9) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi perusopetuslain, lukiolain,
ammatillisesta koulutuksesta annetun lain, ammatillisesta aikuiskoulutuksesta
annetun lain ja kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun
lain 41 ja 45 §:n muuttamisesta
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Koulurauhalain keinoin pyritään
nostamaan opettaja siihen auktoriteettiasemaan, mikä hänelle
työssään kuuluu. Se on hyvä ja
oikein. Lakiesitys onkin pääosin hyvä,
ja on hienoa, että hallitus vihdoin ajaa sitä eteenpäin.
Esityksestä löytyy kuitenkin tiettyjä epäkohtia,
jotka saattavat johtaa ennakoimattomiin vaaratilanteisiin, ja haluankin muutamalla
sanalla tuoda niitä esille.
Keskustelu koulurauhasta on kulminoitunut nykylain määritelmään
siitä, että opettaja ei saa voimakeinoin ottaa
oppilaalta pois vaarallista, laissa kiellettyä tai opetusta
häiritsevää esinettä kuten teräasetta,
tupakkaa, kännykkää tai päihteitä.
Jos oppilas ei niitä vapaaehtoisesti opettajan pyynnöstä luovuta,
opettajan viimeiseksi keinoksi jää oppilaan poistaminen
luokasta tai lopulta poliisin kutsuminen apuun.
Oppilashuoltolain keskiössä ovat olleet kasvatuskeskustelut
ja niiden määrällinen lisääminen. Tämä tulee
lisäämään yhteistyötä vanhempien kanssa.
Tämä yhteistyö toteutuisi myös
koulurauhakeskustelun suhteen opettajan käyttäessä hyväkseen
nykylain suomaa mahdollisuutta keskustella oppilaan häiritsevästä käytöksestä vanhempien
kanssa ja sen jälkeen vanhemman luvalla poistaa häneltä vaarallinen
esine. Näin ollen opettajalla on siihen välillisesti
oikeus myös nykylaissa.
Siinä vaiheessa, kun opettaja joutuu turvautumaan voimakeinoihin,
on kahden ihmisen, tässä tapauksessa opettajan
ja oppilaan, välinen yhteys katkennut. Tutkimusten mukaan
opettajan auktoriteettinen kasvatusasenne ei paranna työrauhaa,
päinvastoin. Liian tiukan kontrollin ja rangaistuskulttuurin
katsotaan jopa haittaavan oppilaan itsehallinnan kehittymistä.
Vastauksena olisi molemminpuoliseen luottamukseen ja arvostukseen
perustuva suhde, jossa auktoriteetti on opettajalla ja samoin myös
vastuu suhteen edistämisestä.
Hallituksen esityksen 66/2013 perustelutekstissä todetaankin:
"Jos opettaja ei onnistu rakentamaan itselleen pedagogista auktoriteettia
oppilaiden silmissä ja jos häneen ei luoteta,
työrauhahäiriöt ovat erittäin
todennäköisiä."
Sekä laki perusopetuksesta, ammatillisen opetuksen
järjestämisestä että lukiolaki
antaisivat lakimuutoksen jälkeen opettajalle oikeuden poistaa
oppilaalta laissa kielletty tai vaarallinen esine. Tämä oikeus
onkin perusteltua, ja opettajia tulisi myös kouluttaa kyseenalaisten
vaaratilanteiden varalta.
Perustuslakimuutos takaisi oikeuden myös opetusta tai
oppimista häiritsevän esineen poistamiseen 1.—9.-luokkalaisten
kohdalla. Vastaavasti häiritsevän esineen poistaminen
voimakeinoja käyttäen ei olisi mahdollista ammatillisen
ja lukiolain puitteissa. Jossain määrin tämä asettaa eri-ikäiset
oppilaat epätasavertaiseen asemaan. Myös lapsella
on oikeus koskemattomuuteen, eikä perusoikeuteen puuttuminen
saa johtaa yksilön kannalta kohtuuttomaan lopputulokseen.
Arvoisa puhemies! Häiritsevien esineiden poistotilanne
on vakava riskitekijä, johon tulee kiinnittää huomiota.
Opettajan oikeus poistaa häiritsevä esine ekaluokkalaisen
kädestä olisi aivan eri luokkaa kuin jos vastaparina
olisi 9.-luokkalainen. Lakimuutoksen suoma oikeus saisi aikaan sen,
että koulussa voisi alkaa tapahtua lain sallimia väkivaltatilanteita.
Jos opettaja ei tulisi toimeen murrosikäisen kanssa, hänellä olisi
aina takataskussa mahdollisuus fyysiseen ylivaltaan. Miten turvallisuustaidoissa
kouluttamaton henkilö tai jopa sijaisuuksia tekevä 18-vuotias
osaisi poistaa häiritsevän esineen aggressiiviselta
nuorelta ilman, että syntyisi vaaratilanteita puolin ja toisin?
On myös syytä miettiä, syntyykö kouluissa
julkisen voimankäytön tilanteita vain sen johdosta,
että opettajan auktoriteetti säilyy ja häiritsevä esine
otetaan pois. Nykylain mukaan opetusta häiritsevä oppilas
voidaan poistaa luokasta, ja siten tämä olisi
parempi vaihtoehto kuin vastakkainasettelun lisääminen.
Arvoisa puhemies! Voimakeinoja ei voida käyttää lakimuutoksen
mukaan oppilaan tavaroiden tarkastamiseen. Siihen opettajalla olisi
lakimuutoksen mukaan oikeus mutta ilman pakkokeinoja. Lain soveltaminen
tavaroidentarkastustilanteessa on haastavaa, sillä kielletty
esine voi olla sijoitettu vaikkapa paidan alle, jolloin opettajalla
ei ole poistamisoikeutta. Opettajalta edellytetään
todellista asiantuntijuutta erilaisten tilannevaihtoehtojen keskellä,
kun koulun arjessa muutenkin sattuu ja tapahtuu.
Fyysinen koskemattomuus, joka nykylaissa oppilailla on, takaa
koskemattomuuden myös opettajalle. Oppilas, jolta fyysisin
keinoin poistetaan häiritsevää esinettä,
tulee myös puolustautumaan fyysisin keinoin. Hallituksen
esityksessä todetaan, että suurin osa koulussa
häiriköivistä on sosiaalisesti sopeutumattomia,
rajattomia ja vaikeista kotioloista. Heidän kohdallaan
voidaan puhua sosiaalisen kuntoutuksen tarpeesta, ei tarpeesta tulla
alistetuksi jälleen kerran auktoriteettiasemassa olevan
aikuisen taholta.
Rajattomuuden taustalla on usein hoivan ja huolenpidon sekä ohjauksen
puutetta. Hoivanpidon puutetta ei edesauta sekään,
että kunnat huonossa taloudellisessa tilanteessa integroivat
erityisoppilaita erityiskouluista ja -luokista normaaliluokkiin.
Jos tällainen oppilas (Puhemies koputtaa) jotain tarvitsee,
se on korvaavia kokemuksia turvallisesta auktoriteetista.
Pedagogisesti taitavan, ihmissuhdetaitoisen opettajan kommunikointi
ja työskentelytapa on sekä hoivaavaa että ohjaavaa.
Koulukurin edistämisen eteen tulee keskittyä (Puhemies
koputtaa) juurikin suhteen luomiseen.
En usko olevani väärässä,
kun väitän, että tulemme pian näkemään,
miten oikeutta esineiden poistamiseen käytetään
väärin. Ei tarvita kuin yksi tapaus, jossa opettaja
käy oppilaaseen käsiksi vaatien opetusta häiritsevää purukumia
tai kännykkää itselleen, ja se tulee
kuohuttamaan koko koulumaailmaa ja leimaamaan erityisesti opettajia.
Arvoisa puhemies! Näiden havaintojen perusteella en
sivistysvaliokunnan käsittelyn yhteydessä voinut
olla vastustamatta lakimuutosta häiritsevän esineen
pois ottamiseksi voimakeinoin. Tein asiasta vastalauseen tämän
näkemyksen esille nostamiseksi. En kuitenkaan tule viemään esitystäni äänestykseen
tässä salissa mutta haluan tätä kautta
nostaa asian keskusteluun, jotta lain toimivuutta seurataan.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Hyvät edustajat, yhteisten menettelytapasääntöjen mukaan
nopeatahtisen keskustelun puheenvuorot pitäisi yrittää mahduttaa
siihen 5 minuuttiin.
Tuula Peltonen /sd:
Puheenjohtaja! Ensin täytyy todeta, että on
valitettavaa, että valiokunnan puheenjohtaja tai varapuheenjohtaja
ei ole esittelemässä tätä hyvinkin
merkittävää lakipakettia, ja yhteiskunnallisestikin
hyvinkin isosta asiasta on kysymys, mutta nyt sitten mennään näillä puheenvuoroilla
ja yritetään kahlata tätä asiaa
läpi näillä voimin.
