Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Näyttää siltä,
että ed. Kuopalla ja minulla on nyt kaikki valta käsissämme,
kun meillä on täällä ainakin
viiden kuudesosan enemmistö. Mutta siitä huolimatta
tyydymme nyt tekemään esityksiä vain
tähän kyseessä olevaan lakiin.
Arvoisa puhemies! Kun poliittisen historian tutkijat aikanaan
lukevat tämän lakiesityksen käsittelyn
pöytäkirjaa, niin joku heistä saattaa,
jos ei ole tarkemmin perehtynyt siihen, miten tämä hallitus—oppositio-prosessi
toimii, ihmetellä, kun lukee sekä valiokunnan
mietintöä että siihen liitettyä vastalausetta.
Nimittäin sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietinnössä on
kaksi kappaletta, joista jälkimmäisessä esitellään
yksi tekninen, numeerinen, muutos, ja sitten on ensimmäinen
kappale. Oikeastaanhan se on toinen kappale, alussa on tietysti pakollinen
johdatus hallituksen esitykseen johtavista syistä jne.
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietinnön ainoassa varsinaisessa
asiakappaleessa todetaan:
"Sosiaali- ja terveysvaliokunta viittaa aiempiin kannanottoihinsa,
joissa valiokunta on pitänyt välttämättömänä,
että päivärahojen määräytymisperusteista
säädetään pysyvällä lainsäädännöllä.
Valiokunta huomauttaa, että päivärahojen laskentaperusteena
olevan palkan määräytyminen liittyy laajemminkin
eri etuuksien perusteena käytettäviin palkka-
ja työtulokäsitteisiin, joita on vastikään
osin yhdenmukaistettu sairausvakuutuksen rahoitusta koskevan lainsäädännön yhteydessä.
Väliaikaisella lainsäädännöllä vuodesta
1993 lukien vuosittain säädetty vähennys työtulosta
tai etuudesta merkitsee kaikkien päivärahojen
osalta alempaa tasoa kuin mitä pysyvän lainsäädännön
mukaisesti määräytyvä laskentasääntö tuottaisi.
Järjestelmän läpinäkyvyyden
vuoksi poikkeussäännöksistä tulisi
luopua. Vuosittain hyväksytystä päivärahan
perusteeseen tehtävästä vähennyksestä luopuminen
lisäisi sairausvakuutuksen työtulovakuutuksen
sekä työttömyysvakuutuksen menoja. Samalla
se nostaisi sairausvakuutuksen päivärahamaksua,
työnantajan sairausvakuutusmaksua samoin kuin työttömyysvakuutusmaksuja.
Pysyvään järjestelmään
siirtyminen merkitsi kuitenkin sosiaaliturvajärjestelmien
yksinkertaistamista ja selkiytymistä." Ei tuota nyt paljon
selkeämmin voi sanoa.
Tämä taitaa olla, olisikohan nyt, kymmenes kerta
peräkkäin, kun valiokunta paheksuu tätä raippaveroa
ja sen vuotuista säätämistä.
Tästä syystä olen yhdessä ed.
Rauhalan kanssa jättänyt valiokunnan mietintöön
vastalauseen, jossa todetaan: "Esitämme valiokunnan mietinnön
perusteluihin viitaten lakiehdotuksen hylkäämistä." Emme
löytäneet yhtään sen parempia
syitä kuin valiokuntakaan tämän lakiesityksen
hylkäämiseksi, jota tässä nyt
esitän.
Ehdotan siis, että lakiesitys hylätään.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Noilla sosiaali- ja terveysvaliokunnan perusteilla
johdonmukainen linja olisi ollut, että myös sosiaali- ja
terveysvaliokunta olisi esittänyt valiokuntana tuon lakiesityksen
hylkäämistä. Mutta koska se ei sitä tee,
niin minä kannatan ed. Virtasen tekemää hylkäysehdotusta.
Keskustelu päättyy.