3) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi valtion yhteisten
tieto- ja viestintäteknisten palvelujen järjestämisestä,
julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksesta annetun lain 11 §:n
ja 13 §:n 2 momentin kumoamisesta sekä valtiokonttorista
annetun lain 2 §:n 4 momentin kumoamisesta
Pirkko Mattila /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hallintovaliokunta on laatinut mietinnön
hallituksen esitykseen valtion yhteisten tieto- ja viestintäteknisten
palveluiden järjestämisestä, julkisen
hallinnon tietohallinnon ohjauksesta annetun lain kumoamisesta sekä Valtiokonttorista
annetun lain kumoamisesta. Tämä laaja uudistus
myös Tori-hankkeena tunnetaan. Tarkoitus on koota valtionhallinnon
tieto- ja viestintätekniset palvelut uudeksi virastoksi,
palvelukeskukseksi, josta siis tällä lailla säädetään.
Valiokunta on kannanotossaan todennut, että tämä on
mittava organisaatiouudistus, sillä palvelukeskukseen kootaan
tehtäviä noin 80 virastosta kahden vuoden siirtymäajan
kuluessa. Valtioneuvosto päättää siirrettävistä virastoista
ja laitoksista ja niiden alaisista yksiköistä.
Asiakkaita ovat valtion virastot ja laitokset, myös ministeriöt,
jotka velvoitetaan lailla käyttämään
yhteisiä palveluita. Näillä yhteisillä palveluilla
tarkoitetaan valtion viranomaisten vastuulla olevia palveluita,
jotka on tarkoitettu käytettävän laajasti
ja yleisesti julkisten hallintotehtävien tukena, eikä niiden
järjestäminen edellytä toimialakohtaista
osaamista tai erityisiä toimialakohtaisia ratkaisuja. Näistä suurimmat
ovat työasema- ja käyttäjäpalvelut
sekä käyttöpalvelut. Samalla säädetään
myös yhteisten palveluiden yleisistä laatuvaatimuksista.
Palvelukeskuksen toiminta rahoitetaan asiakasmaksulla, ja valtiovarainministeriön
tehtävänä on ohjata näitä toimintoja:
järjestäminen, maksu, laatu ja samoin palveluiden
yhteentoimivuus ja kokonaisarkkitehtuurin toiminta. Palvelukeskus
ei tule toimimaan yhteishankintakeskuksena, vaikka sen ict-järjestelmä ja
palveluntuottajat tulevat olemaan palvelukeskuksen merkittävä alihankkija.
Palvelukeskus tekeekin siis läheistä yhteistyötä Hansel
Oy:n kanssa palvelutuotantoon liittyvissä hankinnoissa.
Tavoitetilanne on, ettei keskus kilpaile avoimilla markkinoilla
olevien palvelujen kanssa, eikä se tule osallistumaan hankintayksiköiden
järjestämiin, omaa toimialuetta koskeviin kilpailutuksiin.
Käyttöä ohjataan velvoittavilla säännöksillä,
yksinoikeusmääräyksillä ja muilla
päätöksillä, muun muassa palveluiden
käyttöön keskitetyllä rahoituksella.
Palvelukeskus tulee toimimaan virastona, ei yhtiönä,
joten lähtökohtana on se, ettei se saa toimia
kilpailutilanteessa markkinoilla.
Lakiehdotuksen mukaan palvelukeskuksella voi olla myös
muita tehtäviä ja tällaiseksi voidaan
katsoa myös turvallisuusverkon tieto- ja viestintäteknisten
palveluiden tuottaminen, joka myös Tuve-lakina tunnetaan.
Eduskunnassa on käsiteltävänä esitys
tätä Tuve-lakia koskien. Tuve on erityislaki suhteessa
Tori-lakiin, ja valiokunta toteaakin, että päätökset
turvallisuusverkon tieto- ja viestintäteknisten palveluiden tuottajana
tehdään tämän erityislain nojalla.
Ehdotettu laki pyrkii turvaamaan tietenkin palvelun laadun,
vaikka todetaankin, että asiakastarpeet ovat erilaisia
ja monimutkaisia elikkä haasteellisia. Siksi palvelukeskukseen
perustetaan asiakasneuvottelukunta, joka käsittelee toiminnan
kehittämistä, toimintalinjoja ja muita palveluun
liittyviä asioita ja voi tehdä aloitteita palvelukeskuksen
hallitukselle tai valtiovarainministeriölle koskien edellä mainittuja
asioita. Hallintovaliokunta korostaa, ettei neuvottelukunnan rooli
olisi vain seuraava vaan aidosti ohjaava ja sen tulee kattaa asiakaskunnan
erilaisuus. Se tulee huomioida sitten tässä asiakasneuvottelukunnan
kokoonpanossa. Itse asiakaskohtainen ohjaus tapahtuu sopimusohjauksella
niin palveluista kuin niiden laatuvaatimuksista ja mahdollisten
palvelupoikkeamien sanktioinnista.
