10) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi opintotukilain sekä lukiokoulutuksen
ja ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden koulumatkatuesta annetun
lain 2 §:n muuttamisesta; Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi
opintotukilain 7 ja 11 §:n muuttamisesta
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Meinasin hypätä jo asioiden
yli ja mennä seuraavaan kohtaan, mutta ilmeisesti nyt puhutaan
hallituksen esityksestä 197, jos olen oikeassa kohdassa.
Opintotukiasiat ovat aina olleet kuuma peruna. Sen jälkeen,
kun opintotukea laskettiin laman aikana vuonna 95, ei siihen tullut
muutoksia ennen kuin vuonna 2008, jolloin sitä sitten vastaavasti
nostettiin. Nyt opintorahaa ehdotetaan korotettavaksi hallituksen
rakennepoliittisen ohjelman mukaisesti. Hallitusohjelman mukaisesti hallituksen
esityksessä 116 ehdotetaan, että opintorahan määrä sidotaan
kansaneläkeindeksiin ja järjestelmää uudistetaan
tukemaan päätoimista opiskelua ja nopeampaa valmistumista.
Sivistysvaliokunta pitääkin myönteisenä,
että tämä pitkään toivottu
uudistus voidaan valtion vaikeassakin taloudellisessa tilanteessa
tehdä. Myönteistä on myös se,
että muualla kuin vanhempiensa luona asuvien 18—19-vuotiaiden muiden
kuin korkeakouluopiskelijoiden opintorahaan vähentävästi
vaikuttavia vanhempien tulorajoja korotetaan ja tuen riittävyyden
parantamiseksi opintolainan valtiontakauksen määriä korotetaan
100 eurolla.
Opintotukena myönnetään opintotukilain 2 §:n
mukaan opintoraha, asumislisä ja opintolainan valtiontakaus.
Pohjoismaissa päätoimiseen opiskeluun kannustetaan
opiskelijoille itselleen maksettavalla opintotuella, joka muodostuu
Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa sekä opintoraha-
että lainamuotoisesta tuesta. Korkea-asteen opintotuki
on lainapainotteinen Ruotsissa ja Norjassa ja opintorahapainotteinen
Tanskassa ja Suomessa. Islannissa tuki on sen sijaan kokonaan lainaa.
Opintorahan osuus on Suomessa Tanskan jälkeen toiseksi
korkein. Nyt ehdotetussa uudistuksessa opintorahaa on tarkoitus
korottaa 11 prosenttia kuukaudessa vaikkakin toki opintotukikuukausia
samalla vähentäen.
Arvoisa puhemies! Mitä tämä sitten
vaikuttaa sekä opiskelijan elämään
että kansantalouteen? Muutoksella halutaan tukea ensinnäkin
opintotuen riittämistä päätoimisen
opiskelun mahdollistamiseksi mahdollisimman tehokkaasti sekä opiskeluaikojen
lyhentämistä ja sitä kautta myös työurien
pidentämistä. Uudistus koskisi niitä opiskelijoita,
jotka aloittavat ensimmäiset korkeakouluopinnot syyslukukautena
2014 tai sen jälkeen. Muutos vaikuttaisi syksyllä 2014
arviolta 8 300 yliopisto-opiskelijan ja 16 100
ammattikorkeakouluopiskelijan tukiaikaan.
Opintotuen enimmäismäärä nousisi
799,60 eurosta arviolta 936,92 euroon syksyllä 2014, jos otetaan
huomioon eduskunnalle annetussa hallituksen esityksessä esitetty
opintorahan indeksikorotuksen määrä,
noin 1,3 prosenttia, sekä opintolainan valtiontakauksen
määrän korottaminen 300 eurosta 400 euroon
kuukaudessa. Opintotuen enimmäismäärä olisi
samanlaajuisia opintoja harjoittavilla arviolta 903 euroa ja tutkintokohtainen
tukiaika 55 tukikuukautta, jos korkeakouluopinnot on aloitettu ensimmäistä kertaa
ennen 1.8.2014.
Arvoisa puhemies! Vaikka opintotukikuukaudet vähenevät,
antaisi tämä muutos kuitenkin paremmat mahdollisuudet
täysipäiväiseen opiskeluun. Ylemmän
korkeakoulututkinnon mediaanisuoritusaika oli 6,5 vuotta vuonna
2012. Viimeisimmän Tilastokeskuksen julkaiseman Opintojen
kulku -tilaston mukaan vuonna 2006 aloittaneista uusista opiskelijoista
vuoden 2011 loppuun mennessä yliopistokoulutuksen suoritti 5,5
vuodessa 49 prosenttia, joista ylemmän korkeakoulututkinnon
suoritti 21 prosenttia ja alemman korkeakoulututkinnon 28 prosenttia.
Tämä on mielestäni varsin vähän,
joten kaikki uudistukset, millä saamme opiskelijat opiskelemaan kokopäiväisesti
kohti tutkintoa, ovat tervetulleita.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Nämä lakiesitykset ovat
tärkeitä monesta syystä. Ensinnäkin
muutosten tavoitteena on hallitusohjelman mukaisesti opintoaikojen
lyhentäminen ja sitä kautta työurien
pidentäminen. Toisaalta näiden lakiesitysten tavoitteena
on vähentää opiskelijoiden köyhyyttä.
Opintotukilain muutoksen tarkoituksena on tuen riittävyyden parantaminen
päätoimiseen opiskeluun kannustavaksi. Opintorahan
sitominen indeksiin parantaa 280 000 opiskelijan opintotukea.
Tätä muutosta on odotettu kauan, ja hyvä,
että se lopultakin toteutuu.
Tämän lain myötä korkeakouluopiskelijoiden enimmäistukiaika
lyhenee 70 kuukaudesta 64 kuukauteen ja vastaavasti opintorahan
kuukausittainen määrä nousee 11 prosenttia.
