15) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi alkoholilain 33 ja
40 §:n muuttamisesta
Anneli Kiljunen /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssämme on
nyt hallituksen esitys alkoholilain muuttamisesta ja sosiaali- ja
terveysvaliokunnan siitä tekemä mietintö.
Kyseessä on alkoholin mainontaa koskevan pykälän
muuttaminen.
Pykälään lisättäisiin
määritelmiä kielletyistä mietojen
alkoholijuomien mainonnan keinoista. Yleisillä paikoilla
toteutettu alkoholimainonta olisi eräin poikkeuksin kiellettyä.
Televisiomainonnan kiellettyä esitysaikaa kello 7—21
pidennettäisiin yhdellä tunnilla kello 22:een
ja sama aikarajoitus säädettäisiin myös
radiomainonnalle. Samalla selvennettäisiin väkevien
alkoholijuomien mainonnan sääntelyä muun
muassa poistamalla alan ammattijulkaisujen lupamenettely.
Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2015 mutta väkevien
alkoholijuomien osalta jo ensi vuoden alusta. Valiokunta on kuullut
monia asiantuntijoita ja saanut myös lausunnot sivistys-
ja perustuslakivaliokunnalta.
Arvoisa herra puhemies! Alkoholin kulutukseen voidaan vaikuttaa
tehokkaasti rajoittamalla saatavuutta ja nostamalla alkoholin hintaa.
Alkoholin mainonnalla on tutkimusten mukaan merkittävä vaikutus
erityisesti lasten ja nuorten alkoholinkäytön
aloittamiseen. Hallituksen esityksen tavoitteena on rajoittaa mietojen
alkoholijuomien mainontaa siten, että lapset ja nuoret
altistuisivat alkoholin mainonnalle nykyistä vähemmän.
Perusteluna on, että vähäisempi altistumi-nen
alkoholin mainonnalle johtaa osaltaan lasten ja nuorten vähäisempään
alkoholinkäyttöön.
Alaikäiset tavoittavan alkoholimainonnan kattava rajoittaminen
on vaikuttava ja kustannustehokas toimi päihdeongelmien
syntymisen ehkäisyssä. Tästä on
vahva tutkimusnäyttö. Tiedämme, että alkoholinkäytön
varhainen aloittaminen ennustaa vahvasti riippuvuutta aikuisiässä ja vaurioittaa
nuoren kehitystä monin tavoin. Myös alkoholin
akuutit riskit kohtaavat nuoria yleisemmin kuin aikuisia.
Mitä myöhemmin alkoholinkäyttö alkaa
ja mitä vähemmän alaikäinen
juo, sitä vähemmän hänelle koituu
haittoja alkoholista. Vastaavasti sitä vähemmän
yhteiskunnalle koituu kustannuksia ja muita alkoholinkäytön
aiheuttamia tappioita.
Valiokunta pitää esityksen tavoitetta erittäin tärkeänä ja
puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä. Valiokunta
yhtyy sivistysvaliokunnan näkemykseen siitä, että tulevassa
alkoholilain kokonaisuudistuksessa on mahdollista linjata nyt ehdotettua
kattavammin ja tiukemmin alkoholiin liittyvää mainontaa.
Arvoisa puhemies! Uutena rajoituksena ehdotetaan kiellettäväksi
alkoholimainonta yleisillä paikoilla. Mainonta on ehdotuksen
mukaan kuitenkin sallittua yleisötilaisuuksissa ja niihin
pysyvästi käytettävissä paikoissa,
kuten jäähalleissa. Kielto ei myöskään
koske ulkomaanliikenteen aluksia eikä vähittäismyynti-
ja anniskelupaikkoja.
Perustuslakivaliokunta on omassa lausunnossaan kiinnittänyt
huomiota yleisötilaisuuksia koskevaan poikkeukseen. Lausunnon
mukaan se ei vaikuta johdonmukaiselta. Perustuslakivaliokunta katsoo,
että lasten ja nuorten tuskin voidaan ajatella altistuvan
ainakaan vähäisemmässä määrin
yleisötilaisuuksissa kuten urheilutapahtumissa tapahtuvalle
mainonnalle. Pikemminkin siis ehkä päinvastoin:
altistuminen on jopa suurempaa.
Perustuslakivaliokunta piti poikkeuksen perustelua alkoholisponsoroinnin
taloudellisella merkityksellä urheilutoiminnassa arveluttavana suhteessa
esityksen tavoitteisiin, jotka siis korostavat kansanterveyttä ja
lastensuojelua. Sosiaali- ja terveysvaliokunta yhtyy perustuslakivaliokunnan
edellä esitettyyn näkemykseen ja pitää tärkeänä,
että lasten altistumista alkoholimainonnalle vähennetään
mahdollisimman tehokkaasti. Valiokunta pitää tärkeänä,
että alkoholilain kokonaisuudistuksen yhteydessä arvioidaan
uudelleen myös yleisötilaisuuksien alkoholimainonnan
rajoittamista.
Arvoisa puhemies! Sivistysvaliokunta piti lausunnossaan oikeansuuntaisena,
että hallituksen esityksessä mietojen alkoholijuomien
televisiomainonnan aikarajaa pidennetään tunnilla
siten, että alkoholia saa mainostaa vain kello iltakymmenen
ja aamuseitsemän välillä. Sivistysvaliokunta
korosti kuitenkin omassa lausunnossaan ajankäyttötapojen
muutosta. Välttämättä iltakymmeneen
vedetty raja ei vielä vähennä nuorten
altistumista alkoholimainonnalle televisiossa. Sivistysvaliokunta
esitti, että sosiaali- ja terveysvaliokunta harkitsisi
mietojen aikarajan asettamista kello 23:een. Sosiaali- ja terveysvaliokunta
katsoo, että asia pitää ratkaista mielikuvamainonnan
rajoittamisen yhteydessä, kun alkoholilain kokonaisuudistus
tehdään.
Arvoisa puhemies! Lakiehdotuksen 33 §:n 2 momentin
10 kohdassa ehdotetaan kiellettäväksi mainonta,
jossa käytetään kuluttajien osallistumista
peliin, arpajaisiin tai kilpailuun. Kiellettyä olisi myös
kuluttajien tuottaman tai jakaman sanallisen tai kuvallisen sisällön
käyttäminen mainonnassa. Valiokunta pitää huolestuttavana
jatkuvasti lisääntynyttä internetin ja
sosiaalisen median käyttöä alkoholin
markkinoinnissa. Alaikäisiä käytetään
hyväksi esimerkiksi mainosviestien levittämisessä ja
houkutellaan tuottamaan näennäisesti omaehtoista
mainossisältöä sosiaali-sessa mediassa.
Internetissä tapahtuvan alkoholin markkinoinnin valvonta
on vaikeaa erityisesti nykyisen kaltaisessa rajoitustavassa, jossa
mainonta on lähtökohtaisesti sallittua ja siihen
voidaan puuttua vasta jälkikäteen. Usein lainvastainen
mainoskampanja on jo täyttänyt tehtävänsä siinä vaiheessa,
kun viranomaiset kieltävät sen, ja kiellettyjä mainoksia
voidaan käytännössä levittää kiellon
jälkeenkin.
Valiokunta kiinnittää toisaalta huomiota siihen,
ettei tehokkaasti kielletystä tupakkatuotteiden mainonnasta
ole muodostunut merkittävää ongelmaa
internetin kautta. Valiokunta yhtyy myös sivistysvaliokunnan
näkemykseen siitä, että alkoholimainontaan
tulisi puuttua laajemmin Euroopan unionin tasolla tupakkamainonnan
tavoin.
Perustuslakivaliokunta totesi lausunnossaan, ettei säännöksen
sanamuoto näyttäisi ainakaan täysin yksiselitteisesti
sulkevan kiellon ulkopuolelle sananvapauden ydinalueelle kuuluvaa
kuluttajien välistä omaehtoista viestintää.
Perustuslakivaliokunta katsoi, että ehdotusta on täsmennettävä,
jotta lakiehdotus voidaan tältä osin käsitellä tavallisen
lain säätämisjärjestyksessä.
Säännöksestä on lausunnon mukaan
käytävä selkeämmin ja yksityiskohtaisemmin
ilmi sekä mai-nostajan aktiivinen myötävaikuttaminen
että se, minkälaista mainontaa kielto koskee.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta ehdottaa säännöstä täsmennettäväksi
siten, että kielto koskee tilanteita, joissa mainostaja
käyttää hallitsemassaan tietoverkossa
kuluttajien tuottamaa sisältöä tai saattaa
kuluttajien jaettavaksi tuottamaansa tai kuluttajien tuottamaa sanallista
tai kuvallista sisältöä.
