Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa puhemies! Syy, miksi haluan tätä mietintöä vielä hieman
salille esitellä, on se, että tämähän
pitää sisällään lausuman.
Liikenne- ja viestintävaliokunta ei halunnut sinänsä tietysti
ottaa kantaa tämän riippumattoman Rautatieviraston
perustamiseen, jota me tarvitsemme Euroopan yhteisön lainsäädännön
mukaan. Se on ihan oikein, semmoinen tarvitaan, se pitää perustaa.
Mutta tähän lakiin sisältyy tavallaan
tähän alueellistamiskysymykseen sekä valtion
henkilöstön asemaan liittyviä kysymyksiä,
joten valiokunta päätyi lausumaehdotukseen, jossa
se toteaa, että valtioneuvoston eri hallinnonalojen ja hankkeiden
peruslinjausten tulisi olla yhdensuuntaisia eivätkä ne
saa olla vastakkaisiin suuntiin vaikuttavia. Siksi liikenne- ja
viestintävaliokunta tässä yksimielisessä mietinnössään
ei pidä suotavana sitä nykytilannetta, mikä nyt
meillä vallitsee, ja muotoili lausuman, jonka mukaan valtion
henkilöstön asemaa koskevia päätöksiä tulee
muuttaa alueellistamislinjausten toteuttamiseksi.
Tämän taustallahan on, kuten varmasti moni muistaa
keskustelun perusteella, että tämähän liittyi
niihin virastoihin, joista käytiin myös alueellistamiskeskustelua,
vaihtoehtoja oli myöskin muita kuin Pääkaupunkiseutu.
Esillä olivat lähinnä Kouvola ja osin
Riihimäki. Tämä oli myöskin lähtökohtana
valtioneuvoston omalle ratkaisulle ja päätökselle
alueellistamisesta, jonka ideana oli se, että varsinkin
uusien virastojen osalta täytyi tällainen alueellistamisvaihtoehto
huolella selvittää ja huolella tutkia.
Hallituksen esitys sitten päätyi siihen, kuten esityksen
perusteluissa todetaan, että viraston sijoittaminen Pääkaupunkiseudun
ulkopuolelle aiheuttaa sijaintipaikan mukaan 0,5—2,4 miljoonan
euron lisäkustannukset. Valiokunnalle kerrottiin, että nämä kustannukset
johtuvat osittain ulkomaille suuntautuvien matkojen kustannusten
noususta ja osittain siitä, että Ratahallintokeskuksesta
tähän uuteen virastoon siirtyvät virkamiehet
eivät valtioneuvoston periaatepäätösten mukaan
ole velvollisia siirtymään toiselle paikkakunnalle,
jolloin siitä aiheutuu lisäkustannuksia kaksinkertaisen
virkamieskunnan palkkauksesta.
Totta kai tämä oli valiokunnassa kuultuna
sikäli pöyristyttävää,
että ei ollut kauaakaan siitä, kun valiokunta
oli saanut selonteon Tieliikelaitoksen uudistamisesta ja meille
oli kerrottu, miten paljon sitten valtiotyönantajan palveluksessa olevaa
valtion henkilöstöä siirrettiin uusiin
toimipaikkoihin sekä vähennettiin uudistuksen
yhteydessä ja seurauksena. Johtopäätös
tietenkin oli se, että valtio työnantajana näin
ollen suhtautui hyvin eri tavalla eri tilanteisiin, jopa samalla hallinnonhaaralla
eri tavalla eri tilanteisiin, kunnioittamatta ihmisten yhdenvertaista
kohtelua tässä suhteessa. Sen takia valiokunta
päätyi siihen, että henkilöstön
asemaa koskevat päätökset muun muassa
henkilöstön työmatkojen ja siirtymisvelvollisuuden
osalta, eivät voi muodostua esteeksi alueellistamislinjausten
toteuttamiselle.
On kerrottu, että näitä asioita nyt
sitten selvitellään, ja hyvin mielenkiintoinen
pieni yksityiskohta on sitten tämä työssäkäyntialueen
määritelmä. Eli määrätyn
asuinalueen työssäkäyntialueeseen kuuluu
se alue, jossa yleensä asuinalueelta käydään
töissä, ja valiokunta kiinnitti huomiota siihen,
että tällöin keskuksia ympäröivien asuinalueiden
työssäkäyntialueeseen kuuluu kyseinen
keskus, mutta kyseisen keskuksen työssäkäyntialueeseen
eivät kuulu sitä ympäröivät asuinalueet.
Eli Keravalla voi asua ja Helsinki kuuluu työssäkäyntialueeseen,
mutta Helsingissä ei voi asua niin, että Kerava
kuuluisi työssäkäyntialueeseen. Onhan
tämä nyt aivan kummallista, kiinnostaa kyllä teitä espoolaisiakin,
ed. Dromberg. (Ed. Kuoppa: Se on varmaan pitempi matka!) Ollaan
kuitenkin niin lähellä ja tämä määritelmä asuinalueesta
johtaa tällaisiin tulkintoihin.
