22) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi metsästyslain
33 §:n muuttamisesta
Reijo Hongisto /ps:
Arvoisa herra puhemies! Puheeni mitä ilmeisimmin kestää enemmän
kuin 5 minuuttia. Kuinka toimitaan? Lopetanko puheeni 5 minuutin
kohdalla ja palaan?
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Lopetatte siihen. Se loppuu sitten, kun ei ole toista puhujaa.
Jaaha. Voinko käydä varaamassa tuolta lisää aikaa,
vai loppuuko se 5 minuutin kohdalla?
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Et sinä ehdi, mutta jos joku toinen pyytää väliin.
Pienenä vinkkinä.
Arvoisa herra puhemies! Eduskunta säätää lait,
ja valtioneuvosto antaa asetukset. Yleisen oikeustajun ja lakien
noudattamista valvovien viranomaisten mukaan lakien tulee olla mahdollisimman
selviä ja selkeitä sekä tunnusmerkistöltään
yksiselitteisiä. Hyvä laki on kirjoitettu niin, että sen
noudattamisessa ei tule tulkintoja eikä kansalaisten tarvitse
pohtia, mikä on lain mukaista ja mikä lain vastaista.
Lain tunnusmerkistö ei saa muistuttaa veteen piirrettyä viivaa,
jonka paikasta jokaisella katsojalla on oma perusteltu käsityksensä.
Nyt lähetekeskustelussa olevan lakiesityksen mukaan
karhunmetsästys millä tahansa ihmisen luomalla
ravintohoukuttimella voidaan tulkita metsästysrikokseksi.
Lakiesitystä lukiessa tulee mieleeni pohjalainen peltoaukea,
on kuulkaas leviää että lakiaa, ei rajoja
näy. Tällainen leveä ja lavea maisema
sopii ehkä pellolle mutta ei lakiin. Lakitekstissä tulkinta
on käsittämättömän kehno
ja epäselvä. Jos laki tulee voimaan nyt esitetyssä muodossa,
on monen oikeustaju koetuksella. Esitutkintaa suorittavat poliisit
ovat helisemässä pohtiessaan, onko kairasta karhun
ampunut henkilö syyllistynyt metsästysrikokseen,
kun hänen ampumansa karhu on ennen koiran haukkuun joutumista
syönyt korvessa peuran, poron, hirven taikka sian ruhoa.
Poliisi joutuu pohtimaan ja tietenkin selvittämään,
onko metsästäjä tiennyt haaskan olemassaolosta.
Jos on tiennyt, kuinka poliisi saa näytetyksi asian toteen,
vai käykö niin, että esitutkintaa suorittava
poliisi lähtee aina siitä olettamuksesta, että metsästäjä on tiennyt
haaskan olemassaolosta?
Miten määritellään ihmisen
luoma ravintohoukutin? Onko ihmisen luomaa se, että autoilija
ajaa sorkkaeläinkolarin, kolarissa loukkaantunut eläin
pakenee metsään eikä sitä etsinnöistä huolimatta
löydetä? Eläin kuitenkin menehtyy myöhemmin,
ja karhunmetsästäjä löytää sen,
kun lähtee tarkistamaan, miksi korppiparvi pyörii
saman suosaarekkeen ympärillä jatkuvasti. Korppiparvi
johdattaa metsästäjän osaksi syödyn
ruhon luo. Tulkitaanko tämä ihmisen luomaksi ravintohoukuttimeksi?
Miten tulkitaan tilanne silloin, kun kauravainio on puitu ja
jyväkuormaa kuljetettaessa osa jyvistä valuu peltotielle?
Kun metsästäjä liikkuu koiransa kanssa
lähistöllä ja koira ottaa tiellä jyviä syöneen
karhun haukkuun, syyllistyykö metsästäjä nyt
esiteltävän lain mukaan metsästysrikokseen?
Kuinka esitutkintaa suorittava poliisi selvittää,
oliko jyväkuormasta tahallaan varistettu jyviä peltotielle
vai vuotiko kärryn perälauta? Jos vuoti, tiesikö metsästäjä,
että tiellä saattaa olla karhulle kelpaavaa ravintoa?
