51) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi ikääntyneen
väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden
sosiaali- ja terveyspalveluista annetun lain muuttamisesta
Erkki Virtanen /vas:
Hyvää keskiviikkoa, arvoisa puhemies ja muut!
On nostalgista olla pitkästä aikaa tähän
aikaan täällä salissa. Kello näkyy
olevan 1.25.
Ihan yhtä mukava ei ole tämä käsittelyssä oleva
lakiesitys, jossa vanhuspalvelulain 14 §:ää muutetaan.
Sanoin lähetekeskustelussa, että tämä on
pöyristyttävä ja käsittämätön.
Nyt valiokuntakäsittelyn jälkeen joudun hieman
korjaamaan mielipidettäni. Tämä on edelleen
pöyristyttävä tai vieläkin pöyristyttävämpi,
ihan yhtä käsittämätön
tämä ei enää ole. Nimittäin
tämä on sillä tavalla mielenkiintoinen
lakiesitys, että tässä todellakin aidosti
muutetaan vain yhtä pykälää ja yhtä asiaa
eli ikääntyneen henkilön laitoshoitoon pääsyn
edellytystä.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Edustaja Virtanen, täältä tulee aamutervehdys puhemieheltä. [Notaari
toi puhujalle vesilasin.]
Kiitoksia, tämä oli hyvin ystävällistä. Käheyteni
johtuu vain siitä, että olen puhunut liikaa, mutta
tämä loppuu nyt sitten tähän
puheenvuoroon, tai en mene kyllä vannomaan, koska siis
tämähän on jo uutta päivää ja
illalla on sitten uusi kierros.
Niin, tässähän siis poistetaan laitoshoitoon pääsyn
edellytyksistä arvokkaan elämän turvaaminen,
ja se on kyllä pöyristyttävää.
Sinne jäävät lääketieteelliset
perusteet, mutta sitten se toinen puoli on se, että lain
perusteluissa ei oikeastaan käsitellä sitä varsinaista
pykälämuutosta lainkaan. Siellä kyllä erittäin
laajasti selvitetään tähän laitoshoitoon
ja ylipäätään ikääntyneen
väestön asumispalveluihin liittyviä asioita,
mutta perusteluja sille, miksi tämä arvokkuus
poistetaan, ei löydy.
Vielä käsittämättömämpää on
se, että sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietinnön
tekstissä ei kertaakaan edes mainita, mitä siinä pykälässä oikeasti
säädetään. Se käsittämättömyyden
vähentyminen johtuu kohdallani siitä, että minulle
on nyt viimeistään selvinnyt, että se
on ihan ymmärrettävää. Tämä on
niin pöyristyttävä muutos, että se
yritetään peitellä sillä, että sekä lakiesityksen perusteluissa
että mietinnössä selitetään
ummet ja lammet kaiken maailman muista asioista mutta sitä itse
varsinaista pykälämuutosta ei kyllä perustella,
eivätkä myöskään hallituspuolueitten edustajat
valiokunnassa yritä kertoa, mitä järkeä on
poistaa arvokkaan elämän turvaaminen laitoshoidon
perusteista.
Se ainoa perustehan on se, että rakennepoliittisessa
ohjelmassa, jota vielä itsekin olin hyväksymässä ja
vasemmistoliitto oli hyväksymässä, pyritään
saavuttamaan 300 miljoonan säästöt ikääntyneen
väestön asumispalveluista, mutta ei siihen olisi
tarvinnut muuttaa tätä 14 §:n
arvokkaan elämän kriteeriä. Jos sitä olisi
silloin, kun me olimme hallituksessa ja rakennepoliittista ohjelmaa
hyväksymässä, yritetty, niin taatusti emme
olisi hyväksyneet sitä yhtään
sen enempää kuin nytkään.
Eihän tällä arvokkaan elämän
poistamisella mitään säästöjä saavuteta.