Valiokunta ehdottaa täsmennettäväksi
myös 4 momentin säännöstä,
joka koskee väkevien alkoholijuomien markkinointia alkoholin
myyntiin osallistuville.
Arvoisa puhemies! Vielä lopuksi: Valiokunta pitää erityisesti
lasten ja nuorten kannalta haitallisimpana alkoholin mielikuva-
ja elämäntyylimainontaa, joissa käytetään
itse tuotteeseen liittymättömiä kertomuksia,
hahmoja, musiikkia ja muita elementtejä ja joissa hyödynnetään
ikäkaudelle ominaisia kiinnostuksen kohteita. Sivistysvaliokunta
piti lausunnossaan nuorten terveyden kannalta alkoholilain kokonaisuudistuksen
eräänä tärkeänä tavoitteena
nimenomaan alkoholin mielikuvamainonnan täyskieltoa.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta pitää välttämättömänä,
että alkoholilain kokonaisuudistuksessa etsitään
uusia, tehokkaita ja selkeitä keinoja lapset ja nuoret
tavoittavan alkoholimainonnan rajoittamiseksi ja alkoholimainonnan
säännösten valvonnan tehostamiseksi.
Arvoisa puhemies! Mietintöön on jätetty myös
yksi vastalause.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan puhemies
Eero Heinäluoma.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Meillä on käsittelyssämme
Kataisen hallituksen esitys alkoholilain kahden pykälän
muuttamisesta, jossa tavoitellaan sitä, että rajoitamme
mainontaa. Se tapahtuu tv-, radioaikoja, mainonnan sallimisaikoja,
lyhentämällä, ja se tapahtuu ulkomainontaa
kieltämällä. Tässä mennään
eteenpäin, mutta tässä mennään
eteenpäin tavalla, joka on sisällöltään
riittämätön, ja löytyypä esityksen sisältäkin
ristiriitaisuuksia.
Suomalaisen alkoholipolitiikan päämäärä on lain
ja valtioneuvoston periaatepäätöksen
mukaan vähentää alkoholihaittoja ja kokonaiskulutusta.
Alkoholin kulutukseen vaikuttavat keskeisesti kolme seikkaa: hinta,
saatavuus ja markkinointi. Nyt käsittelyssä olevan
lakiesityksen tehtävänä on rajoittaa
alkoholin markkinointia mainonnan keinoin. Alkoholimainonnan rajoittaminen
on erittäin tärkeä toimi alkoholin kokonaiskulutuksen
vähentämiseksi ja erityisesti lasten ja nuorten
alkoholinkäytön ehkäisemiseksi.
Alkoholin haitat eivät ole vain alkoholistien ja muiden
suurkuluttajien aiheuttamia. Alkoholinkäyttö aiheuttaa
terveydellisten ja sosiaalisten haittojen lisäksi merkittävät
kustannukset julkiselle taloudelle ja työelämälle.
Kyse on miljardiluokan kysymyksestä suomalaisessa yhteiskunnassa.
2010-luvun Suomessa lapset ja nuoret törmäävät
alkoholimainontaan kaikkialla. Mainonnalle altistumista on lisännyt
perinteisten, totuttujen mediavälineiden ohella internet.
Mainosten sisältö lisää tutkimusten
mukaan lasten juomista. Kiistämätön tutkimusnäyttö osoittaa,
että nuorten alkoholinkäyttö alkaa tämän
vuoksi entistä aikaisemmin, mistä voi seurata
riippuvuutta ja alkoholista aiheutuvia haittoja aikuisiällä.
Alkoholi vaikuttaa tutkitusti myös merkittävällä tavalla lapsen
ja nuoren aivojen kehitykseen.
Alkoholimainonta tekee alkoholinkäyttöä näkyväksi
ja arkipäiväiseksi osaksi ihmisten elämää.
Mainonnalle altistumisen määrän lisäksi lapseen
ja nuoreen vaikuttaa mainonnan sisältö. Heihin
vaikuttavat eniten kertomukset, hahmot, musiikki ja muut elementit,
jotka eivät kuvaa itse tuotetta. Tällainen elämäntyylimainonta
kykenee hyödyntämään ikäkaudelle
ominaisia kiinnostuksen kohteita ja tarpeita. Alaikäisten
suojeleminen alkoholimainonnan haitoilta on koko yhteiskunnan tehtävä.
Alkoholimainonnan rajoittaminen parantaa vanhempien ja muiden lapsen
huolenpidosta vastaavien mahdollisuuksia turvata lapsen terveys,
hyvinvointi ja yksilöllisyyden kasvu.
Me, keskusta ja perussuomalaiset, esitämme, että mietojen
alkoholijuomien mainontaa tulee rajoittaa siten, että ainoastaan
täysi-ikäisten kuluttajien ostopäätöksiinsä tarvitsemia
tietoja saisi esittää mainoksissa. Mielikuva- ja
elämäntapatyylisen alkoholimainonnan salliminen
ei ole perusteltua. Sen sijaan rajoittamisesta vapaana tulee pitää esimerkiksi
tuotteen kuvaa, hintatietoja, saatavuutta kaupasta, valmistusreseptejä ja raaka-aineita,
ruokasuosituksia sekä voitettuja tuotevertailuja esimerkiksi
alan messuilla. Alkoholimainonnan esittäminen televisiossa
tai radiossa nuorten katselu- ja kuunteluaikoina eli ennen
kello 23:a tulee niin ikään rajoittaa.
Kataisen hallituksen esitys kieltää alkoholin ulkomainonnan.
Esitys on kuitenkin sisällöltään ristiriitainen,
koska se jättää mainonnan sallituksi
yleisötilaisuuksissa ja erityisesti urheilutapahtumissa.
Urheilijat ja joukkueet ovat hyvin monille esikuvia, ja heihin liitetään
myönteisiä mielikuvia. Urheilua seuraaville lapsille
ja nuorille syntyy myönteisiä mielikuvia alkoholista,
jos urheilumyönteiset mielikuvat yhdistyvät urheilijoiden
mainostamiin ja muutenkin esillä pitämiin alkoholituotteisiin
ja käyttäytymismalleihin. Siksi alkoholimainonta
myös urheilu- ja yleisötilaisuuksissa
tulee kieltää.
Arvoisa herra puhemies! Esitän, että edellä olevilla
perusteilla tämän lain ensimmäisessä käsittelyssä esityksen
pohjaksi otetaan keskustan ja perussuomalaisten esityksen vastalauseessa
esittämät pykälämuotoilut.
Arvoisa herra puhemies! Teen esityksen vaihtoehtoiseksi pohjaehdotukseksi.
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kannatan edustaja Rehulan tekemää esitystä eli sitä,
että mietintöön sisältyvä keskustan
ja perussuomalaisten yhteinen vastalause otetaan käsittelyn
pohjaksi.
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin pari sanaa tästä prosessista.
On todella vaikeaa ymmärtää sitä, miksi
hallitus ei voinut tuoda eduskuntaan sellaista esitystä,
joka olisi yksiselitteisesti kieltänyt mielikuvamainonnan
sekä kieltänyt alkoholimainonnan kaikissa yleisö-
ja urheilutilaisuuksissa, joihin myös alaikäisillä lapsilla
ja nuorilla on pääsy.
On esitettävä kysymys: kenen tehtävä on
suojella lasta ja nuorta? Ensinnäkin se on tietysti vanhempien
tehtävä, mutta kyllä se on myös
tämän yhteiskunnan tehtävä,
ja tätä yhteiskuntaa edustamme me, hyvät
edustajakollegat, tässä eduskunnassa. On minusta
hallituspuolueilta erittäin löperöä,
että te olette täälläkin hyväksymässä tämän
puutteellisen ja vain oikeaan suuntaan menevän hallituksen
esityksen. Sitä olisi vielä mahdollisuus täällä eduskuntakäsittelyn vaiheessa
korjata, jos teiltä löytyisi tähän
rotia.
Tämä on erityinen ollut tämä prosessi
kaiken kaikkiaan. En ymmärrä sitä, miksi
ei haluta tehdä tätä muutosta nyt vaan
todetaan useaan kertaan hallituspuolueen äänin,
siellä valiokunnan mietinnössäkin useampaan
kertaan, että tehdään tämä mielikuvamainonnan
kieltäminen sitten, kun meillä on täällä käsittelyssä alkoholilain
kokonaisuudistus. Te haluatte lykätä tämän
asian kieltämisen, vaikka todellisuudessa sydämessänne
haluatte tätä. (Jaana Pelkonen: Kuka haluaa?)
