Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kyseessä on erittäin
tärkeä lainsäädäntö.
Tässäkin vaikeassa taloudellisessa tilanteessa,
jossa elämme, metsäteollisuuden viennin osuus
on noin viidennes ja kansantaloudellinen ja alueellinen merkitys
metsätaloudella on todella suuri. Eikä myöskään
meidän metsäteollisuus ole mikään
iltaruskon ala, vaan myöskin perinteisellä metsäteollisuuden
paperi- ja sellupuolella, sahapuolella näkymät
ovat varsin hyvät, puhumattakaan siitä, että metsiin
pohjautuva biotalous tulee luomaan merkittävää uutta
hyvinvointia niin biolääketieteessä kuin
myöskin energian ja muussa metsiin pohjautuvassa elinkeinojen
kehittämistyössä.
Tämän lainsäädännön
tarkoitushan on varmistaa puun saatavuus myös meidän
teollisuudelle, niin sahoille kuin muulle puuta käyttävälle
teollisuudelle, antaa metsien hoitoon yleiset ohjeet metsänomistajille
ja myöskin tietyllä tavalla velvoitteet kansantalouden
ja koko Suomen hyvinvoinnin kannalta keskeiselle sektorille. Tällä hetkellähän
jopa neljännes meidän puuvarannosta jää käyttämättä.
Voi sanoa, että todella suurta varallisuutta laiminlyödään
ja jätetään hyödyntämättä tässä maassa.
Osittain myöskin metsäteollisuuden kehittämisessä on
ollut kvartaaliajattelua. On tehty raskaita ratkaisuja, Kemijärven
sellutehtaita ja monia muita, joita voidaan arvioida ja pitää suoraan
varsin kriittisesti arvioida tämän päivän
valossa.
Meidän pitää nähdä metsäteollisuuden
kehittäminen kansallisena asiana, ja tällä lainsäädännöllä pyritään
siis varmistamaan se, että metsäteollisuus voi
luottaa puun saatavuuteen, niin sahateollisuus myöskin
raaka-aineen saatavuuteen. Tältä osin täytyy
puhemies Heinäluomaan yhtyä, että ei
tämä parlamentaarinen valmistelu, jota tässä maassa
kansallisesti tärkeissä asioissa on harrastettu,
saa olla aikansa elänyt. 1994—95 silloista suurta
metsälakia valmisteltiin parlamentaarisessa komiteassa
Eljas Pohtilan johdolla. Olin siinä SDP:n edustajana ja
väitän, että se valmistelu loi todella
merkittävällä tavalla perusteita metsien
uudistamiselle ja metsänhoidolle.
Muun muassa silloinkin nousi hyvin keskeiseksi kiistan aiheeksi
metsänhoitolain 8 §:n muovaaminen. Se
on siis metsien uudistamista koskeva pykälä. Yleensähän
ajatus siitä, että uudistushakkuun jälkeen
alueelle on saatava kohtuullisessa ajassa kasvatuskelpoinen taimikko,
jonka kehittämistä muu kasvillisuus ei välittömästi
uhkaa, on edelleen valitettavasti selkeä tavoitteen osalta.
Tämä kohtuullisen ajan määrittely
oli silloin kova vääntö, ja SDP:hän
pystyi saamaan sen komiteanmietinnön 5 vuodesta 3 vuoteen
sitten hallituksen esityksessä.
Mutta se, mikä valitettavasti tänä päivänäkin on
ongelma, on se, että vuodesta 95 saakka on tämä metsien
uudistamisvelvoite jossain määrin ollut keskustelematta
ja hämärtynyt siltä osin, että metsänhoitoyhdistyslainsäädäntö tuli
uudistettavaksi hallitusohjelman mukaisesti. Se oli myöskin
vuonna 95 SDP:n vastalauseen yksi vaatimus. Vaadittiin, että pitää nimenomaan
saada tätä veronluonteista pakkojäsenyysjärjestelmää muutettua
metsäalan kilpailua suosivalla tavalla. Tämä tavoitteemme
on siis toteutunut nyt tämän hallituksen esitysten
kautta, mutta palaan tähän metsälakiin.
Hallitusohjelmassa kesällä 2011 Säätytalolla nimenomaan
väännettiin määritelmästä,
millä tavalla kasvatuskelpoisen taimikon aikaansaamiseksi
tulee korostaa määräaikojen ja ensiharvennusten
merkitystä ja velvollisuutta. Meillähän
on Metlan arvioiden mukaan jopa 1,2 miljoonaa hehtaaria laiminlyöty — tavaton
määrä. Metsät pitäisi
muka uudistaa, mutta tukehduttaa ne saa lain mukaan. Tämä on
aika vakava kysymys, koska puun saatavuutta parannetaan nimenomaan
uudistamalla metsälainsäädäntöä metsänhoidon
kannustavuutta ja pitkäjänteisyyttä edistävällä tavalla.
Tältä osin hallituksen esitys oli kyllä pettymys,
ja täytyy ihmetellä, että paitsi parlamentaarinen
valmistelu ja poliittinen vuorovaikutus vähän
pettivät, näköjään
myöskään metsäsektorin keskeiset
toimijat eivät kyllä riittävästi
näkyneet. Tuli vähän tämmöinen
ehkä luonnonsuojeluun liittyvä näkökulma
enemmän ulos koko tästä keskustelusta.
Metsänomistajan valinnanvapautta korostettiin, ja vähän
tuli kai tämmöinen iltarukoustyyppinen tuuli siemenen
tuokoon -ajattelu.