Jotta tehokas opiskelu mahdollistuu, on opiskelijan saatava opintojensa
suunnitteluun riittävästi apua ja ohjausta. Liian
usein korkeakouluissa opiskelijat joutuvat tekemään
opiskelusuunnitelmansa yksin ilman tukea. Toisaalta myös
opetuksen järjestäjän on huolehdittava
siitä, että kursseja on riittävästi
ja riittävän usein tarjolla. Jos kurssitarjonta
ei ole riittävän laaja ja usein toistuva, voi
tämä vaikeuttaa opiskeluiden tehokasta toteuttamista. Tämä taas
voi johtaa siihen, että enimmäistukiajan päätyttyä opiskelijat
joutuvat toimeentulotuen asiakkaiksi. Tämä ei
varmaan ole tarkoitus, ja siksi lain toteutumista on syytä seurata
tarkkaan.
Toinen seurattava asia on, miten lakimuutokset vaikuttavat perheellisten
opiskelijoiden asemaan, sillä opiskelu ei saa olla esteenä perheen perustamiselle
tai lasten hankkimiselle.
Markus Lohi /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
sisältää monia ihan hyviä ja
kannatettavia elementtejä, muun muassa sen, että opintotukea
sidotaan indeksiin. Toki opintotuen aikaa hieman lyhennetään,
mutta tällähän tavoitellaan sitä,
että nuoret opiskelisivat nopeammin ja siirtyisivät
hieman aiempaa nopeammin myös työelämän
käytettäväksi, ja tämä tavoite
sinänsä on kannatettava.
Mutta haluan tässä puheenvuorossa, arvoisa puhemies,
keskittyä itse asiassa yhteen asiaan, joka tässä hallituksen
esityksen käsittelyssä tuli aika voimakkaastikin
esille perustuslakivaliokunnan käsittelyssä, nimittäin
siihen seikkaan, että 18—19-vuotiaat muut kuin
korkeakoulussa opiskelevat nuoret ovat epätasa-arvoisessa
asemassa opintotuen suhteen verrattuna ikätovereihin. Nythän
on niin, että toisella asteella opiskelevilla nuorilla,
jotka ovat täyttäneet 18 vuotta mutta eivät
20:tä vuotta, vanhempien tulot vaikuttavat opintotukeen,
vaikka he asuvat kodin ulkopuolella. Samassa elämäntilanteessa
kodin ulkopuolella asuvilla korkeakouluopiskelijoilla vanhempien
tulot eivät vaikuta nuoren opintotukeen. Kun tätä asiaa
käsiteltiin perustuslakivaliokunnassa, todettiin, että sääntelyllä on
merkitystä muun muassa perustuslain 16 §:n
2 momentin ja erityisesti 6 §:n 2 momentin syrjintäkieltosäännöksen
kannalta. Kansalaisiahan ei saa asettaa epätasa-arvoiseen
asemaan ilman hyväksyttävää perustetta,
ja tässä tilanteessa, kun puhutaan siitä,
että toiset opiskelevat korkealla-asteella ja toiset keskiasteella,
toisella asteella, ei ole mitään hyväksyttävää syytä asettaa
heitä opintotuen saannin kannalta eriarvoiseen asemaan
Tämä hallituksen esitys kuitenkin lieventää näiden
vanhempien tulojen vaikutusta niin, että tulorajaa alennetaan.
Tämä on menossa siinä mielessä tavallaan
oikeaan suuntaan, eikä tässä ole sen
takia perustuslain 6 §:stä johtuvaa estettä hyväksyä tätä tavallisessa
lainsäätämisjärjestyksessä.
Kuitenkin, jos me ajattelisimme tilannetta, että nyt oltaisiin
säätämässä tätä lakia
ihan puhtaalta pöydältä niin, että me
asetamme korkeakouluopiskelijat ja keskiasteen opiskelijat eriarvoiseen
asemaan, olisi tämä laki selvästi ristiriidassa
perustuslain syrjintäkiellon kanssa.
Tämä on seikka, joka on hyvä huomioida,
ja mahdollisimman pian pitää tähän
puuttua ja oikaista tämä epäoikeudenmukainen
tilanne. Erittäin suurella tyytyväisyydellä luin
tätä sivistysvaliokunnan mietintöä,
jonka lopussa on lausumaehdotus: "Eduskunta edellyttää,
että hallitus ryhtyy pikaisiin toimenpiteisiin opintotukilainsäädännön
uudistamiseksi siten, ettei samassa tilanteessa olevia täysi-ikäisiä opiskelijoita
aseteta enää eri asemaan iän perusteella."
Toivon myös itse vilpittömästi, että tämä asia
saadaan korjattua mahdollisimman pian.
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitysten 116 ja 197 tavoite on
päätoimisen opiskelun mahdollistaminen ja tätä kautta valmistumisen
nopeuttaminen. Opintorahan nostaminen noin 11 prosentilla ja vastaavasti
enimmäistukiajan vähentäminen 5 kuukaudella
tavoittelevat opintotuen riittävyyden parantamista, opiskeluaikojen
lyhentämistä sekä työurien pidentämistä.
Jotta tutkinnon suorittaminen nopeasti onnistuisi, on oppilaitoksissa
panostettava samanaikaisesti kurssitarjonnan kattavuuteen ja aikataulutukseen.
Opintotukiajan lyhentämisen vaikutuksia toimeentulotuen
tarpeeseen tulee myös tarkkailla.
Opintotukilainsäädäntö on
tällä hetkellä vaikeaselkoinen, ja sitä on
selkeytettävä. Lait tulevat tipoittain muodostaen
melkoisen pykäläviidakon. On kahtatoista eri opintorahan
perusmääritettä, ja on kuutta eri korkeakouluopiskelijoiden
tukisäädöstä. Se on suurta viidakkoa,
vaikeaselkoista.
Perheellisten opiskelijoiden asemaa tulee edistää,
jos hallituksen pyrkimys on alentaa perheen perustamisen keski-ikää nykyisestä tasosta.