Miten tämä näytetään
toteen? Kuinka toimitaan oikeudessa? Lähdetäänkö olettamuksesta,
että metsästäjä ei tiennyt jyvistä,
vai oletetaanko hänen tienneen? Kummassa tapauksessa teko
täyttyy vai täyttyykö molemmissa?
Käsittääkseni lakiesityksessä ei
erotella ihmistä, joka ravintohoukuttimen karhulle järjestää. Voiko
tämä ravintohoukuttimen järjestäjä toimia vahingossa,
vai pitääkö hänen teon täyttymiseksi toimia
aina tarkoitushakuisesti? Voiko esitutkintaan ja oikeuskäsittelyyn
tulla tilanne, jossa viljelijä vahingossa ja tietämättään
varistaa jyviä maahan ajaessaan traktorilla jyväkuormaa
ja metsästäjän koira ottaa jyviä syövän
karhun haukkuun ja näistä jyvistä tietoinen
metsästäjä kaataa karhun? Kuka kykenee
osoittamaan toteen, miten henkilöiden tahto suhtautuu tehtyyn tekoon?
Onko kyse tahallisuudesta vai vahingosta? Miten toimitaan?
Tässä on syytä huomioida myös
se, että vaikka esimerkkitapauksessa karhun kaatajaa ei
tuomittaisikaan, hän on kuitenkin ollut epäiltynä metsästysrikoksesta
ja esitutkinnan ajan hänen metsästysaseensa ovat
poliisin hallussa. Nykyisenä media-aikana hänen
nimensä on pomminvarmasti myös iltapäivälehdissä,
joissa tiedotetaan, että poliisi tutkii metsästysrikosta,
jossa epäillään metsästäjän
kaataneen karhun metsästyslain vastaisesti. Ihminen leimataan
salakaatajaksi ja rikolliseksi lopuksi ikäänsä,
vaikka jutusta tulisikin niin sanottu nahkapäätös.
Juttu uutisoidaan rikoksena, eikä ketään
enää kiinnosta se, että jutussa ei saatukaan
näyttöä rikoksesta. Sellaisia juttuja
ei uutisoida, (Puhemies koputtaa) koska ne eivät myy.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
No niin, jos sitten jatketaan, kun välillä puhuu
edustaja Eerola.
Juho Eerola /ps:
Arvoisa herra puhemies! Yhdyn täysin edustaja Hongiston
puheessaan esittämiin näkemyksiin. On mielestäni
täysin käsittämätöntä,
että karhunmetsästys kiellettäisiin, jos
on käytetty ravintohoukuttimia. Käytännössähän
karhu on aina, joka tilanteessa, etsimässä ruokaa,
jos nyt ei ole talviunilla talvipesässään. Eli
periaatteessa joka tilanteessa olisi mahdollista epäillä,
että karhua on nyt houkuteltu.
Sitten toista kautta tätä samaa lakia voi
niin halutessaan todella helposti myöskin kiertää. Metsät
ovat täynnä haaskoja jo ihan luonnostaankin, joita
siellä liikkuvat metsästäjät
osaavat käyttää ja tietävät,
missä ne ovat.
Tämä on kyllä yksi tämän
eduskuntahistorian typerimmistä esityksistä.
Reijo Hongisto /ps:
Arvoisa herra puhemies! Edellä kerroin pari käytännön
esimerkkiä elävästä elämästä metsästäjän
kannalta.
Kenellekään salissa olevalle ei liene yllätys
se, että metsästystä ja eritoten karhunmetsästystä myös
vastustetaan laajasti. Metsästyslakimme kieltää metsästyksen
häirinnän, mutta kiellosta huolimatta on jo selviä esimerkkejä siitä,
että laillista karhunmetsästystä on tahallisesti
häiritty. Kun lakiesitys ei määrittele
tarkemmin kielletyn ravintohoukuttimen laittajaa, on mahdollista, että karhunmetsästykseen
kielteisesti suhtautuvat henkilöt kuljettavat maastoon
metsästäjien tietämättä esimerkiksi
kuolleiden kotieläimien ruhoja: nautoja taikka sikoja.
Tällaisesta toiminnasta on jo olemassa esimerkkitapauskin.
Toinen ravintohoukutin voi olla vaikkapa hunaja. Kun karhua
seuraavat metsästyksen vastustajat tietävät,
millä alueella karhuja yleensä liikkuu ja oleilee,
he voivat käydä sivelemässä puiden
kylkiin hunajaa. Mistä metsästäjä taikka metsästäjän
koira voi tietää tällaisesta hunaja-ansasta?
