16) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi lukiolain, ammatillisesta
peruskoulutuksesta annetun lain, ammatillisesta aikuiskoulutuksesta
annetun lain sekä vapaasta sivistystyöstä annetun
lain muuttamisesta
Opetus- ja viestintäministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Esityksen tavoite on tällä kertaa
koulutuspoliittinen, mutta rehellisyyden nimissä täytyy
tunnustaa, että se on osa niitä julkisen talouden
toimia, joissa on tarkoitus julkisia menoja sopeuttaa. Hallitus
on siis osana julkisen talouden tasapainottamista päättänyt
yhteensä 260 miljoonan euron menoleikkauksista, jotka kohdentuvat
lukiokoulutukseen, ammatilliseen peruskoulutukseen ja ammatilliseen
aikuiskoulutukseen. Koulutuksen korkean laadun ja saavutettavuuden
varmistamiseksi uudistuksella koulutuksen rahoitusta kehitetään
osana järjestäjäverkon rakennetta. Eli
käytännössä lähtökohtana
on se, että teemme toisen asteen sekä aikuiskoulutuksen
rakenteeseen muutoksia osana julkisen talouden sopeuttamistoimia,
joissa tarkoituksena on vähentää kuntien tehtäviä yhden
miljardin euron edestä ja joista opetusministeriön
pääluokan osuus on tällä esityksellä 260
miljoonaa.
Arvoisa puhemies! Esityksellä luodaan siis edellytykset
lukion, ammatillisen peruskoulutuksen ja ammatillisen aikuiskoulutuksen
rakenteelliselle uudistamiselle. Koulutusjärjestelmän
toimintaa tehostetaan ja vahvistetaan koulutuksen järjestäjän
edellytyksiä vastata laadukkaalla koulutuksella nykyistä joustavammin
opiskelijoiden, työelämän ja muun yhteiskunnan
sekä alueiden muuttuviin tarpeisiin.
Esityksen tavoitteena on siis vähenevästä rahasummasta
huolimatta luoda maahan korkealaatuinen lukiokoulutuksen, ammatillisen
peruskoulutuksen ja ammatillisen aikuiskoulutuksen järjestäjärakenne
sekä vapaan sivistystyön ylläpitäjärakenne.
Tulevaisuudessa vahvan yleissivistävän ja ammatillisen
osaamisen merkitys kasvaa entisestään. Kaikille
nuorille on tavoitteena turvata hyvät valmiudet työelämään
ja jatko-opintoihin ja aikuisväestölle kattavat
mahdollisuudet osaamisensa kehittämiseen ja päivittämiseen.
Koulutusten järjestäjät ja oppilaitosten
ylläpitäjät joutuvat kohtaamaan nyt tulevaisuuden haasteet
vähenevän resurssikehityksen oloissa. Hallituksen
rakennepoliittisen ohjelman mukaisesti taloudellisiin haasteisiin
ja korkeisiin laatuvaatimuksiin vastataan toiminnan rakenteellisella
kehittämisellä. Tämän vuoksi
tarkoituksena on, että kaikki lukiokoulutuksen, ammatillisen peruskoulutuksen
ja ammatillisen aikuiskoulutuksen järjestämisedellytykset
arvioidaan laadun, ammatillisten edellytysten ja taloudellisen kantokyvyn
näkökulmasta, ja vapaan sivistystyön
osalta arvioidaan taloudellinen kantokyky.
Arvoisa puhemies! Rakenneuudistuksen tavoitteena on kaikesta
huolimatta turvata se, että jokaisella alueella resurssien
pienentyessäkin me turvaamme edellytykset saada koulutusta.
Omalla toiminta-alueella pitää olla vahva koulutuksen järjestäjäverkko
jatkossakin, ja sitä kautta turvataan mahdollisuudet siihen,
että kaikki koulutuksesta kiinnostuneet pääsevät
koulutuksen piiriin.
Näillä laeilla siis muutetaan lukion ja ammatillisen
koulutuksen järjestämisluvat ja vapaan sivistystyön
oppilaitoksen ylläpitämisluvat, ja sitähän
käsitellään tämän listan
ohella vielä jatkossa. Myös muuttamista ja peruuttamista
koskevia säännöksiä tarkistetaan.
Tarkoituksena on, että lait tulevat voimaan 1.1., ja sitä kautta
aikaa järjestäjäverkon muotoutumisella
on koko seuraavan hallituskauden alkuaika. Ja nämä luvat
tulevat hakuun siis käytännössä niin,
että seuraava hallitus tulee päättämään,
miten asioissa edetään.
Arvoisa puhemies! Paljon on myöskin arvosteltu tätä rakenteellista
reformia, ja on hyvä todeta jo tässä vaiheessa,
että koulutuksen tarvetta arvioitaessa ja järjestämislupia
myönnettäessä laissa turvataan se, että katsotaan
työvoiman tarve, opiskelijamäärä eri
ikäluokissa, osaamistarve, koulutukseen hakeutuminen ja
alueella oleva koulutustarjonta ja myös vapaan sivistystyön
ylläpitämislupien osalta arvioidaan toiminnan
taloudelliset edellytykset ja myöskin koko oppilaitoksen
ylläpitäjän toiminta kokonaisuudessaan. Tarkoituksena
on varmistaa tiukoilla saavutettavuus- ja saatavuuskriteereillä se,
että jokainen alue voi pitää vahvan järjestäjäverkon
puolesta huolta siitä, että alueelliset kouluttautumismahdollisuudet
ovat jatkossakin olemassa.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Sitten keskustelu jatkuu.
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä esitys perustuu hallituksen
rakennepoliittiseen ohjelmaan, ja tarkoitus on todellakin saada
koulutuksen järjestäjien verkko toisella asteella
mahdollisimman vahvaksi parantamalla toimintaedellytyksiä ja
alueellista saatavuutta. Julkisuudessa on arvailtu tämän
tarkoittavan muun muassa pienten lukioiden lakkauttamista. Näin
ei suinkaan ole, vaan koulutuksen järjestäjien
on nyt pystyttävä osoittamaan tehokkaat järjestäjäverkot,
joissa jokainen toimija ei järjestä yksin, vaan vahvuutta
kootaan. Kuitenkaan se ei siis tarkoita toimipisteiden lakkauttamista.
On tärkeää, että kaikki
opiskelijat ovat yhdenvertaisia koulutuksen saatavuuden osalta.
Tässä esityksessä sitä haetaan.