Tällä hetkellä perheelliset
opiskelijat voidaan nähdä niin sanottuna väliinputoajaryhmänä. Opintorahan
korottaminen perheellisille opiskelijoille olisi konkreettinen toimenpide,
joka parantaisi heidän asemaansa. Myös perheen
vaikutusta opintojen edistymiseen pitäisi tarkastella tapauskohtaisesti
ja mahdollistaa opintorahan myöntäminen pidemmälle
ajanjaksolle tällaisin perustein.
Ja sitten tämä 18—19-vuotiaitten
oikeus täysimääräiseen opintorahaan.
Siinä sivistysvaliokunnalla on lausumaehdotus, jossa "eduskunta
edellyttää, että hallitus ryhtyy pikaisiin
toimenpiteisiin opintotukilainsäädännön
uudistamiseksi siten, ettei samassa tilanteessa olevia täysi-ikäisiä opiskelijoita
asetettaisi enää eri asemaan iän perusteella".
Huomioitavaa on, että myös perustuslakivaliokunta huomautti tämän esityksen
yhteydessä yhdenvertaisuussäännöksestä,
etteivät opiskelijat joutuisi tosiaan eriarvoiseen asemaan ollessaan
täysi-ikäisiä.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä lakiesityksessä on
hyvää se, että vihdoinkin opintotuki
sidotaan indeksiin. Haluan kuitenkin muistuttaa siitä,
että opiskelijat keräsivät tämän vaalikauden
alkua edeltävänä aikana ehdokkailta mielipiteitä,
milloin tämä indeksiin sitominen pitäisi
toteuttaa, ja valituista kansanedustajista, täällä istuvista,
144 silloin lupasi sitoa opintotuen indeksiin jo 1.1.2012 alkaen.
Vasemmistoliitosta, vihreistä, Suomen sosiaalidemokraateista ja
RKP:stä sekä kristillisdemokraateista yhtä kansanedustajaa
lukuun ottamatta kaikki vastauksen antaneet valituiksi tulleet kansanedustajat lupasivat
korottaa opintotuen 1.1.2012. Tämä ihan muistutuksena
siitä, että meidän ei pidä antaa
semmoisia vaalilupauksia, joita me emme pysty tai emme aiokaan pitää.
Arvoisa puhemies! Tässä lakiesityksessä on tarkoitus,
että opintotuki mahdollistaisi opiskelijalle päätoimisen
opiskelun ilman, että tarvitsisi mennä töihin
samanaikaisesti, tehdä pitkiä päiviä,
ja se edistäisi myös sitä opiskelun nopeaa valmistumista.
Kuitenkin samanaikaisesti tämä laki ei vieläkään
mahdollista opintotukea 18—19-vuotiaille opiskelijoille,
vaikka he asuisivat poissa kotoa, jos heidän vanhempiensa
tuloraja ylittyy. Tuloraja tässähän on
nytten määritelty, että jos vanhempien
tulot ovat yhteensä 6 100 euroa kuussa, niin silloin
opintorahaa ei tule lainkaan. Siinä mielessä,
arvoisa puhemies, epäilenkin, että kaikki vanhemmat
eivät tästä huolimatta kykene kustantamaan
lastensa opiskelua, kun nämä asuvat poissa kotoa.
Pelkään pahoin, että edelleenkin opinnot
pitkittyvät usean opiskelijan osalta.
Eeva-Johanna Eloranta /sd:
Arvoisa puhemies! On todella hienoa, että opintorahan
määrä sidotaan nyt indeksiin ja järjestelmää uudistetaan
tukemaan päätoimista opiskelua ja nopeampaa valmistumista.
Tässä tavoiteajassa plus se noin 6 kuukautta tutkinto
on aivan mahdollista suorittaa, ja tietenkin pitää ottaa
huomioon se, että myöskin opintotuen määrä sitten
vastaavasti nousee.
On todella myönteistä, että tämä uudistus
voidaan ottaa käyttöön nyt, vaikka taloudellinen
tilanteemme on todella haastava. Myönteistä on myöskin
se, minkä muutkin ovat täällä maininneet,
että muiden kuin vanhempiensa luona asuvien 18—19-vuotiaiden
muiden kuin korkeakouluopiskelijoiden opintorahaan vähentävästi
vaikuttavia vanhempien tulorajoja nyt korotetaan. Niin kuin on todettu,
vanhempien tulot kuitenkin vaikuttavat, ja se on aika suuri epäkohta.
Kun on kysymys täysi-ikäisistä henkilöistä,
niin voidaan tätä opintotukilakiin sisältyvää asiaa
pitää nyt perustuslain yhdenvertaisuussääntelyn
kannalta kyseenalaisena. Kun nyt kuitenkin tulee parannusta, niin
se voidaan sitten toteuttaa, mutta on todella tärkeää,
että tämä asia saadaan sitten pitkällä tähtäimellä kuntoon.
Ei ole todellakaan oikeudenmukaista, että joillakin vanhempien
tulot vaikuttavat ja joillakin sitten taas eivät.
Yksi muu kohennusta kaipaava asia tulevaisuudessa on perheellisten
opiskelijoiden asema, joka monilta osin on aika haasteellinen. Sitten tämä kolmas
asia, josta taisi edustaja Elomaakin todeta, on, että tässä opintotukijärjestelmässä
on ongelmana
myöskin se, että meillä on muutaman vuoden
välein tehty suuria opintotukimuutoksia, ja ne ovat tehneet
meidän järjestelmästä niin sekavan
ja monimutkaisen, että se vaarantaa jo sitä kautta
oikeusturvan ja etuuksien virheettömän toimeenpanon.
Meillä on jopa opintotuen enimmäisajoissa viittä erilaista
säännösperustetta riippuen siitä,
milloin ja millä tavoin opiskelija on tutkintonsa aloittanut.
