36) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi verotustietojen julkisuudesta
ja salassapidosta annetun lain muuttamisesta sekä tilaajan
selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa
käytettäessä annetun lain 5 §:n
muuttamisesta
Maria Lohela /ps:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys julkisesta verovelkarekisteristä on herättänyt
voimakkaita julkisia kommentteja ja kannanottoja, ja esityksen perusteella
en voi sitä varauksetta itsekään kannattaa.
Hallituksen tulisi paneutua yrittämisen toimintaedellytysten
kehittämiseen eikä säätää yritystoiminnan
tielle lisää hidasteita.
Tämän esityksen ensimmäinen heikkous
on 5 000 euron alaraja erääntyneistä veloista.
Summa ei mielestäni kuulosta kovinkaan korkealta tai erityisen
raskauttavalta, kun tiedetään, että verotus
ja verovelka ylipäätään tulevat
yrittäjille erittäin kalliiksi. Toinen heikkous:
vain kahden viikon huomautusaika ennen rekisterimerkintää kuulostaa
kyllä kohtuuttoman lyhyeltä ajalta.
Viittauksia siihen, että tällä esityksellä kitkettäisiin
harmaata taloutta, on vaikea ymmärtää, kun
harmaata taloutta ei minkäänlaisista rekistereistä tähänkään
asti ole löytynyt. Toivottavasti valiokuntakäsittelyn
ja asiantuntijakuulemisten myötä tämä esitys
käydään perinpohjaisesti läpi ja
arvioidaan siinä samanaikaisesti siltä pohjalta, onko
siitä yrittämisen ja yrittäjien tilanteen
kannalta ennemminkin merkittävää haittaa.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Henkilökohtaisesti itse tyrmään
täysin tämän hallituksen esityksen, siis
pääministeri Kataisen esityksen, ja tässä on
sopankeittäjänä ollut ilmeisesti mukana
myöskin ministeri Jutta Urpilainen. Kysymys on siis julkisesta
verovelkarekisteristä, johon listattaisiin yritykset, joilla
on verovelkaa 5 000 euroa ja siitä ylöspäin.
Kokonaisuudessaan tämä esitys lähtee
siitä, että yrittäjät lähtökohtaisesti
eivät halua maksaa veroja ja rahoittaisivat toimintansa
maksamattomilla veroilla. Voin kokemuksesta sanoa, että yrittäjät
kyllä mielellään maksavat verot. Oman toiminnan
rahoittaminen maksamattomilla veroilla on todella kallista ja kannattamatonta.
Yritykselle jää verorästejä.
Niihin lätkäistään veronkorotus
päälle ja korko vielä kaiken lisäksi.
Se on tämän maan kalleinta rahaa, jos toimintaa
rahoitetaan maksamattomilla veroilla.
Harmaan talouden torjunnan kanssa tällä ei ole
mitään tekemistä. Se on vain niin, että tämmöisestä rekisteristä voitaisiin
käyttää nimitystä häpäisyrekisteri.
Julkinen verovelkalista itse asiassa voi jopa kiihdyttää harmaata
taloutta. Jos rahaa yksinkertaisesti ei ole veronmaksuun, niin tämä vaikutus
tällaisella rekisterillä voi olla se, että se
sitten käytännöllisesti katsoen ihan
rehellisenkin yrittäjän pakottaa siihen, että yrittäjä joutuu
antamaan virheellisen ilmoituksen. Monta kertaa esimerkiksi jossain
palvelualan yrityksessä tilanne on se, että kaikin
keinoin pyrkii välttämään tämmöiseen
rekisteriin joutumista väliaikaisestikin.
On käsittämätöntä,
että maamme ylimmät päättäjät
pääministeriä myöten ovat tällä tasolla harmaan
talouden torjunnassa. Tässä on nyt käymässä sillä tavalla,
että rikollisiksi leimataan suuri osa ihan rehellisistä suomalaisista
yrityksistä. Tällä hetkellä pk-yrittäjät,
pienet yrittäjät, ovat taloudellisissa vaikeuksissa
ja rahoitusvaikeuksissa jo monestakin eri syystä, ja voi
olla erittäin kohtalokasta näille yrittäjille
joutua tämäntyyppiselle listalle.