Toisen asteen osalta järjestäjäverkko
on liiaksi hajautunut, ja siksi vahvennusta tarvitaan. Koulutuksen
pitää olla laadukasta, muutokset yhteiskunnassa
vaativat myös koulutuksen kehittämistä.
Ajassa on elettävä, ja kaikki se vanha, mitä on
ollut, ei ehkä välttämättä riitä.
Arvoisa puhemies! Hyvää on, että tähän
esitykseen liittyy se, että opetus- ja kulttuuriministeriö laatii
sivistyspoliittiselle ministeriryhmälle selvityksen tammikuun
2015 loppuun mennessä siitä, miten nuoret voivat
osoittaa halukkuutensa suorittaa ammatillinen perustutkinto tai
sen osa oppisopimuskoulutuksena, ja että tähän
selvitykseen liitetään arvio siitä, voidaanko
tavoitteen saavuttamiseksi hyödyntää yhteisvalintaa.
Elsi Katainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallitushan julkisti viime viikolla suunnitelmansa siitä,
kuinka tiivistätte lukion ja ammattikoulutuksen ja myöskin
vapaan sivistystyön rakenteita ja aiotte uudistaa niiden
rahoitusta. Tällä kertaa tavoitellaan 260 miljoonan
euron säästöjä, todellakin lupauksilla,
että yhtään yksikköä ei
lakkauteta vaan että hallintoa tiivistetään.
Tiedämme kuitenkin, että hallituksen menot koko
maassa ovat noin 130—150 miljoonaa. Jos 260 miljoonan euron
verran aiotaan säästää, niin minulle
jää hyvin hämäräksi
se, kuinka se onnistuu ilman, ettei sitten yksiköitä lakkautettaisi. Hallinnon
yhdistelyllä päästään
todellakin vain murto-osaan sen järjestäjäverkon
tavoitesäästöstä. Pelkään
pahoin, että kuitenkin sitten lukioverkko harvenee ja myöskin
ammatillisen koulun puolella lakkautuksia tai ainakin opetuksen laadun
heikentämistä on odotettavissa. Toisen asteen
koulutukselta on jo tähän mennessä leikattu
500 miljoonaa euroa, ja kun nämä uudet leikkaukset
lisätään tähän, niin
päästään jo neljännestä vaille
miljardiin euroon pelkästään lukio- ja
ammatillisen koulutuksen osalta.
Kaiken kaikkiaan tällä kaudella hallitus on vyöryttänyt
kuntien osalle paljon uusia kustannuksia. Päinvastoin piti
käydä, noin miljardin verran piti tehtäviä lähteä kunnilta
pois. Lukiokoulutuksestakin tiedetään, että kunnat
ovat kattaneet sen noin 70-prosenttisesti. Kuntien kiristyvän
taloustilanteen vuoksi on aivan mahdotonta ajatella, että kunnat
enää pystyisivät ylläpitämään
lukiokoulutusta. Aivan mahdottomaksihan se kunnille käy.
Jälleen kerran on arvoisalta ministeriltä kysyttävä selvennystä tähän
asiaan: kuinka 260 miljoonan säästötavoite
voi täyttyä, jos hallinnon kulut yksistään
ovat jo 130—150 miljoonaa?
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi
lukiolakia, ammatillisesta peruskoulutuksesta annettua lakia, ammatillisesta
aikuiskoulutuksesta annettua lakia ja vapaasta sivistystyöstä annettua
lakia. Muutokset kohdistuvat lukio- ja ammatillisen koulutuksen
järjestämisluvan ja vapaan sivistystyön
oppilaitoksen ylläpitämisluvan myöntämistä,
muuttamista ja peruuttamista koskeviin säännöksiin.
Koulutuksen järjestämisluvista ja oppilaitoksen
ylläpitämisluvista päättävä taho
olisi edelleen opetus- ja kulttuuriministeriö. OKM arvioisi
ylläpitäjän taloudelliset edellytykset
oppilaitoksen ylläpitämiseen ja päättäisi
arvion perusteella luvan mahdollisesta peruuttamisesta. Näin
ollen ministeriössä toteutettaisiin hallituksen
ylhäältä ohjaamaa lakkauttamispeliä,
jolla on haitalliset vaikutukset suomalaisen koulutuksen laatuun
ja koulutukselliseen tasa-arvoon.
Tämä esitys liittyy hallituksen rakennepoliittisen
ohjelman toimeenpanoon eli toisin sanoen tässä tapauksessa
arvokkaiden koulutuspalveluiden alasajoon. En hyväksy tällaista
kotimaisen sivistyksen polkemista. Ja ne valtavat leikkaukset, 260—270
miljoonaa, mistä edustaja Katainenkin äsken mainitsi:
on vaikea uskoa sitä, että näin mittavien
leikkausten tullessa ei lukioverkkoa ja ammatillisia oppilaitoksia
muka lopetettaisi. Toivottavasti näin on, että ei
lopeteta, mutta on ihan mahdoton uskoa siihen.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Kyllähän 260 miljoonaa
on valtava summa, leikataanpa se sitten miltä sektorilta
tahansa. Kyllä se tarkoittaa silloin sitä, että me
olemme nyt syömässä tulevan kasvun eväitä.
Täytyy kuitenkin uskoa, että joskus käänne
parempaan tapahtuu. Sitä uutta tulevaisuutta eivät
kyllä tee kuin nykyiset lapset ja nuoret. Näin
raju leikkaus ei mene kyllä jälkiä jättämättä.
Aina kun on puhuttu uudistuksista, kehittämisestä,
silloin kun ne on annettu ylhäältä alaspäin,
se on tarkoittanut tuolla syrjäseuduilla, pienissä ja
keskisuurissa kunnissa, vähäväkisillä seutukunnilla
aina rajuja leikkauksia. Valitettavasti nyt käy samalla
tapaa.
Jos ajatellaan toisen asteen koulutusta, niin totta kai laatu
on aina tärkeää, olipa kyse sitten lukiokoulutuksesta
tai ammatillisesta koulutuksesta, mutta kyllä niin nuorille
ihmisille on laadun lisäksi myös se, mikä on
koulutuksen fyysinen sijaintipaikka, äärimmäisen
tärkeä asia, kun ajatellaan, että 16-vuotias
lähtisi sitten hyvinkin pitkän matkan päähän
asuntolamajoitukseen. Kaikki eivät vain siihen ole kypsiä,
se on ihan varma asia.