Arvoisa puhemies! Koulun työrauhalakia on kauan odotettu
ja toivottu. Koettiin, että kouluissa on turvallisuudessa
puutteita ja oli hyvä selkeyttää erinäisiä toimintaohjeita
ja mahdollisuuksia puuttua tilanteisiin. Silloisen opetusministerin
Jukka Gustafssonin eduskunnan käsittelyyn valmistelema
lakipaketti olikin tervetullut. Itse perustin jo viime keväänä ryhmän
koulun työrauha-asian epävirallisen keskustelun mahdollistajaksi.
Ryhmä aloitti Työrauha kouluun -nimellä ja
kokosi säännöllisiin tapaamisiin kasvatus-
ja opetusalan ammattilaisia. Olemme käyneet ryhmässä hyvää keskustelua,
ja uskon, että ryhmän jäsenet ovat saaneet
tuoda näkemyksiä lain suhteen hyvin tiettäväksi
myös kansanedustajille. Osa heistä on tietenkin
ollut kuultavina myös sivistysvaliokunnassa.
Valiokuntakäsittelyssä työrauhalaissa
puhuttivat eniten kasvatuskeskustelun rooli sekä jälki-istunnon
sisältö. Myös opettajan oikeudet puuttua
tilanteisiin sekä häiriötilanteiden jälkikäsittelyt
puhuttivat sekä tiedon siirtyminen muun muassa koulusta
toiseen. Mielestäni laissa on nyt parhaalla tavalla otettu
huomioon ennakoiva puuttuminen muun muassa kasvatuskeskustelun osalta.
On tärkeää, että hoidamme mahdollisia ongelmia
keskustellen ennen kuin tilanteet kärjistyvät
tai aiheuttavat enemmän harmia asianosaisille tai ympäristölle.
Jälki-istunnosta kirjasimme valiokunnassa myös
muutoksen sen osalta, että kirjallisten tehtävien
lisäksi voisi oppilas suorittaa myös sopivia kasvatuksellisia
harjoitteita. Tässä tulee mieleen esimerkiksi
yhteisen tilaisuuden valmistelut henkilölle, joka on juuri halunnut
katkaista suhteensa muuhun kouluyhteisöön. Selvää oli
valiokunnalle, ettemme halua kuitenkaan hyväksyä työntekoa
rangaistuksena.
Sivistysvaliokunta on keskustellut myös siitä, että lukuvuoden
päättyessä oppilaalla voi olla jälki-istuntoja
suorittamatta. Valiokunta toteaakin, että jälki-istuntojen
suorittaminen ei kuulu oppivelvollisuuden suorittamiseen vaan vain opetuksellisten
tavoitteiden saavuttamatta jääminen voi olla esteenä seuraavalla
luokalle siirtymisessä tai päättötodistuksen
saamisessa.
Arvoisa puhemies! Laki mahdollistaa myös tiedon siirtämisen
riittävästi, ja pian valmistuva oppilas- ja opiskelijahuoltolaki
omalta osaltaan auttaa tiedon siirtämisessä ja
käsittelyssä sekä tarjoaa tarvittavat
varhaisen tuen antamisen muodot. Mielestäni erittäin
tärkeä asia tässä työrauhalaissa
on se, että häiriökäyttäytyvä oppilas saa
tukea ja pääsee tuen pariin riittävän
nopeasti. Häntä ei saa hyljätä ulos
yhteisöstä tai jättää yksin
ongelmien kanssa, vaan päinvastoin. Siksi en ollut koko
aikana missään nimessä hyväksymässä ajatusta
kolmen päivän opetuksen epäämisestä,
jota muun muassa kokoomuksen taholta kovasti esitettiin. Opetuksen
epääminen ei ongelmia poista. Koulussa joudutaan
järjestämään varmasti tiloja,
joissa häiriötilanteiden jälkeen voidaan
asioita käsitellä. Mutta ongelmaoppilaan poistaminen
kotiin tai muualle voisi jättää eniten apua
tarvitsevan yksin juuri pahimmalla hetkellä. Koulutuksen
järjestäjän on tietenkin pystyttävä hoitamaan
tilanteet niin, ettei muiden oppilaiden turvallisuus vaarannu.
Arvoisa puhemies! Valiokunnan esitykseen tuli myös
yksi eriävä mielipide, josta edustaja Niikko täällä kertoikin.
Sitä en oikeastaan paljonkaan ymmärrä.
Mielestäni esitys tarjoaa aivan oikealla tavalla opettajalle
mahdollisuudet puuttua häiriötilanteeseen. Eriävässä haluttiin poistaa
voimakeinojen käyttömahdollisuuksia, jos oikein
ymmärsin. Ei varmaankaan ole tämän lain
tarkoitus pelkästään se, että pääsisimme käyttämään
voimakeinoja. Varmastikin kaikki toivomme, ettei sellaisille kouluissa
eikä muuallakaan olisi koskaan tarvetta. Joskus voimakeinolle
on kuitenkin paikkansa mutta tietenkin vain äärimmäisessä tilanteessa
asianomaisia tai muita lähellä olevia suojeltaessa.
Arvoisa puhemies! Kaiken kaikkiaan tietenkin meidän
pitäisi yrittää luoda kouluihimme, oppilaitoksiin
ilmapiiri, joka ruokkii yhteisöllisyyttä ja toinen
toisensa kunnioittamista niin, ettei tällaisia lakeja edes
tarvittaisi. Yhteiskunnassamme on sen verran huonovointisuutta myös perheiden
sisällä, ja se tietenkin näkyy myös
oppilaissa ja kouluissa. Tärkeintä on ennakoivasti hoitaa
hyvinvointia, jottei tällä lailla olisi käyttötarvetta.
Siihen on hyvä keino juuri keskustelu ja riittävän
varhainen puuttuminen ja tuki. Olkaamme siinä kaikki aktiivisia.
Tasa-arvoisen kohtelun ja oikeusturvan vuoksi valiokunta pitää tärkeänä,
että maamme kouluissa olisi mahdollisimman yhteneväiset
ohjeet ja käytännöt näissä käsitellyissä tilanteissa,
koska käytännössä järjestyssäännöt
suuresti vaihtelevat eri kunnissa ja kouluissa. Valiokunta pitääkin
välttämättömänä myös
sitä, että Opetushallitus välittömästi
ryhtyy valmistelemaan ohjeellista järjestyssääntömallia
kuntia varten.
Mika Niikko /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä vastalause oli nimenomaan
perusteltu siten, että voimakeinoja ei tulisi sallia häiritsevän
esineen pois ottamisessa mutta toki ilman muuta vaarallisen esineen
pois ottamisessa. Nythän me kuitenkin tässä teemme sellaisen
lain, joka rajaa tämän vain perusopetuksen piiriin.
Uskon, että se varmasti toimii hyvin ala-asteella varsinkin
ja opettajan auktoriteetti siellä mahdollisesti lisääntyy,
mutta yläasteella epäilen sen toimivuutta. Meillähän
on kuitenkin ollut mahdollisuus puuttua opetusta häiritsevään tilanteeseen
oppilas poistamalla luokasta, mutta tässä tapauksessa,
kun halutaan lisätä voimakeinojen käyttöä siihen
koulutusta saamattomien opettajien osalta, en voi sitä asiaa
osaltani kuitenkaan sulattaa.
Eeva-Johanna Eloranta /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nyt en ihan ymmärrä tätä edustaja
Niikon asiaa, koska nimenomaan tässähän
kävi niin, että perustuslakivaliokunta totesi,
että voimakeinoja voidaan käyttää vain silloin,
kun on kysymyksessä vaaralliset esineet, ja valiokunta
teki tämän mukaiset muutokset, koska tässä oli
todellakin tämä perusoikeusongelma. Käsittääkseni
mitään ongelmaa tässä esityksessä ei
ole vaan nimenomaan pois voidaan voimakeinoin ottaa vain vaaralliset
esineet, ei esimerkiksi tupakkatuotteita.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Nyt siirrytään puhujalistaan.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Lakiesityksen tarkoituksena on tarjota opetuksen
ja koulutuksen järjestäjille uusia keinoja koulujen
ja oppilaitosten työrauhan parantamiseksi sekä ajanmukaistaa
jo käytössä olevia toimintatapoja. Muutoksilla
halutaan edistää koulujen työrauhaa sekä lisätä oppilaiden
hyvinvointia ja osallisuutta.
