30) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi rajat ylittävästä terveydenhuollosta
ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssämme on
direktiivin implementointi, eli olemme tekemässä kansallista
lainsäädäntöä eurooppalaisesta
esityksestä, joka liittyy ihmisten vapaaseen liikkuvuuteen.
Ihmiset saavat oikeuden valita terveydenhuollon toimijan tässä lailla
kirjoitetulla tavalla, jolla valinta on mahdollista tehdä.
Tämä laki on kannatettava. Me tuemme tätä esitystä,
mutta tähän esitykseen liittyy joitakin ongelmia,
jotka ovat seurausta siitä, että tämä suomalainen
malli — en vahingossa sanonut "suomalainen malli" — on
aika ajoin ongelmallinen, kun eurooppalainen malli lähtee
siitä, että on olemassa vakuutusperusteinen palvelujärjestelmä.
Eurooppalainen sosiaaliturvajärjestelmä lähtee
työperusteisuudesta, kun meillä on tilanne, missä sosiaaliturva
on asumisperusteista ja meillä kunnat verorahoitteisesti
tuottavat palvelut.
Tämän valmistelun yhteydessä tämä ongelma on
tullut selkeästi esiin. Rahoitusmalleja on ollut käytettävissä vaihtoehtoina
useampi, ja sitten loppuviimeksi valmistelu on päätynyt
siihen, että on tehty kompromissi, jossa on yhdistelty
valmistelun aikana olleita rahoitusvaihtoehtoja. Tämä esitys
on sellainen tästä nyt mennään
yli -esitys, josta vääjäämättä seuraa
paine siihen, että meidän on kansallisesti valmisteltava
sosiaali- ja terveydenhuoltoon uusi rahoitusmalli. Tämä kompromissi
mahdollistaa sen, että tämä direktiivi
tulee implementoitua, mutta kuten jo sanoin, tämä kuvastaa
laajemminkin sitä, että ihan meidän omasta
kotomaastamme lähtevät paineet siihen, että niin
sanottu monikanavarahoitus pitää muuttaa. Meidän
pitää mennä uuteen ratkaisumalliin.
Tämä potilaitten liikkuvuusdirektiivin täytäntöönpano
luo osaltaan painetta tähän meidän rahoitusjärjestelmäämme.
Tämän valmistelun hallitus on luvannut parlamentaarisesti
tehdä. Hallitus on kahteen otteeseen, ensin elokuun lopussa ja
sittemmin tässä niin sanotun rakennepakettinsa
yhteydessä pari viikkoa sitten, luvannut, että sosiaali- ja
terveydenhuollon uusi rahoitusmalli tähän maahan
valmistellaan parlamentaarisesti ja laajapohjaisesti.
Jotta mekin osaltamme tähän keskusteluun, jota
on käyty — ja hyvä on, kun on käyty — jälkemme
jätämme, me teemme lausumaehdotuksen. Keskusta
esittää, että tämän
lain päättämisen yhteydessä eduskunta
edellyttää, että osana kuntien yhteistyöhön
perustuvaa sosiaali- ja terveydenhuollon kokonaisuudistusta
toteutetaan samanaikaisesti hallinnollisten ratkaisujen kanssa sosiaali- ja
terveydenhuollon rahoitusuudistus. Rahoitusuudistus täytäntöönpannaan
mallilla, jossa keskeisenä perustana ovat nykyiset kuntien
valtionosuudet ja osa nykyisistä sairausvakuutuskorvauksista.
Eli, arvoisa puhemies, nykyisestä monikanavarahoituksesta
yksikanavaiseen sosiaali- ja terveydenhuollon rahoitusmal-liin.
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin haluan kannattaa tätä edustaja
Rehulan edellä tekemää lausumaehdotusta.
Sitten pari sanaa vielä tästä potilasdirektiivistä ja
sen implementoinnista. Ensinnäkin jokaiselle on tullut
selväksi tuolla asiantuntijakuulemisessa, että tämä meidän
terveydenhuoltojärjestelmä satoine eri järjestäjineen
ja monimutkaisine monikanavarahoituksineen ei taivu kyllä helpolla
tämän kaltaiseen potilasdirektiiviin, joka meillä nyt
on tässä käsiteltävänä.
Sen takia koko valiokuntakin jätti oman lausumansa siitä,
että tulee seurata, minkä verran Suomesta menee
ulkomaille ihmisiä terveydenhuollon asiakkaiksi ja minkä verran
tulee Suomeen. Täytyy sanoa, että kun tämä tulee
jo ensi vuoden alusta voimaan, eli parin viikon päästä,
niin ei käy todellakaan kateeksi niitä järjestäjiä ja
kuntia ja kuntayhtymiä, jotka joutuvat tämän
mukaan sitten toimimaan nykyisessä suomalaisessa terveydenhuoltojärjestelmässä ja
monimutkaisessa rahoitusjärjestelmässä.
Tämä keskustan tekemä lausumaesitys,
jonka tuossa edustaja Rehula edellä esitteli, lähtee
siitä, että me olemme todella myöhässä.
Tämän hallituksen olisi pitänyt jo pystyä laittamaan
liikkeelle tämä rahoitusuudistus, eikä niin
että tässä tämä syksy
menee vatuloidessa tämän parlamentaarisen komitean
tai työryhmän asettamista ja sitten vasta päästään
töihin ja ehkä ensi vaalikaudella sitten tehdään
jonkinlaisia askelmerkkejä sen rahoituksen uudistamisen
suhteen. Olisi ehdottomasti pitänyt toimia sillä tavalla,
että sote, järjestäminen ja hallinnointi,
järjestetään kerralla, samaan aikaan
tehdään myös sitten tämä rahoitusjärjestelmäuudistus,
ja siksi todellakin kannatan tätä edustaja Rehulan
tekemää esitystä, että tässä kiiruhdettaisiin.