Ei mistään. Eli on äärimmäisen
yksinkertaista terrorisoida laillista karhunmetsästystä levittämällä hunajaa
maastoon, ja kun karhunmetsästäjä laskee
koiransa irti ja haukulta kaadetaan karhu, ilmoitetaan poliisille,
että alueella on houkuteltu karhuja hunajan avulla.
Hunajaa voidaan leivittää maastoon myös
karhun kaatamisen jälkeen. Kun tulee tietoon, miltä alueelta
karhu on kaadettu, käydään sivelemässä hunajaa
puiden kylkiin ja ilmoitetaan asia poliisille. Miten näytetään
toteen hunajan leivittämisaika? Oliko se ennen vai oliko
se jälkeen karhun kaatamisen? Miten esitutkinnassa kyetään
selvittämään, kuka hunajaa on puihin
levittänyt ja mikä on ollut levittäjän
motiivi?
Torso lakiesitys antaa metsästystä terrorisoiville
vapaat kädet toimia niin, että jokainen laillinen
karhunmetsästys voidaan tulkita kohta laittomaksi. Onko
tämä lakiesityksen laatijoiden tarkoitus?
Arvoisa herra puhemies! Lakia ei tule hyväksyä esitetyssä muodossa,
vaan esitys pitää palauttaa valmisteluun. Lakia
pitää muuttaa niin, että ravintohoukuttimen
käyttö sallitaan karhunmetsästyksessä.
Perustelen kantaani seuraavasti.
Nyt puheena olevassa lakiesityksessä painotetaan sitä,
että karhunmetsästyksen tulisi tapahtua seuruemetsästyksenä,
jossa käytetään koiria apuna. On perin
erikoinen tilanne, jos lainsäätäjän mielestä joku
metsästystapa asetetaan jonkun toisen tavan edelle. On
aiheellista kysyä, minkä takia. Esimerkiksi jäljittämällä karhua
yksinään maastossa liikkuva metsästäjä olisi
lainsäätäjän mielestä jotenkin
huonompi taikka vähemmän toivottava verrattuna
seurueessa metsästävään jahtiveljeensä.
Minkä takia koirilla metsästäminen asetetaan
etusijalle vaikkapa perinteiseen niin sanottuun kyttäysmetsästykseen
nähden?
Minun ja monen muun karhunmetsästäjän mielestä eri
tavoilla metsästäviä henkilöitä ei voida
asettaa eri asemaan lainlaatijan mielivaltaisten mielipiteiden perusteella.
Asiaa ei voida perustella sillä, että joku metsästysmuoto
mukamas lisäisi metsästettävissä eläimissä pelkoa
ihmistä kohtaan. Tällainen peruste ei mielestäni kestä kriittistä tarkastelua.
Jos joku eläin käyttäytyy lajityypistään
poikkeavalla tavalla ja tukeutuu ihmisasutukseen ravinnonhankinnassaan,
ei tämän eläimen käyttäytymistä muuteta
sillä, että sitä taikka sen lajitoveria
ajetaan koirien avulla seuruemetsästyksen yhteydessä.
Käyttäytyminen muuttuu vain lopettamalla eläin.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Edustaja Eerola.
Arvoisa puhemies! Olisin jatkanut hieman vielä.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Jaha, kyllä, anteeksi!
Paras ja nopein tapa lopettaa eläin on ampua siihen
hyvin tähdätty laukaus. Ravintohoukuttimen käyttöä voidaan
perustella myös sillä, että kun karhulle
asetetaan haaska taikka muu ravintohoukutin, tiedetään
tarkkaan, missä eläin on. Samalla voidaan tehdä tämän
houkuttimen läheisyyteen ampumalava, joka yleensä on maanpinnan
yläpuolella. Tällaiselta lavalta ylhäältä maata
kohti ammuttu laukaus on huomattavasti vaarattomampi kuin tasaisella
maalla seuruemetsästyksen yhteydessä vaakatasoon
ammuttu laukaus. Ampuja tietää tarkan matkan ja voi
ampua rauhassa ja lavarakenteisiin tukeutuen hyvin tähdätyn
laukauksen paikallaan olevaan eläimeen. Näin parannetaan
edellytyksiä hyvälle osumalle, joka lopettaa eläimen
mahdollisimman nopeasti. Tämä lienee kaikkien
tarkoitus.
