Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Työttömyysturvauudistuksen
punaisena lankana on työhön kannustaminen ja työelämän
pirstaloitumisen ymmärtäminen. Työttömyysturvaan
tarvittavasta suojaosasta on puhuttu pitkään.
Itsekin esitin sitä omassa välityömarkkinaraportissani,
mutta tuo ei ollut suinkaan ensimmäinen esitys, vaan samankaltaisia
ajatuksia on ollut esillä aiemminkin, muun muassa edellisen
hallituksen sote-, anteeksi, Sata-komiteassa. — Tuli semmoinen
olo, että tässä tuli joku freudilainen
lipsahdus tai muuta vastaavaa, mutta Sata-komitea on siis oikea
nimitys, vaikka taisin silloin joskus itse sitä sanoa salakomiteaksi. — Mutta
yhtä kaikki asia on ollut esillä jo aiemmin, ja
hallituksen ensimmäisen rakennepaketin yhteydessä sitä ei
vielä hyväksytty. Mutta kun tulopoliittinen ratkaisu
syntyi, niin siitä tuli kyytipoika tupolle, ja nyt se on
kohtuullisen nopealla aikataululla täällä meillä eduskunnassa
päätöksenteossa.
Hallituksen esitys siis on 300 euron suojaosasta työttömyysturvaan
ja työttömyysturvan omavastuuajan lyhenemisestä seitsemästä päivästä viiteen.
Molemmat ovat hyviä uudistuksia. Soviteltua päivärahaa
voi saada työtön jatkossa siten, että hän
saa ansaita 300 euroa kuukaudessa ilman, että se pienentää hänen
työttömyysturvaansa. Kun tulot ylittäisivät
tuon 300 euroa, niin mentäisiin nykyiseen järjestelmään,
jossa 50 prosenttia vähennettäisiin työttömyysturvasta.
Matkan varrella on ollut monta huhua siitä, että uudistus
ei koskisi työmarkkinatukea. Näiltä huhuilta
tämä päätösesitys leikkaa
nyt siivet. Suojaosa siis koskee työmarkkinatukea, peruspäivärahaa
ja ansiopäivärahaa. Lakiin jää kuitenkin
rajoitus, jonka mukaan työstä saadun palkan ja
ansiopäivärahan yhteismäärä voi
olla enintään työttömyyttä edeltävän
palkan suuruinen. Tässäkin otetaan askel eteenpäin.
Nykyisin katto on ollut 90 prosenttia, ja tuo katto nousee 100 prosenttiin.
Rajaus on siis varsin kohtuullinen. Eihän voi olla niin,
että työttömyysturvalla ikään
kuin elettäisiin paremmin kuin aiemmin, kun on tehty kokoaikaisesti
töitä.
Myös ansiosidonnaisen työttömyysturvan
piiriin pääsy helpottuu. Työssäoloehto
lyhenee nykyisestä 34 viikosta 26 viikkoon ja yrittäjillä 18 kuukaudesta
15 kuukauteen. Muutos helpottaa muun muassa pätkätöitä tekevien
ihmisten elämää sekä kannustaa
lyhyiden ja määräaikaisten töiden
vastaanottamiseen. Etuus kertyy jatkossa myös kaikesta
työstä, myös siis palkkatuetussa työssä.
Tätä kautta muutos parantaa työntekijöiden
yhdenvertaisuutta ja tasapuolista kohtelua. Työttömän
kannalta on myös hyvä uudistus se, että jatkossa
ei tarvitse pelätä työttömyysturvan tason
alenemista, jos löytää aiempaa työtään
pienipalkkaisempaa työtä, laskentasäännöt
kun muuttuvat siten, että vanha turvan taso säilyy
pidempään.
Mutta mikään ei ole täydellistä.
Työttömyysturvan kokonaisuudistukseen liittyy
niin sanottu eläkeputken tiukennus. Työurien pidentämisek- si
työttömyyspäivärahan lisäpäivien
alkamista myöhennetään yhdellä vuodella
60:stä 61:een. Samalla säädetään,
että 60 vuotta täyttäneillä on oikeus
osallistua työllistymistä edistävään
palveluun tai päästä palkkatuettuun työhön,
jos työttömyyspäivärahaoikeus
muutoin päättyisi. Työssäoloehto
kertyy 60 vuotta täyttäneillä ehdotetun muutoksen
mukaan työllistymistä edistäviin palveluihin
osallistumisen ajalta.