Monessa muussakin uudistuksessa on nähty — kun
sanotaan, että se koulutus ei kuitenkaan katoa siltä paikkakunnalta,
että vain hallinto keskitetään — että hyvin
usein, melkein säännönmukaisesti käy
niin, että ensin keskitetään hallinto
ja sitten palvelut. Ja täällä sanotaan
hallituksen esityksessäkin, sivulla 21: "Koulutuksen järjestäjät
päättävät oppilaitoksista, toimipisteistä ja niiden
sijainnista luvassa mahdollisesti määrätyn
maantieteellisen alueen, kuten kunnan, sisällä."
Ministeri varmaan tietää hyvin sen, minkä kokoisia
jo yksittäiset kunnat Lapissa ovat. Kunta saattaa olla
8 000 neliökilometriä, vieläkin enemmän,
ja kun katsotaan seutukunnat, niin päästään
moninkertaisiin pinta-aloihin silloin. Sieltä jos viedään
sitten se viimeinenkin toisen asteen koulutusyksikkö, niin
tilanne on todella karu.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Tulee väistämättä mieleen
hallituksen tavoite: Suomi maailman osaavin kansa vuonna 2020. Kuinka
se tulee toteutumaan, kun vuosi toisensa perään koulutuksesta
leikataan niin merkittäviä määriä?
Arvoisa puhemies! Syystäkin monessa pitäjässä ja
tuvassa ollaan huolestuneita siitä, missä heidän
lapsensa jatkossa koulua käyvät, jos käyvät
lainkaan. Tätä 260 miljoonan euron säästötavoitetta
on perusteltu kehittämishankkeella ja rakenneuudistuksella,
jota kuitenkaan se ei ole. OAJ:n mukaan vaikka hallinto kokonaan
lopetettaisiin, säästöt olisi katettu
ainoastaan noin puolelta osin. Jos tällainen säästö pitäisi
saada aikaiseksi, niin joka kolmas lukio tai ammattikoulu pitäisi
sulkea. Käytännössähän
tämä tarkoittaa sitä, että säästöä haetaan
kouluverkkoa harventamalla, ja tämä lisää useiden
oppilaiden eriarvoisuutta Suomessa. Mikäli tällaiset
säästötoimet toteutetaan täysin,
niin useat oppilaat tulevat jäämään
ilman toisen asteen koulutuspaikkaa. On turha puhua siitä,
että koulutuksen tasa-arvo säilyy, jos joillakin
vanhemmilla ei ole varaa lähettää lapsiaan
jopa sadan kilometrin päähän opiskelemaan
tulevaisuudessa. Millä maksetaan opiskelijoiden asuminen
ja matkustaminen?
Arvoisa puhemies! Olisin kysynyt ministeriltä, millä tavalla
on varmistettu se, että jokainen halukas pääsee
toisen asteen opiskelupaikkaan tulevaisuudessakin, sillä tämä väistämättä tarkoittaa
sitä, että koulutuspaikkoja varmasti joudutaan
vähentämään monessakin paikassa.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Monessa kunnassa alakoulu, yläkoulu
ja lukio muodostavat toiminnallisen kokonaisuuden, jonka tärkeys
on ilman muuta suuri, ja sen hajottaminen saattaa tuottaa suuria
ongelmia. Kun me tiedämme, ja sehän on tunnustettava,
että yksikköhintoja nyt lasketaan sekä lukiokoulutuksessa että ammatillisessa
koulutuksessa, lukiokoulutuksessa jopa vähän enemmän,
niin miten te arvioitte, arvoisa ministeri, että jos tulee
suurempi ylläpitäjä, niin tietenkin on
olemassa uhkakuvia, mutta avaako se myös mahdollisuuden
sille, että opetusta voitaisiin yhteistoiminnassa hieman
uudella tavalla suunnitella ja mahdollisesti tehdä yhteistyötä ilman,
että merkittäviä lakkautusaaltoja tulisi,
vaikka tämä raha nyt on pienentynyt?
Toisaalta, jos me ajattelemme ammatillista koulutusta ja lukiokoulutusta,
niin yksikköhinnat ammatillisessa koulutuksessa ovat yli
4 000 euroa suuremmat. Jos nämä järjestäjät
ja ylläpitäjät pannaan yhteen, niin onko
siinä vaara olemassa, että ammatillinen koulutus
muodostuu vielä tavoitellummaksi ja tavallaan suositummaksi koulutusmuodoksi
ja omalla tavallaan lukiokoulutus kärsii? Molemmat ovat
tärkeitä, ja ammatillista koulutusta pitää ehdottomasti
läheisyysperiaatteella olla saatavissa, mutta miten arvelette
tämän lukiokoulutuksen käyvän,
kun kuitenkin Suomi tarvitsee aika lailla korkeata osaamista ja se
on kilpailukykykysymys? Mitenkä me nyt pystymme tällä supistuvalla
rahoituksella turvaamaan sen, että kuitenkin kohtalaisella
etäisyydellä pystymme turvaamaan nuorille sekä ammatillista
koulutusta että tasokasta lukiokoulutusta?
Hanna Mäntylä /ps:
Arvoisa puhemies! Lapissa on erittäin suuri huoli
tällä hetkellä tämän esityksen
myötä, ja uskon, että ministeri varmasti
sen hyvinkin on tässä kuullut ja tiedostanut. Suuri
huoli on myöskin minulla itselläni.
Oma tyttäreni on aikanaan joutunut 15—16-vuotiaana
lähtemään 200 kilometrin päähän
opiskelemaan. Tiedän kyllä hyvin, minkälaista
se arki näillä nuorilla voi pahimmillaan olla.
Oman tyttäreni kohdalla olen ollut onnekas, hänellä on kaikki
mennyt hyvin, ja hän valmistuu ensi keväänä.
Mutta satun tietämään, että kaikki
nuoret eivät ole olleet yhtä onnekkaita vaan siellä on myöskin
näitä tilanteita ja tarinoita, joissa on sitten
tullut vaikeita elämänhallinnan ongelmia ja monenlaisia
vaikeuksia, joihin nämä nuoret eivät
sitten ikävä kyllä saa sitä apua.
Nyt jos nämä säästöt
tosiaan ja nämä leik- kaukset, jotka ovat todella
rajut ja massiiviset, tällaisinaan toteutetaan, se tietää väistämättä ainakin
minun nähdäkseni sitä, että sitten
lähdetään lukioverkostoa karsimaan. Pahimmillaan sieltä lähdetään
myöskin entisestään Lapista viemään
näitä toisen tai ammatillisen koulutuksen paikkoja.