Eli näin ollen keskuksissa asuvia virkamiehiä ei
pidetä esimerkiksi virastoa uudelleensijoitettaessa velvollisina
tekemään päivittäisiä työmatkoja
keskustaa ympäröivään alueeseen,
vaikka ympäröivällä alueella
asuvat virkamiehet periaatteessa ovat velvollisia tekemään
työmatkoja keskukseen. Eihän tällä ole
mitään tekemistä yhdenvertaisuuden kanssa.
Ja kuinka monta edustajaa meistä matkustaa päivittäin
eri puolilta, tulee Turusta ja Riihimäeltä, Hämeenlinnasta,
Tampereelta, Lahdesta, Kouvolasta? Päivittäin
käydään täällä ja
mennään takaisin, mutta toisinpäin ei voi,
eivät varsinkaan virkamiehet.
Valiokunta toteaa myös sen, että hallitusohjelman
mukaan valtion keskushallinnon toimintojen ja yksiköiden
alueellistamista jatketaan, sitä tulee jatkaa, ja uusia
laajenevia, uudistettavia toimintoja ja yksiköitä sijoitetaan
ensisijaisesti Pääkaupunkiseudun ulkopuolelle
valtioneuvoston marraskuussa 2001, siis neljä vuotta sitten,
tekemän periaatepäätöksen mukaisella
tavalla. Mutta nyt on käynyt näin, että nämä kaksi
asiaa ovat selvästi ristiriidassa: henkilöstön
asemasta annetut säädökset, ohjeistukset
ja määräykset sekä valtioneuvoston
omat alueellistamiseen liittyvät periaatelinjaukset.
Tämä on se tausta, minkä takia valiokunta
sitten päätyi tähän lausumaan.
Eli virkojen siirtymiseen ei tämän lakiesityksen
perustelun mukaan tarvita virkamiehen suostumusta, paitsi silloin, kun
ne virat siirtyvät toiselle paikkakunnalle. Nämä linjaukset
perustuvat valiokunnan saaman selvityksen mukaan taas valtioneuvoston
periaatepäätökseen, joka tulee toukokuulta
vuodelta 98 ja koskee henkilöstön aseman järjestämistä valtionhallinnon
organisaatiomuutostilanteessa.
Arvoisa puhemies! Liikenne- ja viestintävaliokunta
halusi tämän problematiikan ja tämän
ilmiselvän ristiriidan nostaa sen takia nyt tämän yhden
esimerkin kautta esiin, että tämän kaltaisia
virastoja ja alueellistamisratkaisuja on meillä kaiken
aikaa pöydällä ja niitä on tulossa
ja toivottavasti tulee lisääkin. Sen takia on
tavattoman tärkeää, että tämän
yhden esimerkkitapauksen kautta voidaan nämä valtion
henkilöstöhallinnosta annetut ohjeet ja se ohjeisto
ja säädökset arvioida nyt uudelleen,
että ne eivät muodosta ristiriitaista tilannetta
jatkossa, jos tällainen uusi virasto jonakin päivänä tulee.
Meille on tulossa Kemikaalivirasto. Senkin osalta tullaan varmasti käymään
keskustelu, mihin se sijoitetaan, niin kuin valtioneuvoston oma
periaatepäätös edellyttää.
Arvoisa puhemies! Minusta oli tämän lausuman
takia tärkeää, että tässä kakkoskäsittelyssä tämä esittelypuheenvuoro
saatettiin vielä pitää ja käydä nimenomaan
tästä henkilöstön asemaan liittyvästä tematiikasta
keskustelu.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ihan vielä muutama näkökohta
tähän kohtaan, ensinnäkin se, että pitää muistaa
se, että tämä hankehan on EU-lainsäädännöstä johtuva
elikkä tämä ei ole siis kotimainen keksintö.
Aikaisemmin nämä asiat olivat hirmuisen hyvin
minusta meillä tasavallassa hoidossa, sillä tavalla,
että tällaiset hallinnolliset ratkaisut olivat
neutraaleja henkilökuntaan nähden. Siis jos tehtiin
ratkaisu, se perustamisratkaisu tehtiin selvänä perustamisratkaisuna,
ja jos siihen liittyi jotakin sellaista, että aikaisemmassa
virastossa lakkasi tehtäviä, niin ne henkilöt
laitettiin lakkautuspalkalle ja asia oli sillä siisti.
Sillä tavalla se sijoituspäätös voitiin
tehdä neutraalilta pohjalta, kun se oli selvä peli.
Nyt tämä nykyinen järjestelmä on
ihan käsittämätön. Ei tässä ole
mitään järkeä. Minä en
tiedä, miten tämmöinen on ylipäätään
päässyt syntymään. Oliko se
nyt vuonna 98, kun tämä on kehitelty, ja siinä on
ehkä nyt käynyt vähän sillä tavalla,
että ammattiyhdistysliike on tainnut voittaa koko valtioneuvoston.
Keskustelu päättyy.