1) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi elinkeinotulon verottamisesta
annetun lain ja maatilatalouden tuloverolain muuttamisesta
Sampsa Kataja /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Valiokunta puoltaa koulutusvähennysesityksen
hyväksymistä eräin muutoksin. Tämä hallituksen
esitys on osa laajempaa kokonaisuutta, josta on sovittu vuoden 2011
työmarkkinaratkaisun yhteydessä. Tuolloin sovitulla
raamisopimuksella pyrittiin vahvistamaan keinoja, joilla Suomen
kilpailukyky sekä työllisyyden ja ostovoiman mahdollinen
myönteinen kehitys voidaan turvata myös jatkossa.
Osana tätä sovittiin myös tavoista, joilla
parannetaan työntekijän mahdollisuuksia ylläpitää ammattitaitoaan,
kehittää osaamistaan ja sopeutua siten työelämän
muutoksiin. Tällöin sovittiin myös siitä,
miten verotuksessa pyritään edistämään kouluttautumista
yrityksissä.
Tämä koulutusvähennys on puhtaasti
laskennallinen, työntekijöiden koulutuspäivien
keskimääräiseen päiväpalkkaan
perustuva lisävähennys, joka saadaan tehdä työntekijän
palkkauksesta ja koulutuksesta aiheutuneiden todellisten kulujen
lisäksi. Vähennys on 50 prosenttia koulutuspäivien
keskimääräisistä palkkakustannuksista,
ja siihen on oikeus verovuonna enintään kolmelta
koulutuspäivältä työntekijää kohden. Tämä vähennys
edellyttää lisäksi, että työnantaja
on laatinut yhteistoiminnasta yrityksissä annetun lain
mukaisen koulutussuunnitelman ja että koulutus sisältyy
siihen. Kysymys on siis suunnitelmallisesta kouluttautumisesta,
joka tapahtuu työnantajan intressissä.
Arvoisa puhemies! Valiokunta pitää esityksen
taustalla olevaa yleistä kouluttautumisajatusta sinänsä tärkeänä ja
puoltaa lähtökohtaisesti sitä tukevia
toimenpide-ehdotuksia. Kouluttamisasteessa on lisäksi mitä ilmeisimmin
myös kehittämisen varaa, kun katsotaan kansainvälistäkin
vertailua. Valiokunta jakaa toisaalta asiantuntijakuulemisessa esitetyn
näkemyksen, jonka mukaan verojärjestelmän
tulisi olla selkeä, yksinkertainen ja johdonmukainen vailla
yksittäisiä poikkeussääntöjä.
Tämä edistää yleisesti hyvänä pidettyä laajan
veropohjan ja matalan verokannan järjestelmää.
Esitykseen voidaan kohdistaa tästä näkökulmasta
arvostelua.
Koulutusvähennys luo verojärjestelmään
ensinnäkin periaatteellisen poikkeaman yleisestä tulon
hankkimisesta tai säilyttämisestä johtuvien menojen
vähennyskelpoisuudesta. Vähennys on myös
työläs ja hallinnollisesti raskas, kun se kattaa
jo vähintään yhden tunnin yhtäjaksoiset
koulutustilaisuudet ja edellyttää työntekijäkohtaista seurantaa.
Lisäksi verojärjestelmän kautta kanavoitavat
huojennukset ovat usein vaikutuksiltaan epätarkkoja ja
kalliita. Huojennuksen saavat myös ne, jotka olisivat ryhtyneet
toimenpiteeseen — tässä tapauksessa kouluttamaan
työntekijäänsä — myös
ilman tätä verotukea.
Verotuksen kautta annetusta huojennuksesta tulee siten usein
kallis saavutettuihin hyötyihin nähden. Esityksessä on
arvioitu yleisesti, että koulutusvähennys lisää koulutukseen
osallistuvien työntekijöiden määrää ja
koulutukseen käytettävää aikaa.
Vaikutuksia on kuvattu siten, että jos kannustin lisää 20
prosentilla työntekijöiden osuutta ja 10 prosentilla
koulutuspäivän keskimäärää,
osallistumisaste nousisi nykyisestä 50 prosentista 60 prosenttiin.
Koulutusvähennys on ongelmallinen niin verotusjärjestelmän
periaatteiden, käytännön toteutustavan
kuin varsin avoimeksi jäävän vaikuttavuuden
vuoksi. Siksi valtiovarainvaliokunta puoltaa tätä hallituksen
esitystä vain, koska se on osa työmarkkinaratkaisua.
On tärkeää, että koulutusvähennyksen
vaikutuksia arvioidaan kahden vuoden kuluttua, kuten on tarkoitus.
Siinä yhteydessä tulee myös tarkastella
valiokunnan edellä esittämiä huomautuksia.
Mahdollisesti tarvittavat lainsäädäntömuutokset
on sovittu niin ikään toteutettaviksi välittömästi
arvioinnin jälkeen. Suotavaa olisi joka tapauksessa, että järjestelmää yksinkertaistettaisiin
ja sen yhteydestä verotukseen luovuttaisiin.
Arvoisa puhemies! Tässä esityksessä ei
ole otettu huomioon sellaista tilannetta, että sama työnantaja
voi harjoittaa sekä elinkeinotoimintaa että maataloutta
ja niiden ulkopuolista muuta toimintaa, ja kirjaimellisesti tulkittuna
tähän muuhun toimintaan liittyvä koulutus
voisi jäädä kummankin tukimuodon, sekä koulutusvähennyksen että koulutuskorvauksen,
ulkopuolelle. Tällä voisi olla käytännön
merkitystä muun muassa kunnille ja seurakunnille. Siksi
valiokunta ehdottaa, että tietyt työnantajat siirrettäisiin
puhtaasti oikeudellisen muotonsa perusteella koulutuskorvauksen
piiriin ja niihin ei siis sovellettaisi koulutusvähennystä koskevaa
säännöstä silloinkaan, kun ne
harjoittavat muun toiminnan ohella myös elinkeinotoimintaa
tai maataloutta. Siksi tässä esityksessä on
tiettyjä pykälämuutoksia hallituksen
esitykseen verrattuna. — Kiitoksia.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tupopöydässä sovitut
ratkaisut koskevat kaikkia. Tässä näemme
erään esimerkin siitä, miten vaikea näitä ratkaisuja
sitten kaikilla aloilla on soveltaa.
