20) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi yleisradioverosta annetun
lain 2 §:n muuttamisesta
Maria Lohela /ps:
Arvoisa herra puhemies! Yleisradion tehtävää julkisten
palvelujen tuottajana ei ole syytä väheksyä,
mutta Yleisradiota ei pidä myöskään
asettaa julkisen palvelun tuottajana erityiseen asemaan. Taloudelliset
paineet koettelevat laajasti ja syvästi koko yhteiskuntaamme,
sen eri sektoreita ja eri julkisia palveluita ja niiden käyttäjiä.
Leikkuri käy monessa kohtaa, mutta Yleisradiolle sen sijaan
on luotu lisäraha-automaatti. Veronkorotus per Yle-veroa
maksava on pieni summa, mutta kyse ei olekaan muutamasta yksittäisestä eurosta
vaan periaatteesta. Kun tingitään ja kun esimerkiksi
lapsilisien taso on jäädytetty, niin on kohtuullista
edellyttää samaa myös Yleisradiolta.
Esitän, että perussuomalaisten vastalauseen mukaisesti
lakiehdotus hylätään.
Hanna Mäntylä /ps:
Arvoisa puhemies! Tiedämme kaikki, että Suomessa
eletään tällä hetkellä taloudellisesti
hyvin haastavia aikoja. Indeksikorotukset on jäädytetty
muun muassa lapsilisien kohdalla eli heiltä, jotka kipeästi
korotuksen tarvitsisivat. Kyse onkin periaatteellisesta kysymyksestä,
oikeudenmukaisuudesta, ei Ylen merkityksen tiedon välittäjänä väheksymisestä. Kannatankin
näin ollen edustaja Lohelan tekemää hylkäysesitystä.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Edelliset puhujat ovat aivan oikeassa siinä,
että on kovin erikoista, että Yleisradio Osakeyhtiö voi
elää tässä yhteiskunnassa aivan
omaa elämäänsä riippumatta siitä,
kuinka ahtaalla kaikki muut, yhteiskunnan tulonsiirtojen varassa
olevat ovat tai kuinka ahtaalle muu media tässä taloudellisessa
kilpailussa on joutunut.
Tämä puhuttu indeksikorotus, jota edelliset puhujat
vastustivat, oli vakavan pohdinnan alla myös eduskunnan
valtiovarainvaliokunnan verojaostossa. Kuulimme asiasta ministeriötä ja
eduskuntaryhmistä suurimman ryhmän puheenjohtajaa,
Yleisradion hallintoneuvoston puheenjohtajaa ja toimitusjohtajaa,
ja päädyimme kuitenkin siihen eduskuntaryhmien
linjaukseen, että nyt tälle alkavalle vuodelle
indeksikorotukseen ei tehdä muutoksia. Eli tuo aiemmin
tehty Ylen indeksikorotus tulee ensi vuonna voimaan käytännössä samansisältöisenä
kuin
eduskuntaryhmät siitä aiemmin sopivat.
Tämä toivoakseni ei kuitenkaan ole ikuinen kiveen
kirjoitettu totuus, vaan kyllä yleisradioyhtiönkin
pitää elää siinä ajassa,
missä koko muu mediakenttä toimii. Sen vuoksi
me verojaostossa edellytimme ja saimmekin kuulla, että eduskuntaryhmät
ensi keväänä Yleisradion hallintoneuvostoa
ja hallitusta kuultuaan päättävät
uudelleen tulevien vuosien Yleisradion indeksikorotuksista. Toivon,
että tuossa tilanteessa otetaan nykyistä paremmin
huomioon se, missä taloudellisessa tilanteessa koko yhteiskunta
makaa.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Zyskowicz piti täällä aiemmin
tänään rajun ja raflaavan puheenvuoron,
silloin kun käsiteltiin opintotukea ja opiskelijoiden aseman
parantamista. Zyskowicz vetosi taloudelliseen tilanteeseen, mikä meillä Suomessa
tällä hetkellä on, ja ettei missään
tapauksessa ole vara opiskelijoiden opintotukea eikä taloudellista
asemaa tältä osin parantaa. Hän toi esille
ihan tärkeitä lukuja. Tänä vuonna
otetaan velkaa 9 miljardia. Siteeraan Zyskowiczia siinä,
että hän sanoi, että se on 52 miljardista,
joka on valtion budjetti, iso osa, liki 20 prosenttia. Ensi vuonna
otetaan velkaa se 7,2 miljardia tällä tietoa.
