskeisesti liittyvät. Toivomme, että eduskunta
voisi tämän lausuman hyväksyä osana
lakiesitystä.
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin kannatan tätä edustaja
Saarikon edellä tekemää lausumaesitystä.
Sitten muutama sana tästä koko hallituksen esityksestä.
Myös minä pidän erittäin
hyvänä, että tässä saatiin
ratkaistua tämä pitkään kangertanut
kysymys työmarkkinatuen tarveharkinnasta puolisoiden osalta.
Se on minusta hyvä asia. Silloin vielä hallitusohjelmassa
ja vuosi sitten budjettikäsittelyn yhteydessä tämä ei
vielä hallituspuolueitten osalta saanut kannatusta, mutta
kehysriihessä teitte sitten tällaisen ratkaisun,
ja nyt tämä on tässä meillä hyväksyttävänä.
Tämä on hieno asia.
Mutta sitten tähän työllistämisbonuskokeiluun,
josta tämä meidän vastalauseemme juontaa.
Ensinnäkin totean sen, että ensimmäisen
kerran kun siihen tutustuin, niin ajattelin ensi silmäyksellä,
että erittäin hyvä asia, ja myös
minun oma kotikuntani Joensuu tulee olemaan tässä mukana.
Pidin tätä oikein hyvänä. Mutta
sitten asiantuntijakuulemisissa nousi esille juuri niitä ongelmia,
joita edustaja Saarikko omassa puheenvuorossaan toi jo esille.
Ensinnäkin tämä byrokratian lisääntyminen. Tämä kokeilu
ei todellakaan yksinkertaista sosiaaliturvajärjestelmää eikä helpota
työn ja sosiaaliturvan yhteensovittamista.
Sitten tätä bonusrahaa voi saada todellakin vain
yli kolmen kuukauden työstä. Tiedän,
että Sata-komiteassa esitys oli kuusi kuukautta. Tämä minusta
esittää tähän kysymyksen. Meillä on
ongelmana, että kun puhutaan lyhytaikaisesta työstä,
mitä sillä oikeasti tarkoitetaan. Minä ainakin ymmärrän
niin, että pitäisi olla kannusteita myös sen
suhteen, että kannattaisi ottaa se yhden päivän
ja viikonkin mittainen ja muutaman viikon mittainen työ kaiken
kaikkiaan käyttöön. Samalla tavalla kuin
edustaja Saarikko tuossa edellä pohdiskelen sitä,
onko tämä kokeiluna liian laaja.
Sitten ihan viimeisenä kommenttina otan esille tämän,
että tässä ei voi saada siihen työhön, josta
saadaan jo palkkatukea, ja nehän eivät ole sama
asia vaan menevät eri tahoille.
Jari Lindström /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tässä hallituksen
esityksessä on siis kyse työttömyysturvalain
muuttamisesta eräiltä osin. Keskeisiä muutoksia
ovat lomakorvausten jaksotuksesta luopuminen vuoden 2013 alusta,
työmarkkinatuen saajan puolison tulojen perusteella tehtävästä tarveharkinnasta
luopuminen ja määräaikainen alueellinen
työllistymisrahakokeilu.
Lomakorvausten jaksotuksesta luopumista on pidettävä työttömien
kannalta tärkeänä toimenpiteenä.
Se parantaa monen työttömän toimeentuloa
nimenomaan työttömyyden alussa. Erityisesti tästä hyötyvät
lyhyitä määräaikaisuuksia tekevät.
Heillä työttömyysjaksot toistuvat usein
ja kertyneiden lomien pitäminen on näin vaikeaa.
Kritiikkiä pitää kuitenkin antaa
siitä, että lakiehdotuksessa ei muuteta säännöksiä lomakorvausten
huomioimisesta soviteltua päivärahaa määriteltäessä.