MVL:n verotusmuodossa olevia yrittäjiä kohdellaan
eri tavalla kuin muita yrityksiä. Heille ei koulutusvähennystä myönnetä vaan
annetaan tällainen korvaus, ja usein lopulta käy
niin, että kun esimerkiksi energiaintensiivisten yritysten
sähköverotusta on kevennetty ja sitten vastaava
systeemi ajettiin maatalouteen energiaveron palautuksena, tästä palautusjärjestelmästä
tehtiin
niin monimutkainen, että sitä on ollut vaikea
hyödyntää, ja jotkut ovat menettäneet
sen esimerkiksi tarkkojen päivämäärärajojen
vuoksi.
Siksi toivoisin, kun tässä tätä byrokratiaa
jo edustaja Kataja nosti esiin, että myöskin näitten korvausten
puolella tämä byrokratia minimoitaisiin ja koetettaisiin
saada käyttökelpoiseksi kaikkien yrittäjien
osalta, niittenkin osalta, jotka eivät tähän
perusmuotoiseen vähennykseen pääse osallisiksi.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! On tärkeätä,
että tämä asia saadaan lopulta ratkaisuun,
sillä voidaan sanoa, että Suomessa yritykset kouluttavat
kyllä henkilöstöänsä mutta tähän
asti koulutuksen jakautuminen eri henkilöstöryhmittäin
on ollut hyvin kirjavaa. Koulutustilastot yleensä kertovat
vain siitä, kuinka ylempiä toimihenkilöitä on
yrityksen tarpeisiin koulutettu. Nyt tässä muutoksessa
ja sopimuksessa, mikä kolmikantaisesti on ensin saatu pohjalle,
on erityisen tärkeä seikka huomioida se, että nyt
yritykset ottaisivat tämän myös itselleen niin,
että ne omaa liiketoimintaansa kehittäessään
huomioisivat, että huolehditaan myös sen työntekijäjoukon
laajamittaisemmasta koulutuksen arvioinnista eli kehitetään
yritystoimintaa osaavan henkilöstön osaamisresursseja
edelleen edistämällä, ja siinä mielessä tämä on
erittäin tervehdittävä ja hyvä asia.
Nyt etenemme oikeaan suuntaan. Uskon, että tästä on
kaiken kaikkiaan hyötyä koko suomalaiselle teollisuudelle
mutta myös yrittäjäkunnalle niin, että henkilöstön
ammattitaitovaatimuksista pidetään paremmin huolta,
ja se mahdollistaa suunnitelmallisen, ehkä uusille tuotantoaloillekin
siirtyvän teknologian haltuun ottamista.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Jaoston puheenjohtaja Kataja tässä varsin
hyvin kävi läpi niitä veroteknisiä ongelmia,
mitä tähän esitykseen liittyy, vaikka
valiokunta esittääkin tämän
ehdotuksen hyväksymistä. Tämähän
oli osa laajempaa yhteiskunnallista keskustelua ja liittyi tähän
työmarkkinaratkaisuun, ja sanoisin näin, että tavoite
tässä asiassa on ymmärrettävä,
kuten tässä edellinenkin kansanedustaja totesi.
Eli on tietysti niin, että meillä on koulutustarpeita
varmaan enemmän kuin kaikissa työntekijäryhmissä on
tähän asti hyödynnetty, mutta erittäin
tärkeää on se, että tässä ei
tullut nyt mitään velvoittavuutta sen suhteen,
että on pakko näitä järjestää, koska
ensinnäkin pakko on hyvin harvoin paras tapa viedä asioita
eteenpäin ja lisäksi se olisi tuonut sellaisia
tilanteita vastaan, että olisi jouduttu keksimällä keksimään
jotain koulutusta, joka ei ole kenenkään kannalta
järkevää ja olisi vain lisännyt
kustannuksia.
Jos tässä ajatellaan sitä, mitä hyötyä tästä on, niin
minä uskon, että sen tyyppisissä asioissa
tästä voi olla hyötyä, joissa
esimerkiksi erilaiset velvoitteet ja säännökset — vaikka
kuljetusala on hyvä esimerkki — muuttuvat niin,
että siellä täytyy tiettyjä pätevyyksiä hakea.
Silloin kun joka tapauksessa muutaman päivän koulutuksia
tulee vastaan, niin jos yritykset saavat siitä sitten vielä verovähennyshyödyn,
niin siinä ikään kuin yhteiskunnan taholta
tullaan osittain vastaan siihen samalla, kun velvoitteita lisätään.
Tällaiset kohdat ovat varmaan sellaisia, mitkä tässä on
ihan hyvä viedä eteenpäin.
Kaiken kaikkineen, kun tämän prosessin muistaa,
mitä tässä tapahtui ja minkälaisia
uhkakuvia tähän aikoinaan liittyi, lopputulosta
voi pitää kuitenkin varsin kohtuullisena.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Olen aikaisempien puhujien kanssa samaa mieltä.
Sinänsä oli äärimmäisen
tärkeätä, että vuoden 2011 työmarkkinaratkaisu
saatiin soudettua satamaan, koska se oli tietysti edellytys sille,
että voitiin tehdä uusi, pitkäaikainen, äärimaltillinen
palkkasopimus.
Sitten voidaan kysyä, onko tämä todellista koulutusta,
kolme päivää. Voidaan sanoa, että se on
enemmänkin ehkä osoitus siitä, että yhteiskunta
haluaa kannustaa opiskelemaan. Tosin täytyy sanoa, että työolobarometri
vuodelta 2012 osoittaa, että yrityksissä oli suhteellisen
lyhyitä koulutuspäiväjaksoja, 4,3 vuorokautta.
Tietysti voidaan ajatella, että lyhyellekin koulutukselle on
tarvetta, mutta oikeastaan, jos todella halutaan kouluttaa työntekijöitä,
meidän täytyy kyllä löytää muita
ratkaisuja.
Arvoisa puhemies! Veropoliittisestihan tämä ehdotus
on täysin mahdoton, voi sanoa. Kun pitäisi pyrkiä siihen,
että meillä on laaja veropohja, verotus on yksinkertaista,
tehokasta, ymmärrettävää, niin
tämä ei täytä mitään
näistä tavoitteista. Tietysti lähtökohdanhan
pitäisi olla se, että todelliset kulut saa vähentää,
olivat ne sitten vaikka edustusmenoja, mutta tässä nyt
annetaan sitten 50 prosenttia korotettu vähennys näille
todellisille menoille. Tämä on sitä niin
sanottua huonoa veropolitiikkaa. Täytyy sanoa, että tämä ei
todellakaan ole selvä, yksinkertainen eikä johdonmukainen.