Hankkeella tavoitellaan siis kustannushyötyjä.
Toimialariippumattomien ict-menojen on arvioitu tällä hetkellä olevan
noin 348 miljoonaa euroa ja tavoitetilaksi vuodelle 2012 on asetettu noin
270 miljoonaa euroa. Säästöt tulevat
palveluiden ja toimintaprosessien yhtenäistämisistä. Todetaan
kuitenkin, että palvelukeskuksen tulee vastata tietoturvan
vaatimuksiin asiakastarpeiden mukaisesti, ja samoin hallintovaliokunta viittaa
Suomen kyberturvallisuusstrategiaan ja siinä hallintovaliokunnan
antamiin lausuntoihin. Säästöjen lisäksi
tarvitaan turvallisuusvaatimukset tarkoituksenmukaisesti.
Henkilöstön asemasta, arvoisa puhemies, vielä muutama
sana. Elikkä uudistuksen myötä palvelukeskukseen
siirtyy merkittävä määrä henkilöstöä,
noin 1 300 henkilöä näistä useista
valtion virastoista ja laitoksista. Vuonna 2014 on suunniteltu siirtyvän
noin 630 henkilötyövuotta. Esityksen mukaan virkasuhteisten
henkilöiden siirtyessä heidän palvelusuhteensa
muuttuu työsopimussuhteiseksi. Pääasiallinen
peruste on se, että palvelukeskuksien tehtävissä ei
käytetä julkista valtaa. Valiokunta pitää henkilöstön
yhdenvertaisuuden kannalta perusteltuna sitä, että on käytössä vain
yksi palvelussuhdelaji. Valiokunta korostaa, että siirtyvän
henkilöstön osaamista ja asiantuntijuutta arvostetaan
ja hyödynnetään ja että muutoksessa
noudatetaan valtion hyvää henkilöstöpolitiikkaa
suuressa organisaatiomuutostilanteessa.
Esityksen perusteluissa palvelukeskukselle sanotaan neuvoteltavan
uusi palkkausjärjestelmä, mutta saadun selvityksen
perusteella on todennäköistä, ettei palkkausjärjestelmä valmistu suunnitellussa
aikataulussa vaan vasta vuonna 2014. Uusi virasto aloittaa euromääräisillä palkkauksilla,
elikkä siirtyvä henkilöstö säilyttää siirtymähetken
euromääräisen palkkansa, ja myös erityisiin
eläke-etuihin on otettu kantaa niin, että ansaitut
eläkkeet turvataan. Asetuksenantovaltuuksista on siellä muutosesitys.
Tämä esitys liittyy valtion 2014 talousarvioesitykseen
ja on tarkoitettu tässä yhteydessä käsiteltäväksi.
Lait on tarkoitettu tulevan voimaan 1. päivänä tammikuuta.
Hallintovaliokunnan mietintö on yksimielinen ja koskee
siis muutosehdotusta ja muuttamattomia lakiesityksiä.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Hallintovaliokunnan puheenjohtaja, edustaja
Mattila esittelikin tämän mietinnön hyvin
seikkaperäisesti, mutta muutama yleinen asia vielä.
Valtion yhteisiä perustietotekniikka- ja tietojärjestelmäpalveluja
tuottava, valtiovarainministeriön alaisuuteen sijoitettava
palvelukeskus on tarpeellinen uudistus talouden ja tehokkuuden näkökulmasta
katsottuna. Monissa maissa palvelujen yhdistäminen on jo
toteutettu ja hyväksi havaittu. Suomi kulkee tässäkin
vähän jälkijunassa.
Palvelukeskus tuottaa toimialariippumattomia tukipalveluita,
joissa ei käytetä julkista valtaa, ja palvelua
toteutettaisiin yhteistyössä eri toimijoiden kesken.
Budjetti tulee olemaan joka tapauksessa suuri, noin 270 miljoonaa
euroa, ja tähän sisältyy noin 50 miljoonaa
euroa toiminnan tehostamispotentiaalia. On selvää,
että kymmenien virastojen käytäntöjen
ja palvelujen yhdistäminen ei ole yksinkertainen tehtävä ja
haasteita tulee riittämään niin palvelutason
kuin henkilöstönkin osalta. Voisi ajatella, että tästä hankkeesta
voitaisiin ottaa oppia myös kuntapuolen tietojärjestelmien
hankinnassa, vaikka siellä enemmän päänvaivaa
aiheuttavat toimialariippuvat järjestelmät, kuten
sosiaali- ja terveyspalvelujen tietojärjestelmä.