Meillä on nykyisin käytössä erittäin
hyvä systeemi. Jos yrittäjä asioi alihankkijana
esimerkiksi toisen yrityksen kanssa, ihan normaali käytäntö on
nyt, että tämä tilaaja pyytää alihankkijalta verovelkatodistuksen.
Samoiten, jos asioidaan kunnan tai kaupungin kanssa, ehdoton edellytys on
toimittaa puhdas verovelkatodistus. Sinällänsä riskienhallintaan
tällä esityksellä ei ole mitään vaikutusta,
eikä tällä ole harmaan talouden torjunnan
kanssa mitään vaikutusta, ja silloin tämä rekisteri
toimii ainoastaan tämmöisenä häpäisyrekisterinä.
Mutta mitä sitten käytännöllisesti
katsoen on tapahtunut harmaan talouden torjunnan kautta? On pakko
ottaa tässä yhteydessä esille se, että jos tämmöinen
rekisteri on se tapa, millä torjutaan harmaata taloutta,
ja se ei toimi, niin mitä sitten on käytännöllisesti
katsoen harmaan talouden torjunta tällä hallituksella
ollut.
Hallitusneuvotteluissa 25.5.2011 oli harmaan talouden alatyöryhmä,
jota veti Jukka Gustafsson, ja siinä listattiin erilaisia
toimenpiteitä harmaan talouden torjumiseksi. No, tämän
työryhmän pöytäkirja vuoti sitten
julkisuuteen Voima-lehdelle, ja sitä on myös Fifi
sitten julkaissut. Tässä yhteydessä en
voi ottaa kuin muutamia kohtia täältä tämän
Fifin julkaisusta.
"Talousrikollisuudesta saatavan rikoshyödyn vähentäminen"
on otsikko.
"Talousrikollisuuteen liittyvää esitutkinta-aikaa
ja oikeusprosessia pyritään lyhentämään. Kehitetään
edelleen erikoisperintää harmaan talouden ja talousrikollisuuden
torjumiseksi. RKP: Poistetaan."
"Tietojen saannin vahvistaminen. Viranomaisten väliset
tiedonvaihdon esteet puretaan [ja viranomaisrekisterit
saatetaan kaikkien harmaan talouden torjuntaviranomaisten käyttöön]. RKP:
Poistetaan."
"Vahvistetaan työsuojeluviranomaisen oikeutta tarkastaa
se, että palkkaus on työpaikkaa koskevan työehtosopimuksen
mukainen. Kokoomus: Poistetaan."
"Tilaajavastuulain kokonaisuudistus. Kokoomus: Siirretään
kaikki kolme kappaletta koskien tilaajavastuulakia käsiteltäväksi
Risikon kolmikantatyöryhmään siten, että siellä hyväksytty
kirjaus tulee osaksi tätä paperia." Eli siirrettiin
sivuun.
"Hallitus ottaa tilaajavastuulain kokonaisarvion ja uudistamisen
tehtäväkseen [kolmikantaisesti]."
RKP lisäsi nämä sulut.
Ja näin edelleen, täällä on
monta eri kohtaa. Muun muassa: "Hallitus toteuttaa ’Talousrikollisuuden
ja harmaan talouden torjuminen rakennus- sekä majoitus-
ja ravitsemusalalla’ -työryhmän raportin
ehdotuksen [kolmikantaisen valmistelun pohjalta].
RKP: Lause poistetaan."
Tämä on aika karua kieltä, ja tietenkään
tämä ei ollut julkisuuteen tarkoitettu, mutta
en voi olla tässä yhteydessä mainitsematta,
että RKP:n neuvottelija oli Anna-Maja Henriksson ja kokoomuksen
pääneuvottelijana toimi Anne Holmlund.
Mutta mitä tulee itse tähän hallituksen
esitykseen, niin otan tästä vielä yhden
kohdan sivulta 15. Hallituksen esityksen otsikko: Elinkeinonharjoittajan
yksityistalouden verovelat.