Siinä pykälässähän
lukee jo ennestäänkin, että laitoshoitoa
asumismuotona voidaan käyttää vain siinä tapauksessa, että siihen
on lääketieteelliset perusteet tai että sillä pystytään
turvaamaan ikääntyneen henkilön arvokas
elämä. No, nyt se arvokas elämä sitten otetaan
pois ja jää nähtäväksi,
mitä se tarkoittaa ikääntyneen väestön
osalta, erityisesti sen väestön, joka ei enää pysty
yksin kotona asumaan ja joka tarvitsee joko tuettua asumista tai
raskaampaa palvelua, jopa laitoshoitoa.
Olen erittäin huolissani, aivan samalla tavalla kuin
esimerkiksi geriatrian professori Marja Jylhä, joka on
valiokunnalle esittänyt erittäin huolestuneen
lausunnon tästä asiasta. Mutta kaiken kaikkiaan
on pakko kysyä hallituspuolueitten edustajilta — edustaja
Filatov nyt on tähän syytön — (Mika
Niikko: Ainut, joka on paikalla!) että mitä ihmettä tällä oikein
saavutetaan. Tämä on poliittisesti käsittämätöntä,
että neljä kuukautta ennen vaaleja vanhuksilta
poistetaan oikeus arvokkaaseen elämään.
Minusta tämä on ennenkuulumatonta, uskomatonta
ja pöyristyttävää.
Johanna Jurva /ps:
Arvoisa herra puhemies! Vanhuspalvelulakia ollaan muuttamassa
niin, että pitkäaikaista laitoshoitoa saisi jatkossa
ainoastaan lääketieteellisin perustein tai asiakasturvallisuuteen
tai potilasturvallisuuteen liittyvin perustein. Tämän
muutoksen myötä yhä huonokuntoisemmat
ja iäkkäämmät vanhukset tulevat olemaan
avopalveluiden piirissä, kuten kotihoidossa tai omaishoidon
parissa.
Avopalveluita ja erilaisia vanhuksille suunnattuja asumismuotoja
tuleekin kehittää sekä suunnata riittävästi
resursseja, jotta ihan aidosti kyetään vastaamaan
ikäihmisten hoidon ja hoivan tarpeeseen. Kuntoutukseen
on panostettava, jotta vanhuksen toimintakykyä voidaan
edistää ja ylläpitää mahdollisimman
pitkään.
Omaishoidon rooli tulee tulevaisuudessa vahvistumaan entisestään,
ja tämän vuoksi perussuomalaiset vaativat, että uusi
omaishoitajalainsäädäntö valmistellaan
pikaisesti. On erityisen tärkeää saattaa
omaishoitajat yhdenvertaiseen asemaan asuinpaikasta riippumatta.
Kaiken kaikkiaan vanhustenhoito, niin avohoito kuin laitoshoitokin,
vaatii nyt ja tulevaisuudessa lisää resursseja
ikääntyvän väestön
lisääntyessä. Tämän
vuoksi perussuomalaiset eivät pidä realistisena
hallituksen oletusta ympärivuorokautisen hoidon tarpeen
vähenemisestä. Perussuomalaiset painottavat, että lain
toimeenpanossa huolehditaan siitä, että ympärivuorokautiseen hoitoon
pääsevät jatkossakin kaikki sitä tarvitsevat
iäkkäät henkilöt.
Pidemmittä puheitta totean tässä vaiheessa
jo, että tulemme asian toisessa käsittelyssä esittämään
vastalauseemme.
Hanna Mäntylä /ps:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys iäkkäiden
sosiaali- ja terveyspalveluista tähtää laatusuositusten
mukaiseen palvelurakennemuutokseen iäkkäiden sote-palveluissa.
Palvelurakennemuutoksella hallitus tavoittelee säästöjä,
jotka ovat tarpeen huoltosuhteen heiketessä sekä heikon
taloustilanteen jatkuessa.