No, pakkotilanteessa valtiovarainvaliokunnassa on hyväksytty
esitys, koska tietysti sen kaataminen olisi ollut mahdotonta ja
se olisi aiheuttanut valtavan turbulenssin työmarkkinoilla. Mutta
valiokunta kuitenkin toteaa sen, että tämä on
työläs ja hallinnollisesti raskas, aiheuttaa suuria
kustannuksia kaikille osapuolille, varsinkin ottaen huomioon ne
hyödyt, mitä tässä kaiken kaikkiaan
saavutetaan. Mielestäni erittäin tärkeätä on
se, että valiokunta toteaa, että tämä pitää kahden
vuoden kuluessa arvioida uudestaan ja pyrkiä siihen, että tämä asia
voitaisiin hoitaa jollakin tavalla: joko suoralla tuella tai sitten
ihan mietitään sitä, pitäisikö koulutuksen
kustannusten vähennysoikeutta ja myöskin sitten
työntekijän oikeutta vähentää koulutuskustannuksia
jollakin tavalla kehittää, että saataisiin
ihan todellista koulutusta, joka pitää ihmiset
työelämässä pitkään.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Muutama sana Tilastokeskuksen aikuiskoulutustutkimuksesta.
Henkilöstökoulutuksen määrän
osalta kehityssuuntahan on ollut huolestuttava. Kun vuonna 2006
oli 18—64-vuotiaita palkansaajia kohti laskettuna henkilöstökoulutusta
keskimäärin noin 6,5 päivää,
niin vuonna 2012 vastaava luku on enää reilut
5. Koulutushan myöskin jakautuu epätasaisesti,
eli ylemmistä toimihenkilöistä koulutukseen
osallistui yli 70 prosenttia, hyvä juttu, ja se keskimääräinen
koulutuspäivämäärä oli
6,1, ja alemmista toimihenkilöistä 64 prosenttia,
keskimäärin 4,2, ja työntekijä-asemassa
olevista 35 prosenttia, keskimäärin 3,6 päivää.
Eihän tällä lailla, jota nyt ollaan
säätämässä, koko maailmaa
paranneta eikä rakenneta, mutta kyllä tämä minun
mielestäni hyvänä apuna kaiken kaikkiaan
on, koska yrityksissä henkilöstöä pitää kouluttaa
enemmän, koska nyt, tällä hetkellä,
vuonna 2012, työolobarometrin mukaan työnantajan
kustantamaan koulutukseen osallistui 57 prosenttia henkilöstöstä.
Nimenomaan sen takia sitä koulutusta tarvitaan lisää,
että se yritys pärjää kovenevassa
kilpailussa, joka kovenee koko ajan ja on tietenkin globaalia kilpailua.
Heli Paasio /sd:
Arvoisa puhemies! Täällä on kritisoitu
tätä, että tämä tapahtuu
verovähenteisesti, ja se on ihan oikeutettua kritiikkiä sen
suhteen, mitä me pidämme yleisesti hyväksyttävinä veroperiaatteina:
pitää olla yksinkertaista, eikä tehdä liian
isoja aukkoja vähennysten kautta. Mutta kuten täällä myös
on todettu, tällä on hyvät tarkoitukset.
Puhutaan kouluttautumisesta, ja etenkin tämän
päivän työelämän haasteissa
tarvitaan lisäkoulutuksia ja täydennyskoulutuksia, jolloinka
kyetään säilyttämään
työkyky monessa. Kyseessä on tietysti Suomen kilpailukyky
ja sen työllisyyden ostovoiman mahdollisimman myönteinen
kehitys, kuten työmarkkinajärjestöt ovat
linjanneet omassa päätöksessään.
Ja sille täytyy antaa arvoa, että työmarkkinajärjestöt ovat
päässeet yhdessä sopuun tästä.
Siitäkin on kättä väännetty
pitkään, mitä tällä sisällöllisesti tarkoitetaan.
Valiokuntakuulemisessa tuli myös eräs ongelma — jonka
valiokunta sittemmin korjasi — kun kysymykseen tuli se,
jos sama työnantaja harjoittaa sekä elinkeinotoimintaa
tai maataloutta että niiden ulkopuolista muuta toimintaa,
miten tämä luokitellaan, miten sen suhteen käyttäydytään. Verojaosto
teki tähän kohtaan korjaukset, koska täytyy
toivoa ja on oletettavaa, että viimeistään eduskunnan
päättämät lait asiantuntijakuulemisten
jälkeen ovat mahdollisimman aukottomia, helposti ja yksinkertaisesti
sovellettavia. Tässä on muuta kautta omat haasteensa,
mutta tämän korjauksen jälkeen ainakin
tuli riittävä selkeys siihen kohtaan.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Minäkin puhun tästä periaatteellisemmasta
puolesta enkä puutu enää näihin
veroteknisiin haasteisiin, mitä tässä on,
ja näihin veroperiaatteisiin.
Aika usein sanotaan ainakin juhlapuheissa, että henkilöstö on
tärkein voimavara yrityksissä. Niin se onkin,
ja jotta siitä tärkeimmästä voimavarasta
saadaan enemmän irti yhteiseksi hyväksi, sitä voimavaraa
pitää kehittää. Ja jokaisella henkilöllä asemasta,
koulutuksesta, tehtävästä riippumatta
pitäisi olla mahdollisuus sillä tavalla positiivisesti
mennä eteenpäin, kehittää itseään, kehittää työpaikkaa,
kehittää sitä koko organisaatiota. Jokaisella
työntekijällä, henkilöstön edustajalla,
pitäisi olla tehtävästä, koulutuksesta, asemasta
riippumatta aivojenkäyttöoikeus, oikeus käyttää aivojaan,
antaa panoksensa. Tätä laiminlyödään
vieläkin suomalaisessa työelämässä liian
paljon. Liian usein työntekijät alistetaan koneen
jatkoksi, ja se on työvoiman väärinkäyttöä, se
on resurssien tuhlausta. Sen vuoksi kouluttaminen ja henkilöstön
panoksen oikealla tavalla mukaan ottaminen on kyllä meidän
tuottavuuden ja tulevaisuuden kannalta tosi tärkeää,
ja siinä mielessä tämäkin uudistus
on ongelmistaan huolimatta tosi hyvä asia.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Uotila edellä puhui oikeudesta
käyttää aivojaan. Tätä oikeutta
soisi työmarkkinaosapuoltenkin tulevaisuudessa noudattavan,
kun näitä ratkaisuja tekevät.