On tärkeää, että me näitä säännöksiä lähdemme
tulevaisuudessa sitten selventämään.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Pyysin tämän puheenvuoroni
alun perin muusta syystä, johon palaan, mutta kun edustaja Lohi
ja myös edustaja Elomaa nosti nämä perustuslailliset
kysymykset esiin, niin saanen siitäkin lausua muutaman
sanan. Minulle ainakin käteen sattui vain korjattu versio,
ja siinä ei ollut liitteenä perustuslakivaliokunnan
lausuntoa, joten joudun nyt tätä asiaa kommentoimaan
yleisemmällä tasolla ja lähinnä sen
valossa, mitä täällä edustajat
sanoivat.
Olen jo pitkään ollut sitä mieltä,
että meillä Suomessa perustuslakia tulkitaan liian
tiukasti. Kun me korostamme erilaisia perustuslakiin liittyviä säädöksiä ja
oikeuksia, tosiasiassa kavennamme muita oikeuksia. Mitä tällä tiukalla
tulkinnalla tarkoitan? Jos vaikka katsotaan äsken puheena
ollutta koulurauhalainsäädäntöä,
niin perustuslakivaliokunta totesi tässäkin esityksessä kaksi
perustuslain vastaista säädöstä,
vaikka se oli erittäin huolellisesti valmisteltu ja eri
näkökohdat huomioinut. Tänne pöydälle
on jaettu lakivaliokunnan mietintö esitutkintapaketista,
ja eiköhän sieltäkin löytynyt
perustuslakivaliokunnan mielestä perustuslainvastaisuuksia.
Nyt täällä ollaan vaatimassa yhdenvertaisuussäädöksen
erittäin tiukkaa tulkintaa, laajentavaa tulkintaa. Jos
tälle tielle lähdetään, niin
monien esimerkiksi veropolitiikkaan, sosiaalipolitiikkaan tai aluepolitiikkaan
liittyvien lainsäädösten perustuslainmukaisuus
voitaisiin kyseenalaistaa, koska totta kai lainsäätäjä jatkuvasti
esimerkiksi veropolitiikassaan, aluepolitiikassaan ja sosiaalipolitiikassaan
tekee eroja kansalaisten välillä. Mutta nämä erot
eivät tietystikään saa olla mielivaltaisia,
ja tämä yhdenvertaisuussäännös
on nimenomaan mielivallan kielto, syrjinnän kielto. Mutta
jos sitä ruvetaan tulkitsemaan tiukasti ja laajasti näiden
erojen tekemisen kielloksi, niin me olemme vielä kummissamme.
Esimerkiksi tällä hetkellä meillä on
paljon eläkkeensaajia, jotka ovat sitä mieltä,
että tämä suuremmille eläkkeille
säädetty lisävero on perustuslain vastainen,
ja niin edelleen.
Mitä tiukemmin me tulkitsemme perustuslakia ja viemme
yhä laajemmalle sen tiukkaa tulkintaa, sitä enemmän
me kavennamme kansan valitseman eduskunnan tosiasiallista toimivaltaa ja
luovutamme tässä suhteessa yhä enemmän valtaa
niille muutamalle, yhden käden sormin laskettavalle professoritason
asiantuntijalle, joita perustuslakivaliokunta näissä asioissa
kuulee.
Mutta herra puhemies, varsinainen syy, miksi tänne
tulin: Tässä hallituksen esityksessä on
hyviä asioita. Esimerkiksi opintolainajärjestelmää uudistetaan
järkevällä tavalla ja samoin opintotukikuukausien
määrää rajataan. Mutta tässä esityksessä myös
opintotuki sidotaan indeksiin ja opintorahaa korotetaan. Kaikki
täällä keskustelussa käytetyt
puheenvuorot ylistävät ja kiittävät tätä opintorahan
sitomista indeksiin, ja useimmissa puheenvuoroissa on vaadittu sen
lisäksi opintotukijärjestelmäämme
muita parannuksia, jotka siis parantavat opintotukijärjestelmäämme saajan
kannalta. Kun näitä puheenvuoroja täällä kuuntelen
ja myös tätä hallituksen esitystä katselen,
niin jotenkin tuntuu siltä, että täällä ei
ollenkaan ymmärretä, mitä kello on lyönyt.
Suomen valtio ottaa tänä vuonna yli 9 miljardia
euroa velkaa. Se on valtava määrä 54
miljardin budjetissa. Ensi vuonna otamme 7 miljardia velkaa, tämänhetkisen
budjettiesityksen mukaan. Mikä on todellinen tilanne joulukuussa
2014, sitä emme tietystikään kukaan tiedä.
Eli samalla kun me elämme runsaasti yli varojemme ja
myös pitkällä aikavälillä meillä on
miljardien kestävyysvaje, eli syömme enemmän kuin
tienaamme, niin me täällä korotamme etuisuuksia.
Me parannamme opintotukijärjestelmää,
me sidomme opintotuen indeksiin, me korotamme opintorahaa. Ymmärretäänkö täällä eduskunnassa,
missä mennään? Tätä ylistetään
ja lisää vielä vaaditaan. Meillä on
suunnilleen maailman paras ja anteliain opintotukijärjestelmä, mutta
tällaisessa taloudellisessa tilanteessa sitä vielä parannetaan.
Eivät opiskelijat ole kaikki köyhiä.
Se on aivan väärä käsitys. Köyhien
perheiden opiskelijalapset ovat köyhiä. Rikkaiden perheiden
opiskelijalapset eivät ole köyhiä. Se, mitä täällä sanottiin,
että on niin väärin, että vanhempien
tulot ja varallisuus otetaan huomioon, se ei ole yhtään
väärin. Päinvastoin, se olisi ihan oikein,
että varakkaat ihmiset tukisivat omia lapsiaan, vaikka
nämä ovatkin jo 18 vuotta täyttäneitä,
näiden opinnoissa. Mutta minun mielestäni on järkyttävää,
että tällaisessa taloudellisessa tilanteessa,
jossa valtakuntamme velkaantuu hurjaa vauhtia, me olemme täällä parantamassa opintotukijärjestelmää.
Keiden te luulette tämän velkamme maksavan takaisin?