Lakiesityksessä todetaan, että koirien avulla tapahtuva
seuruemetsästys ei olisi myöskään
liian tehokasta. On syytä kysyä: Mikä on
liian tehokasta metsästystä? Millä mittarilla
tämä liikatehokkuus mitataan? Yleisen oikeustajun
mukaan luvanvaraisia eläimiä metsästetään
lupaehtojen puitteissa. Ehtoihin kuuluu oleellisesti metsästysaika
ja saalismäärä. On perin outoa, jos lainlaatija
lähtee määrittelemään
liian tehokkaan ja sopivan tehokkaan metsästyksen eroa.
Arvoisa herra puhemies! Näin itsenäisyyspäivän
jälkeen lienee paikallaan muistella kirjailija Väinö Linnan
osuvia sanoja romaanissa Tuntematon sotilas. Linnaa siteeraten kysyn
tämän lakiesityksen kirjoittajalta: mitä sie
mietit, kun sie tään keksit? — Kiitoksia.
Juho Eerola /ps:
Arvoisa herra puhemies! Arvelin, että edustaja Hongistolla
menee tässäkin yli 5 minuuttia, joten otin varmuuden
vuoksi sitten yhden puheenvuoron vielä. Mutta nyt edustaja
Koprakin innostui.
Tuli nimittäin vielä mieleen sellainenkin
esimerkkitapaus, että entäpä jos jollakulla
henkilöllä on omalla pihallaan tai siinä lähipiirissä jotain karhulle
sopivaa ravintoa ja jos karhu tämän seurauksena
sitten saapuu pihalle tai pihan välittömään
läheisyyteen ja aiheuttaa siinä vaaratilanteen.
Tällaisessa tapauksessahan ihminen saattaa joutua ampumaan
tämän karhun, ikään kuin itsepuolustukseksi,
ja tämä sitten monta kertaa herättää kysymyksen,
oliko itsepuolustusta vai ei. On mielestäni aivan käsittämätöntä,
että tässä sitten annetaan ikään
kuin kuvaannollisesti lisää aseita niille, jotka
suhtautuvat metsästykseen vihamielisesti, että tälle
itsepuolustukseksi karhun ampuneelle tulisi sitten ehkä mahdollisesti
rikosseuraamuksia sen seurauksena, että karhu on tunkeutunut
pihapiiriin. Eli kannatan kyllä lämpimästi
edustaja Hongiston esitystä siitä, että palautetaan
valmisteluun.
Jukka Kopra /kok:
Arvoisa herra puhemies! Minusta tämä esitys
pykälämuutokseksi on kyllä ihan järkeenkäypä ja
toteuttamiskelpoinen. Edustaja Hongisto tuossa hyvin laveasti kuvaili pykälämuutoksen
epäkohtia. Minulla oli tarkoitus tästä lukea
pieni pätkä, mutta kävi vanhanaikaisesti
eli iPadista loppui juuri akku. Mutta tuossa lakitekstissä kyllä sanotaan
ihan kirjaimellisesti, että karhun voi ajaa liikkeelle
pellolta ja ottaa ajoon pellolta, että se ei suinkaan ole
metsästysrikos, jos se ajo alkaa siitä tilanteesta,
että se karhu on syömässä niitä jyviä jossain.
Se on täällä esityksessä kyllä selvästi
todettu. Mainitsen sen vain ääneen, ettei jää tämmöistä epäselvyyttä.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä on niin tärkeä asia,
että minä tulin siitä puhumaan tänne
eteen, nimittäin metsästyslaki: miten sitä noudatetaan,
miten sitä käytetään niin, että poronhoitoalueella
pystytään harjoittamaan poronhoitoelinkeinoa.
Karhu on tällä hetkellä porotalouden
kaikkein suurin petovahinkojen aiheuttaja. Karhujen määrää ei
pystytä tällä hetkellä millään
tavalla selvittämään, ja nyt sitten tilanne
on se, että karhunmetsästys alkaa 20. päivä elokuuta,
poronhoitoalueellemme myönnetään muutama
kymmenen kaatolupaa ja ne saadaan just ja just pyydettyä — tänä vuonna
saatiin kaadettua ne muutama kymmenen, viime vuonna ei saatu edes
pyydettyä kaikkia — ja on se käsitys,
että näitä karhuja ei sitten olekaan.