Hanna Mäntylä /ps:
Arvoisa puhemies! Asian ensimmäisessä käsittelyssä perussuomalaiset jo
toivatkin esiin useita eri tekijöitä ja perusteluja,
miksi suhtaudumme erittäin varauksellisesti potilasdirektiivin
täytäntöönpanoon, joka tapahtuisi
uudella lailla rajat ylittävästä terveydenhuollosta.
Katsomme, että sitä ei tulisi toteuttaa nyt esitetyllä aikataululla
ja valmistelulla.
Esitetyt lakimuutokset asettavat terveydenhuollolle suuria ja
ennakolta vaikeasti arvioitavia haasteita ja epävarmuustekijöitä liittyen
etenkin siihen, miten paljon rajat ylittäviä terveyspalveluja
tullaan jatkossa käyttämään
toisissa EU- tai Eta-valtioissa tai Sveitsissä. Epävarmaa
on myös se, miten paljon suomalaisia terveyspalveluja jatkossa
käytettäisiin ja kuinka paljon siitä tulee
aiheutumaan Suomelle lisää erilaisia kustannuksia.
Tilanteessa, jossa suomalainen sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmä rahoitusmalleineen
sekä kuntasektori ovat suuressa rakennemuutoksessa, pidämme
tätä hallituksen esitystä erittäin
ongelmallisena.
Perussuomalaiset haluavatkin kiinnittää huomiota
siihen, että tällä hetkellä kansallisen
terveydenhuoltomme tulevaisuuden malli on auki eikä rakenneuudistuksen
aikataulusta ole selkeää tietoa. Vastuunjako kuntien
ja valtion tehtävien hoidon ja rahoituksen välillä on
avoinna, samoin kuin se, millaisia palveluja ylipäätään
tulevaisuudessa voidaan ja aiotaan suomalaisille turvata. Näin
ollen myös esityksessä jää täysin
epäselväksi, millaista kansallista palveluvalikoimaa ylipäätään
ollaan tulevaisuudessa luomassa tai turvaamassa. Rakenteelliset
muutokset tulisi olla linjattuina sekä selkeät
kustannusarvioinnit tehtyinä ennen kuin tätä esitystä hyväksytään.
Kannammekin suurta huolta kansalaisten yhdenvertaisuudesta sekä terveyspalvelujen
saatavuudesta, jotka voivat vakavasti vaarantua, kun kustannukset
tulevat nousemaan rajat ylittävän terveydenhuollon
myötä etenkin, jos varoja joudutaan vähentämään
kansallisten terveyspalveluidemme tuottamisesta ja kehittämisestä.
Vallitsevassa taloudellisessa tilanteessa, jossa tarjolla on vain niukkuutta
ja lisääntyviä säästöjä sekä suuria leikkauksia
hyvinvoinnista, pidämme tämän esityksen
hyväksymistä vastuuttomana.
Arvoisa puhemies! Perussuomalaiset pitävät esitystä julkisten
terveyspalvelujen osalta yleisesti ottaen ongelmallisena myös
siksi, että sosiaalipolitiikka kuuluu jäsenvaltioiden
toimivaltaan eikä EU:n perussopimuksia ole muutettu tältä osin.
Nyt käsittelyssä olevan esityksen lisäksi useat
muutkin hallituksen esitykset murtavat paitsi asumisperusteista
terveydenhuoltojärjestelmäämme myös
sosiaaliturvajärjestelmää. Perussuomalaiset
eivät tällaista kehitystä ja suuntaa
hyväksy.
On myös huomioitava eettinen näkökulma
eri maiden erilaisissa hoitokäytännöissä ja
siinä, miten potilaalla on mahdollista ennakolta saada
tietoa eri maiden hoitolinjauksista. Lisäksi perussuomalaiset
pitävät ongelmallisena sitä, että vastuukysymykset
esimerkiksi hoitovirheen tapahtuessa ovat liian epäselvästi
määriteltävissä ja näin
ollen potilaiden oikeusturvaa ei voida taata.
Palveluvalikoimaan liittyvät perustuslaillisetkin kysymykset
olisi myös selvitettävä perin pohjin
ennen lain hyväksymistä, samoin uuden toimielimen
perustamiseen liittyvät kysymykset. Pidämme oleellisena
myös tarkempaa selvitystä siitä, kuinka
muut maat, joita direktiivi koskee, ovat sen täytäntöönpanoa
vieneet eteenpäin. Myös lain toteutumisen seurantaan
ja sen vaikutusten arviointiin tarvitaan tarkka seuranta ja suunnitelma,
jolle on asetettava tiukka aikataulu. Lisäksi sosiaali-
ja terveydenhuollon suunniteltu rakenneuudistus rahoitusmalleineen
on oltava selvillä ennen kuin tästä laista
voidaan perussuomalaisten mielestä päättää.
Perussuomalaiset pitävät siis edellä mainituista
syistä esitystä liian keskeneräisenä ja
ennakoimattomana, jotta se voitaisiin hyväksyä.
Esitänkin, että lakiesitykset hylätään.
Maria Lohela /ps:
Arvoisa puhemies! Kannatan edustaja Mäntylän
tekemää hylkäysesitystä.
Keskustelu päättyi.