Se, mikä oli pahinta, oli se, että tässä 8 §:n
uudistamispuolessa jätettiin kasvatuskelpoisen taimikon
kriteeriksi 0,4 metrin keskipituusvaatimus. Tämä on
aika vakava virhe sen takia, että jokainen metsäalaa
tunteva olisi voinut neuvoa, että tämä ei
takaa havupuiden istutustaimikoiden säilymistä havupuuvaltaisina
vaan ne muuttuvat tietysti hoitamattomina lehtipuuvaltaisiksi, joissa
tietysti vesasyntyinen hieskoivu on valtapuu. Eli koivuvastaa kyllä tulee,
mutta ei tule sitä sahojen tarvitsemaa raaka-ainetta, mäntyä ja
kuusta, jotka ovat kansallisesti meille erittäin tärkeitä.
SDP käynnisti valiokunnassa voimakkaan keskustelun,
ja olemme kiitollisia siitä, että muut puolueet
ymmärsivät tämän huolemme. Se,
että saatiin kriteeri muutettua 0,5 metriin, vastaa pääosin
männyn uudistamiseen liittyviin vaatimuksiin, mutta tämä määre
ei riitä vielä kuusen taimen eli kuusikon perustamiseen
liittyviin kriteereihin. Siinä pitää olla
vähintään 0,7 metriä kriteerinä.
Tältä osin sitten väännön
jälkeen saatiin kuitenkin tätä koskevat
kannanotot ja lausuma, että alempiasteisella säännöstöllä on
huolehdittava siitä, että vesa- ja siemensyntyiset
lehtipuut eivät tavoita havupuuvaltaisilla taimikoilla, muun
muassa kuusitaimikoilla, istutustaimien keskipituutta.
Tätä on kyllä tarkkaan nyt myös
seurattava, koska sahateollisuus, kuten viime päivienkin
uutisista olemme nähneet, on ala, joka toisi meille hyvinvointia
ja työtä. Tältä osin pitää myöskin pystyä ottamaan
se jo silloin vuonna 95 sosialidemokraattien eriävässä mielipiteessään
esittämä laajempi näkökulma
huomioon nyt metsäpoliittisen ohjelman valmistelussa, metsäpoliittisen
selonteon valmistelussa. Metsäteollisuuden kehittämisedellytykset,
verotus ynnä muut tekijät mukaan lukien, on käytävä kyllä tässä yhteydessä perusteellisemmin
läpi, että metsiä myöskin uudistetaan
ja hoidetaan.
Tärkeä näkökulma oli myös
se, että tämmöinen sosiaalinen kriteeri,
sosiaalisen kestävyyden turvaaminen, saatiin muun muassa
Puuliiton aiheellisen huolen mukaan myöskin mietintöön. Nythän
metsänhoidon käytännön töitä ulkoistetaan
ulkopuolisille toimintaketjuille, joissa on todistettavasti paljon
työehtosopimusten ja myöskin harmaan talouden
kanssa valitettavasti ilmeneviä yhteiskuntavelvoitteiden
laiminlyöntipiirteitä. Tältä osin
tätä sosiaalista kriteeriä korostetaan.
VR:n hallintoneuvoston puheenjohtajana olen myös iloinen
siitä, että metsänkäyttöilmoituksen piiriin,
ennen Eino-myrskyä, otettiin mukaan nimenomaan myös
puiden kaatumisen uhka radoille. (Puhemies koputtaa) Nopeiden junien
aikana tämä on asia, joka on myöskin
vakavasti nyt otettava suojavyöhykkeiden osalta huomioon. — Kiitoksia.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Rajamäen iltarukous puiden
pituudesta on ihan paikallaan, ja itse myöskin valiokunnassa pidin
kannattavaa puheenvuoroa siitä. Kyllä tuo valiokunnan
esitys, 0,5 metriä, mikä jäi sinne, on riittämätön,
vaikka se oli 10 senttiä enemmän kuin hallituksen
esitys, mutta monesti Etelä-Suomessa, jos laikutetaan metsää,
laikku saattaa olla maanpinnasta parikymmentä senttiä alaspäin.
Jo heinät kasvavat semmoisen 0,5 metriä pitkän
taimen yli yhdessä kesässä, ja taimi
tukehtuu sinne, ja siinä mielessä Rajamäen
esitys, 0,7 metriä havupuille, olisi parempi. Tosin koivikot,
jotka kasvavat rehevässä Lounais-Suomessa kumminkin tuolla
kotiseudullani, 10 vuodessa, vaikkei ole koivuntaimia, vielä ohittavat
tuommoisen 0,7 metriä pitkän kuusentaimenkin,
ja sille käy huonosti, kun koivunoksat hakkaavat sen latvan
sitten kelvottomaksi.
Siinä mielessä Rajamäen esitys olisi
paikallaan, ja toivottavasti metsälakia vielä tulevaisuudessa
uudistetaan siihen suuntaan, että taimikoilta vaaditaan
suurempaa keskipituutta. Ihmettelen, että keskusta metsävaltaisena
puolueena hyväksyi tuommoisen 0,5 metriä ja senkin
jotenkin pitkin hampain, kun me vähän vaadimme
pitempää pituutta. Kyllä pitäisi
pitää huolta metsistämme myös
tulevaisuudessa. Se on myöskin kestävää kehitystä.
Keskustelu päättyi.