Perussuomalaisten mielestä palvelurakennemuutos ja
avopalvelujen lisääminen on lähtökohtaisesti
hyvä asia edellyttäen, että avopalvelut
toteutetaan laadukkaasti ja niille varataan riittävät resurssit
ja rakennemuutos tehdään hallitusti. Perussuomalaiset
myös kannattavat siirtymistä ympärivuorokautisesta
hoidosta avopalveluihin silloin, kun se on asiakkaan tai potilaan
edun mukaista. Pidämme kuitenkin epärealistisena
hallituksen oletusta ympärivuorokautisen hoidon tarpeen
vähenemisestä ja kyseenalaistamme rakennemuutoksen
tuomat säästöt.
Hallituksen esityksessä todetaan vain lyhyesti, että laitoshoitoa
karsittaessa on tarpeen lisätä resursseja avopalveluun.
Hallitus ei kuitenkaan ole millään säädöksellä lisäämässä henkilökunnan
tai hoidon määrää avopalveluissa.
Hallituksella ei ole konkreettisia esityksiä avohoidon
kehittämiseen. Hallituksen esitys johtaakin pahimmillaan
siihen, että vanhusten keskinäinen eriarvoisuus
kasvaa myös sosioekonomisesti mitaten. Perussuomalaiset
eivät tällaisenaan hallituksen esitystä voi
hyväksyä, ja kuten tässä kollega jo
mainitsikin, asian toisessa käsittelyssä tulemme
tekemään vastalauseen 2 mukaiset lausumaesitykset.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Sinänsä en vastusta
sitä, että vanhuksille lisätään
kotiin vietäviä palveluita ja mahdollistetaan
se kotona asuminen, mutta kun tietää, että jatkuvasti
jonot laitospalveluihin ja nimenomaan vanhainkoteihin kasvavat,
niin en kyllä ymmärrä sitä politiikkaa,
mitä on sosiaali- ja terveysministeriön ohjeistuksilla,
suosituksilla ajettu nimenomaan siinä suhteessa, että näitä ympärivuorokautisia
laitospaikkoja lakkautettaisiin. Nämä samat paikat
useinkin ostetaan sitten yksityisiltä palveluntarjoajilta,
lähinnä kyse on jostain asumispalvelusta tai sitten
tehostetusta kotihoidosta, jota tarjotaan usein ympärivuorokautisen
laitoshoidon tilalle.
Ja kun puhutaan siitä, että laitospalvelut
eivät ole ikään kuin se inhimillisin
tapa hoitaa vanhuksia, niin minä olen kyllä siitä aika
paljon eri mieltä. Silloin kun puhutaan tuollaisesta, sanotaan, yli
85-vuotiaasta muistisairaasta vanhuksesta, jolla on myös
muita sairauksia, niin kyllä minä väitän,
että he ovat varsin tyytyväisiä, jos
he pääsevät nimenomaan tällaiseen
vanhainkotiin. Sen sijaan jos he ovat yksin siellä kotona,
mahdollisesti jossain haja-asutusalueella vielä, maaseudulla,
niin tällaiset kotipalvelut eivät kyllä riitä turvaamaan
sitä heidän hyvää oloaan ja
jopa terveyttään.
Eli näen kyllä niin, että näitä laitospalveluita tarvitaan
jatkossakin, ja ehkä tuo tavoite, että niitä annettaisiin
vain 2—3 prosentille ikäihmisistä, ei
ole kauhean realistinen. Ja se pitää myös muistaa,
että jos kerran lakkautetaan esimerkiksi kunnallinen vanhainkoti,
niin sitä ei sitten niin vain uudestaan pystyyn polkaistakaan.
Siinä vaiheessa on helposti turvauduttu jo yksityisten
palveluntuottajien tarjoamiin palveluihin. Ja usein on myös
niin, että kun ne alun perin ovat ehkä pienyrittäjien
ylläpitämiä, niin sitten lopulta käy niin,
että syystä tai toisesta ne päätyvät
isoille kansainvälisille konserneille, jotka pystyvät
sitten kyllä aluksi polkaisemaan ne hinnat sen verran alas,
että se näyttää ihan kilpailukykyiseltä kunnalliseen
palvelutuotantoon nähden, mutta tulevaisuudessa sitten
heillä on vahvempi asema. Toivotaan, että sote-uudistuksesta
tässä mielessä olisi apua.