Tutkimusten mukaan suomalaiset lapset kokevat viihtyvänsä huonosti
koulussa. YK:n lapsen oikeuksien komitea toki koki tämän
uhkana lapsen oikeuksien toteutumiselle ja suositteli Suomelle vuonna
2011, että lasten hyvinvointiin kouluissa kiinnitettäisiin
enemmän huomiota. Osa pahoinvoinnista johtuu juuri työrauhan
puutteesta. Viihtymättömyys kouluissa saattaa
osittain selittää myös huonontuneita
oppimistuloksia. Lapsen oikeuksien sopimus määrittää koulutuksen
päämäärät siten, että koulutuksen
tulee pyrkiä lapsen persoonallisuuden sekä henkisten ja
fyysisten valmiuksien mahdollisimman täyteen kehittämiseen.
Näyttää siltä, että nämä asiat ovat
jääneet tiedollis-taidollisten osaamisen tavoitteiden
jalkoihin.
Suomalaisten koululaisten aktiivisuus voi helposti suuntautua
opetustilanteissa ulkopuolelle, koska heillä ei ole mahdollisuutta
toteuttaa itseään ja tulla kuulluksi koulutyön
virallisessa ytimessä. Osallisuusoikeuden toteutumisen
näkökulmasta suomalainen peruskoulu ei toimi kovin hyvin.
Oppilaan äänen kantavuus on ohut, kun keskustellaan
esimerkiksi opetuksen sisällöistä, menetelmistä,
työjärjestyksistä tai koulun varusteluun
liittyvistä asioista. Tämä saattaa olla
syy siihen, että peruskoulumme aikuisten ja lasten välille
aukeaa alakoulun jälkeen niin sanottu tunneperäinen
kuilu, joka näkyy esimerkiksi kielteisenä suhtautumisena
opettajaan. Tämän lakiesityksen keskeinen tavoite
onkin oppilaiden osallisuuden lisääminen. Osallistumisella
ja osallisuudella heitä itseään koskevien
asioiden valmisteluun lapset ja nuoret myös paremmin ymmärtävät,
miksi esimerkiksi järjestyssääntöjä tarvitaan. Jo
tämä yksistään on omiaan parantamaan
ilmapiiriä ja siten myös työrauhaa kouluissa.
Tämän lainsäädäntöuudistuksen
painopiste on kasvatuksessa ja varhaisessa puuttumisessa. Kasvatuskeskustelun
ensisijaisuus ongelmatilanteessa onkin tärkeä asia.
Sen toteuttaminen oikealla tavalla vaatii opettajilta vankkaa ammattitaitoa
ja osaamista, johon kenties tarvitaan myöskin täydennyskoulutusta.
Miten kohdata vanhemmat, joiden mielestä vika on aina koulussa
ja opettajassa?
Koulun ja opettajien arvostus on valitettavasti Suomessa viime
vuosina heikentynyt. Vastuullinen vanhempi pyrkii rakentavaan yhteistyöhön muiden
kasvattajien kanssa, mutta monet opettajat ovat todenneet, että kaikkein
vaikeinta on kohdata vanhempia, jotka saattavat jopa lasten kuullen
haukkua ja uhkailla opettajaa. Tällaisessa tilanteessa
on luonnollista, että opettajan arvovalta kasvattajana
horjuu lasten huomatessa vanhempiensa asettuvan kaikissa asioissa
heidän puolelleen opettajaa vastaan. Jokaisella opettajalla,
joka joutuu kohtaamaan työssään tällaisia tilanteita,
tulisi olla oikeus työnohjaukseen, mutta valitettavan harvassa
koulussa ja oppilaitoksessa siihen on kuitenkaan mahdollisuutta.
Opettajille tulisi järjestää täydennyskoulutusta
myös erilaisten oppijoiden tunnistamisessa ja uudenlaisten
opetusmenetelmien käyttämisessä. Erilaisia
oppijoita on keskimäärin 20 prosenttia kaikista
oppijoista, ja osalle heistä tavallinen luokkamainen opetus
ei sovellu. Erilaiset oppijat eivät tarvitse erityisopetusta
vaan erilaisia opetusmenetelmiä. Lisäksi neurologisten
häiriöiden tunnistamiseen kouluissa pitäisi
panostaan enemmän. Tunnistamaton neurologinen häiriö voi
aiheuttaa sen, ettei oppilas pysty seuraamaan normaalia opetusta
ja putoaa helposti normaalilta oppimispolulta. Tämä johtaa
helposti levottomuuteen ja häiriökäyttäytymiseen
ja ajan myötä jopa syrjäytymiseen. Tällaisessa
tilanteessa tulisikin useammin kysyä, mistä häiritsevä käyttäytyminen
johtuu, eikä ensimmäiseksi sitä, miten
oppilasta rangaistaan. Toki kouluissa on opittava sääntöjen
noudattamista, mutta liian usein olen itse törmännyt
nuoriin, joiden epäsosiaalisen käyttäytymisen
tai syrjäytymisen taustalla on heidän liian myöhään
tunnistettu erilainen oppimistyylinsä tai neurologinen
häiriönsä.
Arvoisa puhemies! Koulua tulee kehittää henkilökunnan,
oppilaiden ja vanhempien yhteistyönä. Koulutyötä on
uudistettava kaikille osapuolille iloa tuottavaksi. Toiminnan ilo
tulee yhteisöllisyydestä ja osallisuudesta. Toivonkin,
että tämän erinomaisen niin sanotun koulurauhapaketin
jalkauttaminen käynnistääkin runsaasti
Yhteisöllinen koulu -hankkeita eri puolilla Suomea.
Markus Lohi /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
laeiksi perusopetuslain, lukiolain, ammatillisesta koulutuksesta
annetun lain ja niin edelleen muuttamiseksi on erittäin tervetullut,
ja heti alkuun täytyy lausua kiitokset edelliselle opetusministerille,
joka tämän lain on valmistellut. Kaiken kaikkiaan
ne keskeiset kohdat, mitä tämä lakimuutos
käsittelee, liittyvät nimenomaan työrauhan
turvaamiseen kaikissa kouluissa. Tämä on kysymys,
joka on erittäin tärkeä ei pelkästään
oppilaille, jotka haluavat opiskella, vaan kaikelle koulun henkilökunnalle.
Voisi todeta, että ehkä tarve tämäntyyppiselle lainsäädännölle
ja lainsäädännön täsmentämiselle
lähtee osittain myös siitä, että meillä on
vallalla sellainen ilmiö, että ehkä kasvatusvastuu
on liiaksikin siirtynyt kodeilta kouluille ja päiväkodeille,
ja on ehkä se raja hieman hämärtynyt,
että päävastuun lastemme ja nuortemme
kasvatuksesta tulisi kuitenkin olla lasten vanhemmilla. Tätä painetta
kokevat arkityössä tämän päivän opettajat
ja varhaiskasvattajat. He ovat myös olleet monestikin hyvin
epätietoisia siitä, mitä välineitä heillä on
käytettävissä tilanteissa, joissa tarvitsisi
turvata siellä luokassa kaikille oppilaille opiskelurauha.
Sen takia, arvoisa puhemies, tämä lainsäädäntö kokonaisuutena
on kyllä tärkeä meidän lasten ja
nuortenkin kannalta. Täällä on käyty
keskustelua myös siitä, mitä oikeuksia
tulisi opettajille antaa liittyen vaikkapa oikeuteen ottaa oppilaalla
hallussa olevia häiritseviä tai vaarallisia esineitä tai
poistaa oppilas luokasta, jos sille on tarvetta. Tätä kysymystähän
perustuslakivaliokunta hyvin tarkkaan käsitteli ja totesi
muun muassa, että on tärkeää,
että silloin, kun tällaisia voimakeinoja käytetään
ja esineitä otetaan oppilaan hallusta pois, pitäydytään
vain välttämättömissä ja
tilanteen kannalta oikeasuhtaisissa voimakeinoissa. Uskon, että käytännössä tässä
ei
ole ongelmia.
On tärkeää, että tilanteessa,
jossa oppilas häiritsee muitten opiskelua, rehtorilla tai
koulun opettajilla on riittävät oikeudet reagoida
asiaan ja turvata opiskelurauha ja oppilaiden ja koko henkilökunnan
turvallisuus. Kun meillä on tässä käsittelyssä hallituksen
esitys, sivistysvaliokunnan mietintö ja perustuslakivaliokunnan
lausunto, niin uskon, että näistä, mietintötekstistä ja
lausunnosta, saadaan erittäin hyvin sellaista ainesta, jota
käytännön työssä voivat
opettajat hyödyntää.
Pitäisin kuitenkin tärkeänä,
että kun se epätietoisuus nyt kentällä on
ollut eikä ehkä ole uskallettu käyttää edes
niitä keinoja, jotka laki on tähän saakka
sallinut, ja kun nämä muutokset tulevat voimaan,
niin opettajille ja kaikille koulujen työntekijöille
järjestetään riittävää koulutusta. Sen
ei kovin laajaa tarvitse olla, kunhan perehdytään
näihin käytännössä:
siihen, mitä nämä tarkoittavat ja mitä keinoja
heillä on käytettävissä.