"Myös elinkeinonharjoittajan yksityistalouden verovelkoja
koskevat tiedot olisivat edellä esitetyssä laajuudessa
tilaajan ja hankintayksikön saatavissa.
Elinkeinonharjoittajan verovelkojen jakaminen yksityistalouden
verovelkoihin ja muihin verovelkoihin ei aina ole mahdollista erityisesti
tuloveron osalta. Jos ennakonpidätykset ja ennakonkannossa
määrätyt määrät
eivät riitä lopullisen tuloveron suoritukseksi,
verovelvollisen maksettavaksi määrättävää määrää ei
voida jakaa" — siis ei voida jakaa — "elinkeinotoimintaan
kohdistuvaksi ja henkilökohtaiseen tulolähteeseen
eli yksityistalouteen kohdistuvaksi verovelaksi."
Käytännöllisesti katsoen yksityishenkilönäkin
hallitus teilaa, lyö kylmällä rätillä yrittäjiä vasten
kasvoja. Missä on se tasavertaisuus, missä on
kaikkien muitten velkarekisteri? Miten tämä kannustaa
yritystoimintaan lähtemiseen? Mitä tällä on
vaikutusta yritysilmapiiriin? Kaiken sen kauniin puheen keskellä tuodaan
tämmöinen hallituksen esitys. Olen järkyttynyt.
Teuvo Hakkarainen /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä on häpäisyrekisteri.
Nyt yrittäjät laitetaan valtavaan ahdinkoon. Tämä hallituksen
esitys yritysten ja yrittäjien 5 000 euron verovelasta
on järjetön. Yrittäjistä tehdään
tässä lähes rikollisia. Suomen pienyrittäjät
ovat arvioineet, että noin 30 000 yrittäjää ja
yritystä on vaarassa tulla leimatuksi suorastaan yhteiskunnan
vihollisiksi. On selvää, että suhdannevaihteluiden
ja kiristyvän rahapolitiikan takia kymmenillätuhansilla
yrityksillä on jo tällä hetkellä maksuvaikeuksia. Hallituksen
esitys tappaa yrittämisen.
Miksi tämä hallitus haluaa nitistää kaiken
yrittämisen tässä maassa? Vihervasemmisto
kokoomuksen siunauksella lähes Stalinin omaisesti käy taistoon
pienyrityksiä vastaan tekosyynään harmaa
talous. Eiväthän pimeät yritykset ole
missään verorekisterissä. Kohta täällä ei
ole enää kuin suuria kolhoosiyrityksiä ja
niillä ainoastaan on mahdollisuus pärjätä.
Yritykset on vedetty jo niin kuiviin, että juuri ja juuri
ollaan plussan puolella, ja vielä lopuksi häpäistään
heidät.
Osmo Kokko /ps:
Arvoisa puhemies! Täällä ovat edustajat
Turunen ja Hakkarainen tuoneet asian hyvin esille. Myös
minulla on samanlainen näkemys, että tällainen
rekisterin perustaminen ja ennen kaikkea ne rajat, 5 000
euroa, ovat kyllä tekemässä erittäin
suuren karhunpalveluksen nimenomaan näille pienille yrittäjille.
Tämä koskettaa yli 30 000:ta yrittäjää,
ja uskon, että tämän seurauksena ongelmat
vain pahenevat tästä asiasta. Myös sitten
tämän verovelkarekisterin seurauksena, kun yritykset
joutuvat tähän, heillehän käy
yritystoiminnassa sillä lailla, että julkisella
puolella he eivät pysty tarjouksia jättämään,
he ovat heti listan ulkopuolella, ja samoin alihankintayritystoiminnassa
he ovat ulkopuolella, kun heillä on tämä verovelkarekisteri
eli niin sanottu leima olemassa näissä asioissa.
Tiedämme varsin hyvin, että suomalaiset pienyritykset
elävät kädestä suuhun, ne ovat
suurissa vaikeuksissa, ja siitä syystä ihmettelen,
kun hallitus puhuu uusista työpaikoista ja yritysten tukemisesta.