Vuonna 2012 osapuolet sopivat kolmen päivän
koulutusoikeudesta ja sopivat siitä tekemällä sellaisen
umpisolmun, että se oli kaatamassa pitkälti työrauhan
ja tulevat sopimukset. Tämän johdosta hallitus
oli käytännössä pakotettu tekemään
väliintulon, joka tapahtui sitten tällä ikävällä tavalla,
verojärjestelmään tuotavalla uudella,
jos sanon, älyttömällä poikkeuksella
eli koulutusvähennyksellä.
Jatkossa toivoisi, että hallitus pitäisi niin
verolainsäädännön kuin kaiken
muunkin lainsäädäntövallan omissa
käsissään, ja työmarkkinajärjestöjen
tehtävät tulisi rajata sinne, mitä varten
työmarkkinajärjestöt ovat olemassa.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Varmaan tällä nyt säädettävällä lailla
on hyvä tarkoitus, niin kuin täällä on
monessa puheenvuorossa todettu, mutta minä olen kuunnellut
tätä keskustelua erittäin huolestuneena,
jo verojaoston puheenjohtajan esittelypuheenvuoroa ja myöskin
sitten erityisesti valtiovarainvaliokunnan puheenjohtajan tässä käyttämää puheenvuoroa,
missä hän totesi, että veropoliittisesti
tämä on aivan mahdoton. Myöskin siinä valossa,
kun meillä kaiken aikaa puhutaan ja tavoitellaan, että lainsäädäntöä pitäisi
yksinkertaistaa, ja varmaan se koskee myöskin verolainsäädäntöä,
niin on tämä aika mahdotonta, että me
emme saa sitten sitä järkeä käyttää täällä eduskunnassa,
jos täällä todetaan, että tämä on
mahdoton. Meillä pitäisi olla täällä eduskunnassa,
edustaja Kataja, myöskin oikeus käyttää sitä järkeä.
Muuten nämä tulevat vastaan meitä aika
pahasti, jos me emme saa vapaasti sitä käyttää vaan
meitä holhotaan ja sillä tavalla tuolta hallituksen
taholta, että oikeastaan mikään ei saa
muuttua. Aika paljon täällä eduskunnassa
on semmoisia esityksiä, jotka me näemme mahdottomiksi,
mutta myöskin mahdottomaksi koemme muuttaa niitä täällä.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Edustaja Kataja peräänkuulutti
sitä, että työmarkkinajärjestöjen
sopii pysyä poissa tietyiltä tantereilta. Hänen
puheensahan meinaa, jos se toteutuisi — toivottavasti ei
koskaan toteudu — kolmikannan lopettamista Suomessa, ja
se on minusta turmion tie, koska kyllä tällä kolmikantaisella
sopimisella on Suomea rakennettu ja tullaan toivottavasti rakentamaan
myöskin tulevaisuudessa. Sillä, että toiset
tyrkätään syrjään,
että pysyköön suutari lestissään,
ei 5,3-miljoonainen kansa ole koskaan pärjännyt
eikä koskaan tule pärjäämään. Kyllä minä toivon,
että kun näitä ulostuloja tehdään,
niin vihoviimeinen asia on kansallinen sopiminen, jota ei kyllä sovi
romuttaa. Siitä kolmikanta on loistava esimerkki, miten
hyvin se on toiminut ja toimii myöskin edelleenkäsin
silloin, kun on tarvis.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Verotukien ja yleensä kaikenlaisten
verovähennysten yksinkertaistamisesta ja karsimisesta on
puhuttu vuosikymmenten ajan. Siihen nähden on hyvin yllättävää,
että hallitus esittää tällaista
uudentyyppistä vähennystä. Nyt, kun todella
poiketaan siitä periaatteesta, että tulon hankkimisesta
ja säilyttämisestä aiheutuvat kustannukset
ovat vähennyskelpoisia, ja todetaan tässä mietinnössäkin,
että menettely on erittäin työläs
ja hallinnollisesti raskas, kun se edellyttää jopa
vähintään yhden tunnin seurantaa silloin, kun
on näitä koulutustilaisuuksia, ja sitten edellyttää myös
työntekijäkohtaista seurantaa, siinä mielessä hämmästyttää,
että näin monimutkainen ja kallis järjestelmä on
luotu. Sitten vielä lisäksi tässä on
ongelmana se, että tämä vähennys tulee
aiheuttamaan suuren lommon yhteisöverotuottoihin. Jos ja
kun tulee lommoja näihin verotuottoihin, niin sitten joudutaan
ne puuttuvat tulot hakemaan muualta. Toivoisin, että jatkossa pyrittäisiin
säilyttämään ne periaatteet,
että verotus olisi mahdollisimman yksinkertaista ja ennakoitavaa.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Kärnä puhui kolmikannan
puolesta. Sillä on hyvätkin puolensa, mutta kyllä tämä esitys on
osoitus siitä, että kyllä hallitus ja
ainakin eduskunta on, edustaja Kärnän sanoja käyttääkseni,
tyrkätty syrjään niistä pöydistä,
joissa asiat päätetään. Meidän
vaihtoehtomme tässä tilanteessa on ollut joko
hyväksyä tämä esitys kaikkine
kymmenine miljoonine euroineen ja verojärjestelmään
liittyvine periaatteellisine ja käytännöllisine
ongelmineen tai sitten horjuttaa työmarkkinasopua, joka
osapuolten kaksikannassa on saavutettu. Kyllä olen vahvasti
sitä mieltä, että tulevaisuudessa lainsäädäntövalta
myös verolaeissa pitäisi palauttaa eduskunnalle.
Jari Myllykoski /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! On oikein kritisoida kyllä tapahtunutta,
mutta täytyy muistaa, että kolmikantaisuus todellakin
tarkoittaa sitä, että kolme osapuolta on neuvottelupöydässä,
niin kuin tämänkin kokonaisratkaisun yhteydessä oli. On
ehkä turha syyttää työmarkkinaosapuolia kaksin
sopimisesta, kun ollaan oltu yhtenä sopijaosapuolena. Ehkä siinä kohtaa
on koordinaatio pettänyt, kun ollaan tästä ratkaisusta
sovittu. Ehkä olisi pitänyt olla proaktiivisempi
myös hallituksen osalta, tuoda ja selvittää tämä asia
jo siinä vaiheessa, kun sopimusta ollaan tekemässä. Jos
siitä olisi aidosti ehkä jo siinä vaiheessa
tullut jotakin kritiikkiä niin, että hallitus
ja eduskunta sysätään selkeästi
sivuun ja poliittinen valta otetaan jostakin muualta, niin sitten
ymmärtäisin kyllä edustaja Katajan arvostelun.