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Perusopetuslaki, lukiolaki, ammatillisesta
koulutuksesta annettu laki, ammatillisesta aikuiskoulutuksesta annettu
laki ja kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annettu laki ovat
merkittävässä asemassa ajateltaessa opetusta
kokonaisuutena. Tästä johtuen hallituksen esityksen
66 lakimuutoksia tulee harkita huolella.
Koulurauha on puhuttanut jo pitkään. Koulurauhan
merkitys on suuri opetuksen, oppimisen, kasvamisen, viihtyvyyden
ja turvallisuuden näkökulmasta. Näin
ollen koulurauhan toteutumiseen tulee panostaa. Koulujen henkilökunnan sekä oppilaiden
turvallisuus on nähtävä jokaisen perusoikeutena.
Tähän liittyen opettajilla ja rehtoreilla tulee
olla riittävät oikeudet puuttua tilanteeseen,
jos oppilaalla epäillään olevan hallussa vaarallisia
esineitä tai aineita, ottamalla ne haltuun. Tämä puolestaan
edellyttää oikeutta etsiä vaarallisia
esineitä tai aineita, jos niitä on syytä epäillä.
Näin ollen oppilaan laukkuun on saatava katsoa.
Laukkutarkastuksia on kritisoitu vedoten yksityisyyteen. Luonnollisesti
opettaja tai rehtori tarkastaa laukun hienotunteisesti eikä levittele
oppilaan henkilökohtaisia tavaroita kaikkien nähtäville.
En koe tarkastuksia ongelmallisina yksityisyyden kannalta. Luonnollisesti
oppilaan käyttäytyessä täysin
normaalisti ei laukkutarkastuksilla ole edes kysyntää.
Kuka ottaa vastuun vaarallisten esineiden tai aineiden aiheuttamista vahingoista,
jotka olisi voitu välttää, jos opettajalla
olisi ollut oikeus tarkastaa laukku?
Koulukiusaaminen on vakava ongelma. Kiusaaminen ulottuu usein
koulujen pihoilta myös koulumatkoille. Koulumatkalla tapahtuvaa
kiusaamista saattaa usein olla vaikea havaita, mutta mielestäni
opettajien tulee puuttua myös koulumatkoilla tapahtuvaan
kiusaamiseen, jos he ovat siitä tietoisia. Esimerkiksi
yhteydenotto kiusaamisessa mukana olevien vanhempiin kuuluu luonnollisesti
näihin toimenpiteisiin. Toki opettajilta ei voida edellyttää erityistä valvontaa
koulumatkojen kiusaamisen osalta.
Oppilaita tulee osallistaa mahdollisimman paljon koulujen päätöksentekoon.
Näin ollen oppilastoimikuntaa tulee kehittää ja
oppilaiden vaikutusmahdollisuuksia kasvattaa. Oppilaskuntien säätäminen
pakollisiksi perusopetuksessa on kannatettava idea. Osallistumista
yhteisiä asioita koskevaan päätöksentekoon
on pyrittävä laajentamaan mahdollisimman paljon,
jotta jokaisella olisi vaikutusmahdollisuuksia koulun arkeen ja kehitystä varten
ideakanava. Aktiivisempi vuoropuhelu oppilaiden kanssa voisi olla
yksi keino edistää myös koulurauhaa.
Jälki-istunnot on lähtökohtaisesti
istuttava. Tällä hetkellä moni peruskoululainen
päättää urakkansa niin, että jälki-istuntoja
on vielä istumatta. Merkintä päättötodistukseen
istumattomista jälki-istunnoista olisi turhan leimaava.
Sen sijaan välitodistukseen merkintä istumattomista jälki-istunnoista
olisi paikallaan. Myös jälki-istuntojen sisältöihin
on kiinnitettävä huomiota. Pelkän istumisen
sijaan tulee suosia tehtävien tekoa tai rakentavaa keskustelua.
Toisaalta esimerkiksi tahallaan rikottujen tai sotkettujen kohteiden
korjaaminen sekä siivoaminen voisivat olla opettavaisia
tuokioita.
Koulusta erottaminen kolmeksi päiväksi ei
auta, jos oppilas lähetetään vain kotiin.
Oppilashuollon on tältä osin toimittava, ja erotettavat
oppilaat on ohjattava välittömästi kuraattorin
ja psykologin puheille. Myös vanhempiin on oltava yhteydessä asian
tiimoilta.
Kännyköiden käyttö on haitallista
oppimisen ja liikkumisen kannalta. Monipuolistuneet laitteet tarjoavat
turhan houkuttelevan vaihtoehdon näprätä kännykkää aina,
kun on vain mahdollista. Tämä häiritsee
keskittymistä, ja kännykän kanssa vietetty
aika on pois sosiaalisesta, ihan livenä tapahtuvasta kanssakäymisestä sekä usein myös
liikkumisesta. Kännykät eivät mielestäni kuulu
koulupäivään, koska ne aiheuttavat koulunkäynnille
enemmän haittaa kuin hyötyä. Kännyköiden
parkki tunnilla on käytössä monessa koulussa
varsinkin alaluokilla.
Ja lopuksi kysymys: mikä on tulevaisuudessa yhteiskuntamme
suuria uhkia? Se on liikkumattomuus. On selvästi todistettu,
että koulurauha paranee oleellisesti, jos lapsi ja nuori
saa purettua energiansa liikkumiseen. Tätä keinoa
koulurauhan parantamiseen ei ole otettu vielä tosissaan.
Se on poikkihallinnollinen juttu. Eri hallinnonalojen pitäisi
aktivoitua liikunnan edistämiseksi.
Lopuksi vielä kiitos edustaja Gustafssonille, että tämä koulurauha-asia
on lähtenyt ripeästi liikkeelle lain muodossa. — Kiitos.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Kiitos kiitoksista. Olen käynnistänyt
tämän lakihankkeen aikanaan ulkopuolelta hallitusohjelman,
koska halusin ottaa tosissani sen tunteen ja hädän,
jonka sain tehdyistä tutkimuksista ja myöskin
kokemusperäisestä tiedosta, jolloin opettajat
totesivat, että heillä on liian vähän
keinoja työkalupakissaan puuttua työ- ja koulurauhaongelmiin.
Mieleni on nyt iloinen. Tunnen tyydytystä tehdystä työstä,
yhteisestä työstä, myöskin nyt
valiokunnassa syksyllä.
Tässä työrauhakokonaisuudessa on
tärkeintä se, että se turvaa työrauhan
lapsille, mutta yhtä tärkeää on
se, että se on turvaamassa työrauhaa opettajille
ja lasten kasvulle ja että se mahdollistaa myöskin
työnteon, oppimisen ja kunnioittamisen luokassa ja opetustilanteessa.
Ajattelen, että tämä lakikokonaisuus
parhaimmillaan toimiessaan on lisäämässä opettajien
auktoriteettia. Heillä on nyt noin kymmenkunta uutta keinoa kajota
työ- ja opiskelurauhaan ja sen parantamiseen. Minä haluan
ajatella näin ja toivon, että se työtilanne
myöskin opetustilanteessa muuttuu, kun nyt saadaan uusi
laki, uudet tavat ja uusi käytäntö. Eli
tämä pitää nyt ottaa sillä tavalla
tosissaan myöskin opettajakunnassa ja rehtorien kannalta
ja näin.
Sitten tässä on myöskin vahvasti
mukana tämä koulujen yhteisöllisyyden
ja oppilaiden osallistumisen vahvistaminen, siten että nämä oppilas-
ja opiskelijakunnat tulevat entistä vahvemmin osaksi koulujen
ja oppilaitosten yhteisöllistä toimintakulttuuria.
Lisäksi vahvistetaan lasten ja nuorten oikeutta osallistua
ikänsä ja kehitystasonsa mukaisesti itseään
koskevaan päätöksentekoon. Sivistysvaliokunnan
mietinnössäkin on vahva painotus siihen, että nämä tärkeät
koulujen järjestyssäännöt tehdään
yhdessä opettajien, lasten vanhempien ja lasten ja nuorten
kanssa.
Sitten ihan lopuksi kolme neljä semmoista asiaa, jotka
eivät esimerkiksi tässä keskustelussa
ole vielä tulleet esille ja joita pidän tärkeinä.
Minua on hämmästyttänyt tavallaan se,
että jos oppilas vahingossa tai tahallisesti sotkee paikkoja,
rikkoo jotakin, niin opettajalla ei ole ollut oikeutta edellyttää oppilasta
siivoamaan omat jälkensä. Nyt sellainen mahdollisuus
on, kun on teolla tavallaan tämmöinen suora syy-yhteys
seuraukseen. Pidän sitä kasvatuksellisesti hyvinkin
tärkeänä.