Mitä on mielikuvamainonta? On hyvä ehkä pohtia
sitä hetki. Mielikuvamainonta tarkoittaa sitä,
että tuotetta mainostetaan mieleen vaikuttavien kertomuksien,
hahmojen, musiikin ja muiden epäsuorien elementtien kautta,
jotka eivät kuvaa itse tuotetta.
Kuulimme valiokuntakäsittelyn yhteydessä erittäin
paljon asiantuntijoita. Käteen siitä lausuntokierroksesta,
monipuolisesta sellaisesta, jäi, että oli vain
yksi asiantuntijataho, joka fanaattisesti oli sitä mieltä,
että kieltoja ei tarvita, ja se yksi fanaattinen puolustaja
oli Panimoliitto. Heidän mielestään ei
tarvitse tehdä kieltoja tänne mielikuvamainontaan,
pelkkä valistus riittää kuulema heidän
mukaansa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen asiantuntijat sanoivat,
että ei ole olemassa tutkimusnäyttöä siitä,
että valistuksella päästäisiin
tässä asiassa eteenpäin. Sen sijaan erittäin
runsaasti, aivan poikkeuksetta, kaikki asiantuntijat olivat sitä mieltä,
että tämä hallituksen esitys on liian
laiha. Olisi pitänyt suoraan pystyä menemään
siihen, että mielikuvamainonta kielletään
ja samoin kielletään urheilutapahtumissa ja yleisötilaisuuksissa
mainonta.
No, mitä tulee sitten näihin urheilutapahtumiin,
niin tässä yhteydessä puhutaan yleensä jääkiekosta.
Kun asiantuntijalausuntoja katsoo, myös niitä kirjallisia,
niin näkee sen, että ainoastaan todellakin Jääkiekkoliitto
on ollut se, joka on ollut sitä mieltä, että olisi
hyvä jatkaa sitä, että olisi tätä mainontaa
siellä. Sen sijaan Valo ry, joka edustaa suomalaista urheilua
ja liikuntaa vahvasti, on sitä mieltä, että voidaan
kieltää urheilutilaisuuksissa.
Jotkut ovat tuoneet esille, ja erityisesti fanaattinen Panimoliitto,
että sillä on valtavan suuri merkitys jääkiekolle,
miten paljon sieltä tulee sponsorirahaa. Se ei pidä paikkaansa.
Minulla on tässä edessäni kirjallinen
lausunto, jossa kerrotaan, että SM-liigaseurojen tulobudjetti
oli kaudella 2012—2013 yhteensä 86,7 miljoonaa
euroa ja tästä markkinointituottoja oli 38 miljoonaa.
Mutta sitten Jääkiekkoliitto oman kertomansa mukaan
24.5.2012 on STM:lle eli sosiaali- ja terveysministeriölle
kertonut, että Suomen Jääkiekkoliiton,
SM-liigan ja Mestiksen panimoalalta saamat sponsoritulot ovat yhteensä noin
2 miljoonaa euroa vuodessa, muutama prosentti. Senpä johdosta
THL päättää aika dramaattisesti oman
lausuntonsa siihen ja kysyy, että onko niin, että Panimoliitto
tarvitsee Jääkiekkoliittoa enemmän kuin
Jääkiekkoliitto Panimoliiton rahoja.
Arvoisa puhemies! Olen tässä asiassa mielelläni
kukkahattutäti. — Kiitos.
Hanna Mäntylä /ps:
Arvoisa puhemies! Lainsäätäjien
ja aikuisten tehtävä on suojella lapsia ja nuoria
sellaisilta ärsykkeiltä tai virikkeiltä, jotka
voivat muokata heidän mielikuviaan haitalliseen tai jopa
itsetuhoiseen käyttäytymiseen. Me kyllä tuomitsemme
voimakkaasti esimerkiksi lasten seksuaalisen hyväksikäytön,
aivan kuten kuuluukin. Samoin olemme valmiita likipitäen nousemaan
barrikadeille, kun kyse on lapsiin kohdistuvasta väkivallasta.
Miksi me emme sitten suhtaudu yhtä suurella vakavuudella
ja voimakkuudella alkoholiin tilanteissa, kun tulisi rajoittaa sen
mainontaa lapsille ja nuorille. Ajatellaanko, että kyse
on lapsen ja nuoren omasta valinnasta, jonka hiljaa hyväksymme?
Tämä hallituksen esitys on monin tavoin hyvä.
Asia, joka sieltä jäi kuitenkin uupumaan, on esimerkiksi
mielikuvamainonnan kieltäminen. Tämä nousee
esiin myös valiokunnan mietintöön jätetyssä keskustan
ja perussuomalaisten vastalauseessa.
Arvoisa puhemies! Kysehän ei ole siitä, etteivätkö tämän
päivän nuoret olisi hyvinkin fiksuja ja osaisi
kyseenalaistaa mainontaa tai mediasisältöjä.
Kuitenkin kun mennään ikäluokkaan, jossa ei
vielä ole kykyä kyseenalaistaa nähtyä tai
kuultua, olisi noudatettava erityistä varovaisuutta. Asennekasvatus,
ei luoden tabuja, salaillen tai tuomiten, tulisi aloittaa ajoissa.
Muistan, kuinka aikanaan, kun kuuntelin erästä nuorten
ja nuorten aikuisten hyvin suosittua radiokanavaa, oli hämmentävää,
kuinka ensin mainostettiin erästä mietoa alkoholijuomaa,
kuinka kesä ja elämä eivät voi
olla likipitäen täydellisiä ilman sitä.
Seuraava mainos puolestaan kertoikin, kuinka nuoren elämä on
parasta ilman alkoholia ja millaisia haittoja alkoholilla voi olla
kehittyvälle nuorelle. Viestintä oli siis äärettömän ristiriitainen.
Hyvin suuri osa lapsista ja nuorista altistuu nykyään
toistuvalle alkoholimainonnalle useiden eri kanavien kautta. Tutkimustiedon
mukaankin nuorten yleisimmin käyttämät
alkoholijuomat, kuten olut, siideri ja lonkero, ovat niitä, joiden
mainontaa nuoret havaitsevat parhaiten. Näiden tuotteiden
mainonta onkin suurelta osin mielikuvamainontaa, jolla viestitään,
että alkoholi on osa nuorten hyvää ja
antoisaa elämää.
Itselleni hämmentävä tämän
asian valiokuntakäsittelyn aikana oli erityisesti erään
asiantuntijan esitys, jossa hän analysoi, kuinka mainontaa rakennetaan
kolahtamaan nimenomaan hyvin nuoriin henkilöihin. Piiloviestit,
jotka erityisesti mietojen alkoholijuomien kohdalla löytyivät, olivat
erittäin avaavia ymmärtämään,
kuinka mainonta ja markkinointi rakennetaan käyttäen taidokasta
verbaliikkaa mutta myös mainoksissa henkilöitä ja
tilanteita, joihin nuorten on helppo samaistua. Toinen hämmentävä havainto
oli se, että tutkimusten mukaan valistuksella ei edes viime
kädessä kovin paljon pystytä vaikuttamaan nuorten
juomiseen. Mitä siis on tehtävissä? Silloin
kaikki keinot on otettava käyttöön, myös mielikuvamainonnan
kieltäminen.
Arvoisa puhemies! Mikään laki tai rajoitus
ei kuitenkaan yksin riitä suojelemaan lapsia. Vastuu on
aina viime kädessä aikuisilla ja erityisesti vanhemmilla.
Jokaisella vanhemmalla on vastuu siitä, millaisen mallin
me annamme lapsillemme alkoholinkäytöstä.
Olen itse aikoinani kohdannut entisessä työelämässäni
lapsia, jotka ovat aloittaneet päihteiden käytön
jo alle 10-vuotiaina. On karmaisevaa katsoa, kuinka hädin
tuskin yläkouluikäiset tarvitsisivat käytännössä katkaisuhoitoa
tai kuinka vaikkapa koulujen päättäjäisillan
vietosta viedään pikkuruisia, ei edes vielä teini-ikäisiä lapsia
poliisin avustamina kotiin tai selviämisasemille taju kankaalla,
tai jos ei ihan tajuttomina, niin vähintäänkin
hyvin huonossa kunnossa. Jokainen aikuinen ja vanhempi voi miettiä,
kuinka suuri riski näillä lapsilla on saada vakava
alkoholimyrkytys, saati joutua vakavan hyväksikäytön
uhriksi. Vatsahuuhtelut ovatkin arkipäivää sairaaloiden
päivystyksissä lapsille sekä nuorille.