Mutta siltä osin kuin me olemme olleet tässä yhdessä tekemässä tätä ratkaisua,
yhdessä kannamme sen toteuttamisesta myös vastuun.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Puhujalistaan.
Heli Paasio /sd:
Arvoisa puhemies! Täällä on mielenkiintoisia
puheenvuoroja käytetty. Tämä meni periaatteellisemmaksi
keskusteluksi kolmikannasta ja työmarkkinajärjestöistä.
Edustaja Hemmilä totesi, että meitä holhotaan
ja järjenkäyttöä vaaditaan eduskuntaan.
Eihän mikään estä eduskuntaa
käyttämästä järkeä.
Sitä voidaan tehdä. Eihän mikään
estä eduskuntaa muuttamasta lakeja, mutta meillä on
myös järjestelmä, kun hallitukselta tulee
esityksiä, että työmarkkinaosapuolet
pääsevät ylipäätään
yhteisymmärrykseen, tai puhutaan kolmikannasta, niin kuin
edustaja Kärnä, ja siitä, mikä sen
merkitys on Suomen tämänkin päivän
tilanteen tasalta siinä, että rakennetaan hyvää yhteiskuntaa,
päästään tekemään
kuitenkin järkeviä kokonaisratkaisuja. Sillä on
iso merkitys, joten ei nyt heitetä romukoppaan koko työmarkkinaosapuolia
tai kolmikantaa tässä kohtaa, kun on hyviä ratkaisuja
saatu ja tavoite on hyvä.
Mutta se, mistä voidaan käydä keskusteluja
ja mitä voidaan kritisoida, on se tapa, jolla tämä hyvä ajatus
nyt ollaan toteuttamassa teknisesti. Siitä, minkälaisia
ratkaisuja löytyy hyvien tapojen toteutukseen tulevaisuudessa,
täytyy totta kai ottaa oppia, eikä ylipäätänsä,
mistä eduskunnassakin käydään
keskusteluja, vastaus kaikkeen hyvään ole, että kun
pysytään kehyksissä, käytetään
verovähennyksiä. Siinä täytyy
olla rehellinen itselleen myös, että verovähennysten
kautta se jakautuu paljon laajemmalti, ei niin konkreettisesti kuin
suorilla tuilla. Tämä keskustelu voidaan käydä,
ja se pitää käydä, mutta väitän,
että tässä kohtaa ei pidä unohtaa
myöskään tämän lain
sisällön hyvää tarkoitusta.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Aika mielenkiintoista keskustelua todellakin.
Jos ja kun kaksikanta pysyi kaksikannassa ja käsitteli
nimenomaan tätä koulutusvähennystä,
joka on kaksikantainen asia, niin kun se ei päässyt
siitä yksimielisyyteen, sitten tarvittiin kolmikantaa,
ja hallitus toi tämän esityksen. Olisi voinut
ajatella, että siinä kaksikannassa olisi jo löydetty
ratkaisu, joka ei olisi vaatinut niin monimutkaista ratkaisua, mutta
kun tämä oli se ainoa tie, niin siihen tarvittiin
kolmikantaa, kuten aika monta kertaa muulloinkin. Se sopimushan
ei koostu pelkästään koulutusoikeudesta
ja nyt sen kompensaatioksi tuodusta verovähennyksestä vaan
paljon laajemmasta asiasta.
Täällä tänään
on toisessa käsittelyssä esimerkiksi työttömyysturvauudistus,
jossa ilman mitään temppuja päästiin
oikein hyviin ratkaisuihin, joissa poistettiin sekä Ahon
että Lipposen hallituksen tekemät työttömyysturvaheikennykset.
Kyllä se minusta osoittaa aika hyvin, mikä merkitys
kolmikannalla todellakin on.
Kun edustaja Hemmilä täällä puhui
mahdottomista, niin ehkä tässä nyt voisi
todeta, että nyt tässä tapauksessa, kun
mahdollisesta ensin tehtiin mahdotonta ja sitten hallitus kolmikannan osapuolena
teki mahdottomaksi tulleesta jälleen mahdollisen, niin
se on todellakin mahdollisuuksien taidetta, mitä politiikka
parhaimmillaan on.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! En malta myöskään
olla ottamatta kantaa tähän laajempaan kolmikantakeskusteluun,
mikä tämän asian yhteydessä on
noussut esille, kuten varmaan sopiikin.
Ehkä ihan pari näkökulmaa. Ensimmäinen
näkökulma on se, mitä asioita kolmikannassa
tulee käsitellä ja mitä ei ja mitkä asiat
ovat kaksikantaisia. Varmaan ollaan laajalti tyytyväisiä siihen, että palkkoja
käsitellään näin. Toki siinäkin
on tietysti kysymys siitä, paljonko pitäisi jättää yrityskohtaista
liikkumavaraa ja niin poispäin. Mutta sitten, mitkä kaikki
asiat kuuluvat sinne kolmikantaan, koska loppuviimeksi kyse on kuitenkin päätöksistä,
jotka koskevat kaikkia, myöskin niitä, jotka eivät
ole kolmikannan osapuolia, se on ehkä sellainen asia, mitä tässä yhteiskunnassa kannattaa
kyllä aidosti harkita, kuinka laaja tämä on.
Sitten toinen kysymys liittyy siihen, minkä Kärnä täällä nosti
esille, että kolmikannan avulla on tätä Suomea
kehitetty ja viety eteenpäin. Siinäkin on varmaan
oma pointtinsa. Korostan kyllä myöskin sitä,
että kyllä silloin, jos näin ajatellaan,
kolmikannalla on myöskin vastuu siitä, että se
tekee sellaisia ratkaisuja, jotka ovat kokonaisuuden kannalta hyviä,
ja vastaa siihen tilanteeseen, missä Suomi milloinkin on.
Jos nyt otetaan viimeaikaisia esimerkkejä, niin tupo oli
hyvä ratkaisu. Se oli aivan oikeaan osunut ratkaisu, ja
siitä täytyy antaa pisteet. Sen sijaan siitä asiasta,
ettei eläkeuudistuksessa ole vieläkään
saatu mitään aikaiseksi, ei kyllä voi
pisteitä antaa. Nyt se asia on onneksi etenemässä,
mutta kyllä se aika pitkässä kuusessa
on ollut, että se sieltä lähtee liikkeelle.