Olen ymmärtänyt ministerin puheesta, että olette
vähän vakuutellut, että sitä lukioverkkoa
ja niitä paikkoja toisen asteen tai ammatillisista oppilaitoksista
ei lähdettäisi Lapista enää mahdollisesti
viemään.
Oikeastaan toivoisin, että ministeri nyt tässä vakuuttaisi
vielä kertaalleen, että siellä huolehditaan
siitä, että kaikilla nuorilla on nämä tasavertaiset
mahdollisuudet käydä nämä opintonsa
ja mahdollisimman moni voisi käydä ne sitten ihan siitä kotoa
käsin eikä niin, että he tosiaan joutuvat
sitten satojen kilometrien päähän pois
läheistensä luota ja aloittamaan sen itsenäisen
elämän aivan liian aikaisin.
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Tiedän, että ministeri
on haasteellisen tehtävän edessä tässä koko
kouluverkkoasiassa. Mutta meillä on oikeastaan sellainen
paradoksi, että siellä, missä meillä on
kouluja eniten ja missä meillä on nuoria eniten,
suhteessa on myös vaikeinta päästä opiskelemaan
perusopintojen jälkeen, jos ajattelemme vaikkapa pääkaupunkiseutua.
Mutta itse haluaisin tuoda tähän keskusteluun yhden
esimerkin, koska omassa kotikaupungissani on yhdistetty lukio ja
toisen asteen opinnot yhteiseksi liikelaitokseksi, ja se on tuonut
kyllä merkittävää kustannushyötyä ja
on myös vahvistanut molempia opinahjoja siinä mielessä,
että opettajaresursseja pystytään käyttämään
yhteisesti ja sellaisissa tilanteissa, joissa oppisisällöt liippaavat
toisiansa, pystytään käyttämään
yhteisiä sähköisiä materiaaleja
ja kursseja.
Suosittelisinkin, että tätä mallia
katsottaisiin laajemmin, jolloin voitaisiin turvata toisen asteen
opinnot mieluummin lähellä kuin kaukana, koska
kyllä nuorille on todellakin aika haastavaa lähteä juuri
murrosiän jälkimainingeissa kauaksi kotoa. Jos
koulu karkaa liian kauaksi, niin se saattaa heikentää erityisesti
poikien toisen asteen suorittamista.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kysymys on tässä mielestäni
aika kovasta harjoituksesta. Kuitenkin vuoteen 2017 mennessä 260
miljoonaa yhteensä pois voimavaroja, siis valtion osuuksien
leikkauksia ja sitten tästä verkkoratkaisusta
syntyvien odotettavien säästöjen ansiosta — näin
ainakin esityksen perusteluista tämä on selvästi
luettavissa.
Tässä nimenomaan kouluverkon osalta, verkon
tiivistämisen osalta tai verkon tulevaisuuden osalta, kun
ministeriä täällä on kuunnellut,
on jäänyt se käsitys, että tässä nyt
muuten vain uudistetaan lainsäädäntöä.
Perusteluista löytyy sellainen maininta, että koulutuksen
laatu on kärsinyt tavalla taikka toisella. Jää vähän
epäselväksi, millä tavalla se on viime
vuosien aikana kärsinyt — voisin kuvitella, että lähinnä siitä syystä,
että resursseja on niin paljon leikattu. Mutta jos nyt sitten
leikataan vielä vähän lisää,
eikä niin vähänkään
lisää, niin miten se laatu siitä kaiken kaikkinensa
paranee? Tämä on ensimmäinen kysymys,
minkä kiistatta tuo esitys tuo mieleen.
Toinen kysymys liittyy siihen, että miten sitten ihan
oikein näille verkoille käy. Nyt puhun erityisesti
lukioverkosta. Siellä kuitenkin esityksen perusteluissa
kerta toisensa jälkeen käytetään
käsitettä "verkkoa tiivistetään".
Mitä tarkoittaa "tiivistäminen", jos ei sitä,
että kerta kaikkiaan sieltä lähtee koulutusyksiköitä välistä kokonaan
pois?
Tämän käsityksen puolesta mielestäni
puhuu myös se menettelytapa, mitä tähän
on ajateltu, elikkä vuoden 2016 viimeiseen päivään
asti kaikilta niiltä, joilla on järjestämislupa,
tuo lupa lakkautuu, ja sitten pitää hakea uutta
lupaa. Ja kun uutta lupaa haetaan, niin siinä sen luvan
hakemisen perusteluissa pitää pystyä osoittamaan,
mikä on sen koulutuksen valtakunnallinen tarve ja alueellinen
tarve, ja sitten myöskin kiinnitetään
huomiota siihen, kuinka taloudellisesti tehokasta se koulutus sitten
eri paikkakunnilla on.
Ennen kaikkea pienten lukioitten kannalta monta kertaa aika
helposti tullaan siihen tulokseen, että jos tämmöinen
pienempi paikkakunta lähtee pienemmälle lukiolleen
hakemaan tätä järjestämislupaa,
niin ei sinne välttämättä valtakunnallista
koulutustarvetta isossa katsannossa ja kuvassa ole, ei välttämättä isompaa
alueellistakaan erityistä tarvetta siihen löydy.
Mitä tulee taas taloudellisuuteen, voi olla, että joskus
myös taloudellisesti eivät nämä lukiot pärjää sitten
vähän isommille, merkittävästi isommille
lukioille. Mutta missä mielessä tällaisella
vähän pienemmälläkin paikkakunnalla
lukiolla voi olla todella suuri merkitys, on nimenomaan se, että monen
paikkakunnan kannalta, tuon paikkakunnan elinvoimapolitiikan kannalta — käytän
käsitettä elinvoimapolitiikka — omalla
lukiolla voi olla todella suuri merkitys. Ennen kaikkea niille lapsille
ja nuorille sillä on suuri merkitys. Se voi monta kertaa
merkitä sitä, että valinnaisuudet ovat
vähän vähemmät, mutta samalla
kun valinnaisuudet vähän ovat vähemmät, samalla
tavalla monet muut laatutekijät sitten voivat tällaisessa
lukiossa olla korkeassa kurssissa.