Myöskin valiokunta keskusteli paljon ajankohtaisista
asioista, matkapuhelinten ja mobiililaitteiden käytöstä,
niitten auki pitämisestä oppituntien ja koulupäivän
aikana. Valiokunnan mielestä kyllä järjestyssäännöissä tulisi
määrätä, että nämä laitteet
tulisi pitää suljettuina, ellei niitä käytetä välineinä oppitunnin
aikana opetettavan aineen opetuksessa ja oppimisessa, että tähänkin asiaan
saadaan tällainen fiksu työskentely- ja toimintatapa.
Ylipäätänsä pitää korostaa:
tasa-arvoisen kohtelun ja oikeusturvan vuoksi sivistysvaliokunta
pitää tärkeänä, että maamme
kouluissa olisi mahdollisimman yhteneväiset ohjeet ja käytännöt
edellä esitetyissä tilanteissa.
Arvoisa puhemies! Lopuksi vain totean sen, että perustuslakivaliokunta
tähän niin sanottujen voimatoimien käyttöön
kiinnitti huomiota, teki aivan pieniä tarkennuksia hallituksen
esitykseen. Ne olivat meidän mielestämme hyviä,
minunkin mielestäni, ja nyt voidaan sanoa, että kun ääritilanteissa
näitä voimatoimenpiteitä käytetään,
niin ne on nyt kirjoitettu selkokielellä ja lapsen kasvua
tukien. — Kiitos.
Jaana Pelkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tämän hallituksen esityksen
uudistukset tulevat epäilemättä parantamaan
koulujen työrauhaa, sillä ne mahdollistavat puuttumisen
häiriö- ja vaaratilanteisiin entistä paremmin
sekä antavat myös eväitä käsitellä asioita
oppilaiden kanssa kasvatuksellisessa hengessä. On kuitenkin
samaan hengenvetoon todettava, että on tavallaan sääli, että tällaisia
lakiesityksiä edes tarvitaan, sillä elämän
perusasiat käyttäytymissääntöineen
pitäisi vanhempien opettaa lapsilleen kotona, ja näin
ei kuitenkaan ikävä kyllä mitä ilmeisimmin
läheskään kaikissa kodeissa tapahdu.
Tällöinhän ei jää muita
vaihtoehtoja kuin antaa opettajille järeämpiä toimivaltuuksia
puuttua tilanteisiin ja opettaa oppilaille kouluopetuksen ohella
myös muita elämän perusasioita. Tämä ei
kuitenkaan saa merkitä kasvatusvastuun ulkoistamista opettajille, kouluille
ja yhteiskunnalle, ja tämän jo edustaja Lohikin
hyvin puheenvuorossaan totesi. Vastuun lapsista ja nuorista on edelleen
oltava ennen kaikkea heidän vanhemmillaan ja läheisillään,
ja nämä tulisikin sitouttaa huomattavasti vahvemmin
lastensa asioiden selvittämiseen ja kouluelämään
yleisemminkin.
Eeva-Johanna Eloranta /sd:
Arvoisa puhemies! Ihan aluksi tarkennus tuohon äskeiseen vastauspuheenvuoroon,
elikkä todellakin voimakeinoja saa käyttää vain
vaarallisten esineiden pois ottamiseen lukiossa ja ammattiopetuksessa, mutta
perusopetuksessa nuorempien oppilaiden kyseessä ollen myöskin
häiritsevien esineiden ottaminen voimakeinoin on sallittua,
ja tämä on mielestäni perusteltua, kun
on kysymys kuitenkin aika pienistä lapsista.
Mutta todellakin tämän koulujen työrauhaan liittyvän
lakiesityksen mukaan, joka meillä nyt on käsittelyssä,
kaikilla oppilailla on ennen kaikkea oikeus turvalliseen kasvu-
ja opiskeluympäristöön. Siitä koko
laki lähtee liikkeelle. Uuden esityksen tarkoitus onkin
varmistaa tämä mutta myöskin edistää oppilaiden
osallisuutta kouluissa. Laki antaa uusia välineitä myös
opettajalle työrauhan turvaamiseksi.
Tässä koulurauhakeskustelussa keskeiseen asemaan
tuleekin nostaa ennen kaikkea nämä yhteiset pelisäännöt.
Yhdessä sovittuun on paljon helpompaa sitoutua, oli sitten
kyseessä koti-, koulu- tai työelämä.
On aivan selvää, että lapsen ja nuoren
motivaatio sääntöjen noudattamiseen kasvaa,
kun hän on itse saanut olla mukana niiden tekemisessä,
ja samalla se kynnys häiriökäyttäytymiseenkin
kasvaa.
Kouluyhteisöä vahvistetaankin lakiesityksen mukaan
erityisesti parantamalla tätä oppilaiden osallisuutta.
Oppilaille annetaan mahdollisuus osallistua opetussuunnitelmaan
liittyvien erilaisten suunnitelmien sekä koulun järjestyssäännön valmisteluun,
ja samalla vahvistetaan lasten ja nuorten kasvua täysivaltaiseen
kansalaisuuteen jo lapsuudessa. Pidän hyvin tärkeänä sitä,
että kun jo koulussa saa kokemuksen siitä, että asioihin
on mahdollista vaikuttaa, niin se antaa hyvät eväät
aktiiviseen kansalaisuuteen myös aikuisena. Jokaiseen kouluun
tuleekin nyt, siis myös alakouluihin, oppilaskunta, jonka
tehtävät määritellään
lainsäädännössä entistä selvemmin.
Oppilaiden tulee kuitenkin voida vaikuttaa laajemminkin itseään
koskeviin asioihin kuin vain oppilaskunnan kautta, sillä kaikki
eivät voi olla oppilaskunnan jäseniä.
On kiva ollut nähdä, että jo nyt monissa
ala-asteen kouluissa on näitä oppilaskuntia lähdetty
perustamaan, ja oikein hyviä kokemuksia sieltä on
jo nyt kuulunut. Hienoa, että laki vaikuttaa jo ennen voimaantuloaan.
On selvää, että pelkällä kurinpidolla
ei työrauhaa rakenneta. Hyvä opettaja onkin ennen kaikkea
työrauhan rakentaja ja kasvattaja eikä rankaisija.
Monissa kouluissa jo nyt käytössä olevasta
kasvatuskeskustelusta tulee uusi ja ensisijainen keino puuttua oppilaan
häiritsevään ja asiattomaan käyttäytymiseen.
Tarkoitus on, että opettaja ja oppilas yhdessä löytävät
ne keinot, joilla oppilaan käytös saadaan muuttumaan,
ja asiasta toki informoidaan myös oppilaan vanhempia.
Järeämpiäkin keinoja tosiaan toisinaan
tarvitaan, ja uusia keinoja tuleekin lain myötä lisää. Tällä hetkellähän
siellä jälkkärissä oppilasta
saa nykylain mukaan vain istuttaa, mutta jatkossa myös
kirjallisten ja suullisten tehtävien ja harjoitusten teettäminen
oppilaalle tulee mahdolliseksi, elikkä ne asiat, jotka
ovat tällä hetkellä monissa kouluissa
toteutuneet, tulevat nyt ihan lainmukaisiksi. Näiden tehtävien
tulee toki liittyä tekoon tai aiheeseen ja olla oikeasuhtaisia
sekä kasvatusta, opetusta ja kehitystä tukevia.
Jos vaikka on riipustanut pulpettiin ruman sanan, on jatkossa mahdollista
ja varmaan ihan toivottavaakin, että oppilas velvoitetaan
hiomaan se puutyöopettajan kanssa kuntoon. Myös
oppilaan vastuuta tekemistään vahingoista selkiytetään,
ja oppilas voidaan velvoittaa siistimään aiheuttamansa
sotku kasvatuksellisessa tarkoituksessa. Toki se ei saa muodostua
kehitystasoon nähden vaaralliseksi tai raskaaksi, eikä mitään
työrangaistusta olla ottamassa käyttöön.
Tämä on tärkeä linjaus.