Tietojärjestelmien rooli palvelutuotannossa on kasvanut.
Välillä ne ovat pääroolissa,
etenkin kun palvelu ei toimi tai järjestelmän
käyttäminen on hankalaa. Toivoa sopii, että nyt
tehtävässä valtion palvelukeskusuudistuksessa
kiinnitetään huomiota erityisesti palveluprosessien
parantamiseen siten, että nähdään
palvelutarpeet pitkälle tulevaisuuteen. Toimintojen keskittämisen hyödyt
tulevat monesta purosta, mutta alussa tehtävät
virheratkaisut kostautuvat muun muassa kustannuksissa vuosi vuodelta.
Anu Urpalainen /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä lainsäädäntö on
erinomainen jatke nyt tietohallintolainsäädännölle,
joka ei ole kyllä toiminut sillä tavalla kuin
sen on pitänyt, ja myös tämän
lisäksi nyt, niin kuin tässä hallintovaliokunnan
puheenjohtaja Mattila totesi, tämä Tuve-lainsäädäntö tulee
täydentämään tätä kokonaisuutta
valtion toimialariippumattomien toimintojen osalta.
Tässä on eräs tärkeä asia,
jota toivon: että hyvin tarkasti seurataan, että tämä kustannustehokkuus,
jota tässä haetaan, todella toteutuu ja siihen
itse osaamiseen käytetään myös
meidän ammattiosaamista, mitä yliopistoista löytyy.
Kolmantena vielä: itse tässä esityksessä,
mihin hallintovaliokuntakin on kiinnittänyt huomiota, ovat
nämä asetuksenantovaltuudet, jotka ovat äärimmäisen
tärkeät, jotta tämä tehokkuus ja
yhtenevät pohjat löytyvät sitten meidän
tulevista hallinnon toimialariippumattomista ratkaisuista.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Hallitusohjelmassa on asetettu yhdeksi tavoitteeksi
tämä valtion ict-palvelukeskusten toimialariippumattomien
tehtävien kokoaminen yhteen, ja nyt asia on etenemässä tämän
esityksen myötä, ja hallintovaliokunta on asiaa
käsitellyt. On erittäin järkevää,
että tällaisissa asioissa voimavaroja kootaan
yhteen ja haetaan ennen muuta sitä, että myös
järjestelmistä tulevaisuudessa saataisiin entistä paremmin
toistensa kanssa keskustelevia ja toimivia kokonaisuuksia, sillä edelleen
tänäkin päivänä tuntuu
siltä, että tällaisessa maassa kuin Suomi
näitä järjestelmiä rakennetaan
hivenen palasina toinen siellä toinen täällä ja niiden
toimivuus ei ole kunnan sisällä taikka kuntien
välillä sellaista kuin pitäisi olla.
Toivotaan, että nyt valtiotasolla tässä asiassa
ict-Tori-palvelukeskushankkeen kautta otetaan hyviä askelia
eteenpäin.
Arvoisa puhemies! Hallintoministeri Virkkunen tulee määrittämään
tämän uuden ict-Tori-palvelukeskuksen päätoimipaikan
jonkun ajan kuluttua. Sehän ei tule pitämään
sisällään näistä työpaikoista
kuin pienen osan, noin 20 henkilön päätoimipaikka,
mutta oikeastaan senkin takia se on järkevää sijoittaa
sellaiseen paikkaan, missä se on helposti saavutettavissa
muista toimipisteistä, asiakasorganisaatioista ja alihankkijoista nähden
ja myös löytyisi valmiit tilat, että ei
tarvitsisi tehdä uusia investointeja.
Arvoisa puhemies! Minulla on tässä ehdottaa erinomaista
paikkaa Hämeenlinnasta pääväylän varrelta,
ja toivon, että valtio näkee tässä tämän järkevän
ratkaisun, joka ei vaadi valtiolta lisäpanostuksia, vaan
siellä on valmiit paikat ja asian osaavaa, koulutettua
henkilökuntaa ja myös oppilaitoksia, jotka takaavat
asiantuntevan henkilökunnan myös tulevaisuudessa.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Mäkipää totesi
juuri sen, minkä olisi tehnyt jo mieli sanoa tuossa mietinnön
esittelyssä, että kyllä Suomi tulee jälkijunassa
tietoteknisissä valtionhallinnon palveluissa. Tiedämme,
että Viro suorastaan porskuttaa Suomen edellä näissä asioissa
monella tavalla, ja juuri se, mihin valiokunta on kiinnittänyt
mietinnössään huomiota, on tämä kokonaisarkkitehtuuri.
Se olisi nyt saatava sitten soimaan yhtenäisempään
suuntaan, ja paha kyllä meillä on esimerkkejä siitä,
että isot kaupungit niitä kuitenkin ihan päinvastaiseen
suuntaan vievät. Eli toivottavasti tällä lainsäädännöllä saadaan
siihen vauhtia.