Viimeisetkin tilastot siitä, miten eri lukioissa on
menestytty, miten ylioppilaskirjoituksista on selvitty, nehän
puhuvat monen pienen lukion puolesta. Kahdenkymmenen parhaiten menestyneen
lukion joukossa — jos ylioppilaskirjoitukset nyt ovat oikea
mittari, mutta kun ei nyt parempaa ole, niin sitä kai käytetään — on
monta, yllättävän monta aivan pientä lukiota,
ja taisi olla viiden parhaan joukossa ainakin kaksi aika pientäkin
lukiota eri puolilta Suomea.
Arvoisa puhemies! Minun viestini tässä vain on
ministerille nyt se, että olisi tärkeää,
että ministeri tekee selväksi, mihin tällä oikein
pyritään. Mitä tarkoittaa tiivistäminen?
Mitä tarkoittaa tiivistäminen? Onko ajatus se,
niin kuin esimerkiksi Suomen kuntaliitto lausunnossaan ministeriölle
sanoo, että kouluverkon pitää olla sellainen,
että oppilas voi joka päivä käydä koulua, lukiota,
kotoaan käsin? Ei niin kuin monet meistä, jotka
olemme joutuneet lähtemään kotoa pois jo
huomattavasti paljon aikaisemmin ja käyneet lukion jossakin
muualla. Suomen kuntaliitto yksimielisesti omassa lausunnossaan,
sivumennen sanoen, piti tätä nimenomaistakin seikkaa
tässä tärkeänä. Ja
toiveeni siis on, että ministeri vielä jossakin
vaiheessa tätä keskustelua kertoo, mitä ne
hivenen aforistiset ilmaukset, mitä hän on eri vaiheissa
käyttänyt — moittimatta niitä,
mutta ne ovat jääneet minun korvaani vähän
aforistisina — käytännössä merkitsevät
lukiokoulutuksen tasapuolisesti eri puolilla maata tarjoamisen kannalta.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Itse tulen Kurikan kaupungista, johonka
vuoden 2008 alusta liittyi Jurvan kunta ja vuoden 2016 alusta Jalasjärven
kunta, eli olemme noin 20 000 asukkaan kaupunki, ja meillä on kolme
lukiota. Yksi niistä on vähän isompi
ja kaksi pikkuisen pienempää.
Meiltä on annettu lausunto tähän
lakihankkeeseen, ja siinä on ikävä kyllä paikallinen
virkamies, joka sen on laatinut, lähtenyt jo ennakoimaan
tätä mahdollisuutta näiden pienten lukioitten
osalta, ja meillä lausunnossa lukee niin, että Jurvan
lukio-opiskelu keskitetään uuden lukiorakennuksen
valmistuttua kyseiselle kampusalueelle, koska meillä on
tällainen hanke siellä Kanta-Kurikassa, jossa
ammatillinen opetus ja lukio-opetus olisivat samalla kampusalueella.
Mutta minä haluaisin kuitenkin tiedustella — en
ole varma, pystyykö ministeri kommentoimaan tätä yksittäistä tapausta — onko
se mahdollista, että me pystymme säilyttämään
nämä kolme eri lukiota, koska meidän
uuden kunnan maantieteellinen tilanne on se, että kunnan
toisesta laidasta kunnan toiseen laitaan on noin 100 kilometrin
matka. Ei tietysti ihan kuntakeskuksesta kuntakeskukseen, mutta
kuitenkin kyse on laajasta alueesta, ja sitten kun esimerkiksi Jurvassa
lukiokoulutus on nimenomaan peruskoulun yhteydessä ja siinä on
yhteisiä opettajia, niin onko meillä jatkossa
mahdollisuus säilyttää nämä kaikki
toimipisteet, vai miten tämän asian kanssa tullaan
etenemään, koska mielestäni se ei ole
hyvä asia, että nyt jo ennalta ikään
kuin on lähdetty ennakoimaan, miten tämän
asian kanssa paikallisesti edettäisiin? Tarvitaan oikeasti
nyt vastaus siihen, mitä tehdään.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Ministeri Kiuru, vastauksia esitettyihin kysymyksiin, 5 minuuttia,
olkaa hyvä.
Opetus- ja viestintäministeri Krista Kiuru
Puhemies! Arvoisat edustajat! Kiitos hyvästä keskustelusta.
Asia on vaikea, niin kuin kaikki me tunnustamme, että ajat
ovat vaikeat. Minusta se keskeinen kysymys tässä koko
porukalla on se, vähennetäänkö kuntatehtäviä,
ja jos kuntatehtäviä on tarkoitus vähentää,
niin silloin olemme auttamatta sen hankalan yhtälön
edessä, josta edustaja Katainen jo puhui, että kuntatehtäviä pitäisi
vähentää. Mutta nyt, kun niitä vähennetään, tietysti
ongelmaksi tulee sitten se, että kun vähennämme
kuntatehtäviä opetusalan sektorilta, niin silloin
me joudumme tietenkin tietämään, että se
tarkoittaa sitä, että asioita ei enää tehdä samalla
tavalla kuin ennen. (Mauri Pekkarinen: Mitäs tässä vähennetään?)
Tätä kautta itselleni on ollut aika kova työ se, että me
löydämme ylipäänsä sellaisia
tehtäviä, joita voidaan vähentää opetuksen
alalta. On tosi iso kysymys se, että me turvaamme kaikille
nuorille opiskelupaikan tässä maassa. Ja sen takia nyt
tämä verkkoratkaisu kertoo siitä, että emme ole
halunneet toteuttaa niitä uhkakuvia, joista tässä on
moni edustaja varoitellut, koska lähtökohta on
se, että tämän uudistuksen tavoitteena on
hakea sellaista järjestämisverkkoon tehtävää uudistusta,
joka toisi sitten sen säästön, että kaikki
kunnat eivät enää järjestä toisen
asteen koulutusta yksin vaan yhdessä, ja siinä on
nyt tämä päivän keskeisin sana.
Mutta tosiasia on se, että kun tutustutte tämän säästöpaketin
koko kokonaisuuteen, niin tuota 260 miljoonan säästöä ei
ole tarkoituskaan ollut tehdä yksikköverkkoa karsimalla,
mutta ei ole myöskään ollut tarkoitus
tehdä sitä järjestäjäverkosta
kokonaan 260 miljoonaa säästämällä.
Sen takia minusta oli oivallinen edustaja Pekkarisen kysymys, voisiko
vielä käydä nämä säästötoimet kertaalleen
läpi, mistä tämä 260 miljoonaa
tulee. Käytännössä tällä yksittäisellä keskustelun
kulmalla, josta tässä nyt moni edustaja ansiokkaasti jo
puhui, on tarkoitus vähentää 69 miljoonaa.