Varsinkin ylemmillä luokilla ja toisen asteen oppilaitoksissa
sekä lukioissa ja ammatillisissa oppilaitoksissa on toisinaan
valitettavia tapauksia, joissa oppilaan repussa tai säilytyskaapissa saattaa
olla teräaseita, alkoholijuomia tai jopa huumeita. Tähän
asti opettajalla ei ole ollut mahdollisuutta tarkastaa oppilaiden
tavaroita tai vaatetusta ja ottaa näitä häiritseviä esineitä pois
ilman oppilaan lupaa vaan tähän on tarvittu aina paikalle
poliisi. Lain myötä tosiaankin laajennetaan näitä opettajan
valtuuksia tarkistaa oppilaan tavarat ja ottaa pois ja takavarikoida
vaaralliset tai häiritsevät esineet. Syiden tulee
toki olla perusteltuja ja todennäköisiä,
ja myöskin hienotunteisuutta ja yksityisyyttä ja
koskemattomuutta tulee näissä tilanteissa sitten
kunnioittaa.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tämä laki perusopetuksesta
liittyy tietysti aika kiinteästi nyt siihen Pisa-tuloksista käytyyn
keskusteluun, joka on erittäin ajankohtainen aihe. Suomen
Pisa-tulokset ovat laskeneet, puhuttaneet ja johtaneet hallituksessa
nyt äkkipikaisiin ja heppoisiin johtopäätöksiin,
joiden mukaan ennen niin hyvä opettajakoulutuksemme tarvitsee
päivittämistä samoin kuin opetusmenetelmät
ja opetussuunnitelmat. Tämä siis viimeviikkoisen
keskustelun perusteella.
En vastusta ajatusta, mutta ennen kuin koululaitoksessamme aletaan
tehdä suin päin kalliita sekä aikaa ja
vaivaa vaativia pedagogisia kokeiluja, on syytä selvittää,
mikä oikeasti on mennyt pieleen, kun tulostasomme laskee.
Selvitystyötä tekemään pitäisi
palkata tahot, jotka eivät ole jäävejä,
eli heidän ei tule olla samoja henkilöitä,
jotka ovat esimerkiksi Opetushallituksessa olleet ohjaamassa koululaivaamme
nykyiseen suuntaan.
On haettava rohkeita ratkaisuja, joissa kyseenalaistetaan nykysuuntaus,
jossa koulujen arvopohjaa ja toimintatapoja sanelevat muutokset suomalaisessa
yhteiskunnassa, muutokset, jotka itse asiassa ovat olleet Suomen
globaalin menestymisen kannalta kielteisiä, kun katsoo
talouslukuja. Ennakkoluuloton arviointi tosin tarkoittaisi, että yhteiskuntapolitiikkamme,
josta ovat vastuussa poliittiset puolueet, voidaan todeta vääräksi.
Siksi onkin todennäköisempää,
että viimeiset Pisa-tulokset johtavat poliittisista syistä vääriin
johtopäätöksiin ja vääränlaisiin
tai ainakin riittämättömiin uudistuksiin.
Tämä nyt käsiteltävä uudistus
tosin on askel oikeaan suuntaan.
Arvoisa puhemies! Itse en usko, että peruskoulumme
olisi muuttunut jotenkin jälkeenjääneeksi.
Päinvastoin, koulujen suurin ongelma lienee rauhattomuus
ja häiriökäyttäytyminen, ja
ne ovat monen kokeneen opettajankin mukaan lisääntyneet
selkeästi viimeisen 15 vuoden aikana. Kurinpitokeinot ovat
myös vähentyneet tai muuttuneet tarkemmin säädellyiksi,
tai ainakin oppilaiden häpeäntunne huonosta käyttäytymisestä on
syystä tai toisesta keskimäärin vähentynyt.
Tuskin Ruotsissakaan opetusmenetelmät ja opetussuunnitelmat
tai opettajankoulutus ovat nopeasti romahtaneet niin, että sen
takia Ruotsi on Pisa-tutkimuksessa sijalla 38. Kyse on jostakin
muusta. Tietotekniikka ei pelasta mitään. Päinvastoin,
on merkkejä siitä, että sen käyttäminen
on myös laskenut oppimistuloksia eri maissa.
Ensisijainen lääke tämän
kielteisen kehityskulun taittamiseen opettajankoulutuksen muuttamisen
tai opetusmenetelmien päivittämisen sijaan lienee
kuri ja järjestys, sillä vaikka ne itsessään eivät
takaa hyviä oppimistuloksia, niiden puute on takuuvarmasti
ongelma oppimisen kannalta, ja se lienee käynyt ilmi myös
Pisa-tuloksista.
Kasvattamisessa iso ja ensisijainen vastuu on kodeilla, joihin
tulee mielestäni lähteä nykyistä selkeämpi
viesti yhteiskunnalta siitä, että käyttäytyminen
on yksi keskeisimpiä arvoja yhteiskunnassamme. Tämä vaatii
muun muassa käyttäytymisen arvioinnin palauttamista
peruskoulun päättötodistukseen, josta
se on takavuosina poistettu, kun se kuulemma leimaa oppilasta liikaa.
Kerrankin olisi tarjolla edes yksi keino, joka ei maksa mitään.
Vai eikö opettajiin luoteta eli pelätäänkö käyttäytymisen
arvioinnin olevan yhteismitatonta ja kertovan jostakin muusta kuin oppilaasta?
Arvoisa puhemies! Koulun tehtävä ei ole mielestäni
jakaa leimoja mutta ei myöskään paapoa ketään.
Kokeitakin pidetään, jotta voidaan paitsi testata
oppilaan taitoja myös laittaa oppilaat järjestykseen.
Toiset ovat jossakin aineessa parempia kuin toiset. Ei silti leimaa
ketään, että tämä huomataan
viimeistään siinä vaiheessa, kun joku saa
päättötodistukseen kutosen ja toinen
kympin.
Pidän todennäköisenä, että käyttäytymisestä saatavissa
arvosanoissa on jo nyt merkittäviä eroja esimerkiksi
maaseudun ja isojen kaupunkien välillä, ja saattaa
olla, että esimerkiksi Etelä-Suomessa on rauhattomampaa
kuin Pohjanmaalla. Tämä tuskin johtuu opettajankoulutuksesta, koska
opettajia valmistuu eri puolilta Suomea ja kukin hakeutuu töihin,
mihin haluaa ja pääsee. Syyt ovat ajassa, ympäristössä ja
arvoissa, mutta jos asiantilaa halutaan muuttaa, emme voi siitä syystä,
ettei asia ole oppilaan oma vika, jättää muutosmahdollisuutta
käyttämättä.
Koulu ei saa olla pelkkä yhteiskunnan katalysaattori,
vaan sen tulee olla moottori. Olisikin tutkittava, onko käyttäytymisestä saaduissa
arvosanoissa olemassa tunnistettavia alueellisia eroja, ja jos on,
tulee syyt selvittää. Vasta sen jälkeen
on johtopäätösten aika, mitä tulee
opettajankoulutukseen, opetusmenetelmiin ja opetussuunnitelmaan.
Hanna Mäntylä /ps:
Arvoisa puhemies! Koko kouluyhteisön kannalta on ensiarvoisen tärkeää,
että koulutyö toteutuisi turvallisessa ympäristössä.
Myös lainsäädännön
keinoin tulisi välittää vahva viesti
oppilaille, heidän vanhemmilleen sekä opettajille
ja koulun muulle henkilökunnalle, että oikeus
koulun työrauhaan ja turvalliseen oppimis- ja opetusympäristöön
ovat myös lainsäädännössä tunnustettuja
ja suojattuja oikeuksia. Riittävinä toimenpiteinä ei
voida kuitenkaan pitää vain seuraamusjärjestelmän
ja koulun henkilökunnan puuttumismahdollisuuksien sääntelyä vaan
myös oppilashuoltoa on tulevaisuudessa voimakkaasti vahvistettava.
Toivottavasti nyt uusi, tuleva oppilas- ja opiskelijahuoltolaki
tähän myös auttaa ja puuttuu.
Useissa tapauksissa ennalta ehkäisevän ja
varhaisen puuttumisen keinoin voitaisiin ehkäistä sitä niin
sanotusti lapasesta lähtevää häiriökäyttäytymistä.
Lisäksi on tulevaisuudessa tarpeellista selvittää järjestelmän
toimivuutta erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden kohdalla.
Erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden määrä on
lisääntynyt samalla, kun erityisopetuksen resursseja
on jouduttu karsimaan monessa kunnassa. Liian suuret luokkakoot
ja erityistuen tarpeen lisääntyminen tarkoittavat
väistämättä myös sitä,
ettei oppilaiden yksilöllisiä tarpeita voida huomioida
riittävästi. Opettajien ajasta myös huomattavan
suuri osa kuluu nykyisen byrokratian vuoksi muuhun kuin opettamiseen.
Joka tapauksessa tämä hallituksen esitys on sangen
kannatettava, ja omalta osaltani haluan myös kiittää edustaja
Gustafssonia tämän asian liikkeellelaitosta.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Koulun ja opiskelurauhan saamiseksi on välttämätöntä hyvien
uudistusten aikaansaaminen. Opetustyön parantamiseksi laissahan
näitä keinoja nyt jo haetaan. Sivistysvaliokunnassa
meillä oli keskustelua paljon myös näistä järjestyssäännöistä, jotka
ovat kouluissa vähän erilaisia riippuen paikkakunnasta
ja koulusta. Nythän tässäkin lakiesityksessä tai
ainakin meidän valiokuntakuulemisessamme kiinnitettiin
huomiota niihin. Kouluissa muun muassa ei osata suhtautua esimerkiksi
energiajuomien sallimiseen, kun ei tiedetä, mitä laki
siihen sanoo tai voidaanko niitä kieltää,
tai sitten mobiililaitteitten päällä pitämiseen
tai kännyköillä räpläämiseen
oppituntien aikana ja niin edespäin. Näitä tilanteita
on paljon. Tässä suhteessa viesti, mikä valiokunnalta
tuli Opetushallitukselle, oli se, että se ryhtyy välittömästi
valmistelemaan kouluille ohjeita, jotka olisivat yhteneviä.