Mikä on lopullinen summa sitten, sitä ei vielä tarkkaan
ottaen tiedetä. Siteeraan edelleen Zyskowiczia: Elämme
rajusti yli varojemme. Me otamme syömävelkaa.
Ihmettelen nyt, että edustaja Zyskowicz ei ole tässä kohdassa
sitten puolustelemassa näitä säästöjä niin, että on
kohtuullista vaatia myöskin Yleisradiolta sitä,
että Yleisradio osallistuu näihin yleisiin säästötalkoisiin,
jotka ovat välttämättömiä kuitenkin
tässä maassa.
Arvoisa puhemies! Kannatan edustaja Mäntylän
esitystä.
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä on sinänsä mielenkiintoinen
keskustelu. Muste ei oikeastaan vielä ole kuivunut tuosta
Yleisradion rahoituslaista, joka tässä salissa
hyväksyttiin, ja silloin kun se laki hyväksyttiin,
niin me varsin hyvin tiesimme tämän maan taloudellisen
tilanteen. Sitä lakia rakennettaessa tietoisesti haluttiin
luoda järjestelmä, joka turvaa Yleisradiolle ikään
kuin eduskunnan päätöksistä tavallaan
riippumattoman rahoituksen, ja näin tuolloin tehtiin. Mutta
nyt sitten keskustellaan asiasta säästöjen näkökulmasta.
Mielestäni kaikkia asioita pitää harkita
rinnan silloin, kun säästöjä tehdään,
mutta täytyy myös tunnustaa se, että jos
tässä yhteydessä päädytään
siihen, että tuota indeksikorotusta ei tehdä,
niin silloin tuo koko rahoituslaki aukeaa ja se pitää miettiä siitä näkökulmasta
uudelleen.
Yleisradion hallintoneuvosto pyysi Yleisradion hallitusta arvioimaan,
minkälaisia seurauksia sillä, että indeksikorotuksia
ei tehtäisi, olisi Yleisradion toiminnalle, ja minusta
on kohtuullista odottaa noita seurauksia ja katsoa sen jälkeen,
minkälaisia vaikutuksia indeksijäädytyksellä olisi
Yleisradion toimintaan. Näin me toimimme kaikkien muidenkin
säästölakien suhteen. Me arvioimme niiden
vaikutukset, ja meidän pitää myös
arvioida rinnakkain erilaisia säästötoimia,
joita tehdään.
Minusta myös se argumentti, jossa sanotaan, että myös
Yleisradion pitää säästää,
kun kaupallinenkin media säästää,
on aika huono. Kaupallisen television liiketoiminta on noussut muutaman
viimeisenkin vuoden aikana vielä ja kohtuullisen hyvin.
Myös monissa printtimedioissa jaetaan osinkoja. Me synnytämme
tietoisesti sellaista kuvaa, jossa ainoastaan Yleisradio eläisi ikään
kuin ilman säästötalkoita, mutta jos
katsotaan Yleisradion historiaa, niin siellä on kyllä säästetty
ja kohtuullisen paljon, ja niin siellä pitää tehdä myös
tulevaisuudessa, jotta ohjelma on laadukasta ja jotta se voi täyttää yleisen
julkisen palvelun tehtävät.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Juuri noista syistä, mitä edustaja
Filatov tuossa kertoi, valtiovarainvaliokunnan verojaosto päätyi
siihen, että ensi vuoden osalta tuo indeksikorotus on perusteltua
katsoa. On kuitenkin syytä muistaa se, että kun
Yleisradion hallintoneuvosto pyysi hallitustaan selvittämään
tuon indeksikorotuksen jäädyttämisen
vaikutuksia, niin eihän se niin voi olla, että Yleisradion
hallintoneuvosto tai Yleisradio itse päättää siitä,
paljonko veronmaksajilta kerätään meidän
yhteisiä varojamme käytettäväksi
heidän toimintansa tukemiseen. Veronmaksajilta kerätään
varoja erilaisiin tarkoituksiin, ja kyllä me tässä salissa
olemme tänäänkin keskustelleet siitä,
kuinka tuota niukkuutta, jota äsken edustaja Turunen ja
aiemmin päivällä edustaja Zyskowicz täällä kuvasi,
pystytään jakamaan erilaisille sektoreille, ja
kyllä näissä talkoissa pitää olla
myös Yleisradion mukana. Ei voi olla niin, että Yleisradio
toimii tässä yhteiskunnassa ainoana saarekkeena,
jota ympäröivä yhteiskunta ei koske.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! En halua pitkittää tätä iltaa
mutta ihan nopeasti toteaisin, että kyllä meidän
on mietittävä se, ketkä säästötalkoisiin
osallistuvat. Kyllä kaikkien niitten, joilla on mahdollisuus
osallistua, täytyy osallistua, ja Yle minun mielestäni
kuuluu kyllä tähän ryhmään.