Arvoisa herra puhemies! Kun puhutaan siitä — ja
tässä esityksessäkin se on — että pitää kehittää näitä uudenlaisia
palvelumuotoja, tällaista kodinomaista yhteisöasumista,
niin se on ihan hyvä linjaus, mutta minä itse
ainakin edellytän, että niitä pilottihankkeita
pitää olla useampia ja pitää tutkia,
toimivatko ne. Mutta kun niitä aika vähän
vasta on, niin ei voida näin isoja yhteiskuntapoliittisia
linjauksia tehdä vain sillä perusteella, että kyllä sitten
jatkossa tulee jotain uusia palvelumuotoja. Kun rahaa kuitenkin
vähennetään ja kuntien valtionosuuksia
leikataan, niin kovin vaikea yhtälö se mielestäni
on. Näin ollen olenkin sitä mieltä, että perussuomalaisten
valiokunnassa esittämä vastalause, lausumaehdotukset
ovat kannatettavia. Toivon, että ne voitaisiin hyväksyä,
jolloinka sitten voitaisiin edetä ehkä tämän
lain pohjalta, mutta jos ei, niin pidätän kyllä ainakin
itselläni tosiaan oikeuden siihen, että en välttämättä tätä lopullisesti
hyväksy.
Anne Louhelainen /ps:
Arvoisa puhemies! Tämän ensimmäisessä käsittelyssä olevan
lakiesityksen ikääntyneen väestön
toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden
sosiaali- ja terveyspalveluista annetun lain eli vanhuspalvelulain
muuttamisen tarkoituksena olisi täsmentää pitkäaikaisen
laitoshoidon edellytyksiä. Tavoitteena on vähentää ympärivuorokautista
hoitoa, erityisesti laitoshoitoa. Esityksen mukaan iäkkäiden
henkilöiden pitkäaikainen hoito ja huolenpito
voitaisiin toteuttaa pitkäaikaisena laitoshoitona vain lääketieteellisin
perustein tai asiakas- tai potilasturvallisuuteen liittyvillä perusteilla.
Kunnan olisi toteutettava iäkkään henkilön
pitkäaikainen hoito ja huolenpito ensisijaisesti hänen
yksityiskotiinsa tai muuhun kodinomaiseen asuinpaikkaansa järjestettävillä sosiaali-
ja terveyspalveluilla.
Perussuomalaiset jättivät sosiaali- ja terveysvaliokunnassa
vastalauseen valiokunnan mietintöön, sillä pidämme
epärealistisena hallituksen oletusta ympärivuorokautisen
hoidon tarpeen vähenemisestä ja kyseenalaistamme
rakennemuutoksen tuomat säästöt. Ympärivuorokautisen hoidon
tarve ja samalla kustannukset saattavat päinvastoin kasvaa
tulevaisuudessa, kun iäkkään väestömme
osuus kasvaa kasvamistaan. Suomi nimittäin kuuluu niihin
Euroopan maihin, joissa kaikkein iäkkäimpien osuus
väestöstä kasvaa nopeimmin.
Arvoisa puhemies! Vastaanotin tänään
Lahden Eläkeläiset ry:n adressin tätä lakiesitystä koskien.
Adressin nimi, Arvokas elämä laitospalveluja tarvitsevalle
vanhukselle, kertoo jo paljon. Viikossa yhdistys oli kerännyt
huimat 1 358 allekirjoitusta, eli asia todella koskettaa
ihmisiä. Adressin mukaan laissa halutaan säilyttää käsite "arvokas
elämä" edelleen hoidon ja huolenpidon perusteena
laitoshoidon tarvetta määriteltäessä.