Nyt pitäisi ottaa järki, maalaisjärki, tähän
asiaan ja ymmärrystä näille asioille
ja tukea todella näitä pieniä perheyrityksiä,
ja tällaiset rekisterit olisi pyyhkäistävä kokonaisuutenaan.
Toivotaan, että kun tämä menee valiokuntakäsittelyyn,
niin siellä sitten asiantuntijakuulemisissa ja niiden lausumien
perusteella asiaan tulee korjauksia.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Täällä on käytetty
arvokkaita puheenvuoroja yrittäjätaustaisten kansanedustajien
toimesta, ja itsekin 15 vuotta yrittäjänä toimineena
olen kovin pettynyt siihen, että hallituksessa ei ole riittävää ymmärrystä yrittäjien
arjesta. Tämä ministerien Urpilainen ja Ihalainen
kehuma esitys on kyllä kaukana siitä todellisuudesta,
missä yrittäjät ovat viime vuosina ja
erityisesti tässä suhdannetilanteessa eläneet.
Erityisen harmillista on, että samaan aikaan kun suuret
yritykset käyttävät pieniä pitkälti
pankkeinaan sanelemalla maksuaikoja itselleen sopiviksi, niin verottajan
toimintaan tulee säännöksiä,
jotka käytännössä vaikeuttavat
asioiden sopimista pienen yrittäjän ja verottajan
välillä.
Tämänkaltaisten esitysten tuominen eduskunnan
kiireisimpään aikaan ja hallituksen kiireisen keskustelun
aikana tuskin oli sattumaa. En voi uskoa, että vain sattumalta
yhteiskunnallinen keskustelu tämänkaltaisten esitysten
osalta jätetään käytäväksi vasta eduskunnassa
ja eduskunnan valtiovarainvaliokunnan verojaostossa. Kaikki yksityiskohdat,
tämän esityksen vaikutukset yrittämiseen
kokonaisuutena, kannustamiseen yritystoimintaan ja yritysten rahoitustilanteen
huomioiminen ovat jääneet toistaiseksi keskustelematta.
On vain niin, että hyvinkin asiansa hoitava yritys
saattaa joutua väliaikaisesti ja ajoittain maksuvaikeuksiin,
ja pahaa pelkään, että tällaisessa tilanteessa
tällainen automaattinen velkojen liputtaminen julkisuuteen
johtaa vain siihen, että yrityksen taloudelliset ongelmat
kasvavat entisestään. On toki hyvä, että tähän
esitykseen on tullut mukaan se, että mikäli maksusuunnitelma verottajan
kanssa saadaan aikaan, niin yrityksen nimeä ei välittömästi
julkaista. Mutta mahdetaanko joka puolella Suomea jokaista yrittäjää kuitenkaan
kohdella samalla tavoin? Entä kun tuon maksusuunnitelman
voimassa ollessa tulee akuutteja tilanteita, joissa tuota rahaa
yksinkertaisesti ei ole maksaa? Voi käydä jopa
niin kuin edustaja Turunen viittasi, että silloin mietitään sitten
muita vaihtoehtoja, laittomiakin vaihtoehtoja. Jos näin
käy, niin tämä esityshän toimii
täysin itseään vastaan.
Kysehän ei todellakaan ole harmaan talouden torjunnasta,
vaan kyse on veronperintälaista. Veroa peritään
nykyistä tehokkaammin häpeärangaistuksen
pelotteella. Harmaan talouden torjuntahan pitäisi keskittää yrityksiin,
jotka koettavat välttää veroja, välttää sitä,
että ilmoittavat tulonsa ja siitä koituvat veronsa,
mutta nyt tämä laki kohdistuu sellaisiin yrityksiin,
jotka ovat tulonsa ilmoittaneet ja ovat niistä valmiit
veronsa maksamaan, kunhan varoja vain siihen tarkoitukseen löytyy.
Ongelmallinen on myös tilanne, jossa verottaja määrää arvioverotusta
yrittäjälle ja tuo verotuksen peruste on epäselvä.