Aikuisen tehtävä on olla aikuinen. Ei riitä,
että kauhistelemme ja pohdimme, että jotain pitäisi tehdä.
Näille lapsille ja nuorille, jotka örveltävät umpihumalassa,
on useinkin turha mennä sanomaan, että elämäsi
olisi huomattavasti parempaa ilman alkoholia. Mutta niihin lapsiin
ja nuoriin, joihin voimme vaikuttaa, onkin pyrittävä vaikuttamaan
kaikin keinoin. On toki selvää, ettei asioista
kuulu tehdä myöskään tabuja,
mutta ei myöskään antaa hiljaista hyväksyntää ja
sulkea silmiä.
Alkoholin haitat ovat kansantaloudellisesti mitaten jopa miljardeja
euroja vuodessa. Tutkimustulokset nuorten alkoholinkäytöstä ovat
hyvin ristiriitaisia. Pahimmillaan vaikutukset näkyvätkin
vasta vuosikymmenien kuluttua. Joka tapauksessa päihteiden
käytöllä on monentasoisia haitallisia
vaikutuksia ja aivan erityisesti, kun kyse on lapsista ja nuorista.
Ne heijastuvat niin fyysiseen kuin psyykkiseen terveyteen, kasvuun ja
kehitykseen, minäkuvaan. Lainsäätäjät
voivat ja heidän tuleekin tukea vanhempia kasvatustehtävissä.
Tämän vuoksi olemme sosiaali- ja terveysvaliokunnan
jäseninä katsoneet, että hallituksen
esitys on oikeansuuntainen mutta kuitenkaan riitä vaan
myös mielikuvamainonta tulisi kieltää.
Lopuksi kannatan edustaja Rehulan tekemää esitystä.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Alkoholin kulutus on kasvanut viimeiset vuosikymmenet.
Erityisesti nuorten alkoholinkäyttö ja humalahakuinen
juominen ovat yhteiskunnassamme huolestuttava ilmiö. Vaikka pientä muutosta
parempaan päin on viimeisten vuosien aikana tapahtunut,
emme voi olla tyytyväisiä nykytilanteeseen. Esimerkiksi
16-vuotiaista nuorista yli 40 prosenttia käyttää alkoholia vähintään
kerran kuukaudessa ja lähes 20 prosenttia juo itsensä tosi
humalaan vähintään kerran kuukaudessa.
Lasten ja nuorten alkoholinkäytössä on
tapahtunut myös eriytymistä. Vaikka täysin
raittiiden nuorten määrä on lisääntynyt,
runsaasti alkoholia käyttävien nuorten määrä ei
kuitenkaan ole vähentynyt. Alkoholipolitiikan erityisenä tavoitteena
on suojella lapsia ja nuoria alkoholin aiheuttamilta haitoilta.
Alaikäisten alkoholinkäyttö lisää väkivaltaa
ja tapaturmariskejä, vahingoittaa nuoren kehitystä ja
ennustaa riippuvuutta ja haittoja aikuisena. Koska aivot kehittyvät
noin 20 vuoden ikään saakka, alkoholi on huomattavasti
vaarallisempaa nuorille kuin aikuisille. Lasten ja nuorten alkoholinkäytön
ehkäisy on kaikkein tehokkainta päihdepolitiikkaa.
Alkoholin mainonnan vaikutuksesta alkoholinkäyttöön
on jonkin verran ristiriitaisia tuloksia. Toisaalta lienee itsestään
selvää, että mainonnan tarkoitus on vaikuttaa.
Vaikka lasten ja nuorten alkoholinkäyttöön
vaikuttavat nuoren lähipiirin lisäksi alkoholijuomien
saatavuus, muun muassa myynnin ikärajojen noudattaminen
ja alkoholijuomien hinta suhteessa nuoren käyttövaroihin,
on alkoholimainonnan vaikutus alkoholinkäyttöön
otettava vakavasti huomioon. Useissa tutkimuksissa on todettu, että alkoholimainonta,
etenkin mielikuviin perustuva, aikaistaa lasten alkoholinkäytön
aloittamista sekä lisää nuoruudenaikaista
alkoholinkäyttöä ja humalajuo-mista.
Mitä enemmän lapset näkevät
ympärillään alkoholimainontaa, sitä suurempi
mainonnan vaikutus heidän käyttäytymiseensä on.
Maailman terveysjärjestön julkaiseman tutkimuksen
mukaan alkoholimainonnan kieltäminen on verotuksen jälkeen
kustannustehokkain käytettävissä oleva
keino, jolla alkoholin aiheuttamia terveyshaittoja voidaan vähentää.
On selvää, etteivät mainonnan kielto
ja rajoitukset yksin auta, ja toisaalta sen vaikutuksetkin tulevat
esille vasta pienellä viiveellä. Näillä toimenpiteillä kuitenkin parannetaan
vanhempien ja yhteiskunnan mahdollisuuksia suojella lapsia alkoholinkäytön
varhaisen aloittamisen haitoilta.
Tämän lakiesityksen tärkein tavoite
on rajoittaa alkoholijuomien mainontaa siten, että lapset ja
nuoret altistuvat alkoholimainonnalle nykyistä vähemmän.
Alkoholilain kokonaisuudistuksen yhteydessä on kuitenkin
pohdittava, ovatko tämän lain säädökset
riittäviä vai pitäisikö mainonnan
rajoituksia tästäkin tiukentaa. Erityisen vakavasti
on harkittava, olisiko järkevää kieltää mielikuvamainonta
kokonaan, kuten esimerkiksi sivistysvalkokunta lausunnossaan ehdottaa. Samassa
yhteydessä on syytä harkita, pitäisikö myös
yleisötilaisuuksissa alkoholimainonta kieltää kokonaan.
Arvoisa puhemies! Henkilökohtaisesti toivon, että mahdollisimman
nopeasti pääsemme siihen, että alkoholimainonnassa
olisi sallittua vain tuotetietojen esittely.
Jaana Pelkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Edellisten puheenvuorojen jälkeen
syvä huokaus. — Käsittelyssä olevan
hallituksen esityksen rajoitusten tarkoituksena on ennen kaikkea
lasten ja nuorten suojeleminen. Tarkoituksena on vähentää niitä tilanteita,
joissa lapset ja nuoret altistuvat alkoholimainonnalle. Tarkoitusperä on ehdottoman
hyvä, mutta keinoista voi kuitenkin olla hyvinkin eri mieltä.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mukaanhan alkoholimainonta vaikutta
lapsiin ja nuoriin. Nuorena aloitettu alkoholinkäyttö taas
tekee todennäköisemmäksi myös aikuisiän
riippuvuuden, ja nämä varmasti pitävät osittain
paikkansa.
Alkoholin mielikuvamainonnan kieltäminen ja rajoittaminen
entisestään kuitenkin aliarvioivat suomalaisten
kyvyn hankkia itselleen alkoholia. TV- ja radiomainonnan aikarajan
muuttaminen myöhemmäksi ei esimerkiksi poista
kaikkein vaikuttavinta alkoholimainontaa — viinan käyttöä lasten
lähipiirissä ja julkisilla paikoilla — kun
vanhemmilla ja kaikilla muillakin täysi-ikäisillä on
mielikuvamainonnan rajoittamisen jälkeenkin mahdollisuus
ostaa itselleen alkoholia vaikka millä mitalla. Suomen
nykyinen runsastakin kotikulutusta suosiva alkoholiveropolitiikka
entisestään ruokkii tällaista käyttäytymistä.
Viron viinat juodaan reippaasti lasten silmien edessä kotona
ilman minkään sortin rajoituksia, ja tämä jos
mikä on sitä mainontaa.
Arvoisa puhemies! Tutkimustulokset kertovat tämän
erittäin selkeästi. Suomalaisnuorten alkoholinkäyttö on
vähentynyt jo 15 vuoden ajan. Enää alle
puolet 16-vuotiaista juo kuukausittain alkoholia, kun 90-luvun lopussa
näin teki noin 60 prosenttia nuorista, ja täysin
raittiita on jo runsas neljännes 16-vuotiaista. Tämä on
erittäin hieno ja tärkeä kehityskulku,
jota tuskin kuitenkaan on saavutettu ainaisilla ja ainaisilla kielloilla.