Nämä samat nuoremmat sukupolvet. Te lastaatte
heille (Puhemies koputtaa) miljardeja lisää velkaa
ja teette korotuksia samanaikaisesti heidän etuisuuksiinsa.
En tiedä, mistä tämä kertoo.
Kertooko se siitä, että meiltä kansanedustajilta
ja ministereiltä puuttuu todellisuudentaju näissä asioissa?
Vai kertooko se siitä, että ministereiden runsaissa
avustajajoukoissa on niin paljon entisiä opiskelijapoliitikkoja,
jotka osaavat siellä lobata ja edistää nykyopiskelijoiden
asiaa, mistä tietysti heille kunnia?
Mutta itse en ymmärrä, että tällaista
politiikkaa tehdään. Helpoin säästö on
se, että jätetään uusia pysyviä menoja
säätämättä. Nyt me
säädämme uusia pysyviä menoja.
Me sidomme opintotuen indeksiin, me korotamme opintorahaa. Sen jälkeen
me kipuilemme, kun etsimme esimerkiksi ensi kevään
kehysriihessä säästöjä, puutumme
olemassa oleviin menoihin ja vähennämme niistä,
mutta samalla toisella kädellä me olemme parantaneet
etuisuuksia, lisänneet valtion menoja. Ja kuten sanoin,
helpoin säästö on se, että pidättäydytään
nyt ensimmäiseksi uusista menoautomaateista, kuten tämä opintorahan sitominen
indeksiin on.
Herra puhemies! Haluan ihan lopuksi vielä sanoa, että kun
siellä vasemmalla nyt käytetään vastauspuheenvuoroja
ja ollaan eri mieltä, niin opintotukijärjestelmässä kannattaa
muistaa, että hyvätuloisten ihmisten jälkeläiset
opiskelevat pitempään ja enemmän kuin
pienituloisten ihmisten jälkeläiset. Eli opintotukijärjestelmässä pienituloiset
ihmiset maksavat parempituloisten ihmisten jälkeläisille
opintotukea. Se on tulonsiirto pienituloisemmilta ihmisiltä parempituloisten ihmisten
jälkeläisille, jos otetaan huomioon se, miten
eri varallisuus- ja tuloluokat ovat edustettuina esimerkiksi yliopisto-opiskelijoissa,
kun taas veronmaksajien joukossa, kuten tiedätte, pieni-
ja keskituloiset ovat erittäin hyvin edustettuina. Mutta
tämä ei ollut minun pointtini. Minun pointtini
on se, että yrittäkää nyt, kollegat, ymmärtää,
missä tässä maassa mennään,
ja lopettakaa näiden etuisuuksien korottaminen ja lisäetuisuuksien
vaatiminen, kun nykyistenkin etuisuuksien ja palvelujen rahoittamisessa
tänä vuonna, ensi vuonna ja lähivuosina
on vallan riittävän vaativa tehtävä.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Kiitoksia. — Viittaan taas yhteisesti hyväksyttyyn menettelytapakäytäntöön
ja 5 minuutin puheenvuorojen suosituspituuteen.
Pari vastauspuheenvuoroa. Ensin edustaja Lohi.
Markus Lohi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Voin hyvin yhtyä siihen tavallaan
ikään kuin hätähuutoon, mitä edustaja Zyskowiczin
puheenvuorossa oli siihen, että tänne eduskuntaan
tarvittaisiin kriisitietoisuutta. On selvää, että on
erittäin huolestuttava tämä velkaantumiskehitys.
Todella sekin on totta, että kaikista helpoin tapa pienentää tätä velkaantumistaakkaa
on se, että emme lisää valtion kuluja, emme
tuo uusia etuuksia, jotka lisäävät valtion kuluja
pysyvästi.
Mutta sitä en oikein ymmärrä, että edustaja Zyskowicz
puhui tuossa pöntöstä aivan kuin hän ei
itse olisi osana tätä meidän joukkoamme
päättämässä näistä asioista
vaan puhui teille, jotka olette siellä lisäämässä näitä etuuksia.
Tämä on hallituksen esitys, jota nyt käsittelemme,
ja tämä hallitus, jossa myös kokoomus
on, on esittänyt, että opintotuki sidotaan indeksiin,
ja on esittänyt tämän hallituksen esityksen
kokonaisuudessaan. Uskon, että edustaja Zyskowiczkin tulee
tämän puolesta varmasti äänestämään.
Sen takia tämä on yhteinen huoli eikä tässä ole
nyt tällaisia puolia olemassa, että te ja me.
Mitä tulee siihen arvosteluun, joka koskee perustuslakivaliokunnan
toimintaa, niin haluan sitä siinä mielessä oikaista,
että kyllä perustuslakivaliokunta kuulee aika
isoa joukkoa asiantuntijoita. Kun totesitte, että perustuslain
tehtävä on vain estää mielivaltaa
ja että tässä ei olisi siitä kysymys,
niin olen täysin toista mieltä. Minusta, jos köyhän
perheen lapsi tai rikkaan perheen lapsi lähtee opiskelemaan
joko toiselle asteelle tai korkea-asteelle, samanikäinen
asuu kodin ulkopuolella, ei ole mitään perusteita,
on täysin mielivaltaista, että toinen saa enemmän
opintotukea kuin toinen. Siinä ei ole minkäänlaista
perustetta. Tämä on tullut esille, ja sen takia
tämä on perustuslaillinen kysymys, että ilman
perusteltua syytä ei saa asettaa eriarvoiseen asemaan.
Siinä olen samaa mieltä, ettei veropolitiikkaan
voida lähteä tätä laajentamaan,
mutta on tärkeää se, että perustuslakia,
(Puhemies koputtaa) jonka edustajat ovat itse säätäneet,
myös noudatetaan.