Perussuomalaistenkin vastalauseessa todetaan, että koska
hallitus ei ole huomioinut kaikkein iäkkäimpien
ja huonokuntoisten määrän kasvua eikä tee
riittäviä korvaavia toimenpiteitä vähentäessään
laitoshoitopaikkoja, niin ympärivuorokautiseen hoitoon
pääsy vaikeutuu jatkossa. Tällöin
kaikkein varakkaimmat voivat ostaa nämä palvelut
yksityiseltä palveluntuottajalta. Hallituksen esitys johtaakin
siihen, että vanhusten keskinäinen eriarvoisuus
kasvaa. Näin ei saa tapahtua, vaan on huolehdittava siitä,
että ympärivuorokautiseen hoitoon pääsevät
jatkossakin kaikki sitä tarvitsevat iäkkäät
henkilöt. Lisäksi edellytämme, että kuntouttavia
palveluita lisätään niin avo- kuin laitoshoidon
puolella, jotta iäkkäät säilyttäisivät
toimintakykynsä mahdollisimman pitkään.
Arvoisa puhemies! Iäkkäiden ihmisarvoiseen vanhenemiseen
liittyy myös lukuisia muita merkittäviä lakiesityksiä.
Muun muassa omaishoitajien aseman kehittäminen parantaisi
tilannetta huomattavasti. Iäkkäiden määrän
kasvaessa yhä useampi toimii omaishoitajana työnsä ohella. Omaishoitajat
saavat edelleen liian vähän tukea kunnilta, ja
alueelliset erot tuen saamisessa ovat suuret. Vaadimmekin omaishoitajien
aseman parantamista, mukaan lukien omaishoitajien yhdenvertainen
ja riittävä tuki sekä uuden omais-hoitajalainsäädännön
pikainen valmistelu.
Tällä kaikella on merkittävä vaikutus
iäkkäiden ihmisarvoiseen vanhuuteen.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä pyritään
hidastamaan kuntien kulujen kasvua 300 miljoonalla eurolla, ja siinä mielessä tietysti
on hyvä yrittää niitä ehkäistä,
mutta kuten tässä aikaisemmin on käynyt ilmi,
niin perussuomalaiset eivät oikein usko siihen, että tällä tämmöiseen
tavoitteeseen päästään, varsinkaan
kun näitä avohuollon toimenpiteitä ei
ole määritelty ja kunnolla otettu esille.
Edustaja Louhelainen nosti esille tämän saman
huomion, minkä itsekin haluan mainita. Se on nämä omaishoitotilanteet,
sillä kyllähän tässä niin
käy, että omaishoitotilanteet tulevat tämän johdosta
kasvamaan, sillä usein varmasti omaiset joutuvat enemmän
ja enemmän kantamaan huolta iäkkäistä henkilöistä,
jotka eivät sinne laitoshoidon tai vanhainkodin palveluitten
piiriin enää pääse. Suomessahan
on 40 000 sopimuksen tehnyttä omaishoitajaa ja
kaiken kaikkiaan jopa 300 000 omaishoitajaa. Heidän
työpanoksensa on merkittävä, ja siinä mielessä täytyisi
myös huomioida heidänkin taloudellinen kestävyytensä ja
jaksamisensa ikäihmisten hoitamisessa.
Arvoisa puhemies! Olisin yhden asian vielä halunnut
huomioida, että on totta kai kannatettavaa se, että iäkkäiden
ihmisten kotona asumista pitää kaikin keinoin
tukea ja auttaa heitä asumaan kotona mahdollisimman pitkään,
mikäli he sitä itse haluavat. Mutta sitten on
myös tilanteita, joissa ikäihmiset eivät
pääse millään keinolla laitoshoitoon
tai vanhainkotiin. Tällaisia yhteydenottoja me kaikki päättäjät
saamme jatkuvasti, ja siinä mielessä pelkään
pahaa, että nytten kun näitä hanoja lyödään
kiinni näissä laitoksissa, niin vielä vaikeampaa
tulevaisuudessa on päästä vanhainkotiin.
Siinä mielessä toivon hallituksen seuraavan tämän
päätöksen vaikutuksia.