Globaalissa mediamaailmassa kasvaneet nykynuoret taitavat vain olla
edeltäjiään fiksumpia ja käyttää vanhempiaan
enemmän omaa harkintakykyä ja maalaisjärkeä.
Tämä vain tuntuu olevan valtaosalle tässäkin
salissa olevista erittäin vaikea myöntää.
Vanhempien kasvatusvastuuta ei tule ulkoistaa yhtään
enempää yhteiskunnalle yhä näennäisiä kieltoja
ja säännöksiä luomalla. Pienen
näpertelyn sijaan itse keskittyisin alkoholiasioissa merkittävimpiin
asioihin, kuten kunnolliseen valistukseen ja alkoholistien hoitokeinoihin,
jotka tällä hetkellä tässä maassa
ovat hyvinkin puutteellisia. Työpaikoilla ei uskalleta
puuttua alkoholiongelmiin, ja tähän jos mihin
tulisi saada muutos. Myöskin päihdeäitien
pakkohoito tulisi vihdoin saada käyttöön
tässä maassa. Näyttää kuitenkin
tässä maassa olevan erittäin vaikea luopua
holhouspolitiikasta ja myöntää tosiasioita.
Omasta mielestäni nyt jos koskaan olisi vihdoin aika myöntää ne
tosiasiat ja herätä tähän todellisuuteen.
Niin tärkeää kuin alkoholin väärinkäytön
kitkeminen onkin, ei holhoamalla ja kieltoja asettamalla saavuteta
haluttuja tuloksia.
Arvoisa puhemies! Esimerkiksi Tanskassa, jos maailmalla hieman
esimerkkejä katsotaan, alkoholimainonta vapautettiin kymmenisen
vuotta sitten. Myyntiaikoja ei ole rajoitettu, eikä valtion monopolia
tunneta. Nuorten alkoholinkäyttöön puututaan
kuten meillä Suomessakin tällä hetkellä.
Kuitenkin kokonaiskulutus ja alkoholin aiheuttamat haitat ovat samaa
luokkaa kuin meillä. Suomessa pitäisikin varmasti
katsoa alkoholipolitiikkaa avarammin, tehdä vertailevia
tutkimuksia ja pohtia, mitä oikeasti pitäisi tehdä,
eikä rajoittaa asioita rajoittamisen puhtaasta ilosta.
Jos ongelmat olisivat rajoituksilla hoidettavissa, niin Suomessa
olisivat varmasti alkoholihaitat minimissään,
ja kuten historiamme kertoo, näin ei ole käynyt,
eikä varmasti tule käymään jatkossakaan,
jos tällä menolla jatkamme eteenpäin.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! YK:n lasten oikeuksien sopimuksen mukaan
kaikessa lainsäädäntötoimessa
tulee lasten etu asettaa ensisijaisesti huomioon. Tässä hallituksen
esityksessä on nimenomaan alkoholipolitiikan erityisenä tavoitteena
suojella nuoria ja lapsia alkoholin haitoilta, ja tässä hallituksen
esityksessä myös kerrotaan hyvin kuvaavasti alkoholin
haittojen suuruudesta Suomessa, ja kustannukset ovat 3,3—6,3
miljardia euroa vuodessa. Ne ovat suuret haitat.
On toki ymmärrettävä, että kun
alkoholi aiheuttaa niin paljon haittoja, niin meidän täytyy
jollakin tavalla yrittää puuttua siihen. Siitä,
että tällä alkoholin mainonnalla nyt
yritetään puuttua tämän alkoholinkäytön
kasvamiseen, on vähän kaksijakoinen mielipide,
onnistuuko tämä siinä tavoitteessaan.
Toki on selvää se, että erityisesti
lapset ja nuoret ovat alttiita alkoholimainonnan suhteen. Tästä ei
ole kuin muutama vuosi aikaa: kun aikanaan järjestyslaki
poistettiin, niin kukaan ei valvonut lasten ja nuorten julkista
juomista. Paras alkoholimainonta olikin vielä joitain vuosia
sitten, kun Eduskuntatalon portailta pystyivät yhdessä aikuisten
kanssa lapset kaljakassia kantaen seuraamaan esimerkiksi ilotulituskilpailuja.
Onneksi poliisit ovat viime vuosina puuttuneet lasten ja nuorten
julkiseen juomiseen, mutta siinä on vielä askel
ottamatta, että puututaan myös aikuisten julkiseen
juomiseen.
Arvoisa puhemies! Itse uskon, että mielikuvamainonta
ennen kaikkea vaikuttaa nuorten alkoholinkulutukseen ja ylipäätänsä alkoholin
juomisen aloittamiseen. Siinä mielessä alkoholin
mielikuvamainonnan pois jättäminen tästä lakiesityksestä on
huono päätös. Toki on selvää,
että nuoret nettimaailmassa ollessaan saavat niitä alkoholimainoksia
muualta kuin suomalaisilta kotisivuilta hyvin helposti, mutta se
ei saa olla tekosyynä sille, ettemmekö me Suomessa
jotain asialle voisi tehdä.
Tässä hallituksen esityksessä oli
näitä esimerkkejä — edustaja
Peltosen mainitsema Tanska ei ollut ainoa maa — myös
Ranska, Norja ja Ruotsi. Alkoholijuomien televisiomainonta on siis
kokonaan kielletty Ranskassa, Ruotsissa ja Norjassa. Sitten myös
aikarajoituksia sovelletaan Suomen lisäksi useissa maissa:
esimerkiksi Virossa, Maltalla ja Alankomaissa mainonta on kielletty
kello 9:ään asti ja Liettuassa ja Puolassa kello
11:een asti. Sen lisäksi kaikki alkoholijuomien ulkomainonta
on kielletty esimerkiksi Ruotsissa, Norjassa ja Islannissa. Ruotsin
lisäksi myös Virossa, Latviassa, Liettuassa, Puolassa, Sloveniassa
ja Portugalissa mainosilmoituksissa tulee varoittaa alkoholin haitoista.
Suomi ei siten ole mikään edelläkävijä alkoholimainonnan
rajoittamisessa.
Minun mielestäni on itsestään selvää se,
että ei siellä, missä nuori liikkuu ja
viettää vapaa-aikaansa, tarvitse olla alkoholimainoksia.
Tästä me kävimme paljon keskustelua sivistysvaliokunnassa,
pitääkö koululaisen koulumatkalla olevilla
bussiasemilla ja -pysäkeillä ja hänen
viettämillään vapaa-ajan paikoilla olla
alkoholimainoksia. Tänä päivänä,
kun vielä mainonta kehittyy ja on kehittynyt, me tulemme
yhä enenevässä määrin
näkemään näitä digitaalisia
mainoksia katujen varsilla ja siellä paikoilla, missä ihmiset
liikkuvat. On siis hyvin johdonmukaista se, että tällainen
mielikuvamainonta tällaisilla paikoilla ei ole hyväksi
lasten suojelemiseksi alkoholin kulutukselta.
Arvoisa puhemies! Toki uskon, että hallituksella on
hyvä tahto suojella lapsia ja nuoria alkoholin haitoilta
ja kulutukselta, mutta odottaisin, että hallitukselta tulisi
myös joitain konkreettisempia keinoja kuin pelkästään
tämä mainonnan rajoittaminen joiltain osin.
Eeva-Johanna Eloranta /sd:
Arvoisa puhemies! Alkoholi on myrkky. Se aiheuttaa ihmisen elimistölle
60 eri sairautta. Vuosittain Suomessa on jopa 3 000—4 000
alkoholiehtoista kuolemaa eli enemmän kuin mitä sepelvaltimotauti
aiheuttaa. Alkoholi on myös yleisin työikäisten
kuolinsyy. Se aiheuttaa riippuvuutta. Siitä ei aina pääse irti,
vaikka haluaisi. Alkoholin suurkuluttajia onkin meillä jo
puoli miljoonaa. Alkoholi myös muuttaa ihmisen käyttäytymistä.
Joka neljännessä tapauksessa päivystyspoliklinikoilla
on oheisena alkoholi. Välittömät alkoholin
aiheuttamat kustannukset terveyden- ja sosiaalihuollossa,
rikollisuusvalvonnassa ja omaisuusvahingoissa ovat noin miljardin
vuodessa, välillisesti jopa 3—5 miljardia. Tämän
lisäksi alkoholi aiheuttaa mittaamattoman määrän
sivullisten kärsimystä, haittoja ja turvattomuutta.
