Roger Jansson /r:
Värderade herr talman! De finska skeppsvarven
behöver beställningar och de finska rederierna
behöver nya fartyg. På senare år har
finska rederier beställt ytterst få fartyg på de
finska varven. Ett lysande undantag är det just levererade
rena kryssningsfartyget Birka Paradise som gett över 400
nya finländska och åländska jobb och
som under byggnadstiden innebar 1 200 årsverken
på varvet i Raumo och hos finska underleverantörer.
Min fråga går därför till värderade
minister Kalliomäki:
När planerar regeringen att till riksdagen överlämna
en proposition om utformningen av en ny och tidigare utlovad anskaffningsreservering
för nyanskaffning av fartyg?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Tämä tietenkin menee merkittävältä osin
ministeri Luhtasen tontille, mutta yritetään nyt
vastata.
Todella on niin, että hallitus merenkulkupakettia käsitellessään
myöskin tuota varausta, alushankintavarausta, käsitteli
ja piti sitä lähtökohtaisesti mahdollisena.
Nyt vain valmistelun osalta en voi aikataulua sanoa, mutta tuo tausta on
todella sen kaltainen, että hallitus suhtautuu perusmyönteisesti
tähän.
Pitää sitten muistaa, että merenkulkupaketti oli
varsin laaja tukipaketti. Nettopalkkajärjestelmä tulee
meille. Siitä on nyt lakiesitys eduskunnassa, ja ensi vuoden
alusta pitäisi päästä liikkeelle.
Sillä, niin uskon, on aivan ratkaiseva vaikutus siihen,
että suomalaiset varustamot voivat pärjätä kilpailussa.
Jatkossa on useita muitakin positiivisia näkymiä edessä muun
muassa EU:n tukijärjestelmien puitteissa.
Roger Jansson /r:
Herr talman! Det är ett utomordentligt bra och avgörande
paket för driften inom sjöfarten som regeringen
har fattat beslut om och riksdagen också, men när
det gäller investeringarna så finns det fortfarande
vissa problem. Idag har Sveriges regering meddelat att man gett
en utredningsman i uppdrag att skyndsamt utreda förutsättningarna
för att införa tonnageskatt för sjöfarten
i Sverige. Avsikten är att inom ett år införa
den här formen av skatt som redan finns i de flesta EU-länder.
Min tilläggsfråga är därför:
Finns det alls några skäl till varför
finska rederier skall ha sämre finansieringsvillkor för
nybeställningar än rederierna i våra
grannländer och i övriga EU-länder?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Sikäli kuin Suomen merenkulun kilpailukykyä lähdetään
mittaamaan tukien muodossa, meillä ei ole pitkällä aikavälillä kyllä mahdollisuuksia
suurten merenkulkumaitten kanssa pärjätä.
Kuitenkin olemme päätyneet siihen, että järjelliseen
mittaan tukijärjestelmiä kannattaa käyttää.
Tonnistovero aiheena on sellainen, joka on ainakin minun kokemukseni
mukaan jo kolmessa edellisessä hallituksessa ollut esillä,
ja tämän hallituksen kanta tähän
asiaan on se, että siitä käytännöstä,
joka päätettiin aiemmin tonnistoveron suhteen — sitähän
ei ole hyödynnetty, taitaa olla yksi pieni varustamo hyödyntänyt — ei
lähdetä nyt enää asiaa uuteen muotoon
veivaamaan. Tällä tonnistoverojärjestelmällä pitää pärjätä.
Martin Saarikangas /kok:
Arvoisa herra puhemies! Minuakin huolestuttaa telakoiden tilanne,
ja tässä olen useaan otteeseen kysellyt, mikä on öljyntorjuntajäänmurtajan
kohtalo. Sitä ei vieläkään ole
tilattu. On mennyt jo puolitoista vuotta siitä, kun se
tuli ohjelmaan. Ottaen huomioon, että myös venäläiset
ovat kiinnostuneita yhteistyöstä Suomenlahdella,
suomalaisten jäänmurtajien vuokraamisesta, niin
pitäisin erittäin suositeltavana sitä,
että hankittaisiin tämä jäänmurtaja ja
miksei saman tien kaksi, jolloin voisimme silloin suomalaisvoimin
huolehtia siitä ja varmistaa sen, että öljynkuljetus
Itämerellä tapahtuisi turvallisesti ja hyvässä hoidossa.
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Hallitus on todella päättänyt
tästä asiasta. Murtajahankintaan on tilausvaltuus
olemassa, ja liikenneministeriö näitä valmisteluja
on tehnyt. Se haluaa olla, aivan oikein, perusteellinen tuossa valmistelussa.
Ymmärtääkseni kuitenkin aletaan olla
loppusuoralla sillä tavalla, että alus todella
pääsee rakennusvaiheeseen. Se, tarvitaanko sitten
useampi, on kyllä vähän pidemmän
tulevaisuuden kysymys.
Ylipäänsä näissä tarvitaan
merkittävän suuria ja pitkäjänteisiä rahoitussuunnitelmia,
ja se vaatii valtiontaloudessakin ja siihen liittyvissä muissa
rahoituskanavien käytössä huomattavan
tarkkaa pohdintaa, ennen kuin niihin voi ryhtyä.