Tuula Peltonen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Zyskowiczille täytyy sanoa
nyt tiedoksi ihan, jos hän ei ole vielä hokannut,
että hallitus on tehnyt hyvin pitkäjänteistä ja
-näköistä politiikkaa ja meillä on
tehty tämmöisiä rakennemuutoksia, esityksiä siitä,
miten me saamme tämän julkisen taloutemme vähitellen
kuntoon. Ne eivät ole mitään pieniä kikkoja
varmaankaan vaan semmoista muutosta, jolla me saamme muutoksen tilan
pysyväksi pikkuhiljaa. Yksi keino on siihen myös
se, että me saamme mahdollisimman paljon ihmisiä töihin,
ja se tarkoittaa myös näitä nuoria ihmisiä,
ei pelkästään sitä, että ihmiset
viihtyisivät töissä kauemmin, vaan myös
sitä, että he pääsisivät
työhön nopeammin. Siihen perustuu myös
se, että opiskelijat pystyisivät suoriutumaan
opiskelustaan sillä tavalla, että heidän
ei tarvitsisi ainakaan elämässä selvitäkseen
lähteä sitä työtä hakemaan vaan
voisivat siellä opiskella päätoimisesti
ja sitten valmistua ja lähteä työelämään.
Eli kyllä tälläkin hallituksen esityksellä on
hyvin hyvät ja pitkäjänteiset seuraukset.
Siitä voimme olla varmoja.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Edustaja Eloranta, minulle on vähän epäselvää, kumman
puheenvuoron te haluatte: vastauspuheenvuoron vai varsinaisen. Toisen
saatte, valitkaa. (Eeva-Johanna Eloranta: Vastauksen, kyllä!)
Eeva-Johanna Eloranta /sd(vastauspuheenvuoro):
Edustaja Zyskowiczin huoli velkaantumisesta on toki aiheellinen,
mutta opintorahan korotuksen plus tukien lyhennyksen vaikutushan on
plus miinus nolla. Se vaikutus, mikä sillä on positiivinen,
on se todellakin, niin kuin edustaja Peltonen tuossa sanoi, että saamme
nuoret aikaisemmin sinne työelämään
tienaamaan sitä palkkaa ja maksamaan niitä veroeuroja,
ja silloin edustaja Zyskowiczinkin huoli varmasti vähän siinä suhteessa
helpottuu.
Mutta mitä näiden vanhempien tulojen vaikutukseen
tulee, niin ei ole kysymys siitä, etteivätkö ne
voisi vaikuttaa. Kyse on siitä, minkä takia ne
vaikuttavat joillakin opiskelijoilla, jotka ovat samassa tilanteessa,
ja joillakin sitten taas eivät. Ei voi olla oikeudenmukaista,
että muussa kuin korkeakoulussa opiskelevien vanhempien
tulot vaikuttavat ja sitten taas, jos opiskelet korkeakoulussa,
ne eivät vaikuta. Tämä ei ole oikeudenmukaista.
Kyllä yhdenvertaisen kohtelun pitäisi olla kaikilla
opiskelijoilla.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Lohi oli arvostelussaan oikeassa
siltä osin, että minun olisi todellakin sen sijaan,
että sanoin "te", pitänyt sanoa "me", koska olen
itse tässä hullutuksessa mukana. Ehkä lieventävänä asianhaarana
voidaan se kuitenkin ottaa huomioon, että lähetekeskustelussa
nostin tämän saman kysymyksen esiin ja toivoin,
että valiokunnassa olisi asiaa myös tältä kannalta
mietitty, mutta eipähän ilmeisesti mietitty.
Mitä edustaja Elorannan puheenvuoroon tulee, niin tulkitaan
tämä ponsi sitten niin, että myös
korkeakouluopiskelijoiden kohdalla otetaan ne vanhempien tulot huomioon.
Minulle se sopii erinomaisen hyvin, koska en ole milloinkaan ymmärtänyt
tätä filosofiaa, että vanhempien tulot
eivät saisi vaikuttaa heidän omien lastensa veronmaksajilta
yhteiskunnalta saamaan tukeen. Jos on varakkaat vanhemmat, niin
eivät ne heidän lapsensa tarvitse samalla tavalla
tukea kuin köyhien lasten opiskelu.
Mitä sitten tähän perustuslailliseen
keskusteluun tulee, niin siihen palataan jossain toisessa yhteydessä.
Anneli Kiljunen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Olisin juuri nimenomaan puuttunut tähän
perustuslailliseen näkökulmaan, joka oli oikeastaan
lähtökohtana edustaja Zyskowiczin koko omassa
pohdiskelussa. Minun tulkintani teidän tästä pohdiskelustanne
ja näkemyksestänne oli se, että te ette
näe perustuslaillista oikeutta ihmisille siinä mielessä,
että ihmisillä on yhdenvertainen ja tasavertainen
oikeus lain edessä ja meidän yhteiskunnan edessä, vaan
te arvioitte ihmisiä sillä perusteella, mikä on
heidän taustansa, ja sitä kautta sitten tulee
heidän perustuslaillinen oikeutensa muun muassa opiskeluun.
Siinä mielessä tämä teidän
avauksenne oli kyllä minun mielestäni todella
haastava ja, voisiko sanoa, vähän outokin siltä osin,
että vaikka vanhempien tulot olisivat hyvät, niin
voi olla, että kaikkien vanhempien ja lasten suhteet eivät
ole sellaisia, että nämä vanhempien tulot
tukisivat tai mahdollistaisivat (Puhemies koputtaa) nuoren opiskelun.
Pelkästään tästäkin
syystä minusta on oikea suunta tämä,
että me lähdemme tukemaan myös toisen
asteen opiskelijoita siihen suuntaan, että heidän
vanhempiensa (Puhemies koputtaa) tulorajat poistuvat ja sitä kautta
heille tulee yhdenvertaiset mahdollisuudet myös opiskella.