Juominenhan ei ole pelkästään yksilön
oma asia, vaan se vaikuttaa aina myös passiivisesti lähiympäristöön
ja erityisesti lapsiin. Tämän lisäksi
Suomessa syntyy vuosittain noin 600 lasta, joille äidin
raskaudenaikainen alkoholinkäyttö on aiheuttanut
jonkinasteisen vaurion.
Neljän alkoholiveron korotuksen myötä on kokonaiskulutusta
saatu alennettua noin 10 prosenttia eli noin 10 litraan 100-prosenttista
alkoholia asukasta kohden aiemmasta 10,5 litrasta. 60-luvun 2 litrasta
on käytön lisäys silti valtava. Naisten
kulutus on kuusinkertaistunut ja miesten kaksinkertaistunut. Juomatapana
humalajuominen on lisääntynyt, ja se on meillä kansainvälisesti
poikkeuksellisen yleistä. Nykyään juodaan ravintoloiden
lisäksi paljon myös kotona ja yhä enemmän
aamuyön tunteina. Voisikin olla järkevää lyhentää ravintoloiden
aukioloa edes jonkin verran.
Huolestuttavaa on erityisesti se, että suomalaisten
lasten ja nuorten humalajuominen on edelleen yleisempää kuin
Euroopassa keskimäärin. Humalajuominen ja alkoholinkäyttö ovatkin lisääntyneet
huomattavasti ennen vuosituhannen vaihdetta, mutta onneksi 2000-luvulla
ne ovat hieman vähentyneet. Vähintään
kerran kuukaudessa alkoholia käyttää edelleen
jopa 40 prosenttia 16-vuotiaista, ja noin 20 prosenttia juo itsensä tosi
humalaan vähintään kerran kuussa. Lukiolaisista
neljännes juo itsensä tosi humalaan vähintään
kerran kuussa ja ammattikoululaisista 40 prosenttia. Raittiita 18-vuotiaita
on pojista enää 10 prosenttia ja tytöistä vain
6 prosenttia.
Tämä pitkä lista alkoholin haitoista
ja suomalaisten juomatottumuksista osoittanee itsestään selvästi
sen, että alkoholiin liittyvä lainsäädäntö todella
kaipaa tiukennuksia. Onkin erittäin tervetullutta, että tämän
alkoholimainonnan rajoitusesityksen lisäksi myös
alkoholilain kokonaisuudistus ja alkoholiveron korotus ovat vielä tulossa eduskunnan
käsittelyyn tällä kaudella. En panisi pahakseni
edes paluuta tilanteeseen ennen vuotta 95, jolloin alkoholijuomien
mainonta oli kokonaan kiellettyä. Tämä toive
lienee kuitenkin epärealistinen.
Arvoisa puhemies! Me elämme kuvien maailmassa, ja niitä tulvii
mediasta meidän kaikkien tietoisuuteen. Mainonnan kuvamaailma
on suunnattu vaikuttamaan katsojiensa mieleen. Lapset ovat erityisen
alttiita median vaikutuksille. Alkoholimainonnan tarkoituksena on
tietenkin aiheuttaa positiivisia mielleyhtymiä alkoholin
suhteen. Alkoholimainonta vaikuttaakin lasten elämään aikaistamalla
lasten alkoholinkäytön aloittamista sekä lisäämällä nuoruudenaikaista
alkoholinkäyttöä ja humalajuomista. Tämä ennakoi
myöhempää alkoholin suurkulutusta. Mitä enemmän alkoholimainontaa
lapset näkevät ympärillään, sitä suurempi
vaikutus sillä on heidän käyttäytymiseensä.
Lapset ja nuoret juovat pääasiassa juuri olutta
ja siidereitä, joita myös mainostetaan eniten.
Eduskunta ei ollut tietoinen näistä tutkimustuloksista
vuonna 95, jolloin alkoholijuomien mainonta vapautettiin. Uudet
tutkimustulokset osoittavat kuitenkin selkeästi tarpeen
tarkentaa ja rajoittaa lapsiin ja nuoriin kohdistuvaa alkoholimainontaa
aiempaan verrattuna. Nyt käsittelyssä olevan hallituksen
esityksen tavoitteena on vähentää niitä tilanteita,
joissa mainonnalle erityisen alttiit lapset ja nuoret altistuvat
alkoholimainonnalle omassa elinympäristössään,
vaikkei se erityisesti lapsille suunnattua olisikaan. Tutkimusten
mukaan alkoholimainonta aikaistaa lasten alkoholinkäytön
aloittamista sekä lisää sitä alkoholinkäyttöä ja
humalajuomista. Alaikäisten alkoholinkäyttö myös
lisää väkivalta- ja tapaturmariskiä,
vahingoittaa nuoren kehitystä ja ennustaa riippuvuutta
ja haittoja aikuisena. Alkoholipolitiikan tavoitteena tuleekin olla
erityisesti lasten ja nuorten suojeleminen alkoholin aiheuttamilta
haitoilta.
Mietojen alkoholijuomien mainonta olisi tämän
esityksen mukaan jatkossa sallittua radiossa ja televisiossa tuntia
nykyistä myöhemmin eli kello 22:n jälkeen.
Mielestäni tämä aikaraja olisi voinut
kyllä olla myöhempikin. Alkoholin mainonta yleisillä paikoilla
kielletään, esimerkiksi bussipysäkeillä,
mainostauluissa ja liikennevälineissä, mutta myymälät
ja ravintolat saavat tuotteitaan tiloissaan mainostaa. Ikävä kyllä alkoholimainonta
olisi edelleen sallittua urheilu- ja muissa yleisötilaisuuksissa.
Erityisesti tuo urheilutapahtumien alkoholimainonnan salliminen yhdistää ikävällä
tavalla
alkoholin liikuntaan ja urheiluun. Urheilussa, etenkin jääkiekossa,
pyörivät suurten olutfirmojen sponsorirahat, joita
ilman seurat eivät pärjää. Ne
pääsivät ratkaisemaan asian, ikävä kyllä.
Erityisen tervetullutta on rajoitusten saaminen alkoholimainonnalle
verkkomaailmassa, esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Tämä on
hyvä asia, sillä tämäntyyppinen
mainonta erityisesti vetoaa lapsiin ja nuoriin. Mietojen alkoholijuomien
mainonta olisi kiellettyä muun muassa pelien, arpajaisten
ja kilpailujen yhteydessä, verkkomediassa, vaikka muu verkkomainonta
onkin alkoholin osalta sallittua. Kuluttajien itsensä tuottamaan
tai jakamaan sisältöön perustuva mainonta
on jatkossa kiellettyä. Pekka saa siis edelleen laittaa
sosiaaliseen mediaan sellaisen kuvan, jossa tuli otettua vähän
liikaa. Olutfirma ei kuitenkaan saa järjestää kilpailua
parhaasta kännikuvasta. Hyvä näin. Jäämme
odottamaan siis alkoholilain kokonaisuudistusta ja alkoholiveron
korotusta. Siinä toivon harkittavan mielikuvamainonnan
kieltämistä kokonaan, koska se vaikuttaa eniten
nuorten alkoholinkäyttöön, ja todellakin
mainonta tulisi rajata pelkkiin tuotetietoihin.
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Kun olin kymmenvuotias, niin keskivertoteollisuusduunarin
piti tehdä töitä lähes kolme
tuntia, jotta sai kossupullon hinnan kasaan. Nyt kun olen viiskymppinen,
niin samainen keskivertoduunari voi tehdä puoli tuntia
töitä saadakseen kossupullorahat kasaan, eikä tarvitse
käydä Virossa pulloa ostamassa, vaan sen voi ostaa
ihan Suomen Alkosta.
Suomalaisen alkoholipolitiikan paradoksi on se, että haitat
ovat suuret mutta niin ovat verotulotkin. Moni kesätapahtuma
elää kaljanmyynnillä. Jääkiekossa
alkoholinmyynnillä on suuri osuus.
Meidän alkoholimainontamme sallii hyvällä fiilistelyn.
Pahimmatkin mainokset ehtivät markkinoille ennen kuin ne
kielletään, ja ennen kiellon voimaan astumista
markkinoilla on jo uusi vastaava mainos. Jopa Alko valtion monopoliyhtiönä mainosti
kesällä omissa liikkeissään
tuotteita kesätapahtuman ja fiilistelyn merkeissä.
Alkoholipolitiikassa meitä vaivaa kaksinaismoralismi.