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Kun edustaja Virtanen haastoi vastaamaan
tähän arvokkaaseen elämään,
niin toteaisin, että vanhuksen oikeus arvokkaaseen elämään
ei tässä laissa poistu mutta se poistuu laitoshoivan
kriteereistä. Elikkä jos katsotaan vaikkapa 14 §:ää,
niin siinä todetaan, että kunnan on toteutettava
iäkkään henkilön arvokasta elämää tukeva
pitkäaikainen hoito ja huolenpito ensisijaisesti hänen
kotiinsa annettavilla ja muilla sosiaali- ja terveydenhuollon avopalveluilla.
Ja samassa pykälässä sanotaan, että pitkäaikaista
hoitoa ja huolenpitoa turvaava sosiaali- ja terveyspalvelu on toteutettava niin,
että iäkäs henkilö voi kokea
elämänsä turvalliseksi, merkitykselliseksi
ja arvokkaaksi.
Elikkä hiukan on sellainen olo kuin silloin, kun jokunen
vaalikausi sitten tässä salissa säädettiin
laki, jossa puhuttiin lievästä raiskauksesta,
ja moni ajatteli, että se tarkoittaa sitä, että raiskauslainsäädäntöä lievennetään,
kun tosiasiassa oli kyse siitä, että laki toi
mukaan sellaisetkin tilanteet tuomittaviksi, joita aikaisemmin ei
tuomittu. Vertaaminen on ehkä huono kielikuva, mutta se
kuvaa vain sitä, että joskus me miellämme
tietyt sanat jonkun asian symboliksi ja ajattelemme, että jos
ne siirtävät paikkaa, niin tuo asia katoaa jonnekin.
Nythän lääketieteellinen peruste,
potilasturvallisuuteen liittyvä peruste ja asiakasturvallisuuteen
liittyvä peruste ovat laitoshoivan edellytyksinä,
mutta samaan aikaan todetaan, että laitoshoidon vähentämisessä keskeinen
tavoite on nimenomaan terveyskeskusten vuodeosastoilla tapahtuvan
hoidon ja huolenpidon vähentäminen, ei niinkään
esimerkiksi uusissa saneeratuissa vanhainkodeissa laitoshoivan vähentäminen. Minusta
oleellista on se, että jatkossakin ihmiset saavat juuri
sitä hoivaa sillä tasolla, mitä he tarvitsevat,
ja että se on turvallista. Ja esimerkiksi tuo asiakasturvallisuus
ja potilasturvallisuus on määritelty siten, että se
varmasti tähtää tähän
arvokkaaseen vanhuuteen, mutta yhtä kaikki lain tarkoitus
varmasti on vähentää terveyskeskuksissa
ihmisten asumista ja elämistä.
Anne Louhelainen /ps:
Arvoisa puhemies! Onko ikäihmisten laitoshoito jatkossa
vain harvojen oikeus, jos ja kun ikääntyvä väestö pyritään
saamaan kotiin tai palveluasumisen piiriin?
Tämä on hallituksen rakennemuutoksiin ja julkisen
sektorin säästöohjelmaan kuuluva esitys.
Vanhuspalvelulakiin väsätään
muutosesitystä siten, että kotiin annettavat palvelut
olisivat jatkossa ensisijainen vaihtoehto laitoshoidon sijaan. Iäkkäiden
henkilöiden pitkäaikainen laitoshoito toteutuisi
vain lääketieteellisin perustein tai asiakas-
tai potilasturvallisuuteen liittyvillä perusteilla.
Ministeri Huovisen mukaan palvelurakennetta muuttamalla tavoitellaan
kustannusten kasvun hillitsemistä 300 miljoonan euron arvosta
vuoteen 2017 mennessä. Kunnissa siis vähennetään laitoshoitoa,
ja se tarkoittaa väistämättä sitä,
että myös omaishoidon tarve lisääntyy.
Kuntien arvion mukaan 44 prosenttia omaishoidettavista olisi vuonna
2012 ollut laitoshoidossa tai muussa ympärivuorokautisessa
hoidossa, ellei omaishoidon tukea olisi myönnetty. Ministeri
Huovinen totesi puheessaan eduskunnan lakiesityksen lähetekeskustelussa,
että paine laitoshoitoon syntyy muun muassa hoitavien omaisten
uupumisesta.