Anu Vehviläinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä kyllä ymmärrän edustaja
Zyskowiczin puheenvuoron, mitä hän sanoi siitä,
että tulisi olla pidättyväinen uusien menojen
aiheuttamisessa. Tietysti tämän opintotuen sitominen
indeksiin oli viime vaalien alla erittäin suuri kysymys
ja kaikki puolueet siihen sitoutuivat. Siinä on sitä kautta
tämmöistä painolastia, että tämä tulee
hoitaa. Mutta sitten kun katsotaan tämän vaalikauden
toimintoja, niin toisaalta hallitus on jo purkanut toisen indeksisidonnaisuuden,
eli lapsilisien indeksi on jo nyt jäädytetty,
ja se tehtiin 2011 maaliskuussa. Se näyttää vähän
huonolta, että yhteen laitetaan indeksiä ja toisessa
jäädytetään indeksiä.
Mutta ehkä tämä edustaja Zyskowiczin
puheenvuoro on kyllä hyvä evästys huomiseen
rakenneuudistuskeskusteluun. Kun siellä rakenneuudistuksessa
on taas esityksiä muun muassa oppivelvollisuuden nostosta
tai sitten kotihoidon tuen kiintiöittämisestä ja
uusista kuluista kunnille, niin toivon, että myös
sitten siellä vasemmalla osataan lukea näitä merkkejä,
että ei pitäisi tehdä ollenkaan uusia
kuluja näitten rakenneuudistuksien yhteydessä.
Markus Lohi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun puhutaan tästä opiskelijoiden,
toisen asteen ja korkea-asteen opiskelijoiden, välisestä tasa-arvosta,
niin on aivan totta, mitä edustaja Zyskowicz sanoo, että lisää kuluja ei
tulisi nyt aiheuttaa. On saatu tieto myös ministeriöstä,
että jos tämä tulosidonnaisuus toisen
asteen opiskelijoilta poistettaisiin, niin se maksaisi noin 30 miljoonaa
euroa lisää. Mutta siihen on olemassa myös
toinen vaihtoehto toteuttaa se, eli tasataan kaikkien opiskelijoiden,
niin toisen asteen opiskelijoiden kuin korkea-asteen opiskelijoiden,
välillä tämä ero niin, että kaikki
saavat saman verran, ja käytetään se
nykyinen raha siihen. Tämä olisi ehkä tämän
päivän politiikkaa, jos me ajattelemme valtiontaloutta,
eikä niin, että lähdetään
nostamaan joittenkin tuloja niin, että valtion menot vain
lisääntyvät.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Myönnän vielä kolme vastauspuheenvuoroa,
ja sen jälkeen puhujalistaan. Muistutan, että meillä on
hieman muitakin asioita vielä tänä iltana
käsiteltävänä, (Naurua) niin
säihkyvää kuin tätä keskustelua
on kuunnellakin.
Mutta nyt sitten edustaja Zyskowiczin minuutin pituinen vastauspuheenvuoro.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Kiljusen kanssa meidän pitää käydä paremmalla
ajalla tästä asiasta periaatteellisempaa keskustelua,
mutta olen todellakin sitä mieltä, että sellaista
yhdenvertaisuutta ihmisten välillä en kannata,
että kaikilla on sama oikeus saada veronmaksajilta rahaa:
olit rikas tai köyhä, nuori tai vanha, niin kaikille
pitää veronmaksajien rahoja sosiaaliturvan tai
opintotuen tai jonkun muun muodossa antaa saman verran. Tässä ette
saa minua kaveriksi, edustaja Kiljunen. Minä todellakin
olen sitä mieltä, että sellaiselle, joka
on köyhä ja tarvitsee yhteiskunnan tukea, annettakoon
helpommin ja enemmän tukea ja sellaiselle, joka on varakas
ja joka ei tarvitse yhteiskunnan tukea, annettakoon vähemmän tai
ei ollenkaan tukea.
Sitten kun te sanoitte, että vanhempien tuloja ei saa
ottaa huomioon, koska joissakin tilanteissa tulehtuneet välit
aiheuttavat sen, että rikkaatkaan eivät tue omien
lastensa opiskelua: totta, mutta tämäkö poikkeus
pitäisi ottaa pääsäännöksi
ja lähteä tästä tilanteesta,
että yleensä ne ovat niin tulehtuneet, että rikkaat
eivät tue lastensa opiskelua? (Jaana Pelkonen: Asiaa!)
Ritva Elomaa /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Käsittääkseni koko
eduskunta on varmaan sen takana, että opintotuki sidotaan
indeksiin. (Ben Zyskowicz: Minä kyllä vastustan!)
Perustuslakivaliokunnan huomautukset ja lausunnot otan kyllä todella
tärkeinä ja otan onkeeni niistä. Ne ovat
hyvin vaikuttavia, ja ne pitää ottaa huomioon,
kun annetaan lausuntoja ja laaditaan lakeja.
Sitten vielä: täällä on
ollut, tullut ja mennyt näitä hallituksia, ja
totta kai pitää olla säästölinjalla,
koska valtionvelka kasvaa koko ajan, mutta ei tämä velka
ole kasvanut ihan 2,5 vuoden aikana, vaan siihen ovat johtaneet
syyt myös jo aikaisemmin.
Mika Niikko /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Toki ymmärrän tämän
yskän, mitä edustaja Zyskowicz sanoi, että helpoin
säästö on, että pidättäydytään
pysyvistä kuluista lakeja säätämällä,
mutta kuitenkin tämä hallitushan on säätänyt
juuri tämänkaltaisia lakeja. Ollaan säädetty
Yle-maksut ja indeksit niille, ja sitten EVM:ään
laitetaan rahaa niin, että hulmuhei, ja sitten me puhumme
täällä pikkusummista opiskelijoitten
opintojen suorittamisen välttämättömyydeksi.
Yhden asian olisin kuitenkin vielä huomioinut. Meidän
täytyy muistaa nyt, että hallitus myös
leikkaa koulujen määrää ja pakottaa
opiskelijat lähtemään pois kotoa yhä pidemmälle opiskelemaan.