Myös tällaisissa tilanteissa saattaa yrittäjä joutua
tämän häpeärangaistuksen piiriin.
Onko siis oikein, että verottaja kertoo oman näkemyksensä ja
jos et tuota näkemystä hyväksy, joudut
tällaisen julkisen rekisterin uhriksi ja bisneksentekomahdollisuudet käytännössä katoavat?
Eli tällä tavalla voidaan tietysti painostaa yrittäjiä hyväksymään
verottajan näkemys, vaikka muutoin perustetta prosessiin
ja asioiden puolueettomaan punnintaan olisikin.
Kaiken kaikkiaan tämä esitys on huonosti,
yksipuolisesti valmisteltu ymmärtämättä yritysten todellista
elämää. Kyllä toivoisin, että valtiovarainministeriössä tulevaisuudessa
hieman tarkemmin pohdittaisiin sitä, mikä merkitys
suomalaiselle työllisyydelle suomalaisella yrittäjyydellä ja
sillä arkitodellisuudella on, jonka kanssa tavalliset suomalaiset,
rehelliset yrittäjät elävät. Mutta
uskon, että tässä lain valmisteluvaiheessa tullaan
kyllä huolellisesti näitä tilanteita
läpi käymään, ja tässä kohtaa
sitten todella toivon, että ministeri Urpilaiseltakin löytyy
ymmärtämystä sille todellisuudelle, missä yrittäjät
elävät.
Lars Erik Gästgivars /r:
Arvoisa puhemies! Mikäli hallitus haluaa parantaa
nykyistä verovelkarekisteriä, on parempi käyttää oikeudenmukaisempaa
tietä, jotta päästään
saavutuksiin harmaan talouden torjunnassa. Voin hyväksyä velkarekisterin,
mutta en kannata velkarekisteriä, joka yksinomaan tähtää yrittäjän
tai yksinyrittäjän verovelkaa ja samalla jättää kaikkien
muiden henkilöiden verovelat rekisteröinnin ulkopuo-lelle.
Arvoisa puhemies! Kysyn: voiko tällainen lakiehdotus
läpäistä perustuslakivaliokunnan käsittelyn?
Arvoisa puheenjohtaja! Positiivinen velkajärjestelmä,
joka on käytössä kaikissa EU-maissa paitsi
Ranskassa, Maltalla ja Suomessa, olisi sellainen velkarekisteri,
joka kohdentuisi kaikkiin kansalaisiin yhdenmukaisesti. Tällainen
positiivinen velkarekisteri poistaisi nykykäytännön, jossa
velallinen jää rekisteriin 3—5 vuodeksi, vaikka
hän olisi jo aikoja sitten maksanut velat. Tehkäämme
tästä velkarekisteristä positiivinen. Silloin
se antaa mahdollisuuden myös niille, jotka epäonnistuvat,
tulla takaisin yrittäjiksi heti, kun ovat maksaneet velat,
ja tulla pois sosiaalirekisteristä ja -tuesta leipäpuun ääreen.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! On hyvä kuulla se, että edustaja
Kataja löytää ymmärrystä,
itsekin toiminut yrittäjänä 15 vuotta. Lähtisin
kuitenkin siitä, että ei tätä kuitenkaan ihan
täysin ministeri Urpilaisen ja ministeri Ihalaisen piikkiin
voi laittaa niin, että pääministerillä ei
olisi mitään osuutta tähän asiaan.
Kyllä pääministeri on kuitenkin loppupeleissä se,
joka sen suurimman vastuun kantaa näistä hallituksen
esityksistä. Ei ollenkaan pidä ajatella niin,
ettei pääministerillä ole tässä mitään
tekemistä. Kokoomuslainen pääministeri
kantaa pääasiassa vastuun tästäkin
hallituksen esityksestä.
Ajankohta tietysti on hiukan ongelmallinen, että me
käymme tätä keskustelua nyt 18 minuuttia
yli puolenyön, mutta asia on kuitenkin sen verran tärkeä,
että olen valvonut tähän asti.