Seuraava näytön paikka on siinä,
että hallituksen rakennepoliittiseen paperiin liittyy monta sellaista
kohtaa, jotka ovat kolmikantaisessa neuvottelussa. Hallituksella
on selvä tahtotila, miten niitä viedään
eteenpäin. Toivoa sopii, että kaikilta osapuolilta
kolmikannassa löytyy myös sitä kokonaisnäkemystä,
jolla näitä asioita voidaan viedä eteenpäin.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä on tosiaan kolmikannassa
neuvoteltu, ja täällä sanotaan, että vähennys
on työlästä ja hallinnollisesti raskasta,
mutta kyllä tämä varmaan myönteinen
on. Tämähän tarkoittaa, että saa
sitten kolme päivää sitä koulutuskuluvähennystä.
Mutta sitten elävässä elämässä on
tällä lailla — riippuu tietysti siitä,
minkälaisia yrityksiä on olemassa — että yhtenä vuonna
ei välttämättä tarvitsisi koulutuspäiviä lainkaan,
sitten taas on niin, että ei kolme päivää eikä viikkokaan
piisaa. Se tarkoittaa sitä, että jos esimerkiksi
yrityksissä on erilaisia työtapoja, niin niihin
pitää kouluttaa, ja eivät tosiaan riitä nämä kolme
päivää, jos tulee esimerkiksi joitain
uusia laitehankintoja. Tämän pitäisi
olla hyvin joustavaa. Mutta minäkin olen sitä mieltä,
että kyllähän tämä hyvä on.
Ja tässä vaiheessa on turha sitten puhua, koska
tämä esitys on tänne yksimielisesti tuotu
näin, mutta elävässä elämässä on
erilaisia ongelmia.
Pertti Hemmilä /kok:
Kolmikanta on hyvä asia, ja se on ollut nimenomaan
hyvä suomalaisen yhteiskunnan rauhanomaisessa rakentamisessa,
ja se on silloin hyvä, kun vedetään suuria linjoja.
Mutta sitten on syytä huolestua, jos se kolmikanta on sitä,
että se on kahden kauppa ja kolmannen korvapuusti, ja jos
se korvapuusti tulee vielä kovin kalliiksi, niin kuin tässä saattaa käydä näin.
Nyt kun täällä on paikalla salissa
sekä valtiovarainvaliokunnan puheenjohtaja että erityisesti verojaoston
puheenjohtaja, itse en kuulu verojaostoon, joten en tiedä niitä keskusteluja,
mitä on siellä käyty, niin onko tullut
esille siellä jaostokäsittelyssä tämän
asian osalta se —kun tuolla ruohonjuuritasolla tai, voisiko
sanoa, sorvin ääressä puhutaan, että tässä käytännössä tuli
tämmöinen muutaman päivän lisäloma,
joka on sitä paitsi vielä valtion tukema, valtion
rahoittama — onko tämmöinen mahdollista,
kun otetaan ihan käytännön esimerkki,
että työntekijöille varataan joku tämmöinen
kylpyläviikonloppu ja siitä sitten tämän
säädetyn lain mukaisesti valtio maksaa osan? Onko
tämä mahdollista?
Jukka Kärnä /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kaiken kaikkiaan tämä lakihan tähtää siihen,
että ammatillista koulutusta yrityksissä lisätään,
ja siihen on tämän Tilastokeskuksen aikuiskoulutustutkimuksen
mukaan selkeä tarve — selkeä tarve, että ne
yritykset pärjäävät. Siis ei
varmasti ole Suomenmaassa sellaista yritystä, joka lähettää tällä verovähennyksellä
sitten
ihmisiä jonnekin kylpylään. Rohkenen
tulkita edustaja Hemmilän puheenvuoron myöskin pikkuisen
huumoriksi, mutta jos tosissanne olitte, niin minun mielestäni
oli erinomaisen huono ulostulo kyllä.
Siis yritykset toimivat erittäin vastuullisesti koulutuksessa,
ammatillisessa koulutuksessa eritoten. Kyllä ne katsovat
joka kerta sen, mikä hyöty yritykselle ja sille
henkilön osaamiselle siitä koulutuksesta on. Ei
sinne huvin vuoksi lähdetä.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Puhujalistaan.
Sirpa Paatero /sd:
Arvoisa puhemies! Ymmärrän kipuilut vain
teknisen luonteen osalta, mutta tätähän
ollaan hierottu yli vuosi sen jälkeen, kun periaateratkaisu
on tehty. Jos se periaateratkaisu oltaisiin tulkittu samalla tavoin
heti niitten neuvottelujen jälkeen, niin ehkä me
emme olisi tänään keskustelemassa tällä sävyllä tässä salissa.
Minä olisin toivonut, että sitä arvostettaisiin
monelta puolelta.
Tässä olisi ollut siis muitakin vaihtoehtoja.
Jotenkin tuntuu ehkä hassulta, että kipuilu siellä oikealla
laidalla on niin mittavaa, siitä syystä, kun tämä on
hallituksen yksimielinen esitys, pääministeri
on tämän vahvistanut ja ymmärtääkseni kaikki
hallituspuolueet ovat tämän takana. Sen takia
tämä kritiikki nyt tässä kohtaa,
kun täällä on tietenkin varmaan joitain
teknisiä yksityiskohtia, mitä oltaisiin voitu
toisellakin tavalla miettiä, on ehkä liioiteltua
tässä mittakaavassa.
Edustaja Hemmilältä voisi tietysti kysyä,
kenelle se korvapuusti tässä tulee. (Pertti Hemmilä:
Veronmaksajille!) Minä ajattelen, että työnantajat
saavat tästä verohelpotusta, verohelpotusta tälläkin
kertaa. Työntekijät saavat koulutusta siihen ammattiin
tai toiseen ammattiin, mitä ovat tekemässä,
ja tätä ihmisten työllistymisen parantamista
ja uuden oppimista haluaa tämä hallitus tukea.
Ei mielestäni tämä ole kenellekään
korvapuusti.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Koulutus on aina hyväksi,
jos se on hyvää koulutusta, mutta täytyy
kyllä sanoa, että kun tätä keskustelua
on kuunnellut, niin aika hämilleen tässä menee.
Ei tämä kuulosta hallituksen yksimieliseltä esitykseltä ollenkaan,
päinvastoin. Täällä puhutaan,
että eduskunta on holhouksessa. Arvoisa puhemies, se on
aika vahvasti sanottu päätöksentekofoorumilla,
jonka tulisi päättää yhteiskunnan
ja tämän isänmaan asioista.
Hallituksen tulee johtaa ja eduskunnan päättää.
Nyt näyttää olevan niin, että näin
ei ole. Joku muu johtaa tässä maassa. No, toki
me tiedämme sen aina ja olemme tienneet, että työmarkkinajärjestöillä on
keskeinen rooli, toki muillakin foorumeilla, muillakin tahoilla.