Siinä mielessä on vähän epäoikeudenmukaista
se, että laitetaan vanhempien vastuulle myös se,
että kun on alle 20-vuotias, niin vanhemmat käytännössä saavat
maksaa sen opiskelun, jos heillä vähänkin
enemmän tuloja on. Eihän tämä näinkään
voi olla, että hallitus laittaa vanhemmat maksumiehiksi
siinä, kun opiskelupaikan johdosta joudutaan kotoa muuttamaan
pois.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Sitten puhujalistaan.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Olisi kaksi teemaa, joista keskustelisin mieluummin
edustaja Zyskowiczin kanssa. Ensinnäkin opintotuki, koko
tämä lainsäädäntö, koska
se on hyvin poikkeuksellinen, jos viitataan opiskelijoitten toimeentuloon,
kun katsomme sitä, miten muut ihmiset voivat ansaita, eikä heitä rajoiteta
esimerkiksi työn ja toimeentulon kautta. Tämähän
on sellainen asia, että me voisimme pohtia pikemminkin
sitä, voisimmeko me tukea tätä, emmekä sitä vanhempien
sidonnaisuutta, ja tämä toisi sitä itsellistä opiskelijan omaa
näkökulmaa siihen vahvemmin, ja he olisivat entistä enemmän
riippumattomia sitten myös vanhemmistaan, mutta itse voisivat
vaikuttaa omaan toimeentuloonsa. No, tämä on toinen
kysymys, josta voidaan jatkaa tässä asiassa.
Mutta, arvoisa herra puhemies, hallituksen esityksen tavoitteena
on lisätä päätoimista opiskelua
ja nopeampaa valmistumista. Tästä yhtenä hyvänä esityksenä on
opintorahan sitominen indeksiin, jota on jo pitkään
odotettu niin opiskelijoiden keskuudessa kuin myös muuallakin. Myönteistä hallituksen
esityksessä on myös se, että toisen asteen
opiskelijoiden opintotukea parannetaan. Tällä hetkellä opiskelijat
ovat eriarvoisessa asemassa riippuen siitä, missä he
opiskelevat, opiskelevatko he toisen asteen ammattiopistossa vai
opiskelevatko he korkeakoulussa. Toisen asteen 18—19-vuotiaan
opiskelijan, joka ei asu enää kotona, opintotuen
määrään vaikuttavat vanhempien
tulot, kun vastaavasti korkeakoulussa tätä sidonnaisuutta
ei enää ole. Nyt esityksessä vanhempien
tulorajaa korotetaan, mikä vaikuttaa opintotuen määrään,
minkä seurauksena yhä useampi nuori saa parempaa
opintotukea ja tulee myös opintotuen piiriin.
Tämä ei kuitenkaan poista sitä perusongelmaa,
joka koko opintotukiasiaan liittyy. Tavoitteena pitää olla
edelleen, että vanhempien vaikutus opintotukeen poistetaan
kokonaan. (Ben Zyskowicz: Miksi?) Opiskelijat eivät voi
olla tässä suhteessa eriarvoisessa asemassa, kuten äsken tässä keskustelussa
tuli esille. (Ben Zyskowicz: Miksi kokonaan pois?) Perustuslakivaliokuntakin
toteaa, että kun kysymyksessä on täysi-ikäinen
18—19-vuotias henkilö, voidaan tätä tilannetta
pitää perustuslain näkökulmasta
yhdenvertaisuussääntelyn kannalta kyseenalaisena
ja ongelmallisena.
Myönteistä on myös se, että opiskelijan
toimeentuloa parannetaan valtiontakauksen määrää korottamalla
100 eurolla.
Nämä ovat oikeansuuntaisia päätöksiä,
jotka parantavat opiskelijoiden taloudellista asemaa ja siten myös
heidän mahdollisuuttaan opiskella tavoiteajassa.
Korkeakouluopiskelijoiden osalta ehdotetaan otettavaksi käyttöön
opintolainahyvitys, joka korvaisi opintolainavähennystä.
Kuten mietinnössä todetaan, korkeakouluopiskelijoille
esitetään opintorahan korottamista. Tämä tullaan
toteuttamaan siten, että opintotukeen oikeuttavaa aikaa
lyhennetään 5 kuukaudella ja samanaikaisesti opintotuen
määrää korotetaan. Huoleksi
on aiheellisesti nostettu se, että voi syntyä tilanteita, ettei
opiskelija saa suoritettua kaikkia opintojaan siksi, että puuttuva
aine tai opintokokonaisuus tarjotaan esimerkiksi kerran vuodessa
tai opintoja jää suorittamatta esimerkiksi sairauden
tai muun syyn takia. Mielestäni tämä esitys
edellyttää tehokkuutta ja joustavuutta myös
oppilaitoksilta, yliopistoilta ja korkeakouluilta. Meillä on oikeus
vaatia oppilaitoksilta nykyistä tehokkaampaa opetustarjontaa
ja opinto-ohjausta. Opetustarjonnan on oltava sellaista, että se
tukee opiskelijan nykyistä parempaa ja nopeampaa valmistumista
ja työuran pidentämistä.
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esityksessä on
monia parannuksia. Toivoisin kuitenkin, että hallitus jatkaisi
opiskelijoiden opintotuen parantamista perheellisten opiskelijoiden osalta
siten, että perheellisyys ei rankaise tai vaikeuta opintojen
suorittamista tavoiteajassa. Näin tällä hetkellä valitettavasti
on.
Toinen, jota toivon edelleen kehitettävän,
on se, että opiskelijalla olisi oltava rajallinen oikeus opiskella
sairauspäivärahakauden aikana. Näin ei nyt
ole. Jos opiskelija sairastaa esimerkiksi masennusta tai muita mielenterveysongelmia,
minkä takia hän on sairauspäivärahalla,
tuona aikana hänellä ei ole oikeutta opiskella.
Opiskelu voisi kuitenkin tukea hänen terveydentilaansa
ja kuntoutumistaan. Rajallinen opiskelu tukisi opiskelijan mahdollisuutta
kuntoutua ja opinnoista suoriutumista sekä valmistumista
nopeammassa ajassa.
Yleiskeskustelu päättyi.