Tämä sorsii osa-aikaisia työntekijöitä.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta pitikin erittäin
tärkeänä sitä, että työntekijöiden
yhdenvertaisen kohtelun kannalta lomakorvausten huomioon ottamisesta
soviteltua päivärahaa määriteltäessä luovutaan,
ja esitti toiveen sosiaali- ja terveysvaliokunnalle asian hoitamiseksi eduskuntakäsittelyn
yhteydessä. Sosiaali- ja terveysvaliokunta kyllä mainitsee
asian mietinnössään, mutta lähinnä jatkotoiveena.
Työmarkkinatuen saajan puolison tulojen tehdystä tarveharkinnasta
luopumista on pidettävä positiivisena asiana.
Se on myös tasa-arvokysymys. Onhan tämä tarveharkinta
kohdistunut varsin usein naisiin. Tarveharkinnasta luopumisen pitäisikin
kannustaa työn vastaanottamiseen tilanteissa, joissa molemmat
puolisot ovat työmarkkinatuella. Onhan heidän
kohdallaan sidos puolison tuloihin merkinnyt sitä, että työn
vastaanottaminen on pienentänyt perheen tuloja.
Työllistymisrahakokeilu on siis määräaikainen
ja alueellinen liittyen pitkäaikaistyöttömien kuntakokeiluun.
Kokeilulla kannustetaan pitkäaikaistyöttömiä työn
vastaanottamiseen tekemällä työttömyysturvan
ja työn välinen siirtymäkausi helpommaksi.
Se tapahtuu maksamalla työmarkkinatukea ja palkkaa yhdeltä kuukaudelta samanaikaisesti.
Arvoisa puhemies! Ei tämä lakipaketti ole
mitenkään täydellinen eikä se
ratkaise työttömien ongelmia, mutta silti se on
askel parempaan nykyisestä lainsäädännöstä.
Tämän vuoksi myös perussuomalaiset hyväksyivät
valiokuntakäsittelyssä muutokset lain sisältöön.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kun te tämän asian käsittelyn
päätteeksi paukautatte nuijanne siihen pöytään,
niin nostan kuvaannollisesti maljaa. On nimittäin aika
hienoa, kun yksi niistä asioista, jonka puolesta täällä on
10 vuotta itse tehnyt työtä ja jonka toteutumiseen
on voinut tässä viime vaiheessa olla kohtuullisesti
vaikuttamassa, nyt lopultakin toteutuu. Tarkoitan tällä työmarkkinatuen
tarveharkinnan poistoa puolison tulojen osalta.
Keskustan täällä aiemmin käyttämiin
puheenvuoroihin voin todeta, että kun te viime vuonna näihin
aikoihin arvostelitte hallitusta siitä, että työmarkkinatuen
tarveharkintaa ei silloin poistettu, niin silloin lupasin, että luottakaa
vain hyvään hallitukseen, kyllä se tästä etenee,
ja niin nyt sitten tapahtuu. Aivan samalla tavoin voisin edustaja
Lindströmille todeta, että odottakaa rauhassa,
eiköhän se sovitellun päivärahan
lomakorvausosuuskin tässä vielä jossain
vaiheessa tule hoidettua, jos tämä maailma ei
ihan mahdottomaksi mene.
Vaikka varmaankaan täällä ei opposition,
tässä tapauksessa keskustan, vastalauseen lausumaehdotusta
tulla hyväksymään, voi kuitenkin todeta,
että edustaja Saarikon, edustaja Vehviläisen ja edustaja
Lindströmin täällä käyttämät
puheenvuorot olivat erinomaisen ansiokkaita. Lähes kaikesta
voi olla samaa mieltä. Asia vain on valitettavasti niin,
että kaikki asiat eivät voi kuitenkaan yhdellä kertaa
toteutua, minkä me kaikki täällä tiedämme.