Mutta kaikki poromiehet sanovat, että karhuja on tällä hetkellä enemmän
kuin niitä on ollut ikinä.
Porotalouden kannattavuus on tällä hetkellä romahtanut
täydellisesti, ja syynä on karhujen suuri määrä.
Me olemme saaneet tämän vaalikauden aikana susikannan
hoitosuunnitelman avulla susien poiston poronhoitoalueelta onnistumaan.
Ahman osalta tilanne on se, että ahmoille on saatu poistoluvat
kannanhoitosuunnitelman muutoksen avulla. Mutta karhutilannetta
ei ole saatu muutettua millään tavalla. Nyt kun
tilanne on se, että karhuja on saatu pyydettyä ainoastaan muutama
kymmenen syksyllä, niin väitetään, että niitä karhuja
ei sitten olisikaan enempää. Syksyllä karhun
pyytäminen on kuin neulan hakemista heinäsuovasta.
Se löytyypi poronhoitoalueelta ihan vahingossa, se saadaan
todella vahingossa.
Karhujen määrää pitäisi
saada vähennettyä poronhoitoalueelta, ja nykyisillä säädöksillä,
kuvioilla sitä ei pysty tekemään millään
tavalla. Vielä parikymmentä vuotta sitten oli
karhun kevätpyynti, ja sen avulla saatiin pidettyä karhujen määrä kurissa
poronhoitoalueella. Jos karhujen kevätpyynti menetettiin,
niin nyt on mietitty, millä tavalla me voisimme alkaa poistamaan
niitä karhuja poronhoitoalueelta. On vakavasti mietitty,
että on löydettävä joku uusi
menetelmä, kun syksyisillä pyynneillä ei
pysty karhuja tappamaan. On alettu vakavasti puhumaan, että oikeasti
otetaan käyttöön haaska. Tämä laki
torpedoi täysin kaikki mahdollisuudet hoitaa poronhoitoalueen
karhukanta kuntoon. Onhan se kauniin tuntuista, että haaskalta
ei pyydetä, mutta kun poronhoitoalueelta ei saada tällä hetkellä karhuja
poistettua millään tavalla. Se olisi konsti, että kevätpyynti
sallittaisiin — se ei näytä olevan mahdollista.
Toinen vaihtoehto on se, että aikaistetaan sitä karhun
syyspyynnin alkamista, joka ei sekään onnistu
kunnolla. Ja kolmas, ainoa oikeasti toimiva systeemi, on se, että otetaan käyttöön
rehellisesti, laillisesti haaskan käyttö. Se on
aivan sama, onko se metsästystä vai onko se vahinkoja
aiheuttavien petojen poistoa, kunhan ne karhut saadaan sieltä vähemmäksi.
Vielä uudestaan kerron sen todellisen tilanteen: Porovasojen
määrä on nyt romahtanut. Karhu on ainoa
eläin, joka kesällä hävittää vasoja. Nykyään
vasat katoavat kesällä, kesällä katoaa vaatimiakin.
Sille ei ole mitään muuta selitystä kuin
se, että karhukanta on lisääntynyt rajusti.
Ja nyt ollaan täällä säätämässä semmoista
lakia, ettei vahingossakaan pysty enää karhuja
poistamaan. Mitä tämä laki tarkoittaa,
kun se on entistä tiukempi kuin aikaisemmin? Esimerkiksi
jos meidän lammaslaitumellamme on käynyt karhu, niin
eihän sitä saa monen kymmenen kilometrin säteellä kaataa,
kun sehän on haaskalta pyydetty karhu sen jälkeen.
Ne ovat kaikki laittomia kaatoja tästä lähtien,
sillä joka ikisen karhun jäljiltä muutaman
kilometrin säteellä löytyy varmasti raato.
Teemmekö me kaikista metsästäjistä tällä tavalla
laittomia? Minun mielestäni laki pitää sallia
ja tukea sitä, että elinkeinoja voidaan harjoittaa,
alueella pystytään elämään.