Eli järjestäjäverkkoa koskevat muutokset
ovat 69 miljoonaa tässä esityksessä.
Sen sijaan todella tehdään muita toimia, joista tämä 260
miljoonaa tulee, ensinnäkin osaamisen tunnistamisen säästöistä ja
tämän prosessin tehostamisesta siinä,
että me pystymme 78 miljoonalla tekemään
tähän kohdistuvia järkevämpiä toimia
tällä hetkellä. Eli esimerkiksi siinä,
kun monella nuorella aikuisella on jo olemassa toisen asteen tutkinto,
hänen ei tarvitsisi koko toisen asteen tutkinnon yleissivistävää osuutta
käydä uudelleen, vaan hänet ohjattaisiin
suoraan näyttötutkintojärjestelmän
puolelle tekemään tutkintoa. Se tuo meille merkittäviä säästöjä yhteiskunnassa,
mutta inhimillisesti se on järkevää, että me
pidämme kiinni siitä, että ihmiselle
syntyy nopeasti uutta osaamista koulutuksella myös siinä,
että näyttötutkintojärjestelmän
puolella on mahdollisuus hankkia tutkinto kolmen vuoden sijaan vuodessa,
puolessatoista. Siinä on hyvä esimerkki siitä,
mitä tarkoittaa kuitenkin se aikaisemman kokemuksen hyödyntäminen.
Ja tässä tapauksessa henkilökohtaistamisella
on iso rooli silloin, kun puhutaan aikuisten koulutuksesta. Me liian
vähän annamme anteeksi sitä aikaisempaa
kokemusta jo. Minusta on aivan uskomatonta, että yhteiskunnassa
kaikesta täytyy uudelleen hankkia pätevyys joka
ainoaan osaan, jos kerran on jo monenlaista osaamista, koulutusta
ja kokemusta, ja siitä tulee 9 miljoonan säästö,
kun tunnistetaan paremmin henkilökohtaistamisella.
9 miljoonan säästöt tulevat myös
siitä, että kun tänä päivänä meillä on
paljon ihmisiä, jotka vapaan sivistystyön tapaan
käyvät aikuislukiossa opiskelemassa yksittäisiä aineita,
näistä aineopinnoista luovutaan siinä suhteessa,
että saa käydä, mutta samaan tapaan kuin
vapaan sivistystyön puolella niistä sitten jatkossa
täytyisi myöskin pystyä hiukan maksamaan.
Tätä kautta myös erityisen koulutustehtävän
säästöjä tulee osaltaan tähän
mukaan. Mutta myöskin tämän koko järjestelmän
rajaamisesta siihen, että opiskellaan jatkossa mielellään
kolme vuotta, mikä tehostaa sitä, että jokaiselle
nuorelle se polku toisella asteella ei jää liian
pitkäksi, tulee tosiasiassa säästöjä.
33 miljoonan säästö tulee siitä,
että me luovumme työpaikoilla tapahtuvasta työpaikkakoulutuksesta,
joka on erikoisoppilaitosten näkökulmasta ollut
hyvin pitkälti henkilöstökoulutusta. Siitä tulee
33 miljoonan säästöt. Myös luovumme
siitä, että työelämän
palvelutehtävästä on erikseen maksettu
parteille, ja se on 6,5 miljoonan säästö.
Tästä kaiken kaikkiaan tulee 260,5 miljoonaa euroa,
mutta tällä järjestäjäverkolla
vain 69 miljoonaa euroa, mistä ihmeteltiin, miten siitä voi näin
paljon tulla.
Arvoisa puhemies! Ihan lopuksi vielä ihan nopeita nostoja
joillekin.
Minusta edustaja Mustajärvi kysyi oivallisesti, mitä kehittäminen
ja uudistaminen tarkoittaa: taasko se tarkoittaa sitä,
että haja-asutusalueilta viedään kouluja.
Minä vielä kerran sanon, että meillä ei
ole tässä esityksessä sisällä sitä,
että tähän yksikköverkkoon päästään
kiinni. Minusta on tärkeää, että nostitte
esiin sen, voidaanko merkata se tarkkaan, että tätä yksikköverkkoa
ei päästä karsimaan. Minusta edustajat
Mäntylä ja Mustajärvi ovat oikealla asialla
siinä, että Lapissa yksikköverkko on
jo nyt niin harva, että sieltä ei tarvitse turhaan
käydä kopeloimassa sitä verkkoa. Sen
takia me vaadimme, että järjestäjäluvissa
pitää ilmoittaa, missä yksiköt
sijaitsevat, ja sitä kautta sitten päästään
kiinni siihen, mitä järjestäjä aikoo
tehdä. Samaa huolta oli myöskin edustaja Saarakkalalla.
Että kyllä nämä on otettu huomioon
nyt, ja toivon, että eduskunnassa tämä linja
pitää.
Sitten siellä oli vielä edustaja Filatovilla
hyvä esimerkki siitä, että toisen asteen
yhteistyö kannattaa ja tämä oppilaitosten
yhteinen tekeminen ja toistensa löytäminen on
tärkeää, eli samassa kaupungissa voi
hyvin paljon säästää.
Minusta ne huolet, joita myöskin edustaja Peltosella
tässä alkuun oli, niin kuin edustaja Eestilällä myöskin,
ovat tärkeitä, eli meidän pitää katsoa
se koko kokonaisuus, mutta pitää myös
muistaa, että tänä päivänä yksittäisten
lukioiden yhteistyöllä me saamme myös
laatua aikaiseksi. Meillä on erittäin pieni lukioverkko
tällä hetkellä, tai sanotaan näin,
että yksikkökoko on erittäin pieni, ja
sitä kautta monelle nuorelle voi tulla lisäarvoa
siitä, jos lukiot voisivat löytää toisensa eli
pienemmät kunnat toisensa, mutta niin, että ne yksiköt
säilyisivät, että lapset ja nuoret pääsisivät
kuitenkin opiskelemaan siellä omalla alueellaan. Että siltä osin
katsotaan vielä tuota kysymystä. Huolenne toiminnallisesta
kokonaisuudesta on aiheellinen, mutta se on kyllä kaikilta osin
otettu huomioon.