Siinä mielessä on hyvä, että on kiinnitetty
huomiota siihen, että kouluille annettaisiin valtuuksia
luoda semmoisia sääntöjä yhdessä oppilaskunnan
ja vanhempien kanssa. Nythän tässä lakiesityksessä tulee
tämä oppilaskuntavelvollisuus kaikkiin peruskouluihin.
Siinä mielessä se on edistyksellistä jo
niillä paikkakunnilla, missä sitä oppilaskuntaa
ei vielä ole.
Olisin kuitenkin vielä halunnut kiinnittää huomiota
siihen, että tähän koulukiusaamiskysymykseen
ei löytynyt valiokunnassa riittäviä välineitä sen
ehkäisemiseksi ja lopettamiseksi. Pelkästään
näillä toimenpiteillä koulukiusaamista
ei saada kovinkaan hyvään malliin, koska nythän meiltä se
viimeinenkin keino, se kolmen päivän kotiin lähettäminen,
jätettiin käyttämättä.
Siinä mielessä tulee tarkoin seurata, pitääkö tätä lakia lähteä hiomaan
sitten jossain vaiheessa paremmaksi, jotta myös se turvallinen
ja koulukiusauksesta vapaa mahdollisuus kaikille oppilaille tulisi. — Kiitos.
Eeva-Johanna Eloranta /sd:
Arvoisa puhemies! Täällä useat edustajat
kiinnittivätkin huomiota tähän valiokunnan
kannanottoon koskien mobiililaitteiden tai matkapuhelinten kiinni
pitämistä oppituntien aikana. Tosiaan valiokunta kaipasi
yhteneväisiä ohjeita vaikkapa Opetushallitukselta,
jotta sitten kouluissa olisi yhtenäiset ohjeistukset tästä asiasta.
Tälle kännyköiden kiinnipitämisohjeelle
voidaan löytää neljänlaisia
perusteita. Yksi on tietenkin se, että nykyäänhän
monet lapset räpläilevät sitä puhelintaan
välitunnilla ja eivät liiku, vaikka se olisi erittäin
suotavaa nykyään, kun sitä liikkumista
muutenkin on liian vähän. Oppitunnin aikana puhelimet
helposti häiritsevät sitä opetusta ja
sitten kolmantena haittaavat kyseisen oppilaan omaa keskittymistä siihen
opetukseen. Sitten voidaan vain ihmetellä niitä Pisa-tulosten huonontumisia.
Sitten neljäntenä syynä, mikä ei
täällä vielä ole tullut esille,
esittäisin tällaisen varovaisuusperiaatteen. Säteilyturvakeskus
Stuk on vuonna 2009 suositellut, että vanhemmat rajoittaisivat lastensa
kännykänkäyttöä. Tämä kannanotto
sieltä Stukilta on varotoimi. He sanovat, että vaikka terveyshaittoja
ei ole näiden kännyköiden osalta pystytty
vielä todistamaan, ei voida kuitenkaan sulkea näitä riskejä pois,
ja näin tällä tavalla sitten suositellaan
tämmöistä varovaisuusperiaatetta. Senpä takia
on mielestäni tosi tärkeää,
että myöskin tavallaan viranomaisen ja päättäjän
näkökulmasta otamme tämän turvallisuusperiaatteen
myös tässä koulutyössä huomioon.
Tämä on asia, jota ei riittävällä laajuudella
vielä tällä hetkellä tunneta.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Edustajien Saarakkala ja Mäntylä tärkeisiin
puheisiin ihan lyhyesti.
Tästä Pisa-tutkimuksesta nyt tässä yhteydessä se,
että sen viestit ovat huolestuttavia, mutta kuitenkin kannattaa
nyt muistaa, että meillä on edelleen Euroopan
paras peruskoulu täällä Suomessa. Reilu
vuosi sitten hyväksyttiin uusi peruskoulun tuntijako, nyt
valmistellaan uutta opetussuunnitelmaa. Minä itse toivoisin
näin, että siinä yhteydessä,
kun mahdollistetaan tämä oppiaineiden rajat ylittävä yhteistyö,
se nimenomaan myöskin toteutuisi vahvasti matematiikan
ja äidinkielen kohdalta, jotka ovat avaintaitoja nyt ja tulevaisuudessa.
Itse en nyt tätä kuria ja järjestystä nostaisi
ykkösasiaksi ehkä sillä tavalla kuin
Saarakkala sen teki, vaan itse pitäisin tärkeämpänä tätä työnteon kunnioittamista
ja arvostamista, läksyjen antamista, niitten tekemistä,
niitten valvontaa kotona ja sen kunnianhimotason riman asettamista
vähän nykyistä korkeammalle niin opettajien
kohdalta, niin oppilaiden kohdalta kuin lasten vanhempienkin kohdalta.
Siitä syntyy se uusi nousu ja uusi Pisa-menestys.
Markus Lohi /kesk:
Arvoisa puhemies! Kun täällä on tuotu
esille tämä mahdollinen kännykköjen
kiinni laittaminen tunnin ajaksi ja se, kaivataanko siihen valtakunnallista
ohjeistusta, niin itse ajattelisin niin, että uskon, että jokaisessa koulussa
varmasti löytyy sopivat järjestyssäännöt
ja pelisäännöt sille. Ei välttämättä tarvita
valtakunnallisia ohjeita. Meillä on paljon muitakin kuin
tämä matkapuhelimen käyttö,
monia muita asioita tässä elävässä elämässä,
emme voi kaikkea aukottomasti säätää,
eikä ole tarvetta kaikkia valtakunnallisesti, aukottomasti
säätää. Käytännössä löytyy
varmasti hyvät ja oikeat toimintatavat vuoropuhelulla vanhempien
ja oppilaiden ja koulun henkilökunnan kanssa.
Sitten täällä on keskusteltu siitä,
tulisiko mieluummin oppilas poistaa luokasta, jos hänellä vaikka
on opetusta häiritsevä esine, kuin ottaa se esine
haltuun. Itse pidän kyllä sitä parempana, minkä tämä laki
myös sallii, jos me ajattelemme niitä pieniä oppilaita,
että se oppilas jää opiskelemaan ja tekemään
töitä siihen luokkaan ja häneltä otetaan
pois se häiritsevä esine ja se palautetaan sitten
koulupäivän tai tunnin päätteeksi, kuin
se, että hänet siirrettäisiin luokan
ulkopuolelle. Se ei ole välttämättä oikea
ja hyvä ratkaisu.
Tässä hallituksen lakiesityksessä on
myös se mahdollisuus, että voidaan todella jälki-istunnossa
teettää tehtäviä. Tästä tuli
mieleen eräs käytännön esimerkki,
joka toi meillekin hieman iloa perheeseen, kun poikani oli keinunut
hieman tuolilla ja hän sai kotiin tehtävän
kirjoittaa keinutuolin historiasta. Minusta se oli oikein opettavainen,
eikä ole sen jälkeen varmaan keinunut.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! On oikeastaan hyvä jatkaa edustaja
Lohen puheenvuorosta, kun hän totesi, että maalaisjärkeä saisivat
rehtorit ja saisi kouluissa käyttää.
Niin minäkin ajattelin, ja niin aika moni kotikunnassani Sastamalassakin
ajatteli, ja niin ajatteli myöskin rehtori Andersson, että hän
käytti maalaisjärkeä ja teetti muun muassa
jälki-istunnossa aiheita siitä, minkä takia
tupakointi on vaarallista, tai puuttui koulukiusaamiseen koulumatkoilla
ja niin poispäin, kunnes apulaisoikeuskansleri puuttui siihen
hänen toimintaansa. Se on yksi syy, että ollaan
tässä.
Kiitokset vielä edustaja Gustafssonille, joka toimi
opetusministerinä, että on tämä työrauhalaki
saatu tähän vaiheeseen. Tietysti tämä Sastamalan
tapaus on vain yksi monien joukossa mutta kertoo siitä,
että oli jo aika puuttua myöskin opettajien ja
rehtorien toimintaedellytyksiin siellä kouluissa. Ja kyllä se
työrauhan takaaminen siellä koulussa on aivan
avainasia myöskin Pisa-menestyksen saavuttamisessa, ja
totta kai se, että opetus on laadukasta ja tietotekniset
välineet ovat hyvät ja voidaan opetusta eriyttää sen
mukaan, miten kukakin etenee, mutta jos ei siellä tunnilla
ole rauhaa, niin ei siellä kyllä opikaan, ja silloin
myöskin niidenkin osalta, joilla on hyvä oppimismotivaatio,
saattaa tulla ongelmia.