Viittaan nyt vaikkapa kirkkoon ja niin edelleen. (Jukka Gustafsson: MTK:hon!)
Mutta erityisesti... — MTK:kin mukaan lukien. — Mutta
onko se sitten oikein? Minkään etujärjestön
osalta, olkoon se sitten vaikka, edustaja Gustafsson, se MTK, ei
näin voi olla, että eduskunta jonkun järjestön
perusteella tekee päätöksiä,
vaan se katsoo kokonaisuutta. (Jukka Gustafsson: Niinhän
me teemmekin!) Ja nyt kyllä näyttää käyvän
niin, että kokonaisuus on ainakin hallitusryhmien keskuudessa
unohtunut. Minun on pakko kysyä, mitä muuta sitten
tähän sinällänsä hyvään
työmarkkinaratkaisuun on sisällytetty. Onko muita
sopimuksia, joita eduskuntaan aiotaan tuoda läpi ja joita
sitten täällä porukalla ihmetellään,
että ne ovat joko teknisesti heikkoja tai ne ovat arjen
kanssa vähän vieraita tai paljonkin vieraita?
Tällainen kysymys tässä kyllä herää,
ja siinä mielessä tähän koko
koulutusvähennysasiaankin on pakko suhtautua entistä kriittisemmin
ja kysyvämmin, että onko jotain muuta taustalla.
Koulutusta todellakin tarvitaan, mutta kun koulutusta yhteiskunta
tällä lailla työmarkkinajärjestöjen
kanssa eteenpäin ajaa, niin todellakin tulee mieleen, onko
se koulutus todellakin siinä se ykköskysymys vai
joku muu asia.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! On yhteiskunnan etu se, että meillä yhteiskuntarauha
säilyy. On yhteiskunnan etu se, että meillä on työmarkkinaratkaisuja,
jotka pitävät huolta Suomen kilpailukyvystä.
Koko toisen maailmansodan jälkeisen ajan, kun näitä ratkaisuja
on tehty, ne ovat olleet kolmikantaisia ja valtiovalta on osallistunut
näihin ratkaisuihin jollakin tavalla.
Tässä tapauksessa koulutusvähennys
on se tapa. Siitä neuvoteltiin hyvin pitkään
valtiovarainministeriön ja työmarkkinajärjestöjen
kesken, millä tavalla se toteutetaan. Tällaiseen
ratkaisuun tässä yhteistyössä nyt
on päädytty. On muitakin ratkaisuja. Viimeisin
pitkäaikainen, maltillinen tulopoliittinen ratkaisu merkitsi
sitä, että muun muassa tuloverotukseen tehtiin
inflaatiotarkistus, josta olen nyt henkilökohtaisesti poliittisesti
erittäin tyytyväinen. Kaikki eivät välttämättä ole
poliittisesti yhtä tyytyväisiä. Joka
tapauksessa se oli oleellinen osa, jotta tuo ratkaisu saatiin tehtyä.
Mitä tulee edustaja Hemmilän kysymykseen, voidaanko
näitä koulutuspäiviä käyttää kylpylälomiin,
niin vastaus on kyllä "ei". Lähtökohta
on se, että pitää olla koulutussuunnitelma
ja että se koulutus sisältyy siihen koulutussuunnitelmaan, ja
sen koulutuksen pitää olla työntekijän
ammatillisen osaamisen kehittämistä. Tietysti
sinänsä mikään ei estä sitä,
etteikö se koulutus voi tapahtua kylpylän tiloissa.
Se on toki mahdollista. Mutta siellä pitää aidosti
olla ohjelma, ja tietysti verottaja tarvittaessa tarkastaa sen,
että siellä on ollut semmoista koulutusta, semmoisia
kouluttajia, jotka nimenomaan edesauttavat sitten ammatillista osaamista
ja sen kehittämistä.
No, kun täällä sitten keskusteltiin
siitä, että joku kipuilee, niin tältä osin
täytyy todeta, että valiokunta oli hyvin yksimielinen
todetessaan, että järjestelmää tulisi
yksinkertaistaa ja että sen yhteydestä verotukseen
luovuttaisiin. Eli lähtökohtaisesti valiokunnassa
lähdetään siitä, että verotuksella
näitä asioita ei pitäisi hoitaa vaan muulla
tavalla ja tästä vähennyksestä pitäisi
luopua, mutta kun se nyt on osa tätä tulopoliittista ratkaisua,
niin lähdetään siitä, että mennään
tämä sopimuskausi, mutta katsotaan sen jälkeen,
jos seuraavissa neuvotteluissa valtiovallan suosituksesta, ohjauksessa
voitaisiin päätyä tilanteeseen, jossa
tätä vähennystä ei enää tarvittaisi.
Pietari Jääskeläinen /ps:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä elinkeino-
ja maatalouden tulon verotuksessa siis saisi tehdä lisävähennyksen,
joka määräytyisi koulutukseen osallistuneiden
työntekijöiden ja yrityksen keskimääräisen
päiväpalkan perusteella.
Tuossa valtiovarainvaliokunnan mietinnössä ehdotetaan
tämän hallituksen esityksen korjaamista, koska
siinä ei ole huomioitu sitä, että työnantaja
voi harjoittaa elinkeinoa tai maataloustoimintaa sekä myös
niiden ulkopuolista muuta toimintaa. Eli muuhun toimintaan liittyvä koulutus jäisi
tukimuotojen ulkopuolelle.
Valiokunnan esityksessä se, että tietyt työnantajat
siirretään oikeudellisen muotonsa perusteella
koulutuskorvauksen piiriin, on sinänsä tarkoituksenmukaista.
Koulutusvähennys lisää koulutukseen osallistuvien
määrää merkittävästi.
Arvion mukaan vähennys alentaisi yhteisöveron
tuottoa peräti 57 miljoonaa euroa vuodessa. (Pertti Hemmilä:
Siinä se korvapuusti!) Uudistus on kallis valtiolle ja
ongelmallinen näitten monien verotusperiaatteiden ja byrokratian
lisääntymisen takia. Hyvä kuitenkin,
että yhteiskuntarauha säilyy.