Yksi kotona hoidettu omaishoitotapaus voi tuoda kunnalle säästöä jopa
30 000—50 000 euroa vuodessa. Tutkimusten
mukaan omaishoito säästääkin
vuosittain lähes 3 miljardia euroa ikääntyneiden
palvelumenoja. Omaishoidon tukeen sisältyvien hoitopalkkioiden
ja julkisten palvelujen kustannukset ovat noin 450 miljoonaa euroa
vuodessa. Yhteiskunnan kannalta omaishoidon avulla saavutetut säästöt
ovat siis kiistattomia. Siirtämällä ikäihmiset
tehostetun palveluasumisen palveluiden käyttäjiksi
tai kotiin omaishoidon piiriin kustannuksista ainakin osa siirtyy
kätevästi kuntien harteilta kansalaisille, palvelun
tarvitsija kun maksaa niistä palveluista, joita hän
kotiinsa tarvitsee.
Arvoisa puhemies! Sosiaali- ja terveysministeriön asettama
työryhmä laati Kansallisen omaishoidon kehittämisohjelman,
jossa linjataan omaishoidon kehittämisen strategiset tavoitteet
ja kehittämistoimenpiteet. Loppuraportti luovutettiin peruspalveluministeri
Huoviselle maaliskuussa. Tämän jälkeen
kehittämistyö on ikävä kyllä pysähtynyt.
Omaishoidon kehittämisohjelman toimeenpanosta ei ole tehty
poliittisia päätöksiä eikä omaishoidon
järjestämis- ja rahoittamismalleista ole päästy
yhteisymmärrykseen. Jääkö tämä jälleen
historiaan yhtenä työryhmänä,
jonka tulokset eivät koskaan johtaneet mihinkään?
Ministeri ei ole vielä päättänyt,
alkaako omaishoidon tukea koskevan lain uudistaminen vielä tällä hallituskaudella.
Hiekka hallituksen tiimalasissa alkaa loppua. Ministerillä on kyllä aikomus
lähettää kuntiin ohjauskirje omaishoitajien
terveystarkastusten toteuttamiseksi.
Arvoisa puhemies! Vanhuspalvelulain uudistamisen yhteydessä on
pakko kommentoida myös hoitajamitoitusta tai lähinnä sen
riittämättömyyttä. Terveyden
ja hyvinvoinnin laitoksen tekemän tutkimuksen mukaan joka
kymmenes ympärivuorokautista hoitoa antava yksikkö alittaa
edelleen 0,5 hoitajan vähimmäistason. Yhteensä tällaisia
yksiköitä on 220. Vähimmäistasolla
tarkoitetaan, montako hoitajaa vanhusta kohden hoivakodissa pitää olla.
On syytä painottaa, että pitäisi
kohdistaa huomio ei vain hoitohenkilöstöön
vaan koko henkilöstön määrän
riittävyyteen. Asiakkaiden kunto huomioiden henkilöstöön
voisi kuulua myös esimerkiksi hoiva-avustajia. Hoidon sijaan
olisi syytä puhua laajemmin myös hoivasta ja huolenpidosta,
joka käsittäisi asiakkaiden perustarpeet, kuten
ulkoilun, ruokailun, sosiaalisen kanssakäymisen tuen, erilaiset
aktiviteetit ja kuntoutuksen. Näitä avustavia
tehtäviä voisivat hoitaa hoiva-avustajat, ja korkeammin
koulutetut lähi- ja sairaanhoitajat voisivat keskittyä koulutustaan
vastaaviin tehtäviin. Kotipalvelun osalta kodinhoitajan
ja kotiavustajan nimikkeellä toimiville ammattilaisille
olisi tarvetta, sillä kaikki kotiin annettava apu ei ole
hoitoa vaativaa. Kuitenkin kotipalvelussa toimii pääsääntöisesti
lähihoitajia.
Yleiskeskustelu päättyi.