Minun mielestäni tämä laki pitää ehdottomasti
laittaa kokonaan uudestaan valmisteluun ja miettiä asiaa
kokonaan siltä kannalta, miten me pystymme elämään
luonnon kanssa tasapainossa. Petoja ei ole ikinä hävitetty
kokonaan. Kyllä me yritämme elää siellä oikealla
lailla lakien mukaisesti, mutta meiltä viedään
viimeisetkin leivät suustamme.
Reijo Hongisto /ps:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Kopralle ihan kommenttina se,
että tarkastelin tätä asiaa lähinnä nyt
poliisin näkökulmasta, siis sellaisen poliisin,
joka tutkii tätä juttua. Silloin kun tulee ilmoitus
poliisille, että on metsästysrikosepäily,
ja poliisi lähtee hakemaan näyttöä,
niin on tavattoman vaikea selvittää sitä, kuinka
tämän tekijän tahto suhtautuu tekoon. Onko
tekijä tiennyt, mistä se karhu on tullut, vai eikö se
ole tiennyt?
Meillä on käytännön esimerkkejä — paikkakuntaa
en halua sanoa — siitä, että laillisen
karhunmetsästyksen yhteydessä kaadettiin karhu,
ja kun karhu oli kumossa, tuli paikalle tietyn tutkimuslaitoksen
tutkija, joka ilmoitti, että he ovat seuranneet tätä karhua
ja karhu on otettu haukkuun haaskan läheisyydestä.
Metsästäjillä ei ollut minkään
näköistä käsitystä siitä,
että sinne joku ulkopuolinen on asettanut haaskan. Sen
jälkeen paikalliselle poliisilaitokselle tehtiin ilmoitus.
Poliisi joutui ottamaan esitutkintalain mukaan ilmoituksen vastaan,
ja asiaa alettiin tutkia. Todettiin, että ei rikosta, mutta
siitä huolimatta asiaa tutkitaan, ja nimi on niin sanotusti
pitkillä tiedoilla, tutkitaan metsästysrikosta
ja ampuma-aseet ovat poliisin hallussa. Tämä on
perin outo tilanne.
Elikkä tämä on poliisille, siis tutkintaa
suorittavalle poliisille, täysin käsittämätön.
Tämä on niin tavattoman monimutkainen ja moni-ilmeinen
laki. Lain pitää olla joko niin taikka näin, mutta
ei heilu siinä välillä. Ja tämä antaa
nyt valtavat mahdollisuudet sitten soutaa puoleen taikka toiseen,
joten ehdottomasti uuteen valmisteluun. Jos kaikkinainen haaskapyynti
sallitaan, niin silloin poistuvat kerralla kaikki tulkinnat näistä eikä tule
tällaisia niin sanottuja oikeusmurhia.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Olemme keskustelleet poronhoitoalueella siitä,
millä tavalla me voisimme aloittaa viranomaisten kanssa
yhteistyön elikkä sen, että yhdessä Rajan,
poliisin ja muitten viranomaisten kanssa poistettaisiin vahinkoja
aiheuttavia petoeläimiä. Tämä kyseinen
laki ohjaa tilannetta siihen, että viranomaiset ja maaseutuelinkeinojen harjoittajat,
poromiehet, ovat yhä kauempana toisistaan. Meillä on
todella vähän poliiseja, kuten edustaja Hongistokin
toi esille. Kyllä meidän poliisien voimavarat
pitäisi pystyä käyttämään
ihmisten henkien suojelemiseen, ihmisten elämän ja
toiminnan auttamiseen ja suojelemiseen. Ei se ole mistään
kotoisin, että tuolla syrjäseudulla, kaukana muista,
missä me asumme, meitä pidetään
rikollisina, meitä valvotaan eikä meitä olla valmiita
auttamaan. Tilanne on se, että meillä jos poliisin
haluaa saada lähialueelle, pitää sanoa, että karhu
on kaadettu. Sillä saa poliisit nopeasti tulemaan. Mutta
kun sanoopi, että tuossa on joku, joka saattaa pieksää vaikka
jonkun tai on saattanut pahoinpidellä jonkun, poliisilla
ei ole mitään kiirettä. Mutta mainitsepa
sana "karhu", niin jo kyllä alkaa tulemaan.
Keskustelu päättyi.