On hyvä, että koulutusvähennyksen
vaikutukset arvioidaan viimeistään kahden vuoden
kuluttua.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Kun oppositiokin rohkaistui mukaan keskusteluun,
niin edustaja Rossi kysyi siitä, mitä muita asioita
työmarkkinaosapuolet ovat sopineet, jotka poikkeavat meidän
verojärjestelmästä. Meidän verojärjestelmä pohjautuu
siihen, että verotetaan palkkaa ja etuja. Sen sijaan verotettavia
eivät ole työstä aiheutuvien kulujen
korvaukset. Kyllä työmarkkinaosapuolet onnistuivat
tämänkin järjestelmän rikkomaan,
kun osana työmarkkinaneuvotteluita sovittiin siitä,
että kilometrikorvauksia ei aiemmin esitetyllä tavalla
kohdenneta todellisiin kustannuksiin, joita oman auton käytöstä aiheutuu.
Samoin kuin tässä esityksessä, valtiovarainvaliokunta
totesi, että vain siitä syystä tällainen
epäloogisuus, hölmöys, tehdään, kun
se oli osa tätä työmarkkinaratkaisua.
Aivan samalla tavalla siinä kuin tässäkin
asiassa me olisimme toki voineet hylätä tuonkin
esityksen, mutta samalla olisimme tuota työmarkkinasopua horjuttaneet.
Eli tässäkin kohtaa hallitus ja eduskunta olivat
se kolmas osapuoli, joka joutui kaksikantaisten ratkaisujen maksumieheksi.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa herra puhemies! Olen hieman huolestuneena kuunnellut tätä keskustelua,
ja tuntuu, että vuoroin säälitään yksikantaa,
kaksikantaa ja kolmikantaa. Sen sijaan kiinnittäisin enemmän
huomiota siihen, miten tätä käytännössä tullaan
soveltamaan. En ole valtiovarainvaliokunnan jäsen, mutta
pikaisen laskutoimituksen mukaan, joka kylläkin perustuu
lyhyeen matematiikkaan, jos henkilön päiväpalkka
on keskimäärin 200 euroa, kolmelta päivältä on
600 euroa, niin silloin yhden henkilön kohdalta työnantajan
saama vähennys on 300 euroa. Eli ei nyt mistään
kovin laajoista vähennysoikeuksista tässä yhteydessä mielestäni
pitäisi eikä tulekaan puhua.
Kouluttaminen ja kouluttautuminen ovat tärkeitä,
mutta niiden pitää palvella sekä työntekijän
omaa etua että myös työnantajan etua.
Ainakin minulla on herännyt kysymys siitä, luoko tämä meille
jonkunnäköistä haamukoulutusjärjestelmää.
En tiedä, onko tämä pelko todellinen, mutta
toivon, jos näin on, että siihen myös
puututaan. Meillä on menneiltä vuosilta myös
kokemuksia siitä, että kaikenlaisia kouluttajia
nousee kuin sieniä sateella ilman, että heillä käytännössä on
mitään asiantuntemusta. Silloin tämä ei palvele
koko järjestelmää ollenkaan. Toivottavasti
tämä pelko on turha, ja uskon, että tarkka seuranta
varmasti tähänkin kysymykseen sitten pystyy puuttumaan.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä järjestelmähän
tulee tietysti luomaan erilaisia koulutusjärjestelmiä ja
erilaisia konsulttipalveluita ja muita, joita tässä asiassa
tullaan hyödyntämään. Itsekin
olen joskus osallistunut aivan järkyttävän
tehottomalle koulutuksen osiolle, ja se, kuinka paljon se sitten
minusta näkyy, on toinen asia, mutta on ollut hyvääkin
koulutusta.
Mutta, arvoisa puhemies, kyllä tämä verojaoston
puheenjohtajan puheenvuoro on aika karua kuultavaa, kun täällä todetaan
ihan suoraan, että olemme säätämässä lakia,
joka ainakin verojaoston puheenjohtajan mielestä ja monen
muunkin mielestä on oikeasti huono, sisältää sellaisia
epätarkkuuksia ja byrokratiaa, jotka eivät varmasti ole
käytännössä toimivia. Tässä mielessä kyllä olisi
toivottavaa, että eduskunta pystyisi sitten tekemään
niitä ratkaisuja, mutta olemme siinä vaiheessa,
että ei näytä pystyvän oikaisemaan
ja korjaamaan, kun näkee, että jokin huono ratkaisu
on toteutumassa.
Herra puhemies! Kun on sanottu, että tällä rekkaratkaisulla
paikataan rikkidirektiiviä, niin itselleni tulee myös
mieleen sitten, kun hallitus on myös viemässä eteenpäin
tätä yritysten edustuskulujen vähennyksen
poistamista, joka koituu muuten suomalaisten ravintoloiden, kongressinjärjestäjien,
hotellien, kylpylöidenkin, ehkä muiden tappioksi
ihan oikeasti, paikataanko tällä nyt sitten vastaavasti
sitä, että saadaan uutta koulutettavaa, jotta
se täyttääkin ne kylpylät tai
jotkut muut paikat. Pyörä pyörii ja voi
pyöriä, menepä tietämään
aina, mikä on minkäkin tarkoitusperä, mutta
edelleenkin vain on pakko ihmetellä sitä, että eduskunnassa
hallituspuolueiden keskuudessakin ihmetellään
tätä lakia näin paljon. Toki sitä ovat
ihmetelleet monet muutkin.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä on erittäin
hyvä keskustelu, mikä nyt on käyty, ja
nimenomaan sen takia, ei pelkästään tästä itse
asiasta, siitä on herännyt varmaan ajatuksia meillä itse
kullakin, vaan sen takia, että mikä tämä meidän
järjestelmämme on. Tämä ei voi
olla oikein, että meillä on sellainen kolmikanta,
jossa hallitus, ja eduskunta nyt sitten viime kädessä,
on vain sitten se vastaanottava ja hyväksyvä osapuoli,
ja vieläpä se, kuten nostin esiin, että on
kolmannen korvapuusti, me olemme kolmas mutta me edustamme kansaa,
me edustamme veronmaksajia, ja jos valtion tulojen ja menojen erotus
on miinus 9 miljardia ja tästä tulee taas muutaman
kymmenen miljoonan euron lasku, niin jollainhan se paikataan.
Eli me emme edes tiedä tällä hetkellä vielä, kuka
se todellinen maksumies on. Jotakin verotusta jostakin taas kiristetään
varmaan tämän johdosta. Mutta arvostan erittäin
suuresti valtiovarainvaliokunnan puheenjohtajan rehellisiä puheenvuoroja
mutta myöskin valtiovarainvaliokunnan verojaoston puheenjohtajan
pohdintoja, jotka ovat osoittautuneet kyllä erittäin
viisaiksi ja rehellisiksi.
Yleiskeskustelu päättyi.