Ja tärkeintä on se, mistä edustaja
Niikko puhui, että nuorten pitäisi päästä koulutukseen,
ja siitä tässä on kysymys. Eli sitä tässä juuri
varmistellaan sillä, että tämä saatavuus
turvataan. Toivon, että eduskunta voisi pitää näistä linjauksista kiinni
juuri tämän saavutettavuuden ja saatavuuden osalta,
koska ne on tässä esityksessä nyt turvattu.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Todellakin on niin, että eihän
tehtävien vähentämistä kunnissa
ole se, että tehtävien rahoituksesta vähennetään
ja samat hommat sinne kunnille jäävät.
Se on voimavarojen vähentämistä eikä tehtävien
vähentämistä. Toisaalta ei liioin se
mielestäni ole yleisesti kuntien tehtävien vähentämistä,
jos joiltakin kunnilta, joilla on järjestämislupa,
otetaan lupa pois ja sinne ei kenties tule edes koulutusyksikköä.
Ei tämäkään ole tehtävien
vähentämistä. Tehtävien vähentämistä ovat
ne toimet, jotka koskevat kaikkia kuntia.
Mutta olin havaitsevinani kuitenkin jotain sellaista positiivista — siis
paljonkin positiivista varmasti, mutta jotain sellaistakin — mihinkä omakin
korva sattui aika positiivisesti ministerin puheissa. Jos onkin
tarkoitus se, että niitä järjestäjäyhteisöjä olisi
kenties vähän vähemmän, niin olisi
ollut hyvä, että tämän lain
perusteluissa jo hallitus itse olisi sanonut, että tällä nimenomaan ei
ole tarkoitus vähentää niitä koulutusyksikköjä vaan
että on hyvä ja suotavaa vaikkapa sen elinvoimapolitiikan
tai sen koulutuksen saavutettavuuden tai niitten lasten koulusosiaalisen
huollon ja muunkin kannalta, että se koulu — tässä tapauksessa
lukio — on mahdollisimman lähellä. Nyt
tämän lain perusteluista puuttuvat kaikki ne indikaatiot,
jotka tukevat sitä ajatusta, että se kouluverkko
kuitenkin olisi mahdollisimman tiheä. Tässä mielestäni
on tämän hallituksen esityksen puute, ja toivon,
että tätä valiokunnassa voitaisiin korjata
siihen suuntaan, josta ministerin sanoista, ainakin rivien välistä,
jotain on luettavissa.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Anssi Joutsenlahti.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! En uskokaan, että ministeri Kiuru
on tuonut tämän hallituksen esityksen pahoilla
mielin eduskuntaan, mutta kyllä me luemme aika lailla eri lailla
nyt, mitä tässä hallituksen esityksessä sisällä on.
Kun ajatellaan, että monessa pienessä yksikössä,
lukiossa, ammatillisessa koulutuksessa, ollaan jo aika lailla kriittisellä rajalla
ja kuitenkin tulevina aikoina voisi olla hyvinkin kasvunäkymiä — paikallisia,
seudullisia, maakunnallisia — ja olisi toiveita paremmasta,
niin nyt sitten lähdetään luomaan semmoinen
rakenne, johon on sisään ympättynä keskittämismekanismi.
Vaikka ministeri sen kiivaasti kiistääkin,
niin kyllä realismi on opettanut minulle aika lailla näistä uudistuksista.
Jos ajatellaan vaikka kaksoistutkintojen suorittamista, lukiota
ja ammatillista koulutusta parina: jos niistä toinen alkaa linkkaamaan,
niin kyllä se näkyy siellä toisellakin
puolella. Tai peruskoulu ja lukio, yhteisiä opettajia:
jos siellä lukio lähtee alta pois, niin ilman
muuta se näkyy siinä, minkälaisia opettajia saadaan
peruskoulupuolelle. Tai sitten ammatillisen koulutuksen sisällä:
jos lähdetään karsimaan linjoista, niin
kyllä se sitten jäljelle jääville tarkoittaa
sitä, että tukipalvelut alkavat köyhtymään
ja yksikkökoko menee entisestään sinne kriittiselle
rajalle.
Kuitenkin on olemassa toisenlaisia esimerkkejä. Nostan — ehkä ministeri
on tutustunutkin, ja uskon, että on — esimerkiksi
Sallan rajalukion tai sen, että Kittilässä pystytään
antamaan semmoista matkailukoulutusta, myöskin tunturialueella,
Tunturi-Lapin alueella laajemmin, joka on kilpailukykyistä ja
oikeastaan tiennäyttäjä koko valtakunnassa,
tai sen, että jossakin Sodankylässä kyetään
järjestämään kaivosalan koulutusta. Tämänkin
tyyppisiä hyviä esimerkkejä on, ja toivottavasti
nyt on ministereillä ja kansanedustajilla niin paljon viisautta,
ettei lähdetä luomaan semmoista rakennetta, joka
taittaa sen mahdollisen tulevan kasvun.
Opetus- ja viestintäministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Sanon tästä vielä muutamalla
sanalla.
Minusta, edustaja Pekkarinen, kiinnititte huomion ihan oikeaan
kohtaan, mutta voiko sanoa, että etusivua pitemmälle
pitää nyt selata: nämä kaikki
huolenne on otettu huomioon. Olen henkilökohtaisesti varmistanut,
että sekä siellä kriteereissä että tavoitteissa
mutta myöskin lain perusteluissa on useita kohtia, joihin
viitataan samalla tavalla kuin olette toivoneet. Minä luulen,
että siitä tulee selkänojaa kyllä eduskunnalle
varmistaa, että tämän järjestäjäverkon
tiivistämisessä ei yksikköverkko mene
leikkauksen alle, ja tämä viesti, mikä teilläkin
oli, on minusta tärkeä. Mutta kyllä siellä perusteluissa,
kriteereissä ja tavoitteissa ovat nämä todella
tarkat linjat mukana.
Edustaja Mustajärvi, minäkin olen huolissani Lapin
tilanteesta, mutta kyllä minun täytyy sanoa myöskin,
että kun olen saanut käydä Lapissa tutustumassa
eri lukioihin, niin minusta se suurin huoli on myös siitä,
miten me varmistamme sen, että Lapissa nuorilla on mahdollisuus
saada yhtä laadukasta lukiokoulutusta kuin niillä alueilla,
joilla on satoja nuoria samaan aikaan osallistumassa lukiokoulutukseen.