Mutta mitä tulee näihin maksusuunnitelmiin, niin
jos yrittäjällä on maksusuunnitelma verottajan
kanssa, niin ei joudu tähän rekisteriin. Mutta miten
verottaja tekee näitä maksusuunnitelmia? Siellä on
tietyt säännökset verottajalla, miten
näitä tehdään. En muista ihan
tarkkaan, mutta taitaa mennä niin, että niitä tehdään
vain yksi vuodessa ja kahden tai kolmen vuoden aikana niitä saa
olla tietty määrä. Eli toisin sanoen
yrittäjä, esimerkiksi kausiyrittäjä,
voi joutua sellaiseen tilanteeseen, että on tarve tehdä verottajan
kanssa useampi maksusuunnitelma mutta verottajan säännökset
eivät anna periksi.
Toinen on tämä edustaja Katajan esille tuoma asia,
minkälainen kohtelu verottajalla on eri puolilla Suomea.
Se on varmastikin erilainen. Nämä käytännöt
eivät ole ollenkaan yhteneväiset.
Mitä tulee tähän arvioverotukseen,
niin siinähän on kuitenkin yrittäjällä käänteinen
todistustaakka. Silloin, kun verottaja mätkäisee
esimerkiksi arvioveron jostakin, niin verotettu joutuu sitten todistamaan,
että se ei pidä paikkaansa. Nämä prosessit
kestävät sitten vuosikausia, että voi
joutua ihan aiheettomastikin tämmöiselle listalle.
Harmaan talouden torjunnan kanssa sillä ei ole mitään
tekemistä. Harmaan talouden toimijat toimivat ilman minkäännäköisiä ilmoituksia
verottajalle, ilman minkäännäköisiä ilmoituksia minnekään.
He joutuvat tänne rekisteriin ainoastaan sitten, kun tämmöinen
harmaan talouden toimija jää kiinni.
Käytännöllisesti katsoen tämmöinen
rekisteri on häpeäpaalu. Se on tämmöinen
jalkapuu, mihin pistettiin ennen vanhaan ihmisiä kirkon
eteen jalkapuuhun toisten syljettäväksi. Tästä tässä on kysymys,
ja tämä on jalkapuu nyt sellaisille yrityksille,
joilta ei satu löytymään just silloin
rahaa veronmaksuun, kun sitä pitäisi olla.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Pääministeri tietenkin
vastaa hallituksen toiminnasta kokonaisuutena, mutta tämä esitys
on valtiovarainministeriöstä tullut esitys. Viittasin
julkiseen keskusteluun, jossa ministerit Urpilainen ja Ihalainen
ovat tätä esitystä kehuneet.
Toivon todella, että verojaostolle annetaan mahdollisuuksia
punnita laajasti tämän esityksen vaikutuksia yhteiskunnallisesti
ja myös sitten yksityiskohtien hiomiseen. Kun äsken
vetosin siihen, että valtiovarainministeriltä löytyisi ymmärrystä yrittäjien
arkeen ja tähän taloudelliseen tilanteeseen, missä moni
yrittäjä tällä hetkellä elää,
niin tiedän, että samanlaista vetoomusta ei pääministeriin
ehkä samalla tavalla tarvitse kohdistaa, sillä tiedän,
että häneltä sitä ymmärrystä löytyy.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Katajalle täytyy sanoa,
että kyllä pääministeri on julkisuudessa
kehunut tätä esitystä, muun muassa Radio
Novalla, ja kyllä pääministerillä on, jos
hän haluaa tyrmätä jonkun hallituksen
esityksen, mahdollisuus siihen, jos on halua.
Minun mielestäni, kun ministeri Urpilainen kuitenkin
on jo ollut riittävän lojaali kokoomushallitukselle,
ottanut rakennepaketin leikkaukset jo omaan piikkiin ja tämäkin
näyttää menevän ministeri Urpilaisen
piikkiin, niin kyllä kokoomuksenkin pitäisi jossain
vaiheessa ruveta kantamaan vastuuta näistä tosi
huonoista päätöksistä, mitä saatte
aikaiseksi, esityksestä tässä tapauksessa.
Keskustelu päättyi.