Oliko taloudellinen tilanne selvillä silloin, kun tästä indeksikorotuksesta
ja Yle-verosta päätettiin? Ei tämän
päivän taloudellinen tilanne tässä muodossa
ollut kyllä selvillä, mutta iso asiahan tässä on,
että täytyy ymmärtää ja
hyväksyä ja nähdä se, että Yle
toimii kuitenkin sillä osa-alueella, jolla toimii kaupallisia
yrityksiä, ja kyllä minä nostaisin esille
myöskin tämän kilpailua vääristävän
tekijän eli sen, että yksi toimija saa yhteiskunnan
varoista toimintansa rahat ja niin, että ne on vielä indeksiin
sidottu, etteikö olisi sellaista mahdollisuutta, että huonossa
taloudellisessa tilanteessa tämä indeksikorotus
voitaisiin jäädyttää.
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Totta kai eduskunnalla on budjettivalta ja
eduskunta voi sellaisen päätöksen tehdä,
jossa tuo indeksikorotus jäädytetään.
Minusta se on ihan itsestään selvää,
ja olen samaa mieltä edustaja Katajan kanssa siitä,
että ei ole Yleisradion hallintoneuvoston tai hallituksen
tehtävä tehdä esityksiä niistä säästöistä,
joita sen rahoitukseen tehdään, mutta se on varmastikin
paras arvioimaan niiden säästöjen seurauksia,
ja siksi on kohtuullista, että hallitus tuon arvion tekee.
Sen sijaan taloudellisesta tilanteesta olen sitä mieltä,
että meillä on varmasti vuoden pari ollut jo tiedossa
se, millaisissa olosuhteissa elämme. Eli tässä ei
varmaankaan ole tapahtunut mitään kovin dramaattista nyt
viimeisen puolen vuoden aikana.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Toivottavasti olen väärässä,
kun arvaan, että kun Yleisradiolta kysytään
sitä, mikä on indeksikorotuksen jäädyttämisen
vaikutus, niin meille tuodaan tiedoksi ne kaikkein kipeimmät
kohdat, jotka sitten kansanedustajat joutuvat nielemään,
jos tuota korotusta ei tehdä. Mutta kun edustaja Turunen
viittasi täällä kokoomusedustajien kantoihin
tässä aiemmassa asian käsittelyvaiheessa, niin
on pakko todeta, että tuossa syksyn keskustelussa, jossa
indeksikorotuksesta eduskunnassa puhuttiin ryhmien välillä,
tapahtui kyllä menettelytapavirhe siltä osin,
että oppositiopuolueiden ryhmäpuheenjohtajat eivät
olleet mukana tuossa keskustelussa. Yleisradiosta päättäminen
ei saa olla hallitus—oppositio-politiikkaa. Kun nyt mukana
olivat vain hallituspuolueiden ryhmäpuheenjohtajat, taisi
käydä niin, että kokoomusryhmän
edustaja oli loppupeleissä ainoa, joka oli selkeästi
sitä mieltä, että ensi vuodelle tuota
indeksikorotusta ei pitäisi tehdä, mutta jos mukana olisivat
olleet myös oppositioryhmien edustajat, niin tuo lopputulos
olisikin saattanut olla toinen. Ensi keväänä,
kun tuota kysymystä pohditaan, toivottavasti vastaavaa
menettelyvirhettä ei tapahdu.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Ei tämä saakaan olla tietysti
mitään hallitus—oppositio-politiikkaa,
vaan tässäkin kuuluttaisin tätä maalaisjärkeä,
että kun meillä on heikko taloudellinen tilanne,
niin silloin kaikkien täytyy pystyä näihin
säästötalkoisiin osallistumaan, niin Yleisradionkin.
Mutta toisaalta sitten on semmoinen asia, että kansanedustajat
elävät kuitenkin tietyllä tavalla julkisuudessa,
niin että en rupea räyhäämään
tässä sen enempää, koska Yle
on kuitenkin merkittävä tiedotusväline
tässä maassa.
Keskustelu päättyi.