Ikääntyneiden yli 55-vuotiaiden työllisyysaste
on kasvanut, mutta tästä huolimatta se on muita
ikäryhmiä alempi. Työkyvyttömyys
on työelämästä poistumisen suurin
syy, ja toiseksi suurin syy on työttömyys. Kumpaakaan
kukaan ei itse valitse. Aiemmat eläkeputken ikärajan
nostot ovat nostaneet ikääntyneiden työllisyysastetta, mutta
noustakseen työllisyysaste tarvitsee myös työpaikkoja.
Nyt putken tiukennus astuu voimaan hankalana aikana, koska ikääntyneiden työttömyys
on ollut nousussa. On siis välttämätöntä etsiä keinoja,
jotka parantavat nimenomaan ikääntyneiden työllisyyttä.
Muutoin putken tiukennus voi johtaa ojasta allikkoon. Työurat
eivät pitene, mutta työttömyys saattaa
kasvaa. Toisaalta samaan aikaan on syytä pohtia, onko oikein,
että itse itsensä irtisanova oikean ikäinen
ihminen pääsee eläkeputkeen mutta hieman
nuorempi irtisanottu ihminen ei pääse.
Työttömyysturvan kokonaisuudistukseen kuuluu
myös ansioturvan keston sitominen aktiivitoimiin ja työuran
pituuteen. Tämä korostaa ansioturvan vakuutusluonnetta
mutta edellyttää työhallinnolta toimivaa
ja laadukasta aktivointipolitiikkaa. Työhallinnon palvelu-uudistus
ja toimistoverkkouudistus ovat aiheuttaneet sen, että palveluissa
on ollut kitkaa, ja nyt, kun työttömyys-turvan
kesto porrastetaan, on syytä saada kone toimimaan kunnolla.
Ihmisten oikeusturvan kannalta on välttämätöntä,
että heitä osataan neuvoa aukottomasti niin oikeuksista
kuin velvollisuuksistakin. Edessä on siis mittava uudistus,
joka on palkansaajan näkökulmasta pääosin
myönteinen, mutta täytyy muistaa aina se, että kaikkein
parasta turvaa työttömyyden varalle ovat kuitenkin
ne toimet, jotka lisäävät tavallisen
ihmisen kelvollisesti palkattujen töiden määrää.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssämme ovat
siis työttömyysturvalain muutokset, joita on useita
tämän lakiesityksen sisällä,
mutta nostan esiin vain yhden sosiaalipoliittisesti merkittävän
asian, josta kuuluu kiitos hallitukselle, että tämä esitys
on eduskuntaan saatettu, vai onkohan sittenkin niin, että hallitus on
viestinviejänä työmarkkinajärjestöjen
sovulle? Mikä hallituksen rooli on, se ei nyt tässä ole kuitenkaan
se olennainen asia, vaan olennainen asia on se, että meillä on
tarve juhlapuheiden katteeksi etsiä keinoja, joilla työtä ja
sosiaaliturvaa nykyistä paremmin yhteensovitetaan.
Tämä suojaosa, joka tulee soviteltuihin työttömyysetuuksiin,
on merkittävä askel siinä työssä, jota
pitää tehdä, siinä lainsäädäntötyössä,
jota pitää jatkossa tehdä lisää siinä,
miten työttömän kynnystä työn
vastaanottamiseen voidaan madaltaa. 300 euroa kuussa voi kuulostaa
pieneltä rahasummalta, mutta se on periaatteellisesti iso
kysymys. Voihan työllä olla ihan kuntouttavakin vaikutuksensa
tilanteessa, jossa työttömyys on jatkunut pitkään
tai henkilön toimintakyky muutoin on rajoittunut.
Tämä on pieni askel, mutta tämä on
periaatteellisesti merkittävä, ja harvoin näin
oppositiopuolueen edustajasta tuntuu niin hyvältä,
kun mietinnössä todetaan, että lakialoite
9/2013 voidaan hylätä. Miksi tuntuu niin
hyvältä? Tämä lause jatkuu,
että koska ehdotettu säätelytarve on poistunut,
kun tämä lakiesitys tulee, niin tuo lakialoite
hylätä voidaan. Kiitos hallitukselle.
Keskustelu päättyi.