No, edustaja Heinonen otti sijoituspaikkaan kantaa. Tässä heitän
haasteen, että meillä Pohjois-Suomessa on myöskin
tämmöinen ict-osaava Oulu. Rakennemuutoksen myötä,
hyvänkin rakennemuutoksen myötä, aikanaan
meillä on ollut Nokia ja paljon ict-osaamista. Ikävä kyllä nyt sitä on
tietysti paennut, mutta sitä on edelleen paljon käytettävissä.
Ei se henkilökunta välttämättä sieltä Oulun
seudulta minnekään ole lähtenyt vaan
muun muassa perustanut alalle uusia yrityksiä. Ja kun edustaja
Urpalainen puhui myös tästä osaavasta
henkilökunnasta ja sen pysymisestä alalla, niin
täytyy huolehtia todellakin, että se pysyy meillä Suomessa
tällä oikealla alalla, ja tämä uusi
virasto on houkutteleva henkilöstön kannalta.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja, edustaja Mattila
viittasi siihen, että etelänaapurimme Viro on
meistä ajanut monessa ohi, ja näin todella on.
Tietysti siihen on luonteva selityskin: se, että meillä Suomessa
niin langattomat puhelinverkot kuin sitten tietotekniset järjestelmät
tulivat käyttöön ensimmäisten
joukossa. Elikkä olimme edelläkävijöitä jossain
vaiheessa, ja siinä vaiheessa tietysti olisi ollut parempi,
että olisi pystytty tekemään sellaisia
ratkaisuja, joissa järjestelmistä olisi tullut
paremmin keskenään keskustelevia, toistensa kanssa
keskustelevia, mutta kun etunenässä maailmassa
tätä Suomessa tehtiin, niin silloin toki uusia
innovaatioita tuli nopeasti ja myös sellaisia toimimattomiakin,
joita sitten ei ollut niin helppo yhdistää ja
koota tuohon kokonaisuuteen toimiviksi. Tietysti me olemme siinä tilanteessa, että
Viro
pääsi tietyllä tavalla puhtaalta pöydältä ottamaan
niitä hyväksi koettuja järjestelmiä käyttöön,
ja siitä onnittelut tietysti heille. Toivotaan, että kun
nyt päivityksiä tehdään, päästään
myös meillä tämäntyyppisiä järkeviä ratkaisuja
tekemään.
Yksi paikka, jonka haluan tähän keskusteluun nostaa,
on se, että näitä järjestelmiä rakennetaan meillä nyt
paraikaa kouluihin. Suomalaiset koulut tällä hetkellä rakentavat
opetuksen ympärille omaa niin sanottua rautaa eli älytauluja
ja tämäntyyppistä materiaalia. Nyt olisi
erittäin tärkeää, että opetusministeri,
Opetushallitus tai opetusministeriö koordinoisi ja tarkkailisi
sitä, minkälainen järjestelmä ja
rauta meidän kouluihin rakentuu, että ei kävisi
samoja virheitä kuin on tehty esimerkiksi valtion ja kuntien
tietoteknisessä hallinnossa vaan että laitteet
olisivat sellaisia, että niitä osaisivat lapset
ja opettajat käyttää mutta ne myös
keskustelisivat toistensa kanssa ja niihin saataisiin oppimateriaaleja
useammaltakin kuin ainoastaan yhdeltä toimittajalta.
Anu Urpalainen /kok:
Arvoisa puhemies! Aivan niin kuin täällä hallintovaliokunnan
puheenjohtaja Mattila totesi, tämä kokonaisarkkitehtuuri
on kaiken pohja, ja siinä on aivan avainasemassa palveluväylähanke,
millä tulevaisuudessa sitten meidän nämä ohjelmat
eri toimialoilta pystyvät keskustelemaan enemmän
keskenään ja ovat yhteensopivia.
Sen takia tämä lakiesitys on hallitukselta
oivallinen, että tässä selkeästi
käytetään nytten enemmän valtaa
ja asetetaan velvollisuudet eri ministeriöille toimia juuri
tämän lainsäädännön mukaisesti,
sen, mitä jo edellisessä tietohallintolaissa todellakin
annettiin tehtäväksi, mutta meidän ministerimme
eivät ole toteuttaneet sitä asetusvelvollisuutta,
joka heidän olisi tullut tehdä tähän
asiaan.
Nyt tämä on äärimmäisen
tärkeä askel — voisi sanoa, että tällaista
positiivista pientä diktatuuria, mitä tässä valtiovarainministeriölle
annetaan — ja ehkä näillä sitten
päästään todella hyvin eteenpäin.
Yleiskeskustelu päättyi.