Toisella kädellä me pyrimme ehkäisemään
alkoholinkäyttöä, koska siitä on
kiistatonta haittaa. Toisella kädellä me pelkäämme
Viron-myyntiä ja pyrimme pitämään
ostajat omassa maassa ja omien verotulojen piirissä. Jokainen,
joka on käynyt viime aikoina Virossa, on nähnyt
omin silmin, että perässä vedettävät
muutaman laatikon kärryt ovat muuttuneet auton peräkontin
pumppukärryiksi, mutta silti valtaosa suomalaisista matkaa
kevyin kantamuksin.
Valtion budjettiin viinaverolla kerätään
noin 1,4 miljardia. Suunnilleen saman verran maksamme budjetista
lapsilisiä. Kyse on siis suht suuresta summasta. Alkoholin
aiheuttamat suorat kustannukset yhteiskunnalle ovat myös
mittavat. Viinan vahingot eivät kuitenkaan ole pelkkää rahaa
vaan useimmiten paljon enemmän, myös inhimillistä kärsimystä,
ja lisäksi kustannuksiksi kaatuvat pitkävaikutteiset,
esimerkiksi sairauskulut.
Jos katsotaan, mitä on tapahtunut vuosien varrella,
niin esimerkiksi vuosina 2006—2010 keskimäärin
lähes 12 000 suomalaista sai vuosittain Kelan
työkyvyttömyyseläkettä, jonka
perusteena esiintyi alkoholisairaus. Vastaava luku 10 vuotta aikaisemmin
vastaavana ajankohtana oli noin 8 700. Eli vuosittainen
lisäys on ollut yli 3 000 työkyvyttömyyseläkettä.
Eikö tässä olisi yksi työurien
pidentämisen paikka? Ja jos me sitä haluamme tehdä,
niin silloin meidän on puututtava kaikilla rintamilla alkoholin
kulutukseen.
Alkoholin lisääntynyt kulutus ei ole pelkästään
kertakäyttökulutusta tai kertakäyttöhaittoja, vaan
siihen liittyy myös pitkäaikaiset vaikutukset
ja sillä lailla salaa hiipivät vaikutukset. Sellaiset
pysyvät haitat, joita me emme aina miellä alkoholiin
liittyviksi, ovat myös kasvussa, ja itse asiassa niiden
kustannukset ovat vielä suuremmat kuin akuuttien haittojen.
Alkoholipolitiikassa pitäisi ihan oikeasti päättää,
mitä tahdotaan: ehkäistä käyttöä ja
haittoja vai kerätä verotuloja vai keikkua siinä välissä, ehkäistä hitusen
mielikuvamainonnan tuomia houkutuksia vai pyrkiä oikeasti
asennemuokkaukseen. Tutkimukset osoittavat kiistatta, että hinta
ja saavutettavuus vaikuttavat kulutukseen, ja varmasti yhteiskunnan
ilmapiirilläkin on paljon merkitystä.
Suhde alkoholiin jakaa ihmiset voimakkaasti. Eduskunta äänesti
aikanaan läpi lain, jonka mukaan isä tai äiti
ei saa pyytää alaikäistä lasta
hakemaan oluttölkkiä jääkaapista.
Oltiin niin tiukkoja, niin tiukkoja. Salmiakkikossun noustessa nuorten
suosioon se kiellettiin. Nyt karkkiviinoja myydään
sujuvasti pikkupulloissa ja mielikuvamainonta tekee niistä hyvää tuovia
taikajuomia.
Kieltolaki osoitti kuitenkin toimimattomuutensa. Silti me tiedämme
sen, että hinta, saatavuus ja asenteet ovat ne pelimerkit,
joita meillä kulutuksen kasvun hillinnässä on
käytössä. Kivaa taikasauvaa ei ole. Nyt
käsittelyssä olevat mainonnan muutokset ovat kannatettavia,
mutta ne eivät ole riittäviä. Toivon,
että alkoholi nähtäisiin myös
työurakysymyksenä.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ensiksi aluksi haluan todeta oikeastaan edustaja
Pelkosen puheenvuoron jälkeen sen, että tämä laki
on vain osa alkoholipolitiikkaa emmekä me tällä lailla
ratkaise kaikkia niitä alkoholiongelmia. Mutta tällä lailla
voidaan vaikuttaa meidän alkoholin kulutukseen, ja tämä on
yksi osa sitä kokonaisuutta, jonka eteen muun muassa alkoholilain
kokonaisuudistuskin sitten vaikuttaa, kun se tulee meidän
käsittelyyn, ja tämäkin koskettaa yhtä sen
osa-aluetta.
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys alkoholimainonnasta
on keskusteluttanut valiokuntaa paljon. Olemme saaneet kaksi erinomaista
lausuntoa työmme tueksi, ja valiokuntakuulemiset ovat olleet
erittäin avartavia. Käytännössä nämä ovat
osoittaneet sen, miten tärkeällä asialla me
olemme ja että alkoholin mainontaa tulee rajoittaa lasten
ja nuorten osalta.
Pidän valiokunnan mietintöä näihin
olosuhteisiin nähden hyvänä. Siinä avattiin
hyvin, mitä ongelmia mainonnan suhteen tällä hetkellä on
ja mihin asioihin meidän pitää puuttua.
Parempaa mietintöä me emme kuitenkaan pystyneet
tällä hetkellä kirjoittamaan, vaikka
henkilökohtaisesti olisin toivonut tiukempiakin säännöksiä.
Hallituksen esityksen tavoitteena on, että lapset ja
nuoret altistuisivat alkoholin mainonnalle nykyistä vähemmän.
Sitä me haluamme. Esityksen perusteluna on, että vähäisempi
altistuminen alkoholimainonnalle johtaa osaltaan lasten ja nuorten
vähäisempään alkoholinkäyttöön.
Siitä me olemme kaikki samaa mieltä.
Mutta ovatko nämä keinot riittäviä?
Tämä esitys on meille kullekin ollut kohtuullisen
henkilökohtainen ja ehkä juuri tästä syystä meille
myös jossain määrin vaikea. Meillä on
omia erilaisia, joillakin jopa erittäin vaikeitakin kokemuksia
siitä, miten alkoholi on vaikuttanut niin omaan perhe-elämään
kuin myös lähiyhteisöön.
Minun on ollut vaikea ymmärtää myös
sitä, miksi emme tee kaikkeamme sen eteen, jotta lapset
ja nuoret eivät joutuisi alkoholin haitoille alttiiksi.
Siitä me valiokunnassa olemme olleet myös hiukan
erimielisiä ja epävarmoja. Osa valiokunnan jäsenistä olisi
tukenut alkoholin mainonnan täyskieltoa, ja osa sallisi
mainonnan tämän mietinnön mukaisesti.
Mutta tässä vaiheessa meillä ei ole
tiukempia keinoja käytettävissä. Yhdyimme
sivistysvaliokunnan näkemykseen siitä, että tulevassa
alkoholilain kokonaisuudistuksessa on mahdollista linjata nyt ehdotettua
kattavammin ja tiukemmin alkoholiin liittyvää mainontaa.
Eli meille jää suuret odotukset tulevaan alkoholilain
kokonaisuudistukseen. Kysymys kuuluu: mitkä keinot meillä siinä vaiheessa
ovat käytössä, miten pitkälle me
voimme vielä mennä, ja miten pitkälle
me etenemme?
Jo tämän lain osalta olemme moneen kertaan todenneet,
että kompromisseja on tehty. Voi sanoa rehellisesti, että laki
ei ole tyydyttävä sosiaali- ja terveyspoliittisesta
näkökulmasta, mutta meillä on muitakin
näkökulmia, joita pitää ottaa huomioon.
Arvoisa puhemies! Ymmärrän näkemyksiä urheilusponsoroinnista
ja mainonnasta ja sen markkinoinnista, mutta en voi hyväksyä näitä näkemyksiä vastuullisen
alkoholipolitiikan perusteluina. Meidän on annettava suurempi
painoarvo sosiaali- ja terveyspoliittisille näkökulmille.
Johtoajatuksena pitää olla ihmisten hyvä terveys,
hyvinvointi, perheiden hyvinvointi ja lasten ja nuorten oikeus päihteettömään
ympäristöön.
Mielestäni sivistysvaliokunnan tiukassa lausunnossa
on otettu hyvin kantaa alkoholimainontaan eri näkökulmista.
