Hanna-Leena Hemming /kok:
Arvoisa puhemies! Tilanteessa, jossa Suomessa suunnitellaan
voimakasta kunta- ja palveluremonttia, tuntuu käsittämättömältä,
että oltaisiin rahaa käyttämässä kahteen
rinnakkaiseen tuotteeseen eli sekä nuorisoammattikoulutukseen
että erikseen ammatilliseen aikuiskoulutukseen. Tämä on
mielestäni käsittämätöntä tässä tilanteessa
ottaen huomioon, että rahallisten resurssien määrä Suomessa
vähenee. Samoin tapahtuu älyllisten opettajaresurssien
kanssa. Tämä on erittäin lyhytnäköinen
tämä hallituksen esitys. Siksi kannatan vilpittömästi
ed. Drombergin tekemää hylkäysehdotusta.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kun en ensimmäisessä käsittelyssä pystynyt
olemaan tätä asiaa puhumassa, niin ajattelin tehdä sen
tässä.
Entisenä aikuiskoulutusjohtajana kannan huolta siitä,
että meidän aikuiskoulutustamme alasajetaan. Olen
itse sitä mieltä, että meidän
yhteiskunnassamme tokikin tarvitaan sekä aikuiskoulutusta
että nuorisoasteen koulutusta. Jos ajatellaan sitä,
mikä merkitys on aikuiskoulutuksella, niin sillähän
on nimenomaan merkitys tässä tilanteessa, kun
meillä on paljon rakennetyöttömyyttä,
että me pystymme täsmäkouluttamaan niitä henkilöitä,
joilla on se osaamisen vajaus suhteessa niihin osaamistarpeisiin,
mitä tällä hetkellä yhteiskunnallamme
on.
Näyttää siltä, että tässä lakiesityksessä,
minkä hallitus on antanut, on kaksi isoa asiaa. Toinen on
tämä rahoitusasia, rahoituspuoli, joka varmasti
on puhututtanut tässä ja tulee puhututtamaan, miten
riittävät rahat sekä nuorten että aikuisten kouluttamiseen.
Toinen kriittinen piste on lupa- ja säätelyjärjestelmä,
ja totta kai muistakin asioista on keskusteltu. Mutta joka tapauksessa, vaikka
nuorten ja aikuisten oppiminen on tutkitusti hieman erilaista, on
kuitenkin tärkeää, että tätä ammatillista
koulutusta tarkastellaan kokonaisuutena.
Opiskelijoiden jakaminen keinotekoisesti nuoriin ja aikuisiin
ei mielestäni luo kestävää perustaa
ammatillisen koulutuksen laadukkaalle ja vaikuttavalle toteuttamiselle.
Yksilöiden kokemustaustaan, työkokemuksiin, oppivalmiuksiin, motivaatio-
ja henkilökohtaisiin tavoitteisiin liittyvät tekijät
ovat koulutuksen järjestämisen ja toteuttamisen
kannalta paljon merkityksellisempiä tekijöitä kuin
opiskelijan ikä. Kaiken ammatillisen koulutuksen päämääränä tuleekin
olla aikaisempaa vahvempi yksilöllisten lähtökohtien
ja tarpeiden huomioon ottaminen koulutuksen suunnittelussa ja toteutuksessa,
ja totta kai pitää ottaa myöskin se työelämän
tarve huomioon. Tällöin on oleellista, että ammatillinen
koulutus jäsentyy selkeänä kokonaisuutena
yksilölle ja työelämälle ja
se vastaa näiden osaamistarpeisiin, sekä työelämän
että yksilön osaamistarpeisiin, läpi
työuran.
Yhtenä sellaisena erityisenä kriittisenä pisteenä näen
oppisopimuskoulutuksen, joka on konkreettinen esimerkki tämän
periaatteen toteuttamisesta käytännössä,
elikkä nimenomaan se lähtee työelämän
tarpeista. Siinä toteutuu parhaimmillaan työelämän
ja koulutuksen yhteistyö. Oppisopimuskoulutuksesta sinänsä pitäisi
kaikkien aikuiskoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen ottaa hyviä käytänteitä omaksi
käytänteikseen, koska se on juuri sitä työelämälähtöistä koulutusta
ja yhdessä suunniteltua ja yhdessä toteutettua.
Nyt kuitenkin esimerkiksi tämän lain yhteydessä esimerkiksi
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät
ry on selkeästi todennut, että esitetyt lakimuutokset,
joita tässä nyt ollaan tekemässä,
ovat haitaksi oppisopimustoiminnalle. Oppisopimuskoulutuksen merkitys
työelämän tarpeisiin vastaamisessa tulee
edelleen lisääntymään, kuten
tuossa totesin, tämän rakennetyöttömyydenkin
lisääntymisen kautta. Oppisopimuskoulutuksena
järjestetyn lisäkoulutuksen siirtäminen
erillisen uuden lisäkoulutuksen järjestämisluvan
varaan ei tue nykyisten hyvin toimivien yhteistyösopimusten
jatkamista, vaan käytännössä johtaa
yhteistyösopimusten purkamiseen. Näin ennustetaan.
Oppisopimuskoulutuksen kannalta säätelylle lupien
kautta ei ole perusteita, koska lupasäätely ei
ole esitetyssä muodossa tarkoituksenmukaista kysyntälähtöisessä koulutuksessa
eikä se millään tavalla lisää vakautta
tai ennakoitavuutta. Epävakautta ei ole esiintynyt tähänkään
asti, koska järjestäjien volyymit ovat pääsääntöisesti
nousseet. Koulutuksen järjestäjien toiminta tulee
vaikeutumaan, koska tarjonnan lisääminen edellyttää pääsääntöisesti
luvan muuttamista, mikä on hidas ja jäykkä järjestelmä.
Työelämän kehittämis- ja
palvelutehtävän tulee, jos otan esille vielä tästä palvelutehtävästä, koskea
kaikkia koulutuksen järjestäjiä. Se on
elimellinen osa ammatillista koulutusta, ja siitä säädetään
laissa ammatillisesta koulutuksesta. Nyt ei pitäisi asettaa
koulutusmuotoja ja erilaisia sekä nuorten että aikuisten
koulutuksia eriarvoiseen asemaan. Olen ehdottomasti samaa mieltä kuin kokoomuksen
muu ryhmä on ollut ja kannatan edustaja Drombergin tekemää esitystä.
Keskustelu päättyy.