Yhden asian kuitenkin haluan vielä lopuksi nostaa esiin,
joka olisi voitu hoitaa jo nyt, ja se on työllistämiskokeilun
se kohta, jossa palkkatukea saavat jäävät
tämän kokeilun ulkopuolelle. Siihen ei ollut käytännössä mitään
perusteita, mutta valitettavasti yhteisymmärrystä hallituksen
sisällä ei tällä kertaa löytynyt.
Toivottavasti jatkossa.
Hanna Mäntylä /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä esityksessä on
useita myönteisinä pidettäviä asioita.
Kuten edustaja Lindström tässä toi jo esiin,
niin täydellinenhän tämä toki
ei ole ja muutamat epäkohdat vaatinevat jatkossa varmasti täsmennyksiä ja
uutta tarkastelua. Haluan kuitenkin omalta osaltani ilmaista tyytyväisyyteni
erityisesti siihen, että jatkossa työmarkkinatuen
hakijan tuen tarvetta harkittaessa puolison tuloja ei enää oteta
huomioon. Tämä on todellinen parannus erityisesti
pienituloisten perheiden kohdalla, mutta, kuten edustaja Lindström
totesi, myös tasa-arvoparannus, ja siitä erityisesti
on oltava tyytyväinen, koska tämä parannus
koskettaa ja koskee erityisesti naisten aseman parantamista.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! On erittäin hyvä asia,
että taloudellisesti huononakin aikana pystytään
tekemään hyviä parannuksia työttömyysturvaan.
Niin kuin tässä edelliset puhujat ovat sanoneet,
on todella hyvä asia, ja kaikki valiokunnan jäsenetkin
pitivät erityisen myönteisenä ehdotusta,
jonka mukaan työmarkkinatuen hakijan tuen tarvetta harkittaessa
ei jatkossa enää oteta huomioon puolison tuloja.
Tämä on ollut valiokunnassa useasti esillä,
ja nyt sitten siitä on loppujen lopuksi päätös
saatu.
Tässä on myös hyviä asioita
tämä työllistämisrahakokeilu.
Edellisen kauden olin työ- ja tasa-arvovaliokunnassa, ja
silloin puhuttiin Tanskan mallista, ja tässä on
hyvin paljon samoja elementtejä. On hyvä, että tässä on
kokeilukunnat, ja sen myötä voidaan sitten harkita,
onko tarpeen kokeilusta tehdä pysyvä toimenpide.
On tärkeätä, että ihmiset saavat
mahdollisuuden tutustua työelämään,
kun ovat olleet jo yli vuodenkin työttömänä.
Nämä työllistämisrahan ehdot
ovat erittäin hyviä. Ei voi mitään
muuta kuin toivoa, että saadaan kuntiin mahdollisimman
paljon nuoria työllistettäviä, koska
on erittäin tärkeätä, että nuoret saavat
kosketusta työelämään ja sen
kautta myös sitten uusia näkymiä mahdollisesti
opiskelupaikasta tai tulevasta uudesta työpaikasta.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa puhemies! On erityisen hyvä, että tämä hallitus
on pystynyt tässä taloudellisessa tilanteessa
kuitenkin kantamaan vastuuta työttömien asiasta,
ja se on erityisen tärkeätä ja merkille
pantavaa.
On ollut ilo kuulla edellisen hallituspuolueen ja nykyisen oppositiopuolueen
niitä positiivisia näkemyksiä, mitä tällä voidaan
aikaansaada, ja uskoisinkin, että tässä on
enemmänkin pitkäaikaisen eduskunnan yhteinen näkemys
mutta myös tämän kuuden puolueen hallituksen
yhteinen tahtotila siitä, että taloudellisten
vaikeuksien aikanakin pystytään huolehtimaan yhteisvastuullisesti
heikompiosaisten asioista.
Lomakorvausten jaksotus on erinomainen uudistus. Näin
ammattiyhdistysliikkeestä tulleena kansanedustajana sen
voi sanoa, että se todellakin poistaa monta teknistä mutta
myös epäoikeudenmukaista ja epäoikeudenmukaisuuksiin
johtanutta tilannetta.