Paljon on tässä lakiesityksessä hyvää,
ja se osoittaa myöskin sen, että kun tällainen
yhteiskunnallinen keskustelu alkaa, niin se aika pian sitten johtaa
siihen, että laki saadaan voimaan. Henkilökohtaisesti
olisin toivonut, että tähän olisi vielä lisätty
se mahdollisuus erottaa oppilas kolmeksi päiväksi
siinä tapauksessa, kun järjestyshäiriöt
ovat merkittäviä, mutta ehkä siihen saadaan
sitten myöhemmin palata.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Gustafssonille sen verran, että edelleen
olen sitä mieltä, niin kuin tässä esimerkiksi
edustaja Satonen, että kyllä tämä häiriökäyttäytyminen
ja se rauhattomuus on kuitenkin siellä koulussa, ainakin
niitten viestien mukaan, mitä itse olen saanut, ikävä kyllä lisääntynyt,
ja itse peräänkuulutin siinä omassa puheenvuorossani,
että tutkittaisiin nyt esimerkiksi, miten suuria alueellisia
eroja meillä on ja mistä ne johtuvat, koska jos
niitä eroja paljastuu — kun meillä kuitenkin
opettajankoulutus on laadukasta ja hyvinkin samankaltaista, valmistui
nyt sitten mistä yliopistosta Suomesta tahansa, ja meillä on
yhteinen opetussuunnitelma — niin voi sanoa, että siellä saattaa
esimerkiksi olla nimenomaan tämä häiriökäyttäytyminen
ja rauhattomuus taustalla, ja sitten voidaan mennä ikään
kuin niitten syiden taakse ja yrittää muokata
sitä.
En missään nimessä kiistä,
etteikö opetusmenetelmiä pidä kehittää ja
näin, mutta en näe sitä ensisijaisena,
ja olen samaa mieltä kuin edustaja Gustafsson, että näistä Pisa-tuloksista
ei nyt pidä ylireagoida, mutta juuri siihen yritin kiinnittää puheenvuorossani
huomiotakin, että mielestäni nämä johtopäätökset,
mitä hyvin nopeasti ja aika kevyen tuntuisesti ihan ministeritasolta
viime viikolla esitettiin koskien opettajankoulutusta, opetusmenetelmiä ja
opetussuunnitelmaa, olivat aika köykäisiä,
ja siellä ei todella tämä kuri ja järjestys
noussut lainkaan esille. Onneksi tänään
on pitäydytty paljolti siinä teemassa.
Jukka Gustafsson /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Joo, emme me edustaja Saarakkalan kanssa tästä mitään
riitaa saa aikaiseksi, eikä ole tarviskaan. Sen takia,
kun se työrauha on niin tärkeä kuin se
on, tämä lakikokonaisuus on täällä.
Minä olen ehdottomasti samaa mieltä siltä osin,
että se on kaiken lähtökohta. Lapsella
pitää olla luovuttamaton oikeus opiskelu- ja työrauhaan.
Tästä on kysymys. Olemme tästä samaa
mieltä.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Kiitos edustaja Gustafssonille tästä lain
valmistelusta. Kannatan kyllä tätä lakia,
mutta eihän tämäkään
tietenkään ihan kaikkia ongelmia poista.
Edustaja Saarakkala toi mielestäni ansiokkaasti esille
sen, ettei tietotekniikka tuo ratkaisua kaikkiin ongelmiin. Minunkin
mielestäni, jos lähdetään nyt
siitä ajatuksesta, että koulussa täytyy oppia
vuorovaikutusta, meillähän on jo olemassa siellä vuorovaikutuskanava
elikkä se opettaja, joka ohjaa sitä tilannetta.
Me voimme ehkä piiloutuakin sitten sen tietotekniikan taakse
emmekä välttämättä mielestäni
tarvitse niitä kaikkia älytauluja ja muuta tietoteknistä laitetta,
mitä varmasti mielellään kouluihin kaupataan.
Mutta edustaja Gustafsson otti esille myös nämä opetussuunnitelmat
ja niitten perusteitten muuttamisen. Erityisesti tuosta nousi esille
matematiikka. Minä olen myös huolissani siitä,
että matematiikan tulokset ovat laskeneet. Minä näen tämän
myös aivan ainedidaktisena kysymyksenä. Eli meidän
pitäisi perehtyä siihen, mitä se on didaktisesti,
opetusmenetelmiltään, ja myöskin tietysti
ihan kasvatustieteelliset näkökulmat huomioon
ottaen. Minun mielestäni Suomella ei ole varaa antaa matemaattisten
tulosten laskea koulussa.
Kun tämä lakiesitys oli lähetekeskustelussa, niin
hyvin usea edustaja, myös Mäkisalo-Ropponen, muistaakseni
otti täällä esille sen, että tämä on
myös mahdollisuus, ja olen iloinen siitä, että täältä nousivat
myöskin ne mahdollisuudet löytää ja
paikantaa niitä ongelmia ja pelastaa tavallaan sitten niitä nuoria
siinä mielessä, että se häiriökäyttäytyminen
voi olla viesti, jota ei muuten osata tuoda esille, ja tällä tavalla
pystytään sitten tarttumaan ongelmiin. Olen todella
iloinen, että tästä nyt on yhteiskunnallinen
keskustelu virinnyt.
Eeva-Johanna Eloranta /sd:
Arvoisa puhemies! Haluan kuitenkin puolustaa noita yhteisiä ohjeellisia
järjestyssääntömalleja. Tietyissä asioissa
olisi hyvä saada tällaiset yhtenäiset
linjaukset ja sääntömallit kunnille.
Ne eivät olisi pakollisia noudattaa, mutta antaisivat semmoisen
hyvän ohjenuoran ja näyttäisivät
vähän suuntaa, mihin suuntaan näissä säännöissä kannattaa
mennä, ettei ihan nollasta tähän tarvitse
joka koulussa lähteä asioita miettimään
ja keksiä sitä pyörää uudelleen.
Ihan perusteluna sille, että tasa-arvoinen kohtelu ja oikeusturva
-periaatteet ovat sellaisia, minkä takia nämä säännöt
olisivat hyvät olemassa. Myös perustuslakivaliokunnan
kuulemisissa eräät asiantuntijat pitivät
hiukan ongelmallisena sitä, että jokaisessa kunnassa
on aivan erilainen ohje.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! En halua keskustelua paljon enää pitkittää,
vaikka tärkeän asian äärellä ollaankin,
mutta haluan kuitenkin tuoda vielä yhden näkökulman
esille tähän työrauhakeskusteluun ja
Pisa-tutkimuksiin, ja se on se, että me puhumme paljon
siitä, miten oppilaat viihtyvät koulussa, mutta
erittäin tärkeää on myöskin
se, miten opettajat viihtyvät koulussa. Kyllä Suomen
menestys on pitkään näissä Pisa-tutkimuksissa
ja ylipäätään koulutuksen rintamalla
perustunut siihen, että opettajan työ on arvostettu
ammatti, sinne pyrkii kyvykästä väkeä,
se on hyvin koulutettu ammatti ja siinä tehtävässä on
pärjätty, menestytty ja viihdytty, ja nyt on kyllä pakko
myöntää, että viime aikoina, kun
näitä erilaisia tutkimuksia on ollut, niitten opettajien
määrä, jotka vakavasti alan vaihtoa miettivät,
on jatkuvasti noussut. Toivoa sopii, että tämä laki,
joka nyt tehdään, osaltaan saa sen käyrän
kääntymään toiseen suuntaan
ja niin, että entistä useampi opettaja kokee,
että opettaminen on juuri se työ, jota he haluavat
tehdä, koska se on myöskin se työ, mihin
heidät on koulutettu. Totta kai on niitäkin, jotka
sitten alaa vaihtavat. Mutta jos moni harkitsee alan vaihtoa sen
takia, että työrauhaongelmat koetaan niin suuriksi,
niin se on kyllä silloin erittäin vakava asia,
ja siihen on pitänyt tarttua, ja nyt siihen on tartuttu.
Toivon, että tämä, aivan kuten edellinen
puhuja, Mattila, täällä sanoi aikaisemmin,
on nimenomaan mahdollisuuksia antava laki, joka vie asioita eteenpäin,
tuo lisää työrauhaa kouluihin ja antaa
opettajille oikeuksia lisää.
Yleiskeskustelu päättyi.