Esimerkiksi sivistysvaliokunta piti lausunnossaan oikeansuuntaisena,
että televisiomainonnan aikarajaa pidennetään
tunnilla. Valiokunta korosti kuitenkin, että ajankäyttötavat
ovat muuttuneet ja kello 22 ei välttämättä ole
enää riittävä raja. Sivistysvaliokunta
esittikin, että sosiaali- ja terveysvaliokunta harkitsisi mietojen
alkoholijuomien mainostamisen aikarajojen asettamista kello 23:een.
Ongelmana ei ole vain televisiomainonnan kellonaika vaan myös se,
että vastaavia mainoksia nuoret voivat katsoa nyt ja tulevaisuudessa
myös netissä. Tosiasia on myös, että nuoret
ovat netissä ja television äärellä vielä kello
23:nkin jälkeen.
Edelleen sivistysvaliokunta piti lausunnossaan nuorten terveyden
kannalta alkoholilain kokonaisuudistuksen eräänä tärkeänä tavoitteena nimenomaan
alkoholin mielikuvamainonnan täyskieltoa. Kirjasimme mietintöön,
että on välttämätöntä,
että alkoholilain kokonaisuudistuksessa etsitään
uusia, tehokkaita ja selkeitä keinoja lapset ja nuoret
tavoittavan alkoholimainonnan rajoittamiseksi ja alkoholimainontasäännösten valvonnan
tehostamiseksi.
Toivon, että tulevaisuudessa meillä eduskunnassa
on valmiuksia tehdä nykyistä tiukempia säännöksiä sivistysvaliokunnan
ja useiden asiantuntijoiden näkemysten mukaisesti käyttämällä tuotemerkkejä,
jotka kertovat asiallisesti tuotteiden tarvittavat tiedot, ja se
riittäköön. — Kiitos.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tässä salissa on
ainakin edustaja Hannes Manninen viime vaalikaudella todennut erään asian
yhteydessä, että on asioita, joita kukaan ei kannata,
mutta ne etenevät, ja sitten on asioita, joita kaikki kannattavat,
mutta ne eivät etene. Meillä on käsittelyssä Kataisen
hallituksen esitys alkoholimainonnan rajoittamisesta, jossa on tilanne,
missä eduskunnan selkeä enemmistö ei kannata
tämän lain hyväksymistä, mutta
todennäköistä on, että tämä tulee
hyväksyttyä hallituksen esityksen mukaisena. Salin
oikealta reunalta löytyy riittävästi
voimia siihen, että tämä esitys menee
läpi. Sen verran on kokemusta hallituspuolueen kansanedustajana
olemisesta ja elosta, että sympatiapisteitä niille,
joille tämän lain hyväksyminen tekee
tuskaa.
Meillä on tässä maassa voimia, jotka
ovat olleet tämän asian käsittelyn aikana
vahvoja, ovat tehneet vahvaa vaikuttamistyötä jo
ennen kuin tämä esitys on tänne tullut,
ja ennakoida voi, että heidän työnsä jatkuu.
Voisin jakaa vuoden lobbari -palkinnon sosiaali- ja terveysvaliokunnan
näkökulmasta Panimoliitolle. Loistavaa työtä,
aivan loistavaa työtä. Niin paatoksellista ja
omaan asiaan paneutuvaa työskentelyä harvoin tapaa — välillä jopa
tilanteita, joissa on kansanedustajan roolissa saanut kokea, kuinka
ymmärtämätön sitä onkaan
ylipäätänsä niistä asioista,
joita valiokunnassa ja eduskunnassa käsitellään.
Tässähän rekordi on muutaman vuoden takaa,
kun tuolla Mannerheimintiellä oli ulkomainoksia, joissa viitattiin
tähän taloon ja todettiin, että täällä on ihmisiä,
jotka eivät ymmärrä näistä asioista
yhtään mitään.
Hämmästelen sitä paatosta, jolla
tässä salissa yksi puolue, jonka edustajia tällä hetkellä salista ei
löydy ensimmäistäkään,
on tätä asiaa ajanut eteenpäin. Edustaja
Pelkonen toi kokoomuksen kannan esiin, ja ai ai, kun se kuulosti
tutulta: kuin yksi yhteen valiokunnassa asiantuntijalausuntonsa
antaneen Panimoliiton kannanotot.
Olen edustaja Pelkosen kanssa samaa mieltä siitä,
että nykynuoret ovat meitä, tätä sukupolvea,
fiksumpia, joitten edustajat nytkin salissa ovat. Edustaja Pelkonen
vannoi puheenvuorossaan kunnollisen valistuksen nimiin. Niin on vannonut
Panimoliittokin. Yksi asia valiokunnan asiantuntijakuulemisen yhteydessä,
joka oli valiokunnan jäsenille hyvin avartava kokemus, oli
se, miten valistuksessa voi onnistua, jos toisella puolella ovat
eurot, joilla tehdään koko ajan vastakampanjaa
sen valistuksen vaikutuksen ehkäisemiseksi.
Sitten edustaja Pelkonen totesi, että pakkojen ja rajoitusten
aika on ohi ja pitäisi löytää muita keinoja.
Sitten edustaja Pelkonen kuitenkin kannatti päihdeäitien
pakkohoitoa. No, ehkä nyt saivartelen ja otan yksittäisiä lauseita
hänen puheenvuorostaan esiin turhanpäiten, mutta
kuten jo totesin, edustaja Pelkosen puhetta kun kuunteli, niin copyrightin
olisi varmaankin voinut antaa, lähes suorat sitaatit yksi
yhteen, Panimoliitolle. Vuoden 2013 sosiaali- ja terveysvaliokunnan
lobbaripalkinnon annan Panimoliitolle.
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Vehviläinen totesi
täällä, että Panimoliitto tarvitsee
enemmän jääkiekkoa kuin jääkiekko
tarvitsee Panimoliittoa. En ole koskaan ymmärtänyt,
esimerkkinä Salpausselän kisat, joissa olen itse
käynyt alta kouluikäisestä lähtien
ja sittemmin omien lasteni kanssa: ensimmäisenä portista
sisään mennessä on jättikokoinen
olutteltta. Se mielikuva, joka syntyy urheilutapahtuman ja alkoholin
yhteen liittämisestä on jotain sellaista, jota
en ymmärrä. Kyse on mielikuvien herättämisestä.
Urheilu, liikunta tarvitsee sponsorituloja, mutta jossain kulkee
sekin raja, mikä on niiden sponsoritulojen hinta.
Arvoisa herra puhemies! Alkoholin saatavuudella ja hinnalla
on vaikutusta kulutukseen myös siten, millaista valistusta
voimme tehdä. Mielikuvamainonta tulee rajoittaa vain tuotetietoihin. Siitä on
valmis esitys olemassa, kun se esitys vain halutaan toimeen, täytäntöön
laittaa.
Lars Erik Gästgivars /r:
Arvoisa herra puhemies! Alkoholilain muuttaminen: Alkoholin mainonta
on aika usein Suomen hallituksien pöydällä.
Joskus sitä lisätään, joskus
sitä vähennetään. Nyt olisi
aika viimein hyväksyä, että alkoholivero
pitäisi rakentaa niin, että alkoholia ja viiniä voitaisiin
tarjota ravintolassa samaan hintaan kuin Alkon myymälässä.
Silloin viinin, oluen ja alkoholin juominen siirtyisi kotoa, puistoista,
autoista valvottuihin ravintolatiloihin. Ja mikä parasta,
pullosta juominen loppuisi ja me suomalaiset siirtyisimme ison harppauksen
Länsi-Euroopan alkoholikulttuuriin päin. Syntyisi
tuhansia ja taas tuhansia työpaikkoja, ja alkoholi nautittaisiin
valvonnan alaisuudessa.
Hotelli- ja ravintola-ala on aina katsonut, että kaikennäköiset
pompottelukiellot ovat johtaneet Suomen tämän
hetken alkoholiongelmiin. Jokainen on lukenut tai kuullut kieltolain
asioista. Tämä on monelle teille varmaan vaikea
hyväksyä, mutta pitää muistaa,
että kaikki, mikä on kielletty, sitä pitää kokeilla,
niin myöskin meidän nuorison. Ei kai kellään
ole jäänyt huomaamatta, että kun Suomi
siirtyi EU:hun, meidän nuoret ovat tulleet eurooppalaisiksi,
ja siellä se ei ole hyväksyttyä, että nuori
on humalassa. Humala lasketaan siellä sairaudeksi ja viinariippuvuudeksi,
ja sitä meidän nykynuorisomme ei halua, tulla
katsotuksi sairaaksi. — Kiitos.
Yleiskeskustelu päättyi.