Se haaste tulee siitä, että Suomessa on useita
lukioita, joissa ei edes tänä päivänä syventäviä kursseja
voi tarjota kuin kerran kolmessa vuodessa. Minusta se on suuri uhka,
ja tämä voi olla myös mahdollisuus niille
alueille, joilla on muutamia kymmeniä nuoria lukiossa.
Kunhan se yksikkö säilyy, yhdessä kunnat
järjestävät jatkossa yhden kunnan sijasta
sitä lukiokoulutusta erittäin vähäväkisillä alueilla.
Ja kun tänä iltana päästään
rahoituslakiin kiinni, niin tulette näkemään,
että siellä on varmistettu, että näillä alueilla
ei ainakaan rahoitus ole este sille, etteikö yksikköä voisi
säilyttää. Silloin pitää olla
realismia siinä myös toiseen suuntaan, että ymmärretään,
että laadukkaan lukiokoulutuksen ja ylioppilaskirjoitusten
varmistamiseksi näille nuorille on pidettävä huolta
siitä, että nuoret saavat myös mahdollisuuden
samoihin kursseihin. Se on vain hiukan erilaisempi tapa yhdessä lukioverkossa
järjestää sitten sitä koulutusta
niin, että kaikissa yksiköissä avautuu myös
toisten kuntien lukioissa tarjoamat mahdollisuudet sinne omien nuorten
ulottuville, ja siitä tässä minusta on
kysymys, eli varmistetaan se.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Vielä lyhyesti tuosta, kun ministeri
oikeastaan kyseenalaisti sen, annetaanko pienissä lukioissa laadukasta
koulutusta.
No, minä itse aikoinaan kirjoitin lukiosta, josta samana
vuonna kirjoitti neljä muuta ylioppilasta, ja se ei ole
kyllä haitannut minua myöhäisemmässä elämässä yhtään
millään lailla, että oli noin pieni abiturienttien
määrä, kirjoittajien määrä.
Koulu oli lähellä, minulla ei todennäköisesti olisi
ollut mitään mahdollisuuksia lähteä kauemmas
opiskelemaan ottaen huomioon sosiaalisen taustan, perhetilanteen,
elikkä se oli käytännössä minulle
ainoa vaihtoehto. Koulutus oli yksilöllistä, ja
myöskin ne, jotka samana vuonna kirjoittivat, ovat elämässään
pärjänneet kohtuuhyvin.
Kyllä tämä maaseutulukioitten hyvä sijoitus viimeistenkin
tutkimusten tai raporttien tai arviointien mukaan on aivan kiistaton.
Siellä on aiempina vuosina Savukosken lukio hyvin pienenä lukiona
sijoittunut yllättävän hyvin. Nyt sijoittui
monta muuta, muistaakseni esimerkiksi Leppävirta, ja nimenomaan
siinä vertailussa, jossa otetaan lähtötaso
huomioon elikkä katsotaan, kuinka paljon parannetaan oppilaitten
tasoa siitä, kun he tulevat lukioon, verrattuna siihen,
kun he sitten sieltä lähtevät pois. Minusta
on aika lailla vaarallista vetää yksi yhteen se,
että oppilaitoksen koon mukaan, olipa kyse lukiosta tai
jostain muusta, voi yksioikoisesti vetää johtopäätöksen, että koulutuksen
laatu on heikompaa.
Opetus- ja viestintäministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Eduskunnassa on tapa tietenkin syöttää sanoja
mo-nien edustajien suuhun, ja tässä tapauksessa
en hyväksy sitä, että syötätte
sanoja suuhuni.
Nimenomaan tarkoitin sitä, että tässä valtakunnassa
olemme jo oppineet, että meillä on sekä pieniä,
keskisuuria että suuria yksiköitä ja
niiden välillä ei suoraan voi vetää johtopäätöksiä,
millä tavalla laatu vaihtelee näissä koulutuksissa.
Haluankin pitää kiinni siitä, että hyvä,
laadukas koulutus ei ole välttämättä koko
kysymys. Pieni yksikkö voi olla erittäin laadukas,
mutta meillä on erittäin merkittäviä riskejä myös
pienten yksiköiden kohdalla, ja siltä osin ei
voi vetää suoraa johtopäätöstä siitä,
että kaikissa pienissä yksiköissä ei
olisi laatuongelmia.
Se on tärkeää, että me tarjoamme
kaikille nuorille mahdollisuuden, ja siltä osin minusta
on tärkeätä, että näemme
myös sen, että koulutusjärjestelmää kehittämällä me
viemme opiskelijoiden mahdollisuuksia eteenpäin, ei niinkään
käydä sitä keskustelua, voiko yksistään
järjestäjäverkon suuruudesta tai yksikkökokojen
suuruudesta päätellä sen, miten asiat
ovat. Tämä tilastotieto, joka tämän
lain yhteydessä tulee eduskunnassa käsittelyyn,
on aika massiivinen kertomaan myös siitä, että yksikkökoko
ei tuo ratkaisua siihen, mikä on sopiva laatu, vaan nyt
pitää olla pää kylmänä tässä asiassa
ja varmistaa, että nuorille todella aidosti annetaan mahdollisuus
opiskella riittävä määrä niitä lukiokursseja,
joilla pystyy saamaan ylioppilaskirjoituksissa sellaisia arvosanoja,
joilla pääsee sitten jatko-opiskelemaan. Siitä tässä kaiken
kaikkiaan on kysymys.
Juho Eerola /ps:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Mustajärven puheenvuoro
inspiroi minuakin hieman puolustamaan sitä, mitä hän
sanoi.
Meillä Kotkassa vuodesta toiseen kaikkein parhaat arvosanat
tulevat Kotka Svenska Sam-skolasta, joka on ylivoimaisesti pienin
koulu koko alueella, ei pelkästään Kotkassa
olevista lukioista vaan myös koko lähialueella,
ja se valtakunnallisestikin pärjää erittäin
hyvin. Etenkin kun on verrattu sitä, miten nämä samat
oppilaat ovat pärjänneet aiemmin ja sitten, kun
he kirjoittavat ylioppilaiksi, minkälaisia tuloksia tulee, niin
on valtava ero ollut siinä kehityksessä. Kun tätä on
sitten tutkittu ja selvitetty, mistä tämä johtuu,
niin nimenomaan pienet opiskelijaryhmät, pienet luokkakoot
ja koko sen koulun pienuus on aina todettu käytännössä selittäväksi
syyksi sille, minkä tähden juuri siitä koulusta
tulee hyviä oppimistuloksia.
Keskustelu päättyi.