Samoin puolison tarveharkinnan poistamista tulee tervehtiä myötämielisesti.
Usein en puoluepolitiikkaa näihin sotke, mutta nyt on pakko
sanoa, että vasemmistoliitolle tämä on
ollut pitkäaikainen tavoite. Nyt se on saatu maaliin, ja
kiitos siitä myös kaikille muille hallituspuolueille.
Toki työllistämistukikokeilu on myös
kokeilemisen arvoinen. Ainoa, että työllistämisrahojen ehdot
jäivät osin torsoksi. Toivotaan, että tämä hallitus
vielä kykenee asiaan tarttumaan.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Haluan myös antaa kiitoksen siitä,
että tämä puolison tuloihin perustuva
tarveharkinta on poistettu työmarkkinatuesta, ja, niin
kuin täällä monet ovat sanoneet, se on
kohdistunut monta kertaa juuri pienituloisiin naisiimme. Kuntia,
jotka halusivat tulla tähän kokeilun piiriin,
oli tosiaan paljon. Saimme tänään tietää,
muistaakseni oli noin yli 150 kuntaa, ja tähän
otettiin runsaat 60 kuntaa. Kaikki eivät todellakaan päässeet
tähän.
Mutta ihan lyhyesti: pieniä puutteita tänne
jäi tietysti olemaan, mutta, niin kuin monta kertaa sanoin,
tämä on askel parempaan suuntaan, ja toivottavasti
tässä sitten näitä edellä mainittuja epäkohtia
saamme tulevaisuudessa korjattua. Mutta kiitos on silloin aina paikallaan,
kun se on tarpeellista.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Haluan myös kiittää tästä esityksestä.
Tässä on paljon hyvää, mutta
tässä on myös kriittistä arviointia,
jota täällä on myös eduskunnassa
nyt käyty. Hyvää tässä on
nimenomaan puolison työmarkkinatuen harkinnan poisto, joka,
voisiko sanoa, on ihmisoikeuskysymys, se parantaa perheitten toimeentuloa,
se myös poistaa selkeästi työllistymisen
esteitä ja parantaa kokonaisuudessaan perheitten toimeentuloa.
Tässä on monta hyvää asiaa.
Toinen asia, joka on hyvä asia, on asumistuen tarkistuksen
lykkäytyminen. Se on hieno asia, samoin, kuten täällä on
todettu, lomakorvauksen jaksotuksen poisto, josta ennen kaikkea
hyötyvät eniten määräaikaiset
työntekijät ja ne, jotka ovat välillä töissä ja
välillä työttömänä,
ja sitä kautta heidän elämäntilanteensa
helpottuu.
Mutta kuten täällä on todettu, niin
täällä on myös kritiikin paikkaa
ja kehittämisen paikkaa, johonka edustajat Saarikko ja
Vehviläinen ja Lindström omalta osaltaan puuttuivat.
Tätä keskustelua käytiin myös
valiokunnassa, ja valiokunta avoimesti pyrki löytämään
tähän parempaa ratkaisua. Tällä hetkellä emme
siihen päässeet, mutta halusimme mietinnössä tuoda
myös kehittämisen painopisteitä siihen,
että kun työllistämisbonusta jatkossa
kehitetään, niin siinä pitää huomioida
kaikki pitkäaikaistyöttömät,
myös palkkatuen piirissä olevat työntekijät,
jotta heidän yhdenvertainen asemansa suhteessa muihin olisi
nykyistä parempi. Tässä on myös
se ongelmatiikka, joka tässä on tullut esille
tämän työllistymisbonuksen osalta, että se
ei kohtele yhdenvertaisesti niitä pitkäaikaistyöttömiä,
jotka ovat kaikkein vaikeimmissa asemissa, mihinkä meidän
pitäisi löytää ennen kaikkea
uudenlaisia toimintamalleja ja kehittämisen malleja sillä tavalla,
että he myös työllistyisivät
työmarkkinoille niin järjestöihin kuin
myös avoimille työmarkkinoille.
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Yhdyn siihen, että tämä on
hyvä paketti kokonaisuudessansa. Sitä voisi nimetä tällaiseksi
työn vastaanottamisen kannustavuuspaketiksi, koska siinä on
monta elementtiä, jotka liittyvät siihen, että työn
vastaanottaminen tietyissä tilanteissa on helpompaa kuin
se tähän asti on ollut.
Tästä kuntakokeilusta. Tässä keskustelussa
on enemmän noussut esiin se, että sen pitäisi
koskea myös niitä työttömiä,
jotka ikään kuin saavat tukityöpaikan,
työllistyvät kolmannelle sektorille tai käyttävät
palkkatukea sen työpaikkansa saamiseen. Tämä on
varmasti yksi tärkeä asia, jota pitää jatkossa
pohtia, mutta itse asiassa haluaisin nostaa esiin vielä tärkeämmän
jatkokehittämisen asian, ja se liittyy hyvin lyhyiden työsuhteiden vastaanottamiseen.
Tässä mallissa on asetettu tietty raja sille,
miten pitkäksi aikaa pitää avoimilla
työmarkkinoilla työllistyä, jotta tuon
työllistämisbonuksen saa. Kaikkein suurin ongelma meillä on
silloin, kun on kyse muutaman päivän työsuhteista,
joita on hankala ottaa vastaan, koska siitä seuraa muuten
sosiaaliturvan aikamoisia mutkia. Se, että me joudumme
tekemään tällaisia erityispaketteja,
jotka sinänsä ovat arvokkaita ja tärkeitä,
kertoo kyllä siitä, että meidän
sosiaaliturvassamme rakenteellisesti on tiettyjä ongelmia,
jotka vaatisivat jatkopohdintaa, jotta ei tarvitse tehdä erikoistilanteita,
joissa joku sosiaaliturva jatkuu silloin, kun työttömyydestä siirrytään
työhön. Koko järjestelmän pitäisi
toimia niin, että se kaikissa tilanteissa antaa enemmän ihmiselle
käteen tosiasiallisesti eikä vain teoriassa silloin,
kun ihminen menee palkkatyöhön. Työstä on
pulaa enemmän tällä hetkellä kuin niistä työntekijöistä,
joita työmarkkinoille tarvittaisiin, mutta iso pula meillä on
sellaisista ihmisistä, jotka menisivät nimenomaan
näihin lyhyisiin työsuhteisiin, ja siinä mielessä jatkotyötä vielä riittää.
Annika Saarikko /kesk:
Arvoisa puhemies! Halusin vain vielä todeta nyt, kun
työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan puheenjohtaja
Filatovkin on paikalla, että, aivan kuten me tuossa omassa lausumaehdotuksessamme
totesimme, on hienoa kuulla, että hallituspuolueen edustaja
on samoilla linjoilla, että tämä työllistämiskokeilu
on yksi ratkaisu, josta tosin on todettava täällä sekin,
minkä edustaja Vehviläinen osaltaan totesi, että tämä malli
sai myös ammattiyhdistysliikkeen suunnalta paljon kritiikkiä ja
sille esitettiin vaihtoehtoinenkin ratkaisu tämän
byrokratian vähentämiseksi, mutta ennen muuta
tämä ei vastaa siihen lyhytkestoisten työsuhteiden
vastaanottamisen suureen puutteeseen, joka nykyisessä työttömyysturvajärjestelmässä
on.
Olemme tässä siis samoilla linjoilla, ja olisi
siksi suorastaan toivottavaa, että tämä lausumaehdotuksemme, joka
kannustaa hallitusta tämänkaltaisten toimenpiteiden
ripeään valmisteluun, voisi olla sellainen, joka
nauttisi kannatusta myös hallituspuolueiden keskuudessa.
Keskustelu päättyi.